پلتفرم و ارز Blur؛ رقیبی برای مارکت‌های NFT

ارز blur

در سال‌های اخیر، رقبای جدیدی برای Opensea (بزرگ‌ترین مارکت خریدوفروش توکن‌های NFT) به وجود آمده‌اند. یکی از این رقبا که هر روز محبوب‌تر و پرقدرت‌تر می‌شود پلتفرم و ارز ‌Blur است.

بازارهای NFT موجود هرکدام معایب و مشکلات خاص خود را دارند؛ مثل بالا بودن هزینه تراکنش یا پایین بودن سرعت انجام تراکنش.

به‌همین‌دلیل پلتفرم‌های جدیدی که معرفی می‌شوند سعی در بهبود وضعیت مارکت‌های قبلی داشته و می‌خواهند فضای شفاف‌تر، کم‌هزینه‌تر، امن‌تر و سریع‌تری برای کاربران خود فراهم کنند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم با پلتفرم Blur بیشتر آشنا شویم و سازوکار آن را درک کنیم. همچنین نکاتی در مورد ارز بومی این پلتفرم (BLUR) نیز بیا می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • پلتفرم Blur یک بازار NFT غیرمتمرکز است که هدف آن افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش هزینه آن‌ها و به‌طورکلی تسهیل خریدوفروش NFT نسبت به سایر مارکت‌های موجود است.
  • ارز BLUR توکن بومی این پلتفرم است که به‌عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود و تاکنون سه ایردراپ برای آن برگزار شده است.
  • پلتفرم بلور به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد از همان ابتدا موردتوجه تریدرهای حوزه NFT قرار گرفت. به‌طوری‌که در مدت کوتاهی به رقیب مهمی برای اوپن‌سی تبدیل شد.

Blur چیست؟

Blur یک بازار NFT است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده و به کاربران خود امکانات تحلیلی، قابلیت‌های مدیریت پورتفو و امکان مقایسه NFT ها روی چندین بازار مختلف را می‌دهد.

چنین قابلیت‌هایی باعث شده این بازار بیش از سایر مارکت‌های موجود موردتوجه کاربران و علاقه‌مندان به تریدرهای NFT قرار بگیرد.

چراکه قابلیت‌ها و ابزارهایی که بلور در اختیار کاربران خود می‌گذارد می‌تواند به بیشتر شدن سود آن‌ها کمک کند.

این پلتفرم همچنین به کاربران امکان بررسی سریع‌تر NFT های کل بازار را می‌دهد تا سریع‌تر به گزینه موردنظر خود برسند و آن را با مناسب‌ترین قیمت معامله کنند.

بلور علاوه بر بالا بردن سرعت عمل کاربران خود به آن‌ها امکاناتی برای فیدهای اطلاع‌رسانی قیمت، امکان مرتب‌سازی بر اساس قیمت، رابط بصری ساده و جذاب را می‌دهد.

علاوه بر همه این‌ها از فروش NFT ها هم کارمزدی نمی‌گیرد. همچنین با بازارهای دیگر NFT از جمله ،X2Y2 Opensea و Looksrare نیز در ارتباط است.

وقتی تریدرها یک NFT را در آن پلتفرم‌ها بخرند می‌توانند دارایی دیجیتال خود را از طریق تب فورتفوی پلتفرم بلور مشاهده کنند. این تب، اطلاعاتی درباره میزان کمیابی (Rarity)، ارزشمندی، سود و زیان را به کاربر نشان می‌دهد.

مارکت و ارز بلور پس از راه‌اندازی، چنان با سرعت محبوبیت پیدا کرد که حجم معاملات آن تنها در سه روز از پلتفرم Gem نیز فراتر رفت.

بخصوص بعد از راه‌اندازی بخش Art Gobblers NFT تریدرهای زیادی به این پلتفرم جذب شدند به‌طوری‌که حجم معاملات آن به Opensea نزدیک شد.

بیشتر بخوانید: پلتفرم OpenSea یا Rarible؛ کدام بازار برای خرید و فروش NFT بهتر است؟

توکن BLUR

توکن بومی این پلتفرم، ارز blur یا بلور نام دارد که به مالکان خود قدرت حاکمیتی می‌دهد.

این توکن در سه ایردراپ متمایز به کاربران ارائه شده است. اولین ایردراپ آن شش ماه قبل از راه‌اندازی رسمی پلتفرم بلور یعنی در اکتبر 2022 و هم‌زمان با آزمایش نسخه بتای این پلتفرم انجام شد.

دومین ایردراپ نیز برای کسانی بود که تا نوامبر 2022 در این بازار فعالیت داشتند. در سومین ایردراپ نیز ارز blur به افرادی که تا 14 فوریه 2023 در این پلتفرم خریدوفروش کرده‌اند اختصاص یافت.

بسته‌های مراقبتی (Care Packages) نیز به افرادی که در این پلتفرم معامله داشته‌اند، پرداخته شد که دارای چهار سطح به نام‌های ناشناخته، غیرمعمول، نادر و افسانه‌ای بودند.

ایردراپ blur
در تاریخ 14 فوریه 2023 که ارز Blur به صورت رسمی عرضه شد، کاربران می‌توانستند پاداش‌های خود را با این توکن‌ها مبادله کنند.

توکنومیک ارز blur

ارز BLUR دارای سقف عرضه 3 میلیارد عددی است که 51 درصد آن به خزانه جامعه آن تعلق دارد، 29 درصد برای بنیان‌گذاران اصلی، 19 درصد برای سرمایه‌گذاران و 1 درصد مختص مشاوران است.

درحال‌حاضر تنها 360 میلیون توکن بلور از حالت بلوکه شده خارج شده و در گردش است، به این معنی که 88 درصد توکن‌ها هنوز قفل هستند.

بیشتر بخوانید: انواع عرضه (Supply) در ارزهای دیجیتال

تاریخچه Blur

همان‌طور که اشاره کردیم پلتفرم بلور در اکتبر 2022 راه‌اندازی شد و توانست بازارهای NFT را یک گام به پیش ببرد.

بودجه راه‌اندازی و شروع به کار این پلتفرم از سوی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری از جمله Paradigm تامین می‌شود.

بنیان‌گذاران و مهندسان توسعه‌دهنده این پلتفرم همگی با نام مستعار فعالیت می‌کنند و کسی هویت اصلی آن‌ها را نمی‌شناسد به‌عنوان مثال بنیان‌گذار اصلی Blur با نام Pacman شناخته می‌شود.

اهداف پلتفرم Blur

هدف از ایجاد پلتفرم بلور که مبتنی بر ارز blur است، بهبود تجربه کاربری کسانی است که به صورت تخصصی در بازارهای NFT فعالیت می‌کنند.

بلور سعی می‌کند کاستی‌های سایر پلتفرم‌های تبادل توکن‌های غیرقابل تعویض، نظیر نبود دسترسی به اطلاعات آنالیز و تحلیل، نداشتن ابزارهای متنوع و حتی پایین بودن زمان پردازش را بهبود دهد.

یکی از ویژگی‌های جذاب این پلتفرم برای تولیدکنندگان محتوا پشتیبانی از حق امتیاز است. به افرادی که حق مالکیت پرداخت می‌کنند، ارز BLUR بیشتری تعلق می‌گیرد و این موضوع باعث انگیزه بیشتر آن‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

در ماه‌های اخیر انتقادهای زیادی به وجود حق امتیاز در پلتفرم‌های مارکت NFT وارد شده است تا آنجا که برخی پلتفرم‌ها تصمیم به حذف این مورد گرفتند اما پایبند بودن بلور به پرداخت حق امتیاز می‌تواند باعث ایجاد حس بهتری بین خریدار و فروشنده شود.

پلتفرم بلور یک پلتفرم تخصصی خریدوفروش NFT برای کهنه‌کاران و  افراد باتجربه است. بااین‌حال تازه‌کاران هم اگر زمان کافی برای آموزش نحوه استفاده از آن اختصاص دهند می‌توانند از این پلتفرم استفاده نمایند.

BLUR چطور کار می‌کند؟

استفاده از پلتفرم بلور به‌راحتی امکان‌پذیر است. کافیست در سایت Blur عضو شوید و پس از طی کردن روند عضویت، وارد حساب کاربری خود شوید.

کاربر با متصل کردن کیف پول متامسک یا کیف پول‌های والت کانکت می‌تواند به اکانت بلور متصل گردد. زمانی که این فرآیند طی شود کاربر می‌تواند دارایی‌های NFT خود را بارگذاری کند.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

کاربر در این پلتفرم به ویژگی‌های محبوب بازار NFT از جمله تجمیع (aggregation) دسترسی خواهد داشت و می‌توانند هم‌زمان چندین NFT را از چند مارکت متفاوت و با سرعتی چند برابر سایر بازارهای NFT نظیر Gem خریداری کند.

درعین‌حال سرعت پردازش آن نیز بیشتر است و درواقع، امکاناتی مثل لیست سازی و نمایش جزییات فعالیتی که در پورتفو انجام شده به‌عنوان یک ویژگی استاندارد در دسترس همه کاربران است.

همچنین پایین بودن کارمزدها نیز باعث افزایش سود تریدرهای NFT در این پلتفرم می‌گردد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به بازار Treasureland؛ پروتکل تجمیع کننده NFT!

ویژگی‌های پلتفرم Blur

با اینکه این روزها چندین مارکت مختلف برای NFT وجود دارد و معامله گران می‌توانند به ویژگی تجمیع کننده دسترسی داشته باشند اما بلور از چند دیدگاه با بقیه تمایز دارد.

درحقیقت، این تفاوت‌هاست که باعث بهبود تجربه کاربری افراد شده و محبوبیت سریع بلور را به همراه داشته است. بلور در مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی توانست به رقیبی برای مارکت‌های قدیمی تبدیل شود.

سرعت

بلور یکی از سریع‌ترین تجمیع‌کننده‌ها و بازارهای NFT است که به صورت خاص برای پشتیبانی از ضرب (Mint) دسته جمعی NFT نسبت به سایر بازارهای موجود تبادل NFT طراحی شده است.

این سرعت بیشتر در همه فعالیت‌ها در همه بازارهای NFT و پروژه‌های آن دیده می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌تواند یک مزیت رقابتی جذاب برای معامله گران و سایر افراد باشد.

ویژگی جارو یا Sweep

جارو کردن کف بازار NFT اصطلاحی است که برای خرید چند کلکسیون NFT با حداقل قیمت ممکن بکار می‌رود.

برای تریدرهای NFT و کسانی که دنبال سود بیشتر هستند توانایی نمایش اینکه چطور چنین خریدهایی روی بازار اثر دارد، یک مسئله مهم است.

همچنین بلور برای هر کلکسیون، یک نمودار عمقی دارد که به تریدرها امکان پیش‌بینی‌های دقیق‌تر را می‌دهد.

علاوه بر آن، NFT های سرقت شده یا مشکوک را هم دسته‌بندی می‌کند. هزینه‌های گس نیز از طریق ساخت و از بین بردن فهرست‌ها کم می‌شود و بعلاوه، فروش NFT مشمول هزینه گس نمی‌گردد.

امکانات لیست سازی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث تمایز پلتفرم و ارز blur از سایر مارکت‌های NFT می‌شود، همین امکان لیست سازیست.

مثلا لیست کردن رفتار NFT های با قیمت کف و فهرست نردبانی تعدادی از این موارد هستند.

علاوه بر این، مدیریت پورتفو نیز به واسطه وجود ویژگی‌های تحلیلی عمیقی که برای کاربران این مارکت‌ها وجود دارد بهبود می‌یابد.

ویوی پورتفو

وقتی کاربر کیف پولش را به پلتفرم Blur متصل کند می‌تواند ویوی دارایی‌های دقیق خود را در پورتفو ببیند.

علاوه بر این امکان مشاهده فعالیت‌های انجام شده و تراکنش‌های خاتمه یافته هم برای هر ولت مجزا وجود دارد.

حتی می‌توان آن‌ها را فیلتر کرد و تنها اقداماتی که برای یک کلکسیون یا مجموعه خاصی انجام شده را مشاهده کرد.

ارز blur
ویژگی‌های نوآورانه Blur باعث شده تا این پلتفرم به سرعت در بین فعالان حوزه NFT محبوب شود.

حق امتیاز

وقتی خالقان NFT، آثار خود را در مارکت بلور وارد می‌کنند می‌توانند حق امتیاز هم تعریف کنند.

این کار یکی از روش‌های دسترسی به بخش بزرگ‌تری از ایردراپ نهایی است. بعلاوه، کاربرانی که NFT های دارای حق امتیاز ایجاد می‌کنند می‌توانند از مزایای آن استفاده کرده و مقداری ارز BLUR نیز به‌عنوان مشوق دریافت کنند.

نکته قابل ذکر این است که هرقدر تعداد NFT های یک فرد در سیستم بلور بیشتر باشد میزان پاداشی که برای وفاداری خود دریافت می‌کند بیشتر است.

مقایسه Blur با سایر مارکت ها

ابعاد مختلف ترید NFT مستقیما تحت تاثیر بازاری است که در آن ترید می‌شود.

با توجه به وجود چندین تجمیع کننده و بازارهاییی که این روزها فعال هستند، شاید پیدا کردن نقاط ضعف و قوت هر یک از آن‌ها برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند دشوار باشد.

به‌همین‌دلیل لازم است تفاوت‌های بلور را با سایر بازارها مثل Opensea و Magic Eden که جز صدرنشین‌های این حوزه هستند بررسی کنیم.

مقایسه Blur با Opensea

اوپن‌سی همواره یکی از مطرح‌ترین مارکت‌های خریدوفروش NFT بوده است. اما بلور نیز رابط کاربری خوبی دارد که بسیاری از معامله گران حرفه‌ای NFT آن را ترجیح می‌دهند.

مثلا برای اینکه تریدرها همه اطلاعات حساب خود را بررسی کنند باید بین تب‌های مختلف جابجا شوند.

اما بلور همه این اطلاعات را در کنار هم قرار می‌دهد، بنابراین تریدرها می‌توانند تحلیل‌ها، تاریخچه معاملات، کلکسیون‌ها و سایر اطلاعاتی که نیاز است را یکجا به معامله‌گران نشان دهند.

همچنین ویژگی‌هایی مثل فید قیمت اتریوم، هزینه گس و حالت‌های نمایش روز و شب می‌تواند موجب راحتی بیشتر کاربران شود.

مقایسه Blur با Magic Eden

مجیک ادن مارکت NFT است که روی بلاک‌چین سولانا ایجاد شده و این در حالی است که بلور روی اتریوم کار می‌کند.

بلور دارای حق امتیاز اختیاری است و به کسانی که به این حق امتیاز پایبند هستند ارز BLUR هدیه می‌دهد. مجیک ادن نیز به پرداخت حق امتیاز، توکن تشویقی می‌دهد اما راهکاری که دارد چندان موثر نیست.

این پلتفرم از متاشیلد استفاده می‌کند که به سازندگان این قدرت را می‌دهد که NFT هایی که پیش از این و بدون حق امتیاز معامله شده‌اند محو و کمرنگ شوند.

ارز blur
هر دو پلتفرم Blur و Magic Eden درحال‌حاضر کارمزدی نمی‌گیرند.

نقشه راه Blur

پلتفرم بلور در مارس 2022 تست نسخه بتای خود را تکمیل کرد و از اکتبر همان سال به صورت رسمی شروع به کار کرده است.

ایردراپ این پلتفرم نیز در ماه‌های اکتبر و نوامبر اجرا شدند و سومی نیز در فوریه 2023 بود. درحال‌حاضر این پلتفرم تنها از ارزهای دیجیتالی که مبتنی بر اتریوم هستند، پشتیبانی می‌کند.

بلور به دلیل قابلیت‌های شایان ذکری که دارد می‌تواند معاملات سریع‌تر و آگاهانه‌تری انجام دهد چراکه همیشه هدف خود را بر بهبود پلتفرم‌های قوی گذشته قرار داده است.

تریدرهای حرفه‌ای NFT منتظر ویژگی‌های جدیدی که در آینده معرفی می‌شود باشند، چراکه تیم تحقیق و توسعه بلور همواره در حال کار برای بهبود آن است.

تیم بلور درحال کار روی ویژگی‌هاییست که باعث بهبود نقدینگی در این پلتفرم شود. همچنین انتظار می‌رود ارز BLUR که به‌تازگی عرضه شده، عملکردهایی بیش از یک توکن حاکمیتی داشته باشد.

چطور ارز بلور بخریم؟

راحت‌ترین مسیر داشتن ارز Blur استفاده از فرصت ایردراپ‌هاست. برای شرکت در ایردراپ ارز blur باید در مارکت آن درخواست بگذارید.

بااین‌حال اگر شانس استفاده از ایردراپ‌ها را از دست دادید یا ترجیح می‌دهید راه ساده‌تری را امتحان کنید، امکان خرید این ارز در صرافی‌ها هم وجود دارد.

می‌توانید توکن بلور را از صرافی بای بیت خریداری کنید. همچنین در این صفحه می‌توانید صرافی‌هایی که این توکن را لیست کرده‌اند نیز مشاهده کنید.

آیا ارز BLUR سرمایه گذاری خوبی است؟

به‌طور کل فعالیت در حوزه کریپتو و توکن‌های NFT در حال گسترش و استقبال است و پیش‌بینی می‌شود که این حوزه در سال‌های آینده با استقبال بیشتری مواجه گردد.

بنابراین احتمالا ارز دیجیتال Blu هم به حرکت رو به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

اما اینکه همچنان بتواند با این شتاب حرکت کند یا خیر را تنها گذر زمان مشخص می‌کند، چراکه روند کنونی به‌خاطر ایردراپ‌های این پلتفرم بوده و ممکن است با گذر زمان محبوبیت خود را از دست دهد.

بعلاوه این بازار برای ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای تریدینگ NFT طراحی شده است. بسیاری از تازه‌کارانی که وارد بازار NFT می‌شوند تمایل دارند از پلتفرم‌های ساده‌تری نسبت به بلور استفاده کنند.

بااین‌حال این پلتفرم توسط جامعه هواداران خود مدیریت می‌شود و آن‌ها می‌توانند به تغییرات رای دهند.

ازآنجایی‌که ارز blur به‌تازگی عرضه شده هنوز بسیاری از جزییات فنی آن نامشخص است.

به‌همین‌دلیل نقاط ضعف و قوت آن فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بهتر است سرمایه‌گذاران در صورت نداشتن دسترسی به ایردراپ، درباره خرید آن دقت بیشتری به کار بگیرند.

سوالات متداول

پلتفرم Blur چیست؟

Blur یک بازار NFT است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده و به کاربران خود امکانات تحلیلی، قابلیت‌های مدیریت پورتفو و امکان مقایسه NFT ها روی چندین بازار مختلف را می‌دهد.

ارز BLUR چیست؟

توکن بومی این پلتفرم، ارز BLUR یا بلور نام دارد که به مالکان خود قدرت حاکمیتی می‌دهد. این توکن در سه ایردراپ متمایز در اکتبر و نوامبر 2022 و فوریه 2023 به کاربران ارائه شده است.

هدف پلتفرم بلور برای کاربران حرفه‌ای بازار NFT چیست؟

Blur می‌خواهد تا در مقایسه با رقبای خود و سایر مارکت‌های NFT رابط کاربری بهتر با امکانات پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران خود قرار دهد و به‌این‌ترتیب تجربه کاربری آن‌ها را در مارکت NFT بهبود دهد.

ویژگی جارو یا Sweep در Blur چیست؟

کاربران پلتفرم بلور با استفاده از این ویژگی می‌توانند NFT هایی که در کف قیمت خود هستند را پیدا کنند. همچنین کف قیمت کلکسیون‌های NFT را بررسی نمایند تا به‌این‌ترتیب با خرید به‌موقع، سود بیشتری ببرند.

جمع‌بندی

بلور یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که به‌عنوان بازار NFT شروع به کار کرده و هدف اصلی آن بهبود عملکرد مارکت‌های پیشین نظیر اوپن‌سی است.

این پلتفرم تمرکز خود را بر تسریع تراکنش‌ها و کاهش هزینه کاربران قرار داده است. همچنین با ارائه ابزارهای تحلیلی و دسته‌بندی، کار تریدرها را به میزان چشمگیری تسهیل نموده است.

ارز blur نیز توکن بومی  این پلتفرم است که به‌عنوان جایزه و برای اهداف حاکمیتی به کار می‌رود. می‌توان این توکن را از طریق ایردراپ بدست آورد یا از صرافی بای بیت و سایر صرافی‌هایی که این ارز را لیست کرده‌اند، خریداری کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx