توکن نیمه مثلی (SFT) چیست و چگونه کار می‌کند؟

توکن نیمه مثلی

علاقه و استقبالی که از توکن‌های غیر مثلی (NFT) در نیمه اول سال 2021 اتفاق افتاد همه توجه‌ها را متوجه خود کرد.

آمارها نشان داد که فروش NFT در سه‌ ماهه اول به بیش از 2.4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و این عددی نیست که به‌ راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

این شتاب حتی در نیمه دوم سال 2021 و ماه‌های آغازین سال 2022 هم هیچ رنگ و بویی از کندی نگرفت.

عناوین مطلب:

این موضوع توانست موج جدیدی از نوآوری را در مورد دارایی‌های غیر قابل تعویض راه‌اندازی کند و یکی از این موج‌ها ظهور نوع جدید توکن نیمه مثلی (SFT) است.

چیزی درباره توکن‌های نیمه مثلی می‌دانید؟ اگر هنوز اطلاعاتی خوبی درباره این توکن‌ها ندارید یا این اولین‌ بار است که با توکن نیمه مثلی آشنا می‌شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

توکن مثلی و توکن غیر مثلی چیست؟

توکن‌های مثلی یا قابل تعویض همان توکن‌های عمومی هستند که در بازار ارزهای دیجیتال می‌شناسیم.

این توکن‌ها با یکدیگر قابل معامله و مبادله هستند. همچنین ارزش یک توکن مثلی با توکن دیگر مشابه خودش، برابر است.

برای مثال ارزش یک بیت‌کوین برابر با ارزش یک بیت‌کوین دیگر است و می‌توان این دو توکن را به‌ جای یکدیگر استفاده کرد، بدون اینکه ارزش آنها کم یا زیاد شود.

سایر ارزهای دیجیتال و توکن‌های موجود، مثل اتریوم، تتر، بایننس کوین، ریپل و … هم درست مطابق با همین تعریف در دسته‌بندی توکن‌های مثلی یا قابل تعویض قرار می‌گیرند.

توکن‌های غیر مثلی یا غیر قابل تعویض

NFT ها هم توکن‌هایی در بستر بلاک‌چین هستند که بیشتر در زمینه‌های مختلفی مثل هنر، کلکسیون و سایر دارایی‌های مجازی از آن‌ها استفاده می‌شود.

برای مثال تصور کنید شما صاحب یک تابلو نقاشی زیبا هستید که می‌خواهید آن را ارزش‌گذاری کنید. این تابلو با هیچ تابلو دیگری ارزش یکسانی ندارد. زیرا نه تصویر، نه نقاش و نه دیگر شرایط آن با تابلوی دوم مشابه نیست. 

پس نمی‌توان ارزش آن‌ها را یکی در نظر گرفت و این دو تابلو را با یکدیگر مبادله و دادوستد کرد. حتی اگر یک ابزار و یک نقاش هر دو تابلو را کشیده باشد، باز هم ویژگی‌هایی دارند که آنها را منحصر‌ به‌فرد و خاص می‌کند.

پس به‌ طور کلی، توکن‌هایی که برای نشان‌دادن مالکیت دیجیتالی یک دارایی منحصر‌ به‌فرد استفاده می‌شود، توکن غیر مثلی یا غیر قابل تعویض است.

حالا با شناخت این دو توکن، درک توکن های نیمه مثلی و ویژگی‌های آن‌ها آسان‌تر می‌شود. با همین مقدمه سراغ این سؤال برویم که توکن sft چیست؟

توکن SFT
توکن‌های نیمه مثلی گروه نسبتا جدیدی از توکن‌ها هستند که می‌توانند از مثلی به غیرمثلی تغییر کنند!

توکن نیمه مثلی (SFT) چیست؟

توکن نیمه مثلی (Semi-Fungible Token) گروه نسبتاً جدیدی از توکن‌ها هستند که می‌توانند در طول چرخه عمر خود هم مثلی و هم غیر مثلی باشند.

در ابتدا، ماهیت SFT ها درست مانند توکن‌های مثلی است، اما می‌توانند به توکن‌های غیر مثلی هم تبدیل شوند. برای درک بهتر این موضوع، سراغ یک مثال برویم:

تصور کنید بلیطی دارید که نشان‌دهنده شماره یک صندلی از کنسرت خواننده محبوب شماست. بلیت شما ارزش اسمی دارد و می‌توان آن را با یک بلیت دیگر از همان خواننده در همان تاریخ و سالن برگزاری تعویض کرد، تنها تفاوت در شماره بلیتی است که شما دارید.

بعد از پایان کنسرت، آن بلیط دیگر ارزش قبلی خود را ندارد، اما به یک یادگاری تبدیل می‌شود و ارزش کاملاً جدیدی خواهد داشت. این موضوع همچنین به این معنی است که دیگر نمی‌توان این بلیت را با یک بلیت کنسرت از همان خواننده معاوضه کرد، چون دیگر ارزش اولیه خودش را ندارد.

این فرآیندی که طی آن یک توکن مثلی بعد از باز خرید به توکن غیر مثلی تبدیل می‌شود در واقع همان چیزی است که به‌ عنوان توکن‌های نیمه مثلی شناخته می‌شوند.

ویژگی‌های توکن نیمه مثلی
توکن‌های نیمه مثلی ضعف توکن‌های مثلی و غیرمثلی را جبران می‌کند.

ویژگی‌های توکن نیمه مثلی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های توکن نیمه مثلی این است که همزمان هم از ویژگی‌های توکن مثلی بهره می‌برد و هم ویژگی‌های توکن غیر مثلی را دارد.

زمانی که به یک NFT تبدیل می‌شود، تجزیه‌ناپذیر، قابل تأیید و تخریب‌ناپذیر است و زمانی که مثلی باشد، به‌ راحتی با هر توکن یکسان دیگری قابل تعویض است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع توکن NFT (توکن‌های تعویض‌ناپذیر)

در نتیجه، این توکن‌ها می‌توانند به‌ آسانی هر ضعفی که متوجه توکن‌های غیر مثلی و مثلی می‌شود را پوشش دهند. در واقع انعطاف‌پذیری در نحوه رفتار یک SFT گزینه‌های جدیدی را در مورد نحوه استفاده از ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند.

SFT ها در حال حاضر موارد استفاده محدودی دارند، اما در دنیایی که NFT ها میلیون‌ها دلار برای سازندگان درآمد دارند، توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند.

روش ایجاد توکن sft چیست؟

توکن های نیمه مثلی توکن‌‌های جدیدی هستند که هنوز به‌ اندازه دیگر توکن‌های مثلی و غیر مثلی وارد بازار کریپتو نشده‌اند. به همین دلیل استخراج این توکن‌ها محدود است.

در حال حاضر استخراج sft ها را تنها در شبکه اتریوم و با استفاده از استاندارد 1155 ERC می‌توان انجام داد. این شبکه در واقع ترکیبی از استاندارد‌های 20- ERC (مثلی) و 721 ERC (غیر مثلی) است.

توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک‌چین Enjin ،Horizon Games و The Sandbox، سال 2017 این استاندارد را به وجود آورند و هدف از ایجاد این استاندارد تولید یک توکن بهینه برای صنعت بازی بود که در نهایت منجر به تولد توکن‌های نیمه مثلی شد.

حضور sft ها در صنعت بازی و جایی که عناصر غیر مثلی می‌توانند برای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای استفاده شوند، بسیار کاربری است.

به این معنی که شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند هر دو نوع توکن را ایجاد کنند و مطمئن شوند که هر دوی این توکن‌ها با هم کار می‌کنند تا گیمرها بتوانند به‌راحتی دارایی‌هایی مانند سلاح را با توکن‌های بازی و بالعکس مبادله کنند.

اکثر SFT ها در بازی‌های متاورس برای دارایی‌های درون بازی استفاده می‌شوند. با این‌حال، توانایی استفاده از یک قرارداد هوشمند واحد برای دارایی‌های مثلی و غیر مثلی می‌تواند زمان و کارمزد معاملات را به میزان قابل‌ توجهی کم کند.

این موضوع حتی می‌تواند در آینده تأثیر قابل‌ توجهی بر بازارهای کریپتو و NFT داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه یک توکن NFT رایگان ایجاد کنیم؟

تفاوت NFT و SFT
تفاوت nft‌ ها و sft ها باعث شده تا این توکن‌ها استفاده بسیاری برای توسعه‌دهندگان و تولید‌کنندگان داشته باشد.

تفاوت NFT و SFT

بزرگ‌ترین ویژگی مثبتی که توکن نیمه مثلی دارد و باعث می‌شود در میدان رقابت با nft‌ ها همچنان پیروز میدان بماند این است که آن‌ها می‌توانند ویژگی تعویض‌پذیری خود را تا زمانی که تبدیل به یک توکن nft می‌شوند حفظ کنند.

این ویژگی‌ها در زمان تبدیل از توکن غیر مثلی به توکن مثلی هم همچنان باقی می‌ماند. در واقع زمانی که به فرم توکن nft در می‌آیند، تاریخچه یا ویژگی‌های خود را همچنان در خاطر نگه می‌دارند.

به‌ این‌ ترتیب، اگر sft تبدیل به nft شود، همچنان از ویژگی‌هایی مثل قابل تأیید، تقسیم‌‌ناپذیر و تخریب‌‌ناپذیر بهره می‌برد!

همین ویژگی‌ها و تفاوت nft و sft باعث شده تا توکن‌ نیمه مثلی استفاده‌های زیادی برای توسعه‌دهندگان، تولید‌کنندگان محتوا و حامیان پروژه‌های مختلف داشته باشد، زیرا توکنی است که انعطاف‌پذیری بسیار قابل‌ توجهی دارد.

با این‌ وجود، توکن sft هنوز نتوانسته از در ورودی بازارهای عمومی، محیط‌های متاورس و DApps ها عبور کند و مورد استقبال گسترده قرار گیرد.

جمع‌بندی

درباره توکن نیمه مثلی و ویژگی‌های این فرزند تازه‌ متولدشده بلاک‌چین صحبت کردیم.

اگرچه هنوز دروازه ورود بازارهای عمومی، متاورس و بخش‌های دیگر بلاک‌چین به روی این توکن های نیمه مثلی باز نشده است، اما این توکن‌ها تا همین‌جا ثابت کرده‌اند که یکی از بهترین و کاربردی‌ترین‌ ابزار در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

همه این‌ها نویدی از آینده‌ای روشن و استقبالی مثال‌زدنی از ویژگی‌های توکن نیمه مثلی و ماهیت این توکن می‌دهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx