راهنمای ژورنال نویسی در «ترید ارز دیجیتال»

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال

فرقی نمی‌کند که به تازگی ترید ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اید یا یک تریدر باسابقه هستید، در هر صورت داشتن یک ژورنال معاملاتی به شما کمک می‌کند تا سود معاملات را به حداکثر برسانید و از تصمیمات اشتباه اجتناب کنید.

با این آموزش ژورنال نویسی در ارز دیجیتال خواهید دید که چطور می‌توانید تمام معاملات ضررده خود را در یک ژورنال ثبت کنید، و از اشتباهات قبلی‌تان درس بگیرید.

اگر می‌خواهید یک تریدر یا سرمایه‌گذار سودده و موفق در حوزه ارزهای دیجیتال باشید، داشتن یک ژورنال معاملاتی یکی از نیازهای اولیه برای ادامه مسیر است.

عناوین مطلب:

در این مقاله از بورسینس با نحوه ژورنال نویسی در ارز دیجیتال آشنا خواهید شد و به مزایای آن پی خواهید برد.

همچنین، برای درک بهتر موضوع، ابزارهایی برای تهیه نمونه ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال معرفی می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال، دفترچه‌ای است که در آن تمام اطلاعات مربوط به هر معامله مانند قیمت ورود، قیمت خروج، حد ضرر و دلیل ورود به معامله را ثبت می‌کنید.
  • به کمک ژورنال نویسی در ارز دیجیتال می‌توانید نقاط ضعف و قوتتان را بسنجید، ایرادهای استراتژی معاملاتی‌تان را برطرف کنید و از ورود هیجانی به معاملات خودداری کنید.
  • نحوه ژورنال نویسی در ارز دیجیتال کار پیچیده‌ای نیست و به راحتی به کمک ابزارهای رایگانی مانند نرم‌افزار اکسل یا ابزار گوگل شیت می‌توانید یک ژورنال تهیه کنید.

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال چیست؟

ژورنال معاملاتی (Trading Journal) مانند یک دفترچه است که تمام معاملاتی که انجام می‌دهید و همچنین دلایل ورود به آن‌ها را با جزئیات کامل در آن ثبت می‌کنید.

این ژورنال به شما کمک می‌کند عملکرد استراتژی معاملاتی‌تان و نتیجه هر معامله را به‌صورت دقیق زیر نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: چهار قدم حیاتی برای ایجاد پلن معاملاتی سودآور

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال
نمونه ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال به شما به‌عنوان معامله‌گر این فرصت را می‌دهد تا تصمیمات معاملاتی خود را به‌صورت منظم یادداشت کنید و همچنین بیشتر با عادت‌های معاملاتی خودتان آشنا شوید.

در ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال می‌توانید علاوه بر نتایج تحلیل نمودار قیمت، عواملی را که باعث شده تصمیم نهایی را در مورد انجام یک معامله خاص بگیرید، یادداشت کرده و در حین معامله و پس از خروج از آن در مورد آن‌ها فکر کنید.

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال به معامله‌گر کمک می‌کنند معاملات خود را با حساب و کتاب برنامه‌ریزی‌شده انجام داده و در پایان، نتایج استراتژی خود را ارزیابی کند.

با یادداشت تمام اطلاعات مربوط به معاملات خود و دلیل ورود به هر معامله می‌توانید پس از معاملات به سراغ نحوه پیشرفت معامله بازگردید تا علت موفقیت یا شکست آن را شناسایی کنید.

مزایای ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال

تهیه یک ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال و ثبت مرتبط جزئیات معاملات در آن مزایای زیادی برای هر معامله‌گر دارد.

در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم:

مزیت اول ژورنال ترید: ارزیابی کردن نقاط ضعف و قوت

پس از آن‌که پولتان را وارد بازار کردید، دیگر شانسی برای آزمون و خطا کردن یا شبیه‌سازی معاملات نخواهید داشت. در واقع، هیچ راهی برای پیش‌بینی این‌که معاملاتتان چگونه پیش خواهد رفت ندارید.

بیشتر بخوانید: حساب دمو ارز دیجیتال چیست؟ + معرفی نمونه ایرانی و خارجی

ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال، به‌ویژه برای تریدرهای مبتدی بهترین ابزار برای ارزیابی بی‌طرفانه عملکرد استراتژی معاملاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن است.

با داشتن ژورنال معاملاتی برایتان مشخص می‌شود در کدام معاملات عملکرد بهتری داشته‌اید و استراتژی معاملاتی مناسب هر شرایط بازار کدام است.

این ارزیابی‌های ساده در مورد عملکرد استراتژی معاملاتی‌تان را صرفاً با ثبت جزئیات معاملات در ژورنال معاملاتی و مرور بی‌طرفانه آن امکان‌پذیر است.

برخی از این ارزیابی‌هایی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • «آیا معاملات شورت (فروش) من بیشتر از پوزیشن‌های لانگ (خرید) من ناموفق بوده است؟»
  • «آیا استراتژی معاملاتی من ارزش ادامه دادن را دارد؟»
  • «آیا اگر به جای هولد کردن (خرید و نگهداری برای مدت طولانی)، سود معاملات را در اوج‌های قیمت ذخیره کنم سود بیشتری کسب خواهم کرد؟»

مزیت دوم ژورنال ترید: عملکرد قابل سنجش

در راستای مزیت قبلی، ژورنال نویسی در ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند همه جزئیات استراتژی و معامله‌هایتان را به‌صورت بی‌طرف و در قالب آمار و ارقام ارزیابی کنید.

به این ترتیب شما به‌عنوان معامله‌گر می‌توانید عملکرد معاملاتی خودتان را بسنجید، در استراتژی‌های معاملاتی‌تان تجدید نظر کنید و ضعف‌های خودتان را برای معاملات آینده برطرف کنید.

در یک جمله می‌توان گفت اهدافی قابل دستیابی هستند که بتوان آن‌ها را اندازه‌گیری کرد.

مزیت سوم ژورنال ترید: شناخت الگوهای رفتاری

معامله‌گران با مرور ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال خود می‌توانند در مورد معاملات خود فکر کنند و الگوهای فکری و رفتاری را که ممکن است به طور ناخودآگاه در بازار تکرار شوند شناسایی کنند.

برای مثال اگر نتوانید الگوهای معاملاتی احساسی یا هیجانی خود در زمان انجام معاملات را شناسایی کنید، ممکن است در بلندمدت به مشکل بخورید.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

این الگوها حتی اگر باعث سودآوری معاملات شما شوند باز هم باید اصلاح شوند. اما چرا؟

اهمیت این کار در این است که الگوهای معاملاتی ناشی از هیجانات، هیچ محدودیتی ندارند و معامله‌گران اغلب پس از مدتی در آن‌ها غرق می‌شوند.

اما با داشتن یک ژورنال معاملاتی و شناسایی و ثبت این الگوها، معامله‌گران می‌توانند معاملات خود را به جای احساسات یا رفتارهای مخرب، بر اساس یک استراتژی ثابت شده انجام دهند.

مزیت چهارم ژورنال ترید: ایجاد ثبات در استراتژی‌ها

این مزیت در واقع مجموع دو مزیت قبلی است.

پس از آن‌که عملکرد معاملاتی‌تان را صرفاً بر اساس اعداد و ارقام تنظیم کردید و احساسات را از آن حذف کردید حالا معاملاتتان را فقط بر اساس استراتژی‌هایی انجام خواهید داد که امتحان خود را پس داده‌اند.

به این ترتیب، استراتژی شما قابلیت تکرار پیدا می‌کند و پس از مدتی به ثبات می‌رسد.

داشتن ثبات در استراتژی‌های معاملاتی به شما کمک می‌کند تا حتی در بازارهای نزولی و بازارهای آشفته بر احساساتتان کنترل داشته باشید.

اگر استراتژی منسجمی برای انجام معاملات نداشته باشید، در شرایط شک و تردید بازار ممکن است تحت تأثیر احساسات، معاملات اشتباه و ضرردهی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

مزیت پنجم ژورنال ترید: خودداری از انجام معاملات آنی و هیجانی

همچون مزیت‌های قبلی، ژورنال نویسی در ارز دیجیتال باعث می‌شود معامله‌گران از تلاش برای کسب درآمدهای نجومی در بازار دست بکشند.

این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که استراتژی سودآور شما به یک‌باره عملکرد خود را از دست می‌دهد. این اتفاق ناخوشایند باعث می‌شود دست به انجام معاملات شتاب‌زده و غیرمنطقی بزنید.

و این آغاز سراشیبی سقوط و از بین رفتن سرمایه معامله‌گر است.

طولی نمی‌کشد که این واکنش‌های احساسی و انتقامی بیش از آن‌که برای معامله‌گر سودی به همراه داشته باشد موجب ضررهای بیشتر می‌شود.

داشتن ژورنال معاملاتی به معامله‌گران کمک می‌کند تا جلوی احساسات را در معاملات بگیرد.

یادداشت کردن احساسات و معاملات هیجانی در ژورنال معاملاتی به معامله‌گر کمک می‌کند تصمیم‌های هوشیارانه‌تری بگیرد و کمتر دست به معاملات هیجانی بزند.

بیشتر بخوانید: مالی رفتاری چیست و چگونه می‌توان رفتار معامله‌گران را تحلیل کرد؟

جزئیات اصلی ژورنال نویسی در ارز دیجیتال

پس از آشنایی با مزایای ژورنال نویسی در ارز دیجیتال حالا وقت آن است ببینیم در این ژورنال چه اطلاعاتی را باید یادداشت کنیم:

ابزار معاملاتی

ابزار معاملاتی همان دارایی‌ای است که معامله کرده‌اید. در حوزه کریپتوکارنسی می‌توانید نام پلتفرمی که معامله روی آن انجام شده است را هم یادداشت کنید.

مثال: «خرید بیت‌کوین در شبکه لایتنینگ»، یا «فروش کاردانو در صرافی کوکوین».

تاریخ و زمان

ثبت تاریخ و زمان انجام هر معامله هنگام ژورنال نویسی در ارز دیجیتال بسیار مهم است.

شما همچنین می‌توانید بخش دیگری را به این قسمت اضافه کنید و هر عامل خاص زمانی که شما را تشویق به انجام یک معامله خاص کرد در این بخش یادداشت کنید.

برای مثال:

«سخنرانی رئیس فدرال رزرو در مورد تغییر نرخ بهره باعث شد من در ساعت 20 تاریخ 12 آبان 1401 یک معامله شورت (فروش) روی بیت‌کوین (BTC) باز کنم چون پیش بینی می‌کنم این سخنرانی تأثیر منفی روی بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.»

جهت معامله

این‌که هر معامله را در چه جهتی باز کرده‌اید را باید در ژورنال یادداشت کنید. منظور از جهت معامله این است که یک ارز مشخص را خریده‌اید (لانگ) یا فروخته‌اید (شورت).

علاوه بر این، تایم فریمی که معامله را در آن انجام داده‌اید را باید در ژورنالتان ذکر کنید.

این کار باعث می‌شود به هیچ معامله‌ای وابسته نشوید و اگر در پایان تایم فریم متوجه شدید که اشتباه کرده‌اید به راحتی از معامله خارج شوید. شما قرار نیست برای همیشه در یک معامله بمانید.

قیمت ورود، قیمت خروج و حد ضرر

قیمتی که در آن وارد معامله می‌شوید، قیمت ورود است و قیمتی که در آن از آن معامله خارج می‌شوید، قیمت خروج است.

حد ضرر یا استاپ لاس (Stop-loss) نوعی سفارش در صرافی است که در صورت ورود به یک معامله اشتباه به کمک آن جلوی ضررهای بیشتر را می‌گیرید.

فراموش نکنید که قیمتی را که حد ضررتان را در آن تنظیم کرده‌اید در ژورنال معاملاتی ثبت کنید.

حجم معامله

باید درصدی از «مبلغ قابل معامله» حسابتان را که به یک معامله خاص اختصاص می‌دهید، در ژورنال معاملاتی یادداشت کنید تا میزان ریسک هر معامله را محاسبه کنید.

مثال: اگر مبلغ قابل معامله شما 100 دلار است و تصمیم دارید 70 دلار از آن را به معامله‌ای روی بیت‌کوین اختصاص دهید، به این معنی است که 70 درصد از مبلغ قابل معامله خود را در یک معامله ریسک می‌کنید!

سود و زیان

شما همچنین باید نتیجه معامله را در ژورنال معاملاتی یادداشت کنید. می‌توانید سود یا زیان مربوط به یک تایم فریم خاص مانند هفتگی یا ماهانه را به‌صورت جداگانه ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: حد سود و ضرر (SL & TP) چیست و چگونه آن‌ها را تعیین کنیم؟

نظرات

در نهایت، این بخش در ژورنال ترید شامل عوامل کیفی است که معامله‌گر در شناسایی موقعیت‌های معاملاتی در نظر می‌گیرد.

مواردی مانند اخبار فاندامنتال و خارجی مربوط به ارز معامله شده، ابزارهای معاملاتی مورد استفاده برای آن معامله خاص مانند سطوح حمایت و مقاومت و سایر توضیحات مرتبط را می‌توان در این بخش اضافه کرد.

وقتی در مورد یک معامله خاص فکر می‌کنید، می‌توانید به فرایند فکری پشت آن پی ببرید.

مثال: «در صورت صعود قیمت به بالای میانگین متحرک 50 روزه، یک پوزیشن لانگ روی بیت‌کوین باز می‌کنم.»

نحوه ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال

ژورنال نویسی در ارز دیجیتال فرآیندی نسبتاً ساده و سرراست است. ژورنال‌های معاملاتی آماده‌ای وجود دارند که تمام نیازهای شما را برطرف می‌کنند. با این حال، باید بدانید چه اطلاعاتی را در ژورنال معاملاتی یادداشت کنید.

اگر نمی‌خواهید برای داشتن ژورنال‌های معاملاتی آماده هزینه کنید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و با استفاده از کاغذ، اکسل یا شیت گوگل یک ژورنال بسازید.

این ژورنال‌ها را می‌توان در قالب‌های مختلف سفارشی کرد تا با سبک معاملاتی شما مطابقت داشته باشد.

آموزش ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از طریق برنامه‌هایی مانند Microsoft Excel یا Google Sheets یک صفحه گسترده یا اسپردشیت بسازید.

علاوه بر آن می‌توانید یک برگه در Microsoft Word یا Google Docs هم ایجاد کنید.

داشتن این دو مورد با هم برای ایجاد یک ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال بسیار مفید است.

پس از ایجاد صفحه گسترده در برنامه اکسل یا گوگل شیت باید چندین ستون مختلف در آن ایجاد کنید تا در آینده هر کدام را با اطلاعات خاصی در مورد هر معامله پر کنید.

این ستون‌ها را باید با عبارت‌های زیر نام‌گذاری کنید:

  • تاریخ ورود
  • تاریخ خروج
  • جهت (لانگ یا شورت)
  • نماد ارز
  • حجم معامله
  • قیمت ورود
  • حد ضرر
  • حد سود
  • کارمزد معاملاتی
  • قیمت خروج
  • سود/زیان
  • درصد سود/زیان
  • یادداشت‌ها و سایر توضیحات

اطلاعات بالا بخش‌های ضروری هستند که باید در هر صفحه گسترده و فایلی که برای ژورنال معاملاتی خود استفاده می‌کنید اضافه کنید.

با این حال برخی از معامله‌گران اطلاعات بیشتری مانند اسکرین شات معاملات خود و همچنین تایم فریم معامله را به ژورنال خود اضافه می‌کنند.

در بهترین حالت باید هر گونه اطلاعاتی که ممکن است به پیشرفت معاملاتتان کمک کند را به ژورنال خود اضافه کنید.

هنگام ایجاد ژورنال معاملاتی حتماً بخش جداگانه‌ای را کنار بگذارید و در آن ایده‌ها و افکارتان در مورد هر معامله را به‌صورت دقیق یادداشت کنید.

شما باید از این ژورنال برای ارزیابی و تحلیل عملکرد استراتژی و نتیجه آن در معاملاتتان استفاده کنید.

نمونه ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال

خوشبختانه ابزارها و پلتفرم‌های متعددی برای ساخت یک ژورنال معاملاتی کاربردی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان هستند.

در ادامه با چند نمونه از این ژورنال‌ها آشنا خواهیم شد:

صفحه گسترده گوگل شیت (Google Sheet)

گوگل شیت یک نرم‌افزار کاربردی برای ساماندهی اطلاعات است. این نرم افزار به‌صورت آنلاین و مبتنی بر وب کار می‌کند و توسط گوگل در سرویس گوگل درایو (Google Drive) ارائه می‌شود.

یکی از مزایای این برنامه امکان قابلیت و ویرایش آفلاین آن است که کار کردن با آن را بسیار راحت می‌کند.

گوگل شیت
صفحه گسترده گوگل شیت

صفحه گسترده اکسل (Excel)

نرم‌افزار اکسل توسط شرکت مایکروسافت تهیه و منتشر شده است و برای استفاده در کامپیوترهای دارای سیستم عامل ویندوز و مک مناسب است.

این برنامه تا حدود زیادی شبیه به گوگل شیت کار می‌کند و می‌توانید ستون‌های آن را با اطلاعات ضروری مربوط به معاملات نام‌گذاری کنید.

اکسل
صفحه گسترده نرم افراز اکسل

متاکوانت (MetaQuant)

در این پلتفرم ایرانی می‌توانید یک ژورنال معاملاتی بسازید و اطلاعات معاملات خود را در آن یادداشت کنید.

متاکوانت محیط گرافیکی کاربرپسندی دارد و ویژگی‌های متنوع برای کاربران فراهم کرده است؛ گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه مربوط به عملکرد معاملات در این وب‌سایت به‌صورت خودکار پردازش می‌شود.

همچنین، متاکوانت مبتنی بر صرافی‌های ارز دیجیتال و بروکرهای فارکس عمل می‌کند.

متاکوانت
محیط وب‌سایت متاکوانت

برنامه سایکوئیشن (PsyQuation)

سایکوئیشن از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل عملکرد معاملات کاربران استفاده می‌کند.

سایکوئیشن با دریافت اطلاعات کاربران و تحلیل آن‌ها، عادت‌های معاملاتی و رفتاری آن‌ها را شناسایی کرده و به‌صورت آماری در قالب اعداد به نمایش در می‌آورد.

سایکوئیشن همچنین معیارهای دیگری مانند ریسک به ریوارد، مقدار سود و زیان، مدت زمان معامله، کارمزد معاملات، نوع پوزیشن و … را برای بهبود عملکرد معامله کاربران در این آمار لحاظ می‌کند.

سایکوئیشن
برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی سایکوئیشن

در کنار برنامه‌ها و وب‌سایت‌های بالا می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند تریدرمتریا (Trademetria)، تریدزویز (TradesViz)، تریدرسینک (TraderSync)، تریدرویو (Tradervue)، اج وُنک (Edgewonk) و … استفاده کنید.

لازم به ذکر است که برای دسترسی کامل به تمام امکانات برخی از پلتفرم‌های بالا باید در ابتدا مبلغی را به‌عنوان حق اشتراک پرداخت کنید.

سؤالات متداول

ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ژورنال معاملاتی کریپتو مانند یک دفترچه یا صفحه‌ای در نرم افزار اکسل است که معامله‌گر تمام جزئیات مربوط به معاملات خود را در آن ثبت می‌کند. قیمت ورود، حد سود، حد ضرر، تاریخ، نام ارز و دلیل ورود به معامله از جمله اطلاعاتی است که باید در ژورنال یادداشت کرد.

مزایای ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ثبت دقیق اطلاعات هر معامله در ژورنال معاملاتی از ترید بیش از حد، ورود احساسی به معاملات و تکرار اشتباه‌های گذشته جلوگیری می‌کند. همچنین داشتن ژورنال به معامله‌گر کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسد و استراتژی معاملاتی‌اش را بهینه کند.

چگونه می‌توان ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال تهیه کرد؟

برای این کار می‌توانید یک صفحه کاغذ را به چند ستون تقسیم کنید و در هر ستون اطلاعات ضروری را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید از طریق نرم افزار اکسل یا گوگل شیت یک صفحه گسترده ویژه ژورنال معاملاتی تهیه کنید. اگر مایل به هزینه کردن هستید، پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای پولی زیادی نیز وجود دارند.

سخن پایانی

ژورنال نویسی در ترید ارز دیجیتال به معامله‌گران کمک می‌کند تمام جزئیات مربوط به معاملاتی که انجام می‌دهند، در کنار دلایل ورود به یک معامله خاص و تصمیم‌های معاملاتی خود را به‌صورت منظم یادداشت کنند.

اگر معامله‌ای ناموفق بود، می‌توانید به سراغ ژورنال معاملاتی‌تان برگردید و دلایل ناموفق بودن معامله را یادداشت کنید.

اگر معامله‌ای موفق بود، با مرور ژورنال می‌توانید اطلاعات ارزشمندی برای معاملات آینده به دست بیاورید.

با تحلیل معاملات قبلی در ژورنال ترید، شروع به پیشرفت در مسیر معامله‌گری خواهید کرد و می‌توانید در آینده حتی تصمیمات آگاهانه‌تری برای معاملات بگیرید.

ژورنال‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانند تمام قابلیت‌های اصلی را که در یک ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال به دنبال آن هستید در اختیار شما قرار دهند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx