نمودار رنگین کمان بیت‌کوین چیست به زبان ساده

رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان بیت‌کوین، ابزاری برای تصویر کردن و نمایش رفتار قیمت (price action) بیت‌کوین در طی زمان است.

با این که این نمودار، ابزار دقیقی برای پیش‌بینی قیمت‌های آینده نیست، اما همچنان می‌تواند به عنوان یک راهنما در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری کمک‌تان کند.

در این نمودار برای کمک به تصمیم‌گیری درباره خرید و فروش، از نوارهای رنگی بر اساس سنتیمنت بازار استفاده می‌شود.

عناوین مطلب:

بیت‌کوین دقیقا چیست؟ شریحی کامل و جامع برای شناخت بهتر پادشاه ارزهای دیجیتال!

نمودار رنگین کمان بیت‌کوین چیست؟

نمودار رنگین‌کمان بیت‌کوین (Bitcoin Rainbow Chart) که به عنوان نمودار رنگین کمان BTC هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ابزار برای بررسی قیمت بلندمدت بیت‌کوین است.

این ابزار توسط یکی از علاقه‌مندان اولیه بیت‌کوین به نام آزوپ (Azop) در شبکه اجتماعی Reddit توسعه داده شد. او این ابزار را به عنوان یک روش سرگرم‌کننده برای بررسی و پیش‌بینی حرکات بلندمدت قیمت، بدون در نظر گرفتن نوسانات و نویزهای روزانه معرفی کرد.

علت نام‌گذاری این ابزار بر اساس پدیده رنگین‌کمان، نوارهای رنگی آن است که به معنی سنتیمنت بازار در محدوده‌های قیمتی مختلف هستند. این نوارها می‌توانند برای خرید یا فروش، به سرمایه‌گذاران بازار کریپتو سیگنال دهند.

با مراجعه به سایت blockchaincenter.net می‌توانید نمودار رنگین‌کمانی بیت‌کوین را در هر لحظه مشاهده کنید. این نمودار به شکل تصویر زیر است:

نمودار رنگین کمان بیت‌کوین
نمودار رنگین کمان بیت‌کوین از نوارهای رنگی تشکیل شده است و قرارگیری قیمت در هر یک از این محدوده‌ها، معنی متفاوتی دارد.

برای مثال، وقتی قیمت بیت‌کوین در محدوده قرمز قرار گیرد به این معناست که سنتیمنت بازار هیجان‌زده است و این می‌تواند زمان خوبی برای فروش باشد؛ زیرا وقتی حباب بترکد، به‌زودی قیمت‌ها دچار ریزش می‌شوند.

در آن سر نوارها، وقتی قیمت در محدوده رنگ نیلی قرار می‌گیرند، احتمالاً سنتیمنت بازار بسیار منفی است و این می‌تواند زمان مناسبی برای خرید باشد؛ زیرا در آن نقطه، بیت‌کوین ارزان (undervalued) معامله می‌شود.

توجه داشته باشید که نوسانات روزانه کریپتو در این نمودار در نظر گرفته نشده است؛ به همین دلیل از نمودار رنگین‌کمان بیت‌کوین به عنوان یک ابزار ابتدایی برای دنبال کردن حرکات قیمتی بلندمدت و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شود. پس این ابزار، وسیله مناسبی برای استفاده در معاملات روزانه (day trading) نیست.

بیشتر بخوانید: پاسخ به یک سوال مهم: چه چیزی قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟!

نحوه بررسی نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین

در این نمودار، محور X متعلق به متغیر زمان و محور Y نشان‌دهنده قیمت بیت‌کوین است. نوارهای رنگی که نمایانگر سنتیمنت بازار در هر سطح قیمتی بیت‌کوین هستند، به این شکل می‌توانند ما را در تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش کمک کنند:

تفسیر نمودار رنگین کمان بیت‌کوین

در ادامه، به صورت جزء به جزء توضیح می‌دهیم که هر رنگ این نمودار به چه معناست و وقتی قیمت در آن محدوده قرار گرفت چه باید کرد.

  • نیلی: این رنگ، محدوده حراج قیمت است. وقتی قیمت در این محدوده قرار گرفت، بهترین زمان برای خرید بیت‌کوین است. محدوده نیلی رنگ اغلب جایی است که قیمت بیت‌کوین در پایین‌ترین حد خود بوده و زمان مناسبی برای خرید بیت‌کوین است.
  • آبی: محدوده رنگ آبی، فرصت خوبی برای خرید بیت‌کوین است. این محدوده جایی است که بیت‌کوین در آن زیرِ قیمت معامله می‌شود و پتانسیل رشد دارد.
  • سبز: زمان خوبی برای ذخیره کردن و نگهداری بیت‌کوین است. محدوده سبز رنگ جایی است که در آن، بیت‌کوین به قیمت معقول و منصفانه‌ای معامله می‌شود و انتظار نمی‌رود که قیمت آن افزایش یا کاهش یابد.
  • سبز روشن: در این نقطه، بیت‌کوین در قیمت منصفانه‌ای معامله می‌شود اما ممکن است که همچنان پتانسیل زیادی برای رشد داشته باشد.
  • زرد: قرارگیری قیمت در ناحیه زرد زمان خوبی است برای این که خنثی بمانید و بیت‌کوین خود را نگه دارید.
  • نارنجی روشن: در این زمان کریپتو شروع به ساختن مومنتوم می‌کند. ایده خوبی خواهد بود اگر درباره آن تحقیق کنید و ببینید که آیا حباب است یا خیر.
  • نارنجی تیره: در این ناحیه فومو (FOMO [ترسِ از دست دادن]) تشدید می‌شود. بیت‌کوین بالاتر از قیمت واقعی معامله می‌شود و پتانسیل سقوط و ریزش قیمت وجود دارد. خرید بیت‌کوین در این زمان توصیه نمی‌شود.
  • قرمز: در این محدوده باید بیت‌کوین خود را بفروشید. در ناحیه قرمز رنگ بیت‌کوین دارای حباب است و بالاتر از قیمت معامله می‌شود. خرید بیت‌کوین در این زمان توصیه نمی‌شود.
  • قرمز تیره: این ناحیه نشان‌دهنده بیشترین حباب ممکن است. در این محدوده، قیمت بیت‌کوین بیش از اندازه بالاست. خرید بیت‌کوین در این ناحیه اصلاً توصیه نمی‌شود.

آیا نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین دقیق است؟

نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین ابزاری برای نمایش رفتار قیمت بیت‌کوین در طی زمان است. این ابزار می‌تواند ایده‌ای از حرکات آینده قیمت به ما بدهد اما برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت چندان موثر و کارآمد نیست.

با این حال، این ابزار تا حد مشخصی دقت دارد. در آخرین هاوینگ (halving) بیت‌کوین که در تاریخ 11 می سال 2022 اتفاق افتاد، قیمت‌ها در ناحیه نوار نارنجی تیره قرار گرفتند که نشان می‌داد قیمت بیت‌کوین بالا بوده و زمان فروش آن است. پس از آن قیمت بیت‌کوین در سراشیبی افتاد و از بالای 30,000 دلار به کمتر از 20,000 دلار رسید.

بیشتر بخوانید: ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

چه کسی نمودار رنگین کمان بیت‌کوین را ابداع کرد؟

نمودار اصلی رنگین کمان بیت‌کوین در سال 2014 توسط یکی از کاربران پلتفرم Reddit به نام Azop و برای دنبال کردن روند قیمت بیت‌کوین ابداع و ایجاد شد. به دلیل رنگی بودن و دقتی که این نمودار دارد، مردم عنوان «نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین» را به آن دادند.

این نمودار هم مانند بیشتر پروژه‌های دیگری که به بیت‌کوین مرتبط‌اند، محصول یک کار گروهی داوطلبانه است. این نمودار در گذر زمان به‌روز شده و طی سال‌ها توسط افراد بسیاری بهبود و توسعه داده شده است.

کاربر دیگری به نام Trolololo، نمودار رگرسیون لگاریتمی ساده را در سال 2014، یعنی همان سالی که این نمودار منتشر شد، معرفی کرد. کاربر سومی به نام Über Holger آن را بیشتر توسعه داد و در سایت Blockchain Center بارگذاری کرد.

نمودار لگاریتمی رنگین کمان بیت‌کوین

نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین از رگرسیون لگاریتمی استفاده می‌کند. رگرسیون لگاریتمی یک ابزار آماری است که برای تحلیل رابطه بین عناصری که به صورت خطی نیستند استفاده می‌شود و برای افزایش یا کاهش‌های شدید فضا ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت نمودار خطی و لگاریتمی چیست؟ + کدام برای تحلیل بهتر است؟

معنی این حرف این است که این نمودار می‌تواند رشد نمایی و صعودهای ناگهانی قیمت بیت‌کوین را به حساب بیاورد و در نظر بگیرد اما از آنجا که نوارهای رنگی یک رگرسیون لگاریتمی را دنبال می‌کنند، قراردادی هستند و هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارند.

تفاوت نمودار رنگین‌کمانی بیت‌کوین با مدل سهام به جریان

مدل سهام به جریان (stock-to-follow model) که با نام‌های مدل موجودی به جریان و انباشت به جریان هم شناخته می‌شود، ابزاری برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین است. این ابزار، رابطه بین موجودی در دسترس یک دارایی و نرخ تولید آن را اندازه می‌گیرد.

بر اساس مدل موجودی به جریان، کمیابی و قیمت بیت‌کوین با یکدیگر همبستگی مستقیم دارند. این رابطه به این صورت عمل می‌کند که کمبود یک کالا باعث کاهش عرضه و در نتیجه، افزایش قیمت آن می‌شود.

اعداد روی محور سمت راست Y، قیمت پیش‌بینی‌شده برای بیت‌کوین در یک زمان مشخص از هاوینگ بعدی را نشان می‌دهد.

با این که هر دوی این نمودارها دارای محور Y رنگین‌کمانی هستند، مدل موجودی به جریان از این جنبه با نمودار رنگین‌کمانی تفاوت دارد که بر اساس تقویم هاوینگ است و چندان بر پایه عوامل دیگر بازار نیست.

مدل موجودی به جریان بیت‌کوین

سوالات متداول

نمودار رنگین‌کمان بیت‌کوین چیست؟

نمودار رنگین کمان بیت‌کوین، ابزاری برای تصویر کردن و نمایش رفتار قیمت بیت‌کوین در طی زمان است.

آیا نمودار رنگین‌کمان بیت‌کوین ابزار دقیقی برای پیش‌بینی قیمت آینده این ارز دیجیتال است؟

نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین ابزاری برای نمایش رفتار قیمت بیت‌کوین در طی زمان است. این ابزار می‌تواند ایده‌ای از حرکات آینده قیمت به ما بدهد اما برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت چندان موثر و کارآمد نیست.

تفاوت نمودار رنگین کمان بیت‌کوین با مدل موجودی به جریان چیست؟

مدل موجودی به جریان از این جنبه با نمودار رنگین‌کمانی تفاوت دارد که بر اساس تقویم هاوینگ است و چندان بر پایه عوامل دیگر بازار نیست.

جمع‌بندی

نمودار رنگین کمان بیت‌کوین وقتی همراه با سایر اندیکاتورهای تکنیکال مانند شاخص ترس و طمع و اندیکاتور RSI (شاخص قدرت نسبی) به کار می‌رود، مکمل بسیار خوب و سرگرم‌کننده‌ای است.

این نمودار می‌تواند ابزار خوبی برای برنامه‌ریزی بلندمدت در زمینه سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین باشد؛ البته اگر در کنار ابزار دیگر به کار رود و به تنهایی مورد استفاده قرار نگیرد. در مقابل، برای معاملات روزانه و پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت قیمت نمی‌تواند چندان مفید واقع شود؛ چرا که این ابزار از نوسانات روزانه بیت‌کوین صرف نظر می‌کند و آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx