هر آنچه که باید درباره سرمایه گذاری در املاک متاورس بدانید!

املاک متاورس

دنیایی را تصور کنید که در آن حیاط خلوت مجازی شما ارزش بالاتری نسبت به چمن زیبای جلوی خانه واقعی‌تان دارد!

برای سرمایه گذاران املاک در متاورس (metaverse) تصور این واقعیت که ارزش ملک آنلاین بیش از ارزش ملک در دنیای واقعی رشد پیدا کند چندان سخت نیست؛ این را آرماندو آگیلار، استراتژیست دارایی‌های دیجیتال می‌گوید که در اکتبر 2019 تصمیم گرفت بخشی از دارایی‌های کریپتویی خود را نقد کند و با آن یک خانه فیزیکی بخرد.

او بعداً در بهار 2021 در پلتفرم آنلاین سندباکس (Sandbox) یک زمین جدید خرید.

عناوین مطلب:

به گفته آگیلار حیاط خلوت متاورس او بیشتر از ملکی که خریده بود افزایش قیمت پیدا کرد و اینکه رشد قیمت ملک در متاورس دیوانه‌وار بوده است.

آگیلار اعلام کرد که از زمان خریدن این دو ملک، قیمت خانه سه خوابه‌اش که خارج از نیویورک است دو و نیم برابر افزایش یافته است در حالی که قطعه زمینش در سندباکس شاهد رشد 1400 درصدی بوده است!

ملک مجازی چیست؟

اگر مفهوم زمین مجازی برایتان جدید است نگران نباشید.

هرچند با نگاهی سرسری به توییت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال این طور به نظر می‌رسد که تمام شرکت‌های بزرگ، برندها و افراد مشهور در حال خرید دارایی مجازی هستند.

اما واقعیت این است که افراد نسبتاً کمی تا به حال اقدام به خرید ملک در متاورس کرده‌اند و این نشان دهنده نوپا بودن متاورس و جدید بودن مفاهیم آن در بین عموم مردم است.

دیسنترالند
نقشه املاک و زمین‌ها در پلتفرم محبوب دیسنترالند

با این حال، با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت توکن‌های غیر مثلی یا ان اف تی‌ها (NFT)، مفهوم املاک متاورس چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

جانین یوریو، مدیرعامل پلتفرم سرمایه گذاری در متاورس Republic Realm در پادکست اخیری به نام «قوانین جدید کسب و کار» چند و چون سرمایه گذاری در املاک متاورس را برای کسانی که وارد این حوزه نشده‌اند به صورت دقیق به شرح زیر توضیح داد:

«املاک در متاورس یک NFT هستند. آن‌ها یک فایل JPEG یا [فایل دیجیتالی] هستند که نشان دهنده فایل خاصی است که در بلاک‌چین ثبت شده است؛ بلاک‌چین همان دفتر کلی است که مالکیت افراد [بر هر دارایی] را نشان می‌دهد. تقریباً همان‌طور که برای خرید یک قطعه زمین در شهر، اسناد مربوط به آن که به تائید شهرداری رسیده است را دریافت می‌کردید، در متاورس اثبات مالکیت شما بر زمین خریداری شده در بلاک‌چین ثبت می‌شود.»

بنا بر توضیحات یوریو در بلاک‌چین می‌توان دارایی‌های موجود در کیف پول افراد را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: ریسک‌های خرید زمین در متاورس

به نقل از یوریو: «در دنیای واقعی اگر صاحب چیزی هستید باید مدارکی برای اثبات مالکیت‌تان داشته باشید. اما در دنیای کریپتو، داشتن هر چیز بخشی از تراکنش انجام شده است و هنگامی که آن دارایی وارد کیف پول‌تان شد مالکیت شما بر آن غیر قابل انکار خواهد بود.»

این مالکیت غیر قابل انکار برای هر کاربری جذاب است. قیمت اموال دیجیتال در دنیای متاورس مانند سندباکس و دیسنترالند (Decentraland) در سال گذشته 700 درصد افزایش یافت.

همچنین اسنوپ داگ (Snoop Dog)، خواننده معروف رپ، یک متاورس تعاملی به نام اسنوپ ورس (Snoopverse) ساخت که در آن هزینه خرید یک ملک در همسایگی مجازی او می‌تواند به اندازه قیمت یک ملک در دنیای واقعی باشد.

اما آیا موقعیت مکانی به همان اندازه که در دنیای واقعی اهمیت دارد در متاورس هم مهم است؟

ارزش دارایی‌ها ممکن است بر اساس عواملی مانند نزدیکی به مکان‌های بهتر، اعتبار، جذابیت بصری دیجیتال و محدودیت‌ها و مزایای چندبُعدی جدید که از قبل به آن‌ها عادت داشتیم نوسان داشته باشند.

سام هوبر، بنیانگذار و مدیر عامل آژانس تبلیغاتی متاورس Admix معتقد است: «وارد شدن یک برند یا پروژه بزرگ به متاورس منجر به افزایش ارزش زمین‌های اطراف آن می‌شود.» این واقعیتی است که دیر یا زود باید با آن کنار بیاییم.

بیشتر بخوانید: ویژگی زمین‌های مجازی در ۵ پلتفرم برتر متاورس

آیا موقعیت مکانی املاک در متاورس مهم است؟

در دنیای دیجیتالی که در آن می‌توانید با یک کلیک از محله‌ای خاص در متاورس به محله‌ای دیگر بروید، توسعه دهندگان نیز در ساخت محدودیت‌ها و امکانات جدید دنیای مجازی خلاق‌تر شده‌اند.

هوبر می‌گوید: «پلتفرم‌های مختلف در تلاش‌اند تا مسئله موقعیت مکانی را به روش‌های مختلف حل کنند. از یک سو، پلتفرم‌هایی وجود دارند که مسافت در آن‌ها اصلاً مهم نیست؛ سندباکس نمونه‌ای از این متاورس است چرا که برای رفتن به هر جایی کافی است روی آن کلیک کنید تا مستقیماً به آنجا منتقل شوید.»

هوبر در ادامه می‌گوید: «اگر فاصله مسئله مهمی نباشد آن وقت از نظر فنی نباید مناطقی در متاورس وجود داشته باشد که قیمت آن‌ها گران‌تر از دیگر مناطق باشد چرا که همیشه می‌توان به راحتی به حتی دورترین جاهای نقشه رفت.»

برای مثال، دنیای مجازی دنیای سومنیوم (Somnium Space) یک تله‌پورتر برای این منظور دارد که استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه دارد.

هوبر در توضیح این قابلیت می‌گوید: «این ابزار یک توکن است. شما می‌توانید به صورت رایگان به هر جایی که می‌خواهید پیاده‌روی کنید یا می‌توانید با استفاده از تله‌پورتر، که به عنوان یک NFT فروخته می‌شود بدون «پیاده‌روی» به مقصد برسید.»

تله پورت در متاورس
شاید ایده راه‌اندازی یک NFT تله‌پورتر کمی عجیب و اضافی به نظر برسد اما همین‌ها باعث جالب شدن سندباکس یا هر متاورس دیگری می‌شوند.

معماران، توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان، گیمرها، طراحان و تقریباً هر کسی که عاشق وب 3 است از ساختن چیزهای جدید در این زمین‌های دیجیتال جدید لذت می‌برد چرا که در این دنیای جدید واقعیت تنها به آن چیزی محدود می‌شود که ما برای آن تعریف می‌کنیم.

هوبر معتقد است: «ما نمی‌خواهیم موانعی مانند فاصله و گرانش را که در دنیای فیزیکی وجود دارند در دنیای دیجیتال بازآفرینی کنیم. ما در وهله اول تلاش می‌کنیم آنچه در متاورس می‌سازیم فاقد این ویژگی‌ها باشد.»

او در ادامه می‌گوید: «شاید برخی از افراد امکان تله پورت کردن را یک ارزش افزوده بدانند» و اضافه می‌کند که ممکن است دیگران این را به عنوان «کمیاب بودن مصنوعی» ببینند که فقط برای کسب درآمد از متاورس ایجاد شده است.

اما به نظر نمی‌رسد که کمیاب بودن مصنوعی متاورس مانع از پیوستن مردم به این دنیا شود. انجمن متاورس مبتنی بر اتریوم دیسنترالند در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) بیش از 85000 عضو دارد که در مورد موضوعاتی مانند این موارد بحث می‌کنند:

  • کدام برندهای لوکس در هفته مد متاورس حضور خواهند داشت
  • نحوه باز کردن فروشگاه برای فروش کالاهای دیجیتال
  • قیمت ارز دیجیتال مورد استفاده در متاورس دیسنترالند یعنی مانا (MANA)
  • و …

چگونه در املاک متاورس سرمایه گذاری کنیم؟

پس از اینکه احساس کردید آماده هستید تا وارد بازی املاک متاورس شوید چند گام عملی را باید طی کنید:

یک متاورس را برای خرید انتخاب کنید و دلیل این انتخاب را بدانید.

به گفته یوریو دو روش مختلف برای بررسی کردن ارزش احتمالی دارایی‌ها در متاورس وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان متاورس مناسب را انتخاب کرد.

روش اول که یوریو آن را «ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی» می‌نامد عبارت است از بررسی کردن اقتصاد متاورس درست مانند زمانی که وضعیت یک ملک فیزیکی را بررسی می‌کنیم.

در این مدل کاربر باید در مورد میزان فروش املاک یک متاورس خاص در بازارهای مختلف NFT و اینکه چه چیزی باعث ارزشمند شدن دارایی‌ها در هر متاورس می‌شود تحقیق کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در NFT؛ هر آنچه که باید بدانید!

به گفته یوریو، مثلاً وجود کازینو در نزدیکی یک دارایی در دیسنترالند باعث افزایش ارزش آن دارایی می‌شود، در حالی که در سندباکس مکان‌هایی که در نزدیکی خانه اسنوپ داگ قرار دارند قیمت بالاتری دارند.

ارزش متاورس
برای پی بردن به ارزش متاورس می‌توان به عواملی دیگری مانند اندازه قطعه زمین، الزامات منطقه (مثلاً حداکثر ارتفاع ساختمان‌ها) و کمیاب بودن کلی متاورس (اگر دارایی کمتری در دسترس باشد قیمت‌ها بالاتر خواهد بود) توجه کرد.

پلتفرم‌های متاورس معروف مانند دیسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، فضای سامنیوم، و امبرسورد (EmberSword) تعداد کل قطعه زمین‌هایی را که قصد دارند در اختیار خریداران قرار دهند منتشر کرده‌اند. با توجه به این اعداد و ارقام می‌توانید وضعیت عرضه و تقاضای هر متاورس را به سادگی ارزیابی کنید اما برای تحلیل دقیق‌تر باید عوامل بیشتری را در نظر گرفت.

روش دوم برای ارزیابی کردن ارزش متاورس نگاه کردن از دید یک سرمایه گذار خطرپذیر است.

در این استراتژی توجه کردن به معیارهایی مانند تعداد کاربران ماهانه که در یک متاورس خاص با هم تعامل دارند، نوع شرکت‌هایی که در آن فعالیت دارند و میزان بازگشت سرمایه‌ای است که فرد ممکن است از سرمایه گذاری کردن در این فضای نوپا داشته باشد؛ فضایی که شاید روزی به پاتوق مجازی یا جامعه گیمینگ مجازی تبدیل شود.

به طور کلی یوریو معتقد است برای پی بردن به ارزشمندی یک پروژه باید سه شاخص اصلی زیر را در نظر گرفت:

  • استقبال کاربران از پروژه
  • تیم توسعه پروژه
  • نقشه راه پروژه

چند نفر در برنامه پیام رسان دیسکورد (Discord) در حال صحبت کردن در مورد متاورس مدنظر هستند، چه تیم‌هایی در حال ساخت و توسعه پروژه در آن هستند و برنامه‌های مطرح شده برای تحقق بخشیدن به این ایده‌های جاه‌طلبانه تا چه اندازه جدی هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در رابطه با شاخص‌های بالا باید از خودتان بپرسید.

برای انتخاب متاورس مناسب برای سرمایه گذاری باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

یوریو چند نمونه از پروژه‌هایی که از دید یک سرمایه گذار سر و صدای زیادی ایجاد کرده‌اند را نام برده است.

برای مثال، استار اطلس (Star Atlas) متاورسی است که خرید املاک مجازی را به صورت بازی درآورده است و جزئیات طرح‌های بازاریابی منحصر به‌فرد آن در وب‌سایت این متاورس نوشته شده است.

پروژه‌های دیگر مانند پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر اتریوم وایلدر ورلد (Wilder World) تلاش می‌کند با همکاری اینفلوئنسرها تبلیغات گسترده و موثری انجام دهد. اگر قصد خرید در چنین فضاهایی را دارید بهتر است مانند یک سرمایه گذار خطرپذیر فکر کنید و مطمئن شوید که پروژه مدنظر نقشه راه پروژه منطقی و اجرایی دارد.

آماده هزینه‌ها باشید!

چه بخواهید یک ملک متاورس در بازار خود پلتفرم بخرید یا آن را در یک بازار NFT مانند OpenSea یا Non-fungible.com خریداری کنید، باید کارمزدهای پردازش که چیزی بین صفر تا 5 درصد است را در کنار کارمزدهای متغیر گس برای پروژه‌های مبتنی بر اتریوم پرداخت کنید.

اگر بخواهید زمین را در متاورسی مانند دیسنترالند خریداری کنید که در آن از ارز دیجیتال مخصوص متاورس استفاده می‌شود و شما آن را نداشته باشید باید کارمزد تراکنش معمول مورد نیاز برای خرید آن ارز جدید در صرافی را نیز پرداخت کنید.

قیمت واقعی خود قطعه زمین‌ها به وضعیت اقتصادی هر متاورس بستگی دارد. برای مثال، قیمت یک زمین کوچک Somnium Space در بازار OpenSea در زمان نگارش این مقاله (اواخر اسفند 1400) معادل 2.1167 اتریوم (حدود 6362 دلار) تعیین شده است.

سرمایه گذار در این معامله صاحب 200 متر مربع زمین مجازی می‌شود و می‌تواند در آن ساختمانی با ارتفاع حداکثر 3 متر بسازد. در همین حال، گران‌ترین زمین در دیسنترالند اخیراً به قیمت بیش از 2.4 میلیون دلار فروخته شده است!

تاریخچه قیمت املاک متاورس را نگاه کنید

به لطف تاریخچه تراکنش شفاف بلاک‌چین می‌توانید هنگام خرید املاک در متاورس بدون نیاز به مشاور املاک شخص ثالث تصمیمی آگاهانه بگیرید (به تازگی افرادی به عنوان مشاور املاک متاورس در این زمینه فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند).

آن طور که پیداست بعضی از پلتفرم‌های شخص ثالث مانند OpenSea تاریخچه خرید هر زمینی را که بخواهید بخرید نشان می‌دهند. با نگاه کردن به تاریخچه قیمت‌ها می‌توانید پی ببرید که قیمت یک زمین از زمان لیست شدن آن چقدر افزایش یا کاهش یافته است.

جوانب مثبت و منفی را بسنجید

درست مانند زمانی که می‌خواهید یک زمین فیزیکی بخرید، باید تدارکات لازم برای ساخت زمین مجازی خود را در نظر بگیرید که این نیازمند خرید مواد و ابزار بیشتر از نوع NFT و نیز استخدام توسعه دهنده برای کدنویسی کردن چشم انداز ساخت و ساز شما است.

همچنین می‌توانید املاکی بخرید که قبلاً سازه‌هایی مانند خانه یا بیلبورد روی آن احداث شده است، یا چند قطعه جداگانه خریده و آن‌ها را به هم وصل کنید تا قیمت کلی آن‌ها بیشتر از قبل شود.

به گفته یوریو قطعات بزرگ دارایی‌های مرتبط با هم ارزش بیشتری دارند، در نتیجه یکی از استراتژی‌های سودآور خرید زمین‌های مقرون‌ به‌صرفه‌تر به قصد ترکیب آن‌ها با یکدیگر است (البته در این استراتژی زمان‌بندی حرف اول را می‌زند).

همان طور که شاید شنیده باشید سرمایه گذاران تازه‌کار (البته که همه افراد در متاورس تازه‌کار هستند چون این حوزه بسیار جدید است) با سرمایه‌های اولیه کمتر از 10000 دلار سودهای کلانی به دست آورده‌اند.

با این وجود اگر قصد ورود متاورس را دارید بهتر است مانند هر استراتژی کریپتویی دیگر سرمایه گذاری را با مبالغ کمتری شروع کنید تا زمانی که به درک مناسبی از بازار برسید و بتوانید پیش‌بینی‌های بهتری در مورد آینده متاورس و ارزش آن‌ها انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

متاورس (Metaverse)، واقعیت مجازی، دنیای مجازی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx