ترجیح زمانی (Time Preference) چیست و چه ارتباطی با بیت‌کوین دارد؟

ترجیح زمانی چیست؟

در سال 1972، والتر میشل (Walter Mischel) روانشناس دانشگاه استنفورد، یکی از مشهورترین آزمایش‌ها به نام آزمایش مارشمالو (Marshmallow) را درباره کودکان انجام داد.

این مطالعه زمانی معروف شد که نتایج آن همبستگی مثبتی با نمرات آزمون SAT (آزمون استعداد تحصیلی قبل از کالج) داشت.

والتر میشل با آزمایش مارشمالو که به آن تست قدرت اراده و خویشتن‌داری نیز می‌گویند، به تحقیق درباره ارتباط بین تاخیر یک لذت ناشی از انجام یک عمل و عملکرد آینده افراد پرداخت.

عناوین مطلب:

در این آزمایش، برای بررسی تاخیر لذت ناشی از انجام یک عمل، کودکان (4 تا 6 سال) در یک اتاق و در مقابل یک خوراکی مطلوب مانند مارشمالو می‌نشستند. به کودکان گفته شده بود که می‌توانند مارشمالو را بردارند اما اگر 15 دقیقه صبر کنند و به مارشمالو دست نزنند، علاوه بر همان مارشمالو، یک مارشمالو دیگر هم جایزه می‌گیرند.

گروهی از کودکان قادر به مقاومت در برابر خوردن مارشمالو بودند و از دست زدن به مارشمالو خودداری کردند، ولی گروهی دیگر نمی‌توانستند مقاومت کنند.

والتر میشل و همکارانش با بررسی هر دو گروه در سال‌های آینده، نشان دادند آن دسته از کودکان که به مارشمالو دست نزدند، با این تفسیر که اراده‌ای قوی‌تر دارند و می‌توانند کنترل بیشتری بر روی رفتارشان داشته باشند، در آینده از نظر سلامتی، تحصیلی و شغلی وضعیت بهتری داشته و حتی در ازدواجشان موفق تر هستند!

کودکانی که مقاومت کرده بودند، خلاقیت به خرج داده و راه‌هایی را پیدا کرده بودند که با اشتیاقشان مبارزه کنند؛ به عنوان مثال حواس و تمرکزشان را بر روی چیزهای دیگری معطوف کرده بودند، در گوشه‌ای از دیوار اتاق نشسته بودند، چشمانشان را بسته بودند یا تصور کرده بودند مارشمالوها تکه‌های ابر هستند و نباید خورده شوند.

آزمایش مارشمالو
کودکان درحال انجام آزمایش مارشمالو در دانشگاه استنفورد

حالا که آزمایش مارشمالو را شرح دادیم، باید ببینیم که این آزمایش چه ارتباطی با بیت‌کوین و بازارهای مالی دارد؟

از مارشمالو تا بیت‌کوین!

بیت‌کوین یک سیستم پولی جدید است که قابل پیش‌بینی و از نظر دیجیتالی کمیاب است. این ویژگی‌ها، بیت‌کوین را به یک ذخیره ارزش همچون طلای دیجیتال یا پول سالم تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: طلا و بیت‌کوین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

پول سالم یا باثبات، پولی است که توسط یک کالای ملموس (مانند طلا، نقره و…) پشتیبانی می‌شود و نسبت به ارزهای فیات کمتر در معرض تورم خواهد بود. این نوع پول، از کنترل دولت‌ها خارج است و قدرت خرید خود را توسط نیروهای موجود در بازارهای مالی تعیین می‌کند.

یک نویسنده به نام Saifedean Ammous در کتاب ” The Bitcoin Standard”، ارتباط بین ترجیح زمانی (Time Preference) و پول سالم را بررسی کرده که در این کتاب این گونه نوشته است:

ارزش ثابت پول سالم در طول زمان، منجر به انگیزه بیشتر برای برنامه‌ریزی در آینده شده و ترجیح زمانی را کاهش می‌دهد.

به عبارت دیگر؛ شخصی با ترجیح زمانی بالا (High Time Preference)، نگرانی درباره آینده خود ندارد و در تلاش برای تامین نیازهای فعلی خود است؛ از طرفی، یک شخص با ترجیح زمانی کم (Low Time Preference)، صبور است و توانایی به تعویق انداختن رضایت و لذت درباره یک چیز را دارد.

به این معنا که افراد با ترجیح زمانی کم، دستاوردهای آینده برایشان مهم‌تر است و از نیازهای فعلی خود چشم‌پوشی می‌کنند تا در آینده به هدف دلخواه خود دست یابند.

مقایسه ترجیح زمانی کم و ترجیح زمانی زیاد
افراد با ترجیح زمانی کم، دائما درحال سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هستند؛ اما افراد با ترجیح زمانی زیاد، در لحظه زندگی می‌کنند و پس‌اندازی برای خود ندارند.

ترجیح زمانی رابطه مستقیمی با پیشرفت تمدن ما دارد. اجداد ما رفته رفته زمان و انرژی خود را در چیزهای باارزشی که در کوتاه‌مدت رضایت‌بخش نبودند، سرمایه‌گذاری کردند؛ همین امر موجب تکامل اجداد و تمدن ما شد.

در ابتدا این کار با ساخت سلاح و ابزار شروع شد و همین امر انسان‌ها را از کوچ‌نشینی دور کرد و به آن‌ها آموخت که انرژی خود را در یک کار باارزش که ترجیح زمانی کمتری دارد، مصرف کنند.

ترجیح زمانی کمتر، نتایج بهتری به همراه دارد

مجدد آزمایش مارشمالو را به خاطر بیاورید؛ کودکانی که توانایی بیشتری در به تعویق انداختن لذت و رضایت خود داشتند، در دهه‌های بعدی از زندگی خود، نتایج بهتری را به دست آوردند.

در واقع کودکان با ترجیح زمانی کم، عملکرد تحصیلی بهتری داشته و بدون داشتن هیچ نکته منفی در زندگی خود موفق بودند.

علاوه بر این، صلح و رفاه در این جوامع بیشتر است؛ چراکه در چنین جوامعی مردم می‌دانند که درگیری و آشفتگی ذهنی، مانع از تولید کالاهای سرمایه‌ای و پیشرفت در فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد.

رابطه بین ترجیح زمانی و هودل (Hodl)

به طور کلی پول، راهی برای ذخیره انرژی مردم است؛ بنابراین بیت‌کوین به عنوان معتبرترین پول، می‌تواند از کار و انرژی گران‌بهای شما در آینده محافظت کند.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

در واقع هودل، همان مفهوم به تاخیر انداختن رضایت و ترجیح زمانی کم است. شما با هودل بیت‌کوین، باید از نمودارهای قیمت روزانه و ماهانه آن چشم‌پوشی کنید و تنها به مزایای بالقوه بیت‌کوین فکر کنید؛ این کار منجر به کاهش ترجیح زمانی، ذخیره انرژی و سرمایه برای شما خواهد شد.

اگرچه زندگی در زمان حال و خرید کالا و لوازم مصرفی در هر لحظه، از نظر ذهنی محاسنی دارد؛ اما در درازمدت منجر به افزایش ترجیح زمانی و فروپاشی اقتصادی یک جامعه خواهد شد.

جوامع به پول نیاز دارند و برای تکامل باید اشکال بهتری از پول رایج را که ترجیح زمانی کمتری دارد، جایگزین کنند. به عنوان مثال، ممکن است شما با کاشت یک درخت و پرورش آن طی چند سال، به فکر بهره‌وری از آن درخت و استفاده آن برای نسل‌های آینده باشید.

در این حالت شما وقت و انرژی خود را برای یک چیز باارزش با ترجیح زمانی کم صرف کرده‌اید؛ این امر در آینده نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.

سرمایه‌گذاری
مفهوم ترجیح زمانی کم و موفقیت در آینده، مانند کاشت یک درخت و تفکر بهره‌وری از آن در سال‌های آینده است.

ترجیح زمانی چه ارتباطی با بیت‌کوین و کاهش تورم دارد؟

همانطور که گفتیم؛ پول سالم، پولی است که توسط یک کالای ملموس پشتیبانی می‌شود و کمتر در معرض تورم قرار دارد.

در توضیح اینکه چگونه پول سالم با ایجاد انگیزه در کاربران جهت تولید بیشتر، ترجیحات زمانی کم را به وجود می‌آورد؛ باید بگوییم که تنها راه اصولی برای به دست آوردن پول در یک جامعه، تولید یک چیز باارزش برای دیگران و مبادله آن در ازای پول است.

همه افراد در جامعه به دنبال به دست آوردن پول بیشتر هستند، درنتیجه بیشتر کار می‌کنند تا تولید و رفاه مادی بیشتری ایجاد کنند؛ این امر به نوبه خود منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش بهره‌وری می‌شود.

از طرف دیگر؛ هنگامی که قدرت خرید مردم در جامعه‌ای به سرعت کم شود، تنها اقدام معقول این است که در سریع‌ترین زمان ممکن، ارز رایج آن کشور با یک ذخیره ارزش برتر مبادله شود. به همین دلیل است که بیت‌کوین در کشورهایی همچون ونزوئلا، ترکیه، آرژانتین و نیجریه با قیمت بالاتری معامله می‌شود.

به این ترتیب، بیت‌کوین به دلیل اینکه خارج از کنترل دولت‌ها است و ماهیت ضد تقلبی و کمیاب دارد، گزینه مناسبی برای کاهش تورم و کاهش ترجیح زمانی در یک جامعه است.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

سخن پایانی

ترجیح زمانی بر نتایج زندگی افراد تأثیرگذار است. در همین راستا، سیستم‌های پولی که به تشویق ترجیحات زمانی کم، پس‌انداز، انباشت سرمایه و تولید می‌پردازند؛ منجر به ایجاد پیشرفت‌های تکنولوژیکی شده که تاثیرات مثبتی بر جامعه می‌گذارد.

اما در نقطه مقابل؛ استفاده از ارزهای فیات، انگیزه مصرف، پس انداز و انباشت سرمایه را کمتر کرده و به منجر به کاهش بهره‌وری و کاهش دستمزدها می‌شود.

به این ترتیب، پذیرش پول سالم مانند بیت‌کوین، دنیای بهتری را برای همه ایجاد می‌کند؛ در حالی که پایبندی به سیستم مالی فعلی با ارزهای فیات، جهان را در مسیر بحران اقتصادی دوره‌ای قرار می‌دهد. 

با این حال، آگاهی از ترجیح زمانی و ارتباط آن با تصمیماتی که می‌گیرید، به خصوص از نظر مالی، می‌تواند چشم‌انداز ارزشمندی را نه تنها به زندگی خودتان، بلکه به طور کلی به روندهای جامعه اضافه کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx