آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال چه خواهد شد؟

آینده بیت کوین چیست
  • آینده دارایی‌های دیجیتال و خصوصا کریپتوکارنسی به کجا می‌رود؟
  • آیا این نوع پول می‌تواند به عنوان یک ارز برای استفاده روزمره مورد استفاده قرار بگیرد و یا به زودی دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ دنیا جلوی آن را خواهند گرفت؟
  • آیا امکان این کار وجود دارد؟
  • به طور کلی ارزهای دیجیتال تا کجا جای پیشرفت دارند؟

این‌ها سوال‌هایی است که روزی در ذهن تمام فعالان و دنبال‌کنندگان حوزه ارز دیجیتال شکل گرفته است.

حال در این مقاله قصد داریم که این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و در مورد آینده دارایی‌های دیجیتال صحبت کنیم.

مطلب مرتبط: بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده چه مزیتی برای آینده دنیا دارند؟

عناوین مطلب:

ظهور بیت‌کوین

بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین، دش، بیت‌کوین‌کش و… نام شبکه‌های غیرمتمرکز پرداخت همتا به همتایی هستند که یک راه برای انجام تراکنش‌های مستقل برای افراد در سراسر دنیا ایجاد کرده‌ و با نام رمزارز (کریپتوکارنسی) شناخته می‌شوند.

قیمت اولیه هر بیت‌کوین در ابتدای کارش در سال 2010 فقط 0.01 دلار بود و 16 دسامبر سال 2017 میلادی به اوج خودش رسیده و با قیمت تقریبی 19 هزار دلار معامله شد. پس از آن بیت‌کوین نزولی شدیدی داشت و بعد از آن دوباره بخشی از افت خود را جبران کرد.

علیرغم این موضوع رمزارزها هنوز هم به عنوان یک بازار بزرگ شناخته می‌شوند و بعد از موفقیت بیت‌کوین تعداد زیادی ارز دیجیتال که با نام آلتکوین شناخته می‌شوند، ساخته و به بازار عرضه شده است (به هر کوین به جز بیت‌کوین آلتکوین گفته می‌شود) گستره این جریان به حدی وسیع است که حتی بازیکن فوتبال تیم رئال مادرید، جیمز رودریگز نیز، رمزارز مخصوص خودش با نام JR10 Token را راه‌اندازی کرده است!

مدیرعامل و موسس کمپانی Luno، یک صرافی معتبر در حوزه ارزهای دیجیتال، در مورد آینده دارایی‌های دیجیتال گفته است:

“در ابتدای صحبت‌هایم لازم است بگویم که تمام آلتکوین‌ها استفاده‌ای شبیه به بیت‌کوین ندارند؛ برای مثال اتریوم هدفی کاملا متفاوت داشت و برای اینکه به عنوان ارز استفاده شود طراحی نشده بود (هرچند این اتفاق افتاد). تعداد بسیاری از آلتکوین‌ها نماینده یک تکنولوژی و پلتفرم جدید هستند که می‌توانند به سیستم‌های غیرمتمرکز کمک کنند”

” Luno معتقد است که حداقل یک ارز دیجیتال (در این مورد بیت‌کوین) یک نقش پر رنگ را بازی خواهد کرد و سلطه بیت‌کوین بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ زیرا بیت‌کوین تا به امروز ارزش و تاثیرش روی شبکه را به خوبی نشان داده است”

مشکلات رمزارزها در آینده

در آینده‌ای نه چندان دور ارزهای مجازی با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد؛ هرچند اکنون نیز اکثر آن‌ها مانند مشکلات نظارتی، امنیت سایبری و مصرف انرژی بالا صدای منتقدان را درآورده است.

در حال حاضر، یکی دیگر از مشکلاتی که ارزهای دیجیتال با آن روبرو هستند، راحت نبودن تبدیل آنها به پول های رایج است. در واقع بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هنوز به عنوان راهی برای تبادل پول میان جامعه و صنایع جا نیفتاده‌اند؛ برای مثال شما نمی‌توانید با پرداخت مقداری بیت‌کوین از سر کوچه برای صبحانه تخم مرغ خریداری کنید!

مشکلات تکنیکی و فنی به علاوه نبود نظارت‌های خاص، تبدیلات ارزهای دیجیتال به ارزهای معمولی را کمی سخت کرده است و مردم نیز هنوز آن قدر به این فناوری جدید اعتماد و اعتقاد ندارند.

خبر خوشحال کننده این است که این مشکلات در حال حل شدن هستند و این‌کار به سرعت در حال انجام است. خیلی از کشور‌ها در حال وضع قوانین جامع در مورد رمزارزها هستند و صرافی‌های مختلف نیز زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای نظارت بیشتر را آماده می‌کنند.

خبر مهم این است که حتی وال استریت نیز در حال ساختن راهی‌ است تا ارزهای دیجیتال را نیز برای سرمایه‌گذاری و معامله به مشتریانش ارائه دهد؛ پس همانطور که می‌بینید دقیقا به همان سرعتی که بیت‌کوین پیشرفت کرد، موانع و مشکلات نیز به زودی از سر راه برداشته خواهند شد.

از مشکلات دیگری که ارزهای دیجیتال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مصرف بیش از حد انرژی و ترس مردم بابت احتمال حمله هکرها است.

در حال حاضر تب ارزهای دیجیتال تمام کره زمین را در بر گرفته‌ است و میلیون‌ها نفر از مردم در حال سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه هستند. این موضوع باعث می‌شود که یک مبحث مهم به فراموشی سپرده شود. برای استخراج و نقل و انتقال ارزهای دیجیتال صدها هزار کامپیوتر پیشرفته و سخت‌افزار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد که سالیانه مقدار زیادی آلودگی وارد محیط زیست کرده و حتی باعث گرم‌شدن بیش از حد کره زمین نیز می‌شوند.

مقدار CO2 تولید شده بخاطر رمزارزها در هر سال به اندازه پرواز یک میلیون هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس است و بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که باید ارزهای دیجیتال را یک خطر جدی برای تغییرات آب و هوایی به حساب بیاوریم. مجموع انرژی استفاده شده در شبکه بیت‌کوین از کل انرژی مصرفی برخی کشورها بیشتر است!

نکته مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود خطر بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال برای کسب و کارهاست و تاجران باید این مورد را به خوبی به خاطر بسپارند که اگر تمام کسب و کارها به سمت بیت‌کوین برود بیشتر از همه خود دارندگان بیت‌کوین ضرر می‌کنند.

افراد سودجویی وجود دارند که قصد دارند این مصرف انرژی عظیم را منحرف کنند و کارخانه‌ها و شرکت‌های خودشان را تعطیل کرده و مزرعه‌های عظیم استخراج بیت‌کوین راه‌اندازی می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند که با این کار می‌توانند به سود بیشتری برسند.

به طور کلی هر ماینری که صلاحیت انجام این کار را ندارد باعث کاهش تولید شده و این موضوع می‌تواند در آینده به خطر بزرگی برای جهان تبدیل شود. در همین چند ماه اخیر چند خبر در مورد واحدهای تولیدی‌ای شنیده‌اید که کار خود را تعطیل کرده و به استخراج بیت‌کوین روی آورده‌اند؟

انجام کار استخراج نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم؛ مانند مکان نگهداری تجهیزات، خریداری تجهیزات، کامپیوتر‌های فوق‌العاده قدرتمند، سرمایش تجهیزات، هزینه برق فوق‌العاده بالا و… است که قبل از شروع ساخت مزرعه استخراج بیت‌کوین باید به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کرد.

آیا ارزهای دیجیتال جای ارزهای معمول را می‌گیرند؟

با وجود تمام این نکات منفی رمزارزها هنوز هم پتانسیل عظیمی برای ایجاد تغییرات بزرگ و پیشرفت خیره‌کننده دارند.

هم اکنون نیز از گوشه و کنار و از زبان متخصصان علم اقتصاد شنیده‌ می‌شود که به احتمال زیاد در آینده بیت‌کوین جای پول‌های ملی را خواهد گرفت.

یکی از این افراد توماس فری، یک آینده‌نگر و استراتژیست رده بالا در گوگل، است که اعتقاد دارد تا سال 2030 ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از روش‌های معمول تبادل پول و کالا شناخته خواهد شد و تاثیر بزرگی در نحوه تجارت دنیا خواهد گذاشت.

او در یک مصاحبه به این موضوع اشاره کرد و گفت:

“تا سال 2030 بیت‌کوین جای 25 درصد پول‌های ملی را خواهد گرفت و تاثیر آن خیلی بیشتر از این حرف‌ها بوده و بیت‌کوین در مسیر ایجاد این تغییر قرار گرفته است.”

حتی همین الان نیز می‌توانید کشورهایی را پیدا کنید که اکثر معاملات خودشان را با بیت‌کوین انجام می‌دهند و این کشورها معمولا از تورم بالا و ارزش پول بسیار پایین رنج می‌برند.

در کشور ونزوئلا حجم زیادی بیت‌کوین جابجا می‌شود و استفاده از بیت‌کوین در کشورهایی که وضع اقتصادی مناسبی ندارند روز به روز در حال افزایش است.

برخی از کارشناسان مانند دکتر جیمز کنتون نیز اعتقاد دارند کشورها کم کم در حال وضع قوانینی هستند که رمزارزها نیز در کنار ارزهای سنتی بین مردم جا بیفتد و در آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به طور کلی دنیای سرمایه‌گذاری را متحول خواهند کرد.

نظراتی نیز وجود دارد که ناشی از احتیاط است و می‌گویند که بیت‌کوین با وجود تاثیر فوق‌العاده‌اش روی اقتصاد جهان، نمی‌تواند کاملا جای سیستم قدیمی را بگیرد.

افرادی که این نظر را دارند معقتدند که بیت‌کوین تنها یک لایه ارزش جدید به دنیا اضافه خواهد کرد و همانطور که با اختراع تلفن، سیستم پستی از بین نرفت؛ پیشرفت بیت‌کوین نیز پول‌های سنتی را نابود نخواهد کرد؛ بلکه این دو در کنار هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

در حال حاضر اسکایپ، تلگرام، واتس اپ، جیمیل و هزاران سرویس ارتباطی در دنیای اینترنت وجود دارد؛ اما هنوز هم شرکت‌های پستی و ادارات پست کشور‌ها مشغول به کار هستند.

در این دنیای جدید بقیه ارزهای دیجیتال نیز نقش خودشان را بازی می‌کنند و شاید مثل الان که دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی کل دنیا شناخته می‌شود و مردم در سراسر جهان پول‌های خود را برای تجارت بین‌المللی به دلار تبدیل می‌کنند؛ بیت‌کوین در برابر دیگر رمزارزها مانند دلار آمریکای امروزی باشد.

حال که بحث آلتکوین‌ها شد بهتر است کمی در مورد آن‌ها نیز صحبت کنیم. همانطور که در ابتدای متن گفته شد همه آلتکوین‌ها برای اهداف اقتصادی به وجود نیامده‌اند. شاید در آینده بتوان از آن‌ها برای ایجاد تغییرات مثبت بهره‌برداری کرد.

مدیرعامل کمپانی Energi Mine می‌گوید:

“به این کانسپت که بتوان با استفاده از رمزارزها تغییرات محیطی مثبت ایجاد کرد کمتر توجه شده است.

در دنیای ارزهای دیجیتال همه به فکر نفع شخصی هستند؛ اما باید روی این موضوع تمرکز کنیم که این فناوری می‌تواند کمک بسیار زیادی به پیشرفت جامعه بکند. استفاده از پاداش‌ها در قالب توکن برای افرادی که رفتار مناسب و مثبت دارند می‌تواند تغییرات مثبت طولانی مدتی را ایجاد کند.

در حال حاضر Energi Mine سیستمی را طراحی کرده است که به افرادی که کارهای مثبتی را انجام می‌دهند توکن‌های مخصوص انرژی با نام ETK را هدیه می‌دهد. اینگونه پس از مدتی نه فقط خود فرد؛ بلکه تمام جامعه و دنیا از این موضوع نفع می‌برند”

این ایده بسیار جذاب است؛ برای مثال می‌توان به کسانی که بتوانند روزانه مقدار مشخصی آشغال از سطح شهر جمع کنند به عنوان پاداش ارز دیجیتال هدیه داد.

در واقع در حال حاضر افراد با صرف انرژی و هزینه زیاد به قیمت آسیب زدن به اکوسیستم، اثبات کار (Proof of work) را انجام می‌دهند و فقط نفع شخصی می‌برند. با پیاده‌سازی همچین مکانیسمی می‌توان با استفاده از رمزارزها جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کرد.

سحن پایانی

هرچه می‌گذرد کاربردهای رمزارزها بیشتر و بیشتر می‌شود و بیت‌کوین به طور خاص در آینده دیگر نه تنها به عنوان یک راه پرداخت؛ بلکه به عنوان یک کلاس دارایی شناخته خواهد شد.

پای سرمایه‌گذاران قدرتمند و بزرگ به دنیای عظیم ارزهای دیجیتال باز شده و پتانسیل واقعی این اختراع قرن بیست و یکم خودش را نشان خواهد داد. بیت‌کوین احتمال زیاد نمی‌تواند تبدیل به ارز رایج کشورهای دنیا شود. اما معرفی و عرضه استیبل کوین‌ها به این موضوع کمک می‌کند تا ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره نفوذ بیشتری داشته باشند.

نظر شما چیست؟ آیا پیشرفت ارزهای دیجیتال یک آینده روشن را برای جهان رقم خواهد زد و یا فقط باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی خواهند شد؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حسین سلیمانی

سلام.ممنون از مطالب مفیدی که ارایه کردین.ممکنه بگید نظرتون راجع به ارز دیجیتال Pi چیه؟آیا نرم افزارش از اطلاعات موجود در موبایلمون (مثل اطلاعات بانکی) سوء استفاده نمیکنه؟میشه با اطمینان ازش استفاده کرد و ارز Pi بدست اورد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
Pi network منظور شماست؟ یه ارزه که مشخص نیست در آینده ارزشی پیدا کنه یا نه.

مرتضی

شما چه ارز ارزان قیمت یا حتی رایگان را پبشنهاد میکنید که آینده داشته باشه؟و ارزش ذخیره داشته باشه؟ممنون بابت پاسخ.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx