بورس آمریکا چیست؟ + نحوه سرمایه گذاری در آن

بورس آمریکا

وقتی به فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مختلف مالی فکر می‌کنیم، قطعاً یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که به ذهن می‌رسد بورس آمریکا خواهد بود.

بازار بورس نیویورک (NYSE) و نزدک (NASDAQ)، مهم‌ترین بازارهای سهام آمریکا و جهان هستند.

بنابراین طبیعی است که افراد بسیاری به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود از این بازارها باشند. در این مطلب درباره بورس آمریکا و نحوه سرمایه‌گذاری در آن توضیح خواهیم داد.

عناوین مطلب:

تنها یک گام با آموزش ترید و کسب درآمد دلاری فاصله دارید!

بورس نیویورک

بورس نیویورک بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار بورس آمریکا و جهان است.

سهام مهم‌ترین و ارزشمندترین شرکت‌ها در این بازار عرضه شده است و سرمایه بسیار قابل توجهی از سراسر جهان به سوی این بازار روانه شده است.

بورس نیویورک قدمت زیادی دارد. تاسیس بازار بورس نیویورک به سال 1792 میلادی برمی‌گردد که 24 کارگزار بورس، زیر یک درخت نارون در خیابان وال استریت نیویورک، بر اساس قراردادی به نام باتن‌وود آن را تشکیل دادند.

در حال حاضر سهام بیش از 2400 شرکت در بازار بورس نیویورک خرید و فروش می‌شود. این بازار در روزهای کاری هفته، یعنی از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9:30 صبح تا 16 به وقت محلی منطقه زمانی شرقی فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: 10 بازار بورس بزرگ دنیا به‌ترتیب ارزش بازار؛ NYSE در صدر

بورس نزدک

بازار بورس نزدک، بزرگ‌ترین بازار الکترونیک جهان به شمار می‌رود.

این بازار از قدمت بورس نیویورک برخوردار نیست و زمان تاسیس آن به سال 1971 برمی‌گردد. نزدک اولین بازار سهام الکترونیکی جهان بوده است.

تا امروز سهام بیش از 4400 شرکت در این بازار عرضه شده است و توسط معامله‌گران خرید و فروش می‌شود. بازار نزدک از ساعت 9:30 تا 16 به وقت محلی نیویورک فعالیت می‌کند. البته قبل و بعد از این بازه زمانی هم امکان خرید و فروش در این بازار وجود دارد.

شرکت‌های فعال در بورس آمریکا

همان‌طور که گفته شد، بازارهای بورس کشور آمریکا، مهم‌ترین بازارها در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

بنابراین بهترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های دنیا هم در بازارهای بورس ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به اکسون‌موبیل، اپل، متا، تسلا، آلفابت، آمازون، برکشایر هاتاوی و جی‌پی مورگان اشاره کرد. بنابراین با فعالیت و حضور در بورس آمریکا می‌توان روی سهام معتبرترین شرکت‌های جهان سرمایه‌گذاری کرد.

شاخص‌های بورس آمریکا

شاخص‌های مختلفی برای سنجش وضعیت بازار سهام آمریکا وجود دارد که در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

با استفاده از این شاخص‌ها می‌توان از وضعیت کلی بازار آگاهی پیدا کرد و آن را به عنوان یکی از عوامل مهم برای گرفتن تصمیمات سرمایه‌گذاری و معاملات در نظر گرفت:

شاخص مرکب بورس نیویورک

شاخص مرکب بورس نیویورک (NYSE Composite) وضعیت تمام سهامی که در بورس نیویورک معامله می‌شوند را نشان می‌دهد.

این شاخص در دهه 1960 میلادی ایجاد شد و به جای شاخص میانگین صنعتی داوجونز که وضعیت 30 شرکت را مشخص می‌کرد، مورد استفاده قرار گرفت.

شاخص مرکب، بازدهی و وضعیت تمام شرکت‌های فعال در بورس نیویورک را در نظر می‌گیرد. وزن شاخص مرکب بورس نیویورک بر اساس تعداد سهام پذیرفته‌شده هر شرکت مشخص می‌شود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز

شاخص میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) یکی از قدیمی‌ترین شاخص‌های بورس آمریکاست.

در این شاخص، وضعیت 30 شرکت بزرگ که در بورس نیویورک یا نزدک فعالیت می‌کنند نشان داده می‌شود. در این شاخص بر اساس قیمت سهام به آن وزن داده می‌شود.

شاخص داوجونز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مربوط به بازارهای مالی در جهان است و اهمیت آن به اندازه‌ای است که از آن به عنوان نشان‌دهنده چشم‌انداز اقتصاد جهانی استفاده می‌شود.

شاخص بورس آمریکا
شاخص داوجونز وضعیت بازدهی سهام 30 شرکت برتر در بورس نیویورک و نزدک را نشان می‌دهد و از مهم‌ترین شاخص‌های بورس آمریکا محسوب می‌شود.

شاخص مرکب نزدک

شاخص مرکب نزدک (Nasdaq Composite) هم مانند مرکب بورس نیویورک، وضعیت و بازدهی سهام تمام شرکت‌های فعال در بورس نزدک را نشان می‌دهد.

در این شاخص، وزن هر شرکت بر اساس ارزش سرمایه آن مشخص می‌شود. بنابراین هر شرکتی که از نظر ارزش بازار برتر باشد، وزن بالاتری در این شاخص دارد.

شاخص S&P 500

شاخص Standard and Poor 500 که به آن به اختصار S&P 500 گفته می‌شود، سهام 500 شرکت برتری را در بر می‌گیرد که در بورس نیویورک یا نزدک فعالیت می‌کنند.

500 شرکت حاضر در این شاخص شامل 400 شرکت صنعتی، 40 مورد شرکت‌های خدماتی، 20 شرکت حمل‌ونقل و 40 مورد از موسسات مالی هستند. وزن سهام شرکت‌های این شاخص هم بر اساس ارزش بازار محاسبه می‌شود.

شاخص S&P 500 حدود 80 درصد از ارزش بازار بورس آمریکا را در بر می‌گیرد. بنابراین مبنای قابل اعتمادی برای سنجش وضعیت بازار سهام آمریکا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: شاخص VIX؛ ابزاری برای سنجش وضعیت شاخص S&P500

روش ورود به بازار بورس کشور آمریکا و سرمایه‌گذاری در آن

اصولاً بازارهای بورس برای کشورهای مختلف از اهمیت زیادی برخوردارند. برای ورود به بورس و شروع معاملات در آن، افراد باید مراحل احراز هویت را طی کنند و مطابق قوانین در بازار فعالیت نمایند.

برای فعالیت آن‌ها در بازار، کارمزد و مالیات تعریف می‌شود که باید مطابق قوانین کشور خود آن را بپردازند. در آمریکا هم اوضاع به همین صورت است.

هر کسی که بخواهد در بورس این کشور شروع به فعالیت کند، باید از طریق بروکرهای قانونی اقدام به ثبت‌نام و افتتاح حساب کند و پس از انجام احراز هویت، معاملات خود را شروع کند.

خارجی‌ها هم می‌توانند به همین صورت در بازار آمریکا فعالیت خود را آغاز کنند؛ تنها کافی است به این نکته توجه کنند که بروکر مورد نظر آن‌ها خدمات بین‌المللی ارائه کند.

اما مسئله درباره افرادی که در ایران زندگی می‌کنند متفاوت است. کشور ایران سال‌هاست که درگیر تحریم‌های گسترده است و بخش مهمی از آن، شامل همین مسائل مالی، بانکی و پرداخت می‌شود. یک ایرانی نمی‌تواند با هویت واقعی خود در بازار سهام آمریکا وارد شود و از مزایای آن بهره ببرد.

بعضی افراد برای رفع این مشکل، از هویت جعلی استفاده می‌کنند و سپس فعالیت خود را در این بازار شروع می‌نمایند. این مسئله یک اقدام غیرقانونی است؛ بنابراین می‌تواند خطر زیادی برای سرمایه‌گذاری شما داشته باشد و البته انجام آن هم بسیار دشوار خواهد بود.

راه دیگری که برای فعالیت در بورس کشور آمریکا پیش پای ایرانیان قرار دارد، کار با بروکرهای فارکس است. این بروکرها امکان فعالیت در بورس ایالات متحده از طریق قراردادهای CFD روی سهام شرکت‌های فعال در بورس این کشور را فراهم می‌کنند.

البته باید توجه کنید که تمام بروکرهای فارکس امکان معامله روی سهام موجود در بازارهای آمریکا را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند؛ بنابراین پیش از اقدام برای ثبت‌نام و شروع معاملات خود، از ارائه این خدمت توسط بروکر مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

در ادامه به طور مختصر درباره فارکس و قراردادهای CFD توضیح می‌دهیم:

فارکس چیست؟

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که در آن ارز کشورهای مختلف در برابر هم معامله می‌شود.

در این بازار بزرگ‌ترین بازیگران و فعالان اقتصاد از جمله بانک‌های مرکزی، بانک‌های تجاری و موسسات بزرگ مالی فعالیت می‌کنند. در دهه‌های اخیر، با پیشرفت فناوری و فراگیر شدن اینترنت، امکان حضور معامله‌گران خرد هم در این بازار فراهم شده است.

بسیاری از بروکرهای فارکس امکان معامله روی دارایی‌های دیگری مانند طلا، نفت یا سهام را هم مهیا می‌کنند. معاملات بازار فارکس به صورت قراردادهای CFD انجام می‌شود.

CFD چیست؟

قراردادهای مابه‌التفاوت یا CFD، نوعی قرارداد هستند که در آن اختلاف قیمت خرید و فروش به صورت نقدی تسویه می‌شود.

برای مثال فرض کنید وقتی قیمت دلار 30 هزار تومان است، با کارگزار خود تماس می‌گیرید و از او می‌خواهید 100 دلار برای شما خریداری کند. مدتی می‌گذرد و قیمت هر دلار به 35 هزار تومان می‌رسد. دوباره با کارگزار خود تماس می‌گیرید و این بار از او می‌خواهید 100 دلاری که خریده بود را بفروشد.

در واقع کارگزار شما نه دلاری خریده و نه آن را می‌فروشد اما موقع درخواست شما، اختلاف این دو قیمت را که در صد دلار برابر با 500 هزار تومان است، با شما تسویه می‌کند.

قراردادهای CFD امکان استفاده از اهرم یا مارجین را فراهم می‌کنند، سررسید ندارند و امکان انجام فروش استقراضی (کسب سود از محل کاهش قیمت دارایی) را فراهم می‌کنند.

با انجام قراردادهای CFD مالیات یا کارمزدی نمی‌پردازید (یا کارمزد کمی می‌پردازید) و معمولاً بروکر از طریق اسپرد قیمت خرید و فروش کسب درآمد می‌کند.

CFD چیست
در CFD یا قراردادهای مابه‌التفاوت، اختلاف قیمت خرید و فروش به صورت نقدی تسویه می‌شود و شخص، مالک واقعی دارایی مورد نظر نمی‌شود.

مزایا و معایب فعالیت در بورس آمریکا از طریق بروکرهای فارکس

فعالیت در بازار بورس و سهام آمریکا از طریق قراردادهای CFD در بروکرهای فارکس، مزایا و معایب خاص خود را دارد و از جنبه‌های مختلفی با فعالیت معمول در بروکرهای عادی سهام متفاوت است.

در ادامه مطلب ابتدا به مزایا و معایب فعالیت در بورس آمریکا می‌پردازیم و سپس به مزایا و معایب معامله سهام در بروکرهای فارکس اشاره می‌کنیم:

مزایای فعالیت در بورس کشور آمریکا

بازار بورس ایالات متحده در طی زمان رشد مناسبی دارد و با سرمایه‌گذاری در آن، ضمن بهره‌مندی از چنین رشدی، از اختلاف قیمت دلار و ریال هم سود خواهید کرد.

در بازار سهام آمریکا، مهم‌ترین و معتبرترین شرکت‌های جهان حضور دارند و این ویژگی بسیار مثبتی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

معایب فعالیت در بورس کشور آمریکا

اولین ایراد فعالیت در بورس ایالات متحده برای ایرانیان مسئله تحریم است. با توجه به عدم وجود امکان فعالیت قانونی در این بازار، فعالیت تنها از طریق هویت جعلی امکان‌پذیر است که ریسک و خطر بالایی دارد.

البته با استفاده از بروکرهای فارکس که به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهند این مشکل برطرف می‌شود. ایراد دیگر این است که برای فعالیت در این بازار و کسب اطلاعات لازم برای معامله در آن، به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت و در صورت عدم تسلط بر این زبان، با مشکلات مختلفی روبرو خواهید شد.

مزایای فعالیت در بورس از طریق بروکرهای فارکس

با فعالیت در بازار بورس کشور آمریکا از طریق بروکرهای فارکس، می‌توانید از امکان انجام معاملات دوطرفه بهره‌مند شوید؛ یعنی می‌توانید از هر دو حالت افزایش یا کاهش قیمت سود کنید.

در بازار اسپات سهام، تنها می‌توانید یک سهم را بخرید و در صورت افزایش قیمت، آن را بفروشید و از این اختلاف قیمت سود کنید. در این صورت اگر قیمت سهم کاهش یابد دچار زیان خواهید شد. در مقابل، با معاملات CFD می‌توانید از امکان فروش استقراضی استفاده کنید و از کاهش قیمت سهام هم سود کسب کنید.

مزیت دیگر معامله سهام از طریق بروکرهای فارکس، نداشتن مالیات و پرداخت کارمزدهای پایین است که البته در قسمت‌های قبلی هم به آن اشاره شد. همچنین با استفاده از این نوع معاملات، می‌توانید از اهرم یا مارجین استفاده کرده و با ارزشی بیش از مبلغی که در اختیار دارید معامله کنید.

در این صورت سود خود را از یک معامله چند برابر خواهید کرد (البته در صورت شکست معامله، زیان شما هم چند برابر خواهد شد). قراردادهای CFD سررسید ندارند و به طور خودکار به روز بعد منتقل می‌شوند؛ این هم یکی دیگر از نکات مثبت فعالیت در بورس آمریکا از طریق معاملات CFD در بروکرهای فارکس است.

بیشتر بخوانید: روش خرید سهام خارجی و سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی

معایب فعالیت در بورس از طریق بروکرهای فارکس

مهم‌ترین چیزی که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که با خرید و فروش قراردادهای CFD روی هر نوع دارایی، شما مالک واقعی آن دارایی نخواهید بود و تنها می‌توانید سود یا زیان خود از آن معامله را به صورت نقدی تسویه کنید.

درباره سرمایه‌گذاری در بازار سهام هم همین نکته وجود دارد. در صورت استفاده از خدمات بروکرهای فارکس، شما مالک واقعی سهام شرکت مورد نظر نخواهید بود؛ بنابراین از مزایای مالکیت آن هم برخوردار نخواهید شد. برای مثال رای و دیدگاه شما در مدیریت شرکت مورد نظر لحاظ نمی‌شود.

نکته دیگر این است که اگر تمایل دارید روی یک فعالیت مولد اقتصادی مانند تولیدات شرکت مورد نظر سرمایه‌گذاری کنید، چنین امکانی از طریق بروکرهای فارکس در اختیار شما قرار نمی‌گیرد؛ زیرا پول شما به طور واقعی صرف خرید سهام شرکت مورد نظرتان نمی‌شود.

ایراد دیگری که این روش دارد مربوط به سود تقسیمی شرکت است. از دو طریق می‌توان با فعالیت در بازار سهام سود کسب کرد.

اولین قسمت آن، افزایش قیمت خود سهام است که به آن سود سرمایه هم گفته می‌شود. یعنی اگر سهام شرکتی را بخرید و پس از مدتی آن را به قیمت بالاتری بفروشید، از این طریق سود کسب خواهید کرد.

قسمت دوم، کسب سود از محل سود تقسیمی شرکت (dividend) است. شرکت‌های مختلف از محل فعالیت خود که تولید کالا یا خدمات مختلف است، سود به دست می‌آورند و در پایان سال مالی، قسمتی از این مقدار سود را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

افرادی که مالک حقیقی سهام یک شرکت نیستند و تنها از طریق معاملات CFD آن را خرید و فروش کرده‌اند، از سود تقسیمی شرکت برخوردار نخواهند شد و تنها می‌توانند از محل تغییرات قیمت سهم (چه در جهت مثبت و چه منفی) سود کسب کنند.

معایب سرمایه گذاری در بورس آمریکا
یکی از معایب سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا، عدم دریافت سود تقسیمی به دلیل استفاده از قراردادهای CFD است.

سوالات متداول

بورس آمریکا شامل چه بازارهایی است؟

بورس کشور آمریکا از بازارهای مختلفی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها بازار بورس نیویورک و نزدک است که ارزشمندترین بازارهای بورس در جهان محسوب می‌شوند.

چه شاخص‌هایی برای آگاهی از وضعیت بورس کشور آمریکا وجود دارد؟

شاخص‌های مختلفی برای اطلاع از وضعیت شرکت‌های فعال در بازار سهام آمریکا وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شاخص مرکب بورس نیویورک، شاخص مرکب نزدک، شاخص صنعتی داوجونز و S&P 500 اشاره کرد.

مزایا و معایب فعالیت در بورس ایالات متحده از طریق بروکرهای فارکس چیست؟

از مزایای این روش می‌توان به نداشتن مالیات، کارمزد کم، نداشتن سررسید قرارداد، امکان استفاده از اهرم و بازار دوطرفه اشاره کرد. از معایب آن می‌توان عدم مالکیت واقعی سهام و عدم امکان برخورداری از سود تقسیمی سهام را برشمرد.

جمع‌بندی

بازار بورس آمریکا یکی از بهترین محل‌های سرمایه‌گذاری است که مزیت‌های بسیار قابل توجهی دارد. در عین حال موانع و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از فعالیت ایرانیان در این بازار اعمال شده است.

با این حال همچنان راه‌هایی برای فعالیت در بورس کشور آمریکا برای ساکنان ایران وجود دارد که بهترین آن‌ها، استفاده از خدمات بروکرهای فارکس است.

حتماً پیش از افتتاح حساب از وجود امکان خرید و فروش سهام شرکت‌های بورس آمریکا در بروکر مورد نظر خود مطمئن شوید. درباره بازار سهام آمریکا اطلاعات کسب کنید و درباره آن آموزش ببینید تا بتوانید در این بازار به موفقیت برسید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بورس‌های بین‌المللی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx