بررسی چرخه بازار کریپتو؛ کی بخریم کی بفروشیم؟

چرخه بازار کریپتو

اگر شما هم معامله‌گر هستید و زمانی را صرف بازارهای مالی کرده‌اید، حتما می‌دانید که این بازارها از یک‌سری الگوهای خاص پیروی می‌کنند که در بازار ارزهای دیجیتال این الگوها، چرخه بازار کریپتو را شکل می‌دهند.

بدون درنظر گرفتن نوع دارایی که شاید اوراق قرضه، سهام یا ارزهای دیجیتال باشد، تعداد سرمایه‌گذارانی که مایل به خرید یا فروش در بازارها هستند تاثیر مستقیمی روی عملکرد بازار دارد.

به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارها، پیش‌بینی عملکرد آتی در هر بازاری مشکل است و در برخی اوقات حتی موسساتی که چندین معامله‌گر خبره را در اختیار دارند از پیش‌بینی کردن روند بازار عاجزند.

عناوین مطلب:

با این‌حال ممکن است سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بتوانند با مطالعه و درک الگوهایی که در گذشته اتفاق افتاده است، فرصت‌ها را شناسایی کنند و تصمیماتشان را عاقلانه و آگاهانه‌تر بگیرند.

در این مقاله از بورسینس انواع چرخه بازار کریپتو را مرور خواهیم کرد تا متوجه شویم که چگونه یک معامله‌گر می‌تواند فرصت‌های مناسب را در مراحل و چرخه‌های مختلف بازار ارز دیجیتال شناسایی کند.

نکات کلیدی

  • چرخه بازار کریپتو به الگوها و روندهای خاصی اشاره دارد که تحت تاثیر روان معامله‌گران و همچنین وضعیت کلی اقتصاد در جهان است.
  • چهار چرخه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که شامل انباشت، صعود، توزیع و نزول است.
  • استفاده از سایت‌هایی مثل گلس نود، کوین مارکت کپ و کوین گکو می‌تواند در راستای تحلیل آنچین کمک بسیاری به معامله‌گران بکند.
  • برای درک بهتر چرخه بازار ارزهای دیجیتال می‌توان از شاخص ترس و طمع استفاده کرد.

چرخه بازار کریپتو چیست؟

چرخه‌های بازار از الگوها و روندهای خاصی تشکیل شده است که تحت تاثیر رفتار سرمایه‌گذاران و همچنین جو موجود در اقتصاد بین‌الملل است.

همانطور که از اسم آن مشخص است، چرخه به معنای تکرار مکرر است. هر بازاری به صورت طبیعی این چرخه‌ها را تجربه می‌کند و بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال، چرخه‌های کریپتو در مقایسه با بازار سهام، به دلیل حرکات بیشتر و تندتری که دارد، می‌تواند بسیار کوتاه‌تر باشد.

چهار فاز در چرخه بازار ارز دیجیتال وجود دارد که شامل انباشت، صعود، توزیع و نزول است.

در هر چرخه، قیمت یک دارایی از پایین‌ترین قیمت تاریخی خود به بالاترین قیمت تاریخی خود حرکت می‌کند و برعکس این قضیه هم صادق است.

برای درک بهتر چرخه‌های بازار توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

به صورت کلی چرخه‌های بازار با علاقه معامله‌گران به فروش یا خرید فراوان شروع می‌شود. با افزایش علاقه و تقاضای سرمایه‌گذاران، قیمت در بازار ارز دیجیتال شروع به حرکت می‌کند و با نوسان همراه می‌شود.

در برخی مواقع، قیمت‌ها به اوج می‌رسند و قبل از هرگونه کاهش قیمت، بازار کریپتو مسطح می‌شود و تقریبا نوسان خاصی در آن دیده نمی‌شود.

این کاهش زمانی اتفاق می‌افتد که بهره بازار کاهش یابد و عرضه بر تقاضای بازار غلبه کند. باید توجه داشت که در پایان هر چرخه، یک چرخه جدید شروع می‌شود.

باید بخاطر داشت که مدل‌های پیش‌بینی‌ای که برای بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، ایده‌آل نیستند و قادر به پیش‌بینی قطعی بازار نیستند.

علاوه بر این تعیین نقطه شروع و پایان چرخه‌ها در هر بازاری بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است؛ با این حال، استفاده از چرخه‌های بازار ارز دیجیتال می‌تواند برای معامله‌گران این بازار نقش ابزاری برای تجزیه و تحلیل تکمیلی در بازار را بازی کند.

هر فردی اگر قادر به درک نحوه کارکرد چرخه‌های بازار کریپتو باشد، می‌تواند فعالیت خود را به صورت آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تر انجام دهد.

در ادامه به توضیح چرخه‌های بازار کریپتو می‌پردازیم:

چرخه بازار کریپتو

1. فاز انباشت

هر چرخه بازار با مرحله انباشت آغاز میشود و گاهی اوقات این فاز به عنوان پایان چرخه قبلی در نظر گرفته می‌شود، زیرا بلافاصله پس از اینکه بازار دچار سقوط قابل توجهی می‌شود و زمانی که قیمت‌ها در پایین‌ترین حد خود هستند، شروع می‌شود.

این فاز با کاهش حجم معاملات همراه است و به همین دلیل بازار در این فاز دارای ثبات بیشتری می‌شود.

بسیاری از هولدرهای بلندمدت در این فاز بازار بسیاری از معاملات خود را می‌بندند و این حرکت ‌آن‌ها قیمت‌ها را کمی پایین می‌آورد. این حرکت نشان‌دهنده عدم اعتماد آن‌ها به بازار است.

در این مرحله از بازار شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران بزرگ و نهنگ‌ها شروع به خرید می‌کنند و احساس عمومی آن‌ها این است که بدترین اتفاقات بازار تمام شده و شب سیاه را پشت سر گذاشته‌اند.

این گروه از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بازار به زودی رونق خواهد گرفت و سودهای خوبی کسب می‌کنند. لازم به ذکر است که به این کار «خرید در کف» یا ‌”buy the dip” هم گفته می‌شود.

بسیار بعید و دور از ذهن است که در این مرحله از بازار، معامله‌گران خرد وارد شوند؛ به این دلیل که احساسات عموم مردم هنوز نسبت به بازار خنثی است و روند مشخصی در بازار بوجود نیامده است.

با این حال انتشار اخبار مثبت در مورد وضعیت بازار می‌تواند توجه معامله‌گران به بازار را جلب کند و به احتمال زیاد، بازار به مرحله بعد، که مرحله صعود است، خواهد رفت.

در این مرحله احساسات عموم مردم از منفی بودن به سمت بی‌طرفی امیدوارکننده می‌رود.

فاز انباشت بیت‌کوین

خصوصیات اصلی فاز انباشت

بد نیست که با برخی از خصوصیات مهم و اصلی فاز انباشت در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شویم. در زیر برخی از این خصوصیات را آورده‌ایم:

  • دارایی‌ها معمولا توسط گروهی از سرمایه‌گذاران (معمولا هولدرهای بلندمدت و نهنگ‌ها) که فکر می‌کنند بازار کف خود را دیده است، خریداری می‌شوند.
  • با توجه به دشواری پیش‌بینی اینکه آیا دارایی‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند، برخی از فعالان بازار ممکن است همچنان آن را به عنوان یک لحظه پرخطر برای سرمایه‌گذاری تلقی کنند.
  • به دلیل ادامه سطوح پایین علاقه سرمایه گذاران، حداقل نوسانات قیمت و حجم معاملات پایین، الگوی مشخصی در این فاز قابل رویت نیست.
  • احساسات موجود در بازار پر از شک و عدم قطعیت است.

2. فاز صعود

در این مرحله قیمت به صورت ثابت با صعود همراه است؛ روند بازار در این فاز برای عموم مردم مشخص شده است و به عنوان فاز صعود بازار شناخته می‌شود.

توجه رسانه‌ها، به‌ویژه اخبار مثبت پیرامون بازار ارز دیجیتال، شروع به جلب توجه بازار می‌کند و این عوامل معامله‌گران تازه‌کار را متحیر می‌کند.

سرمایه‌گذاران ماهر شروع به ورود می‌کنند و از مهارت‌های تحلیلی خود برای شناسایی تعداد موقعیت‌های سودآور در بازار استفاده می‌کنند. بدیهی است که با توجه به رشد تقاضا برای بازار ارز دیجیتال، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد.

از آنجایی که تشخیص حرکات صعودی در فاز صعود بسیار ساده‌تر است، ممکن است زمان خوبی برای ورود معامله‌گران مبتدی به بازار باشد.

علاوه بر این، بسیاری از سرمایه‌گذاران کاهش یا عقب‌نشینی قیمت در این فاز را به‌عنوان فرصت‌های خرید می‌بینند، نه به‌عنوان نشانه‌هایی مبنی بر اتمام دوره صعودی.

نظریه احمق بزرگتر (این نظریه در اقتصاد به معنای آن است که شخصی می‌تواند با خرید یک دارایی با مبلغی بیش از ارزش واقعی آن سود کند؛ تنها شرط آن این است که آن دارایی را با قیمتی بالاتر به فردی دیگر بفروشد) در این نقطه از بازار مطرح می‌شود.

طبیعی است که در فاز صعود، طمع و حرص بر بازار غالب می‌شود و عقل و منطق در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاران مبتدی درگیر ‌FOMO یا ترس از دست دادن موقعیت‌های بازار می‌شوند.

باید توجه داشت که با ورود معامله‌گران مبتدی حجم بازار با افزایش شدیدی همراه می‌شود و قیمت دارایی‌های دیجیتال فراتر از ارزش ذاتی خود می‌رود.

در همین لحظه معامله‌گران حرفه‌ای سودهای خود را قفل می‌کند و کم‌کم به فکر خروج از معاملات خود می‌افتند.

قیمت ها به زودی شروع به کاهش می کنند. موج آخر سرمایه‌گذاران، معمولاً افراد بلاتکلیف، این را فرصتی طلایی برای خرید می‌دانند و به صورت انبوه پول خود را وارد بازار می‌کنند.

این حرکت به طور معمول باعث می‌شود که قیمت کریپتو در مدت زمان بسیار کوتاهی افزایش یابد. قیمت ها در حال اوج گرفتن هستند و احساسات بازار از حالت خنثی و خسته کننده به سرخوشی تبدیل شده است.

در این باره مطلب مفهوم احساسات بازار (Sentiment) و اهمیت آن در بازار کریپتو را از دست ندهید.

خصوصیات اصلی فاز صعود

این فاز هم دارای خصوصیات منحصر به خود است که شامل موارد زیر است:

  • با تغییر احساسات بازار به سمت خوش بینی و هیجان، اعتماد سرمایه گذاران افزایش می‌یابد.
  • شاخص ترس و طمع بازار ارزهای دیجیتال به عدد 100 نزدیک می‌شود.
  • رشد زیادی در حجم معاملات رخ می‌دهد و بسیاری از معامله‌گران وارد بازار می‌شوند.
  • قیمت‌ها به صورت مکرر به رشد ادامه می‌دهند و چندین بار ATH جدیدی ثبت می‌کنند.
  • هنگامی که این فاز به آخرهای خود نزدیک می‌شوند، معامله‌گران مبتدی شروع به خرید در سقف‌های قیمتی می‌کنند.

3. فاز توزیع

این فاز پایان مرحله صعود بازار را نشان می‌دهد و درک این چرخه بازار کریپتو برای معامله‌گرانی که دوست دارند ضررهای خود را به میزان چشمگیری کاهش دهند، بسیار مهم است.

در این مرحله قیمت دارایی‌ها به دلیل تعادل در عرضه و تقاضا دچار نوسانات زیادی نمی‌شود؛ از سوی دیگر بازیگران بازار همچنان به دنبال خرید هستند زیرا معتقدند بازار همچنان صعودی است.

در طرف مقابل، فروشندگانی هم وجود دارند که می‌خواهند دارایی‌های خود را بفروشند زیرا معتقند که بهترین صعودهای بازار تمام شده و تمامی قیمت‌ها در سقف خود هستند. این دست از معامله‌گران معمولا افرادی هستند که دارایی‌های خود را در فاز انباشت خریداری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که فاز نزولی چرخه بازار کریپتو به زودی فرا برسد.

در این چرخه بازار کریپتو، معاملات زیادی انجام می‌شود اما به دلیل وجود تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت در محدوده خاصی نوسان می‌کند و با صعود یا نزول زیادی همراه نیست.

از آنجایی که ادامه روند صعودی مشخص نیست، ممکن است این مرحله احساسات کلی بازار را از خوش‌بینی به عدم اطمینان تغییر دهد. تحلیلگران غالبا از شاخص ترس و طمع برای اندازه‌گیری عواطف و احساسات معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

به محض وجود هرگونه احساسات منفی، اخبار بد و عدم اطمینان در میان معامله‌گران، عموم مردم شروع به فروش خواهند کرد.

در پایان این مرحله، بالاخره بازار در جهتی مخالف حرکت خواهد کرد و الگوهایی مثل سر و شانه، دو قله و سه قله به وضوح قابل مشاهده‌اند.

این مرحله می‌تواند از چند هفته تا چند ماه (در بعضی مواقع حتی چند سال) طول بکشد. به صورت معمول هرچه سقف‌های دوره صعود بالاتر باشد، دوره عرضه با نزول بیشتری همراه است.

در این بین ممکن است میکروسیکل‌هایی در بازار بوجود بیاید: میکرو سیکل در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

خصوصیات اصلی فاز توزیع

مانند هر یک از چرخه بازار کریپتو، این فاز هم خصوصیات خود را دارد که شامل موارد زیر است:

  • سرمایه‌گذارانی که زود وارد بازارها  شده بودند، شروع به برداشت سود کرده و از معاملات خود خارج می‌شوند. کسانی که فکر می‌کنند قیمت‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند، به خرید ادامه می‌دهند یا حداقل معاملات خود را حفظ می‌کنند.
  • وجود عدم اطمینان و سایر احساسات منفی در بازار ملموس است اما اعتماد به نفس بیش از حد و طمع همچنان احساس غالب در بازار است.
  • قیمت در محدوده‌ای فشرده نوسان می‌کند و از آن خارج نمی‌شود.
  • در حالی که نوسانات موجود در بازار بسیار کم است، حجم معاملات افزایش می‌یابد.

4. فاز نزول

بالاخره حباب قیمت‌ها می‌ترکد و روند نزولی بازار آغاز می‌شود. طبیعی است که اکثر معامله‌گران بازار حس خوبی از این چرخه بازار کریپتو نمی‌گیرند و در اکثر اوقات، این چرخه تداعی کننده زیان‌های بزرگ برای آن‌ها است.

این مرحله به محض اینکه عرضه در بازار بر تقاضا پیشی بگیرد شروع می‌شود و درست در همین لحظه، اضطراب تمامی معامله‌گران بازار را فرا می‌گیرد.

با افزایش ترس معامله‌گران در مورد وضعیت رشد در آینده بازار، فشار فروش بیشتر و بیشتر می‌شود. در برخی مواقع، ریزش‌های قیمتی تا حدی شدید هستند که می‌تواند قیمت دارایی‌های مختلف به همان جایی برساند که در دوره انباشت بودند.

در این مرحله سرمایه‌ی خیلی کمی وارد بازار می‌شود و کمتر کسی قادر به کسب سود از طریق خرید دارایی‌ها است. حتی اخبار مثبت گاهی قادر به ایجاد توقف در روند نیست، زیرا کمتر کسی قادر به سرمایه‌گذاری در این فاز است.

در واقع این چرخه بازار کریپتو برای بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، چالش برانگیزترین فاز موجود است؛ بسیاری از افراد که اطلاعی از چرخه بازار کریپتو ندارند، تصمیم به نگه‌داری دارایی‌های خود می‌گیرند و آن‌هایی که می‌فروشند، در اغلب اوقات بسیار دیر دست به این کار می‌زنند.

افرادی که هرگز دارایی‌های خود را در این فاز نمی‌فروشند، بازده سرمایه‌گذاری بلندمدت (Long-Term ROI) آن‌ها با کاهش همراه است.

این مرحله برای فروشندگان کوتاه‌مدت بهشت محسوب می‌شود زیرا آن‌ها به راحتی می‌توانند از این مرحله کسب سود کنند.

وقتی بازار به این نتیجه رسید که دیگر کاهش‌های قیمت تمام شده است، بازار دوباره پایین می‌آید و در محدوده‌ای خاص شروع به نوسان می‌کند. در این مرحله قیمت دارایی‌ها تثبیت می‌شود.

در اواسط این فاز ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران مجدد وارد بازار شوند و دارایی‌ها را که حس می‌کنند به کف خود رسیده را خریداری کنند؛ همین رفتارات و کنش‌ها ممکن است به عنوان اتمام دوره نزول در چرخه بازار کریپتو تلقی شود.

باید توجه داشت که بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار یکی از نشانه‌های شروع مجدد مرحله انباشت است.

درک چرخه بازار کریپتو

اساسا چرخه بازار از حرص به طمع و از طمع به حرص می‌رود؛ در واقع چرخه بازار کریپتو به این صورت است و این قضیه برای تمامی بازارهای دیگر هم صدق می‌کند.

طمع و سرخوشی عموم مردم باعث افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود و این قضیه تا وقتی که عدم اطمینان درباره ارزش ذاتی یا کاربرد دارایی‌های دیجیتال نباشد، این روند ادامه پیدا می‌کند.

در این مرحله غالب معامله‌گران به بازار مشکوک می‌شوند و بیشتر دارایی‌های خود را می‌فروشند. همین امر باعث می‌شود تا روند نزولی ادامه پیدا کند.

هنگامی که قیمت به نقاطی می‌رسد که کسب سود بالقوه ممکن می‌شود، طمع مجددا قدرت را بدست می‌گیرد و دوباره چرخه بازار کریپتو شروع می‌شود.

با نگاهی به چرخه‌های اصلی بازار، در اینجا توضیح دقیق‌تری برای درک و شناسایی روند چرخه بازار در کریپتو، با استفاده از بیت‌کوین به عنوان مثال آورده‌ایم:

  1. در شروع مرحله انباشت، پول هوشمند و سرمایه‌گذاران نهادی، دارایی‌هایی که قیمت‌های پایینی دارند را خریداری می‌کنند. در این دوره، دارایی‌هایی که قیمت‌های پایینی دارند انباشته می‌شوند، زیرا کسانی که دارایی‌های خود را از قبل نگه داشته‌اند دچار خشم و افسردگی می‌شوند.
  2. قیمت بیت‌کوین شروع به افزایش می‌کند. به هر حال باید توجه داشت که سرمایه‌گذاران هوشمند دارایی‌های خود را نگه‌داری می‌کنند و در محدوده‌های حمایتی خریداری می‌کنند و این اتفاق در دوره صعود رخ می‌دهد.
  3.  همانطور که مرحله صعود ادامه دارد، سرمایه‌گذاران از هیجان لبریز می‌شوند. همین امر باعث رشد سریع‌تر بازار می‌شود. وقتی خریدارانی که دچار ‌FOMO شده‌اند وارد بازار می‌شوند و از کسانی که خیلی زودتر دارایی‌های خود را خریده‌اند و اکنون در سود خوبی هستند خرید می‌کنند، مقداری طمع وارد بازار می‌شود. در این زمان احساسات موجود در بازار را هیجان و سرخوشی فرا گرفته است.
  4.  در این مرحله بیت‌کوین وارد مرحله توزیع می‌شود، جایی که سطح فروش بالا می‌رود و فروش در این چرخه بازار کریپتو بسیار منطقی است.
  5.  قیمت بیت‌کوین در مرحله نزول با کاهش همراه است. در این چرخه ترکیبی از اضطراب و انکار در بازار است و این آخرین فرصت مناسب برای فروش دارایی‌های دیجیتال است.
  6. با منتقل شدن احساسات از اضطراب به وحشت، قیمت بیت‌کوین بیشتر و سریعتر سقوط می‌کند. از آن‌جایی که مردم دچار هراس فروش شده‌اند، ممکن است برخی از معامله‌گران به فروش استقراضی خود ادامه دهند. 
  7.  در اواخر آخرین چرخه بازار کریپتو که فاز نزول است، قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطوح خود می‌رسد و خشم و افسردگی در غالب معامله‌گران به وضوح رویت می‌شود. این اتفاق سیگنالی مبنی بر شروع یک چرخه دیگر در بازار ارزهای دیجیتال را می‌دهد و در آخر، سرمایه‌گذاران بزرگ و نهنگ‌ها مجددا شروع به جمع‌آوری دارایی‌های دیجیتال می‌کنند.
چرخه بازار ارزهای دیجیتال
نمونه‌ای از چرخه بازار ارزهای دیجیتال

متغیرهای تاثیرگذار بر چرخه بازار کریپتو

در ادامه برخی از متغیرهایی که تاثیرات مهمی بر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارند را براش شما عزیزان آورده‌ایم:

اقصاد کلان

اینکه دارایی‌های کریپتو در فاز صعودی یا نزولی باشد، مستقیما تحت تأثیر وضعیت کلی اقتصاد و همچنین سیاست‌های مختلف دولت‌های بزرگ است.

اگر اقتصاد دچار مشکل باشد، ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یابد و بالعکس. از دست ندهید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

هاوینگ بیت‌کوین

هاوینگ بیت‌کوین تقریباً هر چهار سال یکبار (پس از هر 210000 بلاک) انجام می‌شود و پاداشی را که استخراج کنندگان دریافت می‌کنند به نصف کاهش می‌یابد.

در عین حال، مقدار بیت‌کوین جدیدی که ایجاد می‌شود محدود است و باعث کاهش عرضه بیت‌کوین‌هایی می‌شود که در گردش هستند.

اگر تقاضای عموم مردم برای بیت‌کوین بالا باشد و بالا بماند، کاهش عرضه ممکن است باعث افزایش‌های مکرر در قیمت بیت‌کوین شود.

بهترین استراتژی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چرخه بازار کریپتو

درک هر مرحله از چرخه بازار کریپتو به سرمایه گذاران کمک می کند تا موقعیت‌های مناسب را کشف کنند و قادر به سودآوری بهتری باشند.

بهترین اقدام این است در مرحله انباشت دارایی‌های دیجیتال را خریداری کنید و در دوره توزیع شروع به فروش همان دارایی‌ها کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند تا وقتی که بازار به این چرخه‌ها پایبند است از همین استراتژٰی پیروی کنند.

در ادامه چند ابزار و شاخص‌هایی که استفاده از آن می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد را آورده‌ایم:

تحلیل آنچین

استفاده از تحیل آنچین می‌تواند کمک بسیاری به تمامی معامله‌گران در جهت تشخیص چرخه بازار کریپتو بکند.

با استفاده از سایت‌‌های مثل کوین مارکت کپ و Glassnode می‌توان بسیاری از شاخص‌های آنچین را مشاهده کرد و اطلاعاتی درباره وضعیت عرضه و تقاضای موجود در بازار ارزهای دیجیتال بدست آورد.

بیشتر بخوانید: آموزش سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)

تشخیص چرخه کریپتو با آنچین

شاخص ترس و طمع

برای غالب سرمایه‌گذاران بسیار مهم است که با دنبال کردن اخبار اقتصادی و با استفاده از شاخص ترس و طمع، احساسات موجود در بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کنند.

اعداد پایین در این شاخص نشان‌دهنده ترس بیشتر و اعداد بالاتر نشان‌دهنده طمع بیشتر معامله‌گران است.

بازه‌ای که شاخص ترس و طمع در آن نوسان می‌کند بین 0 تا 100 است و این شاخص بر اساس متغیرهایی از جمله حرکت بازار، نوسانات و فعالیت رسانه‌های اجتماعی تعیین می‌شود.

باید توجه داشت که گاها رسانه‌ها و حرف‌هایی که به صورت سینه به سینه بین فعالان بازار ردوبدل می‌شود، منبع قابل اعتمادی برای سنجش احساسات موجود در بازار است.

اگر اکثر معامله‌گران با لحنی سرخوشانه فریاد می‌زنند که «خرید کنید»، برخی معامله‌گران باهوش و باتجربه، نه تنها دست به خرید نمی‌زنند، بلکه دارایی‌های دیجیتال خود را می‌فروشند؛ آن‌ها معتقدند که بازار مجددا قیمت‌های پایین‌تر را خواهد دید.

از طرف دیگر زمانی که بازار وارد ترس می‌شود و حتی معامله‌گران باتجربه هم به فروش دارایی‌های خود فکر می‌کنند، شاید زمان خوبی برای خرید ارزهای دیجیتال باشد.

همین قاعده‌های به ظاهر ساده هم نقش مهمی در چرخه بازار کریپتو دارند. قاعده کلی این است که وقتی دیگران خرید می‌کنند شما بفروشید و زمانی که اکثر مردم در حال فروش هستند، شما خریدار باشید.

نقل قولی  منتسب به وارن بافت وجود دارد که می‌گوید: «وقتی همه حریص‌اند بترسید و زمانی که همه می‌ترسند حریص باشید».

برای درک بهتر رفتار سرمایه گذاران در دوره‌های مختلف بازار، مطالعه این مطلب را توضیه می‌کنیم: آموزش تحلیل سنتیمنتال و ابزارهای آن

سوالات متداول

چرخه بازار کریپتو چیست؟

چرخه بازار کریپتو به الگوها و روندهای خاصی اشاره دارد که تحت تاثیر روان معامله‌گران و همچنین وضعیت کلی اقتصاد در جهان است.

هر چرخه بازار کریپتو از چند فاز تشکیل می‌شود؟

چهار چرخه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که شامل انباشت، صعود، توزیع و نزول است.

مهم‌ترین ابزار برای شناسایی چرخه بازار کریپتو چیست؟

یکی از بهترین و ساده‌ترین ابزار موجود برای شناسایی چرخه‌های مختلف شاخص ترس و طمع (Crypto Fear & Greed Index) است.

کلام آخر

یادگیری در جهت شناسایی چرخه بازار کریپتو برای معامله‌گرانی که قصد فعالیت و سودآوری بلندمدت در این بازار را دارند، حیاتی است.

همانطور که گفته شد، بهترین زمان برای خرید در فاز انباشت است زیرا فشار فروش تمام شده است و اکثر معامله‌گران هنوز درگیر ترس هستند. در نهایت امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx