قوانین بیت‌کوین در کشورهای مختلف دنیا

قانون بیت کوین در دنیا

نوسانات باورنکردنی قیمت بیت‌کوین در سال 2019 نیز ادامه داشت.

از طرف دیگر با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال و کاربران آن، قانون‌گذاران بیشتری متوجه لزوم توجه به این فضا می‌شوند.

بیت‌کوین توسط دولت یا نهاد مرکزی خاصی قانون‌گذاری نشده، به همین دلیل کشورها و دولت‌های مختلف رویکرد متفاوتی برای قانون‌گذاری بیت‌کوین و ارزهای مشابه آن در پیش گرفته‌اند.

عناوین مطلب:

بحث قانون‌گذاری بیت‌کوین را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. از جمله قوانین استخراج ارز، بحث مالیات بر درآمد، عرضه توکن‌های جدیدی که برخی خواص اوراق بهادار را دارند و…

ذات تکنولوژی بلاک‌چین در صورت پیاده‌سازی صحیح، امنیت بسیار بالایی دارد اما صرافی‌ها، پلتفرم‌های معاملاتی و افرادی دیگر در معاملات بیت‌کوین و نقل و انتقالات آن دخیل هستند. بنابراین وقتی پای افراد به میان می‌آید و مخصوصا بازار خاصی جذابیت پیدا می‌کند، کلاهبرداران زیادی نیز وارد فضا می‌شوند.

قوانینی که برای بیت‌کوین وضع می‌شود، قدرت ایجاد تغییر در بازار کریپوکارنسی‌ها را دارد و بسیاری معتقدند این تغییرات در نهایت به نفع بازار خواهد بود.

چگونه قانون‌گذاری بر بازار تاثیر می‌گذارد؟

در کوتاه‌مدت، ممکن است قوانینی خاص موجب محدودیت معاملات در یک کشور یا منطقه جغرافیایی شود. اما در بلندمدت، انتظار می‌رود قانون‌گذاری معاملات بیت‌کوین و سایر جنبه‌های آن باعث تثبیت بازار شده و امنیت آنرا برای معاملات افزایش دهد.

بانک مرکزی ایران و سایر نهادهای قانون‌گذاری نیز در تلاش هستند قوانین مرتبط با این حوزه را تدوین کنند.

ایجاد قوانین درست برای این بازار، باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود با این حال این بازار را همچنان باید به عنوان یک بازار پرریسک قلمداد کرد.

بطور کلی قانون‌گذاری برای فعالان این حوزه خبر خوبی است به شرطی که قوانین باعث عقب‌ماندگی نشود. امنیت بیشتر برابر با مشارکت بیشتر عموم خواهد بود که در نتیجه این فضا را پررونق‌تر خواهد کرد.

قانون‌‌گذاری بیت‌کوین در ایالات متحده

بخش بزرگی از قانون‌گذاران در آمریکا تصمیم گرفته‌اند روند رو به رشد این ارزها را نادیده بگیرند و هیاهوی خاصی برای این بازار ایجاد نکنند. دولت فدرال ایالات متحده هنوز حق قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال را بدست نیاورده است.

به این ترتیب، ایالات مختلف آمریکا قوانین خاص خود را برای خود تعیین کرده‌اند. ایالات نیویورک، آریزونا، Maine، نوادا، ورمونت و سایرین، لایحه قانونی برای سناتورهای خود ارائه کرده‌اند که اغلب در مورد توانایی استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند برای ثبت سوابق و سایر زمینه‌هاست.

تنها اظهاراتی که درباره ارزهای دیجیتال از نهادهای فدرال منتشر شده، مربوط به گزارش سودها و مالیات به IRS (اداره مالیات داخلی آمریکا) است.

انتظار می‌رود به زودی با تسهیل قوانین، موسسات سرمایه‌گذاری بتوانند ورود سرمایه‌گذاران خرد بیشتری را تسهیل کنند و پتانسیل رشد بیشتر فراهم شود.

البته این موضوع به این معنا نیست که شهروندان آمریکایی از خرید و فروش این ارزها یا فعالیت منع شده‌اند، بلکه هنوز قوانین فدرال خاصی در این زمینه تدوین نشده است.

قانون‌گذاری در اروپا

اروپا رویکرد پیچیده‌تری نسبت به کریپتوکارنسی‌ها در پیش گرفته است. برخلاف بی‌دقتی ایالات متحده پس از بحران اقتصادی سال 2008، اروپا پس از این بحران به سرعت قوانینی را تنظیم کرد تا صنعت فین‌تک جوان را به سوی چشم‌انداز بهتر هدایت کند.

در سال‌های اخیر، فین‌تک به شکل‌ گسترده‌ای همان مفهوم “بلاک‌چین” را دارد و خوشبختانه قوانینی تنظیم شده که تشویق کننده رشد است.

در 19 کشور اتحادیه اروپا، بلاک‌چین در راستای قوانین جدید شفاف‌سازی اطلاعات و اشتراک داده‌ها بین بازارها و موسسات ایجاد شده است. این تکنولوژی به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بخش استارتآپی در این منقطه است.

حتی خارج از حوزه یورو، بانک‌های مرکزی پتانسیل عظیم این تکنولوژی را درک کرده‌اند.

با وجود ایجاد یک لجر غیرمتمرکز توسط پارلمان اروپا که برای مقاصد خودشان کاربرد خواهد داشت، یک گروه ناظر برای نظارت برای رویدادهای پیش‌رو پیش‌بینی شده است. اکنون فقط به کشورها بستگی دارد که درهایشان را به روی این تکنولوژی باز کنند.

به طور کلی در حوزه یورو، تابه حال نتایج دلگرم‌کننده بوده است.

قانون‌گذاری در آسیا

قوانین و پذیرش ارزهای دیجیتال در آسیا متفاوت است. کشورهای مستقل آسیایی مواضع گوناگونی در پیش گرفته‌اند.

ژاپن را می‌توان مثبت‌ترین کشور از دیدگاه پذیرش کریپتوکارنسی‌ها دانست. این کشور بیت‌کوین را به عنوان یک روش قانونی برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد ولی نه به عنوان یک ارز سنتی.

بر همین اساس، بانک‌ها نمی‌توانند به مشتریان‌شان بیت‌کوین ارائه دهند. نگهداری و انجام تراکنش‌های بیت‌کوین در ژاپن قانونیست و به همین دلیل شاهد نوآوری‌هایی در بخش فین‌تک در این کشور هستیم.

نتایج این پذیرش بیت‌کوین خیره کننده بوده، بسیاری از شرکت‌ها بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت برای خرید خدمات و سرویس‌ها می‌پذیرند و حتی مشتقاتی مانند «اوراق قرضه بیت‌کوین» در حال شکل‌گیری است.

سایر کشورهای آسیایی چنین رویکرد و پیشرفتی نداشته‌اند. در کشورهایی مانند بنگلادش، نپال و قرقیزستان استفاده و خرید و فروش ارزهای مجازی غیرقانونی اعلام شده و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته‌اند.

نبود قوانین در چین موجب شد این کشور یکی از مناطقی باشد که بلاک‌چین و بیت‌کوین مقبولیت و پذیرش زیادی مخصوصا در استخراج و معاملات پیدا کند.

اما در ابتدای سال 2019 شاهد تغییر دیدگاه ناگهانی مسئولان نسبت به این ارزها بودیم. به دلیل ترس از خروج سرمایه از طریق بیت‌کوین، چین قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای معاملات بیت‌کوین و… وضع کرد.

مشتاقان به این تکنولوژی در چین، اکنون با عواقب این قوانین درگیر هستند.

با این حال گاهی اوقات اظهارات و رفتارهای ضدونقیضی از سمت چین مشاهده می‌شود.

قانون‌گذاری در استرالیا

استرالیا توانسته بین منافع این تکنولوژی و ذات پرنوسان این ارزها توزان و تعادل ایجاد کند. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، هنوز قوانین مشخص و دقیقی وضع نشده زیرا ظاهرا نیازمند “نظارت” و سرمایه‌گذاری بالاست.

با این وجود، استرالیا بیت‌کوین را به عنوان “پول” رده‌بندی کرده تا بتواند از افرادی که بیت‌کوین خرید و فروش می‌کنند مالیات بگیرد.

استرالیا پتانسیل‌های عرضه اولیه کوین (ICO) را تشخیص داد و هدفش این بود بتواند حضور پررنگ‌تری در صحنه استارتاپ جهانی داشته باشد.

به نظر می‌رسد استرالیا با رویکردی بسیار سنجیده در حال برخورد با این تکنولوژی نوظهور است.

گرچه مشکلات پیچیده‌ای برای حل کردن وجود دارد، دولت استرالیا تشخیص داده که منابع ICO ها و ارزهای دیجیتال برای ایجاد نوآوری در استارتاپ‌های این کشور چشمگیر است.

سخن آخر

با رشد ارزش بازار ارزهای دیجیتال به صدها میلیارد دلار، دولت‌های مختلف به اتفاق نشان داده‌اند آمادگی پذیرش این انقلاب جدید هستند. البته استثناهایی وجود دارد و کشورهای خاصی ترجیح داده‌اند فعلا نظاره‌گر باشند.

حتی برخی از بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی، نظاره‌گر بودن را ترجیح داده‌اند و آنهایی که اقدامی کرده‌اند، اقدام‌شان مثبت و سازنده بوده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx