راهنمای استیک ارز دیجیتال Atom (کسب درآمد در 9 پلتفرم مختلف)

استیک Atom

استیک Atom یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد منفعلانه (Passive) در دنیای کریپتو است.

با استیک دارایی در یک شبکه، شما می‌توانید در فرآیند تایید تراکنش‌های آن و پاداش به دست آمده سهیم شوید.

البته در هر بلاک‌چین این پاداش‌ها متفاوت است و هر کدام از آن‌ها فرآیند مخصوص به خود را دارند. بلاک‌چین Cosmos یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌های استیکینگ است که طرفداران زیادی دارد.

عناوین مطلب:

اما قبل از صحبت کردن در مورد درصد‌ها و نحوه استیک، بهتر است به این نکته توجه کنید که کسب درآمد در استیکینگ یک شبه امکان پذیر نیست و دارایی‌های شما باید برای مدت طولانی در حالت استیک بمانند.

مسئله بعدی حجم دارایی است، استیک با حجم زیاد دارایی، بازدهی بهتری خواهد داشت.

معرفی Cosmos

به صورت خلاصه، بلاک‌چین کازماس یک پل بین بلاک‌چین‌های موازی مستقل است.

هر بلاک‌چین زیر مجموعه این پلتفرم از مکانیزم اجماع Tendermint استفاده می‌کند. در واقع شبکه Cosmos، اکوسیستمی از بلاک‌چین‌های متفاوت است که از نظر مقیاس و همکاری با هم در تعامل هستند.

در این مقاله منظور ما از استیک در Cosmos، در واقع بلاک‌چین اصلی آن است که نقش اساسی در تامین لایه‌های پایین بلاک‌چین‌های زیر مجموعه دارد.

استیک در Cosmos

این بلاک‌چین به صورت سالیانه 10.3% سود اسمی دارد که با استفاده از مکانیزم اجماع POS آن، و توکن ATOM، پاداش‌های مذکور را توزیع می‌کند.

به عنوان یک بلاک‌چین POS، کازماس به نود‌های Validator اجازه می‌دهد تا در مکانیزم اجماع شبکه مشارکت کنند. علاوه‌بر آن، کاربران این شبکه می‌توانند با استیک توکن‌های ATOM در این نود‌ها، در پاداش‌های آن‌ها سهیم شوند.

با این حال، پلتفرم‌های استیکینگ متمرکزی وجود دارند که حالت لیکوئید استیک را پیشنهاد می‌دهند. در این حال کاربر می‌تواند در ازای بازدهی کمتر، هر زمان که بخواد دارایی‌های خود را خارج کند.

از آن‌جایی که سیستم استیک ATOM بر روی نود‌های اعتبار سنج کاملا یک فرآیند غیر حضانتی و بدون واسطه است، از نظر امنیتی می‌توان گفت تا حد زیادی ایمن است و نود‌های اعتبار سنج نیز نمی‌توانند دارایی‌های شما را خرج کنند.

اما در طرف دیگر، شبکه Cosmos نسبت به هر گونه تقلب توسط نود‌های اعتبارسنج روی خوشی نشان نمی‌دهد و به شدت اقدامات تنبیهی را لحاظ می‌کند. البته این مزایای بر روی کاربرانی که در چنین نود‌هایی استیک کرده‌اند نیز تاثیر گذار است چرا که شبکه Cosmos با ضبط دارایی‌های Validator خاطی، آن‌ها را تنبیه می‌کند و به همین دلیل دارایی‌های استیک شده کاربران نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

با این اوصاف، در هنگام انجام فرآیند وکالت دادن دارایی‌های‌تان (Delegate) به یک نود اعتبارسنج، بهتر است به خوبی در مورد اعتبار و ارزش آن تحقیق کنید چرا که با استیک دارایی‌ها در نود‌های فاقد اعتبار یا شناخته نشده، دارایی‌های‌تان به خطر خواهند افتاد.

اغلب پلتفرم‌های استیک غیر حضانتی (non-custodial) در شبکه کازماس، به کاربران خود اجازه می‌دهند تا از بین چندین نود Validator، یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. اما صرافی‌ها و پلتفرم‌های متمرکز این چنین نیستند و معمولا فقط نود اعتبارسنج خود را پیشنهاد می‌دهند که شما چاره‌ای در انتخاب آن نخواهید داشت.

شبکه کازماس مجموعه‌ای از بلاک‌چین‌های زیر مجموعه است
شبکه کازماس در واقع مجموعه‌ای از بلاک‌چین‌های زیر مجموعه است

در ادامه این مقاله ما نگاهی به برترین پلتفرم‌های استیک توکن ATOM خواهیم داشت. توصیه می‌شود قبل از انجام سرمایه‌گذاری، تحقیقات خود را به خوبی بر روی آن‌ها انجام دهید.

1. استیک در صرافی Coinbase

این مورد چندان برای کاربران ایرانی کاربرد ندارد اما لازم است بدانید صرافی Coinbase به عنوان یکی از بهترین محل‌های استیک توکن‌های ATOM شناخته می‌شود.

این صرافی به دلیل اعتبار و محصولات متنوعی که در زمینه کریپتو به کاربران خود ارائه می‌دهد شهرت زیادی دارد.

این پلتفرم امکان استیک انواع دارایی‌های کریپتویی را از طریق راه حل استیکینگ خود فراهم می‌کند. در حال حاضر این صرافی از 5 کریپتو کارنسی متفاوت برای استیک پشتیبانی می‌کند که شامل Algorand با نماد Cosmos ،ALGO با نماد Ethereum ،ATOM با نماد Tezos ،ETH با نماد XTZ و Cardano با نماد ADA می‌شود.

آموزش استیک در صرافی کوین بیس

  • در اولین گام وارد حساب کاربری خود شوید. مسلما استفاده از این صرافی از داخل ایران امکان پذیر نیست و در صورت استفاده از آن باید همه جوانب احتیاطی را رعایت کنید.
  • در گام بعد یک آدرس Cosmos در حساب کاربری خود ایجاد و توکن‌های ATOM‌ را به آن واریز کنید. البته می‌توانید در این صرافی به خرید توکن ATOM بپردازید.
  • پس از واریز یا خرید توکن‌های ATOM، در اغلب حالت‌ها پاداش‌های استیک روانه حساب کاربری شما خواهند شد اما برای اطمینان به بخش Setting مراجعه و گزینه Staking reward را فعال کنید.

به خاطر داشته باشید این صرافی و نحوه سیستم استیک آن نسبت به سایر پلتفرم‌های استیک غیرمتمرکز کمی غیرمعمول است چرا که دارایی‌های شما شامل حالت قفل نخواهند شد، اما در عین حال بازدهی سالانه آن نیز در میان سایر پلتفرم‌ها در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

با استیک دارایی‌ها در این صرافی، شما 5% سود APY دریافت خواهید کرد.

2. استیک ATOM در کیف‌پول Keplr

کیف‌پول Keplr به عنوان اولین ولت اکوسیستم IBC کازماس شناخته می‌شود.

با استفاده از اکستنشن مرورگر آن یا اپلیکیشن موبایلی این ولت شما می‌توانید طیف وسیعی از دارایی‌های برپایه شبکه Cosmos را که شامل ATOM نیز می‌شود در کیف‌پول خود حفظ و ذخیره کنید.

استیک در کیف پول keplr
استیک ATOM در کیف پول keplr

در زمان نوشتن این مقاله، کیف‌پول Keplr بیش از 20 بلاک‌چین زیر مجموعه شبکه Cosmos را پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها شامل Agoric، زنجیره Crypto.com ،Kava ،Osmosis ،Secret Network و Sifchain می‌شود. اگر شما کاربر هر یک از این بلاک‌چین‌ها هستید، می‌توانید با استفاده از این کیف‌پول، دارایی‌های خود را نگهداری کنید.

این کیف‌پول جزو بهترین کیف‌پول‌های غیر حضانتی شبکه Cosmos است که امکان استیک توکن‌های ATOM را برای کاربران خود فراهم می‌کند. از نظر ایمنی، این کیف‌پول پشتیبانی خوبی را بر روی کیف‌پول‌های سخت‌ افزاری ارائه می‌دهد.

آموزش استیک در کیف‌پول Keplr

  • برای استیک در کیف‌پول Keplr، ابتدا از طریق افزونه مرورگر یا اپلیکیشن موبایل آن، وارد ولت شده و شبکه Cosmos Hub را از لیست زنجیره‌های آن باز کنید.
  • پس از آن، گزینه Stake را بزنید. با زدن این گزینه لیستی از نود‌های Validator فعال به همراه قدرت Vote‌ آن‌ها و نرخ کمیسیون هر یک، به شما نشان داده می‌شود. از میان آن‌ها، یک نود را انتخاب و دکمه Manage‌ را بزنید.
  • با زدن آن دکمه، منو Delegate برای شما باز خواهد شد که با زدن دکمه Delegate و رفتن به صفحه بعد، باید مقدار توکن ATOM را که قصد استیک بر روی نود اعتبارسنج مورد نظر دارید را وارد کرده و تایید کنید.
  • در نهایت بر روی دکمه Delegate بزنید تا فرآیند پردازش تراکنش آغاز شود. این دستور، کیف‌پول Keplr را باز می‌کند که از شما می‌خواهد اجازه استیک مورد نظر را بدهید.

به خاطر داشته باشید با استیک در این کیف‌پول، توکن‌های ATOM تعیین شده برای 21 روز قفل خواهند شد و در صورت نیاز می‌توانید پس از آن برداشت کنید.

3. استیک ATOM در صرافی بایننس

مسلما همه این صرافی بزرگ کریپتویی را می‌شناسیم. صرافی بایننس یکی از بهترین صرافی‌های کریپتو متمرکز است که ویژگی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای را برای کاربران خود فراهم کرده است.

در این صرافی، انواع حالت‌های معاملاتی از مارجین و فیوچرز گرفته تا آپشن در اختیار شما قرار گرفته‌اند. حتی می‌توانید توکن‌های جدیدی که در این صرافی قرار می‌گیرند را نیز از طریق لانچ پد این صرافی مورد بررسی قرار دهید. اما چیزی که مورد بحث این مقاله است، قابلیت جامع استیکینگ صرافی بایننس برای کاربران احراز هویت شده آن است.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام استیکینگ در بایننس

همان‌طور که می‌دانید این صرافی کاملا کشور ایران را تحریم کرده و لازم است تا در هنگام استفاده از قابلیت‌هایی مانند استیکینگ، همه جوانب احتیاط را رعایت کنید.

این صرافی نیز یکی از پلتفرم‌های غیرمعمول استیکینگ است چرا که برای استیک توکن‌های ATOM، دوره‌ها و پاداش‌های متغیری را پیشنهاد می‌دهد.

کاربران این صرافی می‌توانند از بین دوره‌های 30، 60، 90 یا 120 روزه، دوره سود سالیانه APY متفاوتی را دریافت کنند که با انتخاب طولانی‌ترین بازه، بیشترین سود را کسب خواهند کرد.

آموزش استیک ATOM در صرافی بایننس

مسلما اولین قدم ورود به حساب کاربری‌تان در صرافی بایننس و بخش Staking platform آن است. در این مرحله کوین ATOM را از لیست پیش رو انتخاب کنید.

استیک ATOM در صرافی بایننس
استیک ATOM در صرافی بایننس
  • در مرحله بعد، پس از تعیین دوره قفل شدن توکن‌های ATOM از 4 دوره نمایش داده شده، مقدار دارایی که می‌خواهید برای دوره انتخابی قفل شود را وارد کنید. در پایان دکمه Stake Now‌ را بزنید.
  • پس از آن، شرایط و توافقنامه ارائه شده از سوی بایننس را به دقت مطالعه و دکمه Confirm را برای نهایی ساختن استیک توکن‌های ATOM‌ در صرافی بایننس بزنید.

در صرافی بایننس برای اغلب توکن‌های کریپتو قابل استیک یک سقف وجود دارد. شما می‌توانید مقدار این سقف را از بخش Total Personal Quota در رابط کاربری استیکینگ مشاهده کنید.

پس از پایان دوره استیک و باز شدن قفل دارایی‌ها، دارایی‌های شما به همراه سود کسب شده به حساب کاربری شما واریز می‌شوند. البته شما می‌توانید با فعال کردن Auto staking در هنگام استیک دارایی‌ها، پس از پایان دوره اجازه دوباره استیک شدن خودکار دارایی‌ها با تنظیمات انتخابی را فراهم کنید.

4. استیک ATOM در صرافی Kraken

در سال‌های اخیر این صرافی نیز بیشتر مورد توجه ایرانیان بوده است.

صرافی کراکن یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های معامله دارایی‌های کریپتو با اعتبار بالا است. به لطف پلتفرم Earn موجود در این صرافی، کاربران می‌توانند به راحتی طیف وسیعی از دارایی‌های کریپتو را به صورت مستقیم از  حساب خود استیک کنند.

در زمان نوشتن این مقاله، صرافی Kraken استیک بیش از 15 دارایی با مکانیزم اجماع POS و DPOS شامل بلاک‌چین Cosmos توکن ATOM را پشتیبانی می‌کند. به طور قطع، این صرافی یکی از آسان‌ترین پلتفرم‌های کسب درآمد از طریق استیکینگ است.

استیک ATOM در صرافی kraken
استیک ATOM در صرافی Kraken

آموزش استیک ATOM در صرافی Kraken

  • پس از ورود به حساب کاربری خود، به بخش Staking Dashboard مراجعه کنید.
  • در اینجا، از لیست پیش رو می‌توانید با انتخاب شبکه Cosmos و زدن دکمه Stake‌ در سمت راست صفحه (نسخه دسکتاپ)، مسیر خود را برای استیک آغاز کنید.
  • پس از آن، با تعیین مقدار توکن‌های ATOM برای استیک از کیف‌پول Spot در حساب کاربری می‌توانید توکن‌های مورد نیاز را تامین کنید. البته امکان خرید توکن‌های ATOM نیز وجود دارد و شما می‌توانید پس از خرید، آن‌ها را استیک کنید.
  • در گام بعد، پس از تعیین مقدار توکن‌های ATOM، برای تایید مرحله، بر روی دکمه State بزنید. پس زدن این دکمه، فرآیند استیک و دریافت پاداش شما بلافاصله آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است برای استفاده از قابلیت استیک دارایی‌ها در صرافی Kraken، اکانت شما باید حداقل تا سطح Starter احراز هویت شود. این مرحله نیازی به کامل کردن احراز کامل KYC نخواهد داشت.

5. استیک ATOM در Ledger

شما حتی می‌توانید با استیک دارایی‌های خود در کیف‌پول سخت افزاری Ledger کسب درآمد کنید. کیف‌پول‌های سخت افزاری جزو امن‌ترین ولت‌های کریپتویی در دسترس هستند.

با این که کیف‌پول‌های سخت افزاری نسل اول قابلیت‌های ساده‌ای داشتند و فقط به عنوان محل ذخیره سازی سرد مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما اغلب ولت‌های سخت افزاری کنونی علاوه‌بر ذخیره امن دارایی‌ها، دارای یک اپلیکیشن اختصاصی برای اجرای کار‌هایی مانند ارسال تراکنش‌ها، مشارکت در دیفای (DeFi) و بسیاری قابلیت‌های دیگر مانند استیک نیز هستند.

لجر سری Nano S و X، جزو کیف‌پول‌های سخت افزاری هستند که با فاصله بیشترین امکانات را به نسبت به قیمت قابل دسترس خود ارائه می‌دهند.

البته علی‌رغم امکانات زیاد و امنیت بالای این کیف‌پول‌ها حتی در استیک توکن‌های ATOM، کار با آن‌ها بسیار زمان‌بر است. این مسئله زمانی چالش برانگیز می‌شود که شما در استفاده از این کیف‌پول‌ها تجربه کافی نداشته باشید.

آموزش استیک ATOM در Ledger

  • اولین گام اتصال کیف‌پول به نرم افزار Ledger Live و باز کردن قفل دستگاه از طریق PIN است.
  • مطمئن شوید که آخرین نسخه اپلیکیشن Cosmos بر روی آن نصب شده است.
  • پس آن به حساب کاربری Cosmos خود در اپلیکیشن لجر بروید. در اینجا، بر روی گزینه Earn Reward کلیک و پس از آن بر روی Continue بزنید.
  • از لیست نود‌های Validator یک نود را انتخاب و میزان توکن ATOM را که قصد استیک آن را دارید را وارد کرده و بر روی دکمه Continue بزنید.
  • پس از آن، انجام عملیات استیک را توسط دستگاه لجر خود تایید کنید. پس از تایید تراکنش، عملیات استیک توکن‌های ATOM و کسب سود در کیف‌پول لجر آغاز خواهد شد.

به خاطر داشته باشید برای استفاده از این قابلیت باید اپلیکیشن Cosmos به همراه ویژگی Stake آن نصب شده باشد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت دستورالعمل برای سری لجر‌های Nano X و S، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

6. استیک ATOM در StaFi

این پلتفرم نسبت به سایر پلتفرم‌های استیک کریپتو متفاوت است چرا که در این پلتفرم حتی پس از استیک توکن‌ها، شما می‌توانید نقدینگی توکن‌ها را حفظ و انتقال دهید.

برای پیاده سازی چنین قابلیتی، این پلتفرم از توکن‌های R-token استفاده می‌کند که یک مشتقات از دارایی اصلی استیک شده هستند. با استیک دارایی‌ها در StaFi، شما مقدار معادل آن را توکن‌های r-token دریافت خواهید کرد که می‌توان آن‌ها را معامله کرد.

حتی می‌توانید با حفظ آن‌ها در کیف پول خود، بعدا برای باز پس گرفتن توکن‌های استیک شده استفاده کنید. به این ویژگی liquid staking گفته می‌شود.

به دلیل چنین قابلیتی، شما می‌توانید بدون قفل شدن دارایی‌های‌تان برای یک دوره 21 روزه (با دریافت معادل مشتقات آن)، توکن‌های ATOM را به راحتی استیک کنید.

استیک ATOM در پلتفرم StaFi
استیک ATOM در پلتفرم StaFi

آموزش استیک ATOM در StaFi

  • برای آغاز کار، به بخش Staking این پلتفرم وارد شوید. در این بخش، از لیست نمایش داده شده، شبکه Cosmos را بیابید. البته می‌توانید از طریق این لینک مستقیم به صفحه استیک ATOM مراجعه کنید.
  • پس از آن، بر روی دکمه Stake بزنید و کیف‌پول خود را به پلتفرم متصل کنید. البته شما می‌توانید به جای اتصال کیف پول، یک ولت اختصاصی در این پلتفرم ایجاد کنید.
  • پس از اتصال یا ایجاد کیف‌پول، باید مقدار توکن‌های ATOM‌ را که قصد استیک آن را دارید وارد کرده و دکمه Stake را بزنید. پس از آن، کیف‌پول متصل شده در یک پنجره پاپ‌آپ باز می‌شود و در آن از شما می‌خواهد تا تراکنش مورد نظر را امضا کنید. پس از امضای تراکنش و تایید آن، توکن‌های ATOM از کیف‌پول شما استیک و معادل آن توکن‌های rATOM دریافت خواهید کرد. پس از طی کردن این فرآیند، پاداش‌های شما بالافاصله به سمت شما سرازیر خواهند شد.
  • شما می‌توانید هر زمان که بخواهید، توکن‌های به دست آمده را با توکن‌های ATOM مبادله کنید. برای انجام این کار، از منو به rSwap مراجعه شود.

به خاطر داشته باشید پلتفرم StaFi‌ از نظر کمیسیون دریافتی یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های استیکینگ در لیست ما است. توکن‌های rToken دریافت شده با ارزشی کمتر از ارزش واقعی توکن اصلی معامله می‌شوند چرا که آن‌ها یکی از فاکتور‌های پاداش استیک آینده به شمار می‌روند.

7. استیک در کیف‌پول Atomic

Atomic یکی از بهترین کیف‌پول‌های چند کاره کریپتو است که شما می‌توانید دارایی‌های خود را به صورت آنلاین و در پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل ذخیره کنید. علاوه‌بر آن، امکان استیک دارایی‌ها از طریق نسخه موبایلی و دسکتاپ آن نیز وجود دارد.

در حال حاضر، پاداش‌های استیک توکن‌های ATOM در این کیف پول از 7 تا 11 درصد متغیر است. برای آغاز استیک، مانند همه پلتفرم‌ها و ابزار‌های معرفی شده در این لیست، شما به حداقل یک واحد توکن ATOM نیاز خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید برای استیک دارایی‌ها، باید کارمزد‌های تراکنش شبکه را نیز مد نظر قرار دهید. این کارمزد‌ها بسته به وضعیت شبکه و ترافیک آن متغیر هستند. در این کیف‌پول نیز با استیک توکن‌های ATOM، نمی‌توانید آن را تا 21 روز برداشت کنید که پس از آن اگر قصد خروج از حالت استیک را داشته باشید امکان آزاد سازی آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ در اتمیک والت (Atomic wallet)

استیک ATOM در کیف پول Atomic
استیک ATOM در کیف پول Atomic

آموزش استیک ATOM در Atomic

  • پس از ورود به ولت و واریز توکن‌های ATOM به آن، به بخش Staking وارد شوید. در نسخه دسکتاپ این گزینه در منو سمت چپ قرار دارد و در موبایل، در پایین صفحه می‌توانید آن را پیدا کنید.
  • پس از آن دکمه Stake را بزنید. در صفحه بعد مشخصات استیک را باید تعیین کنید. در بالای صفحه مقدار توکن‌های ATOM برای استیک را وارد کرده و در بخش Validator، نود مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • پس از آن بر روی دکمه Stake‌ بزنید. در صفحه بعد، شناسه تراکنش عملیات استیک به شما نشان داده می‌شود که با مراجعه به بلاک‌چین اکسپلورر Cosmos می‌توانید از آن مطمئن شوید.
  • برای دریافت پاداش، باید آن را به صورت دستی Claim کنید. برای این کار نیز وارد صفحه Staking شوید و بر روی Claim کلیک کنید.
  • در همین صفحه، برای خارج کردن دارایی‌ها از حالت استیک(unstake)، از دکمه UnStake استفاده کنید. لازم به ذکر است فقط بعد از گذشت 21 روز از استیک توکن‌ها، این دکمه فعال خواهد شد.

توصیه می‌شود در هنگام واریز توکن‌های ATOM به این کیف‌پول، برای پوشش کارمزد، حداقل یک واحد کوین بیشتر واریز کنید.

8. استیک ATOM در Trust Wallet

کیف‌پول موبایلی تراست ولت یکی از محبوب‌ترین ولت‌های کریپتویی است که کاربران موبایل از آن برای کار‌های مختلف بهره می‌برند.

شما می‌توانید در این کیف‌پول دارایی کریپتو خریداری، تبادل و ذخیره کنید. حتی امکان استیک توکن‌های ATOM نیز در آن فراهم شده است.

این کیف‌پول یکی از ایمن‌ترین ولت‌های کریپتویی است که در حال حاضر برای پلتفرم‌های موبایل عرضه شده است. حداقل کوین مورد نیاز برای استیک در این کیف‌پول فقط 0.01 واحد ATOM است که شما می‌توانید توسط آن کار خود را آغاز کنید.

از آن‌جایی که برای استیک توکن‌های ATOM، دارایی‌های شما به صورت مستقیم بر روی نود Validator قرار می‌گیرند، دوره قفل دارایی‌ها 21 روز خواهد بود. سود سالانه استیک ATOM در تراست ولت 10% است.

استیک ATOM در کیف پول trust wallet
استیک ATOM در کیف پول trust wallet

آموزش استیک ATOM در Trust wallet

  • پس از ورود به کیف‌پول و خرید یا واریز توکن‌های ATOM، در بالای صفحه، وارد تب Finance شوید.
  • در این قسمت همه کوین‌های قابل استیک در تراست ولت قابل مشاهده هستند، بر روی ATOM کلیک کنید.
  • در صفحه ارز ATOM، با کلیک بر روی گزینه More، بر روی Stake بزنید. در منو More، گزینه Unstake امکان خارج کردن دارایی‌ها از حالت استیک را فراهم می‌کند. همچنین توسط گزینه Claim Reward می‌توانید سود خود را از استیک به صورت در لحظه برداشت کنید.
  • در گام بعد برای استیک، باید یک نود Validator انتخاب کنید. پس از انتخاب آن، مقدار توکنی که قصد استیک آن را دارید را وارد و بر روی دکمه Next بزنید.
  • پس از این مرحله، باید تراکنش را به شبکه کازماس ارسال کنیم. پس از مشاهده اطلاعات نمایش داده شده و اطمینان از صحت آن‌ها، بر روی Send‌ بزنید.
  • در صفحه ارز ATOM می‌توانید تراکنش مربوط به استیک را در حالت Pending مشاهده کنید. پس از تایید تراکنش توسط شبکه، استیک شما آغاز و سود‌های شما ذخیره خواهند شد تا بعدا با استفاده از گزینه Claim Reward آن‌ها را برداشت کنید.

لازم به ذکر است در هنگام تایید تراکنش، باید حداقل مقداری توکن ATOM در کیف‌پول خود برای پوشش کارمزد حفظ کنید.

9. استیک در کیف‌پول Guarda

Guarda Wallet نیز یکی از بهترین کیف‌پول‌های چند منظوره کریپتویی است که می‌توانید در پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ از آن استفاده کنید. این کیف‌پول نیز امکان استیک ATOM را با سود سالیانه 9% برای شما فراهم می‌کند.

با مراجعه به وبسایت این کیف‌پول شما می‌توانید میزان سود خود را از به صورت ماهانه و سالانه به همراه معادل ارزش دلاری آن محاسبه کنید. در این ماشین حساب ما یک محاسبات نمونه انجام داده‌ایم که بدین شرح است:

استیک 100 ATOM، ارزش دلاری آن با توجه به قیمت فعلی آن در بازار 2,663$ است که به صورت سالیانه شما از آن 9 ATOM به ارزش 239$ دریافت خواهید کرد. درآمد ماهیانه نیز 0.750 ATOM به ارزش 19.98$ است.

برای استیک توکن‌های ATOM در این کیف‌پول شما باید حداقل 1 واحد ATOM را در کیف‌پول خود داشته باشید.

آموزش استیک ATOM در Guarda

  • وارد کیف‌پول شوید و به اندازه کافی توکن‌های ATOM را به آن واریز کنید.
  • با انتخاب Cosmos در لیست ارز‌ها، بر روی گزینه Stake نمایش داده شده کلیک کنید.
  • در صفحه استیک، میزان توکن‌هایی که قصد استیک آن را دارید وارد و سپس نود Validator مورد نظر را انتخاب کنید.
  • دکمه Next را بزنید و پس از مشاهده اطلاعات تراکنش شامل مقدار استیک و نود انتخاب شده، با زدن دکمه Confirm آن را تایید کنید.
  • پس از تایید تراکنش، فرآیند استیک آغاز و پاداش‌های شما ذخیره می‌شود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال کسب درآمد منفعل و بدون دردسر از ارز‌های دیجیتال هستید، استیک یکی از بهترین روش‌های موجود است.

در هنگام مقایسه سود استیکینگ بهتر است آن را با سود‌های بانکی مقایسه نکنید چرا که دارایی‌های ریالی دارای تورم خواهند بود و با گذشت زمان، نه تنها سود به دست آمده از آن قدرت خرید چندانی در اختیار شما قرار نمی‌دهد بلکه ارزش اصل سرمایه شما نیز کاهش پیدا کرده است.

اما استیکینگ نیز خالی از ریسک نیست و شما باید قبل از سرمایه گذاری با حجم‌های بالا، در مورد بلاک‌چین‌ها آن به خوبی تحقیق کنید. کوین‌های تورمی (سقف عرضه نامحدود) مانند ATOM نیز می‌توانند باعث کاهش ارزش سرمایه شما شوند.

ATOM یکی از گزینه‌های مناسب برای استیک است با این حال طول دوره قفل شدن سرمایه در آن به نظر کمی طولانی است و نرخ تورم آن نیز می‌تواند برای دوره‌های طولانی سرمایه‌گذاری مشکل ساز شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx