بررسی جامع شبکه Thorchain و ارز بومی آن (RUNE)

تورچین چیست

آیا شبکه Thorchain را می‌شناسید؟

این روزها افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال باعث شده تا چشم‌های زیادی به این بازار دوخته شود.

سرمایه‌گذاران زیادی قصد دارند وارد این بازار شده و از فرصتی که به وجود آمده استفاده کنند. از طرفی این محبوبیت استقبال از صرافی‌های غیرمتمرکز را هم بیشتر کرده است.

عناوین مطلب:

آمار منتشر شده نشان می‌دهد بیش از 1 میلیارد دلار معاملات روزانه فقط از طریق صرافی یونی سوآپ انجام می‌شوند.

صرافی‌ها و پروتکل‌هایی مثل یونی سوآپ (Uniswap)، سوشی سوآپ (Sushiswap) و … برای مبادله دارایی در اکوسیستم اتریوم بسیار کاربردی هستند. بااین‌حال این صرافی‌ها از دارایی‌های مختلف بین بلاک‌چینی پشتیبانی  نمی‌کنند.

این مورد آن‌قدر قابل‌توجه و مهم بوده است که رویکردهای مختلفی برای تغییر دارایی‌های خارجی به توکن‌های اتریوم به وجود آمد. علی‌رغم نتیجه موفق این رویکرد‌ها، امنیت دارایی‌ها و نحوه نگهداری آنها باعث شده تا همیشه جای نگرانی وجود داشته باشد.

ازآنجایی‌که بلاک‌چین و فناوری‌های متصل به آن متولد شدند تا نگرانی‌های متداول درباره سیستم مالی و سنتی را بهبود دهند، برای این مشکل هم راه‌حلی ارائه شد.

یکی از این راه‌حل‌ها معرفی پروژه Thorchain بود. درباره این پروژه اطلاعاتی دارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

صرافی غیرمتمرکز Thorchain

شبکه Thorchain یک بلاک‌چین مستقل بوده که با استفاده از SDK Cosmos ساخته شده است.

در واقع این بلاک‌چین را می‌توان یک صرافی غیرمتمرکز دانست. صرافی غیرمتمرکز میان‌‌ زنجیره‌ای (DEX) که برای بهبود اتصال به سایر شبکه‌های بلاک‌چین و انتقال اطلاعات به خارج از شبکه استفاده می‌شود.

مدل این صرافی باعث می‌شود تریدرها بتوانند بین استخر دارایی‌های مختلف با استفاده از ارز دیجیتال تور چین، به‌صورت پنهان حرکت کنند.

برای اینکه درک بهتری از عملکرد Thorchain داشته باشید، سازوکار صرافی‌های متمرکز را مرور کنیم:

  • ارزهای دیجیتالی که کاربران از شبکه‌های مختلف بلاک‌چین به این صرافی ارسال می‌کنند را دریافت کرده و حساب کاربری آن‌ها را ایجاد می‌کند.
  • با استفاده از یک موتور معاملاتی امکان انجام معاملات را برای کاربرانش فراهم می‌کند.
  • سرویسی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را به شبکه بلاک‌چین موردنظر خود انتقال دهند.
صرافی غیرمتمرکز
علی‌رغم اینکه ممکن است صرافی‌های زیادی این سه مرحله‌ را بدون نقص و بدون مشکل پیش ببرند، اما همچنان قابل‌اعتماد نیستند!

قابل‌اعتماد نبودن آنها به‌خاطر کنترلی است که یک نهاد مرکزی و به‌صورت متمرکز روی آنها اعمال می‌کند. این یک ایراد بزرگ برای صرافی‌های متمرکز است که صرافی‌های غیرمتمرکز این ایراد را پوشش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

پروتکل این صرافی یک سیستم پل میان زنجیره‌ای دارد. این سیستم به پروتکل Bifröst معروف است. در کنار این موضوع، شبکه Thorchain برای تسهیل مبادله دارایی‌های از استخرهای نقدینگی مستمر (CLP) استفاده می‌کند.

این استخرها یک نسخه اقتباس شده از توکن‌های هوشمند بنکور هستند. آن‌ها همچنین برای تبادل، وام‌دهی، قرض گرفتن یا سایر سرویس‌های پرداختی استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

تاریخچه شبکه Thorchain

شبکه تور چین در سال 2018 و با معرفی طیف گسترده‌ای از خدمات وارد بازار ارزهای دیجیتال شد.

این صرافی خدمات خود را روی یک شبکه غیرمتمرکز عمومی عرضه کرد. همچنین از همان ابتدا با فرض اینکه صرافی‌های متمرکز برای انتقال ارزهای دیجیتال در بین بلاک‌چین‌های مختلف ناکارآمد هستند، متولد شد.

تیم تور چین هدف اصلی خود برای ساخت این بلاک‌چین را ایجاد پلی برای برقراری ارتباط با شبکه‌های خارجی معرفی کرده است. در نتیجه می‌توان انتقال میان زنجیره‌ای را تسهیل کند و عملکرد مشابهی با DEX داشته باشد.

بیشتر بخوانید: فناوری میان زنجیره‌ای (Cross Chain) چیست؟ + معرفی پلتفرم‌های مهم

این شبکه امکان تبادل ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم را فراهم کرده است. همچنین Thorchain از ابزار Cross Chain برای اتصال به دیگر شبکه‌های بلاک‌چین استفاده می‌کند.

تور چین نیازی به مجوز‌های خاص ندارد و بدون نیاز به این مجوز‌ها، امکان تعویض سریع ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. این ویژگی یکی از مهم‌ترین وجه تمایز‌های تور چین با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز است.

شبکه Thorchain
صرافی غیرمتمرکز میان زنجیره‌ای تور چین هم به مجموعه خدمات این شبکه اضافه شده است.

این صرافی اولین نوع از صرافی‌هایی است که معاملات و سوآپ توکن‌ها بین شبکه‌های مختلف را بدون نیاز به فناوری پل زدن (Bridge)، دارایی‌های سنتتیک و توکن‌های Wrapped شده، فراهم کرده است.

شبکه Thorchain چگونه کار می‌کند؟

صرافی غیرمتمرکز تور چین بر اساس مکانیسم اجماع تندر مینت (Tendermint) کار می‌کند. بنابراین از Tendermint BFT به‌عنوان مکانیسم اجماع خود استفاده می‌کند.

همچنین از Proof-of-Stake) PoS) برای مقاومت Sybil استفاده می‌کند. این صرافی در ابتدا فقط می‌توانست از معاملات ارزهای بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت‌کوین کش و توکن صرافی بایننس پشتیبانی کنید.

اما اکنون سایر بلاک‌چین‌ها و توکن‌های بومی آنها هم می‌توانند در این صرافی پشتیبانی شوند. درواقع زمانی که بلاک‌چین‌ها به شبکه بین زنجیره‌ای تور چین با نام chaosnet متصل شوند، توکن‌های آنها نیز پشتیبانی خواهند شد.

هدف ساخت تورچین

با این پیش‌زمینه، سراغ بررسی موضوع اصلی، یعنی هدف ساخت تور چین برویم. در ادامه از این موضوع صحبت خواهیم کرد که تور چین چه مشکلاتی را حل می‌کند:

  • نوسان قیمت ارزهای دیجیتال: نوسان قیمت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جذاب و سودآور است. بااین‌وجود می‌تواند یک سد مهم برای استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره انسان‌ها باشد.
  • کمبود نقدینگی: کمبود نقدینگی به‌راحتی منجر به نوسانات زیادی در قیمت‌ها می‌شود. مبادلات صرافی‌های غیرمتمرکز عمدتاً با تراکنش‌های توکن فقط در یک شبکه بلاک‌چین سروکار دارند و چندین شبکه را زیر نظر نمی‌گیرند.

صرافی غیرمتمرکز تور چین با حذف رابطه‌های دیگر مانند wBTC صنعت دیفای را متحول خواهد کرد. ویژگی کاربردهای مالی تور سوآپ توسط تیم توسعه BEPSwap از پروتکل بایننس اسمارت چین مهیا شده است.

همچنین تیم پشتیبان یک کیف پول بومی هم برای استیک کردن و نگه‌داری ارزهای دیجیتال مرتبط با تور چین ساخته است. این کیف پول به‌صورت مستقیم با محیط چند زنجیره‌ای در تعامل خواهد بود و می‌تواند توکن‌های بلاک‌چین‌های مختلف را نگهداری کند.

همچنین راه‌اندازی آن می‌تواند پیشرفت‌های زیادی برای صنعت صرافی‌های غیرمتمرکز به همراه داشته باشد.

توسعه شبکه Thorchain به دست کیست؟

این شبکه مدعی است که کمترین دخالت را در برنامه‌ها و تصمیمات شبکه دارد. درواقع بسیاری از تصمیمات مهم این شبکه، از جمله لیست شدت توکن یا اضافه‌شدن کوین جدید به صرافی، در یک روش دموکراتیک و مطابق خواست اعضای تور چین انجام می‌شد.

تمام اعضای تیم توسعه این بلاک‌چین ناشناس هستند. هدف اصلی آنها از این ناشناس ماندن تمرکز بیشتر روی شبکه و عملکرد و کارکرد اصلی Thorchain است.

بر خلاف هویت تیم توسعه و موسسین این شبکه، کدها و برنامه بلاک‌چین شفافیت بالایی داشته است. تقریبا تمامی اطلاعات فنی شبکه در اختیار همه قرار دارد. همچنین مقدار کل توکن‌های این شبکه و نحوه توزیع آن کاملا مشخص است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

مشارکت‌های شبکه Thorchain

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک کسب‌وکار در فضای بلاک‌چین می‌توان ذکر کرد، شبکه‌سازی و همکاری آن با سایر شرکت‌های مشابه است.

درواقع فضای دیجیتال به‌گونه‌ای ساخته شده که همه پروژه‌ها مجبور باشند برای بهبود و پیشرفت خود با دیگر پروژه‌ها همکاری کنند. این کار باعث می‌شود علاوه بر بهبود خودشان، پروژه‌های دیگر را هم بهبود دهند.

در کنار این موضوع و به دلیل رقابتی بودن این حوزه، این اتفاق و انجام همکاری‌‌های مختلف می‌تواند به نفع کسب‌وکارها باشد.

دو مورد از این همکاری‌ها نقش بسیار مهمی در پیشرفت این بلاک‌چین ایفا کرده‌اند:

  • همکاری با Synthetix :Synthetix یک پلتفرم معاملاتی بر روی شبکه اتریوم است. تور چین در نوامبر 2019 با این پلتفرم همکاری کرد.
  • BEPSwap :BEPSwap هم یکی دیگر از همکاری‌های موفق شبکه تور چین محسوب می‌شود. BEPSwap که اولین اپلیکیشن شبکه بلاک‌چین بوده در اواخر سال 2019 با THORChain اعلام همکاری کرده است.

سابقه همکاری‌ها و مشارکت‌هایی که تور چین داشته است، نشان می‌دهد تیم توسعه‌دهنده این شبکه همواره در تلاش‌اند تا جامعه خود را گسترش داده و از تمام پتانسیل خود استفاده کنند. برای این کار هم نیاز به همکاری به پروژه‌های موفق و اثرگذاری است.

توکن RUNE چیست؟

RUNE توکن اصلی شبکه THORChain است.

توکن RUNE بخش جدایی‌ناپذیری از سیستم شبکه تور چین محسوب می‌شود. توکن RUNE روی بلاک‌چین بایننس تعریف شده و یک استاندارد BEP20 محسوب می‌شود. این توکن یک سال بعد از راه‌اندازی شبکه، در سال 2019 راه‌اندازی شد.

تیم تور چین در سال 2021 یک توکن دیگر را با همین نام RUNE در شبکه اتریوم و تحت استاندارد ERC-20 طراحی کرده‌اند. این توکن قابلیت تضمین توسط همه نودهای (Nodes) حاضر در شبکه را هم دارد.

ارز دیجیتال RUNE
همه توکن‌های RUNE با نسبت 1:1 به ارزش دارایی تنظیم شده‌اند که امکان اتصال یکپارچه بین استخرها را فراهم می‌کند.

همچنین از ارز دیجیتال تور چین یا همان RUNE برای پاداش دادن به THORNode و LP استفاده می‌شود. علاوه بر این، افرادی که در توکن RUNE سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌تواند در تصمیمات مدیریتی شبکه و پروژه حق رای و مشارکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: توکن نقدینگی (LP Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

علاوه بر این، تمام هزینه‌های معاملات درون شبکه، از جمله هزینه‌های معاملات، به‌صورت RUNE پرداخت می‌شود. افرادی که قصد دارند به‌عنوان نودهای کنترل‌کننده شبکه تور چین (THORNodes) در این شبکه حضور داشته باشند، برای اعتبارسنجی و دریافت پاداش، باید در ارز دیجیتال تور چین سرمایه‌گذاری کنند.

چگونه می‌توان RUNE را استیک کرد؟

توکن RUNE تور چین مثل توکن‌های بیت‌کوین یا اتریوم قابلیت استخراج ندارد. در عوض برای دسترسی به این توکن‌ها نیاز به یک اعتبارسنج یا استیکر است.

درواقع اعتبارسنج‌ها در شبکه تورچین، امکان تولید توکن جدید را تایید می‌کنند. همچنین استیکرها هم با استیک کردن این توکن، نقدینگی لازم برای تولید توکن‌های جدید را فراهم می‌کنند.

کاربرد توکن RUNE

این توکن موارد استفاده زیادی دارد. از جمله مهم‌ترین کاربرد آن حفظ امنیت شبکه است.

دیگر کاربردهایی که برای توکن تور چین می‌توان ذکر کرد شامل موارد زیر است:

جلوگیری از کاهش میزان نقدینگی

RUNE ارز اصلی اکوسیستم تور چین است. به این معنی که لازم است این ارز در کنار هر دارایی در استخرها ارائه شود.

با این کار اگر تور چین از 1000 بلاک‌چین پشتیبانی کند، تنها نیازمند استفاده از 1000 استخر را دارد. این در حالی است که در پلتفرم‌های دیگر برای پشتیبانی از این تعداد بلاک‌چین نیازمند وجود 499500 استخر ضروری است.

به‌ارث‌بردن ارزش دارایی‌های جمع شده

RUNE به دارایی‌های موجود در استخر خود پیوند خورده است. درنتیجه با افزایش ارزش آن دارایی‌ها، ارزش این ارز دیجیتال هم بیشتر می‌شود. پس ارزش توکن RUNE سه برابر ارزش جمع شده دارایی‌هایی مانند BTC ، ETH یا BNB در شبکه خود است.

تامین دارایی

نود‌ها برای خرید و پیوند مداوم، هر بار نیاز به‌اندازه کافی توکن RUNE دارند. این توکن باعث می‌شود دارایی‌ها به حداکثر میزان سود خود برسند.

این میزان حداکثر، زمانی اتفاق می‌افتد که 67% توکن RUNE باند باشد و 33% در استخرها جمع شود. اگر استخرها 1 میلیون دلار سرمایه دارند، ارزش RUNE در اوراق قرضه کل برابر 2 میلیون دلار محاسبه می‌شود.

لیست شدن و خارج کردن توکن از سیستم‌ها

در شبکه تور چین هر سه روز یک‌بار توکن جدیدی لیست می‌شود. درحالی‌که تور چین تلاش می‌کند تا حداقل حاکمیت را داشته باشد، اما ارزش‌گذاری این توکن‌‌ها توسط RUNE انجام می‌شود.

در کنار این موضوع، اگر یک زنجیره متصل دیگر از نظر اقتصادی ارزشی نداشته باشد، موقعیتی فراهم شده که تمام تامین‌کنندگان نقدینگی از آن زنجیره می‌توانند خارج شوند.

اگر یک استخر خالی باشد، از لیست خارج خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود شبکه در روندی به نام «ragnarok» بلافاصله ارتباط خود را با آن زنجیره قطع کند.

مشوق اصلی شبکه Thorchain

همان‌طور که می‌دانید، RUNE ارز محلی Thorchain است. این ارز محلی به‌عنوان کارمزد تراکنش در شبکه مصرف می‌شود.

هر معامله یک کارمزد ثابت، و یک کارمزد داینامیک دارد. این عملکرد، مهم‌ترین عاملی است که شبکه را در برابر حملات مختلف مانند حملات DDos مقاوم می‌کند.

پس از شارژ کارمزدها و دریافت گس، Thorchain پاداش بلاک را محاسبه می‌کند و آن را بر اساس الگوریتم پاندول تشویقی تقسیم می‌کند. در نهایت پاداش شبکه به باندرها و تامین‌کنندگان نقدینگی می‌رسد.  

تقویت دارایی‌ استخرها

قیمت پایان دارایی‌ها توسط صرافی که بیشترین نقدینگی را دارد تعیین می‌شود. باتوجه‌به این موضوع، سوالی که پیش می‌آید دلیل تعیین قیمت ارز دیجیتال تور چین توسط خود شبکه است؟!

RUNE نقدینگی خود را از تمامی اکوسیستم جذب می‌کند تا بتواند استخرهای با نقدینگی بسیار بالا ایجاد ‌کند. سرانجام نقدینگی این استخرها آن‌قدر بالا می‌رود که مانند روش فعلی بیت‌کوین و اتریوم شروع به تأثیرگذاری بر قیمت دارایی جفت شده می‌کنند.

این پدیده ابتدا در دارایی‌های تجمیعی مشاهده می‌شود که خارج از تور چین بسیار ناپایدار هستند. در نهایت با افزایش نقدینگی روی دارایی‌های حجم بالا هم اثر خواهند گذاشت.

خرید ارز دیجیتال rune
RUNEVault یکی از روش‌های خرید و ذخیره‌سازی این توکن است. همچنین از طریق دریافت پاداش هم می‌توان این توکن را کسب کرد.

روش خرید توکن Rune

 RUNEVault یکی از روش‌های خرید و ذخیره‌سازی این توکن است. با استیکینگ توکن Rune هم سرمایه‌گذاران و هولدرها می‌توانند به سود برسند.

این سود یا پاداش استیکینگ به‌صورت هفتگی محاسبه خواهد شد. نقدشوندگی توکن تور چین بسیار بالاست و دارندگان در هر زمانی که بخواهند می‌توانند دارایی خود را بفروشند.

همچنین بخشی از درآمد سیستم به نودهایی که بلوک‌های جدید را ایجاد می‌کنند می‌رسد. به‌طورکلی 67 درصد از درآمد سیستم به نودهای شبکه و 33 درصد آن استیکر‌ها و افرادی که نقدینگی شبکه را تامین می‌کنند می‌رسد.

کیف پول شبکه Thorchain

ارز دیجیتال تور چین را هم در کیف پول‌های آنلاین و هم در کیف پول‌های آفلاین می‌توان نگهداری کرد.

کیف پول‌های نرم‌افزاری پیشنهادی برای ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال شامل کیف پول‌‌های FreeWallet و StrongCoin، متامسک و WalletConnect است. برای نمونه‌های کیف پول سخت‌افزاری هم پیشنهاد می‌شود سراغ کیف پول‌هایی چون لجر نانو و ترزور بروید.

وضعیت توکن Rune

توکن Rune برای بهبود صرافی‌های غیرمتمرکز راه‌حل‌هایی چون یونی سواپ (Uniswap) یا Shapeshift را معرفی می‌کند.

مزیت شبکه تور چین این است که کاملاً غیرمتمرکز است و به کاربران اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال متعلق به شبکه‌های مختلف را روی آن مبادله کنند.

این مزیت را رقیب‌های دیگر شبکه THORChain یعنی شبکه‌های Kyber و IDEX هم دارند. نکته مهمی که باعث شده تور چین بتواند گوی رقابت را از آنها بگیرد، پشتیبانی گسترده‌تر تورچین است. درواقع رقبای تورچین فقط از توکن‌های استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند.

قیمت ارز دیجیتال Rune

 ارز دیجیتال Rune در جولای 2019 با قیمت 0.017 وارد بازار ارزهای دیجیتال شد.

ارزش کل بازار این رمزارز تقریباً 3.5 میلیارد دلار است. طبق تجربه‌ها و آماری که از روند حرکت RUNE در دسترس است، می‌توان این رمزارز را گزینه‌ای آینده‌دارتر و موفق‌تر از دیگر رقبای خود دانست.

جمع‌بندی

Thorchain مثل یک رابط یا پل بیت بلاک‌چین‌های مختلف عمل می‌کند. این شبکه و توکن اصلی آن تلاش می‌کنند تا بتوانند بستری برای مبادله سریع توکن‌های موجود در شبکه‌های مختلف فراهم کنند.

این بلاک‌چین دولایه دارد: لایه اول یک شبکه نقدینگی غیرمتمرکز است و لایه دوم به‌صورت پلی بین بلاک‌چین‌های مختلف عمل می‌کند.

نام اصلی توکن این شبکه RUNE است و با روی شبکه بایننس چین و اتریوم وجود دارد. توکن معرفی شده روی شبکه اتریوم جوان‌تر است و هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار و معاملات این ارز دیجیتال کسب کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx