آموزش کار با بازارچه SolSea؛ نحوه ایجاد و خرید و فروش NFT

پلتفرم Solsea

دنیای بلاک‌چین و کریپتو، فضای پرتکاپو و پویایی است. در این صنعت دائما دنیای Web3 در حال تکامل است. ما هر روز شاهد ظهور پلتفرم‌های جدیدی در بلاک‌چین‌های جدید هستیم که هر کدام برای کار خاصی توسعه یافته‌اند. هر کدام از این پلتفرم‌ها سعی می‌کنند در زمینه خودشان بهترین باشند.

بلاک‌چین Solana نیز یکی از پروژه‌های امیدوار کننده در فضای کریپتو است که می‌تواند دنیای Web3 را متحول سازد.

بازارچه توکن‌های NFT بربستر بلاک‌چین سولانا با نام SolSea طرفدار زیادی دارد. در بلاک‌چین سولانا مشکلات و چالش‌های رایج موجود در Web3 حل شده‌اند به همین دلیل بازارچه‌های NFT ثانویه آن نیز جذاب هستند.

عناوین مطلب:

در بلاک‌چین اتریوم ما با مشکل هزینه کارمزد‌های بالای این شبکه باید دست و پنجه نرم کنیم که حتی نوسان دائم این کارمزد نیز به یکی از نگرانی‌های کاربران این شبکه تبدیل شده است. اما در طرف دیگر، بلاک‌چین سولانا به عنوان یک پروژه Ethereum Killer به میدان آمده تا با این بلاک‌چین بزرگ رقابت کند.

بیشتر بخوانید: با 6 مورد از قاتلان اتریوم (Ethereum Killers) آشنا شوید!

تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن باعث شده تا شبکه سولانا بتواند بیش از 20,000 تراکنش را بر ثانیه (TPS) پردازش و مدیریت کند. این شبکه مشکل تراکم و شلوغی را به طور کامل از میان برداشته است.

هزینه کارمزد پایین و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها، راه‌ را برای معامله آسان‌تر توکن‌های NFT باز کرده است. دیگر نگران کارمزد‌های شبکه و جابه‌جایی توکن‌ها نیستید و به جای آن می‌توان بر روی معامله دارایی‌ها با سود بیشتر تمرکز کرد. خرید توکن‌های NFT در بازارچه مخصوص این شبکه نیز یکی از راه‌های آسان برای Mint ارزان و معامله توکن‌های NFT است.

سوالی که به عنوان یک معامله‌گر در اینجا با آن رو‌به‌رو می‌شویم این است بازارچه‌های ثانویه سولانا به خصوص SolSea چه مزایایی برای شما دارد؟

بازارچه Solsea چیست؟

منظور از بازارچه ثانویه در حوزه NFT، مکان‌ها یا وبسایت‌هایی هستند که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را از سایر سرمایه‌گذاران خریداری کنند.

بازارچه‌های NFT را می‌توان مانند گالری‌های هنری فیزیکی در دنیای واقعی مثال زد. در این بازار‌چه‌ها نیز گالری‌های آثار هنری دیجیتال در معرض نمایش و فروش قرار گرفته‌اند. اما یک تفاوت عمده در بین نمونه فیزیکی و دیجیتال آن وجود دارد، در بازارچه‌های NFT شما می‌توانید با شرکت در مزایده یک NFT جهانی، آن را به قیمت مورد نظر خریداری کنید.

پلتفرم solsea
وبسایت Solsea

علاوه‌بر آن، خالقان این آثار می‌توانند به صورت مستقیم و بدون واسطه از آثار هنری خود کسب درآمد کنند. در این بین کلکسیونر‌ها نیز به دنبال آثار هنری نادری هستند که بتوانند تحت مالکیت خود در بیاورند.

مانند بازار ارز‌های دیجیتال که هیچ توقفی در آن مشاهده نمی‌شود، در اینجا نیز بازارچه‌های NFT به صورت 24 ساعت روز و 7 روز هفته و کل روز‌های سال در جهان فعال هستند. با به خواب رفتن یک بخش از جهان، بخش دیگری فعالیت و روز خود را آغاز و در این بازارچه‌ها به فعالیت می‌پردازند. به همین دلیل در هنگام تحلیل این بازار، مقایسه شرق و غرب یکی از پارامتر‌های تحلیل فروش دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

موارد کاربری توکن‌های NFT نشان داده شده در این بازارچه نامحدود هستند. برخلاف این تصور که آن‌ها فقط به طراحان گرافیکی تعلق دارند، هر پروژه‌ای یا پلتفرمی می‌تواند توکن‌های NFT خود را در اینجا معامله کند.

برخی از این توکن‌ها به معنای کسب مالکیت یک دامنه کریپتویی (Crypto doamin) است و برخی دیگر نماینده املاک، هویت، مستندات، تصویر پروفایل و حتی نمونه دارایی واقعی هستند.

شما می‌توانید در این بازارچه توکن‌های NFT هر چیزی را که به دنبال آن هستید با قیمت‌های متضاد پیدا کنید. حتی سلبریتی‌های مورد علاقه شما نیز اغلب دارای کلکسیون‌های NFT هستند.

اما سوال اصلی همچنان پابرجاست، چه چیزی باعث خاص شدن بازارچه SolSea نسبت به سایرین می‌شود؟

بازارچه SolSea یک بازار فروش توکن‌های NFT است که در سال 2017 توسط Anatoly Yakovenko به همراه قابلیت Mint توسعه داده شده است.

برای مقایسه کوتاه، در بازارچه OpenSea، بلاک‌چین‌های اتریوم (ETH)، کلیتن (KLAY)، پالیگان (MATIC) و سولانا (SOL) پشتیبانی می‌شود. اما در SolSea فقط توکن‌های بربستر SOL در کنار چند استیبل‌کوین(USDC و USDT) مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند.

در این بازارچه‌ها قیمت ضرب توکن نیز متفاوت است. مثلا در بازار NFT‌ مبتنی بر اتریوم OpenSea، ضرب یک توکن NFT قیمت بالایی دارد که گاهی برای ساخت کلکسیون‌های بزرگ، این مسئله بسیار گران تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

در پلتفرم Solsea تجربه ساخت یک توکن NFT دست اول برای شما ارزان خواهد بود اما نکته‌ای که باید در نظر بگیرید آن است که توکن ساخته شده فقط بر روی بستر SOL قرار دارد.

شبکه سولانا
هزینه ساخت NFT در شبکه سولانا نسبت به شبکه اتریوم ارزان‌تر است

در کنار هزینه‌های Mint، پلتفرم‌های NFT هزینه‌های دیگری را نیز تحت عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند که در OpenSea پیشفرض 2.5% از سهم سود فروش توکن NFT خواهد بود. این کارمزد در پلتفرم Solsea فقط 2% درصد است.

قابلیت‌ها و مزایای Solsea

در اینجا به برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های یکتا و مزایای استفاده از پلتفرم Solsea اشاره می‌کنیم:

  • امکان پیوست کردن لایسنس در هنگام ضرب توکن و حقوق مالکیت معنوی توکن
  • هزینه Mint پایین نسبت به سایر شبکه‌های رایج. شما می‌توانید با پرداخت کمتر از 0.02$ یک توکن NFT ایجاد کنید.
  • امکان رتبه بندی از نظر کمیابی و امتیاز برای کلکسیون‌های تایید شده (Verified)
  • امکان لیست کردن عمومی و خصوصی توکن‌های NFT
  • کارمزد معاملات 2%
  • مشارکت کنندگان می‌توانند از دراپ‌های NFT قبل از عرضه آگاه شوند.
  • رابط کاربری آسان در هنگام استفاده و سهولت در ایجاد کلکسیون
  • قابلیت تنظیم وفاداری (Royalties)، خالق اثر می‌تواند در هنگام Mint توکن NFT بر روی بستر Solsea، درصد وفاداری را که می‌خواهد در هر بار فروش توکن دریافت کنند را تعیین نمایند. مثلا تنظیم 10% بدان معناست که با فروش دوباره توکن، 10% از ارزش معامله به خالق اثر تعلق می‌گیرد.

ضرب (Mint) توکن چیست؟

اگر در حوزه کریپتو تازه کار هستید بهتر است به این بخش به خوبی دقت کنید. ضرب توکن یا Minting توکن NFT فرآیندی است که در آن یک فایل دیجیتال به وسیله کریپتو گرافی توکنیزه می‌شود.

توکنیزه کردن فرآیندی است که در آن یک دارایی (حتی فیزیکی) به یک توکن دیجیتال تبدیل می‌شود. توکن دیجیتال تولید شده را می‌توان منتقل و یا ذخیره کرد. شما می‌توانید هر نوع فایل دیجیتال را به یک توکن تبدیل کنید.

به خاطر داشته باشید فرآیند Mint‌ فقط به توکن‌های NFT محدود نمی‌شود و در توکن‌های مثلی مانند اتریوم، بیت‌کوین یا سایرین نیز کاربرد دارد.

آموزش Mint توکن NFT بر روی شبکه سولانا در بازارچه Solsea

در شبکه سولانا، پلتفرم‌های NFT متنوعی مانند Solanart ،Magic Eden و یا Solport وجود دارد اما هیچ کدام از آن‌ها از مزایای Solsea برخوردار نیستند. 

در ادامه مقاله ما ابتدا به یک کیف‌پول سازگار با بلاک‌چین سولانا نیاز داریم.

کیف‌پول Phantom یک ولت غیرحضانتی (non-custodial) بربستر سولانا است که در قالب افزونه مرورگر ارائه شده است. بسیاری آن را مانند سولانا برای متامسک می‌دانند. با این حال این کیف‌پول برای کاربران ایرانی ممکن است کمی کند به نظر برسد.

شما می‌توانید از کیف‌پول‌های Sollet و Solflare نیز برای اتصال به این وبسایت بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: کیف پول‌های سولانا : بهترین گزینه‌ها برای ذخیره و سهام‌گذاری SOL

در اولین گام ما یک کیف‌پول فانتوم ایجاد می‌کنیم:

1. نصب Phantom

اگر قبلا این کیف‌پول را در مرورگر خود نصب ندارید، باید به وبسایت آن مراجعه و افزونه مرورگر آن را با توجه به مرورگر وب مورد استفاده دانلود کنید.

کیف فانتوم در solsea
دانلود افزونه فانتوم در کروم

در هنگام دانلود ولت فانتوم به معتبر بودن وبسایت و محل دانلود آن در مخزن افزونه‌های مرورگر دقت کنید.

پس از اضافه شدن کیف‌پول به مرورگر، شما آیکون Phantom را در بخش افزونه‌های مرورگر در گوشه بالا راست مشاهده خواهید کرد. بر روی آیکون آن کلیک کنید تا یک ولت جدید ایجاد کنیم.

پس از کلیک بر روی آن، به یک صفحه جدید هدایت خواهید شد که در آن دو گزینه Create New Wallet برای ساخت کیف‌پول جدید و Use Secret Recovery Phrase برای بازیابی کیف‌پولی که قبلا ساخته شده کاربرد دارد.

کیف پول فانتوم

در هنگام ساخت ولت، به خاطر داشته باشید یادداشت کردن عبارت بازیابی مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید در آن دقت لازم را لحاظ کنید. اگر کلمات عبارت بازیابی اشتباه یادداشت شوند، شما قادر به بازیابی ولت‌تان نخواهید بود که به از دست رفتن دارایی‌ها منتهی می‌شود. از این رو، ابتدا از املا کلمات مطمئن شوید و سپس آن را در یک جای امن نگهداری کنید.

در هنگام دانلود نسخه موبایل این کیف پول، به نمونه‌های جعلی آن دقت کنید چرا که دارایی‌های خود را به صورت غیرقابل بازگشت از دست خواهید داد.

پس از ایجاد ولت جدید، کار ما در این مرحله به پایان می‌رسد.

2. واریز دارایی به ولت

برای آغاز ضرب اولین توکن NFT بر روی Solsea، شما نیاز به توکن‌های SOL نیاز دارید. این توکن، کوین بومی بلاک‌چین سولانا است که به عنوان پول و روشی برای پرداخت کارمزد‌ها استفاده می شود.

اگر از قبل در یکی از صرافی‌های کریپتو کوین‌های SOL خریداری کرده‌اید، می‌توانید آن را به ولت فانتوم ارسال کنید. برای این کار، بر روی آیکون SOL در پایین صفحه بزنید و ارز Solana را انتخاب کنید.

ولت فانتوم

در صفحه بعد یک آدرس به همراه کد QR به شما نمایش داده می‌شود. با کپی، و Paste آدرس در صرافی، می‌توانید کوین‌های خود را به ولت فانتوم منتقل کنید.

واریز دارایی به فانتوم

اگر نمی‌دانید از چه صرافی برای خرید کوین‌های SOL استفاده کنید، بهتر است مقاله بلاک‌چین سولانا و توکن SOL (همراه با روش خرید و کیف پول) را دنبال کنید.

پس از واریز دارایی‌ها به ولت، شما آماده ضرب اولین توکن NFT خود در شبکه Solana هستید.

3. ایجاد حساب کاربری در Solsea

گام بعدی ایجاد یک کاربری است. شما می‌توانید با اتصال کیف‌پول خود به این پلتفرم، یک اکانت جدید ایجاد کنید.

بر روی دکمه Connect Wallet در بالا راست صفحه بزنید. در پنجره پاپ آپ باز شده، گزینه فانتوم را انتخاب کنید.

فانتوم در solsea

پس از آن، ولت فانتوم باز می‌شود و از شما تقاضای اجازه دسترسی وبسایت به کیف‌پول را دارد. با تایید این دسترسی، پلتفرم Solsea برای مشاهده دارایی‌ها شما، فعالیت‌های ولت و درخواست تراکنش، اجازه لازم را کسب می‌کند.

ولت فانتوم در solsea

پس از اتصال، شما به صفحه ثبت نام در  پلتفرم هدایت می‌شوید که باید ایمیل و رمز عبور حساب خود را وارد کنید.

ثبت نام در solsea

پس از مطالعه شرایط قرارداد آن‌ها، تیک آن را بزنید و بر روی دکمه Register کلیک کنید. پس از آن، Solsea یک ایمیل تایید برای شما ارسال می‌کند که باید توسط آن، اکانت خود را تایید کنید. پس از انجام این مراحل، ولت شما به صورت خودکار به پلتفرم Solsea متصل خواهد شد.

ساخت کلکسیون در Solsea

پس از تایید ایمیل، همه چیز آماده است و شما می‌توانید اولین توکن NFT خود را Mint کنید.

ایجاد یک کلکسیون NFT در Solsea

ابتدا ما باید یک NFT Collection جدید ایجاد کنیم تا امکان ذخیره توکن‌های NFT در آن فراهم شود. به منو Create بروید و از آن‌جا گزینه Collection را انتخاب کنید.

کلکسیون در solsea

در این گام باید یک عنوان و توضیح برای کلکسیون خود بنویسید. عنوان شما حداکثر می‌تواند 20 کاراکتر باشد.

کلکسیون در solsea

تصویر سربرگ(هدر) و آیکون کلکسیون را بارگذاری کنید.

لیست کلکسیون در Solsea

در صورت لزوم می‌توانید حساب‌های کاربری شبکه‌ اجتماعی و وبسایت خود را به کلکسیون اضافه کنید. در این حالت مردم بیشتری می‌توانند با مراجعه به کلکسیون‌تان در مورد شما و کار‌هایی که در آینده انجام می‌دهید اطلاعات کسب کنند.

تنظیم کلکسیون solsea

زمانی که همه چیز آماده بود بر روی دکمه Create Collection بزنید تا تراکنش مربوط به Mint کلکسیون جدید برای شما ظاهر شود. در این مرحله ممکن است یک پیام پاپ آپ به ما بگوید عملیات Mint با شکست مواجه شده است. این مسئله احتمالا یک باگ در پلتفرم Solsea است که شما باید برای عبور از آن کمی منتظر بمانید.

تراکنش در solsea

اگر در مورد تایید شدن تراکنش در شبکه مطمئن نیستید به ولت خود بروید و با کلیک بر روی ارز SOL، تراکنش‌های آخر را بازبینی نمایید. با کلیک بر روی تراکنش مورد نظر به بلاک اکسپلورر سولانا هدایت خواهید شد که در آن جا نیز وضعیت تراکنش مشخص است.

پس تایید و تکمیل تراکنش مربوط به ایجاد کلکسیون جدید، به ولت خود در وبسایت بروید و بر روی کلکسیون ایجاد شده کلیک کنید. ظاهر آن باید چیزی شبیه به تصویر زیر با لوگو و هدر تنظیم شده توسط خودتان باشد.

کلکسیون در solsea

Mint اولین توکن NFT برروی Solsea

اکنون ما یک کلکسیون NFT داریم اما هنوز هیچ توکنی در آن ذخیره نشده است. در وبسایت Solsea بر روی تب Create بزنید و از آن‌جا بر روی گزینه NFT کلیک کنید.

ساخت nft در solsea

فایل مورد نظر را آپلود نمایید. فرمت‌های مجاز برای آپلود عبارت‌اند از Jpeg ،Png ،Gif و برای فایل‌های ویدیویی Mov و Mp4. مطمئن شوید فایل مورد در یکی از فرمت‌های پشتیبانی شده وجود داشته باشد. در این آموزش ما از تصویر یک سیب‌زمینی با چشمان لیزری استفاده می‌کنیم.

اپلود nft

در گام بعد، باید عنوان و توضیح مربوط به توکن NFT مورد نظر را وارد کنید.

تنظیم nft در solsea

اکنون ما گزینه‌ای داریم که با تنظیم آن امکان دریافت پرداخت‌های Royalty برای ما فراهم خواهد شد. پاداش وفاداری در توکن‌های NFT، درصدی است که با تنظیم آن، در هر بار فروش دوباره توکن بین کاربران، شما درصدی از تراکنش را به عنوان صاحب حق امتیاز آن دریافت خواهید کرد.
این درصد از 0% تا 50% قابل تعیین است که بسته به نوع مدل کسب و کارتان می‌توانید آن را تنظیم کنید.

کادر‌های بعدی در اینجا ضروری نیستند اما توصیه می‌شود همه آن‌ها را پر کنید. مثلا کادر لینک External به صفحه آثار هنری می‌تواند کاربران را به مشاهده سایر کار‌هایتان و خرید توکن‌های بیشتر از کلکسیون ترغیب کند.

وقتی صحبت از تگ‌ها می‌شود، انتخاب تگ صحیح که در این مثال، نوع تصویر است، باعث تفکیک توکن NFT شما می‌شود. پس از Mint و لیست شدن توکن، دیگران می‌توانند براساس تگ تعیین شده، آن‌ را جستجو کنند.

پلتفرم Solsea اولین بازارچه NFT است که امکان چسباندن لایسنس استفاده از NFT را فراهم می‌کند. این لایسنس‌ها به شما اجازه می‌دهند تا نوع چیزی که در حال فروش آن هستید را تعیین کنید. در این حالت خریدار نیز می‌داند با خرید توکن NFT شما، چه حق و حقوقی نسبت به آن خواهد داشت.

اگر قبلا یک کلکسیون NFT ایجاد کرده‌اید می‌توانید با انتخاب کلکسیون، توکن‌های NFT جدیدی به آن اضافه کنید.

اطلاعات nft

و در آخر شما می‌توانید به توکن خود Trait یا خاصیت اضافه کنید. در مورد تعیین این خواص دقت کنید چرا که پس از Mint آن، امکان تغییر مقدار خاصیت وجود ندارد.

بر روی دکمه Mint NFT کلیک کنید، پس از کلیک شما باید تراکنش مربوط به ضرب این توکن را تایید نمایید.

تنظیم nft

پس از امضای تراکنش و تایید توسط شبکه، همه چیز تمام است! حالا شما یک کلکسیون با یک توکن NFT در اختیار دارید.

تصویر nft

برخلاف کیف‌پول متامسک، در فانتوم، توکن Mint‌ شده به صورت خودکار به ولت اضافه می‌شود. برای اطمینان، به بخش ولت مراجعه و آن را بررسی کنید. در هنگام کار با بازارچه‌های NFT به خاطر داشته باشید پس از لیست کردن توکن در بازارچه، این توکن به قرارداد‌های هوشمند Solsea منتقل و قفل می‌شود.

نحوه لیست کردن و فروش توکن NFT در Solsea

اکنون ما یک توکن NFT داریم که با لیست کردن آن در بازارچه Solsea امکان کسب درآمد برای ما فراهم خواهد شد. ابتدا در وبسایت به بخش Wallet مراجعه و گزینه NFTs in my wallet را انتخاب کنید.

توکن nft در ولت

در اینجا بر روی گزینه LIST NFT توکن مورد نظر بزنید. پس از آن باید قیمت توکن را تعیین کنید. پس از زدن مجدد دکمه List NFT در پاپ آپ تعیین قیمت، به My wallet مراجعه کنید.

قیمت nft در Solsea

در اینجا می‌توانید لیست شدن توکن در بازارچه را مشاهده کنید. کل فرآیند آسان و سریع بود. اگر در هنگام ضرب توکن درصد وفاداری برای آن تعیین کرده باشید، پس از هر بار فروش توکن بر روی بازارچه، سهمی از درآمد آن خواهید داشت که مستقیما به کیف‌پول شما واریز خواهد شد.

فروش توکن در solsea

Gold Listing چیست؟

پلتفرم SolSea قابلیتی با نام GOLD Listing ارائه می‌دهد که در آن با استیک توکن‌های AART در هنگام لیست توکن‌های NFT، توکن‌های شما در صفحه Explore به صورت برجسته نمایش داده می‌شوند.

برای برجسته شدن توکن‌های‌تان در هنگام لیست، هیچ محدودیتی در مقدار استیک توکن AART وجود ندارد اما در صفحه Explore، توکن‌های برجسته براساس میزان توکن‌های استیک شده توسط صاحب توکن از بیشترین به کمترین مرتب می‌شوند.

به خاطر داشته باشید، قابلیت استیکینگ فقط برای توکن‌های NFT تایید شده امکان پذیر است.

نکاتی در هنگام Mint در Solsea

 فرآیند تولید توکن NFT ممکن است برای برخی از تازه واردان در این زمینه کمی مشکل به نظر برسد.

در اینجا ما توصیه‌هایی را ارائه می‌کنیم تا در هنگام ایجاد کلکسیون NFT همه چیز ساده به نظر برسد:

  • اگر قصد کسب درآمد دارید، بهتر است در هنگام ایجاد کلکسیون توضیحات کاملی از آن بنویسید. نوشتن چند کلمه ساده به دیده شدن کلکسیون شما کمک چندانی نمی‌کند.
  • هیچ گزینه‌ای برای ضرب چندتایی توکن وجود ندارد. به عبارت دیگر شما نمی‌توانید چندین توکن NFT را در لحظه برای یک کلکسیون ایجاد کنید. برای ساخت کلکسیون‌های بزرگ، این مسئله زمان زیادی از شما خواهد گرفت.
  • در فرآیند Mint توکن بهتر است کمی صبور باشید. با توجه به وضعیت اینترنت ضعیف ایران، توصیه می‌شود تا انتهای فرآیند ضرب توکن و تایید تراکنش آن در شبکه صبر کنید.
  • آماده از دست دادن مقدار کمی توکن‌های SOL باشید! اگر آپلود فایل و فرآیند Mint با مشکل مواجه شود شما ممکن است چند سنت از توکن‌های SOL را از دست بدهید.
  • فرآیند ضرب توکن، تنظیم قیمت و لیست کردن آن نیازمند امضا و تایید چندین تراکنش است. با این حال کل کارمزدی که شما در آن پرداخت می‌کنید به 2 دلار نمی‌رسد. در اتریوم برای این فرآیند شما باید بین 70$ تا 100$ پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: NFTها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟ 8 فاکتور برای ارزشگذاری NFTها!

چگونه توکن NFT خریداری کنیم؟

برای خرید توکن‌های NFT در پلتفرم Solsea شما ابتدا باید کیف‌پول خود را به آن متصل کنید. پس از اتصال کیف‌پول و ایجاد یک حساب کاربری مطابق آن‌چه قبلا توضیح داده شد، وارد حساب خود شوید.

در هنگام خرید توکن‌های NFT در این پلتفرم توصیه می‌شود فقط بر روی توکن‌های Verify تمرکز کنید. در هنگام خرید یک توکن NFT مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کنید، پرهیز از خرید توکن‌های جعلی است.

خرید توکن در solsea

اگر به توکنی علاقمند شده‌اید که Verify نشده‌ است اما نظر شما را جلب کرده، ما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تصویر NFT مورد نظر را در گوگل جستجو کنید، اگر این توکن در سایر بازارچه‌های NFT یافت شد اما تایید شده نبود، احتمالا جعلی است.

با همه حرف‌های گفته شده، انتخاب توکن برای خرید و سرمایه‌گذاری کاملا برعهده شماست و بهتر است همه جوانب‌ را در نظر بگیرید. برای خرید یک توکن ابتدا باید آن را انتخاب کنید. پس از انتخاب یک توکن، در صفحه مخصوص آن اطلاعات ارزشمندی در مورد آن قابل مشاهده خواهد بود.

به تعداد لایک‌ها، بازدید‌ها، نوع لایسنس و کلکسیون آن دقت کنید. سابقه فروش آن کلکسیون نیز از جمله مواردی است که می‌تواند سرنخ‌هایی به شما بدهد.

پس از انجام همه بررسی‌ها و در نظر گرفتن همه جوانب، بر روی دکمه Buy NFT کلیک کنید، در این لحظه یک صفحه تایید تراکنش از سمت ولت متصل به شما نمایش داده می‌شود که با تایید آن، توکن خریداری و به ولت منتقل خواهد شد.

شما می‌توانید توکن خریداری شده را در کیف‌پول خود در وبسایت و یا پروفایل مشاهده کنید.

انواع لایسنس در SolSea

همان‌طور که قبلا به قابلیت ویژه پلتفرم Solsea در مورد لایسنس‌ها اشاره شد، شما می‌توانید در هنگام ایجاد یک توکن NFT در این پلتفرم، یک لایسنس مخصوص به آن پیوست کنید.

در ادامه انواع لایسنس‌های قابل انتخاب و نوع کاربری آن‌ها را شرح می‌دهیم:

  • استفاده خصوصی/ Non-Commercial: در این حالت توکن NFT باید به صورت غیر تجاری و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. حق مالکیت انحصاری نماینده اثر داخل NFT است. مالک NFT هیچ حقی در استفاده عمومی آن برای نمایش اثر ندارد مگر نمایش آن در کنار کل کلکسیون و در زمان لیست کردن آن برای فروش در بازار‌چه‌های NFT.

  • نمایش عمومی و استفاده شخصی/ Non-Commercial: در این حالت نیز استفاده از توکن NFT به صورت غیر تجاری و خصوصی امکان پذیر است. مالک حق دارد از اثر هنری برای حضور آنلاین یا دیجیتالی خود به عنوان آواتار، تصویر پروفایل و غیره استفاده کند. اما هیچ حقی در انجام تغییرات بر روی اثر را ندارد.

  • نمایش عمومی/ Non-Commercial: استفاده عمومی اما غیرتجاری از اثر مجاز است. مالک این حق را دارد تا اثر هنری را به صورت دیجیتال و حتی قالب فیزیکی به نمایش عموم (حتی نمایشگاه‌های مجازی) و سازمان‌های فرهنگی خصوصی (مانند گالری‌ها و موزه) بگذارد. اما مالک هنگام نشان دادن و عرضه اثر، هیچ حقی در کسب منفعت مالی از آن ندارد.

  • بازتولید/ Commercial: حق استفاده عمومی و تجاری از اثر. حق ایجاد کپی، توزیع آن و سایر کار‌های تجاری توسط اثر هنری برای هر هدفی در این لایسنس امکان پذیر است. مالک اثر حق ایجاد و استفاده تجاری از مشتقات اثر را دارد. اما مالک هیچ حقی در ایجاد تغییرات عمده، انطباق آن و انجام ویرایش اثر را ندارد.

چگونه کلکسیون خود را تایید کنم؟

ابتدا باید ببینیم معنای تایید شدن در پلتفرم Solsea چیست؟

زمانی که یک کلکسیون تایید می‌شود، این موضوع بدان معناست که شخصی که درخواست تایید کلکسیون را دارد، همان کسی است که کلکسیون را طراحی و ایجاد کرده است.

اگر کلکسیون مورد نظر در خارج از پلتفرم Solsea ضرب شده باشد، تیم تایید کننده Solsea به شما می‌گوید آثار موجود در این پلتفرم مربوط به اولین کسی است که آن را در پلتفرم‌های دیگر تایید کرده باشد.

خرید توکن در solsea

آیا در هنگام Mint توکن‌های NFT، لازم است تا کلکسیون خود را برای آغاز فروشندگی و کسب درآمد در Solsea تایید کنیم؟ ضرب و قرار دادن توکن‌های NFT بر بستر Solsea لزوما نیاز به داشتن تاییدیه برای کلکسیون‌تان نیست با این حال به دلیل تقاضای روز افزون کاربران مبنی‌بر محافظت در برابر کلاهبرداری‌ها و ایمنی آن‌ها، کلکسیون‌هایی که در مکان‌های دیگر Mint می‌شوند باید در این پلتفرم قبل از اقدام به فروش تایید شوند.

و اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توانم کلکسیون توکن‌های NFT را در Solsea تایید کنم؟ اگر کیف‌پول شما به وبسایت متصل است و در حساب کاربری خود در پلتفرم SolSea وارد شده‌اید، به بخش My collection بروید. در آن‌جا با کلیک بر روی آیکون سه نقطه در پایین راست صفحه، بر روی کلکسیون‌های موجود دکمه Verify Collection را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی آن به فرم درخواست تایید کلکسیون هدایت خواهید شد.

البته راه دیگری نیز برای دسترسی به این فرم وجود دارد و شما می‌توانید با مراجعه به Collection Verification در نوار کناری وبسایت، کلکسیونی که قصد تایید آن را دارید را انتخاب کنید.

مطمئن شوید همه دستورالعمل‌های لازم را در هنگام پر کردن فرم درخواست رعایت می‌کنید.

نگاهی به توکن AART

از جوئن سال 2022، به دلیل محبوبیت این پلتفرم، کارمزد آن‌ها از 3% به 2% کاهش پیدا کرد. اما روش‌های دیگری نیز برای کاهش کارمزد وجود دارد.

با استیک توکن‌های AART در صفحه Stake این پلتفرم، کارمزد‌های شما حتی تا سطح 0% نیز کاهش پیدا می‌کنند. منظور از کارمزد در اینجا، کمیسیون پلتفرم در معاملات است و ارتباطی با کارمزد شبکه ندارد.

نرخ کارمزد‌های پلتفرم SolSea براساس میزان توکن‌های استیک شده به شرح ذیل است:

  • استیک 500,000 توکن AART، کارمزد تا 1.5%
  • استیک 1,000,000 توکن AART، کارمزد تا 1%
  • استیک 1,500,000 توکن AART، کارمزد تا 0.5%
  • استیک 2,000,000 توکن AART، کارمزد تا 0%

شما می‌توانید توکن‌های استیک شده را در هر زمان برداشت کنید که در این صورت کارمزد شما به 2% بازخواهد گشت.

نتیجه گیری

پلتفرم SolSea در شبکه سولانا قرار داد و شما می‌توانید به راحتی با داشتن یک کیف‌پول و مقداری توکن SOL، اولین توکن NFT خود را با پرداخت کمترین کارمزد در شبکه ضرب کنید.

البته برای تایید شدن در این پلتفرم باید حداقل 1000 فالور داشته باشید که بسیاری آن را به عنوان یک ایراد در نظر می‌گیرند.

در زمان نوشتن این مقاله تعداد کاربران این پلتفرم بیش از 80,000 آدرس برآورد می‌شود که حجم معاملات آن 32 میلیون دلار است. در بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بربستر سولانا، این پلتفرم رتبه 14 را دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx