بررسی جامع پلتفرم ریف (Reef) و توکن بومی آن (REEF)

شبکه Reef

شبکه ریف (Reef) که با نام ریف فایننس (Reef.Finance) نیز شناخته می‌شود، یکی از پروژه‌های حرفه‌ای در زمینه دیفای و اجرا شده بر روی شبکه پولکادات است.

این شبکه چندین سرویس متنوع دیفای را در قالب یک محصول به کاربران خود ارائه می‌دهد.

امروزه، بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چینی با مشکل کمبود نقدینگی در حوزه دیفای مواجه هستند؛ اما شبکه Reef، این مشکل را با اتصال به صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس حل کرده است.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا درباره شبکه Reef، عملکرد، اهداف و توکن آن (REEF) صحبت کنیم.

اگر علاقه‌مند به شبکه‌های بلاک‌چینی مدرن و کارآمد در حوزه دیفای هستید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شبکه Reef چیست؟

از مشکلات پلتفرم‌ و صرافی‌های متمرکز، کنترل و مدیریت دارایی‌ها توسط یک شخص یا یک گروه است.

این موضوع، امنیت را برای کاربران به چالش می‌کشد؛ به همین دلیل است که صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز، روز به روز درحال افزایش هستند و کاربران زیادی آن‌ها را به صرافی‌های متمرکز ترجیح می‌دهند.

اما در شبکه‌های مالی غیرمتمرکز هم یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم نبود نقدینگی لازم در پروتکل‌های غیرمتمرکز است.

به عنوان مثال، افراد زیادی فارغ از ملیت خود، امکان معامله ارزهای دیجیتال را در صرافی یونی سواپ دارند؛ اما در گذشته حجم نقدینگی موجود در این پلتفرم بسیار پایین بود و عملا افراد نمی‌توانستند به راحتی در آن دارایی‌های دیجیتال خود را مبادله کنند.

شبکه بلاک‌چینی Reef برای حل این مشکل راه‌اندازی شد تا به روشی هوشمند، نقدینگی را جمع‌آوری کرده و از آن برای راه‌اندازی کارآمد محصولات مالی غیرمتمرکز استفاده کند.

در ادامه ویژگی‌های این شبکه را که باعث تمایز آن از سایر شبکه‌ها شده، بررسی می‌کنیم:

تامین نقدینگی

همانطور که اشاره کردیم، مشکل اصلی در پروتکل‌های دیفای، تامین نقدینگی لازم است؛ اما این نقدینگی چیست و چطور باید تامین شود؟

نقدینگی یعنی در هر لحظه و بدون تاثیرپذیری از قیمت، بتوانیم حجم بالایی از یک دارایی را مبادله کنیم.

پروتکل‌های دیفای برای تامین نقدینگی، از استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) استفاده می‌کنند؛ از آنجایی که این پروتکل‌ها به صورت غیرمتمرکز فعالیت دارند، تامین کنندگان نقدینگی (Liquidity Provider) نقدینگی موجود در این استخرها را تامین می‌کنند.‌

مشکل اینجاست که تعداد این افراد هنوز آنقدر افزایش نیافته تا بتوانند نقدینگی لازم را تامین کنند؛ بدین ترتیب، پروتکل‌های دیفای باید از محل دیگری نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورند؛ به عنوان مثال می‌توانند با راهکارهایی، از صرافی‌های متمرکز نقدینگی مورد نیاز را به دست آورند.

ارائه مجموعه‌ای از محصولات در قالب یک محصول 

از دیگر مشکلات پروتکل‌های دیفای، رابط کاربری پیچیده و دشوار است که کاربران به هنگام استفاده از آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند.

از طرفی هر کدام از پروتکل‌های دیفای، محصولات خاصی را ارائه می‌دهند و کاربران برای مشارکت در پروژه‌های دیفای، نیاز به تخصص بالا در زمینه مدیریت سرمایه و درک پروژه‌های ارائه شده دارند.

این موضوع، یکی دیگر از موانع پذیرش دیفای توسط سرمایه‌گذاران است. شبکه Reef با ارائه راهکارهایی در زمینه ارائه محصولات در قالب یک محصول واحد، این مشکل را نیز حل کرده است.

در ادامه، با راه‌حل‌های ارائه شده توسط پروتکل Reef بیشتر آشنا خواهید شد:

اهداف شبکه Reef چیست؟

پروتکل Reef در 27 آگوست سال 2020، وایت پیپر خود را ارائه داد که در آن برای حل مشکلات فوق، راه‌حل‌های زیر آورده شده است:

تجمیع نقدینگی

شبکه Reef، از یک جمع‌کننده نقدینگی به نام Global Liquidity Aggregator استفاده می‌کند که در آن نقدینگی مورد نیاز خود را از صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز و استخرهای نقدینگی موجود در پروتکل‌های دیگر تامین کرده و همه آن‌ها را در یک استخر نقدینگی واحد و یکپارچه، ارائه می‌دهد!

اکوسیستم Reef
شبکه Reef با برقراری ارتباط با صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، نقدینگی لازم برای استخرهای نقدینگی را فراهم می‌کند

در حال حاضر در بازار کریپتو، دو نوع جمع‌کننده نقدینگی وجود دارند؛ صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و Huobi و صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و بالانسر (Balancer). بنابراین تا قبل از ایجاد Reef، پروتکلی که میان این دو قرار بگیرد و بتواند از نقدینگی هر دو استفاده کند، وجود نداشت؛ اما در حال حاضر شبکه Reef چنین کاری را انجام می‌دهد.

شبکه Reef، با کمک پلتفرم‌های اتریوم و پولکادات و با راهکارهای گفته شده، نقدینگی لازم را تامین می‌کند.

تجمیع ییلد فارمینگ (Yield Farming) هوشمند 

شبکه Reef، از یک ابزاری به نام Smart Yield Farming Aggregator به منظور رفع پیچیدگی‌های ییلد فارمینگ در دیفای، استفاده می‌کند.

شبکه Reef، با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری ماشین لرنینگ (Machine Learning)، یک جمع‌کننده هوشمند ییلد فارمینگ برای کاربران فراهم می‌کند. این پروتکل از توکن‌های هیبرید مانند WBTC و دارایی‌های دیجیتال همچون USDT ،USDC ،DAI ،BUSD ،Ctokenها و Ytokenها پشتیبانی می‌کند.

همچنین امکان دریافت وام از طریق این دارایی‌های دیجیتال، برای کاربران فراهم است.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

علاوه بر این، امکان استیک ارزهای دیجیتال مبتنی بر PoS مانند اتریوم، تزوس و دات در شبکه Reef امکان‌پذیر است. 

عدم تمرکز بر روی دارایی‌ها

همانطور که ویژگی اصلی پروتکل‌های غیرمتمرکز، تمرکززدایی و عدم کنترل دارایی‌ها توسط یک شخص ثالث است، شبکه Reef نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هیچ کنترل و دسترسی به دارایی کاربران ندارد.

 چرا اکثر پروتکل‌های دیفای، شبکه پولکادات را انتخاب می‌کنند؟ 

قابلیت‌های مهمی که شبکه پولکادات نسبت به سایر شبکه‌های بلاک‌چینی دارد، باعث شده تا پلتفرم‌های غیرمتمرکز بسیاری از این قابلیت‌ها برای راه‌اندازی محصولات خود استفاده کنند.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های مهم شبکه پولکادات و دلیل جذب پروتکل‌های دیفای به آن، می‌پردازیم.

  • از جمله ویژگی مهم شبکه پولکادات (Polkadot)، قابلیت همکاری(Interoperability) بین شبکه‌های بلاک‌چینی است. پروتکل Reef نیز روی شبکه پولکادات راه‌اندازی شده و جزو اولین پروتکل‌های دیفای است که از قابلیت فعالیت بین زنجیره‌ای بهره می‌برد.
  • یکی از مشکلات موجود دربلاک‌چین‌‌ها، مشکل مقیاس‌پذیری است. به عنوان مثال، اتریوم و پروتکل‌های دیفای اجرا شده روی آن، با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه هستند؛ اما شبکه پولکادات یک شبکه مقیاس پذیر بوده و پروتکل Reef نیز از این ویژگی بهره‌مند است. یکی از مزایای مقیاس‌پذیر بودن یک شبکه بلاک‌چینی، پایین بودن کارمزد انجام تراکنش در آن شبکه است.
  • شبکه پولکادات از یک سیستم مدیریتی غیرمتمرکز استفاده می‌کند و کنترل آن به وسیله سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) امکان‌پذیر است. در چنین سیستمی، افرادی که توکن حاکمیتی شبکه را در اختیار دارند، حق اظهار نظر در مورد سیستم و شرکت در رای‌گیری‌ها را دارند. براین اساس، مدیریت در شبکه Reef نیز به صورت غیرمتمرکز است و در پروتکل Reef ریسک‌هایی که در مورد سیستم‌های متمرکز وجود دارد، به طور کلی از بین رفته است. 

توکن REEF چیست؟ 

توکن REEF، توکن حاکمیتی شبکه Reef است که با نام شبکه هم‌نام است.

این توکن در حق رای و تصمیم‌گیری‌های شبکه به کار می‌آید؛ به طوریکه دارندگان توکن REEF با توجه به مقدار توکنی که دارند، امکان حق رای درباره پیشنهاد مطرح شده در شبکه را خواهند داشت.

توکن REEF، هم مبتنی بر استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم و هم مبتنی بر استاندارد BEP-20 در بایننس اسمارت چین است.

علاوه براین، توکن REEF کاربردهای بسیاری در شبکه دارد که در ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • درشبکه‌های غیرمتمرکز، مشارکت‌کنندگان در شبکه، نقش اساسی در پایداری آن شبکه را دارند. در شبکه‌هایی که از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، مشارکت‌کنندگان در شبکه، مهره‌های اصلی را تشکیل می‌دهند. در شبکه Reef کارمزد انجام تراکنش با توکن REEF پرداخت می‌شود که این کارمزد به نودهای شبکه تعلق دارد.
  • پروتکل Reef، به دلیل اینکه روی شبکه پولکادات راه‌اندازی شده، از الگوریتم گواه اثبات سهام پولکادات برای رسیدن به اجماع در شبکه خود استفاده می‌کند. توکن REEF،‌ به منظور استیک در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد با سپرده‌گذاری توکن REEF در این شبکه، می‌توانند در مدیریت آن مشارکت داشته و تصمیمات مدیریتی و حاکمیتی را اتخاذ کنند و در ازای قرار دادن توکن خود در شبکه، سود استیکینگ دریافت کنند.

 در ادامه نحوه توزیع توکن REEF در شبکه ریف را بررسی کرده‌ایم: 

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

نحوه توزیع توکن REEF
چگونگی توزیع توکن REEF در شبکه
  • 21 درصد از توکن‌های REEF در عرضه اولیه توزیع شده است.
  • 5.6 درصد از از توکن‌های REEF به صورت خصوصی عرضه شده است.
  • 3 درصد از توکن‌های REEF در لانچ‌پول (Launchpool) بایننس عرضه شد.
  • 16 درصد از توکن‌های REEF در اختیار تیم توسعه‌دهنده شبکه قرار دارد.
  • 12.5 درصد از توکن‌های REEF برای توسعه اکوسیستم در نظر گرفته شده است.
  • 30 درصد از توکن‌های REEF به انتشار پروتکل و پاداش نقدینگی اختصاص دارد.

چرا پروتکل Reef، روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی نشده است؟

همانطور که می‌دانید، بسیاری از پروتکل‌های دیفای از شبکه اتریوم برای توسعه پلتفرم‌های غیرمتمرکز خود استفاده می‌کنند. اما هنوز اتریوم با مشکل مقیاس‌پذیری و عدم تعامل‌پذیری با سایر شبکه‌های بلاک‌چینی مواجه است.

قابلیت تعامل‌پذیری در شبکه پولکادات، این امکان را فراهم کرده تا شبکه‌های مختلف بلاک‌چین بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین، پروتکل Reef با انتخاب شبکه پولکادات و با استفاده از مزایای شبکه پولکادات، به طور کامل با شبکه اتریوم و پروژه‌های دیفای شبکه اتریوم نیز سازگار است.

شبکه Reef چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ 

شبکه Reef، سرویس‌های متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

Reef Web Wallet

Reef Web Wallet، پلتفرمی است که قابلیت‌هایی همچون کیف پول ارزهای دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز و ایجاد توکن را در یک جا و روی شبکه Reef فراهم کرده است.

برای استفاده از این پلتفرم، باید افزونه مرورگر Reef را دانلود کرده و سپس این پلتفرم را روی مرورگرهای خود نصب کنید.

کیف پول Reef web wallet
تصویری از محیط کاربری Reef Web Wallet

ReefScan

ReefScan یک کاوشگر بلاک‌چین است که در آن کاربران می توانند تراکنش‌ها، شناسه‌های کیف پول، قراردادهای هوشمند و سایر اطلاعات روی بلاک‌چین را مرور کنند. این پلتفرم، مشابه Etherscan یا BscScan عمل می‌کند.

همچنین می‌توانید از طریق Reefscan با قراردادهای هوشمند Reef در تعامل باشید. 

کاوشگر Reef scan
پلتفرم ReefScan؛ برای اسکن تراکنش‌ها و شناسه‌های کیف پول در شبکه Reef

ReefSwap

ReefSwap یک صرافی غیرمتمرکز است که خدماتی از قبیل مبادلات توکن‌های شبکه Reef را ارائه می‌دهد.

این صرافی از مدل نسخه 2 صرافی یونی سواپ استفاده کرده و کاربران را ملزم می‌کند که از طریق افزونه مرورگر Reef به آن دسترسی داشته باشند. همچنین، کاربران می‌توانند یک آدرس کیف پول مبتنی بر EVM را به حساب Reef خود متصل کرده به راحتی دارایی‌های خود را جا‌به‌جا کنند.

صرافی Reefswap
تصویری از صرافی غیرمتمرکز ReefSwap

شبکه Reef با چه پروژه‌هایی همکاری می‌کند؟

شبکه Reef با پرو‌ژه‌های بسیاری همکاری داشته است؛ در ادامه تنها به برخی از پروژه‌های مهم اشاره می‌کنیم.

  • شبکه چین‌لینک (Chainlink): پروتکل Reef با شبکه چین‌لینک در زمینه دریافت اطلاعات مهم با استفاده از اوراکل این شبکه همکاری دارد. پروتکل Reef در Atomic Swap خود از اوراکل چین‌لینک برای دریافت قیمت دقیق ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. 
  • شبکه کاوا (Kava): شبکه کاوا از دیگر همکار‌ان شبکه Reef است. شبکه کاوا، اولین پروژه‌ای است که بر روی شبکه Cosmos راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن، ایجاد قابلیت همکاری میان پروژه‌های مختلف در شبکه‌های بلاک‌چینی مختلف است. علاوه براین، کاوا شبکه‌ای است که وام‌دهی بین زنجیره‌ای را فراهم کرده و در این حوزه با شبکه Reef همکاری می‌کند.
  • صرافی بایننس: این صرافی متمرکز، به منظور ایجاد یک پل ارتباطی میان ارزهای فیات با بازار ارزهای دیجیتال، از پروتکل Reef  استفاده می‌کند. بنابراین، یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌های شبکه Reef، با صرافی بایننس است.
  • پروتکل پلاسم (Plasm): شبکه Reef با پروتکل پلاسم نیز همکاری می‌کند. این پروتکل در زمینه ارائه راه حل لایه دوم برای شبکه‌های بلاک‌چینی فعالیت دارد که با کاهش کارمزد تراکنش‌ها و افزایش سرعت در انجام تراکنش، فرآیند معاملات را تسریع می ‌بخشد.
  • پروتکل bZx: این پروتکل، یکی از پروژه‌های مهم دیفای در شبکه اتریوم است. شبکه Reef با این پروتکل به منظور گسترش و توسعه محصولات خود در دیفای، همکاری می‌کند.

بنیان‌گذاران شبکه Reef چه کسانی هستند؟ 

این شبکه  توسط Denko Mancheski تاسیس شده و توسط این شخص توسعه یافته است. Denko از سن کم به برنامه نویسی علاقه داشت و در همان سنین کم به توسعه نرم‌افزارهای تجاری مشغول بوده است.

بنیانگذار شبکه Reef
Denko Mancheski، بنیان‌گذار شبکه Reef

تیم توسعه شبکه Reef از 12 عضو اصلی تشکیل شده که 6 نفر از آن‌ها مهندسان نرم‌افزار هستند و آپدیت‌های لازم برای این شبکه را اجرا می‌کنند.

لازم به ذکر است که دفتر مرکزی این شبکه، در لندن واقع شده است.

از کجا کوین REEF را خریداری کنیم؟

 ارز دیجیتال REEF را می‌توان از صرافی‌هایی همچون بایننس، کوکوین، کوینکس، یونی سواپ، Huobi Global، FTX، HitBTC، Gate.io، Poloniex و Bitfinex خریداری کرد.

 کوین REEF را در کجا ذخیره کنیم؟

کوین REEF به دلیل اینکه مبتنی بر استانداردهای ERC-20 و BEP-20 است، به راحتی در کیف پول‌هایی که با این دو استاندارد سازگارند، ذخیره می‌شود.

به عنوان مثال، کیف پول‌های تراست والت، متامسک، سیف‌پال، Math Wallet، لجر نانو ایکس و Trezor برای ذخیره REEF مناسب هستند.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره شبکه Reef و توکن حاکمیتی آن (REEF) صحبت کردیم.

هدف اصلی شبکه Reef، تامین نقدینگی مورد نیاز در محصولات دیفای، از طریق منابع گوناگون مانند بهره‌‌گیری از صرافی‌های متمرکز است. علاوه براین، شبکه Reef محصولات متنوعی را در زمینه دیفای به کاربران خود ارائه می‌دهد.

اگر شما هم تجربه کار با این شبکه یا توکن آن را دارید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx