تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

چند وقتی است جدال بین کاربران فعال حوزه ارزهای دیجیتال برسر تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز شدت گرفته است.

هر کدام از آن‌ها برای نشان دادن تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال از دلایل خاصی استفاده می‌کنند که در نهایت با ورود کاربران جدید به این حوزه، دوباره آتش جدال برسر این کلمات شعله‌ور می‌شود.

کلماتی مثل ارز دیجیتال، کریپتو کارنسی، ارز مجازی، رمزارز، فیات یا حتی گاهی رمز دیجیتال از نمونه‌های نام گذاری کاربران بر روی بیت‌کوین، تتر و امثال آن است.

عناوین مطلب:

البته در پشت استفاده از این کلمات هیچ قصد خاصی وجود ندارد و منظور همه ما بازار بزرگ ارزهای دیجیتال و پروژه‌های فعال در آن است.

در این مقاله، ما با تکیه‌بر سرنخ و مدارک علمی، نحوه استفاده از این کلمات را بررسی می‌کنیم.

در پایان این مقاله شما می‌توانید با ارائه مستندات علمی محکم، تفاوت ارز دیجیتال و ارز مجازی را برای خانواده و دوستان‌تان به شکل شفاف توضیح دهید.

برای شروع در بازار ارزهای دیجیتال کلیک کنید!

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

کلماتی مانند ارز دیجیتال و رمزارز و امثال آن ریشه در کلمات انگلیسی دارند، از این رو، بررسی تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز بدون توجه به کلمات اصلی آن‌ها، مشکلی را حل نمی‌کند.

در زبان انگلیسی، برای توصیف بازار کریپتو، از دو اصطلاح رایج Digital Currency و Cryptocurrency استفاده می‌شود.

این اصطلاحات انگلیسی حتی گاهی در بین کاربران انگلیسی زبان نیز به صورت جابه‌جا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما منظور همه یکی است.

از نظر علمی، بار معنایی این دو کلمه تفاوت زیادی دارد. در زبان فارسی، کلمه Digital currency به ارز دیجیتال و پول مجازی معنا شده است.

بسیاری از مردم تفاوت ارز دیجیتال و ارز مجازی را یکسان می‌دانند در صورتی که از نظر طبقه‌بندی معنایی آن‌ها دو چیز کاملا متفاوت هستند.

تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال چیست

ابتدا به تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال می‌پردازیم:

ارز دیجیتال (Digital Currency) به هر نوع ارزی که به صورت آنلاین یا مجازی در دسترس باشد گفته می‌شود.

برای مثال ارز دیجیتال تتر را در نظر بگیرید. تتر معادل دلار است و هر یک واحد آن با پشتوانه فیات روانه بازار شده است. این موضوع در مورد حساب‌های آنلاین مانند ویزاکارت و پی‌پال نیز صدق می‌کند.

البته تعریف ارز دیجیتال به اینجا محدود نمی‌شود.

وقتی صحبت از ارز دیجیتال می‌شود، می‌توان آن را به هر نوع پول آنلاین مورد استفاده در اینترنت و کامپیوتر‌ها نسبت داد. برای مثال شما در حساب آنلاین خود ریال حفظ می‌کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت ارز و پول چیست؟

شما می‌توانید ارز رایج یک کشور را به صورت فیزیکی یا دیجیتال نگهداری کنید و این موضوع کاملا به نحوه ذخیره سازی شما بستگی دارد. بنابراین حفظ یک ارز با پشتوانه یا قابل استفاده در پرداخت‌ها را ارز دیجیتال می‌نامیم.

وقتی شما در حساب پی‌پال، مسترکارت یا بانکی خود به صورت آنلاین دلار و ریال نگهداری می‌کنید، در واقع این دارایی‌ها، ارزهای دیجیتال هستند.

شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های ATM، حتی آن‌ها را در قالب ارز فیزیکی (اسکناس) برداشت کنید یا با واریز آن‌ها از طریق بانک، ارزهای دیجیتال در حساب خود ذخیره کنید.

در طرف دیگر، رمزارز مترادف کلمه کریپتو کارنسی (Crypto Currency) است.

رمزارز نوعی پول مجازی است که هیچ شکل فیزیکی ندارد و کاملا برروی پایگاه‌های داده شبکه‌های بلاک‌چینی ذخیره و نگهداری می شود.

بیت‌کوین را در نظر بگیرید. برای آگاهی از تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز کافیست به نحوه عملکرد بیت‌کوین نگاه کنید.

این رمزارز بدون شبکه خود هیچ ارزشی ندارد. رمزارز توسط الگوریتم‌های رمزنگاری ایمن می‌شود که در مورد ارزهای دیجیتال اینگونه نیست.

البته بانک‌ها نیز از الگوریتم‌های رمزنگاری برای ایمنی حساب‌های ما استفاده می‌کنند اما این موضوع دلیلی‌بر تبدیل شدن ریال یا دلار به رمزارز نیست و نباید آن‌ها را در یک دسته بندی قرار دهیم.

وقتی از رمزارز صحبت می‌کنیم، بیت‌کوین و همه آلت‌ کوین‌ها در این دسته‌بندی جای می‌گیرند.

برای مثال لایت کوین، دوج کوین و حتی مونرو که یک کریپتو کارنسی حریم خصوصی است نیز در دسته رمزارز قرار می‌گیرد چرا که همه این ارز‌ها در پایگاه‌های داده شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چینی ذخیره می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع ارز دیجیتال و هر آنچه که باید در این باره بدانید!

تفاوت ارز دیجیتال و ارز مجازی چیست؟

ارز مجازی از نظر معنایی تفاوت زیادی با ارز دیجیتال و رمزارز دارد.

وقتی صحبت از ارز مجازی می‌شود، دقیقا منظور ارزی است که هیچ شکل فیزیکی ندارد و بسته به زمان و مکان مورد نظر، کاربری خاص خود را دارد.

برای درک بهتر تفاوت ارز دیجیتال و ارز مجازی، آخرین بازی موبایلی که بازی کرده‌اید را به خاطر بیاورید. آیا در آن بازی از سکه، الماس، اکسیر یا ارزهایی مانند آن استفاده شده بود؟ به این ارز‌ها، ارز مجازی بازی گفته می‌شود.

این موضوع در مورد اپلیکیشن‌ها نیز صدق می‌کند. یک اپلیکیشن لاغری، در ازای دنبال کردن تمرین‌های آن، به شما سکه، که یک ارز مجازی است، پاداش می‌دهد.

با به دست آوردن مقدار خاصی سکه می‌توانید کار خاصی در آن انجام دهید. آیا سکه‌های کسب شده در این اپلیکیشن را می‌توانید برای خرید نان خرج کنید؟

در مثالی دیگر نیز می‌توان شرکت‌های بزرگ را مثال زد.

در این شرکت‌ها ممکن است برای بهبود بازدهی کارمندان از یک سیستم امتیازدهی خاص استفاده شود که در آن، با انجام وظایف به نحو احسن، کارمند مورد نظر امتیاز دریافت می‌کند.

این امتیاز نیز در دسته ارزهای مجازی قرار می‌گیرد و فقط در آن شرکت قابل استفاده است.

در طرف دیگر، ارز دیجیتال نوعی پول رایج است که بر روی اینترنت قرار دارد. به مثال بازی موبایل بازگردیم، شما می‌توانید با خرج کردن ارز دیجیتال ریال در بازی موبایلی، ارز مجازی سکه خریداری کنید.

تفاوت ارز دیجیتال و فیات
برعکس این حالت زمانی امکان‌پذیر است که آن بازی در ازای کسب سکه، به شما ارز دیجیتال دلار یا ریال پرداخت کند (مثلا در قالب پاداش).

تفاوت ارز دیجیتال و پول چیست؟

برای این که تفاوت ارز دیجیتال و پول را متوجه شویم باید به تعریف پول بپردازیم. به نظر شما پول چیست و چه کاربردی دارد؟

پول واحد ارز رایجی است که در میان یک جامعه خاص از مقبولیت بالایی برخوردار است و در ازای آن می‌توان کالا و اجناس خریداری کرد.

اگر دولت و ما یک تکه کاغذ آبی را به عنوان روش پرداخت برای خدمات و کالا بپذیریم، آن تکه کاغذ پول خواهد بود.

هر دولت واحد پولی خاص خود را دارد. از نظر طبقه بندی، ارز دیجیتال شکلی از پول است که زیر نظر پول قرار می‌گیرد. زمانی که شما پول‌های دلاری را به حساب بانکی خود واریز کنید.

شما ارز دیجیتال دلار در حساب بانکی خود دارید که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین آن را خرج کنید.

تفاوت ارز دیجیتال و فیات چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و فیات نیز مانند تفاوت ارز دیجیتال و پول است. منظور از فیات ارزهایی است که توسط دولت‌ها پشتیبانی می‌شوند.

برای مثال دلار آمریکا، توسط کشور ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. یورو توسط اتحادیه اروپا و ریال نیز توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران.

به طور کلی مهم‌ترین ویژگی فیات را باید در وابستگی آن به دولت‌ها دانست که باعث ارزش پیدا کردن آن‌ها می‌شود. بانک‌های مرکزی و عملکرد حکومت یک کشور تاثیر مستقیمی برارزش فیات دارد.

اما تفاوت ارز دیجیتال و فیات را باید در شکل آنلاین فیات دانست. اگر شما ارزهای فیات ایران (ریال) را به حساب خود واریز کنید، می‌توانید آن‌ها را در قالب ارز دیجیتال مورد استفاده قرار دهید.

فرض کنید قصد دارید در صرافی نوبیتکس، رمزارز بیت‌کوین را به فیات تبدیل کنید. در این حالت با فروش بیت‌کوین با جفت ارز ریال، صرافی نوبیتکس، ارز دیجیتال ریال را به حساب بانکی شما واریز می‌کند.

بیشتر بخوانید: رمز ریال؛ جایگزین اسکناس و سایر روش‌های تبادل مالی در ایران!

در اینجا، شما در ازای فروش کریپتو کارنسی، ارز فیات آنلاین دریافت کرده‌اید.

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز با قیمت پایه چیست؟

در فضای کریپتو کارنسی‌ها، قیمت رمزارز معمولا براساس دلار محاسبه می‌شود. بنابراین افزایش قیمت بیت‌کوین با جفت ارز دیجیتال دلار ملاک مناسبی برای بررسی عملکرد بازار کریپتو کارنسی‌ها است.

اما زمانی که ما قیمت رمزارز را براساس ارز دیجیتال ریال محاسبه می‌کنیم. در واقع قیمت نهایی ریالی به ما نمایش داده می‌شود که این موضوع می‌تواند گمراه کننده باشد.

ارزیابی قیمت رمزارزها برپایه فیات ریال بدان معناست که نرخ فیات دلار به ریال نادیده گرفته شده است و سرمایه گذار ممکن است افزایش قیمت فیات دلار را به معنای افزایش سود حاصل از افزایش قیمت رمزارز تلقی کند.

تفاوت رمزارز و توکن دیجیتال چیست؟

رمزارز به واحد پولی اصلی یک بلاک‌چین گفته می‌شود که به صورت اختصاصی برای استفاده در مقاصد آن شبکه استفاده می‌شود.

در طرف دیگر، توکن دیجیتال به عنوان یک دارایی یا ابزار کاربری بر روی بلاک‌چین‌های موجود ساخته می‌شود. بسیاری از توکن‌ها در قالب استاندارد ERC-20 عرضه شده‌اند که اکوسیستم اتریوم را تشکیل می‌دهند.

توکن‌های دیجیتال یک واحد پولی نیستند و صرفا با توجه به کاربری که برای آن تعیین شده است به عنوان یک ارز مجازی در یک اپلیکیشن غیرمتمرکز استفاده می‌شوند.

برای نمونه در بازی‌های کریپتو کارنسی مانند Axie Infinity، توکن SLP، یک ارز مجازی است که در خارج از محیط بازی هیچ کاربردی ندارد. علاوه‌بر آن، هیچ پشتوانه‌ای برای توکن‌های کریپتو رایج وجود ندارد.

با این حال توکن‌های کریپتویی با پشتوانه در دسته ارز دیجیتال قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را نوعی دارایی تلقی کرد.

digital currency vs crypto 4

سوالات متداول

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

ارز دیجیتال به پول آنلاین و دیجیتال اشاره دارد که در اینترنت و کامپیوترها استفاده می‌شود. درحالیکه رمزارز پولی است که در بلاک‌چین‌ها و سرورهای غیرمتمرکز ذخیره شده است. رمزارز هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

تفاوت ارز دیجیتال و پول رایج چیست؟

ارز دیجیتال زیر شاخه پول قرار می‌گیرد. پول به معنای واحد ارزی واسطی است که ما برای خرید اجناس و کالاهای روزانه از آن استفاده می‌کنیم. این پول می‌تواند در قالب اسکناس‌های فیزیکی یا به شکل ارز دیجیتال آنلاین عرضه شود.

آیا تتر یک ارز دیجیتال است؟

تتر یک توکن دیجیتال با پشتوانه دلار است از این رو می‌توان آن را در قالب ارزهای دیجیتال دسته بندی کرد. شما می‌توانید با استفاده از تتر، کالا و اجناس فیزیکی و دیجیتالی را خریداری کنید.

تفاوت ارز مجازی و ارز دیجیتال چیست؟

ارز مجازی یک واحد پولی کاملا بدون پشتوانه است که با هدف خاص ساخته می‌شود. سکه، الماس و اکسیر در بازی‌های کامپیوتری از بهترین نمونه ارز مجازی هستند که نه تنها هیچ پشتوانه‌ای ندارند بلکه در خارج از محیط کاربری خود، نمی‌توان آن‌ها را خرج کرد.

آیا بیت‌کوین ارز دیجیتال است؟

بیت‌کوین یک رمزارز یا کریپتو کارنسی با پشتوانه شبکه غیرمتمرکز بلاک‌چینی است که هیچ پشتوانه فیاتی ندارد. با این حال با توجه به استفاده از بیت‌کوین به عنوان یک واحد پولی آنلاین در پرداخت‌ها، این کریپتو کارنسی در دسته ارز دیجیتال نیز قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

وقتی صحبت از تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز می‌شود، باید به ریشه کلمه انگلیسی آن‌ها توجه کنیم.

ارز دیجیتال به معنای پول آنلاین است که همه ما در حساب‌های بانکی آنلاین خود آن را داریم. ارز تتر یک نمونه ارز دیجیتال رایج است که با پشتوانه دلار در بازار رمزارز معامله می‌شود.

رمزارز، واحد پولی است که در شبکه‌های بلاک‌چینی ذخیره شده است. از طرف دیگر تفاوت ارز دیجیتال و فیات را باید در وابستگی کامل فیات به حکومت‌ها دانست.

ارز دیجیتال، نمونه آنلاین پول فیات است که ما روزانه با آن سروکار داریم. دلار، یورو و ریال تنها نمونه‌هایی از فیات هستند که در کشورهای خاصی به عنوان پول رایج کاربرد دارند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx