چگونه بازی کریپتویی (P2E) مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

انتخاب بازی p2e

امروزه تعداد افرادی که در حوزه GameFi کسب درآمد دارند روز به‌روز افزایش پیدا می‌کند.

اگر شما هم می‌خواهید به دنیای GameFi روی بیاورید مهم است برای انتخاب بهترین بازی مناسب شرایط و بودجه خود، به اندازه کافی تحقیق کنید. در این مقاله ما راه‌های بررسی بازی‌ها را تشریح خواهیم کرد.

طبق گفته‌ی Accenture، ارزش بازار جهانی صنعت بازی‌های ویدیویی در حال حاضر بیش از 300 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به دلیل هجوم گیمر‌های (Gamers) جدیدی که به دنبال تعامل اجتماعی به بازی‌های ویدیویی رو می‌آورند رو به افزایش است. 

عناوین مطلب:

با ظهور بلاک‌چین و ورود کریپتو به صنعت بازی‌های ویدیویی، الگو‌های مورد استفاده در این صنعت نیز تغییر کردند. جریان پول دیگر فقط به توسعه‌دهندگان و ناشران اختصاص نمی‌یابد.

هم اکنون بازیکنان می‌توانند با انجام بازی‌های کریپتو در کامپیوتر و یا گوشی هوشمند خود، ارز دیجیتال یا توکن‌های غیرمثلی (NFT) دریافت و از این طریق  به کسب درآمد بپردازند. 

ناشران بزرگی چون Ubisoft نیز از تحولات کریپتو در صنعت بازی‌های ویدیویی مصون نبوده و به فکر استفاده از آن در محصولات خود هستند. Ubisoft قصد دارد در نسخه بعدی بازی Ghost Recon، سیستم پرداخت NFT را راه‌اندازی کند. 

اما قبل از ورود به مبحث دسته‌بندی انواع بازی‌ها، ابتدا باید در مورد نحوه عملکرد بازی‌های کریپتو و مدل درآمدی P2E اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. چگونگی کسب درآمد و نکات حساس بازی‌های کریپتو چیزی است که قبل از سرمایه‌گذاری و ورود به آن باید درک کنید.

بازی P2E یا play-to-earn چیست؟

تصور کنید در حال انجام یک بازی هستید. این بازی می‌تواند در سبک Massive Multiplayer Online (MMO) مانند WOW (World of warcraft) یا هر سبک دیگری داشته باشد.

بازی کریپتویی
در این بازی‌ها برای پیشرفت در روند بازی می‌بایست آیتم‌های خاصی را جمع‌آوری کنید. این آیتم‌ها می‌توانند شامل هر چیزی از عناصر درون بازی باشند.

چیز‌هایی مانند سلاح، غذا، پول رایج بازی، آیتم‌هایی که بعد از شکست دادن دشمنان به دست می‌آورید و چیز‌هایی از این قبیل در قالب آیتم‌های قابل استفاده برای بهبود قدرت یا شخصی سازی ظاهر کاراکتر بازیکن به کار می‌روند. 

در اغلب این بازی‌ها، شما با انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی، صندوق‌های غارت (loot box) به دست می‌آورید البته با گشت و گذار و جستجوی مکان‌های مخفی مانند غار‌ها نیز می‌توان این صندوق‌ها را یافت.

چنین صندوق‌هایی مملو آیتم‌های کاربردی هستند که بعضا در داخل بازی قابل معامله نیز هستند اما همه این‌ها در حساب کاربری شما ذخیره شده‌اند و نمی‌توانید آن‌ها را در خارج از بازی به شخص دیگری بفروشید یا به اشتراک بگذارید.  

اینجاست که بازی‌های با مدل کسب درآمد از بازی کردن یا P2E (play-to-earn) که به آن گیمیفای (GameFi) گفته می‌شود، وارد صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند.

توسعه‌دهندگان و طراحان بازی با استفاده از ویژگی تغییر ناپذیری (Immutability) فناوری بلاک‌چین می‌توانند آیتم‌ها و پاداش‌هایی را درون بازی قرار دهند که منحصر به‌فرد بودنشان قابل اثبات است و علاوه‌بر آن، بتوان آن‌ها را به شخص دیگری منتقل کرد.

 این پاداش‌ها که نوعی ارز دیجیتال هستند را می‌توان از راه‌های مختلفی مانند استیک کردن (Stake)، جمع‌آوری NFT یا کسب ارز‌های دیجیتال اصلی بازی به دست آورد.

آیتم‌های NFT بازی
این آیتم‌ها که در قالب توکن‌های NFT ظاهر می‌شوند را می‌توان به کیف پول‌های ارز دیجیتال منتقل کرد. حتی می‌توانید آن‌ها را بفروشید و به ارز‌های فیات مانند دلار تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

برای مثال، بازی محبوب Axie Infinity یک بازی P2E است که منحصرا روی شبکه اتریوم ایجاد شده است. این بازی موجوداتی به اسم Axie را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا با خریداری، پرورش و شرکت در مبارزات، روند بازی را طی کنند. 

بازی اکسی اینفینیتی
در این بازی هر Axie یک NFT حساب می‌شود و می‌توان آن را به صورت P2P (Peer-Peer) و بدون واسطه با استفاده از ارز‌های دیجیتال خرید و فروش کرد. 

بیشتر بخوانید: بازی اکسی اینفینیتی؛ چگونه درآمد کسب کنیم؟

نحوه‌ی انتخاب یک بازی P2E مناسب 

انجام بازی P2E از نظر مدل درآمدی و سرمایه‌گذاری در کنار سرگرمی واقعا وسوسه کننده‌ است.

با شرکت در آن‌ها می‌توانید هم کسب درآمد داشته باشید هم سرگرم شوید. اما چطور می‌توان از بین صدها بازی موجود و صدها بازی در حال توسعه، بازی‌ مناسب خود را انتخاب کنیم؟ 

در انتخاب بازی مناسب نکات مهمی وجود دارد. مثلا شما باید بدانید بازی‌ای که انتخاب کرده‌اید چه روشی برای پرداخت پاداش دارد و چگونه می‌توانید آن را به ارز‌های دیجیتال دیگر تبدیل کنید.

اما در مرحله اول باید بدانید چرا به دنبال چنین بازی‌هایی هستید و هدف شما از شرکت در بازی‌های کریپتو چیست. 

ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید: کوین، NFT یا هر دو؟

هر بازی‌ P2E، پاداش‌های متنوعی را در قالب کوین‌های کاربری (مانند SLP در بازی Axie) و یا توکن‌های NFT به بازیکنان ارائه می‌دهند.

با این‌حال در اکثر بازی‌ها، توکن‌های NFT و ارز رایج بازی به صورت ترکیبی ارائه می‌شود که همیشه می‌توان آن‌ها را در انواع روش‌های گوناگون معامله کرد. 

روش‌های معامله و کسب درآمد از این توکن نیز آسان است. معمولا شما می‌توانید دارایی‌های مثلی مانند توکن‌های حاکمیتی یا کاربری به دست آمده در بازی را در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس‌ و کوینکس یا صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند پنکیک‌سواپ معامله کنید.

اما در مورد توکن‌های NFT، باید پلتفرم‌های معاملاتی ثانویه مانند OpenSea یا بازارچه اصلی بازی مراجعه کنید.

در موارد نادر، بازی‌هایی وجود دارند که ارز‌های رایج پرطرفدار را به بازیکنان پاداش می‌دهند. برای مثال، در بازی Coin Hunt World، بازیکنان می‌توانند در خیابان‌ها و محله‌های همسایه به دنبال کلید‌های قفل کوییز بگردند، پس از بازکردن قفل پرسش (کوییز) و پاسخ درست به آن، بازی به شما بیت‌کوین یا اتریوم پاداش می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را به راحتی نقد کنید!

بازی Coin Hunt World
در این بازی در هنگام شروع، مهم است که بدانید برای کسب پاداش چگونه باید بازی کنید و چقدر زمان باید صرف انجام بازی شود.

نقد کردن کوین‌ها در بازی‌های P2E چگونه است؟ 

با اینکه بسیاری از انواع بازی P2E بر روی بلاک‌چین‌های محبوب مانند اتریوم و Polygon ساخته می‌شوند، اما گاهی تبدیل پاداش‌ بازی‌ها به ارز‌های دیجیتال دیگر ممکن است مشکل باشد. همچنین فروش توکن‌های NFT به دست آمده در بازی، می‌تواند فرآیند زمان‌بری باشد. 

علاوه‌بر آن ارزش کوین‌های درون بازی‌ها به شدت در نوسان هستند، تقریبا در همه بازی‌های P2E، با افزایش تعداد بازیکنان بازی، قرارداد‌های هوشمند هسته بازی اقدام به ضرب توکن‌های کاربری می‌کنند که در نتیجه آن، ارزش کوین‌های به دست آمده افت می‌کند. این نوسان می‌تواند ریسک فروش آن را بالا ببرد.

نمودار قیمت توکن SLP
نمونه آن را می‌توانیم در توکن‌های SLP موجود در بازی Axie Infinity مشاهده کنیم.

قبل از اینکه برای یک بازی وقت بگذارید، به اندازه کافی تحقیق کنید تا متوجه شوید چگونه می‌توان از کوین‌های داخل بازی درآمد واقعی داشته باشید.

به خاطر داشته باشید در بازی‌های گیم‌فای نیز خطرات زیادی وجود دارد. مثلا اگر به دنبال بازی‌های تازه و جدید هستید ممکن است نتوانید نقدینگی و بودجه لازم را برای شروع فعالیت فراهم کنید از این رو، در نقد کردن و خروج از بازی با مشکل مواجه خواهید شد.

بازی‌هایی وجود دارند که صرفا از توکن‌های NFT برای هسته بازی استفاده می‌کنند. چنین بازی‌هایی پس از گذشت زمان و ورود بازیکنان زیاد، دچار رکود خواهند شد. به عبارت دیگر، توکن‌های NFT شما تقاضایی در بازار ندارد چرا که همه بازیکنان فروشنده هستند.

برای شروع بازی P2E چقدر سرمایه لازم است؟ 

برای شروع یک بازی P2E معمولا لازم است تا یک بسته اولیه توکن‌های NFT با پرداخت ارز‌های دیجیتال خریداری کنید. اینکه این هزینه‌ی اولیه چقدر است، به بازی‌ای که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. 

برای مثال، در بازی محبوب Axie Infinity، برای شروع باید حداقل سه عدد Axie بخرید. در فروشگاه بازی (Axie Infinity Marketplace) به طور میانگین هر Common Axie بین 35 تا 70 دلار قیمت گذاری شده است و برای خرید Axieهای کمیاب باید تا صدها دلار هزینه کنید.

اما در زمان نوشتن این مقاله، به دلیل اشباع بازار آن، بیش از 600 هزار توکن NFT در بازارچه آن وجود دارد که حداقل از 2 دلار قیمت گذاری شده‌اند اما همان‌طور که گفته شد ویژگی‌های هر توکن Axie در قیمت آن تاثیر گذار هستند.

قیمت اکسی‌های بازی اکسی اینفینیتی
حداقل قیمت اکسی‌های بازی اکسی اینفینیتی

اما بازی‌های دیگر نیز وجود دارند که برای انجام آن نیازی به سرمایه گذاری نیست اما در نهایت برای دسترسی به قسمت‌های ویژه‌ی بازی به خصوص بخش‌های P2E لازم است تا سرمایه گذاری کنید. 

بیشتر بخوانید: 4 بازی بلاک‌چین بدون سرمایه اولیه + بازی‌های رایگان متاورس

در دنیای مجازی دیسنترالند (Decentraland)، برای شروع تنها یک کیف پول متامسک (MetaMask) نیاز دارید.

اما اگر محیط بازی به اندازه‌ی کافی برایتان سرگرم کننده و لذت ‌بخش بود به ادامه آن ترغیب شوید و بخواهید حساب کاربری‌تان را ارتقا دهید، لازم است تا مقدار 100 توکن MANA (در حال حاضر حدود 97 دلار به ازای هر کوین) سرمایه‌گذاری کنید تا امکان طراحی و ساخت دنیای مورد نظرتان فراهم شود.

به خاطر داشته باشید که ارز دیجیتالی که از انجام بازی‌های P2E به دست می‌آورید با خطراتی همراه است.

همان‌طور که قبلا‌ اشاره کردیم، توکن یک بازی ممکن است رشد قیمت شدیدی را در یک بازه کوتاه زمانی تجربه کند یا در حالتی دیگر برای رسیدن به بازدهی مناسب نیازمند زمان زیادی خواهد بود، در بد‌ترین حالت این احتمال وجود دارد که کل پروژه شکست بخورد و تمام زمان و سرمایه‌ای که برای آن صرف کرده‌اید هیچ و پوچ شود. قبل از شروع یک بازی P2E، این نکات را در گوشه ذهن خود داشته باشید.

وقتی حرف از سرمایه گذاری در کریپتو به میان می‌آید شما می‌بایست میزان سرمایه‌ای را که با از دست دادن آن زندگی‌تان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد وارد کنید.

در مورد بازی‌های کریپتو نیز چنین است. هیچ تضمینی در این بازی‌ها وجود ندارد و ممکن هست هیچ‌گاه به سرمایه‌ اولیه خود دست پیدا نکنید. این امر زمانی خطرناک‌تر می‌شود که چشم بسته به بازی‌های ترند یا بزرگنمایی شده از سوی اینفلوئنسر‌‌ها وارد شوید.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

چگونه بازی‌های در حال توسعه و بازی‌های موجود را پیدا کنیم؟

زمانی که تصمیم گرفتید وارد بازی‌های P2E شوید، قدم بعدی شما پیدا کردن بازی‌هایی است که مطابق علاقه‌تان و هزینه‌ی برآورده شده باشد.

با وجود بیش از 400 بازی آنلاین فعال در بلاک‌چین، پیدا کردن بازی‌های که با ویژگی‌ها و اهدف شما سازگار باشند فقط به تحقیقات شما بستگی دارد.

وب‌سایت‌های رهگیری داده مانند DappRadar و CoinMarketCap دو وبسایت کلیدی برای پیدا کردن بازی‌های P2E جدید و فعلی هستند.

سایت Dappradar
وب‌سایت DappRadar اطلاعاتی در مورد بازار GameFi براساس تعداد کاربران و حجم بازار هر کدام در اختیار شما می‌گذارد.

با داشتن چنین اطلاعاتی، شما می‌توانید زمان صحیح و مناسب برای ورود به بازی را تعیین کنید.

سایت Coinmarketcap
وبسایت CoinMarketCap نیز به کمک شما آمده تا از روند قیمت توکن‌های درون بازی آگاهی پیدا کنید.

آیا انجام بازی P2E سودآور است؟ 

بازی‌های P2E لذت بازی‌های ویدیویی را با فرصتی برای کسب درآمد ترکیب می‌کنند.

با این حال این درآمد، یک درآمد «ثابت» نیست و میزان آن به دلایل مختلفی از جمله نوسان شدید قیمت توکن اصلی بازی، روند بازار کریپتو، ترند‌ها و اخبار و یا مدت زمانی که صرف بازی می‌کنید، می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. 

خبرنامه Cryptoday در جولای 2021 تحقیقی در Substack در مورد بازی Axie Infinity منتشر کرد. طبق این تحقیق، بازیکنان به طور متوسط حدود 1125 توکن Smoosh Love Potion (SLP) در طول هفته به دست می‌آورند. در آن زمان هر توکن SLP حدود 0.3462 دلار قیمت داشت. 

با این حساب، هر بازیکن می‌توانست حدود 389.48 دلار در هفته درآمد داشته باشد. از آن زمان قیمت این توکن افت قابل توجهی داشته است و به طوری که شرکت سرمایه گذاری بریتانیایی The Body Capital Management، میانگین درآمد هر بازیکن را در نوامبر 2021 حدود 100 دلار در هفته تخمین زد. 

در دنیای متاورس، تنها راه کسب با بازدهی بالا این است که بازی‌های واقع گرایانه را بازی کنید. گزارش سال 2021 توسط شرکت سرمایه‌گذاری Grayscale نشان می‌دهد که رکورد فروش NFT در بازار‌های ثانویه در بازی Decentraland حدود 2.5 برابر در بین سپتامبر 2020 و 2021 افزایش یافته و توانسته از مرز 100 میلیون دلار عبور کند. 

رشد مثبت آن به شرکت سازنده این بازی این امکان را داد تا بتواند یک صندوق Trust تک دارایی برای ارز دیجیتال MANA در اوایل سال 2021 راه اندازی کند. (Grayscale متعلق به Digital Currency Group شرکت مادر CoinDesk است.)

نتیجه گیری

بازی‌های P2E می‌توانند سودآور باشند اما اغلب به یک سرمایه اولیه برای شروع و صرف زمان برای یادگیری بازی نیاز دارند.

اگر بررسی‌های لازم را انجام دهید و خود را آماده‌ی درگیر شدن در انجام طولانی مدت بازی کنید، علاوه‌بر سرگرمی، می‌توانید به کسب درآمد نیز امیدوار باشید. 

توصیه ما پرهیز از سرمایه‌گذاری وجوه بالا بدون انجام تست‌های اولیه بازی است. مثلا اگر برای ورود 100 دلار باید سرمایه‌گذاری شود، ابتدا کار خود را با همان میزان شروع کنید و پس از انجام بازی و ارزیابی آن، گام‌های بعد را بردارید.

به خاطر داشته باشید، کلید درک مدل درامد این بازی‌ها، شناخت توکنومیک و مدل اقتصاد درونی آن‌هاست. می‌توان گفت بدون درک توکنومیک و سیستم اقتصادی بازی، به هیچ وجه وارد آن نشوید. شما در جایگاه یک سرمایه‌گذار باید نحوه گردش و ثروت سازی پروژه‌های گیمفای را درک کنید در غیر این صورت با عواقب پیش‌بینی نشده‌ای رو‌به‌رو خواهید شد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx