توکن نقدینگی (LP Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن نقدینگی

نقدینگی مفهوم مهمی در امور مالی غیرمتمرکز به شمار می‌رود که باعث ایجاد منبع جدیدی برای کسب درآمد غیرمستقیم نیز شده است

دنیای معاملات ارز دیجیتال و سرویس‌های مالی غیرمتمرکز، با سرعت بسیاری در حال گسترش و کسب محبوبیت بیشتر هستند.

در نتیجه، مفاهیم جدیدی هرروزه به این بازارهای مالی اضافه شده و افراد علاقه‌مند بیشتری به هرکدام از حوزه‌های مبادلات یا حوزه‌های مرتبط، درگیر سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش می‌شوند.

عناوین مطلب:

یکی از بروزترین مفاهیم پلتفرم‌های دیفای و اکوسیستم‌های مالی غیرمتمرکز، مباحث مربوط به توکن نقدینگی می‌باشند که دروازه ورود به دنیای جدیدی از خرید و فروش و تبادلات مالی هستند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

برای پرداختن توکن‌های نقدینگی (LP token) و کاربرد آن‌ها، ابتدا باید با پلتفرم‌های AMM آشنا شویم.

پلتفرم‌های خودکار سازنده بازار (AMM=Automated Market Makers) مانند Uniswap ،Curve و Balancer یک بخش از فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که به‌سرعت درحال‌رشد بوده و به طور کلی رویکرد جدیدی را برای تجارت ارائه می‌دهند.

یکی از عملکردهای کلیدی پلتفرم‌های بازار ساز خودکار، توکن نقدینگی می‌باشد.

این پلتفرم‌های خودکار، نوعی پروتکل برای مبادله مالی غیرمتمرکز هستند که از یک فرمول ریاضی برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها استفاده می‌کنند.

در واقع، قیمت‌گذاری دارایی‌ها با استفاده از یک الگوریتم قیمت‌گذاری و نه با دفترچه سفارش (Order Book) که یک روش سنتی قیمت‌گذاری است، یک‌ قدم نوآورانه برای این پلتفرم‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

توکن نقدینگی (LP Token) چیست؟

توکن‌های نقدینگی یا LP tokens، توکن‌های خاصی هستند که توسط پلتفرم‌های غیرمتمرکز به‌ منظور پاداش دادن به کاربران استخرهای نقدینگی ایجاد می‌شوند.

کاربران در واقع نقدینگی را به این استخرها تزریق می‌کنند تا عملیات خود را امکان‌پذیر کرده و به این صورت مالک درصد خاصی از LP token های استخر مورد نظر می‌شوند.

این فرآیند و کاربرد توکن نقدینگی در ادامه به‌صورت دقیق بررسی خواهد شد.

قوانین تبادل توکن نقدینگی در فضای دیفای

  1. هر توکن LP تحت یک بلاک‌چین و استاندارد منحصر به‌فرد کار می‌کند. در واقع هر توکن نقدینگی منحصر به‌فرد بوده و تنها در شبکه خود فعال است. به عبارتی نمی‌توان آن را مستقیماً مبادله کرد.
  2. ارزش توکن LP به ارزش کل پلتفرم‌هایی که در آن معامله می‌شود (اعم از DEX یا CEX، متمرکز یا غیرمتمرکز) بستگی دارد و این ارزش بر تعداد کل LP token های در گردش تقسیم می‌شود.
  3. اگر توکن نقدینگی به هر دلیل سوزانده شود، در حالت کلی باعث ارزشمندتر شدن آن خواهد شد (طبق قوانین عرضه و تقاضا، توکن کمیاب‌تر شده و ارزش بیشتری پیدا می‌کند).

توکن نقدینگی چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال توکن نقدینگی چه کاربردی دارد؛ می توان به طور خلاصه گفت هدف اصلی یا در واقع کاربرد توکن نقدینگی، ارائه پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی است.

این فرآیند در هر پلتفرم به روشی منحصر به خود آن پلتفرم انجام می‌شود؛ اما رایج‌ترین سیستم، توزیع عادلانه جوایز بین شرکت‌کنندگان استخر است که به دلیل پورسانت‌های دریافت شده توسط DEX، به‌صورت درصدی تعریف می‌شود. 

استخر نقدینگی
نکته مهم در مورد ارائه دهندگان نقدینگی این است که باید هر دو نوع توکن‌های موجود در استخر نقدینگی را در کیف پول‌ خود داشته باشند.

ارائه دهندگان نقدینگی چه کسانی هستند؟

 ارائه‌دهندگان نقدینگی (LP= Liquidity providers) افرادی هستند که مقداری دارایی جدید را به استخرهای نقدینگی ارزهای دیجیتال اضافه می‌کنند.

استخر نقدینگی در واقع اصطلاحی برای تعریف مقدار زیادی پول است که معامله گران می‌توانند با آن معامله‌های خود را انجام دهند. در ازای ارائه نقدینگی، کارمزد معینی با توجه‌ به تعداد معامله‌های انجام شده در هر استخر به ارائه‌دهندگان آن پرداخت می‌شود.

بدین صورت، نقدینگی به‌عنوان یک مفهوم اساسی در فضای DeFi تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: شناخت دیفای استیکینگ و بهره مندی از مزایای آن

همچنین جزء جدایی‌ناپذیر عملکرد DEX ها «نقدینگی» است که باعث می‌شود یک دارایی به‌ آسانی به نوع دیگری تبدیل شود. در غیاب بازارسازان متمرکز، پلتفرم‌های DeFi عموماً به دنبال تشویق مشارکت ارائه‌دهندگان نقدینگی (LP) هستند. چرا که بسیاری از پروتکل‌های DeFi شروع به ارائه توکن‌های LP چندمنظوره کرده‌اند که به حل مشکل نقدینگی بازار کریپتو کمک می‌کند.

کاهش استفاده از واسطه‌ها یک اصل اساسی در جامعه بلاک‌چین و بازارهای دیجیتال؛ به‌خصوص فضای غیرمتمرکز است. این یکی از دلایلی است که DEX ها در کنار صرافی‌های متمرکز سنتی محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند.

البته مهم است که توجه داشته باشید فقدان یک واسطه به این معنی است که اکثر DEX ها دارای ریسک‌های مربوط طرف مقابل هستند. علاوه بر این، به‌طورکلی این پلتفرم‌ها ملزم به پیروی از استانداردهای نظارتی KYC یا ضد پول‌شویی (AML) نیستند.

کاربرد توکن نقدینگی محدود به موارد گفته شده نمی‌شود. چرا که LP token ها به طور خاص برای معامله یا فروش طراحی نشده‌اند، بسیاری از آن‌ها راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد ایجاد می‌کنند. به این ترتیب کاربران DeFi می‌توانند هر زمان که تصمیم می‌گیرند از کدام محصولات و خدمات DeFi استفاده کنند، سود توکن LP را در پلتفرم‌های مختلف آن ارزیابی کنند.

نقش استخرهای نقدینگی در پلتفرم‌های دیفای

استخرهای غیرمتمرکز نقدینگی برای عملکرد و رشد مناسب پلتفرم‌های DeFi ضروری هستند. هنگام اضافه‌ کردن نقدینگی به یک استخر در پلتفرم‌های مختلف فضای غیرمتمرکز مانند Uniswap، Pancakeswap یا هر DEX دیگر، باید هر دو سکه موجود در استخر و مبادلات انجام شده در آن محیط، در کیف پول ما وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب کیف پول دیفای

معامله گران این استخرها را بر اساس بازده درصدی سالانه (APY) و سطح زیان دائمی که تحت‌ تأثیر نوسانات قیمت سکه روی دارایی‌شان تأثیر می‌گذارد، انتخاب خواهند کرد. 

نحوه دریافت توکن‌های نقدینگی

هنگامی که تمام شرایط ارائه نقدینگی وجود داشت، باید به DEX بروید و فرآیند تأمین نقدینگی را انجام دهید.

به‌ محض انجام معامله در فضای تعریف شده توسط شما، پاداش خود (در واقع کارمزد معامله‌های انجام شده) را در قالب توکن نقدینگی دریافت خواهید کرد.

درصد token LP های اختصاص‌یافته به شما، به درصد مالکیت شما در نقدینگی استخر بستگی دارد. برای مثال اگر شما با مقداری از دارایی‌های کریپتویی خود به ارزش 2000 دلار به استخری با ارزش 20000 دلار کمک کرده‌اید، حق دریافت 10 درصد از LP token های آن استخر نقدینگی را دارید.

هرکدام از کاربران ارائه‌دهنده نقدینگی در استخرها، می‌توانند دارایی خود را در هر زمان از استخر خارج کنند. همچنین وب‌سایت‌های مختلف اطلاعاتی در مورد محصولات و معامله‌های انجام شده در اختیار شما قرار می‌دهند که بالاترین ارزش را با کمترین خطر در هر زمان مشخص می‌کند.

سطح نقدینگی درمورد یک ارز می‌تواند معنی دیگری نیز برای ما داشته باشد. برای مثال، هرگاه سطح نقدینگی بالاتر برود؛ نوسانات قیمت کمتر شده و به همین ترتیب، سطح نقدینگی پایین، به این معناست که باید انتظارات نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی و بیشتری را داشته باشیم. 

جمع‌بندی

در نهایت، می‌توان گفت توکن نقدینگی نه‌ تنها می‌تواند به‌ عنوان روش کسب درآمد جدای از سرمایه‌گذاری مستقیم محسوب شود، بلکه توکن‌های LP می‌توانند برای پذیرش محصولات جدید، به‌ ویژه محصولات مرتبط با DeFi بسیار مفید باشند.

همچنین هدف اصلی این توکن‌ها، مانند دیگر مفاهیم نوظهور دنیای بلاک‌چین، در واقع جذب افراد به این سیستم و اضافه‌ کردن امکانات بیشتری به سیستم‌های گردش مالی غیرمتمرکز می‌باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx