چه شرکت‌هایی در متاورس سرمایه گذاری کرده‌اند؟

چه شرکت‌هایی در متاورس سهم دارند

دنیای اینترنت در آستانه‌ی یک انقلاب است، پروژه‌های کریپتو و شرکت‌های دولتی در حال بررسی پتانسیل‌های دنیای متاورس (Metaverse) هستند. برخی شرکت‌ها خیلی زود به دنیای متاورس اعتماد کرده‌اند و به این دنیای شگفت‌انگیز وارد شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر از شرکت‌ها علی‌رغم اینکه فناوری پیشرفته‌ای در اختیار دارند، دست به عصا حرکت می‌کنند و هنوز به دنیای متاورس وارد نشده‌اند.

متاورس این پتانسیل را دارد که به یکی از روند‌های تکنولوژی برای برهم زدن ساختار فعلی بازار تبدیل شود. فناوری‌های جدیدی که برای ساخت و توسعه‌ی مدارس موردنیاز است، فرصت‌های زیادی را برای هرکسی که قصد دارد که جزئی در این مرحله از دنیای اینترنت باشد، ایجاد می‌کند. متاورس این فرصت‌ را برای پروژه‌های جدید، شرکت‌های عمومی و حتی سرمایه‌گذاران فردی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 6 راه برای کسب درآمد از متاورس

عناوین مطلب:

چرا باید در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

متاورس در بازه‌ی زمانی کوتاهی محبوبیت زیادی را در بین شرکت‌ها و افراد کسب کرده است. تغییر نام فیس‌بوک به متا (Meta)، متاورس را چیزی فراتر از یک روند معرفی کرده است. به جز پروژه‌های مربوط به رمز ارزها، شرکت‌های بزرگ متعددی شروع به تشخیص و درک متاورس کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها متاورس را به عنوان مرحله‌ی بعدی از تکامل اینترنت می‌دانند.

سرمایه‌گذاری در متاورس

اینترنت در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است، این تاریخ دارای سه مرحله‌ی اساسی یعنی Web1، Web2 و Web3 است. اولین نسخه اینترنت اساساً شامل سایت‌های ساده‌ای (استاتیک) بود که فقط قادر بودند اطلاعاتی را به کاربر نمایش دهند. در حال حاضر، یعنی در عصر Web2، کاربران دارای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پویایی هستند که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا داده‌های خود را تغییر دهند و محتوای خود را آپلود کنند.

ما در حال پیش‌بینی تولد و ظهور Web3 هستیم که می‌توانیم در آن شاهد شکوفایی متاورس باشیم. وب 3 شامل وب‌سایت‌های پویاتر، متصل‌تر و هوشمند‌تر است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا مالکیت و کنترل بیشتری بر داده‌ها و محتوای خود داشته باشند. همچنین، Web3 قادر است قدرتی که امروزه در اختیار شرکت‌های بزرگ و متمرکز Web2 است را تضعیف کند.

رابطه‌ی وب3 با متاورس

وب 3، مانند متاورس در واقع وجود ندارد. بااین‌حال، برخی از فناوری‌های ضروری در حال انجام و اجرای آن هستند. به‌عنوان‌مثال، فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال قادر هستند تمرکززدایی و اقتصادهای دیجیتال را به وب 3 بیاورند.
همچنین، فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) می‌توانند تعاملات اجتماعی آنلاین را در پلتفرم‌‎های وب 3 افزایش دهند و بهینه‌سازی کنند. هوش مصنوعی (AI) در وب 3 قادر است به دلیل توانایی‌اش در ارتباط و پیوند محتوای ساخته شده توسط انسان، پردازش زبان (مانند ربات‌های خدمات به مشتری) را به داده‌های قابل فهم توسط ماشین بهبود دهد.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

واقعیت افزوده در متاورس

با دنیای متاورس، همه این شانس را دارند که بخشی از این فاز از تکامل اینترنت باشند. به‌عنوان‌مثال، پروژه‌های جدید می‌توانند اجزای متاورس را بسازند و مشکلات حال حاضر اینترنت را حل کنند.

همچنین، شرکت‌هایی که به لحاظ مالی محدودیت کمتری دارند، می‌توانند فناوری‌های حیاتی خلق کنند و بررسی کنند که محصولات و خدمات فعلی‌شان چگونه می‌تواند به رشد متاورس کمک کند. حتی سرمایه‌گذاران فردی قادرند با خرید سهام در شرکت‌های مرتبط با متاورس در Web3 مشارکت داشته باشند.

شرکت‌های بزرگ چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم شرکت‌های سهامی عام در حال بررسی متاورس هستند تا ببینند متاورس می‌تواند کدام یک از نیازهای آن‌ها را پاسخگو باشد.

به‌عنوان‌مثال، شرکت مایکروسافت بر دفتر مجازی و محیط‌های کاری در متاورس متمرکز است، از طرفی گوگل در حال توسعه ‌یک راهکار واقعیت مجازی (VR) است که دنیای دیجیتال و واقعیت را با یکدیگر پیوند بزند.

همچنین، اپیک گیمز، تولیدکننده‌ی بازی فورت نایت (Fortnite) قصد دارد محتوای AR ،VR و 3D را به پلتفرم‌های خود متصل کند.

دیدن این پیشرفت‌ها، چشم‌اندازی خوب به کاربران می‌دهد. با اینکه هیچ راهی برای فهمیدن اینکه کدام شرکت‌ها در متاورس موفق خواهند شد، وجود ندارد، کاربران قادرند از قبل سهام خود را خریداری کنند. این یکی از راه‌هایی است که کاربران می‌توانند در اکوسیستم متاورس مشارکت و به پیشرفت آن کمک کنند.

اگر کسب‌وکارها خود را با تغییرات اساسی در اقتصاد، مانند توسعه تکنولوژی، همراه و همگام نباشند، مزیت رقابتی خود را از دست خواهند داد. این تغییرات عموماً موجب تولد شرکت‌های حرفه‌ای و مسلط جدید می‌شود و می‌تواند باعث شود که رهبران بازار به‌یک‌باره موقعیت خود را از دست بدهند و حتی از گردونه‌ی بازار حذف شوند.

ورود شرکت‌ها به متاورس

علاقه و اشتیاق بالایی که نسبت به متاورس در حال افزایش است ممکن است نتیجه این باشد که شرکت‌ها، آن را به عنوان یک روند به اصطلاح سکولار بعدی قلمداد می‌کنند. روندهای سکولار تغییرات اساسی در صنعت هستند که در طی یک بازه‌ی زمانی بلندمدت به ثمر می‌نشیند.

به‌عنوان‌مثال، رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های تلفن همراه و تجارت الکترونیک، به رشد و توسعه‌ی خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین، شرکت‌ها ممکن است دخالت و مشارکت در متاورس را برای حمایت از مسیر آینده خود، امری ضروری ببینند.

بیشتر بخوانید: بهترین توکن‌های متاورس در سال 2022! (قسمت اول)

لایه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در متاورس

راه‌های مختلفی برای وارد شدن و مشارکت در متاورس برای شرکت‌ها وجود دارد. ما در این مقاله به راه‌های مرتبط با تکنولوژی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

سخت‌افزار همه‌جانبه (Immersive hardware)

در حال حاضر محصولات مصرفی محبوب، به بینایی و صدا محدود هستند. حتی دیدگاه ما از سخت‌افزار متاورس آینده، فقط هدست‌های واقعیت مجازی است.

بااین‌حال، سخت‌افزار همه‌جانبه قادر است بعد لمس را به متاورس بیاورد. به‌عنوان‌مثال، دستگاه‌های لمسی که قادرند این امکان را برای کاربران به فراهم کنند تا ارتباط فیزیکی با دنیای مجازی داشته باشد.

نرم‌افزار ساخت سه‌بعدی (3D creation software)

ساخت محیط‌های دیجیتالی که تا حتی‌الامقدور دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند؛ می‌تواند یک فرایند سخت و زمان‌بر باشد. بااین‌حال، با دوربین‌های سه‌بعدی و همچنین نرم‌افزارهای ساخت 3D ممکن است بتواند این فرایند را آسان‌تر کنند.

توسعه‌دهندگان ابتدا محیط‌های طبیعی را با دوربین ضبط می‌کنند، سپس داده‌های فضایی سه‌بعدی را به نرم‌افزار انتقال می‌دهند. سپس این نرم‌افزار دوتایی مجازی (virtual double) را پردازش و تولید می‌کند که این می‌تواند یک بستر در متاورس ایجاد کند که کاربران قادر باشند بر اساس آن، چیزی را خلق کنند.

پلتفرم‌های تعاملی (Interactive platforms)

خرید آنلاین در بستر Web2 رونق زیادی دارد. به این صورت که کاربران قادرند با ابزارهای تعاملی، محصولاتی را به سبد خرید خود اضافه کنند و با کلیک کردن بر نقاط مشخص روی صفحه‌نمایشی خود، از طریق لینک‌ها بین صفحات خود حرکت کنند.

مشابه با این روند در وب 2، ابزارها و مکان‌های تعاملی بومی برای بهینه‌سازی تعامل کاربران با دنیای متاورس یک امر ضروری است. پلتفرم‌های تعاملی، این کارها را به یک واقعیت تبدیل می‌کنند و وظیفه‌ی هدایت فعالیت‌ها را در متاورس بر عهده دارند.

قابلیت اتصال (Connectivity)

از زمان تولد اینترنت، اتصال سریع یک مورد ضروری بوده است. دنیای متاورس هم به اتصالات سریعی نیاز دارد تا کاربران بتوانند بدون هیچ اختلالی به کار، معاشرت و بازی و غیره بپردازند. همچنین کامپیوترها باید به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند باشند تا بتوانند دنیای سه‌بعدی را به خوبی پردازش و به کاربران ارائه دهند و به‌این‌ترتیب یک اتصال سریع و روان را در اختیار کاربران متاورس قرار دهند.

بلاک‌چین (Blockchain)

فناوری بلاک‌چین می‌تواند به لایه‌ای اساسی از متاورس تبدیل شود. این فناوری باعث به وجود آمدن یک روش غیرمتمرکز و شفاف برای رسیدن به اثبات دیجیتالی مالکیت، قابلیت جمع‌آوری دیجیتال و حاکمیت جمعی می‌شود. همچنین، فناوری بلاک‌چین، دسترسی و قابلیت همکاری را بهبود می‌دهد.

علاوه بر این، ارز دیجیتال مه بر بستر بلاک‌چین ساخته شده است، به کاربران این امکان را می‌دهد که در حین کار و زندگی در دنیای متاورس، پول و اعتبار خود را به دیگران انتقال دهند. سایر برنامه‌ی بلاک‌چین برای متاورس، شامل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

نیمه‌هادی‌ها (Semiconductors)

همان‌طور که در بالا ذکر شد، متاورس نیاز به توان محاسباتی بالاتری خواهد داشت و درنتیجه، متاورس به پیشرفت در فناوری نیمه‌هادی نیاز دارد. علاوه بر این، نیمه‌هادی‌های بهینه‌سازی شده برای متاورس یک نیاز کاملاً ضروری هستند، زیرا متاورس حجم زیادی از داده‌ها را برای ذخیره‌سازی تولید می‌کند.

امنیت (Security)

متاورس حجم زیادی از داده‌ها را از کاربران خود جمع‌آوری می‌کند، درحالی‌که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند ناشناس بمانند و هیچ ردی از هویت، امور مالی یا سایر داده‌های حساس خود را در متاورس باقی نگذارند. به همین دلیل متاورس به راهکارهای امنیت سایبری نیاز دارد.

چه شرکت‌هایی در متاورس سهم دارند؟

در ادامه به معرفی شرکت‌هایی می‌پردازیم که در متاورس به صورت گسترده سرمایه گذاری کرده‌اند:

Unity Software

شرکت نرم‌افزار یونیتی (Unity Software) پیشرو صنعت نرم‌افزارهای سه‌بعدی است و نیمی از محتوای سه‌بعدی امروزی با استفاده از فناوری نرم‌افزار این شرکت تولید می‌شود؛ بنابراین منطقی است که نرم‌افزار یونیتی می‌تواند در ایجاد محتوای متاورس نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقش محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در متاورس!

Shopify، Inc.

Shopify یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در جهان است. محصولات نرم‌افزاری فعلی شاپیفای خرده‌فروشان آنلاین را هدف قرار داده و به آن‌ها در پرداخت، تجزیه‌وتحلیل و تکمیل سفارش مشتریان راهکارهایی ارائه می‌دهد. شاپیفای این پتانسیل را دارد تا روابط تجاری را در متاورس شکل دهد.

شاپیفای در متاورس

Shopify در حال حاضر یک پلتفرم NFT در بتا دارد که فروش NFT را با استفاده از ویترین فروشگاه خود امکان‌پذیر می‌کند. همچنین شاپیفای دارای یک پلتفرم تجارت با توکن است که مشتریانش می‌توانند از آن برای ارتباط با طرفداران خود و افزایش فروش استفاده کنند.

Meta Platforms Inc.

متا از زمان تغییر نام برند خود از فیس‌بوک، میلیاردها دلار در توسعه محتوای متاورس، نرم‌افزار و هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده است.

Match Group Inc.

Match Group شرکت مادر برنامه‌های دوست‌یابی محبوب مانند Tinder و Hinge است. این شرکت پیشرو اکتشافات اجتماعی بوده و فناوری ویدیویی کره جنوبی Hyperconnect را در سال 2021 خریداری کرد تا کانال‌های دیجیتال جدیدی ایجاد کند که از طریق آن افراد می‌توانند بدون توجه به مرزها و موانع زبانی با ارتباطات جدید ملاقات کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

مچ گروپ در متاورس

CrowdStrike Holdings

CrowdStrike Holdings یک شرکت فناوری امنیت سایبری است که حفاظت ابری را برای جلوگیری از نقض‌ها ارائه می‌کند و به همین دلیل، می‌تواند نیازهای امنیت سایبری متاورس را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: امنیت سایبری در Web3: راهنمای محافظت از دارایی‌های دیجیتال

CrowdStrike Holdings در متاورس

سوالات متداول

چرا باید در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

متاورس در بازه‌ی زمانی کوتاهی محبوبیت زیادی را در بین شرکت‌ها و افراد کسب کرده است. تغییر نام فیس‌بوک به متا (Meta)، متاورس را چیزی فراتر از یک روند معرفی کرد. به جز پروژه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، شرکت‌های بزرگ متعددی شروع به تشخیص و درک متاورس کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها متاورس را به عنوان مرحله‌ی بعدی از تکامل اینترنت می‌دانند. این یک نشانه بزرگ از آینده‎ عالی متاورس است.

سرمایه‌گذاری در متاورس شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

سخت‌افزارهای همه‌جانبه، نرم‌افزارهای سه‌بعدی، پلتفرم‌های تعاملی، بلاک‌چین و بخش امنیت در متاورس از مهمترین بخش‌ها برای سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

چه شرکت‌هایی در متاورس سرمایه گذاری کرده‌اند؟

از مهمترین شرکت‌های سرمایه گذار در متاورس می‌توان به متا (فیس بوک سابق)، Shopify و Unity Softwares اشاره کرد.

سخن پایانی

متاورس این پتانسیل را دارد که به یکی از روند‌های تکنولوژی برای برهم زدن ساختار فعلی بازار تبدیل شود. فناوری‌های جدیدی که برای ساخت و توسعه‌ی مدارس موردنیاز است، فرصت‌های زیادی را برای هرکسی که قصد دارد که جزئی در این مرحله از دنیای اینترنت باشد، ایجاد می‌کند. متاورس این فرصت‌ را برای پروژه‌های جدید، شرکت‌های عمومی و حتی سرمایه‌گذاران فردی می‌دهد.

در این مقاله به بررسی راه‌های ورود و مشارکت شرکت‌ها در دنیای متاورس پرداختیم و شرکت‌هایی که در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین شرکت‌هایی که پتانسیل بالایی برای ورود و توسعه‌ی متاورس دارند را بررسی کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با بورسینس همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

متاورس (Metaverse)، واقعیت مجازی، دنیای مجازی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx