Dot Swoosh؛ بازار NFT نایک (Nike) از راه رسید!

بازار Dot Swoosh چیست

با ظهور توکن‌های NFT و افزایش محبوبیت آن در بین کاربران ارزهای دیجیتال، اکنون برندهای بزرگ ورزشی و حتی تولید کنندگان لوازم ورزشی مانند Nike نیز به دنبال یافتن آینده خود در دنیای کریپتو هستند.

تلاش برندهای بزرگ برای آینده‌نگری و خلاقیت باعث شده تا ما امروز شاهد بازارچه توکن‌های NFT با نام Dot Swoosh باشیم که سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ورود نایک و سایر برندهای بزرگ دیگر به حوزه NFT باعث شده تا کاربران بیشتری به این بخش جذب شوند. همان‌طور که می‌دانید، برند نایک تولید کننده انواع محصولات ورزشی از جمله کفش است.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله ما به معرفی کلی بازار Swoosh. خواهیم پرداخت. البته این بازار هنوز در حال توسعه است و امکان دسترسی به توکن‌های NFT آن برای همه امکان پذیر نیست.

نکات کلیدی

  • بازار Swoosh. یک پلتفرم خرید و فروش توکن‌های NFT است که از سوی برند نایک توسعه و حمایت می‌شود.
  • بازار Dot Swoosh در مرحله آزمایش قرار دارد و کاربران با داشتن کد دسترسی می‌توانند در آن ثبت نام کنند.
  • توکن‌های NFT این بازار در شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند که تراکنش‌های آن قابل مشاهده هستند.

بازار Swoosh. چیست؟

پلتفرم دات سویش (Dot Swoosh نیز نوشته می‌شود)، در واقع یک بازار معامله توکن‌های NFT است که از سوی شرکت نایک با هدف فروش نسخه مجازی دارایی‌های توکنیزه شده ورزشی توسعه یافته است.

پلتفرم Swoosh. از نظر فنی یک بازارچه برپایه Web3 است که به صورت غیرمتمرکز بربستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند و امکان خرید و فروش انواع توکن‌های ارائه شده از سوی شرکت نایک را برای کاربران این شبکه فراهم کرده است.

dot swoosh 2

هدف اولیه شرکت نایک برای توسعه پلتفرم Dot Swoosh ورود به دنیای متاورس و ارائه کلکسیون‌های NFT پوشیدنی مانند کفش‌های ورزشی است که در آینده قصد دارد کاربری خاصی برای آن ایجاد کند.

با کنار هم قرار دادن نسخه فیزیکی و دیجیتال محصولات ورزشی، این فروشگاه احتمالا آینده شرکت نایک را تضمین می‌کند.

جالب است بدانید اعضای انجمن این بازار Swoosh. می‌توانند به صورت انحصاری از مزایای ویژه‌ای برخوردار شوند. برای نمونه کاربران امکان ایجاد کلکسیون‌های جدید و دریافت پاداش Royalties را در هر فروش خواهند داشت.

این موضوع به نایک کمک می‌کند تا کاربران بتوانند به صورت مستقیم، در آینده این پلتفرم مشارکت کرده و آن را به اوج برسانند.

محصولات مجازی ارائه شده در فروشگاه Dot Swoosh می‌تواند دسترسی‌های ویژه‌ای را برای رویدادهای دنیای واقعی به همراه داشته باشد که در آن کاربران می‌توانند برای نمونه کفش‌های ورزشی را پیش خرید کنند.

البته این کاربری تنها یکی از هزاران مزایای این پلتفرم NFT از سوی شرکت نایک است که در آن می‌تواند با بررسی رفتار کاربران در زمینه بازاریابی محصولات خود بیشتر تمرکز کند.

حتی در آینده ممکن است شاهد بازی‌های مرتبط با توکن‌های NFT کفش‌های ورزشی نایک باشیم که در آن داشتن این کفش‌ها مزایای خاصی به همراه دارد.

با این حال به خاطر داشته باشید در زمان نوشتن این مقاله، ویژگی‌های پلتفرم Swoosh. همچنان در حال توسعه هستند و این تازه آغاز کار آن‌ها برای مسیری طولانی و ماجراجویانه است که می‌تواند تحولات زیادی را در دنیای متاورس به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است با این که امکان خرید و فروش توکن‌های NFT بربستر بلاک‌چین در این بازار امکان پذیر است اما ماهیت بازار کاملا غیرمتمرکز نیست و شما باید با داشتن ایمیل در آن ثبت نام کنید.

علاوه‌بر آن با توجه به موضوع تحریم‌ها، شما نمی‌توانید با آی‌پی ایران در این بازار ثبت نام کنید و در صورت مشخص شدن هویت‌تان، ممکن است دچار مشکل شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید و فروش NFT در LooksRare

تاریخچه بازار Swoosh.

پلتفرم .Swoosh توسط استدیو مجازی نایک توسعه پیدا کرد و نوامبر سال 2022 عرضه شد. آقای Ron Faris یکی از چهره‌هایی است که در توسعه این پلتفرم مشارکت کرده است.

او در توسعه پلتفرم Swoosh. مدیریت واحد VP/GM را برعهده دارد که مسئول نظارت بر عملیات‌های کسب و کار و سیاست‌های لازم است.

هدف توسعه این پلتفرم پشتیبانی و حمایت از خالقان دنیای Web3 عنوان شده است که در آن می‌توانند با تولید محتوا و فروش آن کسب درآمد کنند.

جالب است بدانید شرکت نایک و پلتفرم Dot Swoosh تا آگوست سال 2022 توانستند بیش از 185 میلیون دلار از اولین کلکسیون توکن‌های NFT به فروش برسانند که 90 میلیون دلار پاداش‌های Royalty آن بوده است.

در ابتدای کار این پلتفرم، هدف آن ارائه دسترسی محدود فقط به اعضای جدید انجمن نایک است تا بتوانند با داشتن یک کد خاص در این بازار ثبت نام کنند.

در زمان نوشتن این مقاله دسترسی همچنان محدود است و امکان خرید و استفاده از توکن‌های NFT آن برای همه وجود ندارد.

هدف پلتفرم Dot Swoosh چیست؟

واضح است که توسعه دهندگان بازار Swoosh. قصد دارند برند نایک را به کمک تجربه خاص Web3 به آینده ببرند تا بتواند در دنیای متاورس سهمی داشته باشد.

از نگاه بازاریابی، آن‌ها می‌خواهند تجربه مشتری را به شکل چشمگیری بهبود دهند.

برای رسیدن به این هدف امکان دسترسی به محصولات فیزیکی اختصاصی وجود دارد که هولدرهای توکن‌های NFT کفش ورزشی می‌توانند آن را دریافت کنند.

dot swoosh 3

کاربر با داشتن توکن NFT جعبه کفش‌های ورزشی امکان ایجاد کلکسیون‌های خود را خواهند داشت. با فروش این کلکسیون‌ها کاربر می‌تواند از محل پاداش‌های Royalty کسب درآمد کند.

موضوع دیگری که در دنیای Web3 باید به آن دقت شود وجود کلاهبرداری‌های فراوان است که باعث شده کاربران کمتر به سمت خرید و فروش توکن‌های NFT‌ بروند.

برای نمونه یک کاربر نمی‌تواند به راحتی به توکن‌های ارائه شده در بازارهای موجود اعتماد کند چرا که ممکن است تقلبی یا بی‌ارزش باشند.

فرآیند ارزیابی یک توکن NFT در بازارهای غیرمتمرکز کار چندان آسانی نیست و برای تشخیص یک کلاهبرداری در این حوزه باید تحقیقات زیادی انجام شود.

البته انجام این تحقیقات زمان زیادی نیاز خواهد داشت و از حوصله بسیاری از سرمایه گذاران عمومی خارج است.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

به همین دلیل بازار Swoosh. با ارائه یک بازار متمرکز خرید و فروش توکن‌های NFT سعی دارد فرآیند ورود این توکن‌ها به جریان اصلی را سهولت دهد و کاربر بتواند در چند گام ساده به هدف خود دست پیدا کند.

براساس ادعاهای این بازار NFT، آن‌ها قصد دارند دست کلاهبرداران را از این بازار کوتاه کرده و محیط ایمنی را برای معامله توکن‌های NFT فراهم کنند.

البته خرید و فروش توکن‌های NFT در اینجا با هویت متمرکز شما، یعنی ایمیل انجام می‌شود که می‌تواند مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد.

 به طور کلی داشتن توکن‌های NFT کفش‌های ورزشی نایک می‌تواند برای هولدرها مزایایی در دنیای واقعی به همراه داشته باشد که در رویدادهای مختلف اعلام خواهد شد.

بازار Dot Swoosh چگونه کار می‌کند؟

بازار Dot Swoosh یک پلتفرم متمرکز خرید و فروش توکن‌های NFT است که دسترسی به ویژگی‌های آن لزوما نیازمند داشتن یک حساب کاربری تایید شده خواهد بود.

در این فرآیند، شما پس از پر کردن فرم ثبت نام و تایید ایمیل، می‌توانید محصولات مجازی خود را انتخاب کنید.

پس از آن برای تکمیل خرید باید با استفاده از کارت اعتباری یا Debit با واحد پول آمریکا، وجه آن را بپردازید.

تراکنش‌های مربوط به توکن‌های NFT در بلاک‌چین اتریوم ثبت می‌شوند و برای‌تان قابل مشاهده خواهد بود.

چگونه از Dot Swoosh استفاده کنیم؟

در زمان نوشتن این مقاله، امکان ثبت نام عمومی وجود ندارد و پس از تایید ایمیل فقط کاربرانی که دارای کد دسترسی هستند می‌توانند به محتویات این فروشگاه دسترسی داشته باشند.

dot swoosh 4
می‌توانید با وارد شدن به لیست انتظار Swoosh. یک کد دسترسی دریافت کنید.

برای این کار در وبسایت Swoosh.nike، بر روی دکمه Join بزنید و پس از تکمیل فرایند، صفحه Get started نمایش داده می‌شود.

پس از آن با دنبال کردن دستورالعمل تعیین شده، می‌توانید به صف انتظار کد دسترسی این فروشگاه ملحق شوید.

با توجه به داده‌های موجود، شرکت نایک فرایند پیشبرد این فروشگاه را بسیار آهسته و با دقت پیش می‌برد. در این مسیر تعداد کاربرانی که امکان دسترسی به فروشگاه را کسب خواهند کرد بسیار کم خواهد بود.

این موضوع در مورد محصولات دیجیتالی آن‌ها نیز صدق می‌کند. فرآیند عرضه توکن‌های NFT با سرعت پایینی در حال حرکت است.  

البته تمرکز این برند در حال حاضر بر روی کشور آمریکا است و کاربران سایر کشورها از جمله ایران به نمی‌توانند به راحتی توکن‌های NFT موجود را خریداری کنند.

ایردراپ‌های Swoosh.

در حال حاضر زمان زیادی از عرضه پلتفرم Swoosh. نگذشته است و آن‌ها برای جذب کاربران اقدام به عرضه ایردراپ می‌کنند.

طبق اعلامیه‌های منتشر شده از سوی این پلتفرم، آن‌ها به زودی گام‌های خود را برای ورود به دنیای متاورس اعلام می‌کنند.

در این مسیر یک کلکسیون بزرگ توکن‌های NFT کفش‌های ورزشی با نام OF1 عرضه خواهد شد.

از آن‌جایی که این نام گذاری از طراحی Air Force 1 الهام گرفته شده است از هر سه نفری که به پوسترهای آن ادای احترام کنند تنها 1 نفر شانس دریافت ایردراپ توکن‌های این کلکسیون را خواهد داشت.

برای دریافت NFT فقط کسانی مشمول آن خواهند بود که قبلا در فرآیند تست‌های اولیه پلتفرم مشارکت کرده‌اند. این موضوع شامل چالش #YourForce1 و جلسات حضوری Swoosh. می‌شود.

البته شرکت نایک قصد دارد بدون در نظر گرفتن پاداش‌های در نظر گرفته شده برای کاربران اولیه، 82 پوستر را به صورت پاداش در بین کاربران توزیع کند که شما با ورود به لیست انتظار شانس دریافت آن‌ها را خواهید داشت.

آیا سرمایه گذاری بر روی کلکسیون‌های Swoosh. ایده خوبی است؟

با این که فرآیند توسعه پلتفرم .Swoosh همچنان ادامه دارد و نمی‌توان از همه کاربری‌های آن مطمئن بود اما با توجه به بازخورد کاربران و برند پشت این پلتفرم، کاربران زیادی منتظر عرضه عمومی آن هستند.

با توجه به نقشه راه این پلتفرم، هنوز زمان دقیقی برای پیاده سازی بسیاری از ویژگی‌های آن تعیین نشده است و تیم توسعه دهنده آن دائما در حال آزمایش پروژه هستند.

در هر صورت، این پلتفرم معاملاتی توانایی بالایی در موفقیت دارد و اگر به درستی هدایت شود، می‌تواند به یکی از وبسایت‌های مهم دنیای کریپتو و دنیای NFT تبدیل شود.

کلکسیون OF1 یکی از کلکسیون‌های شاخص این فروشگاه است که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است.

برخی از کارشناسان انتظار دارند پس از عرضه NFT کفش‌های ورزشی این کلکسیون، ارزش آن‌ها در بازار دست دوم افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

پلتفرم Swoosh. چیست؟

پلتفرم دات سویش(Dot Swoosh نیز نوشته می‌شود)، در واقع یک بازار معامله توکن‌های NFT است که از سوی شرکت نایک با هدف فروش نسخه مجازی دارایی‌های توکنیزه شده ورزشی توسعه یافته است.

پلتفرم Swoosh. در کدام شبکه قرار دارد؟

پلتفرم .Swoosh یک بازار متمرکز است که توکن‌های NFT آن در شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند و تراکنش‌های این توکن‌ها در آن قابل رهگیری و مشاهده است.

چگونه در Dot Swoosh توکن NFT‌ بخریم؟

در زمان نوشتن این مقاله، امکان ثبت نام عمومی وجود ندارد و پس از تایید ایمیل فقط کاربرانی که دارای کد دسترسی هستند می‌توانند به محتویات این فروشگاه دسترسی داشته باشند. علاوه‌بر آن کاربران ایرانی امکان دسترسی مستقیم به وبسایت این فروشگاه را ندارند و باید از ابزارهای عبور از تحریم استفاده شود.

نتیجه گیری

پلتفرم Dot Swoosh یک بازار خرید و فروش توکن‌های NFT است که در شبکه اتریوم میزبانی می‌شود. با این حال دسترسی به آن نیازمند ثبت نام با ایمیل است که در دسته بازارهای متمرکز قرار می‌گیرد.

این پلتفرم از سوی برند نایک توسعه پیدا کرده است که در آن امکان خرید و فروش کلکسیون‌های کفش ورزشی فراهم شده است.

البته خرید توکن‌های NFT در این پلتفرم نیازمند داشتن کارت‌های اعتباری متصل به شبکه بانکی آمریکا است.

به خاطر داشته باشید پلتفرم .Swoosh همچنان در حال توسعه است و مراحل اولیه تست خود را می‌گذراند به همین دلیل کاربران نمی‌توانند به صورت عمومی در آن ثبت نام کنند.

داشتن توکن‌های NFT ارائه شده از سوی فروشگاه نایک به هولدرها نه تنها این امکان را می‌دهد تا به صورت ویژه به رویدادهای این شرکت دسترسی داشته باشند بلکه امکان دریافت محصولات فیزیکی انحصاری را نیز فراهم می‌کند.

در کل برند نایک سعی دارند محصولات مجازی و فیزیکی خود را به شکل جدیدی عرضه کند که باعث تجربه جالبی در دنیای کریپتو خواهد بود

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx