چگونه از کلاهبرداری‌های حوزه NFT در امان باشیم؟

کلاهبرداری NFT ها

فعالیت در بازار کریپتوکارنسی خطراتی نیز به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم به کلاهبرداری‌هایی که احتمالا در هنگام خرید NFT با آن مواجه می‌شوید بپردازیم.

وقتی یک معامله‌گر فعال در زمینه توکن‌های NFT هستید، نمی‌توانید کلاهبرداری‌های در حال وقوع در دنیای توکن‌های غیر مثلی را نادیده بگیرید.

عناوین مطلب:

رایج‌ترین کلاهبرداری‌های توکن‌های NFT، حملات فیشینگ، NFT های تقلبی و پامپ و دامپ است.

سال 2021، سرآغاز مهمی برای توکن‌های غیر مثلی (NFT) بود. اما هنگامی که چیز‌هایی مانند پلتفرم‌های امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و جدیدترین نسخه اینترنت با نام Web3 محبوب می‌شود، خطراتی را نیز با خود به همراه دارند.

در چنین فضایی، تنها چیزی که هکر‌ها و کلاهبرداران به دنبال آن هستند، پول‌ و سرمایه شماست.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد جرایم ارزهای دیجیتال 79 درصد افزایش یافته، حتی امروزه هم این جرایم وجود دارد و خطرات ناشی از آن هیچگاه از تعقیب شما دست نخواهد کشید. 

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری‌های مهم در NFT ها

سوال اصلی این است که معامله‌گران توکن‌های NFT چگونه از خود در برابر کلاهبرداری محافظت کنند؟

اول از همه، خودتان باید آموزش‌های لازم را در این زمینه دنبال کنید.

با کسب اطلاع از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های توکن‌های NFT و آخرین روش‌های مورد استفاده کلاهبرداران، می‌توانید دارایی‌های خود را حفظ کنید.

کلاهبرداری با پامپ و دامپ

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کلاهبرداری به شیوه pump-and-dumps در توکن‌های NFT نیز وجود دارد.

در این روش، کلاهبرداران توکن‌های NFT از اطلاعات سطحی برای بالا بردن قیمت پایه (نماینده پایین ترین قیمت برای یک کالا، و به روز در لحظه) یکی از توکن‌های NFT مورد علاقه شما استفاده می‌کنند. وقتی در تاکتیک‌های خود موفق می‌شوند، توکن‌های NFT مورد علاقه شما را که قبلا آن‌ها خریداری کرده‌اند، با قیمت بالاتری می‌فروشند و دست سایر معامله‌گران را خالی می‌کنند.

کلاهبرداری با پشتیبانی فنی!

اما این همه داستان نیست. در روش‌های کلاهبرداری توکن‌های NFT، یک ترفند رایج دیگر به نام ، کلاهبرداری پشتیبانی فنی وجود دارد.

هنگامی که در تلگرام یا دیسکورد فعالیت می‌کنید، احتمالاً افرادی که خود را ادمین یک بازارچه NFT یا سرویس معرفی می‌کنند را مشاهده می‌کنید، این افراد در واقع کلاهبردارانی هستند که با معرفی خود به عنوان پشتیبانی فنی یک پروژه، سعی در ربودن دارایی‌های شما می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: با 5 کلاهبرداری مهم کریپتویی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

در روش کلاهبرداری پشتیبانی فنی، زمانی که شما وارد یک گروه یا سرور عمومی می‌شوید، احتمالا با دیگران در مورد موضوعی وارد بحث خواهید شد یا مثلا با مطرح کردن سوالی در گروه‌ها، افرادی به سراغ شما می‌آیند که تصویر پروفایل آن‌ها چیزی مرتبط با ادمین یک پروژه است.

بیشتر بخوانید: توکن‌های PFP NFT (تصویر پروفایل)؛ محبوب‌ترین NFT های بازار!

در گام بعد، آن‌ها سعی می‌کنند با هدایت شما به یک وبسایت مخرب، و کسب دسترسی‌های مورد نیاز، دارایی‌های موجود در کیف‌پول شما را سرقت کنند. 

فیشینگ

یک شیوه دیگر از کلاهبرداری به نام (phishing scam) فیشینگ وجود دارد که تقریبا برای اکثر مردم قابل تشخیص نیست.

البته گروه‌های آسیب‌پذیری مانند خریداران تازه کاری که برای اولین بار قصد خرید توکن NFT را دارند نیز در دام این کلاهبرداری‌ها گرفتار می‌شوند. در این روش، آن‌ها برای راهنمایی در مورد نحوه خرید توکن‌های NFT، از کسانی که قصد سرقت دارایی آن‌ها را دارند کمک می‌گیرند.

در گام بعد، کلاهبردار اطلاعات شخصی آن‌ها را می‌خواهد که بعدا از آن برای سرقت تمام دارایی‌ها استفاده می‌کند.

فروش نسخه جعلی

چهارمین کلاهبرداری رایج توکن‌های NFT در دنیای مالکیت معنوی، فروش نسخه‌های جعلی است که چیز جدیدی نیست.

نسخه جعلی NFT
هنرمندان و طراحان، ساعت‌ها وقت برای خلق آثار هنری صرف می‌کنند. اما وقتی این آثار توسط شخص دیگری کپی می‌شود، برای سازندگان این‌ آثار حسی مانند گاز گرفتن یک سیب ترش را ایجاد می‌کند.

خلق یک کلکسیون توکن‌های NFT ساعت‌های زیادی کار سخت می‌طلبد، اما کلاهبرداران آثار هنرمند را به سادگی سرقت و به یک توکن NFT تبدیل می‌کنند. در نهایت خریداران و سرمایه‌گذاران نهایی نیز باور خواهند کرد که روی یک اثر هنری اصیل سرمایه‌گذاری می‌کنند و پیشنهادات با ارزش بالا ارائه می‌دهند.

آیا توکن‌های NFT کلاهبرداری هستند؟

توکن‌های NFT کلاهبرداری نیستند. برعکس، این توکن‌ها در دنیای کریپتو و متاورس یک تجارت بزرگ پررونق را شکل می‌دهند.

توکن‌های NFT می‌توانند شامل اقلام کلکسیونی مانند کارت‌های بیسبال قدیمی، تصویر بازیکنان فوتبال دهه‌های گذشته یا لحظه‌های خاطره انگیز ورزشی باشند. این توکن‌ها در عین حال دارای انواع مختلفی هستند.

مثلا یک توکن NFT می‌تواند شکلی از سرگرمی دیجیتالی، یا  یک اثر هنری ارزشمند در برهه‌ای از زمان باشد. افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند این حبابی است که می‌ترکد، ممکن است در نهایت این رخ دهد. اما اکنون زمان آن نیست که در مورد آن گمانه زنی کنیم، زیرا آن‌ها هنوز در حال درخشش هستند.

از آن‌جایی که امنیت و انطباق، موضوعات پیچیده‌ای هستند، توکن‌های NFT نیز تا حدودی آسیب پذیری‌های خاص خود را دارند. علاوه بر این، کریپتو، بلاک‌چین و توکن‌های NFT مانند کودکان تازه متولد شده در عرصه بلاک‌چین هستند که بسیاری از مردم هنوز چیز زیادی درباره آن‌ها نمی‌دانند.

همه ما می‌دانیم هر چیز ناشناخته‌ای به طبع خطراتی را هم در بر دارد. در ابتدای سال جاری، کاربران بازارچه OpenSea که یک فروشگاه توکن‌های NFT است، در معرض یک حمله فیشینگ قرار گرفتند.

توکن‌های NFT کلاهبرداری نیستند، اما گاهی اوقات به راحتی می‌توان آن‌ها را دزدید و تا زمانی که بازار توکن‌های NFT به رشد خود ادامه می‌دهد، تعداد حملات نیز همراه با آن افزایش خواهند یافت. در این جریان، هکر‌ها نیز خلاقیت بیشتری پیدا می‌کنند و دانش فنی خود را برای انواع روش‌های سرقت ارتقا می‌دهند. آن‌ها هر روز به گونه‌ای امنیت توکن‌های NFT را به چالش می‌کشند. 

با گذشت زمان، اخبار توکن‌های NFT بیشتری در مورد کلاهبرداری به گوش می‌رسد. حدود یک سال پیش، هکرها از کاربران Nifty Gateway سرقت کردند که در این حمله، آن‌ها تعداد زیادی NFT با ارزش را ربودند.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی خرید NFT چیست؟

چگونه از کلاهبرداری توکن‌های NFT جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری توکن‌های NFT، عاقلانه است که در جریان اخبار کلاهبرداری‌های توکن‌های NFT باشید.

علاوه‌بر آن، هر روز اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال و انواع توکن‌های این حوزه را دنبال کنید. البته اقدامات امنیتی را نیز نباید فراموش کرد، شما مسئول تامین امنیت ارزهای دیجیتال خود هستید، تحت هیچ شرایطی عبارت 12 کلمه‌ای یا دسترسی‌های نامشخص را تایید نکنید.

خوشبختانه، کاربران روز به روز با خطرات معامله و ایمن نگه داشتن توکن‌های NFT خود بیشتر آشنا می‌شوند. اگر هم اکنون توکن‌های NFT در اختیار دارید یا قصد خرید یک یا چند توکن جذاب NFT را از بازار‌چه‌های معامله NFT در سر دارید، باید بدانید چگونه از افتادن در کلاهبرداری توکن‌های NFT جلوگیری کنید.

محافظت از NFT ها
به عنوان یک کاربر، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه متعددی را ترتیب دهید تا از دارایی‌های خود در برابر سرقت محافظت کنید.

برای حفظ دارایی‌های خود، اول از همه، قبل از هر اقدامی برای خرید یا سرمایه‌گذاری در توکن‌های NFT، باید بدانید چه کاری انجام می‌دهید.

برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداری پامپ و دامپ (افزایش قیمت مصنوعی و خالی کردن آن)، می‌بایست تاریخچه تراکنش‌های توکن‌های NFT را که قصد خرید آن را دارید به خوبی مرور کنید.

همچنین، اطلاعات تماس سازنده توکن را مورد توجه قرار دهید و در مورد هویت سازندگان آن به خوبی در اینترنت به جستجو بپردازید. اگر همه معاملات توکن مورد نظر در حدود یک تاریخ خاص انجام شده باشد، باید چراغ خطر ذهن شما روشن شود.

حالا نوبت به بررسی کلاهبرداری‌های فیشینگ است، همیشه به خاطر داشته باشید که اطلاعات شخصی شما متعلق به شماست! هرگز کلیدهای کیف پول خود را تحویل شخص دیگری ندهید و به پیشنهادات مشکوک یا درخواست‌های تماس افراد ناشناس توجه نکنید.

نیازی به گفتن نیست، همیشه حساب‌های کاربری خود را در سرویس‌های متمرکز مانند صرافی‌های بایننس یا کوینکس با روش 2FA ایمن کنید. این کمترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ هکر‌ها انجام دهید.

اما در مورد آثار هنری دزدیده شده، زمان‌هایی وجود دارند که کاری از دست شما ساخته نیست. البته قبل از خرید توکن‌های NFT می‌توانید حساب‌های سازنده، پیام‌های رسانه‌های اجتماعی و جامعه طرفداران آن را بررسی کنید. مثل هر مورد دیگری ابتدا تحقیق کنید. 

خوشبتخانه برخی از بازارهای توکن‌های NFT در حال توسعه ابزارهای جدیدی هستند که از آن‌ها برای اسکن بلاک‌چین‌های عمومی در جهت یافتن توکن‌های NFT تقلبی استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران NFT
در هر حال، اغلب کلاهبرداران توکن‌های NFT، هیچ علامت آبی (یا تیک آبی) یا نشانه‌ای برای جلب اعتماد یا کسب اطمینان شما را در کنار نام کاربری خود ندارند.

آیا توکن‌های NFT ارزش ریسک را دارند؟

با وجود چنین خطراتی، آیا باید همچنان در این بازار ریسک کنیم؟

توکن‌های NFT به عنوان سرمایه‌گذاری مناسب هستند. اگر در این مسیر حساب شده قدم بردارید و قبل از هر خرید یا سرمایه‌گذاری اقدامات ایمنی را برای دارایی‌های خود انجام دهید، دنیای کاملا جدیدی برای جستجو و اکتشاف چیز‌های جدید در پیش روی شما قرار دارد.

ما در میانه مسیری به نام توکن‌های NFT هستیم، اما برای بسیاری از مردم، هنوز جای بحث در مورد سرمایه‌گذاری توکن‌های NFT به دلیل کلاهبرداری‌های توکن‌های NFT وجود دارد.

اگر به این توکن‌ها علاقمند هستید، بسیاری به شما خواهند گفت که توکن‌های NFT چیزی بیش از فایل‌های PNG (فرمت فایل تصویری) گران قیمت نیستند که در نوع خود یک کلاهبرداری کامل به شمار می‌رود، اما برعکس آن نیز صادق است.

بله این گفته می‌تواند صحیح باشد، برخی از توکن‌های NFT کلاهبرداری هستند و برخی از پلتفرم‌های معامله این توکن‌ها نیز آن‌طور که انتظار دارید صادق نیستند. اما این بدان معنا نیست که همه توکن‌های NFT  کلاهبرداری هستند و نمی‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. 

حتی در هنگام خرید خودرو نیز با فروشنده‌های بی‌نقص روبه‌رو نخواهید شد، که ممکن است نتیجه خریدتان راضی کننده نباشد. این‌ها خطراتی هستند که همیشه با زندگی ما همراه هستند.

وقتی آماده سرمایه‌گذاری در یک توکن NFT هستید، باید بدانید ارزش این توکن‌ها در خود تصویر نیست. بلکه در پشت این دارایی‌ها، ارزش موجودیت آن‌ها نهفته است به توکن‌های NFT ارزش واقعی آن‌ها را می‌دهد.

چرا NFT میمون‌های بی‌حوصله (Bored Ape) اینقدر گران شدند؟!

نتیجه گیری

همه نکات امنیتی را در این مقاله شرح داده‌ایم، اما همچنان اکیدا توصیه می‌شود قبل از معامله توکن‌های NFT در بازارچه‌ها و پلتفرم‌های موجود، از آدرس‌ صحیح آن‌ها در مرورگر خود مطمئن شوید.

فریب تبلیغات دروغین مبنی بر توکن‌های NFT رایگان را نخورید. و در آخر این که قیمت توکن مورد نظر را به خوبی ارزیابی کنید، توکن‌های NFT، به عنوان آیتم‌های دسته دوم شناخته می‌شوند، بدان معنا که این توکن‌ها دائما در حال معامله هستند و ارزش برخی از آن‌ها فقط با وجود پلتفرم‌ها یا بازی‌های کریپتو معنا پیدا می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx