آموزش خرید و فروش NFT در LooksRare

خرید و فروش nft در looksrare

توکن‌های NFT یا غیر مثلی در سال 2021 بیش از 24 میلیارد دلار فروش را تجربه کرده‌اند. با توجه به ماهیت متمرکز بازار OpenSea و بسته شدن حساب کاربری برخی از کاربران، بسیاری از معامله‌گران برای خرید و فروش NFT در LooksRare و کسب پاداش تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد فروش NFT در یک بازار بزرگ شانس موفقیت معامله‌گران را به میزان چشم گیری افزایش می‌دهد.

اولین سایت فروش NFT که به شکل گسترده مورد توجه قرار گرفت، پلتفرم OpenSea بود با این حال به دلیل قوانین نظارتی متمرکز این بازار و بستن بسیاری از حساب‌های کاربران به دلایل نامعلوم، خرید و فروش NFT در LooksRare رواج بیشتری یافته است.

عناوین مطلب:

البته خرید NFT در این بازار مانند آنچه که امروز شاهد آن هستید رواج نداشت اما به دلیل مزایای رقابتی و قابلیت‌های جذاب بازارچه LooksRare در اهدای پاداش‌های متنوع، این بازارچه توانسته جزو بهترین سایت‌های فروش NFT قرار بگیرد.

در این مقاله ما به بررسی کامل نحوه خرید فروش NFT در LooksRare می‌پردازیم.

LooksRare چیست؟

Looksrare یک بازارچه توکن‌های غیرمثلی انجمن محور غیرمتمرکز است که دائما به تریدر‌ها، هولدر‌های توکن‌ها، خالقان آثار و کلکسیونر‌هایی که در پلتفرم مشارکت می‌کنند پاداش می‌دهد.

این بازارچه توسط دو نفر با نام‌های مستعار Zodd و Guts در ژانویه سال 2022 توسعه یافت.

در توسعه این پروژه یک تیم 11 نفره همکاری کرده‌اند. با اوج گرفتن خرید و فروش NFT در Looksrare، این وبسایت توانست جایگاه سایت Opensea را به عنوان بهترین بازارچه معامله توکن‌های NFT تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم Looksrare؛ بازارچه خرید و فروش NFT با قابلیت‌های جذاب!

LooksRare چگونه کار می‌کند؟

بازارچه LooksRare بربستر بلاک‌چین اتریوم توسعه یافته است که به مشارکت کنندگان خود امکان معامله توکن‌های NFT موجود در پلتفرم OpenSea را نیز فراهم می‌کند.

در بین سایت‌های فروش NFT، کارمزد معاملات این بازارچه 2% است که برحسب توکن WETH بر روی همه فروش توکن‌های NFT به جز توکن‌های خصوصی از شما دریافت می‌شود.

looksrare nft trading 2

همه کارمزد‌هایی که تحت توکن WETH دریافت می‌شوند در هر 6,500 بلاک اتریوم (هر 24 ساعت) انباشت شده و به استیک کنندگان توکن LOOKS توزیع می‌شود.

پیش نیاز‌های خرید و فروش NFT در Looksrare

همان‌طور که گفته شد پلتفرم Looksrare بر بستر بلاک‌چین اتریوم بنا شده است از این رو برای معامله توکن‌های NFT در این بازارچه، شما باید از یکی از کیف‌ پول‌های این بلاک‌چین استفاده کنید.

البته هر کیف پولی امکان اتصال به این بازارچه را ندارد و ولت‌هایی که امکان اتصال به دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (پشتیبانی از Web3) را دارند برای خرید و فروش NFT در Looksrare قابل استفاده هستند.

برای نمونه شما نمی‌توانید از کیف پول صرافی مثل نوبیتکس یا کوینکس برای معامله توکن‌های غیرمثلی استفاده کنید.

در این آموزش، کیف پول پیشنهادی ما MetaMask است که به صورت پیش فرض شبکه اتریوم بر روی آن تنظیم شده است.

ابتدا این کیف پول را با توجه به پلتفرم مورد نظر (Ios، اندروید یا دسکتاپ) دانلود کرده و بر روی آن یک ولت جدید بسازید.

پلتفرم غیرمتمرکز LooksRare در زمان نوشتن این مقاله، با آی‌پی ایران قابل دسترس نیست و برای احتیاط، پیشنهاد می‌شود از ابزار‌های پایدار عبور از تحریم مانند سرور‌های VPS استفاده کنید.

آموزش اتصال به LooksRare

وارد وبسایت Looksrare شوید و از آن‌جا در گوشه بالا راست صفحه بر روی دکمه Connect بزنید. البته این آموزش در پلتفرم دسکتاپ صورت می‌گیرد از این رو از افزونه مرورگر متامسک استفاده می‌شود.

looksrare nft trading 3

البته امکان استفاده از Wallet connect برای اتصال موبایل در پلتفرم دسکتاپ نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

پس از زدن دکمه Connect با ولت‌های پشتیبانی شده برای خرید NFT مواجه می‌شوید.

looksrare nft trading 4

به خاطر داشته باشید برای انجام هر نوع فعالیتی در وبسایت looksrare باید حداقل یک ولت متصل به آن داشته باشید.

پس از انتخاب ولت، از شما خواسته می‌شود تا اتصال ولت به وبسایت را Approve کنید، قبل از این کار، لازم است به آدرس وبسایت و معتبر بودن آن دقت شود.

ایجاد حساب کاربری و آماده سازی پروفایل

برای خرید و فروش NFT در Looksrare باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. بنابراین پس از نصب ولت مورد نظر، باید آن را به پلتفرم متصل کنید.

با عبور از این مرحله، بر روی تصویر دایره‌ای در گوشه بالا راست صفحه کلیک کنید.

looksrare nft trading 5

در صفحه حساب کاربری، بر روی Edit Profile بزنید. با تصویری مشابه زیر مواجه خواهید شد:

looksrare nft trading 6

در اینجا برای تنظیم تصویر پروفایل باید حداقل یک توکن NFT در ولت خود داشته باشید. اگر توکن NFT که بر روی تصویر پروفایل تنظیم کرده‌اید را منتقل کنید یا به فروش برسانید، آواتار پروفایل شما نیز حذف خواهد شد.

شما می‌توانید برای پروفایل خود یک نام کاربری با حداقل 20 کاراکتر طول تنظیم کنید.

بیو نیز به شما کمک می‌کند تا در مورد خودتان برای همه توضیح دهید. می‌توانید کمی توضیح در مورد پیش زمینه یا علایق خود بنویسید.

در بخش Social شما می‌توانید آدرس وبسایت خود را در آن قرار دهید. با قراردادن وبسایت‌تان در اینجا، شانس معرفی سایر کلکسیون‌های ایجاد شده را به مشتریان بالقوه آینده خواهید داشت.

خرید و فروش NFT در بازار Looksrare

برای خرید توکن NFT در سایت‌های فروش NFT راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیازمند دانستن استراتژی‌ها و عملکرد‌های رایج آن است.

در وبسایت Looksrare شما برای خرید یک توکن NFT سه راه مختلف دارید. در ادامه به بررسی هر از روش‌های خرید NFT و نحوه انجام آن می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی خرید NFT چیست؟

روش خرید توکن NFT با قیمت ثابت

شاید یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های خرید توکن NFT در سایت Looksrare تکیه به این روش باشد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وبسایت توکن‌های NFT‌ را با قیمت ثابت خریداری کنید.

برای نمونه مراجعه به یک کلکسیون و بررسی توکن‌های آن یکی از راه‌های یافتن توکن NFT است. روش دیگر استفاده از بخش Explore وبسایت برای کشف همه توکن‌های NFT لیست شده است. حتی شما می‌توانید توسط لینکی که از یک دوست به اشتراک گذاشته شده به NFT مورد نظر در Looksrare برسید و آن را با قیمت ثابت خریداری کنید.

برای خرید یک توکن NFT، ابتدا آن را انتخاب کنید و بر روی دکمه Buy Now‌ بزنید

looksrare nft trading 7

پس از کلیک بر روی این دکمه، یک پاپ اپ ظاهر می‌شود که باید در آن نوع ارز مورد نظر را برای پرداخت وجه این توکن انتخاب کنید. امکان پرداخت هزینه خرید توسط توکن‌های WETH یا ETH وجود دارد. البته امکان پرداخت همزمان با استفاده از دو توکن نیز فراهم شده است.

looksrare nft trading 8

اگر مایل هستید وجه توکن NFT را از طریق توکن WETH پرداخت کنید باید اجازه خرج کردن آن توسط قراردادهای هوشمند پلتفرم Looksrare را صادر کنید.

برای این کار زمانی که برای اولین بار با این توکن خریدی انجام می‌دهید، قبل امضای تراکنش پرداخت وجه، یک پنجره تراکنش از سمت ولت برای شما باز می‌شود که در آن باید برای ادامه عملیات خرید، این تراکنش از سوی شما تایید شود.

looksrare nft trading 9

پس از تایید تراکنش بالا، پنجره دیگری ظاهر می‌شود که برای نهایی سازی پرداخت و خرید توکن NFT مورد نظر باید آن را امضا کنید.

looksrare nft trading 10

پس از تایید تراکنش توسط شبکه، توکن به شما تعلق خواهد گرفت.

روش ارائه پیشنهاد به یک کلکسیون

پیشنهاد کلکسیون به شما اجازه می‌دهد تا با یک کلیک برای کل توکن‌های NFT داخل کلکسیون پیشنهاد WETH قرار دهید. این موضوع بدان معناست که هر کسی که یکی از توکن‌های آن کلکسیون را در اختیار دارد می‌تواند پیشنهاد قیمتی شما را بپذیرد یا رد کند. اگر یک فروشنده پیشنهاد شما را بپذیرد، سایر پیشنهادات شما برای توکن‌های داخل کلکسیون کنسل خواهند شد.

برای خرید و فروش NFT در Looksrare از طریق ارائه پیشنهاد کلکسیون، ابتدا به صفحه کلکسیون مورد نظر مراجعه کنید. در این مثال ما کلکسیون Cryptoadz را انتخاب کرده‌ایم.

در بالای صفحه کلکسیون، یک دکمه با عنوان Make collection offer مشاهده می‌کنید:

looksrare nft trading 11

با زدن این دکمه یک صفحه پاپ‌اپ ظاهر می‌شود که شما می‌توانید مقدار پیشنهاد خود را براساس توکن‌های WETH تعیین کنید. به خاطر داشته باشید برای ارائه پیشنهاد فقط امکان استفاده از توکن‌های WETH وجود دارد.

looksrare nft trading 12

پس از پر کردن فیلد‌های مورد نیاز و زدن دکمه Make Offer باید تراکنش آن را تایید کنید.

در این لحظه یک پاپ اپ امضای تراکنش از سمت ولت برای شما نشان داده می‌شود که باید آن را امضا کنید.

در آخر منتظر بمانید تا یکی از هولدر‌های توکن NFT این کلکسیون، در صورت تمایل پیشنهاد شما را تایید کند. البته این مرحله ممکن است زمان‌بر باشد و با توجه به دوره اعتبار پیشنهاد، ممکن است کسی علاقمند به فروش توکن به قیمت پیشنهادی نباشد یا اصلا پیشنهاد شما را مشاهده نکند.

 شما می‌توانید از بخش حساب کاربری این پیشنهاد را کنسل کنید.

روش ارائه پیشنهاد به یک توکن NFT

سومین روش رایج در هنگام خرید و فروش NFT در Looksrare ارائه یک پیشنهاد قیمتی به دارنده توکن است. مانند روش خرید با قیمت ثابت، شما می‌توانید توکن‌های مورد نظر خود را با مراجعه به کلکسیون‌ها، بخش Explore و یا لینک NFT جستجو کنید.

پس از یافتن یک توکن NFT، در صفحه آن، بر روی دکمه Make Offer‌ بزنید:

looksrare nft trading 13

پس از کلیک بر روی Make Offer، یک پنجره باز می‌شود که باید در آن مقدار پیشنهاد خود را برحسب توکن‌های WETH تعیین کنید. به خاطر داشته باشید در این حالت فقط امکان استفاده از کوین‌های WETH وجود دارد.

looksrare nft trading 14

پس از وارد کردن مقدار پیشنهاد و تنظیم دوره اعتبار آن، بر روی دکمه Make Offer‌ بزنید تا تراکنش آن را از طریق ولت متصل تایید کنیم.

looksrare nft trading 15

آموزش فروش NFT در Looksrare

فروش توکن‌های NFT نیز به دو صورت قابل انجام است که به صورت مفصل به آموزش هر یک می‌پردازیم. لازم به ذکر است فروش NFT با Mint کردن آن متفاوت است و در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

به فرآیند لیست کردن توکن‌های NFT برای فروش، Listing گفته می‌شود که با توجه به نوع لیستینگ عمومی یا خصوصی، مردم می‌توانند توکن شما را مشاهده و برای آن پیشنهادات قیمتی ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: NFTها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟ 8 فاکتور برای ارزشگذاری NFTها!

روش لیست کردن NFT با قیمت ثابت

همان‌ طور که از نام آن پیداست، در این روش شما توکن‌های خود را با قیمت ثابت (Fixed Price) به فروش می‌رسانید.

برای فروش توکن، به حساب کاربری خود در وبسایت مراجعه و یکی از توکن‌هایی که قصد فروش آن را دارید را انتخاب کنید و دکمه Sell را در بالای راست صفحه بزنید. ممکن است دکمه Sell برای شما داده نشود برای حل این مشکل باید اتصال ولت خود به وبسایت را بررسی کنید.

looksrare nft trading 16

در گام بعد یک پنجره ظاهر می‌شود که باید قیمت فروش توکن را وارد کنید. پس آن بر روی دکمه List Item بزنید تا سایر تریدر‌ها بتوانند توکن شما را مشاهده و برای خرید آن اقدام کنند.

looksrare nft trading 17

اگر اولین باری است که یک توکن NFT از کلکسیون فعلی لیست می‌کنید، این وبسایت از شما می‌خواهد تا کلکسیون را برای انجام معاملات تایید کنید. با زدن دکمه Approve، شما یک کلکسیون قابل معامله خواهید داشت.

البته برای هر کلکسیون جدید شما باید فقط یک بار این فرایند را طی کنید و برای سایر توکن‌های کلکسیون مورد نظر تکرار نمی‌شود. البته اگر تاییدیه را بعدا لغو کنید باید این فرآیند دوباره انجام شود.

looksrare nft trading 18

و در آخر شما باید برای لیست کردن توکن و تایید آن، یک تراکنش از سوی ولت امضا کنید.

looksrare nft trading 19

با امضای این تراکنش، مرحله لیست کردن توکن با قیمت ثابت به پایان می‌رسد.

روش لیست کردن شرطی

لیست کردن شرطی (conditional Listing) نیز از دیگر روش‌های فروش توکن در پلتفرم LooksRare است. در این حالت دو توکن NFT برای فروش گذاشته می‌شود، اگر یکی از آن‌ها به فروش رفت، فروش توکن دیگر لغو می‌شود.

در واقع این روش فروش توکن یک حالت سفارش خاص است که همیشه یک شرط همراه خود دارد. در حالت بالا مدل شرط بر روی One Cancels The Other یا OCO تنظیم شده است.

شاید عجیب به نظر برسد ولی چرا باید از روش لیست کردن شرطی استفاده کنیم؟ فرض کنید دو توکن NFT همستر دارید و قصد دارید یکی از آن‌ها را به فروش برسانید اما در عین حال برای‌تان اهمیت ندارد کدام یک از آن‌ها به فروش می‌رود.

در این حالت با استفاده از روش لیست کردن شرطی یک توکن NFT، شما می‌توانید هر دو توکن NFT همستر را که احتمال فروش را افزایش می‌دهد به صورت همزمان لیست کنید. ولی با فروش یکی از آن‌ها، دیگری از حالت لیست خارج می‌شود.

توکن دومی که فروش نمی‌رود بلافاصله پس از به فروش رفتن توکن اول به ولت شما منتقل می‌شود بنابراین جای آن امن خواهد بود.

دلیل دیگری که ممکن است به سراغ روش لیست کردن شرطی برویم این است که هزینه کنسل کردن توکن برای‌مان به صرفه نباشد. فرض کنید دو توکن همستر دارید و ناگهان پس از لیست کردن آن‌ها، قصد دارید آن‌ها را کنسل کنید. مسلما باید دو بار کارمزد تراکنش آن را بپردازید.

اگر یک شخص یا چند نفر بتوانند به صورت همزمان همه توکن‌های لیست شده در حالت شرطی را خریداری کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

تا زمانی که توکن‌های NFT فقط بر روی پلتفرم LooksRare لیست شده‌اند، فقط یک نفر می‌تواند یکی از آن‌ها را خریداری کند. در واقع فقط یک توکن به فروش خواهد رفت و توکن دوم در ولت شما باقی می‌ماند.

اگر از نظر فنی آن را بررسی کنیم، در بلاک‌چین تراکنشی که اول ارسال شود (با تفاوت ثانیه)، توکن به او فروخته خواهد شد. به خاطر داشته باشید فقط مسئله زدن بر روی دکمه خرید NFT مطرح نیست و تایید تراکنش در بلاک‌چین اهمیت زیادی دارد.

سوالی بعدی که در این حالت فروش ممکن است برای ما پیش بیاید این است که اگر یکی از توکن‌هایی که در حالت لیستینگ شرطی قرار دارند در بازارچه دیگری به فروش برسند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر شما از این حالت فروش توکن فقط در پلتفرم LooksRare استفاده کنید، فقط یک نفر می‌تواند یکی از توکن‌ها را خریداری کند. اما اگر شما یکی یا چند توکن لیست شده در این حالت را در خارج از این بازارچه و محل‌های دیگر به فروش برسانید، همه آن‌ها قابل انتقال به غیر خواهند بود به همین دلیل حالت لیست شرطی فقط بر روی بازارچه LooksRare عمل می‌کند.

اگر از تجمیع کننده‌هایی مانند Gem یا Genie استفاده شود حالت فروش شرطی چگونه خواهد بود؟

تجمیع‌ کننده‌های این پلتفرم، در نهایت به پلتفرم LooksRare متصل خواهند شد. اگر شخصی از این برنامه‌ها برای خرید NFT شرطی استفاده کند هیچ تفاوتی در فرآیند ایجاد نخواهد شد به همین دلیل تا زمانی که از توابع Sweep پلتفرم استفاده شود، فقط یک نفر می‌تواند توکن‌های شرطی را خرید کند.

اکنون که از رفتار حالت فروش شرطی توکن‌های NFT در پلتفرم LooksRare آگاهی داریم، نوبت به آموزش نحوه انجام آن است.

ابتدا به اکانت خود در پلتفرم بروید و از آن‌جا دو توکن NFT که قصد دارید یکی از آن‌ها را بفروشید را انتخاب کنید. پس از انتخاب دو توکن همزمان، گزینه‌ای برای فروش شرطی برای‌تان به نمایش در می‌آید.

looksrare nft trading 20

در ادامه شما می‌توانید برای هر یک از آن‌ها قیمت‌های جداگانه‌ای تنظیم کنید.

برای انصراف از لیستینگ نیز می‌توانید به بخش Cancel Listing در حساب کاربری خود مراجعه کنید. البته لغو لیستینگ در آن‌جا برای همه توکن‌های NFT در آن لیستینگ اعمال می‌شود.

تعداد توکن‌هایی که همزمان می‌توانند در یک فروش شرطی شرکت کنند فقط دو آیتم است. با این حال شما می‌توانید هر تعداد لیستینگ شرطی که در نظر دارید ایجاد کنید اما تعداد هر لیستینگ در هر حال 2 آیتم خواهد بود.

در هر صورت حداکثر تعداد توکن‌های هر لیستینگ با توجه به آپدیت‌های آینده قابل افزایش خواهد بود.

به خاطر داشته باشید حتی استفاده از فروش شرطی نیز همچنان شامل دریافت پاداش‌های لیستینگ خواهید بود. البته اگر یکی از توکن‌های شما در حالت شرطی به فروش برود، توکن دیگر از حالت لیستینگ خارج می‌شود که دیگر پاداشی اهدا نمی‌شود.

در هنگام ایجاد فروش شرطی شما می‌توانید دو توکن را از کلکسیون‌های متفاوت انتخاب کنید و هیچ محدودیتی برای انتخاب NFT فقط از یک کلکسیون وجود ندارد.

اگر توکن‌های زیادی در اکانت LooksRare دارید و در مورد شناسایی توکن‌های لیستینگ شرطی فعال دچار سردرگمی هستید، کافیست به آیکونی که در کنار قیمت آن‌ها به نمایش در آمده دقت کنید.

looksrare nft trading 21

پذیرش یک پیشنهاد فروش

فرض کنید یک توکن NFT برای فروش گذاشته‌اید و پیشنهادی برای فروش آن دریافت می‌کنید. برای مشاهده پیشنهاد ابتدا باید به صفحه آن توکن مراجعه کنید.

پس از ورود به صفحه توکن NFT خود، می‌توانید لیست پیشنهاد‌های ارائه شده را مشاهده کنید. برای پذیرش پیشنهاد مورد نظر بر روی دکمه Accept بزنید.

looksrare nft trading 22

پس از زدن این دکمه یک پنجره باز می‌شود که برای اطمینان از پذیرش پیشنهاد باید بر روی دکمه accept Offer بزنید.

looksrare nft trading 23

پس از تایید دوباره پذیرش پیشنهاد، یک پنجره دیگر باز می‌شود که باید تراکنش را امضا کنید.

looksrare nft trading 24

پس از امضای تراکنش و مشاهده پیام موفقیت، پنجره زیر به شما نمایش داده می‌شود

looksrare nft trading 25

پس از مشاهده این تصویر، شما از فروش توکن NFT خود کسب درآمد کرده‌اید و درآمد برحسب توکن WETH به ولت شما واریز شده است.

مهم‌ترین خطاهایی که ممکن است در این مرحله با آن مواجه شوید شامل حالت‌های زیر هستند:

  • کافی نبودن کوین‌های ETH برای پوشش کارمزد تراکش و فروش که انجام این فرآیند را با مشکل مواجه می‌کند.
  • اگر خریدار به اندازه کافی کوین‌های WETH به ازای وجه توکن در ولت خود نداشته باشد، تراکنش و فرآیند فروش لغو می‌شود.
  • اگر پیشنهاد ارائه شده از سوی خریدار از نوع پیشنهاد کلکسیون (Collection offer) باشد که از قبل توسط فروشنده دیگری تکمیل شده باشد، پذیرش پیشنهاد او منتهی به فروش توکن در دست شما نخواهد شد و تراکنش با خطا مواجه می‌شود.

چگونه در LooksRare یک کلکسیون ایجاد کنیم؟

اولین گام در خرید و فروش NFT در LooksRare ساخت یک کلکسیون است. البته این موضوع در فروش کلکسیون حائز اهمیت است اما در هنگام خرید توکن نیز باید به کلکسیون آن توجه کنید.

پس از اتصال کیف پول از بخش بالا راست صفحه، اولین گام برای ایجاد کلکسیون این است که از بخش حساب کاربری به My Collections مراجعه کنید.

looksrare nft trading 26

پس از ورود به صفحه My Collections، بر روی کلکسیونی که قصد ویرایش آن را دارید دکمه Manage بزنید

looksrare nft trading 27

در صفحه بعد امکان ویرایش کلکسیون و جزییات آن قابل انجام خواهد بود

looksrare nft trading 28

در تصویر بالا، می‌توانید درصد وفاداری و آدرس آن را تعیین کنید. پاداش‌های وفاداری (Royalty) در قالب توکن‌های WETH در زمان فروش برای شما واریز می‌شوند. بنابراین نیازی به منتظر ماندن یا جمع آوری دستی آن‌ها نیست.

looksrare nft trading 29

در گام بعد می‌توانید پروفایل کلکسیون را آماده کنید. این بخش شامل تنظیم نام، نوع محتوا و توضیحات است. نامی که در این تصویر وارد کنید به عنوان نام کلکسیون تعریف می‌شود و سایر کاربران در پلتفرم LooksRare آن را می‌بینند. حتی در هنگام جستجوی کلکسیون‌ها نیز از این نام استفاده می‌شود به همین دلیل بهتر است نام‌های قابل جستجو و مناسب انتخاب کنید تا شانس دیده شدن کلکسیون‌تان افزایش پیدا کند.

در گام بعد امکان مشخص کردن نوع کلکسیون وجود دارد. حالت NSFW بدان معناست که محتوای کلکسیون شما برای دیدن شدن به صورت عمومی مناسب نیست.

توضیحات کلکسیون (Description) نیز آخرین فیلد در تصویر بالا است که در صفحه کلکسیون به کاربران نمایش داده می‌شود. این توضیح به عنوان متا دیتا نیز قابل نمایش است. برای مثال وقتی دیگران لینک کلکسیون شما را به اشتراک می‌گذارند، این توضیحات در زیر لینک به صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

looksrare nft trading 30

در تصویر بالا نیز امکان تنظیم کانال‌های اجتماعی مربوط به کلکسیون وجود دارد. با تنظیم این بخش می‌توانید شانس دیده شدن و در نهایت فروش توکن‌های این کلکسیون را افزایش دهید.

برخی از سوالاتی که ممکن است در هنگام مواجهه با کلکسیون‌ها برای‌تان پیش بیاید را در ادامه شرح داده‌ایم:

من نمی‌توانم کلکسیون خود (یا برخی از توکن‌ها) را بر روی پلتفرم LooksRare ببینم؟

اگر قبلا توسط بازار OpenSea یا سایر سیستم‌های Mint توکن‌های NFT و ایجاد کلکسیون این کار را انجام داده باشید، باید سوال بعدی و پاسخ آن را بررسی کنید در غیر این صورت، اگر هیچ کلکسیونی قابل مشاهده نیست بهتر است از اتصال کیف پول خود به وبسایت اطمینان حاصل کنید.

کلکسیون من، بخشی از قرارداد هوشمند پلتفرم OpenSea است چگونه آن را منتقل کنم؟

متاسفانه در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن کاری انجام داد. قرارداد Storefront پلتفرم Opensea یک جعبه سیاه تایید نشده است که پلتفرم LooksRare از آن پشتیبانی نمی‌کند.

یکی از راه‌های وارد کردن کلکسیون به این پلتفرم استفاده از قرارداد‌های هوشمند خودتان است. در این باره می‌توانید به پروژه‌هایی مانند Manifold نگاهی بیندازید.

آیا باید کلکسیون‌های خود را به پلتفرم LooksRare وارد کنم؟

نیازی به این کار نیست. پلتفرم LooksRare کل بلاک‌چین اتریوم را برای یافتن کلکسیون‌های جدید جستجو می‌کند. اگر کلکسیون شما بر روی بلاک‌چین اتریوم آپلود شده باشد، در این پلتفرم نیز نمایش داده خواهد شد.

کلکسیون‌ها چگونه در پلتفرم LooksRare تعریف می‌شوند؟

کلکسیون‌های NFT در حال حاضر از روی آدرس قرارداد هوشمند تشخیص داده می‌شوند. از این رو همه توکن‌های داخل قرارداد نیز تحت آن کلکسیون قرار خواهند گرفت.

چه کسی می‌تواند جزییات یک کلکسیون را ویرایش کند؟

به صورت پیشفرض، صاحب کلکسیون همان آدرسی است که به عنوان owner در داخل قرارداد تعیین شده است.

تایید کلکسیون‌ها

کلکسیون‌های تایید شده (Verified) در پلتفرم LooksRare اعتبار بیشتری دارند. مهم‌ترین دلیل وجود سیستم تایید کلکسیون این است که بتوان کلکسیون‌های مناسب را بهتر جستجو کرد.

در این سیستم اسکمر (کلاهبرداران) نمی‌توانند با جعل یک کلکسیون مردم را فریب دهند به همین دلیل وجود تاییدیه بر روی کلکسیون‌های NFT باعث امنیت بیشتر معامله‌گران می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه از کلاهبرداری‌های حوزه NFT در امان باشیم؟

با این حال داشتن تاییدیه بر روی کلکسیون‌ها به معنای توصیه به خرید یا حمایت از آن‌ها نیست.

کلکسیون‌های تایید شده در این پلتفرم دارای یک تیک آبی هستند که در کنار نام کلکسیون نمایش داده می‌شود.

در پلتفرم LooksRare کلکسیون‌های متخلف می‌توانند تیک آبی دریافت کنند.

مشروعیت

کلکسیون‌هایی که به صورت عمدی یا از روی رفتار مخرب اقدام به خراب کردن چهره سایر کلکسیون‌ها کنند یا در مسیر جعل سایر توکن‌های NFT کلکسیون‌های معتبر گام بردارند مسلما شامل دریافت تیک آبی نخواهند شد.

برای مثال جعل توکن‌های کلکسیون BAYC و ادعای مالکیت آن‌ها مسلما باعث بن شدن شما خواهد شد. معتبر و اصیل بودن کلکسیون یک پیش شرط برای دریافت تیک آبی است.

بیشتر بخوانید: چرا NFT میمون‌های بی‌حوصله (Bored Ape) اینقدر گران شدند؟!

حجم معامله بالا

یکی از مهم‌ترین روش‌های دریافت تیک آبی در وبسایت LooksRare رسیدن به حجم معامله 250 ETH یا رسیدن سقف انباشت حجم معاملات در کل بازارچه‌های NFT به 500 ETH است. البته فروش‌های خصوصی در حجم معاملات تاثیری ندارند. در ضمن بهتر است از فکر ایجاد حجم معامله مصنوعی نیز بیرون بیایید چرا که مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

محبوبیت

شهرت و اعتبار یک کلکسیون یا سازمان مربوط به آن می‌تواند منجر به دریافت تیک آبی شود. کلکسیون‌هایی که به صورت نزدیک با چهره‌های محبوب و شناخته شده یا سازمان‌ها در ارتباط باشند نیز می‌توانند برای دریافت تیک آبی اقدام کنند.

به خاطر داشته باشید در خرید و فروش NFT در LooksRare حتی دریافت تیک آبی نیز به معنای لزوم خرید توکن‌های NFT آن کلکسیون نیست.

نحوه درخواست تیک آبی در LooksRare

برای دریافت تیک آبی، پس از رسیدن حجم معاملات کلکسیون شما به 250 ETH/WETH، شما به عنوان صاحب کلکسیون (با آدرس سازنده کلکسیون) می‌توانید از صفحه اصلی کلکسیون درخواست Verification ارسال کنید.

آیا پلتفرم LooksRare کلکسیون‌های ترکیبی، تجلیلی یا اسپین اف را تایید می‌کند؟

به طور کلی بله. دلیل کلی وجود سیستم تایید این است که بتوانید نسخه معتبر‌تر کلکسیونی که به دنبال آن هستید را بیابید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا از خرید نسخه‌های جعلی جلوگیری شود.

اگر کلکسیون‌های ترکیبی، تجلیلی یا اسپین آف به عنوان نسخه جعلی سایر کلکسیون‌ها ارائه نشوند مشکلی در تایید آن‌ها در سیستم Verification به وجود نخواهد آمد.

آیا پلتفرم LooksRare سایر انواع کلکسیون‌های مشتقات را تایید می‌کند؟

کلکسیون مشتقات در انجمن NFT جایگاه غیرمعمولی به دست آورده‌اند برای مثال برخی از کلکسیون‌های تایید نشده توانسته‌اند علاوه‌بر جلب توجه‌های بسیار، حجم معاملات بالایی جذب کنند.

چنین کلکسیون‌هایی تا زمانی که رفتار فریبکارانه از خود نشان ندهند، این شانس را برای قرار گرفتن در دسته محبوب خواهند داشت. پلتفرم LooksRare در قبال چنین کلکسیون‌هایی شاید به آن‌ها تیک آبی بدهد با این حال داشتن این تیک به معنای تضمین خرید نیست و فقط نشان دهنده جعلی نبودن کلکسیون است.

آیا کلکسیون من پس از درخواست به صورت خودکار تایید می‌شود؟

سیستم تایید کلکسیون در پلتفرم LooksRare خودکار نیست. در حال حاضر روند تایید کلکسیون‌ها به صورت دستی توسط تیم این بازارچه صورت می‌گیرد. این پلتفرم امیدوار است در آینده بتواند فرآیند تایید را به شکل غیرمتمرکز و انجمن محور اجرا کند. در حال حاضر، در حالت‌های خاص ممکن است از شما خواسته شود تا اطلاعات بیشتری برای تایید کلکسیون ارائه دهید.

به خاطر داشته باشید پلتفرم LooksRare حق رد یا لغو تاییدیه کلکسیون‌ها را برای خود محفوظ می‌دارد به همین دلیل با مشاهده هر نوع رفتار غیرعادی یا فریبکارانه تاییدیه شما ممکن است حذف شود.

آموزش دریافت تیک آبی (تاییدیه) برای کلکسیون‌های NFT در LooksRare

در حال حاضر فرآیند تایید کلکسیون‌ها به صورت روزانه و فعالانه توسط تیم LooksRare صورت می‌گیرد.

برای دریافت تاییدیه بر روی کلکسیون‌های خود، ابتدا کلکسیون شما باید به حداقل حجم معامله 250 ETH برسد. پس از رسیدن به این سطح، ابتدا در حساب کاربری خود به کلکسیون مورد نظر مراجعه کنید.

looksrare nft trading 31

اگر یک کلکسیونی ایجاد کرده‌اید که در این صفحه نمایش داده نمی‌شود، با استفاده از گزینه Import Collection آن را وارد کنید. به خاطر داشته باشید شما باید صاحب قرارداد هوشمند کلکسیون باشید تا بتوانید بر روی کلکسیون در این پلتفرم ادعای مالکیت داشته باشید.

بر روی گزینه Manage برای مدیریت کلکسیون بزنید. پس از آن برای تایید کلکسیون گزینه Apply for Verification را بزنید.

looksrare nft trading 32

پس از درخواست، منتظر بمانید تا وضعیت کلکسیون به تیک آبی تغییر کند.

تفاوت توکن‌های WETH و ETH چیست؟

در این آموزش ما به دفعات در مورد استفاده از کوین‌های ETH و WETH در بخش‌های مختلف این پلتفرم اشاره کرده‌ایم. در واقع خرید و فروش NFT در LooksRare بر روی سه توکن تکیه دارد که شامل LOOKS، ETH و WETH است.

کوین Ether که با نام ETH شناخته می‌شود ارز اصلی بلاک‌چین اتریوم است. این کوین برای کار‌هایی مانند پرداخت کارمزد تراکنش‌ها بر بستر شبکه اتریوم استفاده می‌شود. در گذشته از این ارز به عنوان پاداش ماینر‌ها استفاده می‌شد.

توکن WETH نسخه Wrapped شده کوین اتریوم است. توکن WETH تحت استاندارد ERC-20 سازگار با اتریوم عرضه شده که هر واحد از آن دقیقا با یک واحد توکن WETH برابر است.

بیشتر بخوانید: توکن رپد (Wrapped Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

کوین ETH به خودی خود نمی‌تواند برای آیتم‌هایی که از سیستم مناقصه یا ارائه پیشنهاد استفاده می‌کنند به کار برود چرا که قابل Approve نیست (به دلایل فنی). به همین دلیل برای معامله آیتم‌ها از توکن معادل آن در این شبکه استفاده می‌شود.

زمانی که کوین‌های ETH به WETH رپ بشوند می‌توان از آن‌ها در تعاملات پیشرفته‌تری در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. پلتفرم LooksRare نیز از توکن WETH برای سیستم ارائه پیشنهاد خود استفاده می‌کند.

البته اغلب صرافی‌های معتبر خارجی از این توکن پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید کوین‌های ETH را در قالب توکن‌های WETH برداشت کنید. استفاده از این توکن مزیت دیگری نیز دارد که به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند تا در مقابل حملات Reentrancy از خود دفاع کنند.

از کدام توکن در LooksRare استفاده کنیم؟

پلتفرم LooksRare از هر دو توکن ETH و WETH استفاده می‌کند. با این حال استفاده از توکن‌های ETH به صورت مستقیم در وبسایت امکان پذیر نیست. برخی عملکرد‌های وبسایت پیچیده هستند و برای اجرا و تعامل نیازمند WETH هستند.

شما می‌توانید از کوین‌های ETH فقط در خرید یک توکن NFT در حالت قیمت ثابت استفاده کنید. حتی در این حالت نیز کوین‌های ETH توسط وبسایت به WETH تبدیل می‌شوند تا برای فروشنده، پاداش وفاداری و کارمزد‌های پروتکل توزیع شوند.

البته داشتن کوین‌های ETH در ولت‌تان ضروری است چرا که کارمزد‌های همه تراکنش‌ها با این کوین پرداخت می‌شوند.

موارد استفاده توکن‌های WETH در پلتفرم LooksRare عبارت‌اند از:

  • خرید NFT با حالت قیمت ثابت (Fixed Price)
  • ارائه پیشنهاد بر روی یک NFT
  • ارائه پیشنهاد بر روی کل کلکسیون NFT

پاداش خرید و فروش NFT در LooksRare

هنگام خرید و فروش NFT در LooksRare، شما توکن‌های LOOKS دریافت خواهید کرد. این ویژگی یکی مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پلتفرم LooksRare برای معاملات NFT است. البته فروش‌های خصوصی در این پاداش‌ها سهمی ندارند.

دلیل این موضوع آن است که در معاملات خصوصی پلتفرم LooksRare هیچ کارمزدی از فروشنده دریافت نمی‌کند به همین دلیل کارمزد‌های معاملات صفر خواهند بود. این موضوع در مورد وفاداری صفر کلکسیون‌ها نیز صدق می‌کند. اگر فروش‌های خصوصی دارای پاداش می‌شد، بسیاری از تریدر‌ها از این روش برای ایجاد حجم معامله فیک و بازی دادن سیستم پاداش‌ها استفاده می‌کردند.

همان‌طور که گفته شد همه معاملات کلکسیون‌ها بر بستر LooksRare که به صورت عمومی رد و بدل شوند دارای پاداش خواهند بود. هیچ محدودیتی برای حجم معامله‌ در نظر گرفته نشده است. هر زمان که شما یک توکن NFT را خرید یا فروش کنید، توکن‌های LOOKS دریافت خواهید کرد. کلکسیون آن تفاوتی نخواهد داشت.

البته پاداش معاملات شما به صورت فوری وارد حساب‌تان نخواهد شد بلکه این پاداش‌ها براساس حجم معامله هر 24 ساعت توزیع می‌شوند.

looksrare nft trading 33

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه Rewards در حساب کاربری خود از پاداش‌های کسب شده اطلاع پیدا کنید. به خاطر داشته باشید برای مشاهده کوین‌های LOOKS در ولت، باید آدرس قرارداد هوشمند آن را در ولت خود Import کنید.

آدرس قرارداد LOOKS

0xf4d2888d29d722226fafa5d9b24f9164c092421e

نماد: LOOKS

این توکن نیز بربستر بلاک‌چین اتریوم است. خوشبتخانه کارمزد‌های اتریوم به شکل چشم گیری کاهش پیدا کرده‌اند و شما می‌توانید با کارمزد کمتر از 1 دلار تراکنش‌های انتقال را در بلاک‌چین اتریوم انجام دهید.

محتوای Explicit چیست و چرا برخی کلکسیون‌ها آن را دارد؟

بسیاری از فروشندگان NFT ممکن است در هنگام مشاهده کلکسیون‌های خود روی برخی از آن‌ها علامتی با عنوان Explicit مشاهده کنند.

پلتفرم LooksRare کلکسیون‌ها و محتوای آن را برحسب سه فاکتور مهم برچسب Explicit می‌دهد:

  • کلکسیون‌های با محتوای خشونت، سو استفاده ذهنی یا فیزیکی
  • محتوای جنسی مانند تصاویر نامناسب
  • لحن تبعیض آمیز مانند نژاد پرستانه یا توهین

اگر محتوای شما به عنوان Explicit بر روی یک کلکسیون یا توکن NFT برچسب گذاری شد، این آیتم‌ها در صفحه Explore به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شوند.

با این حال این دسته از توکن‌ها در پلتفرم LooksRare همچنان قابل معامله هستند و کاربران با وارد کردن نام دقیق آن‌ها در جستجو، می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

پاداش‌های Listing

در بین سایت‌های فروش NFT، پلتفرم LooksRare از همه نظر متفاوت است. در اینجا نه تنها با خرید و فروش NFT در LooksRare از پاداش‌های کارمزد‌های معاملات بهره‌‌مند خواهید شد بلکه برای لیست کردن توکن‌ها نیز پاداش دریافت می‌کنید.

برنامه پاداش لیستینگ این پلتفرم به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا با لیست کردن توکن‌های خود برای فروش، پاداش دریافت کنند.

نحوه توزیع پاداش آن به این صورت است که تریدر‌ها به ازای هر لیستینگ در هر 10 دقیقه امتیاز دریافت می‌کنند که به صورت روزانه این امتیازها به توکن‌های LOOKS تبدیل می‌شود.

شرایط دریافت امتیاز در لیستینگ چیست؟

مسلما همه توکن‌های NFT و کلکسیون‌ها امکان دریافت پاداش لیستینگ را ندارند. تا اینجا می‌دانیم که پاداش‌ها هر 10 دقیقه برای همه آیتم‌های لیست شده برای فروش در نظر گرفته می‌شوند. اما این امتیاز برای توکن‌هایی لحاظ می‌شود که شرایط زیر را داشته باشند:

  • توکن NFT لیست شده باید از 15 کلکسیون برتر براساس حجم معامله 24 ساعته باشد. حجم معاملات هر 10 دقیقه به روز می‌شود.
  • لیستینگ باید عمومی، فعال و قابل اجرا باشد.
  • قیمت لیستینگ توکن باید حداقل 1.4 برابر کف قیمت جهانی در یکی از پلتفرم‌های OpenSea یا LooksRare باشد.
  • لیستینگ باید حداقل برای 10 دقیقه فعال باشد تا پاداش‌ها برای آن در نظر گرفته شوند.
  • لیستینگ نباید در کمتر از 1 ساعت منقضی شود.

علاوه‌بر این شرایط، کلکسیون‌ها برای دریافت پاداش بر روی لیستینگ باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • تعداد کل آیتم‌های داخل کلکسیون باید کمتر از 100,000 توکن باشد.
  • درصد پاداش وفاداری (Royalty) باید بیش از 0% باشد.
  • توکن‌های داخل کلکسیون باید تحت استاندارد ERC-721 باشند. متاسفانه سایر استاندارد‌ها پیچیدگی‌های زیادی به متد‌های محاسباتی اضافه می‌کنند که در پلتفرم LooksRare قابل استفاده نیستند.

به خاطر داشته باشید کلکسیون‌هایی که به صورت مصنوعی اقدام به افزایش حجم معاملات خود می‌کنند در صورت تشخیص از دریافت پاداش‌ها محروم خواهند شد. کلکسیون‌های او نیز ممکن است از بازارچه‌ها حذف شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره واش تریدینگ (Wash Trading) و پولشویی در NFT ها

در صورتی که توکن و یا کلکسیون شما شرایط بالا را داشته باشد، در هر 10 دقیقه امتیاز دریافت می‌کنید. امتیازات از ساعت 9 صبح به وقت UTC تا 9 صبح فردای آن روز محاسبه می‌شوند. در هر روز پاداش‌ها در قالب توکن‌های LOOKS در ساعت 11 صبح به وقت UTC قابل Claim خواهند بود.

سوالات متداول

بازار LooksRare روی کدام بلاک‌چین قرار دارد؟

بلاک‌چین اتریوم میزبان بازار LooksRare است. این پلتفرم به صورت کاملا غیرمتمرکز توسعه یافته و از قرارداد‌های هوشمند مستقر در بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کند.

آیا ایرانیان می‌توانند در پلتفرم LooksRare توکن‌های NFT معامله کنند؟

بازار LooksRare کاملا غیرمتمرکز است. با این که وبسایت آن برای کاربران با آی‌پی ایران بسته است اما با ابزار‌های عبور از تحریم امکان استفاده از آن وجود دارد. همه فعالیت‌های این پلتفرم توسط قرارداد‌های هوشمند انجام می‌شوند که بربستر بلاک‌چین اتریوم استقرار دارند.

کارمزد معاملات LooksRare چقدر است؟

در بین بازارچه‌های معامله توکن‌های NFT این پلتفرم با 2% کارمزد معاملات، کمترین کارمزد را دارد. این کارمزد بعدا به عنوان پاداش در قالب توکن‌های LOOKS توزیع می‌شود.

چگونه در پلتفرم LooksRare توکن LOOKS کسب کنم؟

با خرید و فروش NFT در LooksRare و لیست کردن توکن‌های NFT برای فروش، شما می‌توانید توکن‌های LOOKS دریافت کنید.

چگونه در LooksRare توکن NFT را Mint کنم؟

در حال حاضر امکان ضرب توکن NFT در این بازارچه وجود ندارد و شما برای ساخت کلکسیون‌های NFT باید از یک برنامه نویس یا ابزار‌های ثانویه کمک بگیرید. با این حال کلکسیون‌های ساخته شده با آدرس ولت شما در این پلتفرم قابل Import هستند.

 بهترین ولت برای کار با پلتفرم LooksRare کدام است؟

از بین ولت‌های Web3، کیف پول متامسک (MetaMask) برای اتصال به LooksRare توصیه می‌شود. شما می‌توانید از WalletConnect نیز برای اتصال موبایل به این بازارچه استفاده کنید.

نتیجه گیری

پلتفرم LooksRare به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین بازار‌های خرید و فروش توکن‌های NFT توانسته سر و صدای زیادی به پا کند با این حال این فروشگاه هنوز به اندازه OpenSea دارای امکانات پیشرفته و قابلیت‌های مختلف نیست.

خرید و فروش NFT در LooksRare یک تجربه جالب است که بسیاری از معامله‌گران تازه کار و حتی حرفه‌ای حداقل یکبار آن‌ را آزمایش کرده‌اند. با توجه به سیاست‌های بازار OpenSea در بستن حساب‌های کاربری بدون تذکر، فروش NFT و کسب درآمد از این توکن‌ها در پلتفرم LooksRare رواج زیادی پیدا کرده است.

در واقع با توجه به آمار Dune، حجم معامله OpenSea و LooksRare تفاوت‌های چشمگیری را نشان می‌دهد که در آن پلتفرم LooksRare به شکل قابل توجهی از رقیب کهنه کار خود پیشی گرفته است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx