بررسی بازار NFT لایم وایر (LimeWire) و توکن آن (ارز LMWR)

ارز lmwr

لایم وایر (LimeWire) که با ارز lmwr خود شناخته می‌شود یک پلتفرم همتابه‌همتا (P2P) مبتنی بر وب 3 است که برای اشتراک‌گذاری فایل‌های موسیقی، تصاویر، ویدئو و غیره استفاده می‌شود.

این بازار را می‌توان از محبوب‌ترین پلتفرم‌های دهه 2000 دانست. لایم وایر با تکیه بر فناوری بلاک‌چین، NFT ها و توکن‌ها، بین هنرمندان، صاحبان برندها و خالقان آثار مختلف و نیز طرفداران آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل به بازار LimeWire بپردازیم و با سازوکار توکن بومی آن یعنی ارز LMWR بیشتر آشنا شویم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • لایم وایر یک برنامه اشتراک‌گذاری محتواست که براساس اصول وب 3 مانند غیرمتمرکز بودن و با کمک بلاک‌چین‌ها، NFT و ارز lmwr کار می‌کند. رابط کاربری این برنامه مشابه برنامه‌های مبتنی بر وب 2 است که کار با آن را ساده‌تر کرده است.
  • این برنامه در دهه 2000 جز پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها بود و در ساعات اوج کارکرد، تعداد کاربران آن به بیش از 50 میلیون نفر می‌رسید.
  • نسخه پولی این برنامه به علاقه‌مندان آثار مختلف، حق فروش آن آثار و کسب درآمد را می‌دهد و هنرمندان در مقابل اشتراک‌گذاری آثارشان از طرفداران خود حق اشتراک می‌گیرند.

کمی از سرگذشت LimeWire

این پلتفرم اولین بار در تاریخ 3 می 2000 در قالب یک برنامه اشتراک ویدئوی P2P معرفی شد که کاربران آن می‌توانستند فایل‌های مختلف را آپلود و دانلود کنند و به حجم عظیمی از تصاویر، صوت و ویدئو دسترسی داشته باشند.

خود این برنامه با زبان جاوا نوشته شده بود و از پروتکل‌های Gnutella و BitTorrent استفاده می‌کرد. نسخه ساده آن رایگان بود اما نسخه حرفه‌ای آن نیاز به پرداخت حق اشتراک داشت که سرعت عملکرد بالاتری را ارائه می‌داد.

به‌این‌ترتیب لایم وایر تنها در مدت 6 سال توانست به یکی از پرکاربردترین برنامه‌های اشتراک موسیقی و ویدئو تبدیل شود و درآمد آن به 20 میلیون دلاری رسید.

اما درنهایت انجمن صنعت رکوردینگ آمریکا به خاطر نقض قانون کپی‌رایت از آن شکایت کرد. به‌این‌ترتیب دعوای حقوقی سنگینی شروع شد و درنهایت در 26 اکتبر 2010 دادگاه، LimeWire را به توقف فعالیت‌هایش وادار کرد.

لایم وایر در ماه می 2022 دوباره شروع به کار کرد اما این بار کاملا بر مبنای NFT ها کار می‌کند.

تیم جدید آن حق مالکیت معنوی شرکت را خریداری کرده و امیدوار است که آن را تبدیل به بازار قابل دسترس برای تازه‌کارها کند. این تیم تجربه کار با ارزهای دیجیتال را دارد و می‌تواند بستر جدیدی برای این پلتفرم بسازد.

درحال‌حاضر پل و جولیان زته مایر، مشترکا CEO های این پروژه هستند که چندین شرکت فناوری مثل Eversign، APILayer و Factor را با موفقیت راه‌اندازی کرده و به فروش رسانده‌اند.

مدیر ارشد عملیات (COO) مارکوس فیستل نام دارد که در شرکت‌های پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال تجربه دارد.

علاوه بر آن اشخاص سطح بالایی همچون تاریف مایکل (مدیر گروه موسیقی WU)، یان پیسنم (بنیان‌گذار و مدیر Ushuaia Ibiza) جینین مکلین (مدیر HER و مدیر قبلی Alicia Keys) و جورج هوارد (مشاور بخش هنری Algorand) با این پروژه همکاری می‌کنند.

امروزه لایم وایر برنامه ایست که به مدد ارز lmwr خود همه ویژگی‌های یک اپلیکیشن غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک‌چین را دارد و به صورت اشتراکی (Premium) درآمده است.

افرادی که حق اشتراک می‌پردازند می‌توانند از محتوای منحصربه‌فرد آن استفاده کنند، آن را به مالکیت خود درآورند، آثار را معامله کنند و استفاده مالی ببرند.

درحقیقت اعضا می‌توانند جوامعی بر مبنای عضویت بسازند و محتوای خود را با افراد علاقه‌مند به اشتراک بگذارند.

افرادی که محتوا با آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود به منزله صاحبان آن اثر هستند و می‌توانند آن را در بازارهای ثانویه بفروشند یا در پلتفرم‌های دیگر، در ازای هر بار بازدید از آن‌ها، هزینه دریافت کنند.

ارز lmwr
به‌این‌ترتیب در پلتفرم LimeWire همه سازندگان آثار، مشترکان و حتی علاقه‌مندان آثار درآمد دارند.

روند کاری جدید LimeWire

مدیرعاملان جدید این اپلیکیشن می‌خواهند این برنامه را دوباره زنده کنند و در توییتر خود اعلام کردند که لایم وایر به صورت یک پلتفرم دیجیتالی در دسترس خالقان محتوا و کاربران آن‌ها قرار خواهد گرفت.

طرح جدید آن‌ها دربرگیرنده راه‌اندازی یک بازار NFT برای خریدوفروش محتوا با ارز lmwr و دلار است که سعی می‌کند هزینه‌های کاربران را در هنگام خریدوفروش NFT ها در حداقل میزان ممکن نگه دارد.

این پلتفرم (limewire.com) در نظر دارد که به‌جای رقابت با سرویس‌های پخش محتوای فعلی، روشی برای فروش انحصاری محتوا راه‌اندازی کند تا هنرمندان بتوانند مستقیما با طرفداران خود در ارتباط باشند.

کاربران این پلتفرم می‌توانند دارایی‌های مربوط به صنعت موسیقی مثل عکس کاور، دموهای پخش نشده، حق انحصاری انتشار موسیقی، مصاحبه‌های هنرمندان و سایر آثار مربوط به دنیای موسیقی را بخرند و معامله کنند.

اکوسیستم جدید لایم وایر براساس توکن LimeWire طراحی شده که برای مالکیت آثار و نیز حاکمیت پلتفرم استفاده می‌شود.

به‌این‌ترتیب لایم وایر در نظر دارد که پنج مرحله زیر را طی کند:

  • راه‌اندازی پلتفرم مشترکین
  • راه‌اندازی ارز lmwr
  • اعطای پاداش با این توکن
  • ایجاد کاربردهای جدید برای ارز lmwr
  • پیاده‌سازی سیستم پرداخت هزینه به ازای هر بار مشاهده آثار

با راه‌اندازی مجدد لایم وایر، هنرمندان مسئولیت کامل محتوای خود را در اختیار دارند تا به چه صورتی آن را به علاقه‌مندان ارائه کنند.

درنهایت، بازار به محتوای موسیقی منحصر نمی‌شود و می‌توان انواع کلکسیون‌های دیجیتالی در ارتباط با ورزش، موسیقی، فیلم و غیره را ایجاد کرد تا این پلتفرم به یک کلکسیون هنری و سرگرمی تبدیل شود.

با توجه به این که هنوز صنعت فیلم‌سازی تا حد چشمگیری وارد فضای بلاک‌چین نشده است، این می‌تواند فرصت فوق‌العاده‌ای باشد تا لایم وایر به سرعت رشد کند و به بازاری پیشگام تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: وب 3 چگونه صنعت موسیقی، ورزش و مد را تغییر می‌دهد؟

لایم وایر برای حل چه مسئله‌ای تلاش می‌کند؟

لایم وایر در صدد است تا برای مسائل مهمی که در همه پلتفرم‌های مربوط به خالقان محتوا وجود دارد راهکارهایی ارائه کند.

در ادامه این موضوعات را بررسی خواهیم کرد:

  • برند: بیشتر پلتفرم‌های تولید محتوا روی همه انواع آن کار می‌کنند و تعداد کمی از آن‌ها نیچ هستند. به این معنی که در یک زمینه خاص به صورت تخصصی فعالیت کنند.

بازار فعلی LimeWire، پلتفرم محتوای عمومی نیست که هر برند، هنرمند یا تولیدکننده اثری از هر نوعی بتواند در آن فعالیت کند.

  • فناوری: بیشتر پلتفرم‌های اشتراک محتوا تجربه کاربری خوبی را نه برای کاربران و نه خالقان آثار به همراه ندارند. آن‌ها معمولا روش‌های پرداخت محدودی دارند و برخی شکل‌های محتوا مثل ویدئو را میزبانی نمی‌کنند. همچنین زمان‌گیر هستند و امنیت کمی دارند.

لایم وایر تلاش می‌کند تا این مسائل را حل کرده، پلتفرمی جامع با سطح امنیت خوب ارائه کند که تولیدکنندگان آثار، بر محتوای خود مدیریت داشته باشند و امکان پرداخت با پول فیات، کریتوکارنسی و ارز lmwr به صورت همزمان فراهم باشد.

  • حقوق معنوی: کسانی که در پلتفرم‌های اشتراک محتوا، حق اشتراک دارند می‌توانند فقط آثار هنرمندانی که به ازای آن‌ها پول می‌پردازند را ببینند. اما لایم وایر اعتقاد دارد که این اشخاص علاوه بر مشاهده این آثار باید حق مالکیت آن را هم داشته باشند.

به‌این‌ترتیب این افراد به ازای هر قطعه هنری یک NFT می‌گیرند که موجب دسترسی به آن اثر هنری می‌شود و درعین‌حال امکاناتی مثل توانایی فروش محتوا در بازار ثالث و کسب حق امتیاز از سیستم‌های Pay Per View را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

ارز lmwr

ارز LMWR؛ توکن بومی پلتفرم LimeWire

ارز lmwr یک توکن ERC20 بر مبنای بلاک‌چین اتریوم است که موجب عملکرد این پلتفرم و بهبود تجربه کاربران می‌شود.

سقف عرضه این توکن 1 میلیارد بوده و جزو ارزهای تورمی نیست.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

توکنومیک ارز LimeWire به صورت زیر در نظر گرفته شده است:

  • 18 درصد برای تیم سازنده
  • 4 درصد برای مشاوران
  • 5 درصد برای تامین نقدینگی
  • 8 درصد تغییرات استراتژیک
  • 12 درصد فروش خصوصی
  • 10 درصد فروش عمومی
  • 15 درصد سرمایه اکوسیستم لایم وایر
ارز lmwr
فروش خصوصی این توکن اوایل 2022 بوده و فروش خصوصی آن اواخر 2022 برگزار شد.

کاربردهای اصلی ارز lmwr موارد زیر را شامل می‌شود:

  • حق امتیاز و مزایای آن: کاربران این پلتفرم با توجه به مقدار ارز lmwr که در اختیار دارند به 3 دسته تقسیم می‌شوند. هر دسته مزایا، پاداش‌ها، حق رای و دسترسی متفاوتی به ایردراپ‌های NFT ها دارد.
  • پرداخت و پاداش: ارز lmwr باعث ایجاد یک تجربه تعاملی با کاربران می‌شود. آن‌ها می‌توانند برای ارسال پیام به هنرمندان، خرید اشتراک یا دسترسی به محتوای VIP از آن‌ها استفاده کنند. ازدیگرسو، هنرمندان نیز درآمد خواهند داشت.

سیستم پاداش لایم وایر نیز بخشی از توکن‌های خرج شده را به عنوان مشوق به مشترکین و خالقان آثار برمی‌گرداند. همچنین به کسانی که فعالیت بیشتری در پلتفرم دارند، بیشتر نظر می‌دهند و نقض قوانین را گزارش می‌کنند پاداش داده می‌شود.

  • حاکمیت و عدم تمرکز: ارز lmwr به کاربران خود امکان مشارکت در حاکمیت پلتفرم را می‌دهد.

هنگامی که ویژگی Pay-per-View به صورت کامل پیاده‌سازی شود، کسانی که حق اشتراک ندارند هم می‌توانند از محتواها استفاده کنند و هزینه‌ای که می‌پردازند به منزله درآمد برای اشخاصی است که NFT آن محتوا را دارند.

بیشتر بخوانید: پروژه Audius، پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی بر پایه بلاک‌چین

مقایسه LimeWire با سایر بازارهای فروش NFT

لایم وایر در حال کار برای تسهیل ورود و عضویت از طریق فرآیندهای KYC (شناخت مشتری) و نیز قیمت‌گذاری مناسب است تا علاقه‌مندان دنیای موسیقی به‌راحتی به پلتفرم دسترسی داشته باشند.

لایم وایر در مقایسه با OpenSea

اوپن سی قبل از انجام هر تراکنشی نیاز به ساخت کیف پول دیجیتال دارد بنابراین کاربر، قبل از ورود به این پلتفرم باید ولت خود را آماده کرده و به آن متصل کند. این روند برای تازه‌کاران مشکل به نظر می‌رسد.

اما در لایم وایر برای انجام معامله نیاز به کیف پول ارز دیجیتال نیست.

این پلتفرم برای انجام پرداخت‌ها از ارز lmwr و نیز دلار آمریکا پشتیبانی می‌کند که می‌تواند به صورت پرداخت‌های بانکی و اعتباری باشد. به‌این‌ترتیب کار با این پلتفرم برای همه ساده است.

مقایسه لایم وایر با Magic Eden

مجیک ادن پلتفرمی است که همه می‌توانند در آن بعنوان یک خالق هنری وارد شوند و در نتیجه می‌بینیم که محتوای کپی و سرقت شده زیادی در آن وجود دارد که از روی پروژه‌های محبوبی همچون Bored Ape Yacht Club ساخته شده‌اند.

اگرچه لایم وایر نیز پلتفرمی برای همه مردم است اما تدابیری برای جلوگیری از نقض حقوق هنرمندان دارد.

لایم وایر در مقایسه با Solanart

لایم وایر به کاربران خود، NFT های متفاوتی ارائه می‌دهد و با ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین‌های پالیگان و اتریوم موجب می‌شود کاربران از مزایای بلاک‌چین‌ها هم استفاده کنند.

بااین‌حال سولانارت NFT های کمتری برای انتخاب در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برخی از آن‌ها نیز در سایر پلتفرم‌ها قابل شناسایی نیستند.

بیشتر بخوانید: بازارهای NFT سولانا و کلکسیون‌های معروف این شبکه را بشناسید!

سوالات متداول

LimeWire چیست؟

لایم وایر پلتفرم اشتراک فایل به صورت همتابه‌همتا (P2P) است که تمرکز اصلی آن بر موسیقی بوده و از فناوری بلاک‌چین‌ها و NFT استفاده می‌کند. استفاده از این پلتفرم برای عموم آزاد است.

ارز LWMR چیست؟

توکن بومی پلتفرم لایم وایر است که برای خرید NFT آثار هنری و معامله آن بین افراد به کار می‌رود. همچنین برای پاداش‌دهی استفاده می‌شود و افرادی که این توکن را در اختیار دارند حق حاکمیتی خواهند داشت.

مهم‌ترین نقطه تمایز لایم وایر با سایر پروژه‌های اشتراک فایل چیست؟

این پلتفرم سعی می‌کند تا علاوه بر اینکه به کاربران و علاقه‌مندان به آثار هنری، امکان استفاده از این آثار را بدهد، حق امتیاز کسب درآمد از آثار هنری را نیز در اختیار این افراد قرار دهد تا بتوانند آن‌ها را در بازارهای دیگر بفروشند یا به ازای هر بار اجرای آن از علاقه‌مندان این آثار پول بگیرند.

جمع‌بندی

لایم وایر یک پلتفرم اشتراک‌گذاری فایل است که توکن بومی آن ارز lmwr است و درحال‌حاضر در اکوسیستم این پلتفرم برای معامله آثاری که در قالب NFT ارائه می‌شوند به کار می‌رود.

این توکن سقف عرضه محدودی دارد بنابراین ارزش آن در طول زمان کاهش نمی‌یابد.

پروژه لایم وایر به حکم دادگاه قضایی مدت‌ها غیرفعال بود و مدت کمی از شروع به کار مجدد آن می‌گذرد. این پروژه امیدوار است که بتواند تبدیل به یک پلتفرم پیشرو شود و با هنرمندان مشهور دنیا همکاری کند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx