7 نکته مهم که قبل از خرید بیتکوین باید در نظر بگیرید

سرمایه گذاری در بیت کوین

به عنوان یک تازه‌کار، علاقه‌مند به خرید بیت‌کوین به قصد سرمایه‌گذاری هستید؟

در ادامه اصولی که باید در سرمایه‌گذاری به آن توجه کنید را می‌خوانید.

در سال‌های آتی شاهد رویدادهای بسیاری در رابطه با بیت‌کوین خواهیم بود.

عناوین مطلب:

نصف شدن پاداش استخراج یا هالوینگ (halving) بیت‌کوین در ماه می 2020 اتفاق افتاد (و در سال 2024 نیز تکرار می‌شود) و بحران اقتصادی احتمالی و بی‌ثباتی‌های سیاسی در سرتاسر جهان شرایطی ایده‌آل برای افزایش شدید قیمت بیت‌کوین مهیا خواهند کرد.

 

پایان سال 2017 و بازار سال 2021 را باید به خاطر داشت

افزایش احتمالی قیمت بیت‌کوین به طور طبیعی با هجوم قابل توجهی از افراد تازه‌وارد به بازار همراه خواهد بود که سعی دارند سودهای کلان به دست آورند.

ورود کاربران جدید می‌تواند چیز خوبی باشد اگر این افراد همان اشتباهات پایان سال 2017 را مرتکب نشوند.

جنونی که در انتهای سال 2017 بازار بیت‌کوین و رمزارزها را فرا گرفته بود منجر به حباب سوداگرانه‌ای شد که انفجارش بازار را در طول سال 2018 در یک چرخه نزولی طولانی فرو برد.

به منظور جلوگیری از اینکه همین دلایل باری دیگر مسبب نتایجی فاجعه‌بار در سال 2020 نباشند، راهنمای کوتاهی برای افرادی که می‌خواهند بیت‌کوین بخرند ارائه خواهیم کرد.

اگر یک بیت‌کوین‌باز باشید، این مقاله لزوما چیز جدیدی به شما آموزش نمی‌دهد اما شما می‌توانید از این فرصت برای به اشتراک گذاشتن آن با افرادی که می‌خواهند برای اولین بار بیت‌کوین بخرند استفاده کنید.

 

اصل شماره یک: ببینید بیت‌کوین واقعا چیست

افراد زیادی پا به بازار بیت‌کوین می‌گذارند بدون اینکه حتی به خود زحمت فراگیری بیت‌کوین را بدهند.

این افراد خیلی ساده می‌پندارند که بیت‌کوین یک دارایی جدید و به شدت کارآمد است و نباید از کنار آن گذشت.

  • برخی تصور می‌کنند بیت‌کوین مانند سهام است و به آنها سودی پرداخت می‌شود!
  • برخی دیگر هیچ درکی از بیت‌کوین ندارند و فقط نام آنرا شنیده‌اند و اینکه سود خوبی دارد!

همین تفکرات اشتباه و ناآگاهی‌ها باعث می‌شود کلاهبرداران از افراد مبتدی سوءاستفاده کنند.

این نگرش که به طور خاص مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است باعث می‌شود بسیاری افراد مسئله اساسی در مورد بیت‌کوین را فراموش کنند.

قیمت بیت‌کوین در طول 10 سال از زمان تولدش، از 1 دلار به 7500 دلار رسید و از آن بهتر، قیمت‌اش در پایان 2017 در نقطه اوج 20 هزار دلار قرار داشت.

تمام این اعداد و ارقام فوق‌العاده هستند و باعث گیج‌شدن معامله‌گران در بازارهای سنتی می‌شوند.

با این حال، این اعداد جنبه انقلابی بیت‌کوین را نشان نمی‌دهند.

هیچ‌یک از رقم‌هایی که قیمت بیت‌کوین به آن رسیده نمی‌تواند آنچه که بیت‌کوین درواقع می‌تواند در آینده به دنیا عرضه کند را نشان دهد.

اگر تصمیم به خرید بیت‌کوین دارید، باید اول از همه دریابید که بیت‌کوین چگونه توانسته سیستم پولی عادلانه‌تری برای تمام افراد ایجاد کند.

باید درک کنید که چرا سیستم پولی و مالی کنونی دچار نقص است و قابل اصلاح نیست.

هنگامی که تمام این مسائل را دریافتید، متوجه می‌شوید که چرا بیت‌کوین فراتر از یک سرمایه‌گذاری ساده است.

پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب «ارزهای دیجیتال، سیر تکامل طبیعی پول» را بخوانید.

در این کتاب می‌توانید درباره سیستم پولی و مالی از گذشته تاکنون بیشتر بدانید و دلیل پیدایش ارزهای دیجیتال را به شکلی بنیادی‌تر مطالعه کنید.

 

اصل شماره 2: زمان بگذارید و یاد بگیرید که بیت‌کوین چطور کار می‌کند

پس از اینکه دریافتید بیت‌کوین واقعا چیست و چرا فرصتی منحصربه‌فرد برای جهانی عادلانه‌تر در آینده مهیا می‌کند، به شما توصیه می‌کنم پا پیش بگذارید.

باید زمانی را صرف یادگیری چگونگی عملکرد بیت‌کوین کنید.

برای این کار، هیچ چیز برابر با خواندن وایت پیپر اولیه بیت‌کوین که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر شد نیست.

این سند که با عنوان “یک سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا” (A Peer-to-Peer Electronic Cash System) منتشر شد مروری کلی در مورد نحوه عملکرد داخلی بلاک‌چین بیت‌کوین ارائه می‌کند.

با خواندن این سند، ابتدا درخواهید یافت که تراکنش‌ها چگونه در بلاک‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس خواهید یافت که بلاک‌ها چگونه پیش از اینکه به شکلی غیرقابل‌تغییر به یکدیگر متصل شوند برچسب زمانی (timestamp) دریافت می‌کنند.

این سند همچنین مبانی الگوریتم اجماع (consensus algorithm) استفاده شده توسط بلاک‌چین بیت‌کوین را توضیح می‌دهد: اثبات کار (Proof-of-Work) که اساس کل فرآیند استخراج (mining) است.

مفهوم پاداش برای استخراج‌کنندگانی که یک بلاک تراکنش را تائید می‌کنند نیز به طور مفصل توضیح داده شده است، پاداشی که براساس نیاز به تشویق افراد برای شرکت در شبکه بیت‌کوین با در اختیار گذاشتن قدرت محاسباتی موجود برای امنیت این شبکه تعریف شده است.

شبکه‌سازی سیستم بیت‌کوین نیز به طور دقیق تعریف شده و توضیح داده شده که چرا Node ها طولانی‌ترین زنجیره تراکنش را صحیح‌ترین زنجیره‌ای که باید ادامه پیدا کند می‌دانند.

درنهایت، وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو به اینجا می‌رسد که تمام تراکنش‌های بلاک‌چین بیت‌کوین باید عمومی باشند برای اینکه بدون یک شخص ثالث قابل‌اعتماد، که در سیستم‌های پرداختی سنتی به کار گرفته می‌شود، انجام شوند.

خواندن این وایت پیپر بسیار ضروری است زیرا مبانی تکنیکال برای درک کامل بلاک‌چین بیت‌کوین و همچنین مفاهیم کلیدی برای درک و سپس انجام تحقیقاتی عمیق روی موضوعات مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر برخی اصطلاحات برای شما ناآشناست نگران نباشید.

با خواندن مقالات زیر از سایت بورسینس نیز می‌توانید به درک بهتری از نحوه کارکرد بلاک‌چین، تراکنش‌های بیت‌کوین و استخراج آن برسید:

اصل شماره 3: طمع نکنید!

موفقیت خارق‌العاده بیت‌کوین در طول دهه گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

بنابراین، تعداد افرادی که امیدوارند با بیت‌کوین ثروتمند شوند هنوز زیاد است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، افرادی که این نگرش را دارند نکته‌ای اساسی را نادیده می‌گیرند.

بیت‌کوین اغلب خود را به شکل بیرحمانه‌ای به افرادی که به آن طمع می‌ورزند نشان می‌دهد.

در این مورد، بهترین نمونه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد پایان سال 2017 بود. به راستی چند نفر از روی طمع بیت‌کوین را در اوج قیمت 20 هزاردلاری خریدند و بعد دلسرد شده و تقریبا همه چیزشان را از دست دادند؟

افراد بسیاری دچار چنین بلایی شدند.

برخی سرمایه خود را با باور به بزرگ‌نمایی‌هایی که توسط کلاه برداران بیان می‌شد از دست دادند.

برخی دیگر با فراموش کردن نکات ایمنی برای نگهداری بیت‌کوین‌هایشان همه چیز را از دست دادند. و درنهایت، برخی خیلی ساده تسلیم شده و باعث شدند این حباب سودگرانه که در پایان سال 2017 ایجاد شده بود سریعتر بترکد.

در هر صورت، در بازار ارزهای دیجیتال نباید در دام طمع بیفتید.

هرگز فراموش نکنید که اصل اول سرمایه سرمایه‌گذاری شامل بیت‌کوین نیز می‌شود:

“هرگز پولی را که طاقت از دست دادنش را ندارید سرمایه‌گذاری نکنید.”

در مورد طمع و سایر خطاهای ذهنی در معامله‌گری بیشتر بخوانید: 5 خطای ذهنی که می‌تواند سرمایه شما را نابود کند

 

اصل شماره 4: خودتان تصمیم‌گیرنده باشید

بیت‌کوین هنوز در ابتدای راه است و بازاری بسیار بی‌ثبات دارد.

بنابراین، به هنگام نوسان قابل‌توجه قیمت بیت‌کوین، به سمت بالا یا پایین، شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اگر مراقب نباشید، ممکن است آلوده حس (FOMO) یا ترس از دست دادن فرصت‌ سرمایه‌گذاری (Fear Of Missing Out) شوید.

حس از دست دادن فرصت، شما را وادار می‌کند هنگام خرید بیت‌کوین تصمیم‌های بدی بگیرید. باید به هر نحوی شده از آن اجتناب کنید.

بهترین توصیه‌ای که می‌توانم به شما داشته باشم این است که بیت‌کوین را تنها براساس تصمیم عاقلانه خودتان بخرید.

از توصیه‌های دیگران پیروی نکنید. بعد از تحلیل بازار و تصمیم‌گیری نظرات خود را داشته باشید، زیرا در این صورت نظری که خاص خود شما باشد بهترین تصمیم خواهد بود زیرا این تصمیم را سبک و سنگین کرده‌اید و آماده پذیرش عواقب آن هستید.

اگر نمی‌توانید آنچه که در مورد بیت‌کوین در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود را نادیده بگیرید تنها کاری که باید بکنید این است که تحلیل‌های بیت‌کوین را دنبال نکنید تا تحت تاثیر جوّی که به هنگام ازکنترل‌خارج‌شدن بازار بیت‌کوین شکل می‌گیرد قرار نگیرید.

مطالب بیشتر را بخوانید:

 

اصل شماره 5: به هنگام خرید بیت‌کوین احساسی عمل نکنید

روی هرچه که سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید مطمئن شوید که هرگز احساسی عمل نمی‌کنید.

در سرمایه‌گذاری و ترید، احساسات شما در اغلب اوقات بدترین مشاور ‌است. باید به شیوه‌ای منطقی تصمیم بگیرید.

اگر خسته هستید تصمیم‌های مرتبط با خرید و فروش خود را به تعویق بیندازید.

خرید یا فروش بیت‌کوین باید طبق یک استراتژی بسیار خاص شخصی دنبال شود.

شما ممکن است بیت‌کوین بخرید زیرا می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید و به سود برسید. شما ممکن است بیت‌کوین بخرید زیرا به انقلابی که بیت‌کوین می‌تواند به راه اندازد باور دارید و می‌خواهید به جرگه نگه‌دارندگان بیت‌کوین یا همان هودلر‌ها (HODLER) بپیوندید.

شخصی ممکن است بیت‌کوین بخرد و آنرا چندسال نگهداری کند یا اینکه بخواهد یک‌هفته بعد آنرا بفروشد. بنابراین استراتژی‌ها، سطح ریسک‌پذیری، میزان سرمایه، مهارت و دسترسی به منابع در بین افراد متفاوت است.

در هر صورت، انتخاب شما هر چه که باشد، این کار را باید در آگاهی کامل و بدون اینکه تسلیم احساسات‌تان شوید انجام دهید.

با رعایت دستورالعمل‌های خود و منطقی ماندن در هر شرایطی می‌توانید تصمیم‌های بهتری بگیرید.

حتی اگر بزرگترین سرمایه‌گذار تاریخ توصیه به خرید بیت‌کوین کرد، نباید صرفا به این خاطر دست به خرید بزنید. تحلیل و بررسی خودتان مهمترین اصل است.

 

اصل شماره 6: از کیف پول‌های امن استفاده کنید

کیف پول‌های مختلف بیت‌کوین، با سیستم کلیدهای عمومی و خصوصی کار می‌کنند. در برخی از کیف پول‌ها مخصوصا کیف پول‌های تحت وب، شما به کلید خصوصی یا عبارت بازیابی (Seed) دسترسی ندارید.

باید از چنین کیف پول‌هایی اجتناب کنید.

بدون دسترسی به کلید خصوصی‌تان، مالک واقعی بیت‌کوین‌ خود نیستید زیرا اگر به هر دلیلی کیف پول از دسترس‌تان خارج شود نمی‌توانید مبالغ را بازیابی کنید.

بنابراین، وقتی بیت‌کوین‌هایتان را در پلتفرم صرافی‌ای مانند کوین‌بیس (Coinbase) یا بایننس (Binance) ذخیره می‌کنید، بیت‌کوین‌های شما درواقع به شما تعلق ندارند زیرا با کلیدهای خودتان ایمن نشده‌اند.

با تجربیات ناگوار هک شدن در پلتفرم‌های معاملاتی که در تاریخ بیت‌کوین ثبت شده‌اند باید مجاب شده باشید که امنیت بیت‌کوین‌های گران‌بهای خود را بسیار جدی بگیرید.

برای تامین امنیت بیت‌کوین‌هایتان، هیچ چیز بهتر از ذخیره آنها در یک کیف پول سخت افزاری مانند لجر نانو اس (Ledger Nano S) یا کول والت نیست.

در هر صورت، اصل اساسی که باید در ذهن داشته باشید این است که هرگز نباید بیت‌کوین‌هایتان را طولانی‌تر از مدت لازم روی یک پلتفرم نگاه دارید، مگر اینکه بخواهید فعالانه به ترید کردن بپردازید که در این صورت ریسک از دست رفتن مبالغ‌تان را نیز باید بپذیرید.

مطالب بیشتر:

 

اصل شماره 7: صبور باشید و با دیدگاه طولانی‌مدت وارد بازی شوید

اگر قرار است در سال 2020 برای اولین بار بیت‌کوین بخرید این اصل بسیار مهم است.

شما باید آگاه باشید که بیت‌کوین در حال ایجاد سیستم مالی و پولی عادلانه‌تر برای آینده است. و ساختن آینده به زمان احتیاج دارد.

بیت‌کوین آمده تا بماند، بنابراین اگر می‌خواهید در طولانی‌مدت نتیجه بگیرید باید صبور باشید.

اینکه تمام وقت خود را همیشه صرف نظارت بر قیمت بیت‌کوین کنید اشتباه است. هنگامی که بیت‌کوین‌هایتان را خریدید، بهتر است آنها را در مکان امنی قرار داده و دیدگاهی بلندمدت داشته باشید.

استراتژی HODL بیت‌کوین را پیش بگیرید که ثابت کرده در بیشتر اوقات بهترین استراتژی است. پس صبور باشید.

یکی از راه‌های امن برای نگهداری طولانی‌مدت بیت‌کوین، استفاده از کیف پول کاغذی است.

سخن آخر

سال میلادی پیش رو نوید روزهایی استثنایی برای بیت‌کوین می‌دهد.

اگر همین حالا هم یک بیت‌کوین‌باز هستید، یادآوری برخی اصول مهم برای دوام آوردن در دنیای بی‌رحم بیت‌کوین ضرری ندارد.

اگر سرمایه‌گذاری تازه‌وارد هستید که می‌خواهید اولین بیت‌کوین‌های خود را در سال 2020 بخرید، این راهنمای کوچک می‌تواند به شما در پیدا کردن راه‌تان براساس دانش در خصوص واقعیت‌ها در این دنیا کمک کند.

امیدوارم اینگونه درک کنید که چرا بیت‌کوین انقلابی برای دنیای فرداست و مهم‌تر از همه بتوانید از تله‌های مهمی که بیشتر به سبب عدم اطلاع و طمع بر سر راه اکثریت بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید قرار داده شده دوری کنید.

با بیت‌کوین جمله معروف زیر به واقعیت نزدیک‌تر است:

“آنچه که نمی‌دانید برایتان گران تمام می‌شود.”

بنابراین اطلاعات خود را در مورد بیت‌کوین افزایش دهید و همیشه به دنبال بیشتر کردن دانش خود باشید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محسن

سلام
ببخشید میخواستم نظر شما رو در مورد ارز pi که جدیدا در موردش زیاد تبلیغ میشه بپرسم

جمال

سلام آقای جهاندیده
با احترام
سوال من اینه که باتوجه به شرایط تحریم کدوم کیف پول برای کاربران ایرانی پیشنهاد می کنید.

20

سلام استاد من اماتور هستم و تازه وارد این مبحث شدم الان موقع مناسبی برای خرید بیت هست یا صبر کنم

Sadegh

سلام وقت بخیر
دوست عزیز نظرتون در رابطه با صرافی والکس چی هست؟
یکی دوستان هم گروهی اون برای معامله به من معرفی کردن

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
6
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx