چگونه اندازه پوزیشن (مناسب) را در ترید محاسبه کنیم

تعیین اندازه موقعیت معاملاتی

در ترید ارز دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، اهمیتی ندارد که چقدر پول در حسابتان است و پورتفوی شما چقدر بزرگ است؛ بهرحال لازم است که مسئله مدیریت ریسک را جدی بگیرید و از آن غافل نشوید.

اگر این کار را نکنید، ممکن است تمام سرمایه خود را یکباره از دست بدهید. همان‌طور که هفتاد سال عبادت در یک شب به باد می‌رود، امکان متحمل شدن ضررهای بزرگ یا حتی مارجین کال شدن یا لیکوئید شدن در چند دقیقه هم وجود دارد.

مطلب مرتبط: مفهوم اصطلاحاتی مانند لیکوئید شدن را بخوانید 

عناوین مطلب:

یک قانون و اصل اساسی در ترید و سرمایه‌گذاری این است که باید بتوانید تصمیمات احساسی را کنار بگذارید و موقع تصمیم‌گیری، فرمان را به عقل و منطق خود بسپارید.

چون ما در ترید دچار ریسک مالی هستیم، احساسات در بسیاری از مواقع موفق به کنترل ما می‌شوند و باید بتوانیم جلوی این اتفاق را بگیریم. به همین دلیل است که به یک سری از قوانین نیازمندیم تا در هر شرایطی آن‌ها را رعایت کنیم و به این صورت بتوانیم از تصمیم‌های احساسی دوری کنیم و منطق را در تصمیمات مربوط به ترید و سرمایه‌گذاری تقویت کنیم.

بیایید نام این دسته قوانین را سیستم معاملاتی بگذاریم. این سیستم قرار است به شما در مدیریت ریسک معاملات‌تان کمک کند و در عین حال شما را از گرفتن تصمیمات غیرضروری باز دارد. وقتی که زمانش برسد، با این راه چاره، دچار تصمیمات عجولانه که بلافاصله باعث پشیمانی‌تان می‌شوند، نخواهید شد.

مطلب مرتبط: روش استفاده از نسبت ریسک به ریوارد (risk/reward) در معامله

وقتی به راه‌اندازی یک سیستم معاملاتی فکر می‌کنید، لازم است که چند چیز را در نظر بگیرید. افق سرمایه‌گذاری خود را چگونه می‌بینید؟ تحمل ریسک شما چقدر است؟ چه میزان سرمایه را حاضرید در معرض ریسک قرار دهید؟ می‌توان یک لیست بلندوبالا از این عوامل را در نظر گرفت؛ اما در این مقاله قرار است روی اندازه‌گیری پوزیشن معاملاتی در هر ترید تمرکز کنیم.

برای این کار، ابتدا باید اندازه حساب معاملاتی را مشخص کنیم و تعیین کنیم که چقدر از حساب را حاضریم در هر معامله ریسک کنیم.

چگونه اندازه حساب معاملاتی را مشخص کنیم

شاید این مرحله به نظرتان بدیهی و حتی مسخره به نظر برسد اما از اهمیت همین مرحله هم نباید غافل شوید.

مخصوصاً اگر تازه‌کار هستید، این کار کمکتان می‌کند تا قسمت‌های مشخصی از پورتفوی خود را به استراتژی‌های مختلف اختصاص دهید. از این طریق، می‌توانید بفهمید که هر استراتژی چقدر بازده به شما می‌دهد و به دردتان خورده است و همچنین، احتمال ریسک بیش‌ازحد را پایین می‌آورد.

مثلاً فرض کنید که شما حسابی به آینده بیت‌کوین امیدوارید؛ بنابراین یک پوزیشن بلندمدت باز کرده‌اید و آن را در کیف پول سخت‌افزاری زیر بالش خود قایم کرده‌اید تا وقتش برسد. در چنین حالتی احتمالاً موافق باشید که بهتر است این مبلغ را جزو سرمایه ترید خود حساب نکنید.

پس برای این مرحله، تنها کافی است که ببینید چقدر سرمایه برای اختصاص دادن به یک استراتژی ترید خاص در دسترس‌تان است. توجه کنید که آن چیزی که زیر بالش قایم می‌کنید را جزو سرمایه در دسترس برای ترید حساب نکنید!

نحوه تشخیص ریسک حساب

در مرحله دوم، باید ریسک حساب را مشخص کنید. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که در یک معامله، چند درصد از سرمایه در دسترس‌تان را حاضرید ریسک کنید.

قانون 2 درصد

در دنیای مالی سنتی، قانونی به اسم قانون 2 درصد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. طبق این قانون، نباید بیشتر از 2 درصد حسابتان را در یک ترید، ریسک کنید. بیایید اول این قانون را طوری تغییر دهیم که با دنیای پرنوسان رمزارزها جور در بیاید، بعد به این برمی‌گردیم که حرف حساب این قانون دقیقاً چیست.

استراتژی قانون 2 درصد با سرمایه‌گذاری‌هایی سازگار است که در آن‌ها، تنها وارد تعداد محدودی پوزیشن بلندمدت شوید. همچنین، این قانون بیشتر برای ابزارها و بازارهایی طراحی شده است که در مقایسه با کریپتوکارنسی، دارای نوسان کمتری هستند. اگر تریدر فعال و پرمعامله‌ای هستید و از آن مهم‌تر، اگر تازه‌کار هستید، بسیار به نفعتان است که بیش از این‌ها احتیاط کنید. پس بیاید این قانون را به قانون 1 درصد تغییر دهیم.

این قانون تعیین کرده است که حق ندارید بیش از 1 درصد حسابتان را در یک معامله ریسک کنید. این قانون هرگز به این معنی نیست که فقط باید با 1 درصد سرمایه در دسترس‌تان وارد معاملات شوید؛ بلکه معنی‌اش این است که اگر وارد معامله اشتباهی شدید و قیمت به حد ضرر یا Stoploss شما رسید، تنها 1 درصد از حسابتان را از دست خواهید داد.

نحوه تشخیص ریسک ترید

تا اینجای کار، معلوم شد که اندازه حساب و ریسک حساب‌مان چقدر است. حالا ببینیم که چطور باید اندازه پوزیشن را برای هر ترید مشخص کنیم. برای این کار، باید بدانیم که در کدام نقطه قرار است بفهمیم که وارد معامله اشتباهی شده‌ایم.

اول باید تکلیف‌مان را با این مسئله روشن کنیم که مهم نیست استراتژی ما چه باشد؛ بهرحال در ترید و سرمایه‌گذاری، ضرر قسمتی از بازی است. در واقع باید مطمئن باشید که بهرحال ضرر خواهید کرد. در نهایت، تحلیل و ترید شما در دنیایی احتمالات است و همیشه احتمال این وجود دارد که شما خطا کرده باشید.

بهترین تریدرها هم خطا دارند و ضرر می‌کند.

حتی بعضی از تریدرها هستند که تعداد تشخیص‌های اشتباه‌شان، بیشتر از تشخیص‌های درست است ولی باز هم سودده هستند! چنین چیزی تنها با مدیریت ریسک صحیح ممکن است. باید یک استراتژی ترید داشته باشید و به آن وفادار بمانید.

بنابراین باید در هر ترید، حتماً نقطه‌ای را در نظر داشته باشیم که در آنجا مشخص می‌شود ایده و تشخیص ما غلط بوده است. این نقطه‌ای است که در آن متوجه می‌شویم اشتباه کرده‌ایم و باید هر چه زودتر از آن معامله خارج شویم تا جلوی ضررهای بیشتر را بگیریم. به زبان ساده‌تر و کاربردی‌تر، باید حد ضرر تعین کنیم و مهم است که دستور stoploss خود را در کدام نقطه قرار می‌دهیم.

این که چطور این نقطه را تعیین کنید، کاملاً بستگی به ستاپ و استراتژی معاملاتی خاص خود شما دارد. حد ضرر ممکن است بر اساس پارامترهای تحلیل تکنیکال مانند نواحی حمایت و مقاومت باشد. همچنین می‌توانید آن را بر اساس اندیکاتورها مشخص کنید. نحوه تعیین این نقطه می‌تواند بر اساس یک شکست در ساختار بازار باشد یا بر پایه یک چیز کاملاً متفاوت دیگر مشخص شود.

چگونه اندازه پوزیشن یک ترید را محاسبه کنیم

خب، حالا هر چیزی که برای محاسبه اندازه پوزیشن نیاز است را در اختیار داریم. بیایید فرض کنیم که یک حساب 5000 دلاری داریم و در هر ترید، نباید بیشتر از 1 درصد حساب را ریسک کنیم. پس در یک معامله نباید بیشتر از 50 دلار ببازیم.

نکته: پوزیشن ترید یعنی با چقدر سرمایه وارد یک ترید می‌شوید. به زبان ساده، اگر یک معامله 1000 دلاری باز کرده‌اید پوزیشن شما 1000 دلار است.

فرض کنید روز و شب تحلیل کردیم و فهمیدیم که در این ترید، فاصله 5 درصدی از نقطه ورودمان، حد ضرر است. یعنی از نقطه‌ای که وارد معامله می‌شویم، اگر قیمت به اندازه 5 درصد در خلاف جهت تحلیل ما حرکت کند، باید از معامله خارج شویم و 50 دلار ناقابل را از دست بدهیم. به بیان دیگر، 5 درصد از پوزیشن ما، برابر با 1 درصد از حسابمان است.

اندازه حساب: 5000 دلار
ریسک حساب: 1 درصد
حد ضرر: 5 درصد

حالا اندازه پوزیشن را طبق این فرمول محاسبه می‌کنیم:

اندازه پوزیشن = مقدار حساب معاملاتی * ریسک حساب معاملاتی / نقطه ابطال ترید

مثال: اندازه پوزیشن = 5000 * 0.01 / 0.05

نتیجه:

$1000 = $5000 * 0.01 / 0.05

اندازه پوزیشن برای این معامله برابر با 1000 دلار است.

با اجرای این استراتژی و خروج در نقطه تعیین‌شده به عنوان حد ضرر، می‌توانید از ضررهای خیلی بزرگ احتمالی، پیشگیری کنید. برای این که محاسبه‌تان دقیق‌تر شود، لازم است که در استفاده از آن، کارمزدهای پرداختی را هم به حساب بیاورید. همچنین باید به میزان خطای احتمالی هم فکر کنید؛ مخصوصاً اگر در یک بازار یا روی یک ارز با نقدشوندگی یا liquidity کم ترید می‌کنید.

برای این که نشان دهیم چطور باید این کار را کرد، بیاید حد ضرر را به 10 درصد افزایش دهیم و بقیه چیزها را ثابت نگه داریم.

اندازه پوزیشن = $5000 * 0.01 / 0.1

$500 = $5000 * 0.01 / 0.1

حالا، حد ضرر ما از نقطه ورود، دوبرابر شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم به همان میزان از موجودی حسابمان را ریسک کنیم، اندازه پوزیشنی که می‌توانیم باز کنیم، نصف می‌شود و به 500 دلار می‌رسد.

سخن آخر

محاسبه اندازه پوزیشن نباید بی‌پایه و با یک استراتژی فرضی انجام شود. برای محاسبه اندازه پوزیشن یعنی پولی که وارد یک معامله می‌کنیم، باید پیش از ورود به یک معامله، ریسک حساب و حد ضرر را تعیین کنیم.

یک نکته حیاتی دیگر این ماجرا، نحوه اجرای آن است. باید توجه داشته باشید که وقتی اندازه پوزیشن و حد ضرر را مشخص کردید، دیگر به هیچ عنوان حق ندارید در طول ترید به آن دست بزنید و تغییرش دهید.

بهترین راه فراگیری اصول مدیریت ریسک، آموزش و تمرین است. در این مسیر با بورسینس همراه باشید.

منبع academy.binance

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx