آیا استیک بیت‌کوین ممکن است؟

استیک بیت کوین

سهام‌گذاری یا استیکینگ ارز دیجیتال چیزی شبیه به همان سپرده‌گذاری در بانک‌هاست.

به نظر شما از استیک بیت‌کوین می‌توان کسب درآمد داشت؟ به‌ طور کلی، زمانی که سرمایه‌گذاران درباره ارزهای دیجیتال فکر می‌کنند و قصد کسب درآمد از آن‌ها را دارند، یا به استخراج آن‌ها فکر می‌کنند یا خرید مستقیم و ترید کردن آن در یک صرافی هدف آن‌هاست، اما به جزء این دو راه، روش دیگری هم وجود دارد که شما را به سود و درآمد برساند. 

از طرفی بیت‌کوین و نقش آن در بازار باعث شده افراد زیادی بدون اطلاع از واقعیت این ارز دیجیتال سراغ استیک بیت‌کوین بروند، اما این مفهوم جزئیات زیادی دارد که باید آن‌ها را بشناسید.

عناوین مطلب:

شما درباره این روش چیزی می‌دانید؟ اینکه چگونه کار می‌کند و چطور شما را به سود می‌رساند؟ اصلاً آیا بیت‌کوین استیک می‌شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، اکنون بهترین زمانی است که می‌توانید جوابی برای همه این سؤال‌ها پیدا کنید.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ (Staking) کرپیتو فرآیند ذخیره کردن یا هولد کردن دارایی‌های کرپیتو به هدف کسب پاداش یا کسب سود است.

سرمایه‌گذارانی که به استیکینگ کریپتو فکر می‌کنند یا دیگر دارایی‌های ارز دیجیتال خود را در کیف پول خود نگه می‌دارند، در فرآیندهای اجماع این شبکه‌ها شرکت می‌کنند.

استِیکرها در اصل، تراکنش‌های روی بلاک‌چین را تأیید و برای انجام این مشارکت از شبکه‌ پاداش دریافت می‌کنند. مقدار و شرایط پاداش‌ها نیز بسته به شبکه‌‌ای است که در آن استیکینگ می‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پروژه‌های استیکینگ و کسب درآمد از آن‌ها

نحوه کارکرد استیکینگ در کریپتو

استیکینگ یک فعالیت غیرفعال است!

به این معنی که وقتی سرمایه‌گذار ارز دیجیتال خود را استیک می‌کند، آن‌ها را برای مدت معلومی در کیف پول خود نگه می‌دارد، بدون اینکه این ارزهای دیجیتالی را در روز بعدی وارد معاملات ارز دیجیتال کند تا با ترید کردن آن‌ها به سود برسد.

در همین زمان، شبکه هم می‌تواند از دارایی‌هایی که به‌ خاطر استیک کردن سرمایه‌گذارانش کسب کرده، برای ایجاد بلوک‌های جدید در بلاک‌چین استفاده کند.

هر چه ارز دیجیتال بیشتری در اختیار داشته باشید، احتمال انتخاب شما و کسب پاداش بیشتر بالاتر خواهد رفت.

مزایا و معایب استیکینگ

از آنجایی‌که استیکینگ کرپیتو‌ یک شکل غیرفعال سرمایه‌گذاری است، می‌تواند جنبه‌‌های منفی و مشکلاتی هم همراه داشته باشد.

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال را در ادامه بخوانید:

مزایا استیکینگ

  • افزایش امنیت و ثبات بلاک‌چین
  • عدم نیاز به دستگاه‌های استخراج و انرژی بسیار زیاد استخراج
  • ایجاد درآمد غیرفعال  
  • آسوده بودن روش استیکینگ
  • انجام استیکینگ با سرمایه‌گذاری کم

معایب استیکینگ

  • طولانی بودن مدت‌ زمان قفل شدن کرپیتو در کیف پول
  • احتمال کاهش نقدینگی و نوسانات ارز دیجیتال 
  • احتمال طولانی بودن مدت‌زمان پاداش‌ها
مزایا و معایب استیکینگ
استیکینگ به خاطر اینکه یک روش غیرفعال است، مزایا و معایب مختلفی دارد.

آیا استیک بیت‌کوین ممکن است؟

از آنجایی‌ که بیت‌کوین بزرگ‌ترین کرپیتو بازار است و همه چشم‌ها به فعالیت‌ها و ارزش این ارز دیجیتال دوخته شده است، افراد زیادی دنبال خرید یا نگه‌داشتن بیت‌کوین هستند.

حتی سرمایه‌گذاران زیادی فکر می‌کنند استیک بیت‌کوین می‌تواند آن‌ها را به درآمد برساند! با وجود همه ویژگی‌های مثبت و مهمی که بیت‌کوین را محبوب کرده است، معایب آن را نمی‌توان از چشم پنهان کرد.

یکی از همین معایب هم مکانیزم اجماع شبکه آن، یعنی الگوریتم اثبات کار (PoW) است. در بیت‌کوین یک سرور مرکزی وجود ندارد و موجودیتی خاص ناظر و مدیر تراکنش‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد نیستند.

در نتیجه الگوریتم شبکه مبتنی بر اثبات کار است و استیک بیت‌کوین نمی‌تواند سرمایه‌گذاران را به سود و کسب درآمد برساند، زیرا سیستم‌های مبتنی بر PoW برای اضافه‌کردن بلاک‌ها به ماینینگ متکی هستند. 

بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران فقط روش‌های ترید کردن یا استخراج کردن را می‌دهد. به طور خلاصه، سرمایه‌گذارانی که به طور مستقیم در استخراج کردن بیت‌کوین شرکت داشته باشند یا این کرپیتو را معامله کنند می‌توانند از آن کسب درآمد داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا هنوز هم استخراج بیت‌کوین سود دارد؟

معرفی سیستم اثبات کار (PoW)

استخراج اثبات سهام (Proof – of – Work) مکانیزم اصلی اجماع است که اولین‌ بار توسط بیت‌کوین و اتریوم 1.0 که جزء بلاک‌چین‌های سنتی هستند استفاده شد.

این مکانیسم باید بتواند به همه رایانه‌های موجود در شبکه بلاک‌چین دسترسی داشته باشد تا محاسبات پیچیده ریاضی را برای رمزگشایی امن تراکنش‌ها انجام دهد.

در نتیجه، برای انجام عملیات، مقدار زیادی توان محاسباتی لازم است. هر بار که تعداد معینی از تراکنش‌ها پردازش می‌شوند، یک بلوک در بلاک‌چین اضافه می‌شود. به‌ خاطر هر بلوک پردازش شده، ماینرها مقدار ثابتی پاداش دریافت می کنند.

این کار یک روش قوی برای تضمین امنیت در یک بلاک‌چین غیرمتمرکز محسوب می‌شود. با افزایش ارزش ارز دیجیتالی که استخراج می‌شود، ماینرها تشویق می‌شوند تا به شبکه استخراج بپیوندند.

از طرفی نیاز شدید برق برای انجام و به پایان رساندن این پروژه و روند آن به این معنی است که هیچ‌کس نمی‌تواند در شبکه دخالت کند. همین دو عامل، مهم‌ترین مواردی است که امنیت بلاک‌چین را تضمین می‌کند. 

با این حال،‌ اگر بخواهیم نیمه دیگری از این لیوان را هم ببینیم، نیاز به مصرف انرژی زیاد و تعداد ماینر بیشتر در روش اثبات کار، جزء مهم‌ترین معایبی است که نمی‌توان روی آنها چشم بست.

به همین دلایل ممکن است سرمایه‌گذاران سراغ خرید و معامله کردن ارزهای دیجیتالی می‌روند که امکان استیک کردن برای آن‌ها فراهم است.

محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ

تا همین چند سال پیش، مفهوم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) هنوز جدید بود و گزینه‌هایی که سرمایه‌گذاران برای استیکینگ می‌توانستند انتخاب کنند بسیار کم بود.

حتی بیشتر افراد فکر می‌کردند استیک بیت‌کوین بهترین کار است و هیچ چیزی به‌ اندازه نگه‌داشتن این کرپیتو نمی‌تواند آن‌ها را به سود و کسب دارایی برساند، در حالی‌ که به‌خاطر الگوریتم شبکه این کار امکان‌پذیر نیست.

امروزه با بیشتر شدن ارزهای دیجیتال، این تصور پیش‌فرض از استیکینگ ارز دیجیتال را به هم زده است.

در سال 2021 تعداد زیادی از پروژه‌ها الگوریتم PoS را مبنای کار خود قرار دادند و برخی صرافی‌ها کسب درآمد از کرپیتو را با استیکینگ کوین‌ها برای کاربران آسوده‌تر می‌کنند.

ذخیره بیت‌کوین
بیت‌کوین قابلیت استفاده از الگوریتم اثبات سهام را ندارد.

در اینجا فهرستی از شبکه‌های اثبات سهام که بیشترین تقاضا برای استیکینگ دارند را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین میانگین بازده سالانه که به‌صورت درصدی از مقدار قفل شده در فرآیند استیکینگ است را هم می‌خوانید:

1. اتریوم (ETH)

اتریوم (ETH) به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چیست؟ تغییرات آینده اتریوم را بخوانید

پاداش‌هایی که سرمایه‌گذاران در این شبکه دریافت می‌کنند نیز متفاوت است، اما انتظار می‌رود که نرخ بازدهی سهام اتریوم 5 تا 17% در سال باشد.

2. ایاس (EOS)

ایاس را می‌توان بسیار شبیه به اتریوم دید، زیرا برای پشتیبانی آن از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

EOS توکن بومی زنجیره بلوک ایاس هستند و مانند سایر کرپیتو‌ها، می‌توان برای کسب پاداش، آن‌ها را استیک کرد. نرخ بازده مورد انتظاری که برای استیکینگ ایاس پیش‌بینی شده حدود 3.2% است.

3. تزوس (XTZ)

تزوس (XTZ) یک شبکه بلاک‌چین متن‌باز است که توکن بومی آن با نماد XTZ شناخته شده است.

همچنین تزوس را می‌توان روی پلتفرم‌ها و شبکه‌های خاصی قرار داد. نرخ بازده مورد انتظار فعلی برای سهام Tezos حدود 6% برآورد شده است.

4. کازماس (ATOM)

کازماس، خود را اینترنت بلاک‌چین معرفی کرده است!

تیم سازنده این پروژه تلاش می‌کند تا بلاک‌چین‌های مختلف را با هم جمع کرده و به آن‌ها اجازه دهد تا با یکدیگر تراکنش داشته باشند. این ایده کازماس را به‌ عنوان «تعامل‌پذیری» می‌شناسند. متوسط سود استیک ATOM سالانه حدود 7% است.

5. کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که شباهت بسیار زیادی به اتریوم دارد، اما کاردانو یک پلتفرم چند لایه محسوب می‌شود که یک‌ لایه آن برای تراکنش کوین ADA و لایه دیگر برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز (dApps) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: استیک یا استخراج کاردانو (ADA)؟؛ آموزش کسب درآمد با کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو در واقع شبکه اثبات سهام کاردانو را تأمین می‌کند. ممکن است برخی صرافی‌ها تا بازدهی 24% از کاردانو را پشتیبانی کنند.

6. پولکادات (DOT)

پولکادات یک ارز دیجیتال جدیدتر است که در آگوست 2020 ایجاد شد. پولکادات هم مانند کازماس امیدوار است بتواند قابلیت همکاری بلاک‌چین‌ها را فراهم کند.

حدود 12% سود برای استیک پولکادات را می‌توانید انتظار داشته باشید.

جمع بندی

درباره استیک بیت‌کوین و امکان استیکینگ آن با شما صحبت کردیم.

همچنین استیکینگ ارزهای دیجیتال دیگر را هم بررسی کردیم تا بتوانید روش‌‌ها و جایگزین‌های مناسبی برای استیکینگ بیت‌کوین پیدا کنید.

به‌ طور کلی، روش اثبات کار بیت‌کوین باعث شده تا نتوان از طریق استیک کردن این کرپیتو به سود و درآمد رسید، اما استیکنیگ ارزهای دیجیتالی که از طریق روش اثبات سهام کار می‌کنند، به‌راحتی شما را به سود می‌رسانند. ارزهایی مثل اتریوم، ایاس، کازماس، کاردانو و … جزء پربازده‌ترین گزینه‌ها هستند.

شما چه تجربه‌هایی درباره استیکنیگ ارز دیجیتال دارید؟ اگر قرار باشد یک ارز دیجیتال پربازده برای استیکینگ معرفی کنید، پیشنهاد شما چیست؟ تجربیات، اطلاعات و دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx