تفاوت بیت‌کوین و بلاک‌چین چیست؟

فرق بیت کوین و بلاک چین

حتی اگر در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت زیادی نداشته باشید؛ عبارت‌های بیت‌کوین و بلاک‌چین زیاد به گوشتان خورده است.

اکثر مردم در ابتدای کار تصور می‌کنند که بیتکوین و بلاک‌چین یکی هستند! این تصور اشتباه است.

این مقاله شاید برای کسانی که از قبل مطالعاتی در زمینه رمزارزها داشته‌اند مناسب نباشد؛ اما افرادی که با این اصطلاحات آشنا نیستند بهتر است تا آخر این مطلب را مطالعه کنند.

عناوین مطلب:

در این متن در مورد بیت‌کوین، بلاک‌چین و ماهیت و تفاوت‌های آن‌ها به طور کامل توضیح خواهیم داد.

اما برای درک تفاوت‌ها باید در مورد خود آن‌ها کمی بیشتر بدانید.

راهنمای جامع: ارز دیجیتال چیست؟

بیت‌کوین

ما نمی‌توانیم در مورد تاریخچه بلاک‌چین بدون صحبت کردن از بیت‌کوین چیزی بگوییم.

ساتوشی ناکاموتو که هویت وی هنوز هم مشخص نشده است، در سال 2008 در یک وایت پیپر با نام “بیت‌کوین: یک سیستم پرداخت پول همتا به همتا” این ارز دیجیتال را به جهانیان معرفی نمود و در ژانویه 2009 نیز آن را به صورت اوپن سورس عرضه کرد.

بیت‌کوین نسل جدید ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است که تنها در اینترنت وجود دارد و توسط هیچ شخص و سازمان خاصی هدایت و کنترل نمی‌شود. کاری که بیت‌کوین با پول دنیا می‌کند؛ همان کاری است که روزی اینترنت با دنیای ارتباطات کرد.

هیچ بیت‌کوین فیزیکی در دنیا وجود ندارد و همه چیز در یک دفتر کل غیرمتمرکز نگه‌داری می‌شود. به دست آوردن بیت‌کوین نیازمند منبع عظیمی از سخت‌افزار و قدرت محاسباتی است.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

احتمالا هرکسی که به دنبال مقالات بیت‌کوین باشد این موضوع را بداند؛ اما گفتن آن در این مقاله ضروری است. شاید برای برخی سوال باشد که بیت‌کوین‌های جدید چگونه به وجود می‌آیند و جواب این سوال در یک کلمه خلاصه می‌شود: “استخراج”

مطلب مرتبط: بیت‌کوین چیست (راهنمای مقدماتی)

قدرت محاسباتی زیادی به کار گرفته می‌شود تا یک مساله و الگوریتم فوق‌العاده پیچیده حل شود؛ سپس یک بلاک جدید تولید شود. بنابراین استخراج به معنی تولید بلاک‌های جدید در شبکه بیت‌کوین است.

افراد و شرکت‌هایی که دارای قدرت و ثروت لازم برای تامین قطعات سنگین استخراج هستند؛ معمولا با ایجاد مزرعه‌های استخراج شروع به تولید بیت‌کوین‌های جدید می‌کنند.

به این افراد اصطلاحا استخراج‌کننده و یا ماینر گفته می‌شود.

نکته: دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت‌کوین را نیز ماینر می‌نامند.

هر بیت‌کوین به هشت بخش کوچکتر تقسیم می‌شود که کوچکترین آن با نام ساتوشی شناخته می‌شود. در کل شبکه تنها 21 میلیون بیت‌کوین وجود دارد و بعد از رسیدن به این مقدار دیگر استخراج معنایی نداشته و تنها خرید و فروش بیت‌کوین می‌تواند رونق پیدا کند. در حال حاضر 80 درصد از کل بیت‌کوین‌های دنیا استخراج شده و فقط 4 میلیون کوین دیگر باقی مانده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین می‌توان به غیرمتمرکز بودن، استفاده آسان، ناشناس بودن افراد و شفافیت اشاره کرد.

برای توضیح ویژگی‌ها و نحوه کارکرد بیت‌کوین می‌توان صدها مقاله تخصصی نوشت؛ اما در این مطلب تنها قصد داریم یک اشتباه کوچک که گاهی اوقات در بین علاقه‌مندان به دنیای رمزارز به وجود می‌آید را تصحیح کنیم؛ به همین دلیل نیازی به توضیح کامل و جامع بیت‌کوین وجود ندارد.

خوب اکنون که یک ایده کلی از بیت‌کوین به دست آوردید بهتر است نگاهی به تعریف و عملکرد بلاک‌چین نیز بیاندازیم.

بلاک‌چین چیست؟

درست مانند بیت‌کوین می‌توان چندین مقاله طولانی در مورد بلاک‌چین نوشت. در واقع بلاک‌چین فناوری‌ای است که می‌تواند زندگی ما روی کره زمین را به طور کامل متحول کند. طوری که اگر روزی بلاک‌چین از بین برود؛ زندگی بسیاری از افراد مختل شود.

البته هنوز بلاک‌چین به این مرحله از رشد و پذیرش نرسیده و فاصله زیادی با این چشم‌انداز دارد!

در این مقاله اما بلاک‌چین به معنای یک مکان برای ثبت سابقه‌ تراکنش‌های بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است. به طور خیلی ساده بلاک‌چین چیزی به جز یک پکیج از اطلاعات (بلاک) که در یک دیتابیس (زنجیره) ذخیره می‌شوند نیست. در واقع بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، یک دفترکل آنلاین است که تمام تراکنش‌هایی که در شبکه پرداخت همتا به همتا صورت می‌گیرد را درون خود ثبت می‌کند.

مطلب مرتبط: بلاک‌چین دقیقا چیست (شرح کامل با جزییات)

اطلاعات دیگری نیز می‌تواند در بلاک‌چین ذخیره شود و الزامی نیست اطلاعات ذخیره شده در بلاک‌چین صرفا تراکنش‌ها باشد.

این تکنولوژی به افراد در سراسر دنیا کمک می‌کند که بدون نیاز به یک سازمان مرکزی و نظارتی بتوانند پول انتقال دهند و این پول به راحتی توسط همه افراد حاضر در اینترنت قابل ردیابی است؛ زیرا بلاک‌چین یک مکان عمومی است که حتی الان نیز می‌توانید به وبسایت‌های جستجوگر بلاک‌چین رفته و تراکنش‌ها را مشاهده کنید.

مثال بسیار خوب برای فهم بهتر بلاک‌چین و بیت‌کوین این است که ارتباط بین بلاک‌چین و بیت‌کوین همان ارتباط بین اینترنت و ایمیل است!

همانطور که گفته شد بلاک‌چین فقط داغ‌ترین مبحث دنیای ارزهای دیجیتال نیست بلکه یک تکنولوژی فوق‌العاده کاربردی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خیلی از شرکت‌های میلیارد دلاری و بخش‌های تولیدی فوق‌العاده قدرتمند در حال سرمایه‌گذاری عظیم روی بلاک‌چین هستند. این فناوری پتانسیل این را دارد که در بخش‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا تولید و آموزش مورد بهره‌برداری گسترده قرار بگیرد.

سرمایه‌گذاری و تحقیقات روی بلاک‌چین در چند سال اخیر رشد بسیاری داشته است و نحوه تاثیر این تکنولوژی روی سلامت، بیمه، عرضه و تقاضا، تولید، حمل و نقل، مدیریت قراردادها، رای‌گیری و… مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر بسیاری از بانک‌های جهان در حال آزمایش بلاک‌چین هستند تا سرویس‌های خودشان را امن‌تر، منسجم‌تر و شفاف‌تر ارائه دهند.

آمارهایی از پیشرفت‌ بلاک‌چین

  • مجموع سرمایه‌گذاری‌های روی بلاک‌چین در سال 2018 به 2.1 میلیارد دلار رسید
  • انتظار می‌رود تا سال 2024 ارزش بازار جهانی بلاک‌چین به 20 میلیارد دلار برسد
  • نزدیک به 70 درصد بانک‌های جهان در حال حاضر بلاک‌چین را آزمایش می‌کنند
  • انتظار می‌رود 33 درصد بانک‌ها تکنولوژی بلاک‌چین را در سال جاری وارد سیستم خود کنند
  • اگر بانک‌ها از بلاک‌چین استفاده کنند، پیش‌بینی می‌شود که بین 8 تا 12 میلیارد دلار صرفه‌جویی شود

آیا بلاک‌چین همان بیت‌کوین است؟

حتی امروزه بعضی از مردم فکر می‌کنند که بلاک‌چین و بیت‌کوین یکسان هستند؛ که این نظریه از اساس اشتباه است.

ماهیت اصلی بلاک‌چین یک دفتر کل غیرمتمرکز است که تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌های پرداخت همتا به همتا را درون خود ذخیره می‌کند. در این صورت نیازی به تایید و اعتبارسنجی فرد و سازمان خاصی برای انتقال پول وجود ندارد. سرعت عملیات‌ها فوق‌العاده بالا رفته و هزینه‌های تراکنش نیز کم می‌شود.

در ابتدای امر وقتی که بیت‌کوین تنها بلاک‌چین موجود در دنیا بود؛ نمی‌شد فرق زیادی بین آن‌ها قائل شد.

در آن زمان امکان این موضوع وجود داشت که هردوی آن‌ها را بیت‌کوین و یا بلاک‌چین صدا بزنیم. ساتوشی ناکاموتو نیز در وایت پیپر خود این دو را با هم معرفی کرد؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت ارزهای دیجیتال، بلاک‌چین‌های مختلف وارد شدند و اینگونه تفاوت میان بیت‌کوین و بلاک‌چین به وجود آمد.

تفاوت‌های کلیدی بیت‌کوین و بلاک‌چین

تفاوت‌های اصلی و کلیدی بین بیت‌کوین و بلاک‌چین در 6 مورد است. در ادامه به طور مختصر این 6 مورد را نام خواهیم برد.

ماهیت

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است؛ در حالی که بلاک‌چین دفتر کلی است که تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شود.

در واقع بیت‌کوین نیز خودش یک بلاک‌چین دارد که تراکنش‌های انجام شده در شبکه درون آن نگه‌داری می‌شوند؛ ولی نمی‌توان گفت که یک دفتر کل غیر متمرکز است؛ بلکه با توکن‌ها سر و کار دارد.

هدف اصلی

هدف اصلی بیت‌کوین این است که انجام تراکنش‌ها را ساده کرده و سرعت آن‌ها را نیز افزایش دهد. بیت‌کوین قصد دارد که برای انجام این کار تمام نظارت‌های دولتی و سیستم‌های متمرکز را حذف کند.

هدف نهایی بلاک‌چین اما این است که یک محیط امن و ارزان برای تراکنش‌های همتا به همتا فراهم کند.

معاملات

بیت‌کوین به معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال محدود شده است؛ در حالی که کاربرد بلاک‌چین فقط ارزهای دیجیتال نیست بلکه می‌تواند برای بازار سهام، انواع قراردادهای حقوقی و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. با بلاک‌چین می‌توان اطلاعات را به شکلی امن ذخیره کرد و انتقال داد.

محدودیت

جا برای پیشرفت بیت‌کوین بسیار کم است. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که هم اکنون نیز به صورت غیرمتمرکز در حال کار است؛ اما بلاک‌چین اینگونه نیست و در برابر تغییرات انعطاف بیشتری دارد. در حال حاضر نیز در بسیاری از صنایع و تشکیلات صحبت از به کار گیری بلاک‌چین در آن سازمان مطرح است.

استراتژی

بیت‌کوین روی پایین آوردن هزینه‌ها و زمان انجام تراکنش‌ها تمرکز کرده است و انعطاف زیادی نیز ندارد. در حالی که بلاک‌چین را می‌توان در کارهای بسیاری مورد استفاده قرار داد و استراتژی بلاک‌چین این است که تمام کارهای دنیا؛ حتی فعالیت‌های روزمره مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وضعیت

بیت‌کوین حامی تراکنش‌های خصوصی و غیرمتمرکز بودن پول است. تمام تراکنش‌ها در دفتر کل جمع‌آوری می‌شوند و قابل رویت هستند؛ اما صاحبان آن‌ها مشخص نیست.

در این دفتر کل شما می‌توانید تمام تراکنش‌ها را مشاهده کنید. از آن طرف بلاک‌چین با کسب و کار‌های زیادی کار می‌کند و از این رو باید با آن‌ها منطبق شود. بلاک‌چین می‌تواند از سیستم شناسایی هویت مشتری استفاده کرده و به همین دلیل فعالیت‌های آن بسیار شفاف باشد.

سایت blockchain.com یا blockchain.info

وقتی صحبت از بلاک‌چین می‌شود، برخی تصور می‌کنند منظور ما سایت blockchain.com (یا دامنه دیگر آن blockchain.info) است. در حالیکه این سایت صرفا یک ارائه‌دهنده کیف پول است که خدمات دیگری مانند آمارها، نمودارها، و قابلیت جستجو در بلاک‌چین بیت‌کوین را می‌دهد.

سایت بلاک‌چین صرفا یک ابزار است.

اما بلاک‌چین یک مفهوم بسیار گسترده است.

بنابراین سایت بلاک‌چین صرفا ابزاری است که با آن می‌توان کیف پول ایجاد کرد، تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام داد، سوابق تراکنش‌ها را بررسی کرد، آمارهای بلاک‌چین بیت‌کوین را مشاهده کرد و…

مطلب مرتبط: آیا می‌دانستید سایت بلاک‌چین یک کیف پول مناسب نیست؟!

سخن پایانی و جمع‌بندی

هم بیت‌کوین و هم بلاک‌چین نقاط قوت و فضای زیادی برای پیشرفت دارند. با وجود میلیون‌ها تراکنشی که روزانه در دنیا انجام می‌شود، بیت‌کوین و بلاک‌چین آمده‌اند تا زندگی مردم را در عصر دیجیتال تسهیل کنند.

امروزه بیت‌کوین در میان تعداد زیادی از اپلیکیشن‌هایی که با بلاک‌چین کار می‌کنند قرار گرفته است؛ اما بلاک‌چین مشخصا کاربردهای بیشتری دارد. در دهه گذشته تغییرات بسیار مهمی روی فناوری بلاک‌چین انجام شده است و باید صبر کنیم تا ببینیم دهه بعدی این تکنولوژی تا کجا پیش خواهد رفت.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
mohammas

سلام دوست عزیز شباهت بیت کوین با بلاک چین درچیه

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، جواب خاصی به ذهنم نمیرسه
مثل اینه که پرسیده بشه شباهت پول با شبکه بانکی چیه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx