ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

بیت کوین چگونه ارزش‌گذاری می‌شود

نوامبر 2021 زمانی بود که بیت‌کوین به بالاترین قیمت خود رسید.

رکورد 69000 دلار تا امروز بالاترین رکورد بیت‌کوین بوده و رقمی است که هنوز هم اهمیت زیادی دارد.

برخلاف تصوری که از بیت‌کوین در آن سال برای افراد به وجود آمد، این رکورد ماندگار نبود و با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو شد.

عناوین مطلب:

بااین‌وجود هنوز هم تحلیل‌گران معتقدند این رکورد بارها و بارها تکرار و شکسته خواهد شد. چنین شرایطی باعث شده تا افراد و خصوصا کسانی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، به این فکر می‌کنند که چطور می‌توان بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کرد؟

این سوالی است که قرار است در این مطلب از بورسینس به آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر تا پایان همراه ما بمانید.

ارزش‌گذاری بیت‌کوین با استفاده از ارزش بازار طلا

حدود 6000 سال است که بشر از طلا به‌عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌کند.

اصطلاح ذخیره ارزش که به‌اختصار با SOV نشان داده می‌شود به معنی کالایی است که قدرت خرید خود را در آینده حفظ می‌کند.

با وجود ارزش بالایی که طلا دارد، در اصل یک SOV آنالوگ در دنیای دیجیتال محسوب می‌شود. آنالوگ بودن طلا به معنی محدودیت‌‌های زیر است:

  • شما نمی‌توانید طلا را از طریق اینترنت ارسال کنید.
  • خرید و نگهداری فیزیکی آن دشوار است و خطرات قابل‌توجهی را به دنبال دارد.
  • تایید خلوص طلا کار آسانی نیست.
  • بازار فروش طلای فیزیکی برای یک سرمایه‌گذار کوچک ناکارآمد است.

بیت‌کوین اغلب به‌عنوان طلای دیجیتال توصیف می‌شود. زیرا آن را به‌عنوان اولین دارایی دیجیتال می‌شناسند که مشابه طلا، دارای خاصیت کمیاب بودن است.

به عبارت ساده‌تر بیت‌کوین به شکل دیجیتالی وجود دارد، اما بر خلاف هر فایل دیجیتالی که روی دسکتاپ یا کامپیوتر شما وجود دارد، نمی‌توان آن را کپی یا ایجاد کرد.

همچنین مجموعه‌ای از قوانین برای چگونگی پیدایش بیت‌کوین (ماینینگ) و سقف عرضه کل (21 میلیون) وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پول باثبات (Sound Money) چیست و چرا بیت‌کوین باثبات است؟

استفاده از کل عرضه طلا برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین

بهترین برآوردهای موجود در حال حاضر حاکی از آن است که حدود 201296 تن طلا در طول تاریخ استخراج شده است.

بنابراین با قیمت فعلی طلا، این رقم را می‌توان معادل عددی مثل 57،000،000 دلار در هر تن دانست. چنین آماری به ما اطلاعاتی درباره ارزش کل بازار طلا می‌دهد. به طور خلاصه این عدد برابر با 11.4 تریلیون دلار است.

اگر به‌سادگی آن عدد را بر 21 میلیون (سقف عرضه ثابت بیت‌کوین) تقسیم کنیم، رویکرد عرضه کل طلا، ارزش پیش‌بینی شده 564,375 دلاری به‌ازای هر بیت‌کوین را به دست می‌دهد.

استفاده از کل عرضه قابل سرمایه‌گذاری طلا برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین

برخی معتقدند که استفاده از تخمین کل عرضه طلا به‌عنوان راهی برای محاسبه ارزش بیت‌کوین، آمار گمراه‌کننده‌ای است.

همچنین نمی‌تواند به‌اندازه کافی ارزش بیت‌کوین را مشخص کند. به عقیده این افراد بسیاری از طلاها صرفاً زینتی (جواهرات) هستند یا در ساخت استفاده می‌شوند، بنابراین ما فقط باید به دنبال طلای قابل سرمایه‌گذاری باشیم. 

خوشبختانه شورای جهانی طلا به ما اطلاعتی درباره تقسیم‌بندی کل عرضه طلا ارائه می‌دهد. اطلاعاتی که با استفاده از آن می‌توان بخش قابل سرمایه‌گذاری طلا را جدا کرد.

اعدادی که در ادامه ذکر می‌شود متعلق به آماری هستند که پایان سال 2020 منتشر شد:

  • جواهرات: 93251.1 تن، 46.3%
  • سرمایه‌گذاری خصوصی: 44,384.4 تن، 22.0%
  • منابع رسمی: 34210.6 تن، 17.0%
  • سایر موارد: 29448 تن، 14.6%
  • ذخایر زیرزمینی: 50000 تن
 

با استفاده از این ارقام می‌توان تخمین زد که عرضه طلای قابل سرمایه‌گذاری تقریباً 78595 تن یا 39% از کل عرضه است.

البته در نظر داشته باشید که این رقم نهایی با اضافه‌کردن سرمایه‌گذاری خصوصی و هلدینگ‌های رسمی محاسبه شده است. بنابراین ارزش بازار طلای قابل سرمایه‌گذاری 4.5 تریلیون دلار (0.39 * 11.4 تریلیون دلار) است.

اگر این عدد را بر 21 میلیون تقسیم کنیم، رویکرد عرضه کل طلای قابل سرمایه‌گذاری ارزش پیش‌بینی‌کننده 220,106 دلار به‌ازای هر بیت‌کوین را به دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: طلا و بیت‌کوین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

ارزش‌گذاری بیت‌کوین با استفاده از ارزش بازار سهام

Plan B نام مستعار یک تحلیلگر بیت‌کوین است که در سال 2019 پس از انتشار یک مدل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین با استفاده از رویکرد موجود برای ارزش‌گذاری فلزات گران‌بها، به نام موجودی به جریان (stock-to-flow)، به شهرت رسید.

او یک طرفدار بزرگ بیت‌کوین است.

بیشتر بخوانید: ماکسیمالیسم (Maximalism) بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

موجودی به جریان (stock-to-flow) چیست؟

موجودی به جریان به اندازه‌گیری ویژگی کمیابی یک ذخیره ارزش تمرکز دارد.

نکته مهم اینجاست که هدف اصلی این تعریف نه فقط اندازه‌گیری کل موجودی بلکه اندازه‌گیری کل موجودی نسبت به تغییر در عرضه که به‌عنوان جریان (Flow) شناخته می‌شود، است.

موجودی به جریان چیست
شاخص «موجودی به جریان» به اندازه‌گیری ویژگی کمیابی یک کالای دارای ارزش ذخیره کمک می‌کند.

این تعریف را می‌توان نسبت موجودی به جریان هم معنی کرد. مقدار دارایی موجود تقسیم بر تولید جدید آن دارایی در یک دوره زمانی معین باید بشود.

بنابراین PlanB صرفاً موجودی موجود برای فلزات گران‌بها را محاسبه کرد. زیرا کل منابع مشخص است و مهم‌تر از آن، نرخ استخراج معادن نیز که نسبتاً ثابت محاسبه می‌شود هم مشخص است.

آنچه در مورد جریان موجودی طلا بسیار مهم است این است که عدد به دست آمده از این نسبت ثابت می‌ماند. زیرا عملاً طلا یک موجودی تخریب‌ناپذیر است و حتی در زمانی که قیمت آن دچار نوسان می‌شود، رشد ارزش را تجربه خواهد کرد.

آنچه در مورد مدل PlanB بسیار هوشمندانه است این است که ازآنجایی‌که بیت‌کوین دارای نرخ عرضه شناخته شده‌ای است، می‌توان نسبت موجودی به جریان را استخراج کرد و سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون آن را با تاریخچه قیمتی خودش مقایسه کرد.

6.25 بیت‌کوین هر 10 دقیقه به‌عنوان پاداش برای استخراج‌کنندگانی که بلاک‌های جدید اضافه می‌کنند، ایجاد می‌شود و این نرخ هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد.

PlanB Stock to flow model

بلوک‌های تولید موجود در این تصویر را با رنگ‌های مختلفی می‌بینید تا تنظیم سختی و تعداد بلوک‌های اضافه شده در هر ماه قابل تشخیص باشد.

به طور خلاصه، مدل قیمت بیت‌کوین موجودی به جریان PlanB قیمت 50000 دلار را پس از نصف شدن ماه می 2020 پیش‌بینی کرد. این آمار را نقطه عطفی برای فوریه 2021 می‌دانند.

آماری که پیش‌بینی می‌کرد قیمت بیت‌کوین تا دسامبر 2021 به 100000 دلار برسد. اگرچه این پیش‌بینی تا تاریخ مشخص شده به واقعیت نپیوست، اما همچنان یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین استفاده می‌شود.

PlanB که به مدلی که به نظر می‌رسید بی‌نقص است و مورد تحسین زیادی قرار گرفته راضی نشد. او در آوریل 2020 مدل دیگری ارائه کرد که به مدل دارایی متقاطع موجودی به جریان شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

نحوه ارزش‌گذاری بیت‌کوین با مدل موجودی به جریان متقابل (cross-asset stock-to-flow)

مدل اولیه سهام به جریان PlanB از داده‌های قیمت بیت‌کوین در مقاطع زمانی خاص و ارزش شناخته شده سهام به جریان در آن نقطه از زمان استفاده می‌کند.

حدود یک سال بعد او مدل خودش را به‌روز کرد و اطلاعات جدید‌تری را برای طراحی این مدل به کار گرفت

اگرچه مدل اولیه پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین موجودی به جریان او درست بود، اما او احساس می‌کرد که رویکرد زمانی ممکن است بهترین راه برای بررسی آنچه به بیت‌کوین ارزش می‌دهد، نباشد.

بنابراین در عوض او مدل بیت‌کوین S2F دارایی متقاطع، به‌اختصار S2FX را طراحی کرد که مفهوم انتقال فاز مدل را معرفی می‌کند.

مهم‌ترین ارزش بیت‌کوین
از آنجایی که بیت‌کوین بر روی یک دفتر کل بلاک‌چین کار می کند، هیچ کس نمی تواند بیت‌کوین را جعل کند.

انتقال فاز PlanB S2FX

طبیعتاً مدل جدید باتوجه‌به اینکه عنصری ذهنی را در ساختار اصلی خود دارد، مورد انتقاد‌های زیادی قرار گرفت.

اصلی‌ترین انتقادی که به این مدل شد هم امکان به‌دست‌نیامدن یک جواب مشخص و قطعی برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین از طریق این مدل جدید است.

اگرچه خود مدل کاملاً واضح به نظر می‌رسد، اما مراحل آن هرگز قابل اثبات نیستند. درواقع این مدل به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان دارایی‌های دیگری مثل طلا و نقره را به آن اضافه کرد.

درنتیجه پویایی قیمت در هر فاز متفاوت است و نمی‌توان به ارقام و اعداد ثابت و مشخصی رسید.

استدلال انتقال فاز توسط سایر مدل‌های رایج در مورد پذیرش فناوری‌های جدید پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهد رشد آنها خطی نیست. بلکه مرتبط با مراحل تغییر آن حرکت می‌کند و پویایی وابسته‌ای دارد. چرخه هایپ گارتنر نمونه‌ای از این موارد است.

با نادیده‌گرفتن بسیاری از پیچیدگی‌های ریاضی S2FX، اضافه‌شدن ایده انتقال فاز به طور چشمگیری پیش‌بینی او را برای قیمت بیت‌کوین افزایش داد. مدلی که تخمین می‌زد ممکن است بیت‌کوین تا قیمت 288000 دلار هم برسد!

تاکنون و طبق چیزی که بازار به ما نشان داده است، این مدل به طرز شگفت‌انگیزی دقیق بوده است.

چگونه بیت‌کوین را بر اساس خطر سقوط ارز فیات ارزش‌گذاری کنیم؟

تاکنون مدل‌هایی را بررسی کرده‌ایم که بر روی اندازه‌گیری کمیاب بیت‌کوین در مقایسه با ذخیره‌های موجود ارزش (عمدتاً طلا) متمرکز شده‌اند.

ما با چیزی بسیار ساده شروع کردیم، یک مقایسه مستقیم با ذخایر موجود طلا و سپس بررسی میزان تغییر آن در طول زمان، مدل‌سازی بسیار آسان و در دسترس بود.

مدل‌سازی PlanB کمی پیچیده‌تر شد و اطلاعات دیگری را در اختیار ما گذاشت. در ادامه قرار است ارزش‌گذاری بیت‌کوین را بر اساس مدل سقوط ارزش فیات بررسی کنیم.

این مدل یک رویکرد کاملا متفاوت مبتنی بر ریسک دارد. خالق آن، گرگ فاس (Greg Foss)، متخصص بازارهای اوراق قرضه است. اوراق قرضه آن چیزی است که به‌عنوان دارایی با درآمد ثابت شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاران این اوراق بازده ثابتی را در یک زمان معین (سررسید) دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ + سوددهی آن‌ها

این بازده بر اساس ریسک عدم پرداخت هر کسی که اوراق قرضه صادر می‌کند طراحی شده است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اوراق قرضه دولت‌های ملی هستند.

ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده اوراق قرضه است که بر اساس دوره زمانی مختلفی اوراق قرضه را ارائه می‌کند. هر چه مدت‌زمان سررسید طولانی‌تر باشد، بازده بالاتری خواهد داشت، زیرا ریسک آن در طول زمان کمتر خواهد شد. اما این ریسک چیست و چه ربطی به ارزش بیت‌کوین دارد؟

در وهله اول بازده اوراق قرضه باید تأثیر تورم را جبران کند. اگر سالیانه 2 درصد بابت اوراق قرضه به مدت 10 سال دریافت کنید، اما در بیشتر این زمان، تورم بیش از 2 درصد باشد، درواقع پول خود را از دست داده‌اید.

دوم اینکه بازده باید خطری را که صادرکننده ممکن است به‌سادگی از قبول آن خودداری کند را جبران کند. برای مثال ایالات متحده، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و صادرکننده ارز ذخیره جهانی، ممکن است با وجود صادرات، از تعهدات مالی خود خودداری کند.

منظور این است که اگر شخص از بانک وام بگیرد، این خطر وجود دارد که به‌عنوان طرف وام‌گیرنده نتواند بازپرداخت وام خود را انجام دهد. در چنین شرایطی بانک می‌تواند برای جبران ضرر خود از راه دیگری اقدام کند.

کاری که گرگ فاس انجام داده این است که از این مفهوم برای بررسی احتمال سقوط دلار آمریکا و استخراج ارزش بیت‌کوین به‌عنوان پوششی برای آن ریسک استفاده کرده است.

الگوریتم تعیین قیمت بیت‌کوین
عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بیت‌کوین است. عرضه آن توسط الگوریتم‌های روی بلاک‌چین تنظیم می‌شود و هر 10 دقیقه حدود 6.25 بیت‌کوین استخراج می‌شود.

روش فاس و توضیح او برای ساده نگه‌داشتن تعریف این روش

فاس روش خود و مراحل آن را با یک مثال توضیح داده است:

کل بدهی دولت ایالات متحده از جمله بیمه پزشکی – 190 تریلیون دلار است.

سوآپ پیش‌فرض اعتباری آنها (هزینه بیمه پیش‌فرض) در طول پنج سال 10 امتیاز پایه یعنی 0.1% است. فاس این مدت را بین 10 تا 15 سال تنظیم می‌کند، زیرا این زمان برای مسئولیت بیمه پزشکی منطقی‌تر است.

این نمودار نمایه ریسک برای مثال پیش‌فرض (ایالات متحده) است. این عدد را بر 21 میلیون (حداکثر میزان عرضه بیت‌کوین) تقسیم کنید.

به‌این‌ترتیب، گرگ فاس بر اساس مدل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین با مبادله پیش‌فرض اعتباری، قیمت بیت‌کوین را بین 110 تا 160 هزار دلار بر اساس شرایط فعلی آن زمان، پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

پیش‌بینی‌های مختلف برای قیمت بیت‌کوین

طبق بررسی‌‌هایی که انجام شده، همچنان چندین روش دیگر برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین مطرح شده است.

اما جالب اینجاست که مواردی که در بیشتر از مدل‌های دیگر موردتوجه قرار گرفته‌اند، همگی قیمت بیت‌کوین را تا بالای شش رقم پیش‌بینی کرده‌اند. برای مثال برخی از نمونه‌ها را در زیر ببینید:

  1. نوامبر 2020، سیتی بانک ارزش بیت‌کوین را 318000 دلار پیش‌بینی کرد.
  2. مارس 2021، پیتر برانت، تحلیلگر کهنه‌کار بازار، ارزش 200000 دلار را پیش‌بینی کرد.
  3. آوریل 2021 بلومبرگ ارزش بیت‌کوین را 400000 دلار پیش‌بینی کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا الگویی از روش‌های مختلف برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین را با شما به اشتراک بگذاریم.

واقعیت این است که اگرچه بیت‌کوین در چارچوب بعضی از مدل‌های گفته شده نماند و مسیر دیگری طی کرد، اما اگر با دید بلند‌مدت و سالیانه به این مدل‌ها و تحرکاتی که برای بیت‌کوین در نظر گرفته شده دقت کنیم، می‌توان نقاط مشترک آنها را پیدا کرد.

بیت‌کوین با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که از نوامبر 2021 تا امروز داشته است، هنوز هم یکی از ارزهای دیجیتال آینده‌داری است که برای سلطه روی تبادلات و روابط بین‌الملل مالی آماده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx