راهنمای استیک ارز متیک (Matic)

استیک متیک

زنجیره پالیگان و با ارز دیجیتال متیک (Matic) یک پروتکل لایه 2 در شبکه اتریوم است که اساسا با حفظ امنیت شبکه، هزینه کارمزد‌ها را کاهش داده و سرعت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

با این حال، رویکرد مقیاس پذیری شبکه پالیگان باعث شده تا در کنار سرعت بالای آن در پردازش تراکنش‌ها، استیک ارز Matic به یکی از روش‌های جالب کسب درآمد منفعل در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

با تکیه شبکه پالیگان به الگوریتم اجتماع اثبات سهام (POS)، اکنون هولدرهای توکن این شبکه می‌توانند با استیک ارز متیک با نرخ متغیر سالیانه کسب درآمد کنند.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله ما به بررسی همه ابعاد آموزش استیک متیک و نحوه انجام آن به صورت گام به گام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با نحوه کسب درآمد از استیک پالیگان آشنا شوید.

نکات کلیدی

  • پاداش استیک متیک در نوسان است و به صورت مستقیم با نسبت تعداد توکن‌های در گردش نسبت به توکن‌های استیک شده ارتباط دارد.
  • استیک پالیگان در زنجیره اتریوم انجام می‌شود که در آن شما باید کارمزد تراکنش‌ها را با ارز ETH پرداخت کنید.
  • کیف پول متامسک و تراست ولت امکان استیک ارز Matic را فراهم می‌کنند.

شبکه پالیگان چیست؟

شبکه پالیگان (Polygon) یک زنجیره لایه 2 بربسته شبکه اتریوم است که برای بهبود عملکرد مقیاس پذیری اتریوم ایجاد شد.

این شبکه در ابتدا با نام Matic شناخته می‌شد اما پس از بازطراحی برند، با نام شبکه پالیگان شناخته می‌شود و توانسته میزبان اپلیکیشن‌های قرارداد هوشمند زیادی باشد.

مهم‌ترین نقطه قوت شبکه پالیگان استفاده از الگوریتم اجتماع اثبات سهام یا POS است که توانسته بار ترافیک زیادی را از روی شبکه کم کند. این موضوع باعث افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و کاهش کارمزد شده است.

matic stake 2
شبکه پالیگان در بین چندین راه حل مقیاس پذیری شبکه اتریوم، توانست توجه‌های زیادی را به خود جلب کند.

اما مهم‌ترین نقطه تفاوت شبکه‌های اثبات سهام نسبت به اثبات کار در مکانیزم استیک آن است. در شبکه پالیگان شما با استیک متیک می‌توانید در تایید تراکنش‌های شبکه مشارکت کرده و از محل کارمزد‌ها پاداش دریافت کنید.

به طور خلاصه، در یک شبکه اثبات سهام مانند پالیگان، نود‌های اعتبارسنجی وجود دارد که ایمنی شبکه را تامین کرده و به اضافه کردن تراکنش‌های جدید به بلاک‌ها می‌پردازند.

با استیک ارز متیک بر روی نود‌های اعتبارسنج (Validator)، کاربر می‌تواند از محل کمیسیون‌های دریافتی این نود‌ها کسب درآمد کند.

جالب است بدانید از نگاه کارشناسان، شبکه پالیگان، یک زنجیره کاملا متمرکز محسوب می‌شود چرا که عمده قدرت شبکه در اختیار صاحبان آن است و حتی اکسپلورر این شبکه نیز به صورت متمرکز و با استاندارد‌های تحمیلی آن‌ها مدیریت می‌شود.

اگر درباره استیکینگ نمی‌دانید، این مطلب را بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

استیک متیک چیست؟

ما می‌دانیم که در یک شبکه اثبات سهام، نود‌های اعتبارسنج وظیفه بررسی و اضافه کردن تراکنش‌ها را برعهده دارند. اما نود‌ها برای انجام این کار، نیاز به استیک ارز Matic خواهند داشت. اما دلیل آن چیست؟

براساس قوانین شبکه، هر چه مقدار استیک (Stake) یک نود اعتبارسنج بیشتر باشد، شانس او برای انتخاب شدن به عنوان یک نود تایید کننده تراکنش بیشتر خواهد بود؛ از این رو، از نظر وزن و رای نیز در شبکه اعتبار بیشتری خواهد داشت.

همچنین در این فرآیند هر چه میزان استیک متیک افزایش پیدا کند، شبکه ایمن‌ و با ثباتی خواهیم داشت.

در شبکه متیک نود‌های اعتبارسنج زیادی وجود دارند که دائما با یک دیگر برای جذب استیک بیشتر از سوی کاربران رقابت می‌کنند. اما به صورت ثابت حداکثر تعداد نود‌های فعال شبکه پالیگان 100 عدد به صورت فعال است.

بنابراین اگر یک نود اعتبارسنج بخواهد وارد این لیست شود باید منتظر بماند تا یکی از نود‌های اعتبارسنج موجود از چرخه خارج شده و نود جدید جای آن را بگیرد.

با قرار گرفتن در لیست 100 نود فعال، نودی که شما بر روی آن ارز متیک را استیک کرده‌اید، شانس تایید تراکنش و کسب پاداش را خواهد داشت که درصدی از آن برای شما در نظر گرفته می‌شود.

منطق کلی سیستم استیک متیک ساده‌ است، اکنون باید به بررسی دقیق مکانیزم استیک پالیگان بپردازیم چرا که از اینجا، معیار‌های دیگری نیز در نظر گرفته خواهند شد.

هر کسی با داشتن مقداری ارز Matic می‌تواند آن را به یک نود اعتبارسنج (Validator)، وکالت دهد (Delegate).

با سپرده‌گذاری توکن شبکه، شما در واقع به استیک متیک پرداخته‌اید و نسبت به ارزهای استیک شده، با نرخ سود سالیانه کسب درآمد خواهید کرد.

از آن‌جایی که شما براساس قوانین شبکه، باید ارز Matic را بر روی نود‌های اعتبارسنج استیک کنید، آن‌ها می‌توانند قوانینی را برای استیک متیک در نظر بگیرند.

برای مثال حداقل تعداد قابل استیک و کمیسیون (کارمزد) استیک ارز متیک از سوی آن‌ها تعیین می‌شود.

در حال حاضر برای اغلب نودهای اعتبارسنج هیچ حداقل تعداد قابل استیک متیک تعیین نشده است اما شما باید قبل از انتخاب یک نود اعتبارسنج، به کارمزد آن‌ها دقت کنید.

معیار مهم‌ دیگری که برای استیک متیک مورد توجه است، مدت زمان استیک ارز Matic خواهد بود.

معمولا دوره قفل شدن سرمایه شما در هنگام استیک متیک بین 3 تا چهار روز است که پس از آن باید با دنبال کردن فرآیند Unbond، آن را از حالت استیک خارج کنید.

در ادامه این مقاله ما به بررسی آموزش استیک متیک و معیارهای انتخاب نود اعتبارسنج برای استیک پالیگان خواهیم پرداخت.

سیستم استیک متیک چگونه کار می‌کند؟

برای درک عمیق نحوه عملکرد استیک متیک باید به بررسی رابطه آن با زنجیره اتریوم بپردازیم.

زنجیره پالیگان براساس Checkpoint کار می‌کند که در آن پس از تایید اولیه و سریع تراکنش‌ها از سوی نود‌های اعتبارسنج شبکه، آن‌ها باید در قالب یک چک پوینت در زنجیره اتریوم تایید و اضافه شود.

matic stake 3

هر چک پوینت براساس وضعیت شبکه می‌تواند چندین ساعت زمان ببرد. در نظر گرفتن Checkpoint در هنگام بررسی نقطه تعامل زنجیره پالیگان اهمیت زیادی دارد.

پالیگان به صورت دوره‌ای تراکنش‌های خود را به شکل اتریوم ارسال می‌کند. در این حالت همه تراکنش‌های موجود در ریشه درخت مرکل به اتریوم ارسال می‌شود.

با تایید و اثبات تراکنش‌ها در زنجیره اتریوم و بازگشت پاسخ آن به سمت زنجیره پالیگان، یک چک پوینت ایجاد می‌شود.

با در نظر گرفتن استقرار قراردادهای هوشمند اصلی زنجیره پالیگان بر روی اتریوم، شما برای استیک متیک باید ارز Matic را در قالب استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم استیک کنید.

پیش نیاز‌های استیک متیک چیست؟

با این که برای استیک متیک هیچ حداقلی در نظر گرفته نشده‌ است، اما فاکتور‌هایی وجود دارد که باید قبل از وارد شدن به کسب درآمد از استیک پالیگان آن‌ها را مد نظر قرار دهیم.

  • حداقل مقدار استیک متیک بر روی یک نود اعتبارسنج 1 MATIC است که باید کارمزد شبکه را جداگانه در نظر بگیرید.
  • براساس مستندات سایت استیک پالیگان، حداقل دوره استیک ارز Matic بین 3 تا 4 روز است که پس از آن می‌توانید دارایی‌های خود را در صورت نیاز برداشت کنید.
  • هیچ حداکثر دوره‌ای برای استیک در نظر گرفته نشده است و شما می‌توانید تا زمانی که این روش برای‌تان سودآور است آن را ادامه دهید.
  • حداقل کارمزد استیک بر روی یک نود می‌تواند از بین 0 تا 100% متغیر باشد. این عدد نشان دهنده کارمزد نود اعتبارسنج از پاداش‌های استیک شما است که در هنگام محاسبه پاداش، مقدار آن کسر خواهد شد.

مشوق‌های استیک متیک

برای تشویق سرمایه گذاران به استیک متیک در زنجیره پالیگان، سازندگان آن تصمیم گرفته‌اند 12% از کل توکن‌های زنجیره را در عرض 5 سال بین استیک کنندگان توزیع کنند.

matic stake 4

با توجه به تصویر بالا، پس از می سال 2025، پاداش‌ استیک کنندگان متیک فقط از محل کارمزد‌ها تامین خواهد شد که در نتیجه آن شاهد کاهش سود استیک ارز متیک خواهیم بود، مگر آن‌که انجمن و توسعه دهندگان این پروژه، مکانیزم خاصی را برای افزایش پاداش‌ها معرفی کنند.

درآمد استیک متیک چقدر است؟

استیکینگ به عنوان یکی از روش‌های درآمد منفعل شناخته می‌شود. در این حالت شما پس از قفل کردن دارایی‌ها نیاز به انجام کار خاصی ندارید و همه چیز خودکار انجام می‌شود.

درآمد استیک متیک به صورت مستقیم به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توانند باعث نوسان نرخ سود سالیانه آن شوند و نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

بسیاری از مردم از خود می‌پرسند آیا امکان گذران زندگی با استیک متیک وجود دارد؟ آیا درآمد ماهیانه استیک متیک می‌تواند پاسخگوی هزینه‌های زندگی در ایران باشد؟

با استیک 10,000 متیک، با در نظر گرفتن وضعیت شبکه و نرخ استیکینگ فعلی شبکه پالیگان که 4.78% است، شما به صورت سالیانه 478 MATIC دریافت خواهید کرد.

اگر قیمت ارز Matic را 0.90$ در نظر بگیریم، شما با استیک 9,000$، به صورت سالیانه 430$ کسب درآمد خواهید کرد که در قالب درآمد ماهیانه 35$ خواهد بود.

نرخ استیک می‌تواند براساس میزان توکن‌های استیک شده کاربران نسبت به کل توکن‌های در گردش متیک متغیر باشد.

اما رابطه کلی بدین صورت است که هر چه تعداد توکن‌های استیک شده بیشتر باشد، سود سالیانه نیز کاهش پیدا می‌کند و بالعکس.

برای مثال اگر فقط 10% از کل توکن‌های در گردش متیک استیک شده باشند، شما سالیانه حدود 17% سود کسب خواهید کرد که با در نظر گرفتن مثال بالا، در سال پاداش شما 1700 MATIC خواهد بود.

در طرف دیگر اگر برای مثال 60% توکن‌های در گردش استیک شوند، سود سالیانه 2.90% خواهد بود که به صورت سالیانه 290 متیک دریافت می‌کنید.

با این حال، نوسان قیمت ارز متیک و بازار می‌تواند به صورت مستقیم بر روی توکن‌های استیک شده و پاداش آن تاثیر گذار باشد.

برای مثال رفتار کاربران این شبکه در هنگام مواجهه با روند‌های نزولی و صعودی می‌تواند باعث خارج کردن استیک و فروش توکن‌ها شود.

در هنگام محاسبه درآمد استیک متیک نباید کارمزد نود اعتبارسنج را فراموش کنید. این نود‌ها می‌توانند در هنگام محاسبه پاداش، کارمزد زیادی از شما دریافت کنند که صورت مستقیم بر روی درآمد نهایی شما تاثیر گذار است.

به خاطر داشته باشید براساس قوانین شبکه پالیگان، نودهای اعتبارسنج می‌توانند بنابر صلاح دید، در هر زمان که بخواهند کارمزد استیک ارز متیک را افزایش یا کاهش دهند و شما باید به آن دقت کنید.

matic stake 5

البته دوره خاصی برای برداشت پاداش تعیین نشده است اما نرخ توزیع پاداش حدودا در هر 26 دقیقه یکبار انجام می‌شود که این عدد براساس وضعیت شبکه در نوسان است.

واقعیت این است که نباید نرخ سود استیک متیک را با بانک‌های کشورهای با تورم بالا مقایسه کنید. در بین بانک‌های آمریکا، نرخ بهره آن‌ها به ندرت برای مبالغ بالا به نزدیکی 5% درصد می‌رسد که حتی برای دریافت سود باید واجد شرایط خاصی باشید.

این موضوع باعث شده تا درآمد منفعل از استیک ارز Matic یکی از گزینه‌های رایج کاربران ارزهای دیجیتال باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید هر چه توکن‌های بیشتری در شبکه پالیگان استیک شود، به دلیل کاهش عرضه، قیمت آن می‌تواند روند افزایشی را دنبال کند که این موضوع امکان جبران کاهش نرخ سود بر روی استیک متیک را تا حدی پوشش خواهد داد.

در طرف دیگر، با کاهش نرخ استیک پالیگان، ما شاهد افزایش عرضه و امکان کاهش قیمت خواهیم بود.

از نظر برخی از کارشناسان، بهترین استراتژی استیک ارز متیک، خرید آن در قیمت بسیار پایین و استیک است که با چرخش روند قیمت بازار می‌تواند یک حرکت دو سر سود را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

چرا که هم ارزش دارایی افزایش پیدا خواهد کرد و هم ارزش درآمد سالیانه استیک ارز متیک قابل توجه خواهد بود.

ماشین حساب استیک متیک

با محبوبیت استیک پالیگان و سایر ارزهای دیجیتال، ماشین حساب‌های زیادی برای محاسبه نرخ سود ایجاد شده‌اند که می‌توانند ابزار مفیدی برای برآوردهای لازم قبل از سرمایه گذاری باشند.

به نظر می‌رسد استفاده از ماشین حساب استیک متیک ضروری است.

با این حال معیار ما در اینجا ماشین حساب ارائه شده از سوی سایت رسمی شبکه پالیگان است چرا که نه تنها اطلاعات آن‌ها دقیق و به روز است بلکه آخرین تغییرات شبکه را نیز شامل می‌شود.

برای مثال، در بسیاری از ماشین حساب استیک متیک، دوره استیک 21 روز عنوان می‌شود در حالی که با توجه به مستندات استیک پالیگان، دوره استیک متیک بین 3 تا 4 اعلام شده است.

از این لینک شما می‌توانید به ماشین حساب استیک متیک دست پیدا کنید. کار با این ماشین حساب بسیار ساده است.

در کادر اول به صورت پیشفرض مقدار 10,000 قرار گرفته است که نشان دهنده میزان استیک متیک در این ماشین حساب است.

matic stake 6

شما می‌توانید براساس ارزیابی خود از میزان سرمایه گذاری، مقدار آن را در ماشین حساب استیک ارز Matic تغییر دهید. در بخش بعدی آماری از نرخ استیک متیک پیدا می‌کنیم.

در ادامه یک نوار اسلایدر وجود دارد که به صورت پیشفرض بروی نرخ استیک پالیگان نسبت به کل سکه‌های در گردش قرار دارد.

اگر آن را حرکت دهید، نرخ استیک متیک تغییر می‌کند که این موضوع ارزیابی و محاسبه سود استیک متیک را سهولت می‌دهد.

در نهایت شما می‌توانید با تعیین دوره استیک خود که به صورت پیشفرض 365 روز است، بازه سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

همان‌طور که گفته شد، این ابزار تنها ماشین حساب استیک متیک نیست، نمونه دیگری که در دنیای کریپتو محبوبیت زیادی دارد، سایت StakingRewards است که از اینجا می‌توانید ماشین حساب استیک متیک آن را مشاهده کنید.

از نظر داده‌های شبکه و وضعیت بازار، این ماشین حساب اطلاعات بیشتری از وضعیت استیک متیک در اختیار ما قرار می‌دهد.

در بخشی از این ماشین حساب شما می‌توانید میزان درآمد بین استیک بر روی یک نود اعتبارسنج و راه اندازی یک نود را مقایسه کنید.

نمودار‌های قیمت، نرخ استیک و درآمد استیک کنندگان از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین حساب استیک پالیگان است که بررسی آن خالی از لطف نیست.

معیار‌های انتخاب نود اعتبارسنج برای استیک متیک چیست؟

انتخاب نود اعتبارسنج برای استیک متیک نیازمند تحقیق و بررسی است و آن‌چنان که به نظر می‌رسد آسان نیست.

برای استیک پالیگان، شما باید از بین 100 نود موجود که هر کدام یک قرارداد هوشمند بربستر اتریوم دارند، آن‌ها را انتخاب کنید.

از آن‌جایی که قراردادهای هوشمند نودهای اعتبارسنج شبکه پالیگان بر روی بستر اتریوم میزبانی می‌شوند شما نیاز به‌ کیف پول سازگار با Web3 خواهید داشت که برای استیک باید ارز متیک را در قالب استاندارد ERC20 استیک کنید.

در این وضعیت کارمزد شبکه براساس وضعیت شبکه اتریوم محاسبه خواهد شد و شما باید مقداری ارز ETH در کیف پول خود داشته باشید.

از این صفحه می‌توانید لیست نود‌های اعتبارسنج فعال استیک پالیگان را مشاهده کنید.

اولین نکته‌ای که باید در هنگام انتخاب نود اعتبارسنج برای استیک لحاظ شود، وضعیت سلامتی یک نود است. نودهای سالم که قوانین شبکه را دنبال می‌کنند و به صورت پیوسته به تایید تراکنش‌ها می‌پردازند با عنوان Healthy دسته بندی می‌شوند.

نود‌های دارای مشکل یا آفلاین نیز با توجه به مشکلی که با آن درگیر هستند دارای یک برچسب خاص هستند.

استیک بر روی نود‌های دارای مشکل نه تنها برای شما پاداش به همراه نخواهند داشت بلکه پس از راه اندازی مجدد، به عنوان پنالتی، پاداش دریافتی آن‌ها از سمت شبکه کاهش پیدا می‌کند.

matic stake 7

موضوع دیگری که در هنگام انتخاب نود باید لحاظ کنید، کمیسیون استیک متیک است. این کمیسیون به صورت مستقیم بر روی بازدهی پاداش شما از استیک ارز Matic تاثیر گذار خواهد بود.

دریافت کارمزد استیک یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد راه اندازی نود اعتبارسنجی در شبکه‌های اثبات سهام است که استیک پالیگان نیز از آن استثنا نیست و باید به آن دقت شود.

سایر محل‌های استیک ارز متیک

برای استیک متیک، می‌توان گفت ایمن‌ترین راه این است که با داشتن یک کیف پول سازگار با Web3 به صفحه نودهای اعتبارسنج مراجعه کرده و ارز متیک را در آن دیلیگیت کنید.

با این حال این فرآیند برای بسیاری از کاربران تازه وارد مشکل به نظر می‌رسد و آن‌ها ترجیح می‌دهند به دنبال روش‌های دیگر استیک ارز متیک بروند.

روش دیگر استیک ارز متیک، استفاده از صرافی‌های متمرکز است. صرافی‌های زیادی امکان استیک ارز متیک و کسب سود را برای شما فراهم می‌کنند.

در این حالت خبری از کیف پول‌های Web3 و قراردادهای هوشمند نیست و شما تنها کاری که باید انجام دهید خرید مقداری ارز پالیگان و استیک آن در بخش خاصی از صرافی است.

در این وضعیت، در پشت صحنه استیک از سوی صرافی‌ها به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود.

برای نمونه آن‌ها دارایی‌های شما را در قرارداد هوشمند نود اعتبارسنج خود واریز خواهند کرد یا با دریافت کمی کارمزد بیشتر، واسطی خواهند بود بین شما و سایر نودهای اعتبارسنج استیک پالیگان.

برای مثال، صرافی بایننس نود اعتبارسنج مخصوص خود را راه اندازی کرده است که با دریافت کارمزد 1%، امکان استیک را به صورت آسان در صرافی خود فراهم کرده است.

اما از آن‌جایی که تعداد کل نودهای شبکه پالیگان تا 100 نود فعال محدود است، همه صرافی‌ها نمی‌توانند نود خود را راه اندازی کنند به همین دلیل دارایی‌های کاربران را بر روی سایر نودهای فعال استیک خواهند کرد.

مسلما استیک متیک در صرافی بایننس برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست اما همچنان ایمن‌ترین روش استیک دارایی‌ها، استیک ارز متیک به صورت مستقیم در سایت پالیگان است.

صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس و نمونه‌های ایرانی آن، کاملا متمرکز هستند و در صورت بروز مشکل امنیتی یا کلاهبرداری، تقریبا بازگشت دارایی‌ها غیرممکن است.

به خاطر داشته باشید با استیک متیک در صرافی متمرکز، شما حضانت دارایی‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید و باید ریسک‌های آن را نیز بپذیرید.

روش دیگری که صرافی‌های متمرکز اغلب در قالب استیک متیک به کاربران پیشنهاد می‌دهند، تامین نقدینگی است.

در این حالت با قفل کردن ارز Matic در صرافی متمرکز، آن‌ها می‌توانند فرایند تامین نقدینگی معاملات و برداشت‌ها را به شکل بهتری انجام دهند از این رو، مقداری سود برای شما در نظر خواهند گرفت.

اما این روش هیچ ارتباطی با مشارکت در فرآیند تایید تراکنش‌های شبکه ندارد و داستان دیگری است.

مقایسه درآمد استیک متیک با سایر شبکه‌ها

به نظر می‌رسد مقایسه درآمد استیک متیک با سایر شبکه‌ها کار آسانی باشد.

اما ما در اینجا لازم دانستیم دو نکته مهم را در هنگام ارزیابی سرمایه گذاری بر روی استیک متیک به شما یادآور شویم که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

matic stake 8

مشوق‌ها

در حال حاضر پاداش‌ استیک متیک و نودهای اعتبارسنج از محل مشوق‌های در نظر گرفته شده از توکن‌های عرضه نشده و کارمزدها تامین می‌شود.

اما این رویه دائمی نیست و براساس جدولی که قبلا ارائه داده‌ایم، مشوق‌های این شبکه برای استیک متیک تا سال 2025 خواهد بود و پس از آن تامین پاداش استیک کنندگان فقط از محل کارمزدها تامین خواهد شد.

این موضوع در مورد سایر شبکه‌ها نیز صدق می‌کند. برخی از شبکه‌های اثبات سهام از این روش برای تشویق سرمایه گذاران به استیک استفاده می‌کنند و شما باید در هنگام مقایسه درآمد استیک متیک به این موضوع توجه داشته باشید.

میزان مشوق‌ها و دوام آن، از معیارهایی است که در هنگام مواجهه با شبکه‌هایی که سود بیشتری نسبت به استیک متیک پرداخت می‌کنند اهمیت دارد.

با پایان مشوق‌ها، سود سالیانه ارز مورد نظر نیز کاهش پیدا می‌کند، این موضوع می‌تواند باعث خارج کردن ارز متیک از حالت استیک و ورود آن به بازار باشد. این چرخه در مورد همه ارزها صدق می‌کند.

علاوه‌بر آن، با اینکه در اغلب ارزهای دارای مشوق مانند استیک ماتیک، حداکثر تعداد توکن‌های در گردش ثابت هستند (10 میلیارد واحد) اما نسبت عرضه مشوق می‌تواند باعث تورم شود که با در نظر گرفتن عوامل عرضه و تقاضا این موضوع می‌تواند به کاهش ارزش متیک در بازار منتهی شود.

مکانیزم تورمی

در کنار مشوق‌ها، شما باید به مکانیزم تورم ارز مورد نظر نیز دقت کنید. با توجه به عرضه ثابت ارز ماتیک، استیک پالیگان مشمول تورم نخواهد شد چرا که توکن جدیدی فراتر از HardCap تعیین شده ضرب نمی‌شود.

اما با بررسی لیست شبکه‌های دارای مکانیزم استیک متوجه می‌شویم برخی از آن‌ها دارای بازدهی زیادی هستند. این موضوع در مورد توکن‌ها نیز صدق می‌کند.

ارز متیک هیچ توکن جدیدی ضرب نمی‌کند به همین دلیل یک ارز تورمی محسوب نمی‌شود و میزان درآمد استیک متیک به اکوسیستم و معیارهای عرضه و تقاضا در آن بستگی دارد.

اما ارزهایی که برای پاداش استیک کنندگان توکن‌های جدیدی ضرب می‌کنند مسلما در دسته ارزهای تورمی قرار خواهند گرفت.

در این حالت با این که با استیک، توکن‌های بیشتری کسب خواهید کرد اما با توجه به افزایش عرضه، این موضوع می‌تواند باعث کاهش ارزش آن در بازار شود. مطلب مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی را از دست ندهید

خطرات استیک متیک چیست؟

هر روش سرمایه گذاری خطرات خاص خود را دارد و استیک متیک نیز از آن استثنا نیست.

برای کسب درآمد مناسب از استیک ارز متیک، حجم سرمایه گذاری باید چشم گیر باشد به همین دلیل شما باید قبل از استیک متیک از همه خطرات آن آگاه شوید.

در ادامه این بخش به بررسی همه خطرات استیک متیک خواهیم پرداخت:

matic stake 9

ضرر ناپایدار (Impermanent loss)

این ضرر فقط مختص استیک ارزهای دیجیتال است و حتی در بخش کشت سود و مشارکت در روش‌های دیگر سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید دنیای کریپتو پرتکاپو است و قیمت دارایی‌ها بسیار پرنوسان هستند. در این فضا، قیمت یک توکن کریپتو می‌تواند ظرف چند ساعت ده‌ها درصد رشد یا کاهش داشته باشد.

اگر با حجم زیاد وارد یک ارز دیجیتال مانند Matic شده‌اید، ریزش پیوسته آن در حین استیک نه تنها باعث کاهش ارزش سرمایه شما خواهد شد بلکه پاداش‌های کسب شده نیز ارزش چندانی نخواهند داشت.

به خاطر داشته باشید در فرآیند خارج کردن استیک متیک، یک دوره زمانی 3 تا 4 روزه وجود دارد که تنها پس از گذشت آن، برداشت دارایی‌ها امکان پذیر خواهد بود.

طی این مدت، به احتمال زیاد فرصت فروش دارایی‌ها از دست می‌رود. به همین دلیل آگاهی از این نوع خطر اهمیت زیادی دارد.

دوره قفل شدن

در فرآیند استیک ارزهای دیجیتال مانند استیک پالیگان دارایی‌های ما برای یک دوره مشخص قفل خواهند و برداشت آنی آن‌ها غیرممکن است.

منتظر ماندن برای خارج شدن دارایی‌ها از وضعیت قفل می‌تواند موقعیت‌های به دست آمده را از ما بگیرد. این موضوع در بازارهای صعودی و نزولی صدق می‌کند.

کلاهبرداری و سرقت دارایی‌ها

با استیک دارایی‌ها در قراردادهای هوشمند ما از خطر کلاهبرداری در امان هستیم چرا که در فرایند استیک متیک دارایی‌های ما بر روی شبکه اتریوم قرار می‌گیرند و این شبکه امنیت لازم را دارد.

اما در مورد استیک ارز Matic در صرافی‌های متمرکز چطور؟

در اغلب صرافی‌های کریپتو دارایی‌های ما به روش سرد ذخیره می‌شود اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند.

صرافی FTX را به خاطر بیاورید که در آن دارایی‌های زیادی از دست رفت و همچنان مردم نتوانسته‌اند به همه پول خود برسند. درباره سرنوشت صرافی FTX بخوانید.

خطای نود‌های اعتبارسنج

راه اندازی یک نود اعتبارسنج نسبت به استیک دارایی‌ها، همیشه سود بالاتری داشته است اما این موضوع به شرطی است که نود اعتبارسنج به صورت 7/24 سرورهای خود را فعال و آنلاین حفظ کند.

اگر یک نود اعتبارسنج به اندازه کافی آنلاین نباشد یا خطاهای فنی انجام دهد، پاداش‌های او از سمت شبکه کاهش پیدا می‌کند. استیک متیک بر روی چنین نود‌هایی می‌تواند برای‌تان دردسر ساز شود و در نهایت خبری از پاداش نیست.

باگ در قرارداد هوشمند

همان‌طور که می‌دانید در فرایند استیک ارز Matic، ما با قراردادهای هوشمند بربستر اتریوم سر و کار داریم. اگر قراردادهای هوشمند مذکور دارای مشکلات فنی باشند، چه اتفاقی برای دارایی‌های ما رخ می‌دهد؟

matic stake 10

مسلما با سرقت دارایی‌ها ناشی از حفره‌های امنیتی قراردادهای هوشمند، هیچ راهی برای بازگشت دارایی‌ها نیست چرا که تراکنش‌های شبکه غیرقابل معکوس هستند.

آموزش استیک متیک در متامسک

کیف پول متاسک یک ولت غیرمتمرکز و سازگار با Web3 است به همین دلیل استیک متیک در متامسک امکان پذیر خواهد شود.

این کیف پول به صورت افزونه مرورگر و موبایل در دسترس است که به کمک هر کدام از آن‌ها می‌توانید به استیک متیک بپردازید.

در ادامه این مقاله به آموزش استیک متیک در متامسک به صورت گام به گام خواهیم پرداخت.

گام 1؛ آماده سازی متامسک

اگر از قبل متامسک را آماده کرده‌اید می‌توانید به گام بعد مراجعه کنید. در غیر این صورت، با توجه به پلتفرم مورد استفاده، ابتدا این کیف پول را از سایت رسمی آن دانلود کنید.

ما در بورسینس آموزش جامعی را در مورد نحوه کار با متامسک آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را دنبال کنید: آموزش ساخت و استفاده از کیف پول متامسک (MetaMask)

گام 2؛ اتصال متامسک به شبکه پالیگان

امکان اضافه کردن همه زنجیره‌های سازگار با EVM به کیف پول متامسک وجود دارد این موضوع شامل شبکه پالیگان نیز می‌شود اما اینجا پای قراردادهای هوشمند اتریوم در میان است.

با این حال قبل از پرداختن به استیک متیک باید مقداری ارز ETH و Matic را در زنجیره اتریوم خریداری کرده و به کیف پول خود ارسال کنیم. شما می‌توانید از هر صرافی برای این کار استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید در هنگام برداشت ارز Matic از صرافی متمرکز باید استاندارد ERC20 را انتخاب کنید تا ارزها در شبکه اتریوم برای‌تان ارسال شوند.

ارز ETH برای پوشش کارمزد تراکنش‌های استیک استفاده می‌شود بنابراین به اندازه کافی از آن خرید کنید.

رابط کاربری بخش استیک سایت پالیگان تغییرات زیادی را تجربه کرده است که در وضعیت فعلی بخش Stake از کیف پول پالیگان تفکیک شده است.

برای استیک متیک به بخش استیک پالیگان مراجعه کنید. اکنون از سمت بالا راست صفحه، گزینه Login را بزنید تا کیف پول متامسک را به استیک پالیگان متصل کنیم.

matic stake 11

در این پنجره گزینه متامسک (MetaMask) را انتخاب کرده و اتصال را تایید کنید.

در صورتی که زنجیره فعلی کیف پول متامسک شما اتریوم نباشد، یک پنجره کوچک ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد زنجیره را به اتریوم تغییر دهید.

گام 3؛ انتخاب نود و استیک

در صفحه فعلی در بالای صفحه بر روی دکمه Become a Delegator بزنید تا به صفحه لیست نودهای اعتبارسنج استیک پالیگان منتقل شویم.

matic stake 12

در این صفحه فقط نودهایی را باید انتخاب کنید که وضعیت سلامتی آن‌ها بر روی Healthy باشد. براساس تحقیقات و ترجیحات خود، یک نود را انتخاب کرده و دکمه Delegate آن را بزنید.

در اینجا ما برای دنبال کردن آموزش به صورت تصادفی یک نود اعتبارسنج را انتخاب کرده‌ایم. در تصویر زیر می‌توانید اطلاعات دقیق نود مورد نظر را مشاهده کنید:

matic stake 13

اکنون در صفحه نود مورد نظر، بر روی دکمه Become a Delegator‌ بزنید.

گام 4؛ فرایند استیک متیک

 پس از زدن دکمه Become a Delegator اگر اتصال کیف پول شما برقرار باشد، یک پنجره نمایش داده می‌شود که به شکل زیر است:

matic stake 14

در اینجا ابتدا مقدار استیک ارز Matic را تعیین کنید. به کارمزد برآورد شده در پایین پنجره توجه کنید چرا که این کارمزد از اتریوم هولد شده در ولت کسر می‌شود.

پس از زدن دکمه Continue، از شما خواسته می‌شود تا اجازه خرج کردن توکن Matic توسط قرارداد هوشمند را تایید کنید. این فرآیند مشمول کارمزد می‌شود و با توجه به وضعیت شبکه اتریوم کمی زمان‌بر خواهد بود.

پس از آن دکمه Delegate برای شما فعال خواهد شد. در این مرحله با زدن دکمه Delegate، شما باید تراکنش آن را تایید کنید.

پس از آن استیک متیک در شبکه پالیگان به اتمام می‌رسد و شما باید کار خود را در زیر نظر گرفتن نود و وضعیت سرمایه گذاری ادامه دهید.

گام 5؛ حساب کاربری

پس از استیک متیک، گزینه Account برای‌تان ظاهر می‌شود که در آن وضعیت استیک متیک قابل مشاهده و مدیریت خواهد بود.

matic stake 15

به خاطر داشته باشید امکان استیک همزمان بر روی چندین نود وجود دارد و شما می‌توانید از بخش حساب کاربری همه آن‌ها را به راحتی مدیریت کنید.

در بخش حساب کاربری استیک پالیگان، امکان انتقال استیک به نود دیگر (Move stake)، افزودن استیک، استیک مجدد، برداشت پاداش و خارج کردن از حالت استیک بر روی نود مورد نظر وجود دارد.

در ادامه مقاله به بررسی و آموزش استیک پالیگان و هر یک از قابلیت‌های آن‌ به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

آموزش استیک متیک در تراست ولت

آموزش استیک متیک در تراست ولت (Trustwallet) نیز مانند متامسک است با این حال برای اتصال به تراست ولت شما باید از Wallet Connect استفاده کنید.

در این حالت، پس از باز کردن سایت استیک پالیگان، بر روی دکمه Login زده و Wallet connect را انتخاب کنید.

matic stake 16

در اینجا با اسکن QR این کد توسط کیف پول تراست می‌توانید به استیک متیک در تراست ولت بپردازید.

برای این کار، کیف پول تراست ولت را باز کرده به بخش تنظیمات (Setting) بروید و گزینه WalletConnect را انتخاب کنید.

با زدن بر روی دکمه New Connection و اسکن کد QR نمایش داده شده، امکان ایجاد اتصال فراهم خواهد شد.

آموزش برداشت درآمد استیک متیک در تراست ولت مانند دستورالعمل‌های تعیین شده در متامسک است و شما می‌توانید به راحتی آن را دنبال کنید. مطلب راهنمای استیک در تراست ولت؛ بررسی مزایا و معایب برای شماست.

آموزش Unstake ارز متیک

پس از اتصال کیف پول خود به سایت استیک پالیگان، شما می‌توانید از بخش حساب کاربری به مدیریت استیک‌های خود و حتی برداشت آن‌ها بپردازید.

در این حالت، برای خارج کردن دارایی‌ها از حالت استیک باید دو مرحله را پشت سر بگذارید که شامل Unbond و Claim است.

به خاطر داشته باشید برای پردازش و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها نیاز هولد اتریوم در کیف پول خود خواهید داشت.

مرحله 1؛ Unbond استیک متیک

ابتدا به بخش My account مراجعه کرده و استیک مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب Delegation مورد نظر، پنجره‌ای مشابه تصویر زیر نمایش داده می‌شود:

matic stake 17

در این پنجره امکان انجام عملیات‌های مختلفی برای استیک موجود فراهم شده است. برای باز کردن قفل استیک متیک، بر روی گزینه Unbond بزنید.

matic stake 18

با تعیین مقدار برداشت استیک، دکمه Confirm Unbond را بزنید. با زدن این دکمه باید تراکنش آن را توسط کیف پول خود امضا کنید. به خاطر داشته باشید دارایی‌های شما پس از گذشت 80 Checkpoint آزاد خواهند شد.

مدت زمان گذشت هر چک پوینت به وضعیت شبکه اتریوم بستگی دارد ولی با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی سایت استیک پالیگان، کل فرآیند بین 3 تا 4 روز زمان نیاز خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید در هنگام Unbond استیک متیک، بدون در نظر گرفتن میزان ارز استیک شده، پاداش‌های کسب شده فورا واریز خواهند شد.

مرحله 2؛ Claim استیک متیک

پس از گذشت 3 تا 4 روز(و شاید بیشتر)، در بخش حساب کاربری، گزینه Claim برای استیک مورد نظر فعال خواهد شد.

matic stake 19

در این وضعیت امکان استیک مجدد دارایی‌های آماده Claim وجود ندارد و شما باید پس از واریز آن به کیف پول خود، دوباره آن‌ها را در صورت لزوم استیک کنید.

matic stake 20

Claim استیک متیک مشمول انجام یک تراکنش است که کارمزد آن با ارز ETH پرداخت خواهد شد.

matic stake 21

پس از زدن دکمه Withdraw to Wallet، ارز متیک شما آماده است.

توکن‌های دریافت شده در شبکه اتریوم و در استاندارد ERC20 هستند که شما در صورت نیاز می‌توانید بدون نیاز به صرافی و با مراجعه به بخش Bridge سایت پالیگان، آن‌ها را به شبکه Matic منتقل کنید.

چگونه سود استیک ارز متیک را دریافت کنیم؟

برای برداشت سود استیک ارز متیک، پس از اتصال کیف پول اتریومی خود، به بخش حساب کاربری مراجعه کرده و پس از انتخاب استیک مورد نظر، بر روی Withdraw Reward بزنید.

matic stake 22

برداشت پاداش‌ها مشمول کارمزد خواهند بود که باید آن را با ارز ETH‌ پرداخت کنید. به همین دلیل با توجه به وضعیت شبکه اتریوم، پیشنهاد می‌شود دوره برداشت خود را به درستی مدیریت کنید.

در تصویر بالا امکان استیک مجدد پاداش وجود دارد که با انجام مکرر آن سود ترکیبی کسب خواهید کرد.

با این حال حداقل پاداش کسب شده باید بیش از 2 MATIC باشد و از نظر صرفه اقتصادی، باید هزینه کارمزد تراکنش آن را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

استیک متیک چیست؟

نود‌های اعتبارسنج وظیفه بررسی و اضافه کردن تراکنش‌ها را برعهده دارند. اما نود‌ها برای انجام این کار، نیاز به استیک ارز Matic خواهند داشت. سپرده‌گذاری توکن متیک در این شبکه همان استیک Matic است.

میزان درآمد استیک متیک چقدر است؟

با استیک 10,000 متیک، با در نظر گرفتن وضعیت شبکه و نرخ استیکینگ فعلی شبکه پالیگان که 4.78% است، شما به صورت سالیانه 478 MATIC دریافت خواهید کرد. اگر قیمت ارز Matic را 0.90$ در نظر بگیریم، شما با استیک 9,000$، به صورت سالیانه 430$ کسب درآمد خواهید کرد که در قالب درآمد ماهیانه 35$ خواهد بود.

بهترین کیف پول برای استیک متیک چیست؟

از آن‌جایی که استیک متیک در زنجیره اتریوم انجام می‌شود. همه کیف پول‌های سازگار با اتریوم و Web3 امکان استیک پالیگان را فراهم می‌کنند. بهترین کیف پول‌های مورد استفاده متامسک (MetaMask) و تراست ولت (Trustwallet) هستند.

کارمزد استیک ارز متیک چقدر است؟

هر نود اعتبارسنج در زنجیره پالیگان کارمزد مخصوص به خود را دارد که از 0 تا 100% متغیر است و در هنگام استیک متیک باید به آن توجه کنید. لازم به ذکر است قراردادهای هوشمند استیک ارز متیک در شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند که کارمزد تراکنش‌های آن را باید در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

با توجه به محبوبیت شبکه پالیگان، استیک متیک به یکی از روش‌های کسب درآمد منفعل تبدیل شده است که در آن با استیک ارز Matic دیگر نباید کار خاصی انجام دهید.

با این که طرح کلی استیک پالیگان ساده است اما شما باید قبل از ورود به استیک ارز Matic در این شبکه همه جوانب آن را در نظر بگیرید. نوسانات بازار و نرخ بازدهی از معیارهایی است که می‌تواند برعلیه شما حرکت کند.

با این حال کسب درآمد از استیک متیک می‌تواند بهتر از صرفا هولد کردن آن باشد. البته با توجه به کارمزدهای شبکه اتریوم، باید صرفه اقتصادی آن را نسبت به حجم سرمایه در نظر بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استیک کردن ارز دیجیتال (استیکینگ Staking)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx