9 ارز دیجیتال دوست‌دار محیط زیست و نحوه عملکرد آن‌ها

ارز دیجیتال حامی محیط زیست

برای تامین انرژی یک تراکنش بیت‌کوین، بیش از 2264 کیلووات‌ساعت (کیلووات‌ساعت) برق مصرف می‌شود. این موضوع و مصرف بالای انرژی آنها یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی می‌شود.

 البته فقط بیت‌کوین نیست که چنین مشکلی دارد. سایر ارزهای دیجیتال که از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند هم با مشکل مصرف بالای انرژی روبه‌رویند.

در سال‌های اخیر تعداد سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی که تاکید زیادی روی حفظ محیط‌زیست دارند، بیشتر شده است. این شرکت‌ها بر اصول زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) به‌ویژه بخش زیست‌محیطی تاکید می‌کنند. هدف اصلی این جوامع حذف محیط‌زیست است.  

عناوین مطلب:

کریپتو از جنبه‌هایی می‌تواند در این موضوع بسیار موفق باشد. درواقع حذف پول‌های کاغذی و فلزی به این معنی است که می‌توان از حیات درخت‌ها، گیاهان و … مراقبت کرد.

بااین‌حال تامین انرژی لازم برای تولید کوین‌های جدید باعث شده تا بخشی از این چرخه معیوب شود. در نتیجه کریپتو را همچنان خطری برای طبیعت می‌بینند.

اینجاست که توسعه‌دهندگان و سازندگان ارزهای دیجیتالی جدید تلاش می‌کنند تا این مشکل را بهبود دهند. معرفی و توسعه ارزهای دوست‌دار محیط زیست یکی از موفق‌ترین روش‌ها است.

در این مقاله درباره ارزهای دوست‌دار محیط زیست و اهمیت آنها صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این ارزها و نقش آنها در بازار ارزهای دیجیتالی، تا پایان همراه ما باشید.

استراتژی بلاک‌چین‌های جدید

آگاهی از مصرف انرژی کریپتوها، فشار افراد بسیار با نفوذی مانند ایلان ماسک را زیاد کرد.

شرکت تسلا به‌خاطر مصرف انرژی بالای بیت‌کوین، پرداخت از طریق این کریپتو را متوقف کرد. سرکوب در کشورهای بزرگی مثل چین هم باعث شده رفته‌رفته صنعت کریپتو به فکر بهبود این مشکل باشد.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کند؟

پروژه‌های بلاک‌چین جدید و موجود تلاش می‌کنند تا همه جنبه‌های مهم را بررسی کنند. راه‌حل‌هایی که برای این کار درنظر گرفته شده شامل مهاجرت به سیستم‌های اعتبارسنجی کم‌مصرف انرژی گرفته، استخراج مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و … است.

جایگزینی POS به‌جای POW

اتریوم شاید یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ ارزهای دوست‌دار محیط زیست باشد. این بلاک‌چین قصد دارد از سیستم اثبات سهام (PoS) به‌جای سیستم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این اکوسیستم کاهش مصرف انرژی 99.95 درصدی را به دنبال دارد.  

بیشتر بخوانید: The Merge (ادغام) چیست؟ حرکت اتریوم به سمت اثبات سهام (PoS)

برخلاف PoW، اثبات سهام اعتباردهنده‌ها را بر اساس تعداد توکن‌های بومی پروژه که در یک قرارداد هوشمند نگه‌داری می‌شوند، انتخاب می‌کند. هر چه فرد توکن‌های بیشتری را استیک کند، شانس بیشتری برای انتخاب‌شدن برای اعتبارسنجی داده‌های جدید دارد.  

این به نوبه خود، تمرکززدایی پروژه را افزایش می‌دهد و امنیت شبکه را هم بهبود می‌بخشد. همچنین انرژی موردنیاز برای شبکه را هم کاهش می‌دهد.

در کنار این موارد، انگیزه‌های مالی روبه‌رشدی برای استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد. زیرا سیاست‌های زیست‌محیطی در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران پررنگ‌تر می‌شود و تنظیم‌کننده‌ها تمرکز خود را بر استفاده از انرژی کریپتو افزایش می‌دهند.

پتانسیل پایداری کریپتوها

توسعه‌دهندگان و حامیان کریپتو اقدامات مختلفی را برای بهبود و پایداری اکوسیستم بلاک‌چین انجام می‌دهند.

هدف اصلی این شرکت‌ها تغییر تمام بلاک‌چین‌هاست. آنها می‌خواهند تمام بلاک‌چین‌ها تا سال 2025 از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

ارزهای دوست‌دار محیط زیست چیست؟
یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی می‌شود میزان مصرف انرژی آن است. ارزهای سبز یا ارزهای دوست‌دار محیط زیست برای برطرف کردن این مشکل متولد شده‌اند.

حتی یک سند حسابرسی 32 صفحه‌ای برای محاسبه اثرات زیست‌محیطی ارزهای دیجیتال را هم تهیه کرده‌اند.

پایدار کردن بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی تا حدی اهمیت پیدا کرده است که شورای استخراج بیت‌کوین تلاش کرده تا نقطه تاریک مصرف بالای انرژی خود را کم‌رنگ تر کند.

طبق آمار منتشر شده از طرف این شورا، ادعا شده است که اخیرا کاربران می‌توانند با ترکیبی از انرژی‌های تجدید‌پذیر روند استخراج بیت‌کوین را انجام دهند.

انرژی تجدیدپذیر و تغییر کاربری برای استخراج

شرکت‌هایی مانند Equinor و Crusoe Energy انرژی لازم برای ماینیگ بیت‌کوین را تغییر داده‌اند.

بااین‌حال، منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که این امر انتشارات مضر را از بین نمی‌برد، بلکه آنها را به صنعت دیگری منتقل می‌کند. درنتیجه همچنان تهدید بزرگی برای محیط زیست وجود دارد.

همچنین تلاش‌هایی برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی یا بادی برای تأمین انرژی ماینینگ صورت گرفته است. هدف از این کار استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و تبدیل کردن کریپتوهایی مثل بیت‌کوین به ارزهای دوست‌دار محیط زیست است.

اگرچه این امر از نظر تئوری بسیار قابل‌توجه است، اما ممکن است از نظر مالی امکان ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی یک ارز دیجیتال وجود نداشته باشد. حتی این اتفاق ممکن است ضررهای غیرمنتظره‌ای برای شرکت داشته باشد.

برای مثال ارزش بیت‌کوین حتی با نوسانات بالا می‌ماند، اما سایر ارزهای دیجیتال ممکن است نتوانند ارزش صعودی چشم‌گیری داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، تامین هزینه لازم برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر دشوار است.

برای رفع این کمبودها، سازندگان سیستم‌های رمزنگاری جدید و بلاک‌چین به دنبال طرح‌های کارآمدتر در مصرف انرژی هستند.

نمونه ارزهای دوست‌دار محیط زیست

برخی از ارزهای دیجیتال جدیدتر انرژی‌های تجدیدپذیر را در مدل عملیاتی خود گنجانده‌اند. این ارزها تولید کوین جدید را با روش‌های اعتبارسنجی جایگزین انجام می‌دهند.

برخی از محبوب‌ترین ارزهای دوست‌دار محیط زیست شامل موارد زیر است:

1. کاردانو (ADA)

کاردانو (Cardano) یک ارز دیجیتال اثبات سهام است.

در بلاک‌چین این ارز دیجیتال مردم به‌جای استخراج کوین‌های جدید، واحدهای کاردانو را برای عضویت در شبکه می‌خرند.

در نتیجه نسبت به چیزی مانند بیت‌کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند. این ساختار همچنین به کاردانو اجازه می‌دهد تا بدون افزایش استراتوسفری در مصرف برق، تولید کریپتو و تقاضا را افزایش دهد.

2. استلار (XLM)

استلار (Stellar) یک شبکه بلاک‌چین با انرژی کارآمد است. این شبکه از ارز دیجیتال خود (XLM) برای تسهیل پرداخت‌های جهانی استفاده می‌کند.

مکانیسم اجماع آن سریع‌تر از اثبات کار و حتی اثبات سهام عمل می‌کند. همچنین برای احراز هویت تراکنش‌ها به گروهی از گره‌های قابل‌اعتماد متکی است.

بیشتر بخوانید: الگوریتم گواه اثبات اعتبار (PoA) چیست؟ + مقایسه آن با PoS

مردم می‌توانند فیات و ارزهای رمزنگاری شده را از طریق شبکه استلار معامله کنند. از آن به‌عنوان راهی برای ارسال مواردی مانند پرداخت حواله در سراسر مرزها بدون متحمل شدن هزینه‌های سنگین یا زمان‌های طولانی تراکنش استفاده کنند.

3. نانو (XNO)

نانو یکی دیگر از ارزهای دیجیتال کم‌مصرف است که از سال 2015 وجود داشته است.

این ارز دیجیتال متکی به ماینینگ نیست. در عوض از فناوری «شبکه بلاک‌چین» استفاده می‌کند که بلاک‌چین‌های کاربر را برای همه افراد در شبکه نانو ایجاد می‌کند.

تراکنش‌ها با رأی‌گیری (ORV)  تأیید می‌شوند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به‌جای استفاده از بلاک‌چین اصلی شبکه، روی بلاک‌چین‌های خود تراکنش‌های همتا به همتا انجام دهند و زمان و انرژی را کاهش دهند.

رمزارز سبز
فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، علاوه بر هزینه‌های فردی، هزینه زیست‌محیطی نیز در پی دارد. 

4. هدرا هش گراف (HABR)

هدرا هش گراف (Hedera Hashgraph) یک ارز دیجیتال است که می‌تواند با پردازشگرهای پرداخت اصلی مانند Visa رقابت کند. هش گراف مانند ویزا می‌تواند تراکنش‌ها را در ثانیه انجام دهد و همچنین انرژی کمتری نسبت به بیت‌کوین مصرف کند.

تراکنش‌ها به‌جای خطی به‌صورت موازی پردازش می‌شوند. هدرا سریع‌تر از ارزهای دیجیتال قدیمی مانند این کار را انجام می‌دهد.

سازندگان هدرا از شبکه آن برای ایجاد پروژه‌های پایداری مانند نرم‌افزار ردیابی انرژی Power Transition خود استفاده می‌کنند.

5. گریدکوین (GRC)

گرید کوین (Gridcoin) از نیروی کامپیوترهای بیکار متصل به شبکه خود برای تحقیقات علمی از طریق زیرساخت باز برکلی برای محاسبات شبکه (BOINC) استفاده می‌کند.

همچنین روش تولید ارز دیجیتال جدید در این شبکه از طریق اثبات سهام است. کاربران با الگوریتم اثبات سهام پاداش دریافت می‌کنند. گرید کوین از سال 2013 وجود داشته است و برخی از پروژه‌هایی که در حال حاضر از انرژی شبکه آن استفاده می‌کنند.

6. چیا (XCH)

چیا نمونه خوبی از یک ارز دیجیتال پایدار است که انرژی کمتری مصرف می‌کند.

چیا برای فارمینگ توکن‌های جدید از حافظه هارددیسک استفاده می‌کند. الگوریتم این شبکه را به عنوان سیستم اثبات فضا می‌شناسند.  

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال چیا (Chia Coin)؛ دوست‌دار محیط زیست!

این سیستم به‌جای روش استخراج و اثبات کار که توسط بیت‌کوین استفاده می‌شود، به پردازنده‌های کامپیوتری متکی است. کوین‌های چیا را می‌توان بر روی هارد دیسک‌های لپ‌تاپ یا رایانه‌های رومیزی پرورش داد. هنگامی که نرم‌افزار به طور کامل دانلود شد، رایانه کاربران سیستم شروع به فارمینگ چیا می‌کند.

این رویکرد، فارمینگ چیا را برای کاربران خانگی آسان‌تر می‌کند. زیرا به مقدار زیادی برق مانند ارزهای دیجیتال استخراج شده متکی نیست.

بااین‌حال، برخی از منتقدان هنوز ادعا می‌کنند که چیا آن‌طور که می‌گوید جزء ارزهای دوست‌دار محیط زیست نیست. مهم‌ترین دلیل هم افزایش قابل‌توجه تقاضا برای سخت‌افزار کامپیوتر و افزایش سطح زباله‌های الکترونیکی در فارمینگ و استخراج ارز چیا است.

7. الگورند (ALGO)

ارزهای دیجیتال زیادی را پیدا نخواهید کرد که بتوانند به اندازه الگورند ادعای دوستدار محیط‌زیست بودند کنند!

تیم پشتیبانی این ارز دیجیتال سال 2022 و در روز زمین پاک، تقریباً روی 20 بیلبورد از میدان تایمز اعلام کردند که این پلتفرم یک بلاک‌چین بدون کربن است.

الگورند یک پلت فرم بلاک‌چین است که می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و آن را به یکی از مهم‌ترین رقبای اتریوم تبدیل می‌کند. پیش از این ردپای کربن در بلاک‌چین آن کم بود. زیرا از مدل اثبات سهام برای تأیید معاملات استفاده می‌کرد.

اکنون برای اینکه بتواند یک ارز دیجیتال سبز‌تر باشد و تاثیر بیشتری روی حفظ انرژی و محیط‌زیست بگذارد، قرارداد هوشمندی طراحی کرده است که ردپای کربن هر تراکنش را بدون هیچ گونه اقدامی از جانب کاربر جبران می کند. همچنین از بخشی از هزینه های شبکه خود برای خرید اعتبار کربن از طریق ClimateTrade استفاده خواهد کرد.

8. آیوتا (IOTA)

آیوتا از مکانیزم تنگل (Tangle) استفاده می‌کند.

این مکانیزم یک شکل جایگزین از فناوری استخراج کریپتو است که نیازی به ماینر ندارد. توسط دستگاه‌های کوچک‌تر نگهداری می‌شود و به همین دلیل، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

9. بیت گرین (XBG)

این رمزارز سازگار با محیط زیست به عنوان جایگزینی سبز برای بیت‌کوین راه اندازی شد.

مانند سولارکوین، به دنبال تشویق رفتارهای زیست محیطی مثبت با پاداش دادن به کاربران برای اقداماتی از جمله نوشیدن قهوه پایدار، ادغام خودرو و کار داوطلبانه است.

ارزهای دیجیتال با مصرف انرژی کم
مصرف انرژی در ارزهای دیجیتال بسته به نوع فرآیند تولید آن متفاوت است.

جمع‌بندی

اهمیت محیط‌زیست در زندگی انسان‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

در حال حاضر انجمن‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی تلاش می‌کنند اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش دهند. زیرا مشکلات محیط‌زیستی، آسیب‌های طبیعی و مواردی چون گرمایش زمین، به یک مشکل و نگرانی جدی تبدیل شده است.

پیشرفت در مکانیسم‌های اجماع و تمرکز بر استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، هزینه‌های زیست‌محیطی کلی شبکه‌های ارز دیجیتال و بلاک‌چین را با پذیرش گسترده کاهش می‌دهد. البته هنوز مشکل زباله‌های الکترونیکی ناشی از عملیات استخراج قدیمی وجود دارد.

بااین‌حال ارزهای دیجیتالی که بر اساس الگوریتم اثبات کار ارز دیجیتال تولید نمی‌کند، نسبت به دیگر بلاک‌چین‌ها بهتر هستند. تقاضا برای ساخت دکل‌های استخراج جدیدتر و بزرگ‌تر در آینده را کاهش می‌دهند و به طور بالقوه این ضایعات را کاهش می‌دهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx