مقایسه 5 بلاک‌چین برتر برای ایجاد ارز دیجیتال

ایجاد ارز دیجیتال

زمانی که قصد ایجاد یک ارز دیجیتال یا توکن کریپتو کارنسی را داریم، توجه به پلتفرم و انتخاب بهترین بلاک‌چین اهمیت زیادی دارد.

پلتفرمی که انتخاب می‌کنید از نظر ویژگی‌ با سایر بلاک‌چین‌ها تفاوت زیادی دارد بنابراین خروجی نهایی نیز متفاوت خواهد بود. آینده توکن دیجیتال شما، به شکل چشم‌گیری به پروتکلی که روی آن اجرا می‌شود بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: پروتکل (Protocol) چیست؟

عناوین مطلب:

در این مقاله در مورد توانایی‌ها و معایب هر پلتفرم صحبت می‌کنیم.

1. اتریوم (توکن ERC20)

اتریوم به عنوان پیشگام دیفای مسلما در صدر انتخاب‌های ما قرار دارد.

اتریوم به عنوان دومین ارز پرطرفدار و خالق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های دیجیتال، توانسته به یکی از پلتفرم‌های محبوب و مقصد ورود کسب‌وکار‌ها به حوزه دیفای شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیفای 2؛ جدیدترین سیستم مالی مبتنی بر اتریوم

مزایا

در ادامه با مزایای بخش‌های مختلف بلاک‌چین اتریوم آشنا می‌شویم:

اکوسیستم

این پلتفرم با گذر زمان امتحان خود را پس داده و توکن بومی آن یعنی Ether یکی از ارزشمند‌ترین دارایی‌های بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود. بسیاری از ابزار‌های فعلی بازار‌های کریپتو مانند Explorer‌ها، کیف‌پول‌، صرافی، موسسات سرمایه‌گذاری و بسیاری دیگر از این بلاک‌چین و توکن بومی آن پشتیبانی می‌کنند.

بلاک‌چین اتریوم
ایجاد یک توکن دیجیتال بربستر این بلاک‌چین، بلافاصله امکان دسترسی به چنین امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند.

اعتماد

ما می‌توانیم با اطمینان اتریوم را به عنوان یکی از معتبر‌ترین بلاک‌چین‌های این حوزه معرفی کنیم.

همانطور که قبلا گفته شد، این بلاک‌چین با سابقه طولانی و تیم قدرتمند خود توانسته جای پای خود را در این بازار محکم کند. نکته مهم‌ دیگری که در بررسی بلاک‌چین اتریوم باید در نظر داشته باشید این است که عمده توکن‌های دیجیتال حوزه دیفای در بستر این بلاک‌چین قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چیست؟ تغییرات آینده اتریوم را بخوانید

معایب

در ادامه با معایب بخش‌های مختلف بلاک‌چین اتریوم آشنا می‌شویم:

کارمزد بالا

این مشکل برای مدت زیادی است که با این بلاک‌چین همراه بوده و خلاص شدن از دست آن تقریبا غیرممکن است.

در حال حاضر همه راه حل‌های کوتاه مدت برای این مشکل نتوانسته‌اند نیاز کاربران را برآورده سازند به طوری که در حال حاضر برای اجرای یک قرارداد‌های هوشمند در بستر بلاک‌چین اتریوم ممکن است حداقل 400 تا 700 دلار کارمزد (گس) پرداخت کنید. پس از ایجاد توکن، هر بار تراکنش انتقال توکن حدود 5 دلار برای کاربر هزینه در بر دارد.

دوره‌های به روز رسانی طولانی

این مسئله برای چنین بلاک‌چینی چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

توسعه دهند‌گان و سرمایه‌گذاران این بلاک‌چین برای نسخه جدید آن مدت زمان زیادی را منتظر مانده‌اند. برای این بلاک‌چین، هر سال فقط یک یا دو اعلامیه نسبت به آپدیت‌های آن منتشر می‌شود. در حال حاضر فقط یک نسخه جدید تمام عیار می‌تواند همه مشکلات فعلی این بلاک‌چین را حل کند.

با این حال، بدون به‌روز رسانی، سرمایه‌گذاران و اعضای جامعه اتریوم به دنبال بازار‌های جایگزین خواهند بود. این مسئله یکی از دلایل اصلی ترک این بلاک‌چین و حرکت آن‌ها به سمت سایر پلتفرم‌های بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره پروژه IMX و پروتکل Immutable X بدانید!

2. بایننس‌ اسمارت چین BSC (توکن Bep20)

بایننس اسمارت چین یکی از بلاک‌چین‌های محبوب توسعه دهندگان است. کارمزد پایین و سرعت اجرای بالا، باعث شده تا بسیاری آن را به عنوان جایگزین اتریوم بپذیرند. 

مزایا

در ادامه با مزایای بخش‌های مختلف بلاک‌چین بایننس اسمارت‌چین آشنا می‌شویم:

کارمزد پایین

همانطور که گفته شد، این بلاک‌چین به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های بلاک‌چین اتریوم شناخته می‌شود.

کارمزد‌های پایین آن، این بلاک‌چین را به بستر مناسبی برای کسانی که به دنبال ایجاد توکن‌های دیجیتال هستند تبدیل کرده‌ است. کارمزد‌های چند صد دلاری اتریوم جای خود را به پرداخت چند سنت کارمزد در این بلاک‌چین داده است. زمانی که توکن خود را در این بلاک‌چین ایجاد می‌کنید، برای انتقال آن به کمتر از یک دلار کارمزد نیاز است.

پشتوانه محکم

بلاک‌چین BSC توسط بزرگ‌ترین صرافی بلاک‌چین یعنی بایننس هدایت می‌شود.

بودجه عظیمی که برای توسعه و بهبود این بلاک‌چین صرف می‌شود باعث شده تا به‌روز رسانی‌ها و تغییرات زیادی را به صورت مداوم در این شبکه شاهد باشیم. سرعت این پلتفرم نسبت به رقبای خود بالا است و پشتیبانی آن نیز مطلوب به نظر می‌رسد.

بلاک‌چین بایننس اسمارت‌چین
پلتفرم بایننس‌چین برای ایجاد توکن‌های دیجیتال، امنیت خاطر خاصی را برای شما به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: 10 پروژه برتر بر بستر بایننس اسمارت چین

اکوسیستم

اکوسیستم این بلاک‌چین هنوز به اندازه اتریوم بزرگ نیست و از نظر قدمت نیز نسبت به اتریوم نوظهور محسوب می‌شود.

اما این بلاک‌چین توانسته با استفاده از همه ابزار‌های موجود، کیفیت و توانایی‌های خود را به پای بلاک‌چین‌های امروزی برساند. این بلاک‌چین یک فورک اتریوم به شمار می‌رود اما در جریان این فورک، تغییرات و به‌روز رسانی‌های زیادی شکل گرفته است، به همین دلیل بسیاری از امکاناتی را که در بلاک‌چین اتریوم می‌بینیم را می‌توان در این بلاک‌چین نیز از آن‌ها بهره برد. 

مهم‌ترین ویژگی‌های این بلاک‌چین عبارت‌اند از قرارداد‌های هوشمند، بلاک‌چین اکسپلورر و صرافی‌های غیرمتمرکز.

معایب 

در ادامه با معایب بخش‌های مختلف بلاک‌چین بایننس اسمارت‌چین آشنا می‌شویم:

قابلیت همکاری

تا زمانی که اکوسیستم این بلاک‌چین بتواند به پای اتریوم برسد، به وابستگی‌ و همکاری‌های زیادی به سایر ابزار‌ها نیاز خواهد بود.

بُعد کاربری نیاز به تغییرات بیشتری دارد، که در پی آن انجام عملیات‌های مختلف در این بلاک‌چین می‌توانند آسان‌تر شوند. برای مثال واریز توکن‌های BNB به کیف‌پول MetaMask برای پرداخت کارمزد‌ها مشکل است.

با این حال صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی توسط بایننس ایجاد شده‌اند که در آن‌ها امکان تبدیل اتریوم به BNB وجود دارد اما همچنان مشکل انتقال آسان، پابرجاست.

3. ترون (توکن TRC20)

بلاک‌چین ترون یکی از بلاک‌چین‌های محبوب به‌شمار می‌رود. این بلاک‌چین بستر اصلی بسیاری از استیبل کوین‌ها مانند USDT است. ترون در عمل توانسته با تبعیت از امکانات اتریوم، ویژگی‌های بهتری را برای جامعه خود فراهم کند.

مزایا

در ادامه با مزایای بخش‌های مختلف بلاک‌چین ترون آشنا می‌شویم:

کارمزد‌های پایین

استفاده از یک مکانیزم اجماع بر پایه اثبات سهام با نام DPOS، برای این بلاک‌چین مزایای زیادی در بر داشته است.

نیاز به تعداد کم Validator (27 نود) برای تایید و اضافه کردن تراکنش‌ها به زنجیره، دلیل اصلی کارمزد‌های پایین این بلاک‌چین است. مانند پروتکل BSC، بلاک‌چین ترون نیز امکان ایجاد توکن‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.

بلاک‌چین ترون
ایجاد توکن در بلاک‌چین ترون برای هر دو گروه توسعه‌دهندگان و صاحبان دارایی، جذاب به نظر می‌رسد.

سازگاری

فورک شدن ترون و بلاک‌چین BSC از اتریوم مزایای زیادی برای آن‌ها به همراه داشته است.

امکان استفاده از قرارداد‌های هوشمند و همکاری توکن‌ها بین زنجیره‌های مختلف، مهم‌ترین مزایای اتریوم برای این دو بلاک‌چین فورک شده بوده‌ است. قرارداد‌های هوشمندی که در بستر اتریوم ایجاد شده‌اند را می‌توان به راحتی در بلاک‌چین ترون اجرا کرد.

اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) اجرا شده در ترون، امکان تبدیل سریع آن‌ها را در بلاک‌چین‌های دیگر مانند اتریوم و بایننس‌چین فراهم می‌کند.

بازی 

بلاک‌چین ترون در زمینه بازی توانسته برای خود یک برندینگ ایجاد کند.

از زمان ایجاد این بلاک‌چین، مدیران این پروژه برای جذب توسعه دهندگان بازی در استفاده از این پروتکل برای توسعه بازی‌های مرتبط با بلاک‌چین و ارز‌های دیجیتال قدم‌های مهمی برداشته‌اند. نتیجه این گام‌ها مثبت بوده، به طوری که بسیاری بلاک‌چین ترون را به عنوان اولین گزینه برای توسعه بازی بلاک‌چینی در نظر گرفته می‌گیرند.

تیم توسعه ترون، چندین رویداد هکاتون برای جذب استعداد‌ها و توسعه دهندگان بازی‌های بلاک‌چینی اجرا کرده‌ است. از آن‌جایی که هزینه کارمزد این بلاک‌چین پایین است، این پلتفرم میزبان تراکنش‌های زیادی برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف بوده. 

در بازی‌های بلاک‌چینی، بازیکنان به صورت مداوم با شبکه در تعامل هستند، از این رو، حجم عظیمی از جریان دائمی تراکنش‌ها از سمت بازی‌های کریپتو در شبکه بلاک‌چین‌ها سرازیر می‌شود.

معایب

در ادامه با معایب بخش‌های مختلف بلاک‌چین ترون آشنا می‌شویم:

اعتماد

نزدیک به 50% کل توکن‌های بومی این بلاک‌چین یعنی TRON در اختیار 10 آدرس ولت قرار دارد.

کسی از هویت این آدرس‌ها آگاهی ندارد. این مسئله یک احساس متمرکز بودن را در جامعه این بلاک‌چین به وجود آورده است. به عبارت ساده‌تر، این آدرس‌های بزرگ می‌توانند به راحتی قیمت و رشد ارزش ترون را کنترل کنند.

انتظار می‌رود این وضعیت به زودی در راستای غیرمتمرکز سازی این پلتفرم بهبود یابد.

اکوسیستم

با این که اکوسیستم بلاک‌چین ترون امکان تبدیل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بربستر اتریوم به ترون را فراهم می‌کند اما همچنان اپلیکیشن‌های چندان مشهوری در بستر این پلتفرم وجود ندارد.

عمده اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود نسخه‌های کپی از اپ‌های داخل اکوسیستم اتریوم هستند. همان‌طور که اشاره شد، تیم توسعه این پروژه، تمرکز خود را در جذب توسعه‌دهندگان مستعد در این زمینه معطوف کرده‌اند.

4. سولانا (توکن SPL)

سولانا یک بلاک‌چین نسل چهارم است که با مکانیزم POH خود توانسته برگ‌های برنده زیادی را در مقایسه با اتریوم رو کند.

مهم‌ترین مزیت سولانا سرعت تراکنش‌ها و کارمزد پایین آن است.

مزایا

در ادامه با مزایای بخش‌های مختلف بلاک‌چین سولانا آشنا می‌شویم:

سرعت و کارمزد تراکنش

سولانا را می‌توان به عنوان بهترین جایگزین اتریوم از نظر مقیاس شبکه و سرعت در نظر گرفت.

در حال حاضر اتریوم حدود 13 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند، در حالی که سولانا در هر ثانیه ده‌ها هزار تراکنش‌ها به زنجیره خود اضافه می‌کند. این بلاک‌چین از ترکیبی از مکانیزم‌های اثبات کار و اثبات تاریخ استفاده می‌کند که نسبت به رقیب خود یعنی اتریوم از بهره‌وری بالاتری برخوردار است.

دوست‌دار محیط زیست

شاید جالب باشد که بدانید اغلب بلاک‌چین‌های معروف مانند اتریوم، بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌های رده بالای ارز‌های دیجیتال از مکانیزم اجماع POW استفاده می‌کنند، نقد‌های فراوانی به آن‌ها وارد می‌شود.

برای مثال میزان کربن تولید شده توسط ماینر‌های بیت‌کوین برابر با تولید کربن کل کشور یونان است. در طرف دیگر، بلاک‌چین سولانا توانسته با صرفه‌ جویی در مصرف انرژی به یک دوست‌دار محیط زیست تبدیل شود.

این مسئله می‌تواند پتانسیل این بلاک‌چین در حال رشد را به یک بلاک‌چین محبوب و پراستفاده در سال‌های آینده افزایش دهد. 

معایب

در ادامه با معایب بخش‌های مختلف بلاک‌چین سولانا آشنا می‌شویم:

مشکل پایداری

بلاک‌چین سولانا در حال حاضر توسط جامعه کوچکی حمایت می‌شود.

توسعه دهندگان سولانا اعلام کرده‌اند که مشکل عدم ثبات سولانا و قابلیت اتکا به آن در سرمایه‌گذاری و اکوسیستم با نقد‌های بسیاری رو‌به‌رو است که برای حل آن راه طولانی در پیش دارد.

تورم

بسیاری از سرمایه‌گذاران تنها برای حفظ ارزش سرمایه خود از تورم به بازار ارز‌های دیجیتال پا می‌گذارند.

بسیاری از بلاک‌چین‌های محبوب مانند بیت‌کوین تعداد محدودی کوین در گردش دارند که بیش از حد تعیین شده نمی‌توان آن را تولید کرد اما در بلاک‌چین سولانا این گونه نیست و هیچ محدودیتی برای تعداد کل کوین‌های در گردش لحاظ نشده است.

این مسئله به نظر یک مشکل بزرگ برای سولانا به شمار می‌رود ولی برای حل مشکل تورم، سولانا برنامه دارد تا هر سال 15 درصد تورم خود را کاهش دهد تا به نرخ ثابت 1.5% دست پیدا کند. 

5. بیت‌ کوین (فورک نود)

وقتی صحبت از هارد فورک می‌شود، تنها چیزی که از آن صحبت می‌کنیم، راه اندازی یک نسخه نود جدید از نود قبلی با امکانات بیشتر و بهتر است.

بلاک‌چین بیت‌کوین
شما می‌توانید سورس بیت‌کوین را ویرایش و آن را در قالب یک بلاک‌چین جدید ارائه کنید. 

مزایا

در ادامه با مزایای بخش‌های مختلف بلاک‌چین بیت‌کوین آشنا می‌شویم:

قدرت بیشتری در اختیار شماست

توکن‌هایی که در شبکه‌های معرفی شده ایجاد می‌کنید ممکن است راه حل مناسبی باشند اما همچنان شما بر روی همه بلاک‌چین کنترل ندارید.

اگر یک نسخه بلاک‌چین خودتان را با استفاده از فورک بیت‌کوین ایجاد کنید، می‌توانید مسیر و‌ آینده آن را در استفاده از الگوریتم‌های مختلف و کارایی دلخواه تعیین کنید. برای راه اندازی یک نود بیت‌کوین، می‌توانید تصمیم بگیرید آن را به صورت خصوصی اجرا کرده یا یک بلاک‌چین عمومی ایجاد کنید. 

توکن‌ها در بلاک‌چین شما

اگر شما یک بلاک‌چین کامل را بر روی سرور‌ها اجرا کنید، می‌توانید پروتکل‌های استاندارد مشخصی برای تولید توکن در آن به کار بگیرید.

این مسئله به دیگران امکان ایجاد توکن بر بستر بلاک‌چین شما را فراهم می‌کند. حتی می‌توانید توسعه دهندگان را برای اجرای زنجیره‌های موازی یا بلاک‌چین‌های لایه دوم ترغیب کنید. ایجاد لایه دوم به بلاک‌چین شما کمک می‌کند تا ویژگی‌ها و امکاناتی را که در بلاک‌چین اصلی امکان پیاده‌ سازی آن وجود ندارد را به صورت یک افزونه ارائه دهید. 

بیشتر بخوانید: لزوم پذیرش لایه دوم توسط صرافی‌های غیرمتمرکز برای ورود دیفای به جریان اصلی

معایب

در ادامه با معایب بخش‌های مختلف بلاک‌چین بیت‌کوین آشنا می‌شویم:

امنیت

این مسئله می‌تواند به بزرگ‌ترین مشکل شما در راه اندازی یک نسخه مستقل از بلاک‌چین تبدیل شود.

نود‌هایی که مستقل اجرا می‌شوند باید از حملات هکر‌ها، انواع بات‌های مهاجم که سعی در شنود اینترنت برای یافتن نود‌های جدید دارند، محافظت شوند. در حقیقت، شما می‌بایست یک تیم امنیتی را برای نظارت 24/7 (شبانه روز) نود مورد نظر استخدام کنید.

هزینه

یک نود بلاک‌چینی از نظر اندازه به سرعت رشد می‌کند.

هر چه مردم بیشتر به سمت بلاک‌چین شما جذب شوند، شما نیاز به همگام سازی بیشتری با سایر نود‌های بلاک‌چین خود خواهید داشت. با افزایش فعالیت بلاک‌چین، بلاک‌های جدید ایجاد می‌شود که این مسئله می‌تواند حجم داده‌ها را به صد‌ها گیگ افزایش دهد.

چنین حجمی را فقط در عرض چند روز شاهد خواهیم بود. به همین دلیل شما نیاز به یک بودجه کلان برای افزایش تعداد نود‌ها و سرور‌های متصل به بلاک‌چین خواهید داشت. نیاز به گفتن نیست که هزینه نگهداری و امنیت این نود‌ها هر دقیقه برای شما افزایش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

قبل از ایجاد یک توکن بلاک‌چینی می‌بایست اهداف و کاربری آن را مشخص کنید. در برخی از حالت‌ها، کاربری توکن امکان استفاده از بلاک‌چین‌های با کارمزد بالا را از شما می‌گیرد.

در حالت دیگر، بلاک‌چین‌هایی که محبوبیت پایینی دارند یا در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند نیز می‌توانند مشکل ساز باشند. اما همانطور که گفته شد، اهدف و کاربری توکن گاهی می‌تواند جاه‌طلبانه باشد و استفاده از بلاک‌چین‌های نوظهور نسل چهارم را به عنوان یک فرصت تلقی کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx