شناخت دیفای استیکینگ و بهره مندی از مزایای آن

دیفای استیکینگ

دیفای (DeFi) به معنی امور مالی غیرمتمرکز (برخلاف CeFi امور مالی متمرکز)، یکی از بخش‌های بازار ارز دیجیتال است. 

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

در حال حاضر با دارایی‌های ارز دیجیتال به ارزش 92 میلیارد دلار که در پروتکل‌های همتا به همتا قفل شده‌اند بیشترین رشد را دارد که 196 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

عناوین مطلب:

این رشد را می‌توان تا حد زیادی به فرصت‌های سودآور و سود بالا در پلتفرم‌های تجاری و وام‌دهی دیفای نسبت داد.

در این مقاله به تشریح سیستم دیفای استیکینگ که مربوط به صرافی بایننس می‌شود می‌پردازیم.

دیفای استیکینگ چیست؟

صرافی بایننس برای کمک به مشارکت کاربران در پروژه‌های غیرمتمرکز، دیفای استیکینگ را معرفی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای کاربرپسند و ساده به دیفای دسترسی داشته باشند. 

دیفای استیکینگ (DeFi Staking) روشی است که کاربر یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) را قادر می‌سازد تا به عنوان اعتباربخش (تایید کننده) برای تراکنش‌ها عمل کرده و برای انجام آن سود کسب کند. 

دیفای استیکینگ در بایننس امروزه به یکی از موضوعات پرطرفدار در بازار دیفای تبدیل شده است و دارندگان ارزهای دیجیتال را قادر می‌سازد تا با به اشتراک گذاشتن ارزهای دیجیتال خود، درآمد غیرفعالی ایجاد کنند.

از آنجایی که تعداد کیف‌پول‌های غیرمتمرکز مالی در اتریوم از مرز 300000 عبور کرده است، مفهوم سرمایه‌گذاری بیشتر گسترش یافته است. همچنین ایجاد ثروت یکی از کانونی‌ترین اهداف برای بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات رمزنگاری و پروتکل‌ها بوده است.

پس استیکینگ کردن یکی از راه‌های سودآور برای کاربران DeFi در جهت کسب درآمد از دارایی‌های ارز دیجیتال است.

به علاوه، PoW (گواه اثبات کار) یک مدل کاملاً پایدار برای بلاک‌چین نیست. در نتیجه، بیشتر بلاک‌چین‌ها به PoS (گواه اثبات سهام) تغییر کرده یا از آن استفاده می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که دیفای استیکینگ آینده‌ای پایدار و پرسود در انتظار دارد.

پلتفرم دیفای استیکینگ چیست؟

بسیاری از کاربران پلتفرم‌های استیکینگ متمرکز، اطلاعات زیادی در ارتباط با چیستی پلتفرم استیکینگ دیفای ندارند.

استیکینگ دیفای در واقع راه دیگری برای کسب سود از دارایی‌های ارزهای دیجیتال با استفاده از مزایایی است که توسط پلتفرم مالی غیرمتمرکز ارائه می‌شود. 

تئوری استیکینگ در یک محیط متمرکز و غیرمتمرکز می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. قبل از اینکه DeFi به وجود بیاید، استیکینگ به عنوان فرآیندی برای مجوز دادن به تراکنش‌ها و افزودن یک بلوک جدید به بلاک‌چین و دریافت غرامت برای انجام آن در نظر گرفته می‌شد.

در حالی که دیفای استیکینگ را می‌توان به‌عنوان عمل قفل کردن دارایی‌های ارز دیجیتال در یک قرارداد هوشمندانه دانست که در ازای تبدیل شدن به یک تایید‌کننده در پروتکل DeFi یا یک بلاک‌چین لایه 1 بوده و منجر به کسب سود حاصل از انجام وظایف مورد نیاز می‌شود. 

در یک مفهوم گسترده‌تر، دیفای استیکینگ اغلب برای تمام فعالیت‌های DeFi استفاده می‌شود که نیازمند تعهد موقت کاربر برای دارایی‌های ارز دیجیتال در پلتفرم دیفای استیکینگ است.

دیفای استیکینگ در بایننس
دیفای استیکینگ در بایننس

انواع مختلف دیفای استیکینگ

خالص‌ترین شکل استیکینگ شامل قفل کردن مقدار مشخصی از دارایی‌های ارز دیجیتال برای اعتبارسنجی در یک شبکه بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) است. 

گواه اثبات کار (PoW) به الگوریتم‌هایی متکی است که در آن اعتبارسنجی تراکنش به کار محاسباتی نیاز دارد، در حالی که گواه اثبات سهام (PoS ) برای اعتبارسنجی پرداخت تنها به اعتبارسنج‌ها متکی است.

به عبارت دیگر، اعتباردهندگان باید وظایف خود را با جدیت انجام دهند. در غیر این صورت در معرض خطر از دست دادن بخشی یا حتی کل سهام خود هستند. همچنین، اعتبار‌سنج‌ها واجد شرایط دریافت جوایز استیکینگ برای ایجاد و اعتبارسنجی بلوک‌ها هستند. 

پرمخاطب‌ترین بلاک‌چین PoS در حال حاضر اتریوم است و پولکادات (Polkadot) و گراف (Graph) نمونه های قابل توجه دیگر هستند. در نگاهی دقیق‌تر به استیکینگ ، دو گونه استیکینگ دیفای مطرح می‌شود: ییلد فارمینگ (Yield Farming) و لیکوئیدیتی ماینینگ (Liquidity Mining)

ییلد فارمینگ (Yield Farming)

در حالی که وام‌دهی و استقراض، اولین دلیل استفاده از تأمین مالی غیرمتمرکز بودند، با پیدایش ییلد فارمینگ قدرت واقعی DeFi مشخص شد. 

این اصطلاح به عمل انتقال دارایی‌های ارز دیجیتال متعدد بر روی پلتفرم‌های دیفای استیکینگ برای به دست آوردن حداکثر سود اشاره دارد. 

در ییلد فارمینگ افراد دارایی‌های خود را براساس پروتکل وام دهی یا استخر نقدینگی در دسترس قرار می‌دهند و درآمد غیرفعالی را به صورت بهره و همچنین بخشی از درآمد ایجاد شده توسط پلتفرم استیکینگ دیفای به دست می‌آورند.

لیکوئیدیتی ماینینگ (Liquidity Mining)

استخراج نقدینگی زیرمجموعه‌ای از ییلد فارمینگ است که شامل سهام‌گذاری دارایی‌ها و توکن‌های ارز دیجیتال به استخرهای نقدینگی است.

این استخرها برای فعال کردن معاملات بدون هیچ واسطه‌ای درگیر یک نوع بورس غیرمتمرکز (DEX) حیاتی هستند. 

یک استخر نقدینگی معمولی شامل دو دارایی است که یک جفت معاملاتی خاص را تشکیل می‌دهند. بنابراین کل سیستم، متکی به ارائه‌دهندگان نقدینگی است که دارایی‌ها را در استخر نقدینگی در دسترس قرار می‌دهند.

مزایای دیفای استیکینگ در بایننس چیست؟

  1. استفاده آسان: برای شرکت در دیفای استیکینگ، به مدیریت چندین کلید خصوصی، به دست آوردن منابع، انجام معاملات یا انجام کارهای پیچیده دیگر نیازی ندارید. سرویس یک مرحله‌ای بایننس به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به نگه داشتن کیف پول زنجیره ای، جوایز آنلاین سخاوتمندانه‌ای را دریافت کنند.
  2. وجوه امن: بایننس بهترین پروژه‌های دیفای را در بازار ارز دیجیتال انتخاب می‌کند و سیستم DeFi را در زمان اجرای آن به‌ منظور کاهش خطرات مرتبط با چنین پروژه‌هایی، به‌طور همزمان نظارت می‌کند.
  3. درآمد و سود بیشتر: هزینه‌های مورد نیاز برای دیفای استیکینگ کم است. کاربران می‌توانند با حفظ همان سطح ریسک، بالاترین بازده را به بهترین شکل ممکن کسب کنند.

استیکینگ شناور (Liquid Staking) در اتریوم (Ethereum)

استیکینگ شناور جایگزینی برای قفل‌کردن سهام کاربر است که به کاربران اجازه می‌دهد هر مقدار از اتریوم را که بخواهند به اشتراک گذاشته و به طور مؤثر ارز دیجیتال اتریوم (ETH) خود را بدون نیاز به فعال کردن تراکنش‌ها لغو کنند. 

این کار از طریق صدور یک نسخه توکن شده از وجوه استیکینگ انجام می‌شود و می‌تواند مانند یک توکن معمولی منتقل، ذخیره، خرج یا معامله شود.

کاربران می‌توانند ارز دیجیتال اتریوم خود را به یک برنامه شخص ثالث واریز کنند. این برنامه ارز دیجیتال اتریوم کاربر را از طریق استفاده از اعتبارسنجی‌های خود به قرارداد واریز اتریوم، انتقال می‌دهد و در ازای آن یک توکن ETH برمی‌دارد. 

این توکن نماینده، به کاربران اجازه می‌دهد نقدینگی ETH خود را حفظ کنند و ETH خود را به هر آدرسی که می‌خواهند منتقل کنند،‌ در حالی که همچنان پاداش‌های استیکینگ اتریوم را دریافت می‌کنند.

توکن‌های دیفای استیکینگ
توکن‌های قابل استفاده در دیفای استیکینگ بایننس

واضح است که سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های DeFi راهی جدید برای کسب درآمد غیرفعال است و مردم روزبه‌روز بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در دیفای

استیکینگ مشارکت طولانی‌مدت در شبکه بلاک‌چین را تشویق می‌کند. ازآنجایی‌که روندهای بازار ارز دیجیتال نشان‌دهنده پیشی گرفتن دیفای استیکینگ بر PoW و رونق بلاک‌چین‌های PoS است، سرمایه‌گذاری Defi آینده‌ای روشن دارد و به جذب کاربران بیشتر به بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
sarina

سلام لطفا راهنمایی میکنین که چطور ارزی رو از استیکینگ دیفای صرافی هات بیت دراریم و مدت زمانش چنده. بنده شیبا داشتم به دیفای شیب تبدیل شده و در صرافی هاتبیت قفل شده ایا راهی هست که از استیکینگ در بیارم و انتقالش بدم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx