8 باور غلط درباره ارزهای دیجیتال

باور اشتباه درباره ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در سال 2009 برای اولین‌بار به کاربران معرفی شدند و از همان موقع تا کنون ما شاهد رشد قابل‌توجه ارزهای دیجیتال بوده‌ایم.

ارزهای دیجیتال به‌سرعت جای خود را در بازار پیدا کردند و به محبوبیت رسیدند؛ اما این محبوبیت بدون دردسر نبود. شایعات و باورهای غلط زیادی در مورد ارزهای دیجیتال شکل گرفت.

در ادامه 8 مورد از رایج‌ترین باورهای غلط ارزهای دیجیتال را همراه با بررسی حقایق شرح می‌دهیم تا به شما در تصمیم‌گیری و تشخیص حقایق از شایعات بی‌اساس کمک کرده باشیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • تقریباً تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به طور قانونی و برای فعالیت‌های قانونی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ارزهای دیجیتال نیز ارزشمند هستند؛ اما با پول فیزیکی یا سپرده‌های تحت حمایت دولت متفاوت‌اند.
  • ارزهای دیجیتال به‌صورت ترندهای موقتی نخواهند بود؛ بلکه درحال‌توسعه و رشد هستند و در آینده نیز به‌احتمال بسیار زیادی جزء جداناپذیر زندگی ما خواهند شد.

1. ارزهای دیجیتال فقط برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شوند

یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین باورهای غلط در مورد ارز دیجیتال این است که ارزهای دیجیتال بیشتر برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شوند. درحالی‌که این باور درست نیست.

سازمان‌های جنایت‌کار یا افرادی با اهداف پلید و کلاهبردارانه ممکن است از ارزهای دیجیتال سوءاستفاده کنند که این اتفاق نه فقط برای ارزهای دیجیتال بلکه درمورد هر نوعی از پول در طول تاریخ اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش Chainalysis تعداد تراکنش‌های ارز دیجیتال مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی در سال 2021 به %0.15 از کل تراکنش‌های ارز دیجیتال کاهش یافته است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که دولت‌ها و جامعه بین‌المللی در حال مقابله با جنایت‌کاران و سازمان‌های کلاهبردار که از ارزهای دیجیتال سوءاستفاده می‌کنند، هستند.

آژانس‌ها و تیم‌هایی برای مبارزه با استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های غیرقانونی ایجاد شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، در ایالات متحده آمریکا، NCET تیمی است که استفاده‌های مجرمانه از ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

بنابراین، با بررسی دقیق‌تر می‌توان فهمید که اکثر تراکنش‌های ارز دیجیتال با اهداف قانونی صورت می‌گیرند و تصور اینکه این ارزها مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی هستند نادرست است.

آیا ارزهای دیجیتال کلاهبرداری هستند؟

2. ارزهای دیجیتال فاقد ارزش هستند

حتماً شما نیز این جمله را شنیده‌اید که برخی می‌گویند چطور چیزی مانند ارز دیجیتال که فیزیکی نیست می‌تواند ارزشی داشته باشد؟

در حقیقت ارزش مفهومی ذهنی است، یک شی می‌تواند برای یک فرد یا جامعه بسیار باارزش و پراهمیت باشد؛ اما فرد یا جامعه دیگر برای آن ارزشی قائل نشود.

برای مثال، اولین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی در سال 2009 کمتر از یک سنت ارزش‌گذاری شد.

با جذب‌شدن افراد به سمت دنیای دیجیتال و کریپتو، بیت‌کوین نیز در مسیر محبوبیت قرار گرفت و در سال 2021 هر بیت‌کوین تقریباً 69000 دلار ارزش‌گذاری شد.

افزایش ارزش این ارز دیجیتال نشان می‌دهد که نحوه درک یک دارایی توسط یک جامعه برای تعیین ارزش آن ضروری است. در واقع میزان ارزش ارزهای دیجیتال مانند هر چیز دیگری در گرو درک آن جامعه است.

اتریوم شبکه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است و اتر کوین بومی این شبکه محسوب می‌شود.

علاوه بر این بستری برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز و سایر پیشرفت‌های تکنولوژیک در مالکیت دارایی‌های دیجیتال نیز محسوب می‌شود.

اگرچه ممکن است اتریوم ارزش دلاری بیت‌کوین را نداشته باشد؛ اما کاربرد و پتانسیل آن به شرکت‌هایی که با کمک بلاک‌چین اتریوم و قراردادهای هوشمند، محصولات و خدمات مالی را توسعه می‌دهند، ارزش بیشتری می‌دهد.

از زمان ظهور ارزهای دیجیتال تا کنون، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها شروع به نگهداری و استفاده از ارزهای دیجیتال به‌منظور سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری در امور مالی کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، Galaxy Digital Holdings یک شرکت خدمات مالی و سرمایه‌گذاری است که از جولای 2022 تقریباً 2 میلیارد دلار دارایی دیجیتال تحت مدیریت دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان دارنده بیت‌کوین که به طور مستقیم در صنعت کریپتو فعال است، شناخته می‌شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد ارزش دلاری ارزهای دیجیتال درست مانند دارایی‌های دیگر به دنبال احساسات مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار، عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی و اجتماعی در نوسان است.

بنابراین، درست است که ارزهای دیجیتال به‌صورت فیزیکی در دسترس نیستند؛ اما این امر موجب نمی‌شود این دارایی‌های دیجیتال بی‌ارزش باشند.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دارای ارزش هستند؟

3. ارزهای دیجیتال امن نیستند

فناوری زیرساخت ارزهای دیجیتال، بلاک‌چین است.

فناوری بلاک‌چین یک پایگاه‌داده توزیع شده است که با تکنیک‌ها و فناوری رمزگذاری، ایمن شده است و شکستن این سد دفاعی بسیار دشوار است.

با واردشدن تراکنش‌ها به بلاک‌های بلاک‌چین، اطلاعات تراکنش‌های قبلی در بلاک‌های جدید ثبت می‌شوند.

در بلاک‌چین، بلاک‌ها یکی پس از دیگری در پی انجام تراکنش‌ها ساخته می‌شوند و ولیدیتورها وظیفه دارند معتبر بودن اطلاعات ثبت‌شده در تراکنش‌ها را تأیید کنند.

رمزگذاری، بلاک‌های مرتبط و مکانیسم اجماع، تغییر اطلاعات در بلاک‌چین با هدف سرقت ارز دیجیتال را تقریباً غیرممکن می‌کند.

تا اینجا دریافتیم که بلاک‌چین چگونه کار می‌کند و امنیت آن در چه سطحی است. حال ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که علت ازدست‌دادن یا به سرقت رفتن ارزهای دیجیتال چیست؟

در واقع ضعف نه در بلاک‌چین، بلکه در نحوه دسترسی و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال است.

در واقع کیف پول‌های ارز دیجیتال یا صرافی‌های متمرکز که تراکنش‌ها را تسهیل می‌کنند می‌توانند موجب بروز مشکل شوند.

ارسال ارز دیجیتال از یک کاربربه‌ کاربر دیگر بدون هیچ نگرانی امکان‌پذیر است، اما پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای مورداستفاده برای ذخیره‌سازی یا دسترسی به ارزهای دیجیتال می‌توانند هک یا دست‌کاری شوند و به‌این‌ترتیب دارایی شما به خطر خواهد افتاد.

امنیت ارزهای دیجیتال

برخلاف تصور رایج، استخراج ارز دیجیتال فرآیند ایجاد یک توکن نیست، بلکه فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک‌چین است. در واقع کریپتو پاداشی است که برای باز کردن یک بلاک جدید داده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم امکان به‌خطرافتادن دارایی دیجیتال شما از طریق صرافی یا کیف پول وجود دارد. اما چند روش بسیار امن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به‌منظور اطمینان از ایمن بودن ارز دیجیتال خود استفاده نمایید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید کلیدهای دارایی دیجیتال خود را خارج از صرافی‌ها نگه‌داری کنید.

هنگامی که می‌خواهید از ارز دیجیتال خود استفاده کنید فقط همان میزانی که لازم دارید را از طریق یک اتصال امن به کیف پول داغ خود انتقال دهید و هرگز تمام ارز دیجیتال خود را در کیف پول داغ نگهداری نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از هک شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم؟ 10 راهکار حیاتی

4. ارزهای دیجیتال برای محیط‌زیست مضر هستند

دلیل اینکه برخی نگران تأثیر ارزهای دیجیتال بر محیط‌زیست هستند، این است که برخی از ارزهای دیجیتال از مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند.

این مکانیزم برای تأیید تراکنش‌ها به قدرت محاسباتی بالا و مقدار زیادی انرژی نیاز دارد.

برای ادامه استخراج برخی از این ارزهای دیجیتال انرژی زیادی مصرف می‌شود تا جایی که گاهی مجموع مصرف انرژی شبکه با مصرف انرژی برخی کشورهای کوچک برابر می‌شود.

بااین‌حال، تأثیرات زیست‌محیطی تا حد زیادی به منبع انرژی که عملیات استخراج از آن استفاده می‌کند و همچنین تأثیر مصرف انرژی بر شبکه برق بستگی دارد.

اگر عملیات استخراج ارز دیجیتال بیشتر برق موردنیاز خود را از سوخت‌های فسیلی تأمین کند، آلودگی کربنی زیادی تولید می‌شود که می‌تواند بر محیط‌زیست اثرات نامطلوبی بگذارد.

از سوی دیگر اگر انرژی موردنیاز استخراج ارز دیجیتال توسط انرژی‌های پایدار تأمین شود قطعاً تأثیر زیست‌محیطی کمتری برجا خواهد ماند.

لازم به ذکر است که فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین همواره در حال پیشرفت هستند و برخی اقدامات را در راستای کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی انجام می‌دهند.

بااین‌وجود لازم است برای کاهش آلودگی و قدم‌های بزرگ‌تری در آینده برداشته شود.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین کربن منفی چیست؟

8 باور غلط درباره ارزهای دیجیتال

5. ارزهای دیجیتال کلاهبرداری هستند

برخی افراد تصور می‌کنند؛ چون ارزهای دیجیتال به طور فیزیکی موجود نیستند، بنابراین پولی که برای آن‌ها پرداخت می‌شود توسط کلاهبرداران دزدیده می‌شود، درحالی‌که این یک باور نادرست است‌.

امروزه ارزهای دیجیتال به‌عنوان وسیله‌ای برای مبادله پذیرفته شده‌اند و مردم از آن‌ها در معاملات شخصی خود استفاده می‌کنند.

همچنین دولت‌ها در تلاش هستند تا راه‌هایی را برای تنظیم قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال بیابند.

از طرف دیگر اکثر ارزهای دیجیتال هیچ برنامه‌نویسی و کد مخربی ندارند که بتواند از شما کلاهبرداری کند و پول‌هایتان را بالا بکشد.

بااین‌حال، برخی افراد سودجو از سرمایه‌گذاران این حوزه کلاهبرداری کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، پیشنهادهای بسیاری با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی غیرقانونی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ارز دیجیتال وجود داشته که کلاهبرداری بوده‌اند.

در دیگر اشکال کلاهبرداری ارز دیجیتال ممکن است شخصی بخواهد شما را وادار به پذیرش تراکنش‌های تأیید نشده کند، یا با شما تماس بگیرد و تظاهر کند یک مقام دولتی است و از شما درخواست کند بدهی‌های خود را با ارز دیجیتال پرداخت کنید.

ازبین‌بردن احتمال اینکه قربانی کلاهبرداری شوید غیرممکن است؛ اما دانش و آگاهی همواره می‌تواند به شما در کاهش احتمال وقوع کلاهبرداری کمک کند.

بنابراین سعی کنید اطلاعات خود را راجع به بلاک‌چین، کیف‌ پول‌ها و صرافی‌ها بالا ببرید و نکات امنیتی را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

6. ارزهای دیجیتال، پول واقعی نیستند

صندوق بین‌المللی پول، پول را به‌عنوان ذخیره ارزش یا وسیله مبادله‌ای که به طور گسترده پذیرفته شده است، تعریف می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) ارز دیجیتال را به‌عنوان نمایش دیجیتالی یک ارزش ذخیره شده از طریق رمزنگاری تعریف می‌کند.

سرویس درآمد داخلی، ارز دیجیتال را به‌عنوان ارزی قابل‌تبدیل می‌بیند که ارزش برابری با ارز واقعی دارد.

تراکنش‌های ارز دیجیتال مشمول مالیات هستند و سود یا زیان سرمایه ناشی از نگهداری آن‌ها باید در پرونده‌های مالیاتی شما گزارش شود.

به‌طورکلی به حسابداران دستور داده شده است که ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های نامشهود با عمر نامحدود در نظر بگیرند و هر دارایی دیجیتال را به‌جای ارزش، بهای تمام شده اندازه‌گیری کنند.

بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را در ازای ارائه محصولات یا خدمات می‌پذیرند. شما همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را از طریق صرافی‌های مطمئن، به پول نقد تبدیل کنید.

7. ارزهای دیجیتال جایگزین ارز فیات خواهند شد

ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید هستند، درحالی‌که ارزهای فیات قرن‌هاست که وجود داشته‌اند. به‌طورکلی تصور می‌شود که چین اولین ارز فیات را در حدود سال 1000 میلادی منتشر کرده است.

برای اینکه ارز دیجیتال جایگزین ارز فیات شود، مردم باید آن را به طور انبوه نسبت به همین پولی که سال‌هاست مورداستفاده قرار می‌دهند و به آن عادت کرده‌اند، ترجیح داده و از ارز دیجیتال استفاده کنند.

بااین‌حال، زمانی که ارزش و قدرت خرید ایجاد شود، خیلی دور از انتظار نیست که ارزهای دیجیتال جایگزین ارز فیات شوند.

اگر افراد بیشتری از ارزهای دیجیتال برای خرید کالاها و دریافت خدمات استفاده کنند، ممکن است این روند جایگزینی آغاز شود.

بااین‌حال، دولت‌ها و مقامات به دلیل سیستمی که برای جمع‌آوری مالیات‌ها و تأمین مالی برنامه‌ها و پروژه‌های وابسته به دولت دارند، ارز فیات را به‌راحتی کنار نخواهند گذاشت.

بدون ارز فیات، مالیات نیز مانند گذشته جمع‌آوری نمی‌شود و برنامه‌های اجتماعی که مردم به آن‌ها وابسته هستند از بین خواهند رفت و سایر بودجه‌های دولتی نیز کاهش پیدا خواهند کرد.

8 باور نادرست درباره ارزهای دیجیتال

اگر ارز دیجیتال جایگزین فیات شود، مشخص نیست که چگونه روند تورمی آن می‌تواند تسریع یا کند شود و یافتن راه‌حل برای مشکلات این چنینی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

علاوه بر این به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، هیچ راهی برای کنترل تورم از طریق سیاست‌های چولی وجود نخواهد داشت.

توسعه ابزارهای مدرنی که امروزه توسط بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم و بیکاری و درعین‌حال تقویت رشد اقتصادی استفاده می‌شوند، بیش از 100 سال طول کشیده است.

تمرکززدایی کامل مول از طریق ارزهای دیجیتال اثرات نامعلومی بر اقتصاد یک کشور خواهد داشت.

ازآنجایی‌که فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال هیچ ابزار داخلی برای تأثیرگذاری بر تورم، اشتغال یا رشد اقتصادی ندارند، باید سیاست‌ها و ابزارهای پولی جدیدی ایجاد شود.

8. دوره ارزهای دیجیتال زودگذر و موقتی است

سال‌ها پیش، کامپیوترها، اینترنت و ایمیل فقط برای تعداد کمی از طرف‌داران فناوری جالب تلقی می‌شد؛ اما اکنون به جزء اصلی و جدانشدنی زندگی شخصی و کاری ما تبدیل شده‌اند.

پیش‌بینی اینکه ارزهای دیجیتال در چند دهه آینده چه جایگاهی خواهند داشت دشوار است. بااین‌حال، فناوری معرفی شده توسط آن‌ها و محصولاتی که از آن‌ها الهام گرفته‌اند، احتمالاً به توسعه و رشد ادامه خواهند داد.

برنامه‌های مالی غیرمتمرکز در حال شکل‌گیری هستند و علاقه و توجه مؤسسات مالی و مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند.

دولت‌ها در حال بررسی راه‌هایی برای پیاده‌سازی ارزهای دیجیتال قانونی و شناخته شده با دارایی‌هایی هستند که از نظر قیمت باثبات‌ترند، همچنین برخی از کسب‌وکارها به طور گسترده روی بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

غول‌های فناوری در حال تحقیق در مورد راه‌هایی برای ادغام دنیای واقعی و دیجیتال هستند و از فناوری بلاک‌چین در راستای تحقق این هدف استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان برای هر دارایی، توکن ایجاد کرد.

دنیای مجازی و واقعی به یک نقطه تلاقی خواهند رسید و احتمالاً ارزهای دیجیتال نیز در این مسیر حضور خواهند داشت.

سؤالات متداول

چرا برخی معتقدند سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال تصمیم مناسبی نیست؟

برخی باور دارند که چون فناوری ارز دیجیتال نسبتاً جدید است و هنوز در مرحله کشف جایگاه و قیمت است، بنابراین سرمایه‌گذاری قابل‌اعتمادی در بلندمدت نخواهد بود. بااین‌حال برخی دیگر معتقدند که ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه خواهند داد و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها سبب می‌شود سود خوبی نصیب سرمایه‌گذار شود.

آیا ارز دیجیتال کلاهبرداری است؟

به‌جرأت می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال واقعی هستند و خبری از فریب و کلاهبرداری نیست. بسیاری از کسب و کارها ارز دیجیتال را وارد معاملات خود کرده‌اند و در ازای آن کالا و خدمات ارائه می‌دهند.

آیا ارز دیجیتال ایمن است؟

ایمن بودن یا نبودن ارز دیجیتال به دیدگاه شما، میزان شناخت شما در مورد آن و نحوه کنترل بستگی دارد. همچنین هدف استفاده از ارزهای دیجیتال نیز حائز اهمیت است. اگر نکات امنیتی را رعایت کنید امنیت آن دقیقاً مانند زمانی است که پول خود را در بانک یا گاوصندوق نگه‌داری می‌کنید. حال اگر بدون اطلاعات و آگاهی و رعایت نکات مهم از آن استفاده کنید امنیت آن دقیقاً به‌اندازه امنیت پولی است که زیر بالش خود می‌گذارید!

سخن پایانی

ارزهای دیجیتال با رشد چشمگیری توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. دراین‌بین افرادی هستند که به دلیل شایعات مختلف به سراغ سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال نمی‌روند.

ازآنجایی‌که موقعیت هر فرد با دیگری متفاوت است بهتر است همیشه پیش از تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید.

در این مقاله نیز ما سعی کردیم شایعات رایج درباره ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم تا با دیدی بازتر بتوانید تصمیم بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx