پلتفرم سولند (Solend) چیست و چطور تا مرز سقوط پیش رفت؟

سولند

پلتفرم سولند (Solend) از زمان راه‌اندازی، توجه بازار را جلب کرد.

این پلتفرم با ارز SLND یک پروتکل الگوریتمی غیرمتمرکز برای وام دادن و وام گرفتن ایجاد کرده که روی بلاک‌چین سولانا راه‌اندازی شده است.

به‌این‌ترتیب صرافی Solend دروازه‌ای برای افزایش روش‌های کسب سود از بازار برای کاربران سولانا است. در این مقاله از بورسینس بررسی می‌کنیم که ارز سولند چیست، چگونه تا مرز سقوط پیش رفت و تأثیری که سقوط FTX بر آن داشت چه بود.

عناوین مطلب:

سولند (Solend) چیست؟

سولند یک پلتفرم مالی متمرکز (DeFi) برای وام‌دهی است که روی شبکه سولانا ایجاد شده است.

کاربران این پلتفرم می‌توانند با استفاده از یک متد الگوریتمی برای تعیین نرخ بهره و مبلغ وثیقه، دارایی‌ها را وام بدهند یا وام بگیرند.

پروتکل سولند اولین بار در سال 2021 ایجاد شد. در آن زمان محبوبیت سولانا به‌خاطر تراکنش‌های پرسرعت و کارمزد کم در حال افزایش بود.

اضافه کردن پروتکل وام‌دهی به اکوسیستم آن باعث جذب سرمایه بیشتری به آن شد؛ چرا که حالا کاربران آن بیش از قبل سود می‌کردند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

صرافی سولند به دلیل حضور سرمایه‌گذاران برجسته‌ای مثل دراگون فلای کپیتال (Dragonfly Capital)، پالیچین کپیتال (Polychain Capital)، بالاجی سینیواسان (Balaji Srinivasan) و بسیاری دیگر تنها در چند ماه اول راه‌اندازی و حتی قبل از ایجاد امکان استخراج نقدینگی، به سرمایه 100 میلیون دلاری رسید.

بعدها در ژوئن 2022، سولند بار دیگر به تیتر خبری صفحه اول سایت‌های خبرگزاری تبدیل شد. اما این بار خبر مطلوبی نبود.

نگرانی‌ها درباره لیکوئید شدن حساب نهنگ سولند، باعث شد کاربران سولانا از یک سقوط واقعی وحشت‌زده شوند و بحث‌های زیادی در این مورد راه افتاد. در واقع اتفاقات اخیر صرافی FTX روی سولند هم تأثیر گذاشت.

سولند

Solend چطور کار می‌کند؟

سولند با یک اصل اساسی شروع کرد:

کاربران می‌توانند برای کسب سود، دارایی‌هایشان را در حساب‌های سولند سپرده‌گذاری کرده و آن‌ها را به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده نمایند. هدف اصلی این پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز بود.

وام‌گیرندگان نیازی به دریافت وام بلندمدت رسمی یا ارائه توجیه برای اثبات نیازشان به این وام ندارند. بلکه پلتفرم به آن‌ها قابلیت دریافت وام‌های کوتاه‌مدت با سپرده‌های ساده‌تر را بدون فرآیند طولانی‌مدت پذیره‌نویسی می‌دهد.

در این پلتفرم، قراردادهای هوشمند، محدوده وام را تعیین کرده و سود را جمع می‌کنند. کاربران برای استفاده از سولند باید کیف پول سولانا داشته باشند.

دارایی کریپتویی SOL ستون اصلی این پلتفرم وام‌دهی است. آنها در صورت تمایل می‌توانند دارایی‌های مختلفی را انتقال دهند اما SOL دارایی بومی این پلتفرم است.

سولند استخرهای مختلفی دارد که با ارزهای متفاوتی کار می‌کنند. مثلاً Stable Pool امکان وام‌دهی و وام گرفتن کریپتوهایی مثل USDT و USDC را می‌دهد درحالی‌که Main Pool آن با همه 20 ارز دیجیتالی که درحال‌حاضر در این پلتفرم پشتیبانی می‌شوند کار می‌کند.

وقتی کاربران، ولت سولانای خود را به پلتفرم وام‌دهی متصل کرده و توکن SOL را به حساب وارد کنند، می‌توانند به شکل‌های مختلفی وام دهند و وام بگیرند.

گزینه Supply به کاربران امکان بررسی میزان سودی که به دست می‌آورند را می‌دهد، درحالی‌که گزینه Borrow به آن‌ها می‌گوید با این میزان کریپتو چقدر وام می‌توانند بگیرند.

هر وامی که کاربران می‌گیرند یک آستانه لیکوئید شدن دارد. اگر ارزش کریپتو به شکلی تغییر کند که باعث شود وام، آستانه لیکوئید شدن را بگذراند دارایی کاربران لیکوئید می‌شود. سپس این وجوه به‌عنوان وثیقه به وام‌دهندگان می‌رسد.

ویژگی‌های کلیدی سولند

پلتفرم‌های وام‌دهی DeFi دیگری نظیر کامپوند و آوه وجود دارند که مشابه سولانا هستند اما پروتکل وام‌دهی صرافی سولند ویژگی‌هایی دارد که باعث تمایز آن شده است:

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

کارمزد کمتر تراکنش‌ها

 بسیاری از کاربران، سولند را بخاطر نرخ پایین کارمزدها گزینه خوبی برای برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

شما می‌توانید به‌سرعت و بدون اینکه دچار پرداخت کارمزدهای زیادی شوید وام بدهی و وام بگیرید. بیشتر کارمزدهای پلتفرم فقط کارمزدهای پروتکلی است که با هر وام پرداخت می‌کنید. این هزینه‌ها به صندوق بیمه پلتفرم کمک می‌کند.

به‌طورمعمول، براساس اینکه از کدام استخر استفاده می‌کنید کارمزد کمی تغییر می‌کند. همچنین کارمزدهایی که برای هر تراکنش در شبکه سولانا می‌پردازید نیز وجود دارند.

اولین باری که با شبکه تعامل دارید کارمزدی به‌اندازه 0.01 توکن SOL می‌پردازید. کارمزد تراکنش بعدی حدود 0.000005 خواهد بود. با این حال این مقدار خیلی خیلی کمتر از کارمزد سایر سایت‌هاست.

افزایش مقیاس پذیری و ارتباطات

برخلاف بسیاری دیگر از پلتفرم‌های وام‌دهی، سولانا به مقیاس‌پذیری اولویت می‌دهد.

نیازی نیست کاربران به یک نوع ارز دیجیتال پایبند باشند یا فقط تراکنش‌های سطح پایین انجام دهند. کاربران می‌توانند از طیف وسیعی از دارایی‌های کریپتویی استفاده کنند و تعداد بیشتری را مرتباً به پلتفرم اضافه نمایند.

شما می‌توانید از بین ارزهای دیجیتال مختلف مثل توکن‌های بومی، استیبل‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها انتخاب کنید و نسبت به انطباق بالای آن‌ها اطمینان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

تجربه کاربری خوب

علیرغم اینکه سولند ویژگی‌های زیادی دارد، این شبکه گیج‌کننده نیست.

یکی از چشمگیرترین ابعاد آن داشبورد کاربری ساده ایست که دارد. این داشبورد به‌خوبی سازمان‌دهی شده و از نظر بصری دلپذیر است.

اکثر کاربران می‌توانند بدون نیاز به آموزش‌های گسترده یا آمار گیج‌کننده‌ای که باعث اشتباه سرمایه‌گذاران شود در این پلتفرم شروع به کار کنند.

برنامه‌های ریفرال

حجم زیادی از موفقیت سولند مرهون برنامه ریفرال آن است که شبکه راه‌اندازی کرد تا کاربران فعلی بتوانند دیگران را برای ثبت نام در این پلتفرم تشویق کنند.

وقتی کاربر جدید شرکت می‌کند، کاربر اصلی پاداش مالی کوچکی دریافت می‌کند. درحال‌حاضر مشوق مالی 20 درصد از کارمزدهای هر وام کاربر جدید تعیین شده است.

سولند

ریسک‌های استفاده از سولند

بااینکه این پلتفرم مزایای زیادی دارد استفاده از آن با مشکلات احتمالی همراه است.

قبل از سرمایه‌گذاری در هر پلن سولند ریسک‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

ریسک اوراکل

تأمین نقدینگی سولند براساس قیمت شبکه Pyth Network و Switchboard انجام می‌شود.

این اوراکل‌ها می‌توانند قیمت‌های نادرستی را گزارش کنند که باعث انحلال شبکه می‌شود.

ریسک قرارداد هوشمند

با توجه به اینکه سولند یک پروتکل غیرمتمرکز است، هسته سیستم عامل آن در قراردادهای هوشمند نهفته است که وام گرفتن و وام دادن کریپتو را تسهیل می‌کند.

بااین‌حال، همانند هر نرم‌افزار دیگری، این قراردادها می‌تواند باعث آسیب‌پذیری شود. مثلاً آن‌ها می‌توانند به‌صورت بالقوه برای سرقت یا مسدود کردن دائمی وجوه کاربران، مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

توجه کنید که چنین ریسکی در ذات همه قراردادهای هوشمند وجود دارد. علی‌رغم اینکه این خطر به‌طور کامل قابل حذف شدن نیست روش‌ها و اقداماتی برای کاهش آن وجود دارد:

  • حسابرسی دقیق: قراردادهای هوشمند توسط گروه Kudelski که یک شرکت امنیتی مستقل است ممیزی (حسابرسی) می‌شود.
  • برنامه باگ بونتی: سولند یک برنامه باگ بونتی دارد که اگر کاربری یک محل آسیب‌پذیری در کد آن را شناسایی کند حتی تا 1 میلیون دلار پاداش به او پرداخت می‌کند. این امر باعث می‌شود کاربران به جای هک کردن سیستم به افشای مسؤلانه مشکلات آن تشویق شوند.
  • خزانه داری: خزانه 20 میلیون دلاری صرافی Solend می‌تواند بیمه‌ای برای استخر اصلی یا Main Pool آن باشد تا هرگونه سوءاستفاده یا هک شدن باعث از بین رفتن وجوه نشود.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

ریسک «کاربری 100 درصدی»

پروتکل وام‌دهی صرافی سولند تنها زمانی کار می‌کند که کاربران دارایی‌های کریپتوی خود را برای قرض دادن به دیگران سپرده‌گذاری کنند.

اگر هیچ دارایی کریپتویی در استخر نماند، هر برداشت یا استقراضی در آینده غیرممکن می‌شود.

این که حیات این پلتفرم به صورت کامل به فعالیت کاربران بستگی دارد، «کاربری 100 درصد» نامیده می‌شود که واقعا یک مشکل بزرگ است.

این مسئله تا وقتی وجود ندارد که کاربران وام‌هایشان را بازپرداخت کنند یا کاربران بیشتری، دارایی‌های دیگری به استخر وارد کنند.

ریسک لیکوئید

سولند وام‌هایی با میزان وثیقه بیشتر ارائه می‌کند.

به این معنی که هر وامی که پلتفرم ارائه می‌کند باید وثیقه‌ای داشته باشد که ارزش آن از ارزش آن داشته باشد. بااین‌حال ارزش وثیقه همیشه در حال تغییر است.

اگر ارزش وثیقه کاهش یابد، ممکن است تشخیص داده شود که وام شما زیر مقدار آستانه حداقلی است. در این مرحله، می‌توانید وثیقه اضافه کنید یا اجازه دهید وثیقه موجود شما نقد شود.

بااین‌حال، لیکوئید پوزیشن شما با جریمه همراه است. اگر به وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود توجه کافی ندارید، این احتمال هست که وام خود را تصادفا از دست دهید و مجبور شوید هزینه‌های لیکوئید را نیز بپردازید.

ریسک «بدهی بد»

افرادی که روی پلتفرم سولند وام می‌دهند به‌صورت بالقوه در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که وام‌های آن‌ها قابل پوشش دهی نباشد.

این موضوع در لیکوئیدهای بزرگ یا زمانی که بازار آشفته است رخ می‌دهد. وقتی دارایی زیادی یک‌باره لیکوئید شود، ارزش آن‌ها برای پوشش دادن وام کاربران کافی نیست که باعث بالانس منفی می‌شود.

این بالانس منفی را با عنوان بدهی بد (Bad Debt) می‌شناسند که به وام‌دهنده آسیب می‌زند.

صرافی سولند برای مدیریت این ریسک از استخرهای مجزا برای جداسازی دارایی‌های nd[djhg جدیدتر یا پرخطرتر استفاده می‌کند.

این استخرها برای غربال کردن دارایی‌های کریپتویی به کار می‌روند که نقدینگی کمتر و نوسانات بیشتری دارند و ریسک بزرگی برای استخر اصلی هستند. بعلاوه، محدودیت سپرده و نرخ وثیقه‌ها نیز برای گروه‌های مختلف دارایی کریپتو مدیریت می‌شود.

هر بدهی بدی که ایجاد شود از طریق صندوق بیمه جبران می‌شود. با این حال، این صندوق بیمه با کارمزد تراکنش‌ها پر می‌شود که منبع نامحدودی نیست و ممکن است تمام شود.

توکنومیک SLND

در ادامه به ذکر توکنومیک ارز SLND می‌پردازیم:

سولند
تخصیص ارز SLND
درصد تخصیص
استخراج نقدینگی
30 درصد
خزانه‌داری
25 درصد
تیم
25 درصد
سرمایه‌گذاران
15 درصد
IDO
5 درصد

2022؛ سالی سخت برای سولند

تنها در سال 2022، سولند با چندین موقعیت دشوار مواجه شده که تا حدی به‌خاطر شرایط نوسانی بازار و نیز عواقب ناشی از ورشکستگی مؤسسات بزرگ بوده است.

این موضوع باعث شده دارایی‌های کریپتو دچار اختلال قیمت شوند. به‌این‌ترتیب سولند باید با این 2 مورد مقابله می‌کرد:

مشکل اوراکل

در 2 نوامبر 2022 سولند مورد سوءاستفاده اوراکل قرار گرفت که منجر به بدهی 1.26 میلیون دلاری شد.

ازآنجایی‌که این مشکل حول استیبل‌کوین‌ هابل (USDH) می‌چرخید، سه استخر Stable ،Coin98 و Kamino USDH تحت تأثیر قرار گرفتند. درنتیجه، این استخرها غیرفعال شدند.

سقوط FTX

سقوط FTX، غول صرافی‌های متمرکز بازار را دچار آشفتگی کرد.

بیشتر بخوانید: سرنوشت توکن صرافی FTX؛ هر آنچه که باید درباره ارز FTT بدانید!

ازآنجایی‌که اکوسیستم سولند پیوندی قوی با سم بنکمن فرید بنیان‌گذار FTX داشت، دارایی قفل شده آن دچار آسیب شد که تا حدی به خاطر سقوط آزاد قیمت SOL بود.

همچنین روی سولند نیز اثر گذاشت. سولند در 2 نوامبر بیش از 280 میلیون TVL داشت که از آن زمان کاهش زیادی پیدا کرده است. این نتیجه خروج کاربران از پروتکل و کاهش قیمت ارز Solend بود.

بعلاوه، سولند با مشکلات لیکوئید یک حساب نهنگ هم مواجه شد. این نهنگ ناشناس 44 میلیون دلار SOL وام گرفته بود که به‌خاطر کاهش ارزش وثیقه SOL باید لیکوئید می‌شد. ب

ااین‌حال، نقدینگی زنجیره‌ای SOL، زمانی که قیمت در 48 ساعت 43 درصد سقوط کرد ضربه بدی خورد و سولند در نقد کردن حساب نهنگ با مشکل مواجه شد.

تیم سولند در تلاش برای جذب سپرده‌گذاران و تشویق وام‌گیرندگان به بازپرداخت وام‌ها برای بهبود میزان نقدینگی، سعی کرد با افزایش نرخ بهره SOL به بیش از 2500 درصد این مشکل را حل کند.

بعلاوه، آن‌ها یک حساب بایننس نیز برای پردازش نقدینگی SOL ایجاد کردند چراکه میزان نقدینگی SOL در بایننس در مقایسه با خود زنجیره سولانا بیشتر و عمیق‌تر بود.

علی‌رغم تلاش‌های ستودنی تیم صرافی Solend که باعث تسریع لیکوئید حساب نهنگ شد سولند حالا با یک «بدهی بد» 6.5 میلیون دلاری روبروست. همان‌طور که سوجو (Soju) رئیس توسعه کسب‌وکار سولند می‌گوید «این روزها شرایط خیلی بد به نظر می‌رسد» و مشکلات کاملاً حل نشده‌اند.

ماجرای پیشرفت سولند تا مرز سقوط!

یکی از اصلی‌ترین آسیب‌پذیری‌های سولند این است که کاربران برای ایجاد استخر به هم می‌پیوندند.

این مسئله در هنگامی که یک وام‌گیرنده بزرگ یا نهنگ در آن حضور داشته باشد مشکل‌ساز می‌شود. سقوط ماه ژوئن نیز به یک وام‌گیرنده نهنگ مربوط بود که وام معوقی به ارزش 108 میلیون دلار USDC و USDT داشت.

وام او تحت پشتیبانی توکن‌های SOL به ارزش 170 میلیون دلار بود که در یک کیف پول سولانا قفل شده بودند.

وام نهنگ بزرگ‌ترین وام فردی سولانا بود که بخش بزرگی از سرمایه استخر را به خود اختصاص داده بود. این تا وقتی SOL در وضعیت مطلوبی بود خوب بود.

بااین‌حال زمانی که قیمت آن از حدود 15 ژوئن شروع به کاهش کرد، این وام نیز تبدیل به مشکل شد. قیمت SOL به 27 دلار کاهش یافت و وام نهنگ به آستانه نقدینگی خود نزدیک شد.

سولند

وقتی توسعه‌دهندگان سولند متوجه این موضوع شدند اولین برنامه آن‌ها این بود که وام‌دهنده را از این لیکوئید قریب‌الوقوع مطلع کنند. در این مرحله یکی از آسیب‌پذیری‌های پلتفرم آشکار شد.

کاریران در سولند کاملاً ناشناس هستند بنابراین هیچ راهی برای تماس با کاربر وجود ندارد البته به‌جز ارسال پیام به حساب کاربری او. متاسفانه نهنگ نیز پیام‌های ارسال شده را بررسی نمی‌کرد.

اگر قرار بود قیمت SOL بی هیچ اقدامی از سوی نهنگ به 22.3 دلار برسد وثیقه او لیکوئید شده و بیش از 21 میلیون دلار SOL یکجا تخلیه می‌شد. کاربران می‌ترسیدند بازار تحت تأثیر قرار بگیرد.

اگرچه SOL یک بلاک‌چین نسبتاً قوی است و ارزش بازار آن حدود 11 میلیارد دلار است اما چنین فروش عظیمی باعث می‌شد به ارزش آن آسیب برساند.

این فرآيند، مسابقه با زمان بود و گروه به‌شدت در حال تلاش بودند تا به وام‌دهنده اطلاع دهند. بعد از اینکه در پیدا کردن راه تماس شکست خوردند به اینترنت روی آوردند. آن‌ها در ردیت و توییتر پست گذاشتند و از وام‌گیرنده خواستند با آن‌ها تماس بگیرد.

البته علنی شدن موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شد. کاربران ترسیدند و شروع به برداشت سرمایه خود کردند. به‌این‌ترتیب توکن‌های استخر کمتر و وجوه مسدود شده بیشتر شد.

درنهایت سولند توانست از یک واسطه برای تماس با نهنگ استفاده کند و از او بخواهد که وثیقه بیشتری به حساب خود اضافه نماید. بااین‌حال قبل از اینکه به این موفقیت برسند دنبال راهکار دیگری بودند.

درنهایت اولین رای دائو (DAO) خود را تصویب کردند. به‌این‌ترتیب کاربران ملزم می‌شدند که راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای مشکل ایجاد شده ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

پیشنهاد اول: کاهش خطر نهنگ‌ها

اولین اقدام پیشنهادی سولند پکیج «نیروهای اضطراری» بود که SLND1 نام‌گذاری شد.

این پکیج به توسعه‌دهندگان سولند کنترل بیشتری روی اکانت‌های کاربران می‌داد و می‌توانستند نهنگ‌های پلتفرم را که بیش از 20 درصد حجم هر استخر را وام گرفته بودند تشخیص دهند.

سپس سولند این قدرت فوری برای تصاحب این اکانت‌ها در صورت انحلالشان را دارد. این پلتفرم با سرعت بیشتری می‌تواند تسویه کند به‌طوری‌که وام‌دهندگان پولشان را دریافت کنند اما سهام SOL به مقدار زیادی تخلیه نمی‌شود. این پیشنهاد با استقبال زیادی مواجه شد و با رای 97.5 درصد موافق تصویب گردید.

بااین‌حال کاربران به‌سرعت متوجه شدند که برخی زد و بندهایی در کار بوده است. این پلتفرم برای تصویب این نظر کاربری را پیدا کرده بود که بیش از 1 درصد همه توکن‌ها را در اختیار داشت.

به‌این‌ترتیب رای او تأثیر زیادی روی نظر کلی جمع گذاشت. درحالی‌که بسیاری از اعضای انجمن سولند اعلام کرده بودند که با این طرح موافق نیستند. آن‌ها می‌گفتند این باعث کنترل بیش‌ازحد روی اکانت کاربران و ایجاد تمرکز می‌شود.

پیشنهاد 2: پیشنهاد اول را باطل کرده و زمان رای را افزایش دهید!

ازآنجایی‌که اعتراضات عمومی زیادی نسبت به SLND1 وجود داشت توسعه‌دهندگان طرح SLND2 را ارائه کردند که برعکس طرح قبلی بود.

آن‌ها پیشنهاد بیشتر شدن کنترل صرافی Solend بر اکانت‌های کاربری را رد کرده و زمان کلی رای‌گیری را افزایش دادند.

این رای‌گیری نیز با مشکلی نظیر مشکل اول مواجه شد. یک بار دیگر کاربران تقسیم شدند و قدرت بیشتر رای‌دهی به کاربران بزرگ‌تر رسید. بااین‌حال این کاربر بزرگ اعلام کرد که به SLND2 رای منفی می‌دهد چون نمی‌خواست تحت تأثیر فشار عمومی تسلیم شود.

بااین‌حال در آخرین لحظه تصمیم به رای موافق گرفت و پیشنهاد تصویب شد. این پلتفرم دیگر در زمان اضطراری امکان دسترسی به حساب‌های کاربران را نداشت و مدت رای‌گیری نیز بیشتر شد.

پیشنهاد 3: معرفی محدودیت استقراض برای هر اکانت

پس از دو رای‌گیری بحث‌برانگیز کاربران سولند مضطرب شده بودند.

خوشبختانه توانستند با نهنگ تماس بگیرند و برای حل مسائل توافق کنند. تیم همچنین شروع به کار روی پشنهاد جدیدی کرد که امیدواریم خطرات پیش رو را کاهش دهد.

SLND3 برای کاهش سقف استقراض کاربران پیشنهاد شد تا سقف وام در آینده به 50 میلیون دلار برسد. امیدوار بودند به‌این‌ترتیب همه وجوه استخر به یک کاربر وام داده نشود.

رای‌گیری آن در 21 ژوئن تصویب و طرح به اجرا درآمد. اگرچه بار دیگر موضوع تأثیرگذاری نهنگ بر رای‌ها وجود داشت اما اعتراض عمومی کمتر بود چون اکثرا با این طرح موافق بودند.

ارتباط سولند و سولانا

بررسی کلی تاثیرات سولند بر SOL دشوار است چون این دو ارتباط زیادی به هم دارند.

SOL قبل از فاجعه پروتکل وام دهی خود در حال سقوط بود. در واقع سقوط شبکه سولانا باعث شد همه وثیقه SOL نهنگ منحل شود.

در طول زمان با پیشنهادات متناقض، عدم اطمینان بازار همچنان باعث کاهش قیمت SOL شد. بسیاری از سرمایه‌گذاران توکن SOL خود را به‌خاطر ترس از کاهش ارزش فروختند.

بااین‌حال حتی وقتی از سقوط آن جلوگیری شد هم چون بخشی از بدهی نهنگ به پروتکل دیگری منتقل شد، قیمت SOL بلافاصله بهبود نیافت. به نظر می‌رسید که تثبیت ارز دیجیتال سولند از سقوط بزرگ‌تری جلوگیری کرده است اما قادر به بهبود اکوسیستم سولانا به ‌طور کلی نبود.

سولند

آیا خرید ارز SLND سرمایه‌گذاری خوبی است؟

وضعیت سولند مشکلات آن را شفاف کرد. درحال‌حاضر سرمایه‌گذاران زیادی نسبت به وام دادن دارایی خود محتاط‌تر عمل می‌کنند چراکه ممکن است استخر به‌راحتی بی‌ثبات شود.

اینکه کاربران دیدند توسعه‌دهندگان توانستند کار را مدیریت کنند و مانع از دست رفتن پول کاربران شوند تا حدی امیدبخش بود. با این حال اگر این اتفاقات دوباره رخ دهد ممکن است نتیجه متفاوت باشد. بااینکه مقررات جدیدی برای وام‌دهی ایجاد شده است اما هنوز برخی مشکلات پابرجا هستند.

بااین‌حال هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که قرض گرفتن روی پلتفرم یا استفاده از آن برای روبروی هم قرار دادن ارزهای دیجیتال، به‌طور بالقوه فاجعه‌بار است.

این نوع فعالیت لزوما با خطر لیکوئید شدن مواجه نیست. اما سقوطی که در ژوئن 2022 رخ داد باعث محدود شدن وام‌دهی شد. این مسئله برای سرمایه‌گذارانی که روی گرفتن وام‌های سریع حساب کرده‌اند مشکل‌ساز است.

بیشتر بخوانید: وام فوری (Flash Loan) چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از آن

سقوط ماه ژوئن علاوه بر اینکه نشان داد یک نهنگ در صورت گرفتن وام می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند اما این موضوع مشکلات فلسفی زیادی نیز به همراه داشت.

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که پیش‌ازاین وارد پلتفرم شده بودند معتقد بودند سولند مبتنی بر دیفای است و خطای انسانی در آن نقشی ندارد. اما درنهایت همه پیشنهاداتی که سولند ارائه کرد به پاسخ کاربر نهنگ او ختم شد که موجی از خشم و نارضایتی را به همراه داشت.

این نهنگ آن‌قدر در سولند قدرت دارد که میزان تمرکز آن شبیه سیستم‌های مالی سنتی است.

قیمت ارز SLND از زمان اوج خود در نوامبر 2021 بیش از 97 درصد کاهش یافته و با توجه به شرایط نوسانی بازار، بهتر است کاربران برای خرید ارز دیجیتال سولند در آینده مراقب و محتاط باشند.

سؤالات متداول

پلتفرم سولند (Solend) چیست؟

سولند یک پلتفرم مالی متمرکز (DeFi) برای وام‌دهی است که روی شبکه سولانا ایجاد شده است. کاربران این پلتفرم می‌توانند با استفاده از یک متد الگوریتمی برای تعیین نرخ بهره و مبلغ وثیقه، دارایی‌ها را وام بدهند یا وام بگیرند.

چطور می‌توان ارز  SLND را تهیه کرد؟

برخی از معروف‌ترین صرافی‌هایی که تااکنون ارز Solend را در لیست خود دارند MEXC ،Gate.io، هات بیت، لاتوکن و ژوپیتر هستند. ممکن است صرافی‌های دیگری هم این توکن را ارائه کنند.

Solend چگونه کار می‌کند؟

کاربران می‌توانند برای کسب سود، دارایی‌هایشان را در حساب‌های سولند سپرده‌گذاری کرده و آن‌ها را به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده نمایند. در این پلتفرم، قراردادهای هوشمند، محدوده وام را تعیین کرده و سود را جمع می‌کنند. کاربران برای استفاده از سولند باید کیف پول سولانا داشته باشند.

جمع‌بندی

پروتکل استقراض و وام‌دهی غیرمتمرکز سولند ویژگی‌های هیجان‌انگیزی دارد. بااین‌حال سقوط اخیر سولانا خطرات بالقوه‌ای که در این پلتفرم وجود دارد را هم نمایان کرد.

علی‌رغم اینکه ادعا می‌شد ارز سولند غیرمتمرکز و الگوریتمی است، کاملاً متکی بر رفتار کاربران خود بخصوص نهنگ‌ها بود. این مسئله می‌تواند باعث آسیب‌پذیری زیادی شود. مطمئنا هنوز هم سولند برای سرمایه‌گذاری جذاب است اما اگر حجم سرمایه زیادی دارید بهتر است برای ورود به آن محتاط باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx