چه چیزی قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟!

عموال تعیین قیمت بیت کوین

فرازوفرود‌های اخیر بازار بیت‌کوین باعث شده افراد زیادی به این سوال فکر کنند که تعیین قیمت بیت‌کوین چگونه انجام می‌شود و اصلا چه چیزی قیمت این ارز را مشخص می‌کند؟!

کدام عامل بیشترین تاثیر را دارد و این نوسان‌های قابل‌توجه در بیت‌کوین حاصل چه اتفاق یا اتفاق‌هایی است.

امروز تقریبا کمتر کسی وجود دارد که با ماهیت بیت‌کوین آشنا نباشد. بیت‌کوین (BTC) اولین ارز دیجیتالی است که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو، توسعه یافت.

عناوین مطلب:

برخلاف ارزهای سنتی، بیت‌کوین توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود و یا پشتیبانی و کنترل دولت را ندارد.

خرید بیت‌کوین با خرید سهام یا اوراق قرضه متفاوت است، زیرا بیت‌کوین یک شرکت نیست. در نتیجه، هیچ ترازنامه یا قراردادی در مورد این ارز وجود ندارد.

بااین‌حال و با وجود ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین، شناخت عواملی که روی قیمت و نوسانات آن تاثیر می‌گذارد، کمک می‌کند تا بتوانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد انتخاب آن به‌عنوان سرمایه‌گذاری بگیرید.

برای آشنایی با این موضوع و کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

مهم‌ترین عوامل کنترل‌کننده بازار بیت‌کوین چیست؟

نیروهای مختلفی روی روند حرکت قیمت بازار تاثیر می‌گذارند.

معمولا عرضه و تقاضا جزء مهم‌ترین نیروهایی است که باعث شده روند حرکت بازار یا سهام‌ها و ارزهای دیجیتال آن مسیر‌های مختلفی را طی کنند. 

ایجاد، ذخیره و انتقال بیت‌کوین وابسته به شبکه پراکنده‌ای از کاربران و پروتکل‌های رمزنگاری است. سرمایه‌گذاران، در این شبکه‌ها معاملات خود را مستقیم و بدون نیاز به حضور واسطه انجام می‌دهند.

شبکه همتا به همتا بیت‌کوین محدودیت‌های تجاری را حذف و تجارت را ساده می‌کند. تعداد کسب‌وکارهایی که بیت‌کوین را می‌پذیرند هر روز در حال افزایش است و این پذیرش نشانه‌ای برای ارزش واقعی بازار آن است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین؛ پاسخی همه‌جانبه به فرسودگی مالی!

بااین‌حال، این ارز دیجیتال به دلیل مسائل امنیتی و نوسانات مختلفی که تجربه کرده با مشکل مواجه شده است. حتی در اوج محبوبیت، یافتن پاسخ‌های دقیق برای سؤالاتی رایج مثل اینکه چه چیزی ارزش بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟ چه کسی قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟ اینکه آیا بیت‌کوین ارزش ذاتی دارد یا خیر، چالش‌برانگیز بود.

می‌توان گفت همان پویایی بازار، یعنی عرضه و تقاضا که بر قیمت سایر کالاها و خدمات تأثیر می‌گذارد، ارزش بیت‌کوین را نیز تعیین می‌کند.

علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که تعیین قیمت بیت‌کوین توسط یک نهاد واحد انجام نمی‌شود و نمی‌توان آن را در یک مکان واحد معامله کرد.

چه مواردی قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کنند؟

بیت‌کوین توسط بانک مرکزی یا توسط دولت صادر و پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند را نمی‌توان برای بیت‌کوین اعمال کرد.

بیت‌کوین بیشتر به‌عنوان یک کالا برای ذخیره ارزش عمل می‌کند. این موضوع باعث شده تا عوامل زیر جزء تعیین‌کننده‌ترین عواملی باشد که باید آنها را بررسی کرد:  

  • عرضه بیت‌کوین و تقاضای بازار برای آن
  • هزینه تولید بیت‌کوین از طریق فرآیند استخراج
  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب
  • مقررات حاکم بر فروش و استفاده از آن
  • وجود رسانه‌ها و اخبار مختلف در ارتباط با آن
بیت‌کوین و تغییر قیمت
قیمت بیت‌کوین همواره در حال تغییر است، اما سرمایه‌گذاران به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا قیمت آن مجدد به روزهای اوج خود برمی‌گردد یا خیر!

1. تاثیر عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت بیت‌کوین

کسانی که سابقه‌ فعالیت در بازارهای اقتصادی و بازارهای بورسی و مالی دارند از قانون عرضه و تقاضا آگاه هستند. بااین‌حال، اگر با این مفهوم آشنا نیستید، اجازه دهید به شما در درک آن کمک کنیم.

طبق این قانون، نیروهای بازار عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بازار و مقدار یک کالای خاص با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قانون عرضه و تقاضا چیست؟

میزان عرضه نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت بیت‌کوین دارد. به‌طورکلی، عرضه بیت‌کوین به‌خوبی کنترل و بررسی می‌شود. زیرا تنها 21 میلیون از این ارز دیجیتال قابل عرضه است و بعد از پایان این مقدار، دیگر هیچ بیت‌کوین جدیدی تولید و استخراج نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

نرخ ایجاد بیت‌کوین تقریباً هر چهار سال یکبار کاهش پیدا می‌کند. به این حالت هاوینگ گفته می‌شود. هاوینگ حالتی است که در آن تعداد کوین‌هایی که به‌عنوان پاداش برای استخراج موفقیت‌آمیز یک بلوک داده می‌شود، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

قیمت و تقاضای بیت‌کوین توجه سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و نهادی را به خود جلب کرده است و تقاضا را افزایش می‌دهد که ناشی از افزایش پوشش رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری «متخصصان» و صاحبان مشاغل است.

این کار ارزشی که بیت‌کوین دارد و خواهد داشت را تبلیغ می‌کنند. بااین‌حال، قیمت آن هنوز در دوره‌های متناوب رونق و رکود در نوسان است. به‌عنوان‌مثال، افزایش قیمت بیت‌کوین در سال 2017 با کاهش طولانی‌مدت و سپس دو افزایش و کاهش شدید تا سال 2021 همراه شد.

2. هزینه تولید بیت‌کوین

هزینه‌های تولید بیت‌کوین شامل هزینه‌های زیرساختی، هزینه‌های برق برای استخراج و سطح دشواری الگوریتم ریاضی (هزینه غیرمستقیم) است.

سطوح مختلف دشواری در الگوریتم‌های بیت‌کوین می‌تواند سرعت تولید ارز را کاهش داده یا سرعت بخشد. این موضوع بر عرضه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد و سپس، به نوبه خود بر قیمت آن هم تاثیر خواهد گذاشت.  

 هزینه تولید برای بیت‌کوین تقریباً مجموع هزینه‌های ثابت مستقیم زیرساخت و برق موردنیاز برای استخراج ارز دیجیتال و هزینه غیرمستقیم که مربوط به سطح دشواری الگوریتم می‌شود، آن است.

استخراج بیت‌کوین شامل شبکه‌ای از ماینرها است که برای حل یک عدد رمزگذاری شده با هم رقابت می‌کنند.

سطوح دشواری متفاوت الگوریتم‌های بیت‌کوین می‌تواند سرعت تولید بیت‌کوین را افزایش یا کاهش دهد و بر عرضه کلی آن تأثیر بگذارد. فرآیند استخراج بیت‌کوین همچنین مستلزم قبض‌های پرهزینه برق است.

3. رقابت با سایر ارزهای دیجیتال

اگرچه بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است و تا مدت‌ها بازار ارزهای دیجیتال را فقط با بیت‌کوین می‌شناختند، اما از اواخر سال 2021 و از سال 2022 به بعد، رقبای بزرگی برای بیت‌کوین وارد بازار شد.

رقبایی که موفق شدند بیت‌کوین را از کانون توجه‌ها دور کنند و خودشان جزء پرسروصدا‌ترین ارزهای دیجیتال بازار باشند.

عوامل موثر بر قیمت بیت‌کوین
رسانه، عرضه و تقاضا و رقابت در بازار ارزهای دیجیتال از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث جهش یا حتی سقوط بیت‌کوین شوند.

دلیل اصلی این امر افزایش آگاهی و توانایی برای کوین‌های جایگزین بود. به‌عنوان‌مثال، اتریوم به دلیل رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به‌عنوان یک رقیب سرسخت برای بیت‌کوین ظاهر شده است.

سرمایه‌گذارانی که پتانسیل آن را در اختراع مجدد ریل‌های زیرساخت مالی مدرن می‌دانند، روی اتر (ETH) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌راحتی می‌توان گفت در سال 2022 اتریوم موفق شده حدود 20 درصد از کل ارزش بازارهای ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد. این آمار می‌تواند خبر از رقابتی سرسخت و رقبای شکست‌ناپذیر برای بیت‌کوین بدهد.

BNB ،USDCoin و Solana چند کوین دیگر هستند که انباشت سرمایه در بازار را از بیت‌کوین دور می‌کنند.

4. مقررات حاکم بر بیت‌کوین و بازار کریپتو

مقررات ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر هستند.

از کشورهایی مانند السالوادور که ارز دیجیتال را به‌عنوان یک پول قانونی می‌پذیرند گرفته تا چین که تراکنش‌های رمزنگاری را به طور رسمی ممنوع کرده، قوانین مختلفی درباره کریپتوکارنسی‌ها وضع کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

در صورت وجود نگرانی در مورد تصمیم یک دولت خاص علیه ارزهای دیجیتال، ممکن است روی قیمت بیت‌کوین تاثیر گذاشته و کاهش پیدا کند. عدم نظارت روی این ارزهای دیجیتال باعث ایجاد ترس بین سرمایه‌گذاران می‌شود و ارزش بیت‌کوین را بیش‌ازپیش کاهش می‌دهد.

فقدان مقررات به این معنی است که می‌توان آن را آزادانه در سراسر مرزها مورداستفاده قرار داد و مانند سایر ارزها مشمول کنترل‌های تحمیلی دولت نیست. بااین‌حال، دولت‌ها و طرف‌های ذی‌نفع به فشار برای مقررات ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

همچنین رفتار‌های هیجانی سرمایه‌گذاران هم بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، در ایالات متحده، احکام ارزهای دیجیتال صادر شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) می‌تواند بر تعیین قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد.

در اکتبر 2021، قیمت بیت‌کوین چند هفته پس از تصویب اولین ETF مرتبط با بیت‌کوین به 69000 دلار رسید و رکوردی فراموش‌نشدنی را در تاریخ این ارز دیجیتال رقم زد. بااین‌حال، چند ماه پس از رسیدن به آن رکورد، قیمت بیت‌کوین در حدود 40000 دلار بود.

ممنوعیت معاملات بیت‌کوین چین در سپتامبر 2021 بر عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال تأثیر گذاشت. این ممنوعیت باعث شد تا فارم‌های ماینینگ در چین وسایل خود را جمع کنند و به کشورهای دوستدار ارزهای دیجیتال بروند.

حتی پست‌ها و نظراتی که افراد شناخته شده و سلبریتی درباره ارزهای دیجیتال در صفحات و شبکه‌های خود منتشر می‌کنند هم می‌تواند بر احساس سرمایه‌گذاران در مورد بیت‌کوین و دیگر کریپتو تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

5. رسانه‌ها و اخبار مختلف درباره بیت‌کوین

رسانه‌ها و پوشش خبری در تلاش برای آگاه نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران و طرف‌های علاقه‌مند به بیت‌کوین هستند.

این کار آنها هم به نفع و هم علیه قیمت بیت‌کوین کار می‌کنند. اخبار و رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا هرگونه تغییر در هر یک از عواملی که قبلاً موردبحث قرار گرفت را به‌سرعت منتشر و در میان مردم جهان و یک منطقه پخش کنند.

در نتیجه، خبرهای خوب برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود، درحالی‌که همان اخبار بد تاثیر مستقیم روی کاهش قیمت بیت‌کوین دارند.

ارز دیجیتال بیت‌کوین
بیت‌کوین تا مدت‌ها پرچم‌دار ارز دیجیتال بود، اما از سال 2021، میدان رقابت برای بیت‌کوین تنگ‌تر و سخت‌تر شد.

ترکیبی از عرضه، تقاضا، هزینه‌های تولید، رقابت، تحولات نظارتی و پوشش رسانه‌ای که به دنبال آن می‌آید، بر دیدگاه سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد که یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال است.

بیت‌کوین با رقابت آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم (ETH) و میم کوین‌ها مانند دوج‌کوین (DOGE) روبرو است و تنوع سبد سهام را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تحلیل کنیم؟

به دلیل پوشش رسانه‌ای، ممکن است بخواهید دارایی‌های دیجیتال را با چشم‌انداز مثبت بخرید و دارایی‌هایی با آینده مبهم را نادیده بگیرید. این موضوع به‌وضوح می‌تواند تاثیر رسانه‌ها در خریدوفروش ارزهای دیجیتال را نشان دهد.

چرا قیمت بیت‌کوین این‌قدر بی‌ثبات است؟

عدم اطمینان در مورد ارزش ذاتی بیت‌کوین و ارزش آتی بیت‌کوین، آن را به یک دارایی بسیار بی‌ثبات تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

ازآنجایی‌که مقدار محدودی بیت‌کوین وجود دارد، هر روز مقدار کمتری بیت‌کوین جدید ایجاد می‌شود. برای حفظ قیمت ثابت، تقاضا باید با این نرخ تورم مطابقت داشته باشد.

بازار بیت‌کوین در مقایسه با سایر صنایع بسیار کوچک است و پوشش رسانه‌ای به‌تنهایی می‌تواند قیمت آن را بالا یا پایین کند. به‌عنوان‌مثال، اخبار مربوط به تمایل تسلا به پذیرش بیت‌کوین، ارزش آن را به سمت بالا یا برعکس سوق می‌دهد و قیمت بیت‌کوین را بسیار نوسانی می‌کند.

با درنظرگرفتن این اتفاق‌ها و کاهش ارزش‌های قیمتی که در ماه‌های اخیر برای بیت‌کوین به وجود آمده است، عده‌ای از سرمایه‌گذاران به این سوال فکر می‌کنند که آیا قیمت بیت‌کوین می‌تواند به صفر برسد؟

واقعیت این است که در پاسخ به این سوال باید گفت چنین اتفاقی از نظر فنی امکان‌پذیر است. چون قیمت بیت‌کوین با هیچ ارز فیات مانند دلار آمریکا یا هر دارایی واقعی دیگر مرتبط نیست، بنابراین مستعد سقوط ارزش است.

برای مثال و در تازه‌ترین تجربه‌ای که بازار را در شوک بزرگی فروبرود، سقوط ارزش استیبل کوین‌های لونا بود. تا جایی که این سقوط ارزش آشفتگی بزرگی در بازار به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

بااین‌وجود، برای اینکه چنین رویداد فاجعه‌باری در مورد BTC اتفاق بیفتد، بسیاری از پرچم‌های قرمز، مانند یک بازار گاوی گسترده از قبل ظاهر می‌شوند تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهند از سرمایه‌های خود محافظت کنند.

همچنین، تخریب معماری پیچیده بیت‌کوین آن‌قدر آسان نیست. بااین‌حال، مشکلات مقیاس‌پذیری آن ممکن است آینده آن را در معرض خطر قرار دهد، اما حتی این اتفاق هم به معنی این نیست که قیمت بیت‌کوین به طور ناگهانی به صفر خواهد رسید.  

اگر قیمت بیت‌کوین به صفر برسد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر قیمت بیت‌کوین به صفر برسد، بر معامله‌گران، سرمایه‌گذاران نهادی، قیمت سایر ارزهای دیجیتال، شرکت‌های ارزهای دیجیتال و کل سیستم مالی تأثیر می‌گذارد.

با فرض اینکه قیمت بیت‌کوین به صفر برسد، می‌توان با جرات گفت که قیمت سایر ارزهای دیجیتال هم از این موضوع بی‌تأثیر نخواهد بود.

به‌ویژه سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ ممکن است در معرض خطر باشند. همچنین، افرادی که اخیراً با قیمت‌های بالا یا در بازارهای مختلفی مثل بازار مارجین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مشتریان ممکن است اعتماد خود را به سیستمی که به نظر می‌رسد در حال فروپاشی است، از دست بدهند و روی شرکت‌های ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و غیره تأثیر بگذارد.

نمودار پلن بی بیت‌کوین
با سقوط‌های پی‌در‌پی ارزش بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران نگران به صفر رسیدن ارزش بیت‌کوین هستند، اما رخ دادن این اتفاق در واقعیت کمی دور از ذهن است.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نیز ممکن است به طور کامل متوقف شود یا به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. چنین شرکت‌هایی ممکن است دیگر نتوانند پرسنل لازم برای اداره و توسعه خود را استخدام، پرداخت یا جذب کنند. از طرف دیگر، این سرایت ممکن است، حداقل به طور موقت، بر بقیه سیستم مالی هم تاثیر بگذارد.

این تاثیر هم ناشی از عوامل زیر خواهد بود:

  1. فشار نزولی بر سایر دارایی‌ها مانند دارایی‌هایی که در یک فروش آتش‌سوزی برای جمع‌آوری پول برای انجام تعهدات، مانند پرداخت حق‌الزحمه، تماس‌های حاشیه، نگهداری اماکن و غیره فروخته می‌شوند
  2. انباشت بدهی‌های بد یا وام‌های غیرجاری به دلیل عدم پرداخت در میان ازدست‌دادن درآمد و سرمایه

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره عوامل کنترل‌کننده بازار بیت‌کوین و مواردی که باعث تعیین قیمت بیت‌کوین می‌شوند با شما صحبت کردیم.

مطمئنا با دقیق شدن در بازار بیت‌کوین و عواملی که امروز باعث کاهش بیت‌کوین شده است، می‌توان عوامل دیگری را هم بررسی و پیدا کرد. با‌این‌حال این موارد از جمله اصلی‌ترین و پررنگ‌ترین نکاتی بودند که بازار بیت‌کوین را تحت تاثیر خود درآورده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx