میزان نقدشوندگی ارز دیجیتال چقدر است (حجم لیکوئیدیتی در کریپتو)

نقدشوندگی ارز دیجیتال

نقدشوندگی به معنی سهولت و سرعت تبدیل دارایی به دیگر دارایی‌هاست.

اگر اهل بازارهای مالی باشید، احتمالاً به‌ خوبی می‌دانید نقدشوندگی یک سرمایه‌گذاری چقدر اهمیت دارد.

اگر بازار ارزهای دیجیتال را هم به‌ عنوان اولین سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته‌اید، لازم است درباره نقدشوندگی ارز دیجیتال اطلاعات مهمی کسب کنید.

عناوین مطلب:

قبل از خرید و معامله ارزهای دیجیتال باید کریپتو موردنظرتان را بشناسید، پتانسیل‌، سوددهی و آینده آن را بررسی کنید و در نهایت نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال را هم لحاظ کنید. این اطلاعات کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری و معامله‌ای پرسود و ارزشمند‌تر داشته باشید.

خواندن این مطلب از سایت بورسینس درباره یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازار ارز دیجیتال یعنی نقدشوندگی، به شما اطلاعاتی مهمی خواهد داد. تا پایان همراه ما بمانید.

انواع لیکوییدیتی

به طور کلی لیکوییدیتی را می‌توان به دودسته تقسیم‌بندی کرد:

حسابداری

لیکوییدیتی حسابداری اصطلاحی است که بیشتر در مبحث ترازنامه‌‌های کسب‌ و کارها استفاده می‌شود.

در واقع وقتی شرکتی امکان پرداخت آسان بدهی‌های کوتاه‌مدت و بدهی‌های جاری خود در زمان مشخصی را دارد، می‌گویند که لیکوئیدیتی حسابداری شرکت بالاست و می‌تواند یک اعتبار مالی مهم برای صاحبان شرکت‌ها باشد.

بازاری

نقدشوندگی بازار مثل نقدشوندگی حسابداری نیست و از توانایی پرداخت بدهی‌های آن‌ها صحبت نمی‌کند.

نقدشوندگی بازاری در اینجا به معنی سرعت و سهولت تبدیل‌ شدن به دارایی‌های دیگر، خصوصا پول نقد است.

وقتی لیکوییدیتی یک بازار بالاست به این معنی است که در آن بازار، حجم زیادی از عرضه و تقاضا وجود دارد. در بازار ارزهای دیجیتال نیز همانطور که دیده‌ایم همیشه خریداران و فروشندگانی در بازار هستند که تقاضای معامله کریپتو موردنظر را داشته باشند.

بدیهی است که در این مقاله قصد داریم به نقدشوندگی بازاری مربوط به ارزهای دیجیتال بپردازیم.

لیکوییدیتی (Liquidity) یا نقدشوندگی ارز دیجیتال چیست؟

لیکوییدیتی (Liquidity) در بازار ارزهای دیجیتال به معنی نقد‌شوندگی کریپتوهاست.

نقدشوندگی در یک تعریف ساده به این معنی است که هر چه راحت‌تر بتوان دارایی دیجیتال یا دیگر دارایی‌های سرمایه‌گذاری موردنظر را به پول نقد یا دارایی دیگری تبدیل کرد. 

بیشتر بخوانید: توکن نقدینگی (LP Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

درک بهتر این مفهوم را با یک مثال روشن‌تر کنیم: برای مثال تصور کنید در یک جزیره دورافتاده گیر افتاده‌اید و همراه‌تان یک کتاب قدیمی و یک‌ تکه طلای ارزشمند دارید. برای خرید مواد غذایی و رفع گرسنگی خود مجبور هستید این کتاب یا طلا را بفروشید و با پول آن مواد غذایی و خوراکی بخرید.

وقتی به بازار بروید از شما طلا را به‌عنوان پول نقد و بهای خرید مواد غذایی قبول می‌کنند، اما تنها در شرایط استثنایی ممکن است خریداری برای کتاب قدیمی خود و تبدیل آن به پول نقد پیدا کنید. در چنین شرایطی نقدشوندگی یا لیکوییدیتی طلا بیشتر از کتاب است.

نقدشوندگی ارز دیجیتال هم درست به همین صورت است. اگر یک ارز دیجیتال نقدشوندگی بالایی داشته باشد با سرعت و سهولت بالایی می‌توان آن را تبدیل به دارایی دیگر کرد.

در واقع لیکوییدیتی همان سرعت خرید و فروش یک ارز دیجیتال است. نقدشوندگی پایین ارز دیجیتال به این معنی است که هنگام فروش و تبدیل آن دچار سختی خواهید شد و ممکن است فروش آن مدت‌ها زمان ببرد.

یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایی که در بازار ارز دیجیتال نقدشوندگی بالایی دارد استیبل کوین‌ها هستند. استیبل کوین‌ها تلرانس ارز دیجیتال ثابتی دارند و همین تلرانس و قیمت ثابت باعث شده تا افراد زیادی ترجیح دهند بدون ریسک برای کاهش یا افزایش ارزش آن، استیبل کوین معامله کنند.

تفاوت حجم معاملات با لیکوییدیتی

حجم معاملات و لیکوییدیتی اگرچه شباهت‌های زیادی به هم دارند و می‌توانند یک مفهوم مشابه باشند، اما الزاما حجم معاملات بالای یک ارز دیجیتال به معنی نقدشوندگی بالای آن هم نیست.

ممکن است عوامل مختلفی وجود داشته باشد که این نقد‌شوندگی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. در واقع حجم (Volume) معیاری برای اندازه‌گیری ارزش کل معاملات یک دارایی در دوره مشخصی است و نقدشوندگی با سفارش‌های خرید و فروشی که در بازار مورد پذیرش قرار می‌گیرند، ارتباط دارد.

اهمیت لیکوییدیتی

نقدشوندگی بالا می‌تواند به معنی حجم معاملات بالا باشد. هم حجم معاملات بالا و هم نقدشوندگی ارز دیجیتال برای همه آلت‌کوین‌ها بسیار مهم است.

اگر آلت‌کوینی با لیکوییدیتی پایین خریداری کنید ممکن است هنگام فروش آن را به قیمت مناسبی نفروشید یا حتی با بازار کم تقاضایی برای فروش مواجه باشید. در نهایت چنین اتفاقی مجبور به تحمل ضرر برای سرمایه‌‌گذاری خود هستید.

بیشتر بخوانید: چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تحلیل کنیم؟

این چیزی نیست که یک سرمایه‌گذار برای دارایی‌های خود بپذیرد. در نتیجه همیشه به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران توصیه می‌شود قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود سراغ ارزهایی با نقدشوندگی بالاتر بروند تا در زمان فروش دچار مشکل نباشند.

نقدشوندگی و سودآوری
نقدشوندگی ارز دیجیتال به‌ هیچ‌وجه با سودآوری آن مرتبط نیست.

نکته مهم این است که نقدشوندگی ارز دیجیتال به‌هیچ‌وجه با سودآوری آن یکسان نیست. ممکن است ارزهای دیجیتالی در بازار پیدا کنید که سودآوری بالایی خواهند داشت، اما لیکوییدیتی آن‌ها مناسب نیست. در نتیجه هنگام چیدن استراتژی معامله باید این دو موضوع را جداگانه بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

عوامل موثر بر نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال

چهار عامل مهم می‌تواند نقدشوندگی ارز دیجیتال در بازار را تعیین کند:

1. حجم معاملات

یکی از مهم‌ترین و اولین چیزهایی که برای تعیین نقدشوندگی انواع ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد، حجم معاملات است.

به‌راحتی می‌توان حجم معاملات را برابر با نقدشوندگی آن ارز دیجیتال قرار داد. منظور از حجم معاملات، تعداد کوین‌هایی است که در یک صرافی و معمولا طی 24 ساعت گذشته مبادله شده‌اند.

هر چقدر حجم معاملات بالاتر باشد، تقاضا و عرضه بالاتر و در نهایت نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال بالاتر خواهد بود.

2. صرافی ارز دیجیتال

هر چه تعداد صرافی‌هایی که از معاملات یک ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند بیشتر باشد، امکان دسترسی افراد به ارزهای دیجیتال مختلف بیشتر بوده و در نهایت ارزش بازار آن هم بالاتر می‌رود.

3. پذیرش عموم

پذیرش عمومی یکی دیگر از چیزهایی است که نقدشوندگی ارز دیجیتال و ارزش بازار آن را تعیین می‌کند.

دوج‌کوین از جمله میم‌کوین‌هایی بود که به دلیل یک شوخی متولد شد، اما استقبال عموم از این کریپتو باعث شد تا به یکی از مهم‌ترین و پرتقاضا‌ترین ارزهای دیجیتال بازار بدل شود. در نتیجه این پذیرش عمومی میزان نقدشوندگی دوج‌کوین را هم بالاتر برد.

بیشتر بخوانید: میم‌کوین (Memecoin) چیست؟ تاریخچه و معرفی مهم‌ترین میم کوین‌ها

4. قانون‌گذاری‌های مرتبط

قانون‌گذاری و قوانین مختلف هر کشور روی نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود.

بعضی ممنوعیت‌ها، اخبار منفی منتشر شده درباره ارزهای دیجیتال یا قوانینی که محدودیت‌‌های زیادی برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند در نهایت تأثیر خود را روی میزان عرضه و تقاضا و نقدشوندگی نشان خواهند داد.

مقایسه نقدشوندگی ارز دیجیتال و دارایی‌های فیزیکی

فرض کنید شما همزمان قصد فروش یک ارز دیجیتال و یک‌ تکه طلا را دارید. برای فروش طلا باید صبر کنید تا بازار طلافروشی در روز و ساعت مقرر بازگشایی شود تا بتوانید قطعه موردنظرتان را بفروشید، اما دارایی دیجیتال را در هر زمانی از روز و هر مکانی که هستید می‌توانید به‌ راحتی به فروش برسانید.

اینجا سهولت خرید یا فروش است که نقدشوندگی یک دارایی را تأمین می‌کند. به همین دلیل ارزهای دیجیتال از نظر نقدشوندگی در شرایط بهتری قرار دارند. البته این مقایسه برای بازارهای پرتقاضا و بزرگی مثل بازار بیت‌کوین و اتریوم در نظر گرفته شده است.

نقدشوندگی کریپتو
به طور کلی نقدشوندگی دارایی‌های فیزیکی در برابر دارایی‌های دیجیتالی کمتر است. 

جمع‌بندی

درباره نقدشوندگی ارز دیجیتال، ویژگی‌ها و اهمیت این مفهوم در بازار کریپتوکارنسی‌ها با شما صحبت کردیم.

نقدشوندگی به معنی سهولت و سرعت تبدیل‌شدن به دارایی‌های دیگر، خصوصا پول نقد است. باید هنگام برنامه‌ریزی برای استراتژی معاملاتی خود و قبل از خرید یک ارز دیجیتال، میزان نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال را بررسی کنید.

شما چه ارزهای دیجیتالی را به‌ عنوان ارزهایی با نقدشوندگی بالا می‌شناسید؟ اطلاعات و تجربیات خود را برای تکمیل کردن این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx