معرفی توکن‌های اجتماعی (Social Tokens) و کاربرد آن‌ها 

توکن‌های اجتماعی

تا به‌ حال درباره توکن‌های اجتماعی چیزی شنیده‌اید؟

بلاک‌چین هر لحظه دارایی و فناوری نوینی از جیب خود بیرون می‌آورد تا مشتاقان این بازار را غافلگیر کند، توکن‌های اجتماعی هم یکی از همین اتفاق‌ها هستند!

گروه جدیدی از توکن‌های فعال در بازارهای ارز دیجیتال که به‌ دلیل شباهت آن‌ها با NFT ها، برخی افراد این دو را یکی می‌دانند؛ اما در اصل نمی‌توان روی تفاوت میان آنها چشم بست.

عناوین مطلب:

با خواندن ادامه این مطلب توکن‌های اجتماعی را بیشتر بشناسید.

توکن اجتماعی چیست؟

شاید با خواندن و شنیدن نام توکن اجتماعی، به این فکر کنید این توکن حاصل یک اتفاق اجتماعی است یا حتی ارتباط نزدیکی به شبکه‌های اجتماعی دارد. جالب است بدانید که این تصور اشتباه نیست!

اما اگر بخواهیم معرفی توکن‌های اجتماعی را کامل کنیم، باید بگوییم این توکن‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که یک برند، جامعه، فرد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) یا هنرمندان می‌توانند از آن برای کسب درآمد استفاده کنند.

به طور معمول بسیاری از اینفلوئنسرها، افراد مشهور و مشاغل از رسانه‌های اجتماعی یا دیگر جریان‌های رسانه‌ای برای کسب درآمد از مهارت‌ها و خدمات خود بهره می‌برند.

در چنین سناریویی معمولاً آن‌ها یک کانال و صفحه در رسانه‌ها و پلتفرم‌های پرطرفدار مثل فیس‌بوک یا اینستاگرام می‌سازند، محتواهای مرتبط و هنری در آن به اشتراک می‌گذارد و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 7 راه برای کسب درآمد غیرمستقیم از کریپتو!

سوشال توکن نوع جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند و ارزش این توکن‌ها از شهرت صاحبان آن‌ها که معمولاً افراد مشهور و هنرمند است گرفته می‌شود. در واقع هر کسی که بخشی از اقتصاد تولید‌ محتوا است می‌تواند یک توکن اجتماعی یا دارایی دیجیتال شخصی داشته باشد و درآمد شخصی و سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد.

توکن‌های اجتماعی متولد شدند تا نفس تازه‌ای برای رونق بخشیدن به اقتصاد تولید‌کننده‌های محتوا باشند.

این توکن‌ها روی پلتفرم بلاک‌چین ایجاد شده‌اند و غیرمتمرکز هستند. همچنین درست بر اساس همان مدل ارزهای دیجیتال، مثل بیت‌کوین یا اتریوم ساخته شده‌‌اند.

همه آن‌ها در هسته خود یک اقتصاد مجزا و مستقل بر اساس مالکیت دیجیتال دارند. برای مثال، اخیراً سلمان خان توکن اجتماعی هندی Gari را راه‌اندازی کرده است.

مخاطبان و دوستداران سلمان خان می‌توانند این توکن‌ها را از سه روش در کیف پول خود داشته باشند؛ یا آن‌ها را به طور مستقیم به دست بیاورند یا در دیگر پلتفرم‌هایی که از توکن‌های Gari پشتیبانی می‌کنند، آن را پاداش بگیرند یا اینکه این توکن‌‌ها را به‌صورت مستقیم معامله کنند.

گیمر و استریمر معروف، Alliestrasza یکی از اولین کوین‌های اجتماعی را در این بازار داشت. او به مخاطبان خود گفته بود اگر مقدار مشخصی از کوین ALLIE او را داشته باشند، می‌توانند به یک گروه انحصاری Discord دسترسی پیدا کنند که به آن‌ها امکان ارتباط مستقیم با خودش را می‌دهد.

بلاک‌چین و توکن‌های اجتماعی

هنگامی که یک خالق (سازنده) در هر پلتفرمی توکن اجتماعی خود را ایجاد می‌کند، در اصل این توکن را بر بستر بلاک‌چین ساخته است.

توکن اجتماعی
بیشتر توکن‌های اجتماعی در بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند و پس از ایجاد، سازنده آن‌ها تصمیم می‌گیرد که توکن‌ها را چگونه ارزش‌گذاری کند.

افرادی که این سوشال توکن‌ها را به دست می‌آورند، در واقع هیچ پولی دریافت نمی‌کنند؛ مثل بازار سهام نیست که بتوانید در آن سهام بخرید و گواهی مالکیت آن سهام را دریافت کنید. خریدار هیچ توکن فیزیکی یا کوینی دریافت نخواهد کرد، همه چیز کاملاً دیجیتال است.

در یک تعریف ساده‌تر، معرفی توکن‌های اجتماعی را می‌توان به این صورت گفت که وسیله‌ای برای دسترسی به یک انجمن یا شخص است و درست مشابه کارت‌های عضویت یا کارت‌های هواداری عمل می‌کنند، با این تفاوت که بر بستر بلاک‌چین ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در هویت دیجیتال

انواع توکن‌های اجتماعی

توکن‌های اجتماعی در سه دسته‌بندی مشخص شناخته می‌شوند.

اسامی مختلفی مثل توکن انجمنی (community tokens)، توکن خالق (creator coin) یا سوشال توکن (social token) دسته‌بندی‌های مشخصی است که برای توکن اجتماعی وجود دارد.

البته که در معنی، مفهوم همه این توکن‌ها یکی است و ممکن است بتوانند به‌ جای یکدیگر استفاده شوند، اما تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی هم دارند که باعث می‌شود افراد انتخاب کنند کدام نوع توکن با توجه‌ به نوع کسب درآمد و محتواهایشان، مناسب‌تر است.

توکن‌های پلتفرم اجتماعی

این توکن‌ها از جمله سوشال توکن‌‌هایی هستند که توسط پلتفرم‌های مختلف ایجاد می‌شوند.

پلتفرم‌های اجتماعی برای اینکه بتوانند مخاطبان را به سمت خودشان بیشتر جلب کنند، توکن‌های اجتماعی را عرضه کرده‌‌اند و برای تشویق و جذب بیشتر مخاطبان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

توکن‌های کامیونیتی

این توکن‌ها نشان‌دهنده تعلق به یک گروه و انجمن است.

مخاطبانی که می‌خواهند در یک انجمن یا گروه حضور داشته باشند و از مزیت آن‌ها استفاده کنند، باید صاحب توکن‌‌های کامیونیتی باشند.

توکن‌های شخصی

یکی دیگر از سوشال توکن‌ها، توکن‌های شخصی است.

سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و افراد محبوبی که طرفداران زیادی دارند و به‌عنوان یک چهره مشهور در جامعه شناخته می‌شوند، می‌توانند از توکن‌های شخصی استفاده کنند.

مهم‌ترین توکن‌های اجتماعی

در حال حاضر توکن‌های دو پلتفرم مشهور توانسته جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین‌‌ها باشند. این دو پلتفرم‌های اجتماعی شامل پلتفرم Whale و پلتفرم Rally است.

پلتفرم وِیل از جمله پلتفرم‌هایی است که افراد می‌توانند با خرید توکن‌های این پلتفرم در آن عضو شوند و از خدماتش استفاده کنند. پلتفرم رالی هم به کاربران امکان ایجاد توکن‌ اجتماعی شخصی خودشان را می‌دهد و می‌توانند آن‌ها را با کمترین کارمزد در همین پلتفرم معامله کنند و به فروش برسانند.

کاربرد توکن‌های اجتماعی

اگرچه این توکن‌ها ماهیت فیزیکی ندارند، اما کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و همین موضوع باعث اهمیت آن‌ها شده است.

برخی از کاربردهای سوشال توکن‌‌ها را در ادامه بررسی کنیم:

کسب درآمد

توکن‌های اجتماعی مثل بازی‌های بلاک‌چین روش و مسیر جدیدی برای کسب درآمد افراد و برندها را ایجاد کرده‌اند.

طرفداران برند‌‌ها و افراد معروف می‌توانند با پرداخت این توکن‌ها، محصولات، لوازم جانبی و خدماتی که متعلق به برندها و افراد است را خریداری کنند.

برای مثال طرفداران و دنبال‌کنندگان برند‌ها و سلبریتی‌ها و … می‌توانند خدمات یا وسایل افراد مشهوری که به مزایده گذاشته می‌شوند یا به‌ طور کلی برای فروش هستند را با پرداخت توکن‌های اجتماعی بخرند.

همچنین سوشال توکن می‌تواند به عنوان کوپن تخفیف هم مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش اثر شبکه

اثر شبکه یک مفهوم اقتصادی است و وقتی می‌توان تعریف مشخصی برای این مفهوم داشت که یک محصول با توجه و استفاده بیشتر مردم، ارزش روز‌افزونی پیدا کند.

برای مثال، دوج کوین یک میم کوینی بود که صرفا به‌خاطر یک شوخی و سرگرمی متولد شد، اما توجه و استقبال مردم مهم‌ترین دلیلی بود که به این کرپیتو ارزش بیشتری دارد و باعث شد به کمک جامعه حمایتگر قوی خود، تبدیل به یکی از مهم ترین ارزهای دیجیتال بازار شود.

اگر این حمایت و توجه از طرف مردم و جامعه اتفاق نمی‌افتاد، شاید دوج کوین هم مثل موارد مشابه دیگری، هیچ‌وقت صاحب یک ستاره پرفروغ در دنیای ارزهای دیجیتالی نمی‌شد.

دنیای ارزهای دیجیتال
اما این توکن‌های اجتماعی چه مزایایی دارند؟

مزایای توکن‌های اجتماعی

نکته دیگری که در این مقاله باید به آن اشاره کنیم، مزایای توکن‌های اجتماعی است.

سوشال توکن‌ها مزایای بسیار زیادی دارند و همین مزایا مهم‌ترین علت محبوبیت آن‌هاست. اولین محبوبیتی که بسیار اهمیت دارد توانایی جذب و تشویق بیشتر کاربران است.

این توکن‌ها نسبت به کارت‌های طرفداری یا کارت‌های امتیاز و پاداشی که به کاربران داده می شود، انگیزه‌های بهتری ایجاد می‌کنند و جذابیت و قابلیت‌های بالاتری هم دارند.

همچنین از آنجایی‌ که توکن‌های اجتماعی روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند، امکان تقلب در مورد مالکیت آن‌ها وجود ندارد. این ویژگی به برند‌ها کمک می‌کند تا اکوسیستمی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنند که تنها طرفداران و مصرف‌کنندگان واقعی در آن مشارکت داشته باشند.

در کنار این مزیت، طرفداران می‌توانند توکن‌‌ها را با دید سرمایه‌گذاری بازخرید و سازندگان هم می‌توانند این توکن‌ها را با دید افزایش درآمد خود تولید و توزیع کنند.

نقش توکن اجتماعی در Web 3.0

نقش بالقوه توکن‌ اجتماعی در Web 3.0 هم مزیت دیگر این توکن‌هاست.

Web1.0 اینترنت اولیه بود. در مقایسه با چیزی که اکنون در دسترس ماست بسیار ساده، ثابت و کوچک بود. تقریباً تمام صفحات وب از محتوایی ثابت تشکیل شده بودند و ایجاد یک صفحه وب یا آپلود محتوا به مهارت‌های تخصصی نیاز داشتند.

Web2.0  تغییرات هیجان‌انگیز‌تر و بسیار متفاوت‌تری همراه خود به میدان آورد. در اصل همین اینترنتی که در حال حاضر در دسترس ماست و قابلیت‌های بسیار زیادی که دارد Web2.0 محسوب می‌شود.

با این اینترنت رسانه‌های اجتماعی به یک نیروی جهانی تبدیل شدند. هر کاربر اینترنتی یک تولیدکننده محتوا شد و زندگی خود را از طریق پست‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشت.

همچنین اینترنت مشارکتی‌تر شد. با این‌ حال، این مشارکت به‌صورت متمرکز و از طریق شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر و گوگل رخ دارد. این اتفاق به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند پست‌‌‌ها را سانسور، محدود یا حذف کنند و الگوریتم آن‌ها تعیین می‌کند که کاربران چه چیزی را در این شبکه‌ها ببینند.

Web3.0 مرحله بعدی است و شرکت‌هایی مانند Pontem در حال ساخت آن هستند. Web3.0 بر اساس فناوری بلاک‌چین ساخته خواهد شد که کنترل و نظارت روی آن به‌ صورت غیرمتمرکز اتفاق می‌افتد. سازندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های شرکتی، مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0

حالا سؤال اینجاست که سوشال توکن چطور اینترنت را تغییر خواهد داد؟

از آنجایی‌ که Web3.0 تماماً در مورد ارتباط مستقیم سازندگان و مصرف‌کنندگان است، توکن‌های اجتماعی یک فناوری فوق‌العاده مهم در این شبکه هستند.

سوشال توکن‌ها  به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهند که بیشتر از همیشه با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند. همچنین این توکن‌ها باعث می‌شود سازندگان کنترل بیشتری بر درآمد حاصل از کارشان داشته باشند.

به‌ این‌ ترتیب، توکن‌های اجتماعی یک‌ قدم فراتر از NFT‌ ها می‌روند و توزیع غیرمتمرکز را به اصلی‌ترین روش تعامل افراد مشهور با طرفداران خود تبدیل می‌کنند. این اتفاق تغییر بسیار بزرگی در طرز فکر ما درباره رسانه ایجاد خواهد کرد.

نمونه توکن‌های اجتماعی
برخی از توکن‌های اجتماعی برندها و افراد مشهور

تفاوت توکن اجتماعی با nft ها

احتمالا شباهت در ماهیت و عملکرد سوشال توکن‌ با nft، ممکن است زمینه‌ساز این موضوع باشد که برخی توکن‌های اجتماعی را زیرمجموعه nftها یا همسان با آن بدانند، اما این معادله در واقعیت کمی متفاوت‌تر است!

nftها بخشی از دسته وسیع توکن‌های اجتماعی هستند و در عین حال تفاوت اساسی بین توکن‌های اجتماعی و nftها وجود دارد که این تفاوت مربوط به عامل تعویض‌پذیری آن‌هاست. 

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

همانطور که می‌دانید، nft ها غیرقابل تعویض هستند و هر واحد از آن‌ها ویژگی‌های مستقل و منحصر‌ به‌فردی دارد. این درحالی است که توکن‌‌های‌ اجتماعی را با ویژگی قابل تعویض بودن آن می‌شناسند.

درست مانند یک ارز یا دیگر ارزهای دیجیتال قابل تعویض، هر واحد از یک توکن اجتماعی دارای ارزش یکسانی با واحد دیگر است، اما مثلا یک نقاشی در nft ها با نمونه مشابه خود ارزش مشابه دیگری نخواهد داشت و به راحتی قابل معامله نیست. این مهم‌ترین تفاوت میان سوشال توکن‌ها و nft هاست.

به زبان ساده، سوشال توکن همان مزایا، امتیازات، حقوق یک اثر هنری یا موسیقی را برای همه سرمایه‌گذارانی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، صاحبان NFT، حقوق منحصر به‌فردی برای یک قطعه خاص از کار یک خالق دارند.

جمع‌بندی

درباره معرفی توکن‌های اجتماعی، ماهیت این توکن‌ها و ظرفیت‌های بزرگی که در دنیای اقتصادی ایجاد کرده‌اند صحبت کردیم.

همانطور که گفتیم، توکن‌های اجتماعی نوع جدیدی از دارایی‌ها هستند که اعتبار و ارزش خودشان را از یک فرد یا برند معروف دریافت می‌کنند. این توکن‌ها تفاوت مهمی با nftها دارند و آن تفاوت هم در قابل تعویض بودن آن‌هاست.

تا به‌ حال به فکر ایجاد یک توکن اجتماعی افتاده‌اید؟ تجربیات، اطلاعات و دانش شما می‌تواند این مقاله را تکمیل‌تر کند. اگر سؤال یا نظری درباره این مطلب دارید هم با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید تا در بروزرسانی‌های بعدی آن‌ها را پوشش دهیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx