شرکت‌هایی که روی توسعه متاورس کار می‌کنند

توسعه متاورس

توسعه متاورس توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرده و در حال ورود به مرحله‌ای است که بسیاری از پروژه‌های کوچک‌تر ارز دیجیتال، بازی‌ها و پلتفرم‌ها در کنار شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل و فیس‌بوک (مِتا) استفاده فراوانی از این جهان نوظهور می‌کنند.

همراه با رشد این روند، شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری هم پیشرفت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. به‌عنوان مثال، گوگل رویکرد ظریفی در پیش گرفته است که بر واقعیت افزوده (augmented reality) برای اتصال دنیای دیجیتال و دنیای واقعی تاکید دارد.

متا که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، حرکت‌های آشکاری از جمله تغییر نام عمومی شرکت در جهت گسترش متاورس انجام می‌دهد. این شرکت پیش‌ از این هم دست به توسعه سخت‌افزارهای واقعیت مجازی و پروژه ارز دیجیتال لیبرا زده بود.

عناوین مطلب:

مایکروسافت بر دفاتر مجازی و محیط‌های کاری در متاورس تمرکز کرده است. شرکت‌ها در حال ایجاد فضاهای مجازی دائمی برای کارمندان خود هستند تا افراد در سطحی عمیق‌تر تماس‌های ویدئویی خود را برقرار کنند.

اپیک گیمز دو استراتژی متاورس کلیدی دارد. ظاهراً این شرکت در حال ارتقاء تجربه کاربری و فناوری برای پشتیبانی از بازیکنان بیشتر است و در عین حال، قصد دارد به سازندگان نیز کمک کند تا دارایی‌های سه‌بعدی حرفه‌ای برای متاورس بسازند.

شرکت چینی تنسنت هم یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی و ارائه‌دهندگان خدمات پیام‌رسانی در جهان است. این شرکت رسماً به تمرکز خود روی بازی به عنوان نقطه ورود به متاورس با فناوری‌های موجود این شرکت اشاره کرده است.

نگاهی به توسعه متاورس

ایجاد متاورس به زمان و تلاش فراوانی احتیاج دارد. با این همه، یکی از نکات برجسته متاورس این است که یک شرکت یا نهاد واحد و یگانه نمی‌تواند آن را بسازد. متاورس آمیزه‌ای از زندگی، کار و بازی است. تیم‌های کوچک با شرکت‌های بین‌المللی بزرگ همکاری می‌کنند تا متاورس ایجاد شود.

متاورس چگونه ساخته می‌شود؟

ابتدا باید منظورمان از ساخت متاورس تعریف کنیم. ساخت متاورس مفهومی مشابه ایجاد اینترنت است. برای ایجاد اینترنت، باید هم محتوا و هم فناوری لازم برای اتصال را توسعه دهیم. برای توسعه متاورس، می‌توانید یک بازی تعاملی جالب، بازاری برای کالاهای مجازی یا روشی برای تعامل پلتفرم‌ها ایجاد کنید. همه این موارد می‌توانند به ساخت متاورس کمک کنند.

چرا شرکت‌ها به توسعه متاورس علاقمند هستند؟

بسیاری از شرکت‌هایی که به آنها اشاره می‌کنیم از قبل پلتفرم‌هایی پیشرو در حوزه‌های کلیدی متاورس دارند. به‌عنوان مثال، تنسنت پلتفرم وی‌چت، متا پلتفرم فیس‌بوک و اینستاگرام و اپیک گیمز پلتفرم فورت‌نایت را در اختیار دارد. به نظر می‌رسد این پلتفرم‌ها به نوعی درگیر متاورس خواهند شد، بنابراین منطقی است که این شرکت‌ها خودشان راه‌حل‌های متاورس را توسعه دهند.

علاوه بر این، تاکنون شاهد موفقیت پروژه‌های متاورس کریپتو در نوآوری و درآمد بوده‌ایم. پروژه‌هایی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، دیسنترالند (Decentraland) و روبلوکس (Roblox) الهام‌بخش نسل جدیدی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بوده‌اند.

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری اکنون همگی در حال رقابت برای توسعه یکی از جدیدترین و داغ‌ترین حوزه‌های فناوری هستند. بنابراین، می‌توانیم به برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و عملکرد آنها در این خصوص نگاهی داشته باشیم.

گوگل

ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل در مصاحبه‌ای با بلومبرگ دیدگاه خود را در مورد متاورس گره‌خورده به واقعیت افزوده توضیح داد. در واقع، گوگل در حال حاضر هم با محصول گوگل گلس (Google Glass) خود تجربیاتی در خصوص واقعیت افزوده دارد.

در نوامبر 2021، گوگل بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را ادغام و تیم جدیدی تحت عنوان گوگل لبز (Google Labs) ایجاد کرد که شامل پروژه استارلاین (Starline) مربوط به ویدئوکنفرانس‌های هولوگرافیک نیز می‌شود.

در حال حاضر، گوگل بیشتر روی اتصال از طریق آواتارهای واقعیت افزوده تمرکز دارد و بیشتر از اینکه به‌صورت مستقیم روی متاورس کار کند، به زیرساخت‌های این حوزه توجه می‌کند.

فیس‌بوک (متا)

metaa

فیس‌بوک یکی از بلندترین صداها در حوزه توسعه متاورس در مقیاس بزرگ‌تر بوده است. این شرکت حتی نام خود را به متا تغییر و جدیت خود را در این موضوع نشان داد. بدیهی است که شرکت متا در حال حاضر مالکیت بسیاری از عناصر کلیدی متاورس را در اختیار دارد. در مقیاس کوچک‌تر، می‌توانیم برخی از تحولات متاورس این شرکت را ببینیم:

پیام‌رسان واقعیت مجازی که برای کمک به اتصال کاربران به روشی همه‌جانبه حیاتی است.

پروژه کمبریا (Cambria) که یک هدست واقعیت مجازی با سازگاری با دنیای واقعیت مجازی Oculus Quest است.

بازار هاریزون (Horizon) پلتفرمی برای خرید و فروش‌ کالاهای دیجیتالی توسط سازندگان این کالاهاست.

مدیرعامل متا مارک زاکربرگ قبلاً به اهمیت توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT)، ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین در متاورس اشاره کرده بود. با آماده‌سازی پروژه لیبرا، احتمالاً شاهد تلفیق این پروژه با جریان متاورس خواهیم بود.

مایکروسافت

توسعه متاورس در مایکروسافت
ویدئوکنفرانس‌های مجازی در مایکروسافت

پیشنهاد اولیه مایکروسافت برای متاورس نرم‌افزار Mesh for Teams است که در سال 2022 منتشر می‌شود. این نرم‌افزار زاده جریان کار از منزل است که در زمان بحران کووید 19 قدرتمندتر و با جنون متاورس همراه شد. این نرم‌افزار روی دستگاه‌های استاندارد و هدست‌های واقعیت مجازی برای ایجاد تجربه دفتر مجازی دائمی در دسترس خواهد بود.

نرم‌افزار Mesh for Teams یک آواتار مجازی ایجاد می‌کند که به‌عنوان هویت دیجیتال شما عمل خواهد کرد. سپس می‌توانید از این آواتار برای کاوش در مناطق و فضاهای مجازی در دنیای دیجیتال استفاده کنید که جنبه مهمی از هر متاورس است.

اپیک گیمز (Epic Games)

مسلماً اپیک گیمز یکی از پیشرفته‌ترین پلتفرم‌های متاورس حال حاضر را دارد: فورت‌نایت (Fortnite).

fortnite

فورت‌نایت فقط به‌عنوان یک بازی شروع شد و اکنون به یک پلتفرم اجتماعی گسترده و دنیای مجازی با بیش از 350 میلیون بازیکن تبدیل شده است. رویدادهای مجازی فورت‌نایت شامل حضور افراد مشهور، تبلیغات برندها و مشارکت برای مراسم جوایز و کنسرت‌ها می‌شود.

اپیک دو هدف اصلی از متاورس دارد: در وهله اول، قصد دارد فورت‌نایت را به پلتفرمی گسترش دهد که بیش از 60 میلیون کاربر ماهانه را جذب و پشتیبانی می‌کند. هدف دیگر اپیک افزایش دسترسی به اکوسیستمی از محتوای سه‌بعدی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است که برای یک متاورس باز و به‌هم‌پیوسته ضروری به نظر می‌رسد. این امر به هر فردی اجازه می‌دهد محتوای سه‌بعدی حرفه‌ای ایجاد و به بهبود کیفیت تجربه متاورس کمک کند.

تنسنت (Tencent)

تنسنت یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان بازی‌های ویدیویی در سرتاسر جهان و همچنین مالک شبکه‌های اجتماعی چینی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی وی‌چت (WeChat) و تنسنت کیوکیو (Tencent QQ) است. هر دو پلتفرم برای توسعه متاورس ضروری هستند. به‌عنوان مثال، تنسنت کیوکیو در حال حاضر قابلیت‌های بازی، تجارت الکترونیک، فیلم و گفت‌وگوی صوتی را در پورتال وب خود ارائه می‌دهد. وی‌چت نیز یک برنامه پرداخت موبایلی دارد که می‌توان آن را به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی متصل کرد.

تنسنت و توسعه متاورس

مدیران تنسنت به اهمیت زیرساخت بازی خود در توسعه متاورس اشاره کرده‌اند. تنسنت در حال حاضر اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های زیادی ارائه داده است. این شرکت قصد دارد در زمینه بازی در متاورس پیشگام باشد و از تجربه خود در این صنعت استفاده کند.

با این حال، تنسنت به‌طور عمومی تأکید کمتری بر اهمیت سخت‌افزار واقعیت مجازی نسبت به سایر همتایان داشته است. در عوض، تنسنت به‌دنبال راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای افزایش مشارکت بازیکن در متاورس است. این شرکت احتمالاً از بازی‌های ویدئویی برای بازکردن جایگاه ویژه خود در متاورس استفاده خواهد کرد.

سخن پایانی

شرکت‌های بسیاری در حال تلاش برای توسعه متاورس هستند. اما برخلاف سایر فناوری‌ها، فضای زیادی در متاورس برای نوآوری بدون هم‌پوشانی وجود دارد. پس از موفقیتی که در کریپتو و متاورس مشاهده شد، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و متا (فیس‌بوک) در حال حاضر به‌دنبال گنجاندن متاورس در برنامه‌های آتی خود هستند. البته در این زمین، ممکن است شاهد رقابت مستقیم بین شرکت‌هایی با بودجه زیاد و تیم‌های کوچک ارز دیجیتال باشیم. صرف‌نظر از اینکه چه کسی «برنده» این بازی می‌شود، نوآوری و توسعه متاورس احتمالاً بسیار سریع خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

متاورس (Metaverse)، واقعیت مجازی، دنیای مجازی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx