ارز ونوس (XVS) چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارز ونوس

ارز ونوس نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های غیرمتمرکز مالی از سیستم‌های مالی الگوریتمی استفاده می‌کند که در آن هیچ سازمان یا شخصی کنترل اوضاع را در دست ندارد.

پلتفرم‌های وام دهی در دنیای کریپتو فقط نمونه‌های کوچکی از کاربرد بی‌حد و مرز امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که پلتفرم ارز دیجیتال ونوس نیز در آن حرف‌هایی برای گفتن دارد.

در پلتفرم‌های وام دهی شما می‌توانید با وثیقه گذاری یک دارایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم، استیبل کوین یا سایر دارایی‌ها را با نسبت تعیین شده از سوی پلتفرم در قالب وام دریافت کنید.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله ما به طور کامل به بررسی پلتفرم ونوس و ارز دیجیتال XVS خواهیم پرداخت.

برای شروع در ارز دیجیتال کلیک کنید

ارز ونوس چیست؟

ونوس یک پلتفرم وام دهی دیفای است که ارز ونوس با نماد XVS در آن استفاده می‌شود.

این پلتفرم مانند یک بازار الگوریتمی پول کار می‌کند که فعالیت‌های مالی آن به صورت بدون اجازه (Permissionless) انجام می‌شوند.

xvs 2

این مکانیزم باعث شده تا کاربران بتوانند به صورت فوری و بدون واسطه در این پلتفرم به قرض دهی و دریافت وام بپردازند.

در این سیستم شما می‌توانید وام‌های کریپتویی با کارمزد‌های پایین دریافت کنید و وام دهندگان نیز می‌توانند با قرض دادن پول، کسب درامد کنند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

این پلتفرم در نوع خود نوعی صرافی محسوب می‌شود. در صرافی ارز دیجیتال ونوس امکان سواپ دارایی‌ها میسر شده است.

ارز ونوس و پلتفرم آن برپایه بایننس اسمارت چین (BSC) میزبانی می‌شوند که در آن توکن ونوس در استاندارد BEP-20 ارائه شده است.

در این پلتفرم امکان ضرب (Mint) استیبل کوینی با نام VAI وجود دارد. این توکن نیز در استاندارد BEP-20 قرار دارد که هر یک واحد آن با یک دلار آمریکا پگ شده است.

بیشتر بخوانید: پگ شدن (Pegging) و دی پگ چیست؟

سیستم ونوس به کاربران اجازه می‌دهد تا این ارز دیجیتال را با وثیقه‌هایی در قالب کوین‌های BNB، USDT، USDC، BUSD، XSP و XVS ضرب کنند. همه کوین‌های مذکور نیز در قالب استاندارد BEP-20 عرضه شده‌اند.

البته ارز ونوس کاربرد‌های دیگری نیز دارد. در این پلتفرم ارز دیجیتال XVS به عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود که در آن کاربران امکان رای گیری برای افزودن وثیقه‌های جدید، ارتقا پروتکل و تغییر سایر عناصر مهم را خواهند داشت.

پلتفرم ونوس چگونه کار می‌کند؟

ارز ونوس نقشی حیاتی در این پلتفرم ایفا می‌کند.

کاربران می‌توانند با قرض دادن دارایی‌های خود به کاربرانی که نیاز به وام دارند، تامین نقدینگی انجام دهند. همه تراکنش‌های این پلتفرم در محیطی کاملا غیرمتمرکز و بربستر شبکه BSC صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید در بخش ماشین حساب ونوس، با تعیین مقدار وثیقه خود، مقدار وامی که می‌توانید از آن دریافت کنید را ببینید.

نحوه عملکرد پلتفرم ونوس و ارز دیجیتال XVS بسیار ساده است، در این سیستم دو دسته کاربر وجود دارد.

دسته اول کسانی هستند که دارایی‌های خود را در ازای سود سالیانه قرض می‌دهند. این قرض دهی معمولا در قالب ارزهای دیجیتال متفاوتی انجام می‌شود.

همه تراکنش‌های صورت گرفته در اینجا کاملا شفاف هستند و به دلیل نوع مکانیزم اجتماع شبکه بایننس اسمارت چین، کارمزد شبکه کم است. برای دریافت وام شما نیازی به ارائه ضامن یا مدارک اداری نخواهید داشت.

اما در این اکوسیستم نقش ارز ونوس و VAI چیست؟ آیا داشتن آن‌ها برای دریافت وام ضروری است؟ از آن‌جایی که ارز دیجیتال ونوس نقش حاکمیتی را در این پلتفرم ایفا می‌کند، وجود آن اهمیت زیادی دارد.

شما با هولد این توکن در کیف پول خود، حق رای خواهید داشت که امکان تغییر مسیر توسعه پلتفرم و افزودن وثیقه‌های جدید برای شما فراهم می‌شود. در طرف دیگر برای ضرب توکن استیبل کوین VAI، داشتن ارز دیجیتال XVS ضروریست.

توکن VAI را می‌توان با استفاده از توکن‌های vToken به دست آمده از وثیقه‌های واریز شده به دست آورد. شما می‌توانید این توکن‌ها را بعدا برای کسب سود با مشارکت در برنامه استخر نقدینگی به این پلتفرم واریز کنید.

xvs 3

عملکرد کلی پلتفرم و ارز ونوس به این شکل است که شما با واریز یکی از 16 کوین کریپتو پشتیبانی شده به عنوان وثیقه، می‌توانید با نرخ بهره‌های متفاوت وام دریافت کنید. البته واریز وثیقه امکان کسب سود نیز برای شما فراهم می‌کند چرا که این وثیقه‌ها به عنوان نقدینگی در اختیار سایر کاربران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

این سیستم به شکلی طراحی شده است که همه مشارکت کنندگانی که دارایی‌های خود را در داخل پلتفرم حفظ کنند مشمول دریافت سود APY خواهند بود.

نرخ سودی که از این پلتفرم کسب می‌کنید براساس هر کوین کریپتویی متفاوت است. با واریز دارایی‌ها به این پلتفرم شما می‌توانید کوین‌های غیرمتمرکز این پلتفرم را Mint کرده و آن‌ها را قرض دهید.

آموزش استفاده از پلتفرم Venus در این مقاله نمی‌گنجد و در مقاله‌های آینده در بورسینس در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

توکنومیک ارز ونوس

ارز دیجیتال ونوس از سیاست پولی توکن‌های محدود استفاده می‌کند که در آن حداکثر توکن‌های قابل عرضه 30 میلیون واحد XVS هستند.

با توجه به این سیاست، بعدا توکن‌های جدیدی عرضه نخواهد شد مگر با دموکراسی موجود در سیستم حاکمیتی این پلتفرم.

تعداد توکن‌های محدود ارز ونوس باعث شده تا این ارز مکانیزم ضد تورمی به خود بگیرد.

برخی از سرمایه گذاران، ارز دیجیتال XVS را به عنوان راهی برای ذخیره ارزش در نظر می‌گیرند با این حال ما به شما توصیه می‌کنیم در هنگام سرمایه گذاری، همه ریسک‌های موجود را لحاظ کنید.

کل توکن‌های ارز دیجیتال ونوس از ابتدا استخراج شده‌اند و در بازه چهار ساله به تامین کنندگان نقدینگی پلتفرم ونوس عرضه می‌شوند. این موضوع شامل استیک کنندگان لانچ پول بایننس و Grant اهدایی از سمت شبکه BSC نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

توسعه دهندگان ارز ونوس چه کسانی هستند؟

ارز ونوس با پلتفرم آن معنا پیدا می‌کند. این پروتکل توسط تیمی با مدیریت Joselito Lizarondo توسعه یافته است.

جالب است بدانید این تیم توسعه دهنده همان تیمی است که پروژه جهانی دبیت کارت (Debit Card) ارز دیجیتال را توسعه داده است.

این پلتفرم در سال 2020 عرضه شد که با توجه به عمر پلتفرم‌های دیفای، جدید محسوب می‌شود. ایده اصلی پشت این پروژه امکان ضرب استیبل کوین‌های VAI در کنار وام‌های وثیقه‌ای و تشویق مردم به تامین نقدینگی است.

محل درآمد این پلتفرم از کارمزد خدمات است و آن‌ها هیچ سهمی از توکن‌های ونوس ندارند. هولدر‌ها و انجمن این پروتکل به صورت مستقیم کنترل پروژه را در اختیار دارند.

بهترین کیف پول ارز ونوس

شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) یکی از زنجیره‌های بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال است. همین موضوع باعث شده تا کیف پول‌های زیادی از این شبکه حمایت کنند.

در بین کیف پول‌های سخت افزاری، شما می‌توانید با استفاده از Ledger نه تنها ارز دیجیتال XVS را به صورت امن هولد کنید بلکه امکان تعامل با پلتفرم ونوس نیز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: بررسی کیف پول لجر نانو اس (Ledger nano s) + آموزش کار

xvs 4

در بین کیف پول‌های پلتفرم دسکتاپ، متامسک (MetaMask) همیشه در کنار شما حضور دارد.

از آن‌جایی که ارز ونوس در استاندارد BEP-20 عرضه شده است، شما می‌توانید با وارد کردن توکن آن به کیف پول متامسک، نه تنها دارایی‌های خود را در پلتفرم موبایل و مرورگر دسکتاپ هولد کنید بلکه امکان تعامل با اپلیکیشن ونوس نیز برای شما فراهم می‌شود.

در واقع کیف پول متامسک به عنوان یک ولت Web 3.0 جزو اولین گزینه‌های مناسب برای تعامل با پلتفرم ونوس به شمار می‌رود.

در پلتفرم موبایل، کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) امکان هولد این ارز را برای شما فراهم کرده است.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از پروتکل WalletConnect در دسکتاپ به کیف پول تراست ولت خود در موبایل متصل شده و از خدمات این پروتکل بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

برای افزودن ارز ونوس به کیف پول مورد نظر از اطلاعات زیر استفاده کنید:

  • آدرس قرارداد هوشمند: 0xcf6bb5389c92bdda8a3747ddb454cb7a64626c63
  • نماد: XVS
  • تعداد رقم اعشار: 18

بهترین صرافی ارز دیجیتال ونوس

پلتفرم ونوس و ارز دیجیتال XVS به دلیل کاربری ویژه‌ای که در دنیای ارزهای دیجیتال و دیفای دارند در بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیا در دسترس هستند.

شما می‌توانید با یک جستجو به راحتی آن را در صرافی‌های خارجی بیابید.

بیشتر حجم معامله توکن XVS در صرافی‌های بایننس، هات کوین و سواپ ونوس متمرکز شده است. با این حال به دلیل تحریم‌های اعمال شده، دسترسی به صرافی‌هایی همچون بایننس تقریبا غیرممکن است.

برای خرید ارز ونوس بدون احراز هویت می‌توانید با تکیه به یکی از کیف پول‌های Web 3.0 و مراجعه به صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap) ارز ونوس را معامله کنید.

کارمزد معاملات پایین است و نگرانی از بابت تحریم‌ها در آن وجود ندارد. البته وبسایت پنکیک سواپ آی‌پی ایران را تحریم کرده است.

البته راه‌های دیگری نیز برای خرید ارز ونوس وجود دارد. صرافی‌های هات بیت (hotbit) و کوینکس (Coinex) امکان خرید ارز XVS را برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌اند.

اگر نگران هولد ارز دیجیتال ونوس در صرافی‌های متمرکز هستید، با کمترین کارمزد آن‌ها را به کیف پول خود منتقل کنید.

امنیت پلتفرم ونوس چقدر است؟

هک شدن پلتفرم‌های دیفای و سرقت دارایی‌ها از آن‌ها موضوع جدیدی نیست و اگر به اخبار توجه کنیم، پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که به راحتی توسط هکر‌ها مورد دستبرد قرار گرفته‌اند.

با این اوصاف،‌ امنیت پلتفرم ونوس و ارز دیجیتال XVS در چه سطحی است؟ آیا خرید ارز ونوس باعث به خطر افتادن سرمایه ما خواهد شد؟

xvs 5

امنیت پلتفرم ونوس از دو بُعد متفاوت باید مورد ارزیابی قرار گیرد. دیدگاه اول ارزیابی فنی و امنیت آن است. در این حالت باید به گزارش‌های امنیتی (Audit) آن توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

این پلتفرم و توکن آن در شبکه BSC میزبانی می‌شوند. امنیت شبکه بایننس اسمارت چین در سطح بالایی قرار دارد و هک کردن آن کار مشکلی است اما موضوع نگران کننده امنیت قراردادهای هوشمند توکن ارز ونوس و پلتفرم آن است.

با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ و بررس ارز ونوس متوجه می‌شویم قرارداد هوشمند این توکن توسط شرکت FairyProof گواهی امنیتی دریافت کرده است.

اما امنیت یک پلتفرم دیفای فقط مربوط به کد‌های قرارداد هوشمند آن نیست بلکه باید به نقدینگی آن نیز توجه شود. با سقوط بازار‌ ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌ و صرافی‌های زیادی اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

در پروتکل ونوس، همه چیز به صورت خودکار ایمن می‌شود. همه وثیقه‌های دریافت شده 75% نسبت به مقدار قرض گرفته شده بیشتر هستند و با در نظر گرفتن نسبت وثیقه به مبلغ وام، به صورت خودکار لیکویید خواهند شد.

 البته این ادعاها باید در عمل اثبات شوند. مدل‌های اقتصادی این پلتفرم‌ها زمانی اثبات می‌شود که بازار ارزهای دیجیتال در اوج نوسانات خود قرار بگیرند.

استیک ارزهای دیجیتال در ونوس

پروتکل ونوس با توجه به مدل مالی مورد استفاده خود، امکان استیک دارایی‌های پشتیبانی شده را فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با استیک BNB در این پلتفرم، ارز ونوس استخراج کنید.

از طرف دیگر این پروتکل برای ایمن سازی مدل اکوسیستم خود از استیکینگ بهره می‌برد.

آیا ارز ونوس ارزش سرمایه گذاری دارد؟

قبل از خرید ارز ونوس باید همه شاخص‌های بازار و اطلاعات بنیادی را در نظر بگیرید. تحلیل ارز ونوس شامل مطالعه و بررسی پلتفرم آن و ارزیابی قیمت ارز ونوس است.

اولین نکته‌ای که در هنگام ارزیابی این پلتفرم باید آن را در نظر بگیرید این است که پلتفرم ونوس تنها پروتکل وام دهی در بازارهای ارز دیجیتال نیست. اما به دلیل خدماتی که ارائه می‌دهد مسلما جزو بهترین‌ها به شمار می‌رود.

پلتفرم ونوس به همراه ارز دیجیتال XVS وام‌های سریع و با هزینه کارمزد پایین را با یک سیستم وثیقه گذاری ارائه می‌دهد. به لطف شبکه بایننس اسمارت چین، سرعت این پلتفرم در انجام تراکنش‌ها و ارائه خدمات مالی بسیار بالاست.

از مهم‌ترین ویژگی‌های خاص این پلتفرم می‌توان به امکان دریافت وام و وثیقه گذاری از طریق ریپل (XRP)، بیت‌کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب اشاره کرد.

xvs 7

در این پلتفرم به جای درگیر شدن با ضامن و مسائل مربوط به آن، شما می‌توانید با ارائه وثیقه و به صورت فوری و بدون واسطه وام دریافت کنید. هیچ کاغذ بازی و کار اداری در این بین وجود ندارد و حتی کاربران ایرانی می‌توانند به راحتی از این پلتفرم با نرخ بهره پایین وام دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: وام فوری (Flash Loan) چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از آن

مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیفای، پلتفرم ونوس برای اطلاع از قیمت‌های لحظه‌ای ارزهای دیجیتال از اوراکل‌های قیمتی در لحظه استفاده می‌کند. با این قابلیت قیمت‌ها همیشه به روز و شفاف هستند.

در هنگام تحلیل ارز ونوس و تعیین ارزش ذاتی آن باید به توانایی‌های فنی و خدمات ارائه شده از سوی این پلتفرم دقت کنیم. با این که خدمات مالی ارائه شده در این پلتفرم اهمیت زیادی دارند اما ارز دیجیتال XVS همیشه بازتابی از ارزش ذاتی آن نیست.

دلیل این موضوع را باید در نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال دانست. روند قیمت بیت‌کوین به تنهایی می‌تواند برکل بازار ارزهای دیجیتال از جمله قیمت ارز ونوس موثر باشد. این موضوع باعث خلق فرصت‌های خرید ارز ونوس خواهد شد که با تحلیل به موقع می‌توان سود زیادی از آن کسب کرد.

اگر قصد سرمایه گذاری در ارز XVS را دارید، همیشه باید اخبار حوزه دیفای را دنبال کنید. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) همیشه در حال تغییر و تحول بوده است. هر روز شاهد ظهور مدل‌های مالی جدید و خدمات متنوعی در این زمینه هستیم که باید به آن‌ها توجه شود.

قبل از سرمایه گذاری بلند مدت در ارز ونوس، مطمئن شوید از عملکرد پلتفرم آن آگاهی کامل دارید.

سوالات متداول

ارز ونوس چیست؟

ارز ونوس یک توکن حاکمیتی در پلتفرم وام دهی Venus است که امکان دریافت وام، قرض دهی و استیک دارایی‌ها را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با ارائه وثیقه و با پرداخت کمترین نرخ بهره، بدون واسطه وام دریافت کنید.

ارز ونوس در کدام بلاک‌چین قرار دارد؟

ارز دیجیتال ونوس در بلاک‌چین بایننس اسمارت چین (BSC) میزبانی می‌شود که با کارمزد‌های پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها، آن را به یکی از بهترین پلتفرم‌های دیفای تبدیل کرده است.

بهترین کیف پول برای هولد ارز XVS کدام است؟

کیف پول‌های متامسک (MetaMask) برای پلتفرم موبایل و دسکتاپ و کیف پول تراست ولت (TrustWallet) در پلتفرم موبایل امکان هولد توکن‌های XVS را برای شما فراهم می‌کنند.

آیا سرمایه گذاری بر روی ارز ونوس سودآور است؟

ارز دیجیتال ونوس به دلیل تعداد توکن‌های قابل عرضه ثابت خود در دسته توکن‌های ضد تورمی قرار می‌گیرد. با این حال به دلیل حساسیت پروتکل دیفای ونوس، اختصاص سرمایه بالا به آن می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی‌های شما شود.

بهترین صرافی برای خرید ارز ونوس کدام است؟

برای خرید ارز XVS می‌توانید از صرافی‌های کوینکس یا هات بیت استفاده کنید. همچنین امکان خرید این ارز در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ نیز فراهم شده است.

نتیجه گیری

ارز ونوس با نماد XVS یک توکن حاکمیتی مورد استفاده در پلتفرم ونوس است که امکان استیک، قرض دهی و دریافت وام را برای کاربران ارزهای دیجیتال فراهم کرده است.

ارز دیجیتال ونوس در بلاک‌چین بایننس اسمارت چین (BSC) میزبانی می‌شود که این موضوع دلیلی‌بر هزینه کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش‌های آن است.

براساس داده‌های موجود میزان دارایی‌های قفل شده در پلتفرم XVS حدود 900 میلیون دلار است که در بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه BSC در جایگاه دوم قرار دارد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx