سهام‌گذاری (استیک) اتریوم 2.0 به همراه روش کسب درآمد

blank

برای بررسی اهمیت سهام‌گذاری در اتریوم ۲.۰ ابتدا باید به اهمیت ارتقاء شبکه اتریوم نگاهی داشته باشیم.

افزایش میزان استفاده از شبکه اتریوم ۱.۰ باعث بالارفتن کارمزد گس (gas) و کندشدن زمان پردازش تراکنش‌ها شده است. علاوه بر این، هرروز توسعه‌دهندگان بیشتری برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز همچون پروتکل‌های وام‌دهی، استخرهای سهام‌گذاری و معاملات مختلف، فعالیت خود را روی شبکه اتریوم ۱.۰ آغاز می‌کنند.

متأسفانه، افزایش پذیرش اتریوم ۱.۰ به شمشیری دولبه تبدیل شده است که باعث افزایش ترافیک شبکه، بالارفتن کارمزد گس و کندشدن پردازش تراکنش‌ها می‌شود. ارتقاء اتریوم ۲.۰ به‌عنوان راهکاری برای مقابله با این مشکلات ارائه شده است.

عناوین مطلب:

اتریوم ۲.۰ چیست؟

اتریوم ۲.۰ را می‌توان مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های به‌هم‌پیوسته دانست که برای بهبود مقیاس‌پذیری، سرعت، امنیت، کارایی و پایداری بیشتر شبکه اتریوم پیشنهاد شده‌اند. این به‌روزرسانی‌ها قرار است در سه مرحله (فاز) مختلف انجام شوند.

  • اولین مرحله ارتقاء زنجیره بیکن (Beacon Chain) است که ۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ آذر ۹۹) اجرا شد. در مرحله زنجیره بیکن، الگوریتم اجماع با هدف بهبود کارایی در کنار حفظ ایمنی شبکه، از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) ارتقاء یافت.
  • مرحله دوم تحت عنوان مِرج (The Merge) یا همان «ادغام» در سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد. همان‌طور که از نام این مرحله مشخص است، در این فاز شاهد ادغام شبکه اصلی با زنجیره بیکن خواهیم بود که رسماً الگوریتم اثبات کار را به الگوریتم اثبات سهام تغییر و بهره‌وری شبکه را افزایش می‌دهد.
  • آخرین مرحله که در سال ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد، حول استفاده از زنجیره‌های شارد (shard chains) برای بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی اتریوم و دسترسی به داده‌های شبکه شکل می‌گیرد. این ارتقاء سرعت پردازش تراکنش‌های بلاک‌چین را چندین برابر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شیوه کارکرد اثبات سهام

شاردینگ (sharding) فناوری شکستن و خردکردن داده‌ها به شاردها یا همان قطعات کوچک‌تر است که به زنجیره‌های موازی اجازه می‌دهد به‌شکلی کارآمد داده‌ها را پردازش کنند و با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این امر می‌تواند تعداد تراکنش‌های قابل‌پردازش در هر ثانیه در شبکه اتریوم را به ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش ارتقاء دهد. برای درک بهتر تأثیر این به‌روزرسانی در توان عملیاتی اتریوم فقط کافی است این میزان را با پتانسیل فعلی پردازش ۱۰ تا ۱۵ تراکنش بر ثانیه مقایسه کنید.

ether
اتریوم ۲.۰ مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته از به‌روزرسانی‌های مختلف است.

سهام‌گذاری در اتریوم به چه معناست؟

به بیان ساده، سهام‌گذاری در اتریوم به‌معنای قفل‌کردن مقداری اتر در شبکه برای مدتی مشخص جهت اعتبارسنجی و تأمین امنیت شبکه‌ و دریافت پاداش در ازای شرکت در این فرآیند است. به شرکت‌کنندگان در این فرآیند «اعتبارسنج» (validator) یا «سهام‌گذار» (staker) گفته می‌شود؛ وظیفه اعتبارسنج‌ها پردازش تراکنش‌، ذخیره‌سازی اطلاعات و اضافه‌کردن بلاک جدید به زنجیره بیکن است.

در اثبات سهام، فرآیند پردازش تراکنش‌ها به‌شکلی سریع‌تر و سازگارتر با محیط زیست انجام می‌شود. در سازوکار اجماع اثبات سهام، کاربران باید مقداری ارز دیجیتال سهام‌گذاری کنند تا تبدیل به اعتبارسنج شوند، درحالی‌ که در سازوکارهای اجماع اثبات کار (همچون شبکه بیت‌کوین) استخراج‌کنندگان مجبور به خرید و اجرای دستگاه‌ها و تجهیزات استخراجی هستند که انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

طبق گزارش بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، راه‌اندازی فرآیند سهام‌گذاری در اتریوم ۲.۰ می‌تواند میزان انرژی مصرفی شبکه را تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، کاربران دیگر به صرف هزینه برای خرید سخت‌افزارهای استخراج نیازی ندارند و اجرای نودهای استخراج که با استفاده از لپ‌تاپ‌های معمول صورت می‌گیرد، بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تکلیف ماینرهای اتریوم بعد از اتریوم ۲.۰ چیست؟

در واقع، تنها ابزار موردنیاز برای شرکت در سهام‌گذاری اتریوم، داشتن حداقل ۳۲ واحد اتر است. با این حال، حتی کاربرانی که این میزان اتر را نیز در اختیار ندارند می‌توانند با ورود به استخرهای سهام‌گذاری در فرآیند سهام‌گذاری در اتریوم شرکت کنند. در ادامه این مقاله، با استخرهای سهام‌گذاری بیشتر آشنا خواهید شد.

فرآیند سهام‌گذاری در اتریوم چگونه انجام می‌شود؟

در فرآیند اثبات سهام اتریوم، ۳۲ بلاک تراکنش با هم و در یک دور اعتبارسنجی که حدود ۶.۴ دقیقه به‌ طول می‌انجامد، پردازش می‌شوند. هر دور اعتبارسنجی یک ایپاک (epoch) نامیده می‌شود و هر دوره زمانی یا همان ایپاک هنگامی نهایی می‌شود که دو ایپاک دیگر نیز به بلاک‌چین اضافه شوند. هر ایپاک خود به ۳۲ بازه زمانی کوتاه‌تر به‌نام اسلات (slot) تقسیم می‌شود که در واقع مدت زمان لازم برای پردازش یک بلاک جدید است.

هر کدام از اسلات‌ها توسط «کمیته‌»‌ای متشکل از ۱۲۸ اعتبارسنج بررسی می‌شوند. از این ۱۲۸ اعتبارسنج، یک اعتبارسنج به‌صورت تصادفی وظیفه ارائه بلاک جدید را بر عهده می‌گیرد و ۱۲۷ عضو دیگر باید در خصوص صحت تراکنش‌ها در این بلاک رأی دهند. هنگامی که اکثریت اعضای کمیته بلاک جدید را تأیید کردند، بلاک به بلاک‌چین اضافه می‌شود و پیوندی به‌نام cross-link بین شارد و زنجیره بیکن ایجاد می‌شود تا وضعیت اعتبارسنجی بلاک اعلام و با بخش‌های دیگر شبکه همگام‌سازی لازم انجام شود.

پس از طی‌کردن مراحل فوق، سهام‌گذاران پاداش خود را دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که دریافتی اعتبارسنجی که بلاک را ارائه می‌کند ⅛ کل پاداش است و سایر تأییدکنندگان کمیته ⅞ پاداش را کسب می‌کنند. پاداش هر اعتبارسنج، چه به‌عنوان ارائه‌دهنده بلاک و چه تأییدکننده آن، بسته به میزان زمانی که صرف پردازش شده است، می‌تواند تغییر کند.

همچنین، مقدار کوینی که هر اعتبارسنج در شبکه قفل می‌کند، علاوه بر منبعی برای دریافت سود، ممکن است به روشی برای جریمه‌کردن (slashing) اعتبارسنج‌های خرابکار نیز تبدیل شود. هر زمان بلاک‌چین متوجه مغایرت‌هایی در فعالیت اعتبارسنج‌ها شود، کوین‌های سهام‌گذاری اعتبارسنج‌هایی را که اعتبار شبکه را به‌صورت عمدی یا تصادفی تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، به‌عنوان جریمه توقیف و ضبط می‌کند.

پاداش‌ها و جریمه‌ها در پایان هر ایپاک، یعنی هر شش و نیم دقیقه، دریافت یا پرداخت می‌شوند. از آنجا که در طول زمان اعتبارسنج‌ها پاداش بیشتری کسب می‌کنند، افراد می‌توانند با عدم برداشت دارایی‌ها و پاداش‌ها، شانس خود را برای شرکت در سازوکار اثبات سهام و کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.

سود سهام‌گذاری در اتریوم چقدر است؟

سود سهام‌گذاری در اتریوم
میزان سود سهام‌گذاری در اتریوم به اترهای قفل‌شده فعلی در شبکه بستگی دارد.

پاداش ارائه‌شده به سهام‌داران به تعداد کل اتر واریزی آنها و تعداد اعتبارسنج‌های فعلی در شبکه بستگی دارد. با افت تعداد اترهای قفل‌شده در شبکه، نرخ پاداش نیز افزایش می‌یابد.

به‌عنوان مثال، در سال گذشته هنگامی که فقط ۵۰۰,۰۰۰ اتر در شبکه قفل شده بود، نرخ بهره سالانه اندکی بیش از ۲۰ درصد بود. امروزه، با بیش از ۶,۸۰۰,۰۰۰ اتر سهام‌گذاری‌شده در شبکه، نرخ بهره به حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

چگونه می‌توان در سهام‌گذاری اتریوم شرکت کرد؟

افرادی که علاقمند به سهام‌گذاری در اتریوم هستند، باید یک نود سهام‌گذاری روی کلاینت‌های اتریوم ۱.۰ و اتریوم ۲.۰ ایجاد کنند. کلاینت‌های اتریوم نرم‌افزارهایی هستند که به نودها اجازه می‌دهند با شبکه اتریوم تعامل داشته باشند.

کلاینت‌های نرم‌افزاری سازگار برای نودهای سهام‌گذار شامل Prysm، Nimbus، Teku، Lighthouse و Lodestar می‌شوند. حداقل تجهیزات موردنیاز برای شروع سهام‌گذاری نیز رایانه‌ای با ظرفیت حافظه کافی برای دانلود دو بلاک‌چین‌ قدیمی و جدید اتریوم است. توجه داشته باشید که اتریوم ۱.۰ در حال حاضر حدود ۹۰۰ گیگابایت داده دارد و هر روز به میزان حدوداً ۱ گیگابایت گسترش می‌یابد.

همچنین، انتظار می‌رود اعتبارسنج‌ها نودهای خود را در هر ساعت از شبانه‌روز به شبکه متصل نگه دارند. بنابراین، اتصال به اینترنتی باکیفیت نیز یکی دیگر از معیارهای اصلی تبدیل‌شدن به نود سهام‌گذاری در اتریوم است. گفتنی است اعتبارسنج‌های آفلاین نیز بخشی از سرمایه قفل‌شده خود در شبکه را به علت عدم ارتباط با شبکه از دست می‌دهند؛ این امر برای تشویق و ترغیب نودها به تعامل پیوسته با بلاک‌چین انجام می‌شود.

پس از نصب نرم‌افزار اعتبارسنج روی رایانه، گام بعدی قفل‌کردن حداقل ۳۲ اتر در آدرس سهام‌گذاری معتبر زیر است:

Capture

برای این کار باید دو کلید خصوصی (یکی برای تأیید بلاک‌ها و دیگری برای برداشت دارایی‌های خود) ایجاد کنید. البته، در نظر داشته باشید که تا فاز «ادغام» اتریوم ۱.۰ با اتریوم ۲.۰ در سال ۲۰۲۲ شما قادر به برداشت دارایی‌ها و پاداش دریافتی خود نیستید.

نکته: حتماً پیش از هر اقدامی، به لانچ پد اتریوم ۲.۰ مراجعه و دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید.

استخر سهام‌گذاری چیست؟

اگر انجام موارد مذکور یا سرمایه‌گذاری ۳۲ واحد اتر کار چندان آسانی برای شما نیست، خبر خوب این است که می‌توانید بدون انجام این فرآیند یا داشتن حداقل ۳۲ اتر نیز در سهام‌گذاری شبکه اتریوم شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش سهام‌گذاری اتریوم با سرویس لیدو

از آنجا که همه کاربران علاقمند به شرکت در سهام‌گذاری اتریوم نمی‌توانند ۳۲ اتر برای سهام‌گذاری در اتریوم پرداخت کنند، برخی از پلتفرم‌ها شروع به ارائه محصولات مالی سهام‌گذاری کرده‌اند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد منابع مالی خود را برای برآوردن حداقل الزامات اعتبارسنجی در «استخر سهام‌گذاری» ترکیب کنند. استخر سهام‌گذاری برای افرادی که تمایلی به انجام الزامات فنی سهام‌گذاری ندارند نیز گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

together

استخر سهام‌گذاری روشی برای ترکیب منابع مالی است به‌صورتی که با کمترین میزان اتر نیز بتوان در سهام‌گذاری اتریوم شرکت کرد.

در استخرهای سهام‌گذاری، کاربران سرمایه خود را روی پلتفرم‌های شخص ثالث واریز و قفل می‌کنند تا به کسب درآمد منفعل بپردازند. این نوع سهام‌گذاری را می‌توان سهام‌گذاری بدون دردسر نیز نامید!

سخن پایانی

ارتقاء شبکه اتریوم اقدامی برای بهبود کارایی، افزایش سرعت، کاهش ترافیک و کارمزد شبکه و رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از سازوکار اجماع اثبات کار است. اما، آنچه این ارتقاء را تبدیل به فرآیندی موثر می‌کند، مشارکت سهام‌گذاران برای حفظ امنیت شبکه است. قفل‌کردن کوین‌های اتر توسط سهام‌گذاران فرصت‌های ویژه‌ای برای اکوسیستم اتریوم فراهم می‌کند تا روند تغییر و ایجاد بلاک‌چینی سازگار با محیط زیست ساده‌تر شود.

در اتریوم ۲.۰، اعتبارسنج‌ها با سهام‌گذاری در اتریوم بدون صرف هزینه برای خرید دستگاه‌های استخراج و مصرف انرژی گزاف می‌توانند فقط با ارائه سرمایه فعلی خود درآمد منفعل کسب کنند و در عین حال، حافظ امنیت شبکه اتریوم باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx