همه چیز درباره شبکه بلاک‌چینی کاوا (Kava) و توکن بومی آن!

شبکه کاوا

شبکه کاوا، یک شبکه بلاک‌چینی بین زنجیره‌ای است که بستری جهت وام‌دهی برای کاربران ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین، ریپل، بی ان بی و کازماس (ATOM) فراهم می‌کند.

کاربران این ارز‌های دیجیتال، می‌توانند وثیقه‌گذاری این ارز‌ها را انجام دهند و در ازای آن استیبل‌کوین USDX دریافت کنند؛ این استیبل‌کوین مختص شبکه بلاک‌چینی کاوا است.

شبکه کاوا، دو نوع توکن دارد. یکی از توکن‌ها، استیبل‌کوین USDX و توکن دیگر KAVA نام دارد که جهت مدیریت و تامین امنیت در این شبکه، کاربرد بسیاری دارد.

عناوین مطلب:

کاوا از الگوریتم اثبات سهام (PoS) که مبتنی بر Tendermint است، بهره می‌گیرد؛ همین موضوع باعث شده تا پتانسیل و انعطاف‌پذیری کاوا افزایش یابد.

معرفی شبکه بلاک‌چینی کاوا 

معماری شبکه بلاک‌چینی کاوا از چهار واحد اصلی تشکیل شده که این چهار واحد شامل سیستم فروش، نمایش قیمت دارایی‌ها، موقعیت بدهی وثیقه‌گذاری شده و خاتمه‌دهنده هستند:

  • “سیستم فروش” در این شبکه، به گونه‌ای طراحی شده که بدهی‌ها و مازاد آن را در سیستم کنترل می‌کند.
  • قسمت “نمایش قیمت دارایی‌ها”، از تعدادی اوراکل تشکیل شده که قیمت ارزهای دیجیتال را جستجو کرده و قیمت میانگینی که این اوراکل‌ها نشان می‌دهند را به عنوان قیمت دارایی مورد نظر تعیین می‌کنند و به نمایش در می‌آورند.
  • بخش “موقعیت بدهی وثیقه‌گذاری شده”، در واقع بستری برای ایجاد این موقعیت‌ها فراهم کرده و وضعیت کلی سیستم بدهی را در خود ذخیره می‌سازد. این واحد به کاربران اجازه ایجاد، تغییر و بستن موقعیت‌ها برای هر یک از دارایی‌ها را می‌دهد.
  • واحد “خاتمه‌دهنده” واحدی است که وظیفه ردیابی وضعیت موقعیت‌ها بر اساس قیمت‌هایی که در واحد نمایش قیمت هستند را بر عهده دارد. در واقع، این بخش مسئولیت توقیف وثیقه از موقعیت‌هایی که نسبت وثیقه پایین‌تر از حد آستانه تعیین شده است را بر عهده دارد. بعد از آن، وثیقه‌های توقیف شده به واحد فروش ارسال می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟

اهداف شبکه کاوا چیست؟

شبکه بلاک‌چینی کاوا، قصد دارد تا اولین و بهترین پلتفرم اختصاصی حوزه دیفای باشد تا وام‌های وثیقه‌گذاری شده و استیبل‌کوین شبکه خود را برای کاربران ارز‌های دیجیتال اصلی فراهم کند.

این پروژه مبتنی بر Tendermint است و بنیان اصلی آن توسط شبکه کاسماس (Cosmos) فراهم شده است. پروژه کاوا، در جریان یک IEO موفق در سال 2019 و در صرافی بایننس ایجاد شد.

الگوریتم اجماع Tendermint
Tendermint یک الگوریتم اجماع است که وظیفه مدیریت شبکه و لایه‌های اجماع بلاک‌چین را برعهده دارد. این پروتکل یکی از اجزای کیت توسعه نرم‌افزاری شبکه Cosmos‌ است که به ارتباط بهتر با شبکه‌های دیگر و پیاده‌سازی برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین کمک می‌کند.

در واقع این شبکه قصد دارد تا قابلیت‌های موجود در حوزه دیفای را از طریق لوریج (leverage) غیرمتمرکز گسترش دهد. چارچوب چند زنجیره‌ای پلتفرم کاوا باعث شده تا کاربران به دارایی‌های دیجیتال متنوعی دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این؛ پلتفرم کاوا بسیار کاربر‌پسند است و دسترسی به دیفای را برای طیف وسیعی از دارایی‌ها فراهم می‌کند. تنها نگرانی موجود در مورد این پلتفرم این است که به علت داشتن یک محیط کاربر‌پسند و آسان، امنیت آن به خطر بیفتد.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

معرفی توکن KAVA و ویژگی‌های آن

یکی از 2 توکن بومی پروژه کاوا، توکن KAVA است که جهت تامین امنیت شبکه و مدیریت تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های این توکن عبارتند از: 

  • استاندارد توکن کاوا : KAVA-10C
  • نوع توکن: کاربردی و حاکمیتی
  • محدودیت عرضه توکن کاوا: 144567755 عدد
  • کاربردهای توکن KAVA: تامین امنیت، مدیریت شبکه، رای‌گیری در مورد تغییر بلاک‌چین یا مؤلفه‌های موجود در شبکه.

 نحوه تخصیص توکن KAVA نیز به شرح زیر است:

  • 30.05 درصد از توکن‌های کاوا به فروش خصوصی مرحله اول اختصاص یافت.
  • 5.02 درصد از توکن‌های کاوا به فروش خصوصی مرحله دوم اختصاص یافت.
  • 4.93 درصد از توکن‌های کاوا به فروش خصوصی مرحله سوم اختصاص یافت.
  • 6.1 درصد از توکن‌های کاوا به بایننس لانچ پد اختصاص یافته است.
  • 25 درصد از توکن‌های کاوا متعلق به سهامداران کاوا لبز (Kava Labs) است.
  • 28.48 درصد از توکن‌های کاوا متعلق به خزانه‌داری است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

همانطور که گفتیم توکن KAVA نقش بسیار مهمی در شبکه کاوا برعهده دارد. این توکن، سه ویژگی اصلی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. ایجاد امنیت در شبکه: در این شبکه، 100 ولیدیتور وجود دارند که توکن کاوا را استیک کرده و از این طریق امنیت شبکه کاوا را به بهترین شکل تامین می‌کنند. این ولیدیتورها در ازای فرآیند استیکینگ و تامین امنیت شبکه، توکن KAVA را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. اگر هر یک از ولیدیتورها رفتاری برخلاف صداقت در شبکه انجام دهند، مجازات شده و از موجودی توکن KAVA آن‌ها کسر می‌شود.
  2. حاکمیت در شبکه: همانطور که گفتیم؛ توکن KAVA، توکن بومی شبکه کاوا است که در فرآیند رای‌گیری و ارائه پروپوزال در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این توکن برای تصمیم‌گیری‌هایی که درباره موضوعاتی مانند نوع وثیقه پشتیبانی شده، محدوده بدهی، کارمزد‌ها و غیره باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. آخرین گزینه برای وام‌دهی: توکن KAVA به عنوان یک کوین اندوخته عمل می‌کند و در مواقعی که سیستم کمتر از حد وثیقه موجودی دارد، وارد عمل می‌شود. در چنین مواقعی، توکن کاوای جدید تولید شده و برای خرید استیبل‌کوین USDX از بازار استفاده می‌شود.

معرفی ویژگی‌های استیبل‌کوین USDX 

USDX، استیبل‌کوین شبکه کاوا است و توسط کاربرانی ایجاد می‌شود که ارزهای خود را در این شبکه به وثیقه گذاشته باشند. 

این استیبل‌کوین کاربردهایی دارد که عبارتند از:

  • پرداخت با استیبل کوین: سرعت بالای تایید بلاک‌ها و پردازش سریع تراکنش‌‌ها باعث می‌شود که بتوان USDX را برای پرداخت‌‌های معمولی و روزمره نیز خرج کرد.
  • معاملات مارجین (Margin Trading): کاربرانی که USDX را از پلتفرم این شبکه دریافت می‌کنند، در ابتدا می‌توانند آن را برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر هزینه کرده و میزان ریسک خود را با اهرم یا مارجین تغییر ‌دهند.
  • پوشش ریسک یا هجینگ (Hedging): تریدرها می‌توانند برای کاهش ریسک دارایی‌‌های دیجیتال پرنوسان، استیبل‌کوین USDX را به جای دارایی‌های پرنوسان نگهداری کنند. همچنین دارندگان این توکن می‌توانند توکن‌‌های خود را قرض دهند و سود دریافت کنند.
  • پرداخت: وجود بلاک تایم سریع و پردازش سریع تراکنش‌‌ها در این شبکه باعث شده تا بتوان از USDX برای پرداخت‌‌های معمولی و روزمره نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

شبکه کاوا چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد؟

پروتکل بلاک‌چینی کاوا، سه محصول مختلف را به کاربران خود ارائه می‌دهد که عبارتند از: 

Kava Mint: در این قسمت، کاربران می‌توانند براساس مقدار ارز دیجیتالی که به عنوان وثیقه در شبکه قرار می‌دهند، حداکثر تا 67 درصد از ارزش آن، استیبل‌کوین بومی کاوا یعنی USDX، را وام بگیرند و از کاربردهای آن استفاده کنند.

از طرفی؛ کاربرانی که این استیبل کوین را مینت (Mint) کرده‌اند، به صورت هفتگی توکن بومی کاوا دریافت خواهند کرد که مقدار آن به نوع وثیقه و مقدار USDX‌ بستگی دارد.

Kava lend: بر خلاف Kava Mint که در آن فقط امکان وام گرفتن USDX وجود دارد؛ در Kava lend می‌توان علاوه بر USDX ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت‌کوین، ریپل، BNB ،BUSD و ارزهای دیگری را وام گرفت.

Kava lend یک توکن حاکمیتی به نام هارد (Hard) نیز دارد.

Kava Swap: این بخش در شبکه کاوا، یک بازارساز خودکار استخر نقدینگی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند بدون نیاز به مجوز و به صورت کاملا خودکار، دارایی‌های دیجیتال خود را در آن مبادله کنند. Kava Swap نیز توکن حاکمیتی به نام SWP دارد.

اپلیکیشن کاوا: علاوه بر خدماتی که در بالا ذکر شد؛ شبکه کاوا، یک اپلیکیشن معامله ارز دیجیتال به نام سوئیچ (Switch) نیز دارد که کاربران به کمک این اپلیکیشن می‌توانند به صورت فوری ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را معامله کنند.

همکاران شبکه کاوا چه کسانی هستند؟

شاید بتوان گفت که ریپل، یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران پروژه کاوا است که از سال 2019 همکاری خود را با کاوا آغاز کرده است.

لازم به ذکر است که بعد از این همکاری، ریپل جزو ارزهای دیجیتال قابل قبول جهت وثیقه‌گذاری انتخاب شد. 

ریپل
ریپل، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین سرمایه‌گذارانی است که با شبکه کاوا همکاری داشته است.

Tendermint نیز از دیگر همکاران معروف شبکه کاوا است که در تاسیس پروژه کاسماس هاب (Cosmos Hub) و کیت توسعه نرم‌افزاری کاسماس نقش پررنگی داشته است.

بعد از این همکاری، ارز دیجیتال اتم (Atom) هم به لیست ارزهای دیجیتال شبکه کاوا اضافه شد. در ادامه، اشاره‌ای به دیگر همکاران شبکه کاوا می‌کنیم:

  • TRG Capital
  • UniValues Associates
  • HashKey Capital
  • Lemniscap
  • Hard Yaka
  • IOSG Ventures
  • 2020 Ventures
  • Arrington XRP Capital
  • Digital Asset Capital Management
  • Coil

بنیانگذاران شبکه کاوا چه کسانی هستند؟

  • برایان کر (Brain Kerr)، مدیرعامل شبکه کاوا و از حامیان اصلی آن است. برایان بعد از فارغ‌التحصیلی، شرکت “Fnatic Gear” را راه‌اندازی کرد که در آن به طراحی و ساخت تجهیزات و لباس‌های ورزشی بازیکنان تیم‌های ورزشی مجازی مشغول بود.
  • روآری اُدنل (Ruaridh O’Donnell)، مدیر ارشد توسعه بلاک‌چین کاوا و دیگر حامی اصلی این شبکه است. او در سال 2015، پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک از دانشگاه گلاسکو، به عنوان طراح و محقق اطلاعاتی برای موسسه سرمایه‌‌گذاری Level Works کار می‌کرد.
اعضای اصلی تیم کاوا
اعضای اصلی تیم کاوا

توکن KAVA را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

ارز دیجیتال کاوا در بیشتر صرافی‌های معتبر جهت خرید و فروش وجود دارد.

شما می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال کاوا از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز استفاده کنید. صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، هوبی، کوین‌بیس، کوینکس، کوکوین و FTX و صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون یونی سواپ و سوشی سواپ از جمله گزینه‌های مناسبی برای خرید توکن KAVA هستند.

برای ذخیره و نگهداری توکن کاوا نیز استفاده از یکی از راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود: 

  • کیف پول موبایلی: در زمینه کیف پول موبایلی نیز باید بگوییم که اخیرا شبکه کاوا با تراست والت (Trust Wallet) ادغام شده و تراست والت گزینه مناسبی برای ذخیره توکن‌های KAVA به شمار می‌رود. البته توجه داشته باشید به دلیل اینکه پلتفرم کاوا، براساس شبکه کاسماس ایجاد شده است، می‌توان توکن کاوا را در بسیاری از کیف پول‌هایی که توکن ATOM را پشتیبانی می‌کنند، مشاهده کرد. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به Lunie و Cosmostation اشاره کرد که امکان استکینگ توکن کاوا و کسب سود در آن‌ها نیز برای شما فراهم است.
  • کیف پول سخت افزاری: اگر قصد خرید و هولد تعداد زیادی توکن کاوا را دارید، بهتر است از کیف پول‌‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. دو مورد کیف پول سخت افزاری که از کاوا پشتیبانی می‌کنند لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) هستند که برای نگهداری توکن‌های کاوا بسیار قابل اعتماد به‌شمار می‌روند.  

سخن پایانی 

کاوا، یک شبکه بلاک‌چینی است که متناسب با نیاز روز کاربران حوزه کریپتو طراحی شده است.

همانطور که می‌دانید؛ امروزه موضوع وام‌دهی، اهمیت زیادی پیدا کرده و سیستم‌های وام‌دهی سنتی موجود نیز کارایی لازم را ندارند. اما وجود پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز می‌تواند مفید باشد و به رشد اقتصادی کمک زیادی کند.

در این راستا، کاوا پلتفرمی را برای وام‌دهی آسان و غیرمتمرکز در فضای بلاک‌چین طراحی کرده که در این مقاله به توضیح و چگونگی عملکرد آن پرداختیم.

اگر شما نیز تجربه استفاده از شبکه کاوا و توکن‌های بومی آن را دارید؛ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx