سپرده گذاری یا استیک NFT چیست؟

استیک NFT

NFT ها دارایی‌هایی هستند که به شکل توکن درآمده‌اند و می‌توانند به طور امن، در پلتفرم‌های استیک NFT سپرده‌گذاری و نگهداری شوند.

همه ما درباره استیک ارزهای دیجیتال چیزهایی می‌دانیم که با انجام این کار، بازدهی روی سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنیم.

این روزها می‌توانید از طریق استیک کردن NFT یا توکن‌های غیرمثلی (non-fungible tokens) هم کسب درآمد کنید.

عناوین مطلب:

استیک NFT چیست؟

هر چه پیش می‌رویم افراد بیشتر و بیشتری به دنبال راه‌هایی می‌گردند که بتوانند بدون کار کردن، کسب درآمد کنند.

قبلاً افراد افراد ثروتمند می‌توانستند با استفاده از بانک‌ها، درآمد غیرفعالانه (passive) داشته باشند؛ زیرا نرخ‌های بهره حساب‌های پس‌انداز بالا بود.

امروزه بهره خاصی به پول داخل بانک تعلق نمی‌گیرد؛ در بعضی موارد حتی مجبورید بابت پس‌انداز خود، پول هم بپردازید. البته این مسئله متعلق به کشورهای غربی است.

با این حال در ایران هم به نوع دیگری چنین مسئله‌ای وجود دارد؛ نرخ سود بانکی در ایران به‌مراتب کمتر از میزان تورم است و بنابراین نرخ بهره واقعی که از تفاضل نرخ بهره اسمی و میزان تورم به دست می‌آید، منفی است.

با توجه به پاداش‌های (reward) نسبتاً بالایی که از استیکینگ NFT و ارزهای دیجیتال نصیب افراد می‌شود، این موارد می‌توانند جایگزین‌های جدیدی برای کسب درآمد غیرفعالانه باشند.

بیشتر بخوانید: سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟

با استیک NFT در پلتفرم‌های استیکینگ NFT می‌توانید بازده و درآمد اضافی و بیشتری روی سرمایه‌گذاری خود به دست آورید. به دلیل چنین پیشرفت و توسعه‌ای، NFTها حتی از قبل هم جذاب‌تر شده‌اند.

استیک NFT راهی است برای این که توکن منحصربه‌فرد خود را روی بلاک‌چین به کار بگیرید.

در اغلب مواقع NFTها مربوط به تصاویر دیجیتال هستند اما NFT می‌تواند هر نوع چیزی، از هنر دیجیتال گرفته تا فایل‌های ویدیویی یا آیتم‌های داخل یک بازی باشد.

استیک کردن NFT به این معناست که توکن‌های غیرمثلی خود را به یک پلتفرم یا پروتکل ضمیمه کنید و در واقع به آن بسپارید. در عوض این کار، بابت استیک توکن‌های خود پاداش دریافت می‌کنید.

با این کار می‌توانید در حالی که همچنان مالک NFT خودتان هستید، پول اضافه‌ای به دست آورید.

این روش استیک کردن را می‌توان با کشت سود یا ییلد فارمینگ (yield farming) در دیفای (DeFi) مقایسه کرد.

در این روش، کریپتوها به تامین‌کنندگان نقدینگی (liquidity providers) قرض داده می‌شوند یا به کار برده می‌شوند تا از طریق بهره یا هزینه‌های تراکنشی که دیگران متحمل می‌شوند پاداش دریافت کنند.

این روش کسب سود و بهره شبیه همان روش کسب بهره در بانک است اما در این مورد هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. استیک NFT متعلق به دنیای مالی غیرمتمرکز یا دیفای است؛ در حالی که شکل بانکداری آن متمرکز است.

کسب درآمد از طریق NFT
با استیک NFT می‌توانید در حالی که هنوز مالک توکن‌های خود هستید، درآمد اضافه‌ای کسب کنید.

سازوکار استیک NFT چگونه است؟

استیک NFT مانند استیک کریپتوکارنسی‌هاست؛ زیرا NFTها دارایی‌هایی هستند که به شکل توکن درآمده‌اند.

همچنین درباره NFTها باید به این نکته توجه کرد که تمام توکن‌های غیرمثلی قابل استیک کردن نیستند؛ همانطور که تمام توکن‌ها از امکان استیک کردن برخوردار نیستند.

از آنجا که NFTها دارایی‌های توکنی هستند، می‌توان آن‌ها را در پلتفرم‌های استیکینگ NFT به کار گرفت که امکان امن نگه داشتن آن‌ها را فراهم می‌کند.

این مسئله از طریق استفاده از یک قرارداد هوشمند روی پروتکل بلاک‌چین مناسب امکان‌پذیر می‌شود.

با این که استیک NFT مفهوم نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود، بسیاری از دارندگان NFT از این پیشرفت خیلی هیجان‌زده و خوشحال شده‌اند.

دلیل این مسئله این است که توکن‌های غیرمثلی منحصربه‌فرد هستند و دارندگان آن‌ها تمایلی به فروش‌شان ندارند. تفاوت بزرگ آن با کریپتوها هم در همین نکته است که شما به‌راحتی می‌توانید کریپتو را بخرید یا بفروشید.

برای استیک کردن NFT، به یک کیف پول ارزهای دیجیتال نیاز دارید که برای NFT مورد نظرتان مناسب بوده و با آن سازگار باشد.

اول بررسی کنید و ببینید که آیا کیف پول مورد علاقه‌تان با بلاک‌چینی که NFT مورد نظر روی آن قرار گرفته سازگار است یا خیر.

سپس باید کیف‌پولتان را به پلتفرم استیک متصل کنید تا بتوانید NFTهای خود را به پلتفرم ارسال نمایید.

می‌توان این کار را با استیک کوین مقایسه کرد. هر دوی آن‌ها را می‌توان با مراجعه به بخش استیکینگ (staking) پلتفرم انجام داد.

پاداش استیکینگ NFT

نوع پاداشی که دارندگان NFT می‌توانند بابت استیک توکن‌های خود دریافت کنند، به پلتفرم و نوع NFT بستگی دارد.

بیشتر پلتفرم‌های استیکینگ NFT، پاداش‌های دوره‌ای ارائه می‌دهند که اغلب به صورت روزانه یا هفتگی پرداخت می‌شود.

در اغلب مواقع، این پاداش‌ها با توکن کاربردی یا ابزاری (utility token) پلتفرم پرداخت می‌شود اما استثنا هم وجود دارد.

به هرحال توکن مورد استفاده برای پرداخت پاداش استیکینگ هر چه باشد، می‌توانید آن‌ها را معامله کنید و احتمالاً آن را به سایر ارزهای دیجیتال یا پول فیات تبدیل نمایید.

علاوه‌براین پلتفرم‌های استیکی هم وجود دارند که دارای دائو یا DAO هستند. در اینجا دارندگان NFT می‌توانند دارایی‌های خود را در یک استخر DAO که به استخر استیک NFT هم شناخته می‌شود، قفل کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

با این کار می‌توان در امور حاکمیتی پلتفرم مشارکت کرد که اغلب به معنای داشتن حق رای در زمان ارائه طرح‌های پیشنهادی (proposal) است.

همچنین می‌توانید خودتان طرح خاصی را پیشنهاد کنید که البته این مسئله بسته به DAOهای مختلف متفاوت است.

قسمت بزرگی از NFTهای موجود در بازار به بازی‌های بلاک‌چینی مختلف تعلق دارند؛ به همین دلیل در بازی‌هایی که برای کسب درآمد انجام می‌شوند (Play-to-Earn)، فرصت‌های استیک مختلفی وجود دارد.

از جمله این بازی‌ها می‌توان به اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یا AXS، سندباکس (The Sandbox) یا SAND و اسپلینترلندز (Splinterlands) یا SPS اشاره کرد.

در بازی‌های P2E می‌توانید نه تنها کریپتو، بلکه NFT هم به دست آورید. بنابراین می‌توانید به طور رایگان NFT به دست آورده و سپس آن را استیک کنید.

چگونه می‌توان از طریق استیک NFT کسب درآمد کرد؟

اگر در کیف پول کریپتوی خود NFT دارید، می‌توانید از آن برای کسب درآمد به صورت غیرفعال استفاده کنید. استیکینگ NFT جدیدترین روش کسب درآمد غیرفعال از طریق فناوری بلاک‌چین است.

وقتی دنبال راهی هستید که از طریق NFT درآمد غیرفعالانه کسب کنید، توجه به نکات زیر می‌تواند مفید باشد.

اگر می‌خواهید NFTهای play-to-earn را استیک کنید، نکته مهم این است که توکن‌های بازی ارزشمند باشند. اگر ارزش توکن‌ها کاهش یابد، سود استیک NFTهای مورد نظر هم کاهش خواهد یافت.

در واقع محبوبیت بازی می‌تواند افزایش یابد که در این صورت امکان کسب درآمد از خود NFT را برای شما فراهم می‌کند.

به همین دلیل خیلی مهم است که همانطور که تحقیق لازم و کافی را درباره بازار، سود و پاداش‌های استیک انجام می‌دهید، درباره خود بازی هم تحقیق و بررسی لازم را داشته باشید.

استیک NFT در بازی‌های play-to-earn
یکی از رایج‌ترین راه‌های استیک NFT، استیک در بازی‌های play-to-earn است. Axie Infinity یکی از محبوب‌ترین این بازی‌هاست.

پلتفرم‌های استیک NFT

پلتفرم‌های بی‌شماری برای استیک کردن NFT وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان همه‌چیز را با صرفاً یک مثال بررسی کرد و توضیح داد.

برای این که تصور بهتری از میزان تنوع در این حوزه داشته باشید، به چند مورد از پلتفرم‌های استیکینگ NFT اشاره می‌کنیم.

با توجه به رشد شدید NFTهای play-to-earn، مثال‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. اما آیا می‌دانستید که صرافی‌ها هم به طور فعال در زمینه استیکینگ NFT فعالیت می‌کنند؟

قابلیت Binance NFT PowerStation

برای توکن‌های هواداری بایننس (Binance Fan Tokens)، پلتفرم استیکی وجود دارد که در آن دارندگان NFT می‌توانند با حمایت از تیم‌های ورزشی مورد علاقه‌شان کسب درآمد کنند.

آن‌ها با استفاده از NFTهای خود می‌توانند توکن‌های هواداری بیشتری به دست آورند.

بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی محسوب می‌شود که در سراسر جهان، ده‌ها میلیون کاربر دارد. علاوه‌براین، بایننس بیشتر خدمات از جمله استیک NFT را به کاربران خود ارائه می‌کند.

توکن‌های هواداری بایننس، توکن‌های ابزاری هستند که هر کدام از آن‌ها به یکی از تیم‌های ورزشی مربوط‌اند. دارندگان این توکن می‌توانند از مزایای مختلفی بهره‌مند شوند.

برای مثال، شما به عنوان دارنده توکن می‌توانید از اولویت در خرید بلیت‌های مسابقه تیم مورد نظر یا حق اظهار نظر در تصمیمات مهم آن باشگاه ورزشی برخوردار شوید.

توکن‌های هواداری بایننس در درجه اول مورد استفاده تیم‌های ورزشی است اما می‌تواند توسط هنرمندان یا سلبریتی‌های دیگری که دنبال‌کنندگان زیادی دارند مورد استفاده قرار گیرد.

پلتفرم MOBOX

یک نمونه دیگر از پلتفرم‌های استیکینگ NFT، پلتفرم MOBOX است.

این پلتفرم یک بازی است که روی بستر بلاک‌چین ساخته شده است. MOBOX یک متاورس به نام MOMOverse دارد که در آن می‌توانید NFTهای مختلفی پیدا کنید.

می‌توانید این NFTها را در بازار MOBOX معامله کنید اما همچنین می‌توانید آن‌ها را استیک کرده و از این راه، یک منبع درآمد غیرفعالانه برای خودتان درست کنید.

هر MOMO ویژگی‌های متفاوتی دارد که قدرت هش (hashing power) آن به طور تصادفی ایجاد می‌شود.

وقتی که MOMO را استیک می‌کنید، می‌توانید به عنوان پاداش استیکینگ، از MOBOX توکن حاکمیتی دریافت کنید. تعداد توکن‌های پاداش بر اساس مقدار MOMOهایی که استیک می‌کنید محاسبه می‌شود.

چون میزان کمیابی هر MOMO فرق می‌کند، قدرت هش آن هم متفاوت است و این مسئله روی پاداش‌های استیکینگ موثر است.

البته که MOBOX تنها یکی از مثال‌های متعدد موجود است. بازی‌های مشهور NFT مثل Splinterlands و Axie Infinity هم این خدمت را به دارندگان NFT ارائه می‌کنند.

اپ غیرمتمرکز (Zookeeper (ZOO

زوکیپر (Zookeeper) یک اپ غیرمتمرکز (DApp) ییلد فارمینگ به شکل بازی است.

زوکیپر امکان استیک NFT در استخرهای نقدینگی (liquidity pools) را فراهم می‌کند که مزایای مختلفی دارد. همه استخرهای نقدینگی در زوکیپر امکان dual farming را فراهم می‌کنند.

به این معنا که هم می‌توانید توکن ابزاری ZOO و هم توکن WanSwap Liquidity Provider یا WASP را به عنوان پاداش دریافت کنید.

می‌توانید توکن‌های خود را برای دوره زمانی خاصی (تا 180 روز) قفل و مسدود کنید تا پاداش دریافتی‌تان را افزایش دهید.

همچنین می‌توانید NFTهایی به نام ZooBoosters را استیک کنید تا پاداش خود را حداکثر کرده و دوره زمانی قفل کردن WSLP خود را کاهش دهید.

پلتفرم های استیک NFT
زوکیپر یکی از پلتفرم‌های کاربردی استیک NFT است که مزایای گسترده‌ای برای کاربران دارد.

بهترین NFTها برای استیک کدام هستند؟

نکته مهم در زمان تصمیم‌گیری برای استیک NFT این است که به‌خوبی بدانید که می‌خواهید چه چیزی به دست آورید.

برای پیدا کردن بهترین NFTها برای استیک کردن، لازم است که بدانید فرصت‌های مختلف در کجا قرار دارند. به همین دلیل، بررسی بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

NFTهای مختلف و متفاوتی برای استیک کردن وجود دارند که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که استراتژی واضح و مشخصی دارید.

اگر به بازی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در این صنعت سرمایه‌گذاری کنید، به عنوان مثال، یک پلتفرم استیک NFT مثل Splinterlands، برایتان گزینه جالبی خواهد بود.

این بازی play-to-earn که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، به بازیکنان اجازه می‌دهد که با استیک NFT، تعداد بیشتری از آن به دست آورند.

همیشه به یاد داشته باشید که احتمال افت ارزش NFTها هم هست؛ بنابراین در استیک توکن‌های غیرمثلی یا NFTها، ریسک هم وجود دارد.

سوالات متداول

استیک NFT چیست؟

استیک کردن NFT به این معناست که توکن‌های غیرمثلی خود را به یک پلتفرم یا پروتکل ضمیمه کنید و در واقع به آن بسپارید. در عوض این کار، بابت استیک توکن‌های خود پاداش دریافت می‌کنید.

فایده و مزیت استیک NFT به طور کلی چیست؟

استیک توکن‌های غیرمثلی می‌تواند بسته به پلتفرم مورد نظر، مزایای خاص خود را داشته باشد. اما به طور کلی، مهم‌ترین مزیت آن، کسب درآمد به صورت غیرفعالانه، یعنی بدون انجام فعالیت از سوی شماست.

پاداش استیکینگ NFT چگونه پرداخت می‌شود؟

معمولاً این پاداش‌ها با توکن کاربردی (utility token) پلتفرم پرداخت می‌شود اما استثنا هم وجود دارد.

چه گزینه‌هایی برای استیکینگ NFT وجود دارد؟

گزینه‌های بسیار مختلف و متنوعی برای این کار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد. چند نمونه از فرصت‌هایی موجود برای استیکنیگ NFT، پلتفرم MOBOX، اپ غیرمتمرکز Zookeeper و قابلیت Binance NFT PowerStation صرافی بایننس هستند.

جمع‌بندی

با توجه به تغییراتی که در اقتصاد امروز دنیا پیش آمده است، امکان کسب درآمد غیرفعالانه از طریق سپرده‌های بانکی تقریباً از بین رفته است.

با این حال، با پیشرفت‌ها و اتفاقات جدیدی که در دنیای فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال رخ داده است، گزینه‌های جدیدی برای این کار مطرح شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استیک NFT است.

با استیک توکن‌های غیرمثلی یا NFTها می‌توانید بطور غیرفعالانه، درآمد داشته باشید و ثروت خود را افزایش دهید.

البته در این کار ریسک هم وجود دارد و بنابراین باید به‌خوبی تحقیق کنید و در انتخاب NFT، پلتفرم و بازار مورد نظر، بررسی لازم را داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx