تراست ولت یا متامسک؛ کدام بهتر است؟

تراست ولت یا متامسک

تراست ولت یا متامسک؟ کدام‌یک از این دو برای فعالان ارزهای دیجیتال انتخاب بهتر و کارآمدتری است؟

متامسک و تراست ولت دو مورد از کیف پول‌های ارزهای دیجیتال هستند. یکی از آن‌ها دارای رابط کاربری مدرن بوده و دیگری کیف‌پولی ساده با API قوی است.

شناخت این دو کیف‌پول، ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام از آن‌ها و مقایسه بین این دو، به شما کمک می‌کند که بر اساس نیازها و اهدافی که دارید، بهترین مورد را انتخاب کنید و از آن بهره ببرید.

عناوین مطلب:

اگر می‌خواهید بین تراست ولت و متامسک یکی را برای استفاده انتخاب کنید، در این مقاله مقایسه‌ای بین این دو کیف‌پول انجام می‌شود که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب کمک زیادی کند.

تراست ولت و متامسک چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

این دو کیف‌پول از نظر کارکرد اصلی خود، تفاوت بنیادینی با هم ندارند؛ هر دوی آن‌ها کیف‌پول‌های دیجیتالی هستند که برای ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال و مجازی به کار می‌روند.

در ابتدا لازم است که هر یک از این دو را معرفی کنیم و کمی درباره هر یک توضیح دهیم. ابتدا از متامسک آغاز می‌کنیم.

متامسک

متامسک (MetaMask) یک کیف پول اتریوم با قابلیت استفاده آسان است که به طور خاص برای کسانی طراحی شده است که قبلاً از کیف‌پول‌های اتریوم یا حتی ارزهای دیجیتال استفاده نکرده‌اند.

همچنین این کیف‌پول با سایر مرورگرهای بلاک‌چین مانند Brave و Chrome سازگاری بالایی دارد.

این کیف‌پول از تمام توکن‌هایی که در بستر بلاک‌چین ERC20 هستند پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین می‌توان با آن همه توکن‌های روی شبکه اتریوم را ذخیره‌سازی و نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های اتریوم (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری)

متامسک به یک قابلیت داخلی برای تعویض توکن‌ها مجهز شده است (Swap) که به کاربران اجازه می‌دهد بدون سختی و مشقت خاصی، توکن‌ها را به هم تبدیل کنند.

متامسک رابط کاربری بسیار ساده و راحتی دارد که سرمایه شما را به‌آسانی مدیریت کرده و تراکنش‌هایتان را اجرا می‌کند.

کیف‌پول متامسک در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ موجود است که استفاده از آن را برای کاربران تمام دستگاه‌ها، امکان‌پذیر و آسان می‌کند.

این کیف‌پول از نظر امنیت هم حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که سرمایه‌تان در این کیف‌پول امن خواهد بود.

تراست ولت

تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف‌پول موبایل است که استفاده از اتریوم و تمام توکن‌های ERC20 را با فراهم کردن یک پلتفرم امن و کاربرپسند، راحت و آسان می‌کند.

کارکرد این کیف‌پول با متامسک یکسان نیست و تنها برای مدیریت کوین‌های اتریوم قابل استفاده است.

اما در عین حال، این کیف‌پول دسترسی بسیار خوبی دارد. تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید تراست ولت را نصب و از آن استفاده کنید.

همچنین این کیف‌پول متن‌باز (open-source) است؛ بنابراین معمولاً توسعه‌دهندگان به‌سرعت مشکلات آن را برطرف می‌کنند.

تراست ولت یک کیف پول گرم (hot wallet) است. اما با این حال ویژگی‌های مختلف و متنوعی به کاربران ارائه می‌کند که استفاده از آن را امن و آسان می‌نماید.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

این کیف‌پول از بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند برای ذخیره‌سازی و نگهداری توکن‌های کریپتو یا معامله آن‌ها با کاربران دیگر استفاده شود.

همچنین می‌توان با استفاده از این کیف‌پول، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای انجام داد یا از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ، فیسبوک‌مسنجر، توییتر و تلگرام، به دیگران پول ارسال کرد.

کلیدهای خصوصی شما در تراست ولت، همیشه به صورت محلی و داخلی ذخیره شده و با لایه‌های امنیتی بسیاری محافظت می‌شوند؛ به همین دلیل، تراست ولت از نظر ویژگی‌های امنیتی بهتر عمل می‌کند.

امنیت تراست ولت
تراست ولت نسبت به متامسک کیف‌پول امن‌تری محسوب می‌شود؛ زیرا با لایه‌های امنیتی بسیاری از کلیدهای خصوصی شما محافظت می‌کند.

قابلیت‌ها

برای مقایسه بین این دو کیف‌پول، ابتدا باید به بررسی قابلیت‌های هر کدام از آن‌ها بپردازیم. ابتدا با متامسک شروع می‌کنیم.

قابلیت‌های متامسک

متامسک یک افزونه مرورگرمحور (browser-based) است که به کاربران امکان مدیریت توکن‌های بر بستر اتریوم (ERC20 و ERC721) را می‌دهد.

در ادامه، قابلیت‌های اصلی این کیف‌پول را توضیح می‌دهیم.

داشبورد

داشبورد متامسک یک رابط کاربری آسان برای مدیریت اکانت‌ها و سرمایه‌های اتریوم است.

همچنین امکان تعامل با صفحات وبی که از اتریوم استفاه می‌کنند را به شما می‌دهد. در این بخش به‌راحتی می‌توانید بالانس حساب خود را ببینید، اکانت‌های خود را تغییر دهید و تراکنش‌های خود را از صفحه اصلی ارسال کنید.

در ابتدا که وارد متامسک می‌شوید، به بخش داشبورد هدایت خواهید شد.

در این قسمت می‌توانید کیف‌پول‌ها و بالانس‌های اتریوم خود و هر توکن یا دارایی را که شامل می‌شود ببینید. در این بخش، دو پنجره اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از: «Accounts» و «Tokens».

در قسمت «Accounts» می‌توانید کیف‌پول‌ها و بالانس‌های اتریوم خود را ببینید و در بخش «Tokens»، می‌توانید هر توکن یا دارایی‌های دیگری را که در کیف‌پول‌تان وجود دارد ببینید.

همچنین در قسمت داشبورد، در گوشه بالا سمت راست باکس مربوط به هر کیف‌پول، گزینه مربوط به تنظیمات (settings) قرار دارد.

با کلیک روی آن، یک منو با گزینه‌های ارسال اتر از آن اکانت یا وارد کردن اکانت‌های بیشتر از یک منبع دیگر (مانند Ledger Nano S) باز می‌شود.

قالب

قالب‌های (templates) متامسک به کاربران اجازه می‌دهند که توکن‌هایشان را بر اساس اندازه کیف‌پول خود، شخصی‌سازی کنند.

کاربر می‌تواند از بین قالب‌های مختلفی که در دسترس هستند انتخاب کند یا از صفر، توکن بسازد. پس از این که کاربر توکن را می‌سازد، می‌تواند آن را به سایر کاربران ارسال کرده یا در کیف‌پول خود ذخیره کند تا بعداً از آن استفاده نماید.

نقش و کاربرد

متامسک می‌تواند تمام توکن‌های روی بلاک‌چین اتریوم را، بدون این که نیاز باشد آن‌ها را به صورت دستی اضافه کنید، ببیند.

همچنین می‌توانید با استفاده از فهرستی از توکن‌های محبوب که در حال حاضر در بازار استفاده می‌شوند، توکن‌های مورد نظر خود را جستجو کنید.

علاوه‌براین، متامسک به کاربران اجازه می‌دهد که به صورت مستقیم، با استفاده از مرورگر خود و بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار اضافه‌ای مانند Mist یا Geth، به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) دسترسی داشته باشند.

می‌توانید بدون اجرای فول نود خود یا هماهنگ‌سازی (syncing) دوباره بلاک‌چین، از تمام برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم با استفاده از افزونه (extension) مرورگر آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه متصل کردن متامسک به بلاک‌چین‌های دیگر

امنیت

متامسک یکی از امن‌ترین کیف‌پول‌های موجود و در دسترس است.

این کیف‌پول دارای قابلیت‌های داخلی مختلفی در زمینه امنیت است که از میان آن‌ها، به عنوان نمونه می‌توان به حفاظت از کلمه عبور، تایید هویت دومرحله‌ای و امکانات دیگری اشاره کرد که از پول و سرمایه شما، در برابر افراد هکر و کلاهبردار محافظت می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، متامسک امکان خروجی گرفتن از کلیدهای شخصی‌تان را هم فراهم می‌کند تا هر زمان که نیاز داشتید، از آن‌ها به عنوان پشتیبان یا بک‌آپ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask)

امنیت متامسک
با استفاده از امکان تایید هویت دومرحله‌ای متامسک می‌توانید سطح امنیت حساب خود را بسیار افزایش دهید.

قابلیت‌های تراست ولت

تراست ولت یک اپ موبایل است که به کاربران امکان ذخیره‌سازی، دریافت و ارسال توکن‌های بر بستر اتریوم (ERC20 و ERC721) و کوین‌های اتریوم را از طریق دستگاه‌های موبایل می‌دهد.

حال ببینیم که این کیف‌پول دارای چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی است:

داشبورد

در قسمت داشبورد، اطلاعات زنده قیمت دارایی‌های روی بلاک‌چین در پرتفوی شما نشان داده می‌شود.

می‌توانید قیمت‌های فعلی را برحسب دلار آمریکا یا سایر ارزها ببینید تا همیشه بتوانید وضعیت رشد یا افت سرمایه‌گذاری خود نسبت به دلار را دنبال کنید.

نمودار این قسمت، قیمت‌های بازار را برای دارایی‌های شما در طی زمان نمایش داده و اجازه می‌دهد که بین انواع نمودارهای مختلف جابه‌جا شوید تا داده‌ها را بیشتر بررسی کنید.

همچنین می‌توانید با جستجوی نام یا نماد هر توکن یا کریپتوکارنسی در نوار جستجوی بالای صفحه، قیمت فعلی آن را مشاهده کنید.

با لمس دارایی‌ها در قسمت پایین صفحه، می‌توانید آن‌ها را به کیف‌پول خود اضافه کرده یا از آن حذف کنید.

این قابلیت باعث می‌شود که به‌آسانی بتوانید توکن‌ها و کوین‌هایتان را دنبال کنید تا عملکرد آن‌ها در گذر زمان را به‌سرعت بررسی نموده و تصمیم بگیرید که می‌خواهید خرید بیشتری از آن‌ها انجام دهید یا مقداری از دارایی خود را بفروشید.

قالب‌ها

برای شروع به استفاده از قالب‌ها، وارد منوی تنظیمات در تراست ولت شوید و گزینه «Enable Templates» یا «فعال‌سازی قالب‌ها» را روشن کنید.

وقتی این قابلیت فعال شد، گزینه جدید «Templates» را در منوی اصلی کیف‌پول خود مشاهده خواهید کرد. وقتی می‌خواهید از کیف‌پول خود ارز ارسال کنید، روی مربع «Save as Template» در قسمت پایین صفحه کلیک نمایید.

پس از ذخیره یک قالب می‌توانید با مراجعه به پنجره «Templates» در منوی اصلی کیف‌پول خود به آن دسترسی داشته باشید.

نقش و کاربرد

با استفاده از تراست ولت می‌توانید در لحظه به بقیه پول ارسال کنید یا پرداخت خود را برنامه‌ریزی کنید تا طبق زمان‌بندی شما، به طور خودکار در موعد مقرر انجام شود.

حتی می‌توانید پرداخت‌های تکراری مربوط به کارت‌های اعتباری را بین چند نفر تقسیم کنید تا جداسازی هزینه‌های مکرر مختلف ماهانه، ساده و آسان شود.

پرداخت در تراست ولت
با تراست ولت می‌توانید پرداخت‌های خود را برنامه‌ریزی کنید تا در زمان مقرر، به طور خودکار انجام شوند.

امنیت

تراست ولت از زمان آغازبه‌کار خود، از بیش از 20,000 توکن بر بستر اتریوم (ERC20 و ERC721 و ERC223) پشتیبانی کرده و مورد استفاده بیش از دو میلیون کاربر بوده است.

تراست ولت یک اپلیکیشن کیف پول اتریوم امن، متن‌باز، غیرمتمرکز و ناشناس است.

مقایسه وضعیت ادغام تراست ولت و متامسک

اگر می‌خواهید بین تراست ولت یا متامسک یکی را انتخاب کنید، یکی از عوامل مهم، مسئله ادغام و یک‌پارچگی (integrations) است.

در واقع لازم است بدانید که هر یک از آن‌ها چگونه با اپ‌ها و پلتفرم‌های دیگر ادغام و ترکیب می‌شود تا تجربه کاربری بهتری را برای شما فراهم و نیازهایتان را برطرف کند.

متامسک

متامسک به‌آسانی با پلتفرم‌های اپلیکیشن غیرمتمرکز محبوب مانند Formatic، Portis و Torus ادغام می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که از طریق روش‌های ثبت‌نامی که با آن‌ها آشنا هستند، به اپ‌ها دسترسی داشته باشند.

این ادغام‌ها برای توسعه‌دهندگان اپی که به دنبال جذب کاربران جدید و فراهم کردن تجربه بهتر آشناسازی برای کاربران فعلی هستند، راه‌حلی عالی محسوب می‌شوند.

متامسک به شما اجازه می‌دهد که به طور مستقیم از طریق مرورگر خود، اتریوم و توکن‌های ERC20 را ارسال کنید و ادغام یک‌پارچه با سرویس نام اتریوم یا ENS را فراهم می‌کند.

سرویس نام اتریوم این امکان را به کاربران می‌دهد که در اپ‌ها و وب‌سایت‌های اتریوم، به‌سادگی نام کاربری خود را تایپ کنند و نیازی به یاد داشتن آدرس طولانی و پیچیده کیف‌پول خود نداشته باشند.

تراست ولت

تراست ولت با Kyber Network ادغام شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به ترک کردن پلتفرم، به صورت مستقیم از داخل اپ توکن‌های خود را تبدیل کنند (Swap).

این اقدام باعث شده است که تراست ولت به ارائه یک محصول و ابزار همه‌جانبه برای حل نیازهای حوزه کریپتو یک قدم نزدیک‌تر شود.

اخیراً تراست ولت نسخه جدید دسکتاپ اپ کیف پول غیرحضانتی (non-custodial) خود را راه‌اندازی و ارائه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های کریپتو را روی کامپیوترهای ویندوز، مک و لینوکس، نگهداری، ارسال، دریافت و تعویض کنند.

دلیل اصلی برای این که توکن خود را در این کیف‌پول ادغام کنید این است که تراست ولت مخاطبین زیاد و قابل توجهی از میان علاقه‌مندان کریپتو دارد.

کاربران اتریوم یا توکن‌های ERC20 می‌توانند از تراست ولت به عنوان راه‌حلی برای مسئله ذخیره‌سازی و نگهداری استفاده کنند. با این کار می‌توانند پول و سرمایه خود را امن نگه دارند و در عین حال از تمام مزایای پلتفرم بهره‌مند شوند.

تراست ولت همچنین با StableUSD با نماد USDS همکاری کرده است تا به کاربران راهی برای ارسال بین‌المللی پول بدون نگرانی از بابت نوسانات نرخ تبدیل ارز یا کارمزد بالای سرویس‌های انتقال پول سنتی ارائه کند.

برای شروع استفاده از این خدمت جدید، کافی است روی هر دستگاهی که از آن پشتیبانی می‌شود، وارد حساب تراست ولت خود شوید.

مقایسه هزینه استفاده

برای این که بدانیم بین تراست ولت یا متامسک کدام را انتخاب کنیم، باید به مسئله قیمت و هزینه استفاده هم توجه داشته باشیم.

ابتدا از متامسک شروع می‌کنیم. استفاده از متامسک رایگان است و افزونه مرورگر و اپ آن را می‌توان از وب‌سایت رسمی متامسک دانلود کرد.

تراست ولت نیز هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند و قیمت‌گذاری توسط بلاک‌چین یا شبکه‌ای که توکن روی آن قرار دارد مشخص می‌شود.

Best crypto wallets 884x584 1
استفاده از کیف‌پول متامسک کاملاً رایگان است و به‌راحتی می‌توان آن را از سایت رسمی متامسک برای استفاده دانلود کرد.

شباهت‌‌ها و تفاوت‌های تراست ولت و متامسک

دلایل مختلف زیادی برای انتخاب یکی از این دو گزینه وجود دارد.

اما یک چیز مشخص است و آن این است که اگر قصد دارید از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنید، به نوعی کیف پول نیاز خواهید داشت که بتواند امنیت سرمایه شما را حفظ کند.

در ادامه به شباهت‌ها و تفاوت‌های بین این دو کیف‌پول می‌پردازیم و کمک‌تان می‌کنیم که بفهمید کدام کیف‌پول با توجه به نیازهای شما گزینه بهتری است.

تفاوت‌ها

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت بین متامسک و تراست ولت این است که متامسک، یک کیف‌پول کریپتو بر پایه وب است که به عنوان یک افزونه روی مرورگرهای اینترنت کار می‌کند.

اما تراست ولت کیف‌پولی به شکل اپلیکیشن موبایل است که از اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های آن‌ها مربوط به رابط کاربری است. متامسک ظاهر شیک و جذابی دارد اما در مقابل، رابط کاربری تراست ولت بیشتر از این که روی زیبایی متمرکز باشد، روی سادگی تمرکز دارد.

تراست ولت علاوه بر کاربرد و کارکردی که به عنوان یک کیف‌پول کریپتو دارد، همچنین یک اپ‌استور برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) است که جستجو و یافتن اپ‌های جالب و جدید را آسان می‌کند.

این قابلیت باعث می‌شود که تراست ولت نسبت به سایر کیف‌پول‌های کریپتو که معمولاً تنها می‌توانند برای مدیریت دارایی‌های کریپتو به کار روند و کارکرد اضافی دیگری ندارند، گزینه منحصربه‌فردی محسوب شود.

تراست ولت یک صرافی داخلی هم دارد که با استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری یا تراکنش‌های بانکی می‌توانید در آن کریپتو خرید و فروش کنید.

تراست ولت و متامسک، هر دو می‌توانند توکن‌های بر پایه اتریوم (ERC20 و ERC721) را مدیریت کنند اما با این حال، متامسک امکان تعویض بین ارزهای بر پایه اتریوم با استفاده از ShapeShift (از طریق API) را هم فراهم می‌کند.

از طرفی، تراست ولت تنها از ارسال و دریافت ارزهای بر پایه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

متامسک علاوه بر اتریوم از چندین بلاک‌چین، شامل بیت‌کوین از طریق پروتکل Rootstock یا RSK و لایت‌کوین از طریق پروتکل Litewallet پشتیبانی می‌کند.

در مقابل، تراست ولت تنها از اتریوم در رابط کاربری بومی خودش پشتیبانی می‌کند.

متامسک با این که می‌تواند برای دسترسی به DApps روی دستگاه‌های دسکتاپ مورد استفاده قرار گیرد، به کاربران اجازه و امکان نگهداری دارایی‌های کریپتو یا کوین‌های اتر را نمی‌دهد.

با این حال، کاربران می‌توانند از آن برای انتقال پول از یک کیف‌پول به دیگری استفاده کنند.

در مقابل، تراست ولت راه امنی در اختیار کاربران می‌گذارد که دارایی‌های کریپتو یا کوین‌های اتر خود را روی یک دستگاه موبایل ذخیره و نگهداری کنند.

تراست ولت تنها از دارایی‌های روی بستر اتریوم (مانند ETH و KNC و OMG) پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که متامسک از اتریوم، بیت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی تراست ولت و متامسک از ارزهای مختلف
متامسک برخلاف تراست ولت، نه تنها از دارایی‌های بر بستر اتریوم، بلکه از بیت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

متامسک دارای یک قابلیت صرافی داخلی (که با افزونه ادغام شده) است که در آن می‌توانید به طور مستقیم، از طریق صرافی Coinbase و بدون نیاز به ترک افزونه مرورگر، ETH یا BTC بخرید.

در حالی که تراست ولت از چنین قابلیتی برخوردار نیست.

شباهت‌ها

هر دو کیف‌پول امکان جابه‌جایی آسان بین تست‌نت و مین‌نت را فراهم می‌کنند.

این قابلیت برای تست پروژه‌های جدید یا اتصال به سایر کاربران روی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و استفاده از شبکه در زندگی واقعی مفید است.

همچنین به‌سادگی می‌توانید با استفاده از یک فایل json کیف‌پول خود را از متامسک به تراست ولت وارد کنید.

علاوه بر آن می‌توانید کیف‌پول مورد نظر را با استفاده از یک فایل csv، از یک کیف‌پول سخت‌افزاری مانند Trezor یا Ledger وارد کنید.

بیشتر بخوانید: لجر یا ترزور؛ کدام کیف پول سخت افزاری بهتر است؟

در هر دو کیف‌پول می‌توانید بدون نیاز به ساخت اکانت جدید، به شبکه‌های مختلف متصل شوید. تنها لازم است که از کلید خصوصی خود روی یک شبکه خروجی بگیرید و آن را روی شبکه دیگری استفاده کنید.

هر دو کیف‌پول متامسک و تراست ولت امکان ارسال و دریافت توکن‌های اتریوم (ETH) را از هر جای جهان بدون داشتن اکانت در صرافی‌های متمرکز مانند Coinbase یا Binance فراهم می‌کنند.

هر دوی این کیف‌پول‌ها رابط کاربری ایمنی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

کاربران اغلب به‌سادگی می‌توانند در آن با کلیک کردن روی یک دکمه یا وارد کردن مجموعه‌ای از اعداد در صفحه‌ای که در حال بازدید از آن هستند، تاریخچه تراکنش‌های خود را مشاهده کنند، بالانس‌های خود را تایید کنند و کدهای رهگیری جدید ایجاد کنند.

تا جایی که مسئله سازگاری (compatibility) اهمیت دارد، هر دوی این کیف‌پول‌ها از توکن‌های بر پایه ERC20 پشتیبانی می‌کنند.

متامسک و تراست ولت از پلتفرم‌های بزرگی مانند کروم، فایرفاکس، iOS و اندروید پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید روی گوشی هوشمند یا تبلت خود از متامسک استفاده کنید، باید اپ اندروید یا iOS آن را دانلود کنید.

اگر می‌خواهید روی مرورگر خود از تراست ولت استفاده کنید، باید اپ را برای دستگاه مورد نظر (iOS یا اندروید) خود دانلود کرده و سپس راهی برای ادغام آن با مرورگر خود پیدا کنید.

همچنین هر دوی آن‌ها با فراهم کردن دسترسی آسان از طریق APIهای web3 داخلی، امکان تعامل مستقیم با DAppها را از طریق مرورگرها مهیا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول وب 3 چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

هر دوی این ابزارها متن‌باز یا open source هستند؛ بنابراین همه افراد می‌توانند با برطرف کردن باگ‌های موجود یا ارائه کارکردهای مختلفی که دوست دارند در به‌روزرسانی‌های آینده وجود داشته باشد، در پیشرفت و توسعه آن‌ها سهیم باشند.

در نهایت این که هر دوی این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند که اعلان‌ها (notifications) را برای انتقال توکن تنظیم کنند یا تاریخچه تراکنش را بررسی نمایند.

شباهت تراست ولت و متامسک
متامسک و تراست ولت، هر دو ابزارهایی متن‌باز هستند؛ بنابراین قابل اطمینان هستند و امکان رفع سریع مشکلات آن‌ها وجود دارد.

تراست ولت یا متامسک؛ مزایا و معایب

در ادامه مطلب، برای این که درک بهتری برای مقایسه بین تراست ولت و متامسک داشته باشید و بتوانید از بین آن‌ها یکی را که برای نیازهایتان مناسب‌تر است انتخاب کنید، به بررسی مزایا و معایب هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای متامسک

به بررسی بعضی از مزایا و معایب استفاده از متامسک می‌پردازیم.

  • متامسک تعامل با DAppهای بر پایه اتریوم را آسان می‌کند. علاوه‌براین، به کاربران اجازه می‌دهد که از یک آدرس کیف‌پول اتریوم روی چند دستگاه استفاده کنند؛ بدون این که به نصب نرم‌افزار اضافی یا تنظیمات خاصی نیاز باشد.
  • اتصال امن؛ متامسک متن‌باز است و می‌تواند به عنوان یک اپ مستقل دسکتاپ یا موبایل مورد استفاده قرار گیرد. اما معمولاً به صورت افزونه مرورگر استفاده می‌شود. افزونه‌های مرورگر موقع دسترسی به سایت‌ها، کنترل بیشتری از نظر امنیت فراهم می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که به‌سرعت بین اکانت‌ها و شبکه‌ها جابه‌جا شوند.
  • اجرای DAppها به طور مستقیم در خود مرورگر
  • امکان مدیریت آسان اکانت و تبدیل ارزها با ShapeShift
  • راحتی استفاده برای توسعه‌دهندگان
  • متامسک به شما اجازه می‌دهد که با یک دکمه به وب‌سایت‌ها متصل شوید و با چند کلیک، به هر آدرس کیف‌پولی اتر ارسال کنید.
  • به عنوان یک کاربر، شما سرمایه و پول‌هایی را که در اکانت‌های متامسک خود نگهداری می‌کنید، کنترل خواهید کرد. این اکانت‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که توکن‌ها و اترهای خود را در کیف‌پول‌های جداگانه نگهداری کنند که می‌توان با سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا صرافی‌ها به آن‌ها دسترسی داشت.
  • همچنین متامسک به کاربران خود اجازه می‌دهد که بدون نیاز به نصب فول نود (full node) خود، از قراردادهای هوشمند روی شبکه اتریوم استفاده کنند. این امکان باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود و در عین حال، موانع را برای ورود سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر پایه اتریوم کاهش می‌دهد.

معایب متامسک

  • متامسک در حال حاضر با تمام مرورگرها سازگار نیست؛ متامسک تنها روی مرورگر کروم، فایرفاکس، Edge و Brave در دسترس است.
  • متامسک شما را به طور کامل از کلاهبرداری‌ها محافظت نمی‌کند. با این که متامسک می‌تواند از سایت‌های جعلی دور نگه‌تان دارد و از کلید خصوصی‌تان محافظت کند، همچنان در بعضی از مسائل هم ناتوان است. اگر به وب‌سایتی برخوردید که مشکوک به نظر می‌رسید، وارد آن نشوید (در عوض، آدرس آن را در EtherscamDB (که توسط همان افرادی که متامسک را ساخته‌اند اداره می‌شود) کپی کنید. اگر سایت مورد نظر قبلاً به عنوان مورد کلاهبرداری گزارش شده باشد، از طریق این پایگاه داده متوجه خواهید شد. اگر گزارش نشده باشد، به احتمال زیاد امن است).
  • متامسک تمام کلیدهای خصوصی را به صورت داخلی و محلی نگهداری می‌کند. در نتیجه، اگر هارد درایو شما آسیب ببیند یا کامپیوتر خود را از دست بدهید یا گم کنید، دسترسی‌تان به تمام پول و سرمایه‌ای که در اکانت ثبت‌شده با متامسک نگهداری و ذخیره می‌شد را از دست خواهید داد.
معایب متامسک
در صورت از دست رفتن هارد دیسک یا کامپیوتر شما، تمام سرمایه‌تان را در کیف‌پول متامسک از دست خواهید داد.

مزایای تراست ولت

  • می‌توانید کلید خصوصی خود را روی دستگاه ذخیره کنید تا هیچ فرد دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. این باعث می‌شود که این کیف‌پول امن‌تر از سایر کیف‌پول‌ها باشد.
  • تراست ولت به کلیدهای خصوصی کاربران خود دسترسی ندارد. بنابراین هیچ یک از افراد مربوط به تراست ولت به پول شما دسترسی نخواهند داشت (که یکی از ویژگی‌های رایج کیف‌پول‌های گرم است). در عوض، شما اپ را دانلود کرده و کلید خصوصی خود را می‌سازید. این سطح از امنیت باعث آسودگی خاطر افراد خواهد شد؛ چرا که کنترل پول‌هایشان در دست خودشان است.
  • با پشتیبانی داخلی تراست ولت از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از طریق اپ تراست ولت می‌توانید به طور مستقیم با بلاک‌چین اتریوم و تمام DAppهای روی آن تعامل داشته باشید. بنابراین می‌توانید از تراست ولت به عنوان مرورگری برای تمام چیزهای مربوط به اتریوم استفاده کنید. یکی از بهترین قابلیت‌های فناوری بلاک‌چین این است که پروژه‌های بی‌نظیر زیادی روی آن ساخته می‌شود. بنابراین استفاده از اپی که امکان تعامل آسان با این پروژه‌ها را فراهم می‌کند، بسیار مطلوب خواهد بود.
  • تراست ولت برای امنیت کلیدهای خصوصی و اطلاعات تراکنش، از رمزنگاری سخت‌افزاری AES با یک کلمه عبور استفاده می‌کند. اگر می‌خواهید امنیت مضاعفی داشته باشید، می‌توانید از Face ID یا Touch ID (تشخیص هویت با چهره یا اثر انگشت) استفاده کنید تا از دسترسی افراد غیرمجاز پیشگیری کنید.
  • تراست ولت از بیش از 20 ارز دیجیتال مختلف، شامل توکن‌های اتریوم (ETH)، بیت‌کوین (BTC)، لایت‌کوین (LTC)، ریپل (XRP)، مونرو (XMR) و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. با چنین امکانی، از انعطافی برخوردار خواهید شد که می‌توانید در یک مکان، با ارزهای فیات مانند دلار یا یورو، ارز مورد نظر را خریداری کنید و سپس به‌سرعت آن‌ها را به کوینی که ترجیح می‌دهید تبدیل کنید. برای ارسال کریپتو از آدرسی در داخل اپ، کارمزدی پرداخت نخواهید کرد.
  • تراست ولت از ادغام داخلی با صرافی‌های غیرمتمرکز Kyber Network و Changelly و Bancor برخوردار است. با این قابلیت می‌توانید به طور مستقیم از داخل کیف‌پول خود، ارز دیجیتال خریداری کنید.

معایب تراست ولت

  • تراست ولت یک کیف‌پول SPV است و این یعنی یک کپی کامل از بلاک‌چین را ذخیره نمی‌کند. در عوض، از سرورهای مخصوصی استفاده می‌کند که بدون این که به سراغ همه بلاک‌های بلاک‌چین بروند، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. امنیت این روش از تایید فول نود کمتر است؛ زیرا هکرها فرصت بیشتری برای مخدوش کردن اطلاعات دارند.
  • در اکانت تراست ولت خود نمی‌توانید از تایید دومرحله‌ای (two-factor authentication) یا 2FA استفاده کنید. این کیف‌پول فقط یک سطح حفاظت دارد و آن هم کلمه عبور شماست. این مسئله باعث می‌شود که هکرها آسان‌تر بتوانند بدون دانستن کلمه عبور شما، وارد اکانت‌تان شوند.

استفاده کاربران ایرانی از تراست ولت و متامسک

کیف‌پول‌های تراست ولت و متامسک برای کاربران ایرانی محدودیتی در نظر نگرفته‌اند و استفاده از هر دوی آن‌ها برای ایرانیان امکان‌پذیر است.

بنابراین ایرانیان توسط این دو پلتفرم تحریم نشده‌اند و همچنین مشکلات داخلی نظیر فیلترینگ هم برای آن‌ها وجود ندارد.

با این وجود بیان یک نکته درباره کیف‌پول تراست ولت ضروری است. همانطور که بالاتر اشاره شد، دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف از طریق مرورگر پلتفرم تراست ولت امکان‌پذیر است.

در واقع در این صورت، تراست ولت نقش واسطه را بازی می‌کند. اگر بخواهید از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید، با محدودیت تحریم کاربران ایرانی مواجه خواهید شد‌.

برای مثال پنکیک سواپ و یونی سواپ کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

بنابراین خود تراست ولت ایرانیان را تحریم نکرده است اما برای استفاده از DAppهای آن در مرورگر اپلیکیشن، با محدودیت و مشکل عدم دسترسی مواجه خواهید شد.

سوالات متداول

بر اساس چه معیارهایی می‌توان از کیف‌پول‌های تراست ولت یا متامسک یکی را انتخاب کرد؟

معیارهای مختلفی را می‌توان برای مقایسه این کیف‌پول‌ها در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها، قابلیت‌ها، امنیت، قیمت‌گذاری و ادغام با پلتفرم‌ها و ابزارهای کارآمد دیگر است.

مهم‌ترین تفاوت بین تراست ولت و متامسک چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین متامسک و تراست ولت این است که متامسک، یک کیف‌پول کریپتو بر پایه وب است که به عنوان یک افزونه روی مرورگرهای اینترنت کار می‌کند اما تراست ولت کیف‌پولی به شکل اپلیکیشن موبایل است که از اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند.

امکان دسترسی به تراست ولت یا متامسک روی دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف وجود دارد؟

بله؛ هر دوی آن‌ها از پلتفرم‌های بزرگی مانند کروم، فایرفاکس، iOS و اندروید پشتیبانی می‌کنند. با این حال محدودیت‌هایی هم وجود دارد و برای مثال، استفاده از متامسک روی همه مرورگرها امکان‌پذیر نیست.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره انتخاب تراست ولت یا متامسک توضیح دادیم و این دو کیف‌پول را از جنبه‌های مختلف مقایسه کردیم.

در مجموع می‌توان گفت که متامسک با اختلاف گزینه بهتری برای بیشتر افراد است. متامسک کمی متنوع‌تر است؛ چون به شما اجازه می‌دهد که از مرورگر کروم یا فایرفاکس خود استفاده کنید و به عنوان یک پلاگین برای بعضی کیف‌پول‌های اتریوم عمل می‌کند.

همچنین اگر نمی‌خواهید که با هر بار استفاده از اپ کلمه عبور خود را تایپ کنید، استفاده از متامسک را توصیه می‌کنیم.

متامسک امکان دسترسی شما به بسیاری از ابزارهای دیگر مانند My Ether Wallet، EtherDelta و توکن‌های ERC20 را فراهم می‌کند. به همین دلیل، برای کوین‌های مختلف، به کیف‌پول دیگری نیاز نخواهید داشت.

بنابراین می‌توانید در هزینه صرفه‌جویی کنید. وقتی از کوین‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود، این مسئله می‌تواند عامل مهمی محسوب شود.

این نکته که متامسک رایگان است و هیچ هزینه‌ای از کاربران خود دریافت نمی‌کند، نشان می‌دهد که اداره‌کنندگان آن، افراد درستکاری هستند و می‌خواهند به همه افراد کمک کنند که از مزایای ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوند.

بنابراین توصیه کلی ما در پاسخ به سوال تراست ولت یا متامسک، استفاده از متامسک است اما در نهایت، این شما هستید که با توجه به نیازهای خود و مزایا، معایب و ویژگی‌هایی که از هر یک از این کیف‌پول‌ها گفته شد، یکی را انتخاب می‌کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول تراست ولت (Trust wallet)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx