4 اندیکاتور کمتر شناخته شده در تحلیل تکنیکال

بهترین اندیکاتورها

بهترین روش‌های معامله در بازار بورس، به نوعی جزو دروس پیچیده و مهم ورود به این حوزه اقتصادی است.

به ویژه برای کشوری مانند ایران که نظام اقتصادی خاص و البته پر فراز و نشیبی دارد، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند به جای بانک، سرمایه خود را در بورس به جریان بیاندازند.

این کار علاوه بر گردش مالی و کمک به حضور نقدینگی در فرآیند‌های تولیدی، به شرط رعایت ترفندها و قواعد لازم، معمولا به سود آوری بیشتر منجر می‌شود.

عناوین مطلب:

حتی اگر افزایش سود سرمایه در بورس به نسبت بانک چندان زیاد نباشد، بازدهی سرمایه و حفظ ارزش پول به مراتب در بورس بهتر خواهد بود.

با این مقدمه، نباید فراموش کرد که وسوسه و خطرپذیری شرکت در بورس اگر بدون رعایت قوانین معاملات و بر اساس هیجانات گذرا باشد، به احتمال زیاد شکست و ضرر‌های بزرگی به دنبال خواهد داشت.

از این رو می‌توان ادعا کرد یکی از مهم‌ترین مقدمات داد و ستد در بورس، آشنایی با تحلیل تکنیکال و نحوه کار با اندیکاتور‌ها به شمار می‌رود.

هر چند معمولا سرمایه‌گذاران به طور غیر مستقیم و با کمک مشاور و استخدام کارگزار، در این بازار فعالیت می‌کنند؛ با این حال آگاهی از نقش انواع اندیکاتور‌ها در معاملات بورس برای هر سرمایه گذار لازم است.

این اندیکاتور‌ها به کمک تحلیل‌ تکنیکال آمده و علائم آن‌ها روی نمودار قیمت دیده می‌شود.

در ادامه این مطلب، ضمن آشنایی کلی، اندیکاتور‌های برتر در معاملات بازار بورس بررسی خواهند شد. مقایسه آن‌ها با شرایط فعلی می‌تواند الگوی خوبی برای ادامه حضور در این عرصه باشد.

ابتدایی ترین اسبابی که برای فعالیت و تحلایل بورس مورد نیاز است، همان نمودار قیمت نام دارد که بر اساس دو مولفه یعنی قیمت و زمان نمایش داده می‌شود.

در گذشته تصمیم گیری برای خرید و فروش در بورس، بر اساس ارزش اوراق بوده و امروز، روش تحلیل تکنیکال حکمفرماست که بر اساس رفتار و افت و خیز نمودار قیمت، در تلاش است احتمالات را در آینده پیش بینی کند.

اندیکاتورهای کمترشناخته شده

 قبلا هم اشاره شد که تصمیماتی که منشا هیجان و احساسات هستند، ممکن است آسیب بسیار جدی به معاملات و سرمایه وارد کنند. در نتیجه تحلیل تکنیکال به نوعی باعث پیشگیری از چنین مشکلاتی می‌گردد و واقعیات را بر مبنای مناسبات ریاضی و آمار نشان خواهد داد.

تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتور‌ها انجام می‌شود. اندیکاتور‌ها در واقع همان فرمول‌ها و مدل‌های ریاضی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان آینده نمودار و وضعیت بورس را تخمین زد و بهترین و سودمندترین خرید و فروش را انجام داد.

اندیکاتور‌ها به مرور زمان و به واسطه گسترش انواع معاملات در بازار بورس شکل گرفته و اصلاح شده اند.

1 – اندیکاتور سایک

یکی از برترین اندیکاتور‌ها، اندیکاتور روانی یا سایک نام دارد. ظاهر این اندیکاتور پایین نمودار قیمت، مدلی از نوسانات را ارایه می‌کند.

به عنوان مثال، تشخیص میزان خرید و فروش مشتریان، با استفاده از همین نوسانات به دست می‌آید که اگر بالاتر از هشتاد یا پایین تر از بیست درصد باشد، نشان دهنده اشباع بازار از خرید یا فروش سهام است.

همچنین علامت‌های هشدار به شکل فلش روی نمودار ظاهر می‌شوند که بر اساس الگوهای روانشناسی، صعود یا فرود قیمت‌ها و نقاط بهینه برای تصمیم گیری را مشخص می‌سازند.

این اندیکاتور با دادن گراهای بصری، سیگنال‌های مهم بازار را نشان داده و کار با آن سخت نیست.

2 – اندیکاتور LFX

اندیکاتور برتر بعدی، به نام جریان سفارش معامله کننده معروف است.

ظاهر این اندیکاتور به شکل سایه بر روی نمودار قیمت افتاده و با استفاده از فلش‌ها (پیکان‌ها) هشدار‌ها را به نمایش می‌گذارد. این هشدار‌ها نشان دهنده فشار برای خرید یا فروش هستند.

اندیکاتور جریان سفارش که با نام اختصاری LFX معرفی می‌شود، از قدرت بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن نیز بسیار آسان است.

دلیل این نام گذاری، امکان دنبال کردن سفارشات و پیش بینی قیمت بر اساس جریان سفارش توسط این ابزار محبوب است.

3 – اندیکاتور پین‌بار

اندیکاتور پر طرفدار بعدی، پین‌بار نام دارد که می‌تواند حد ضرر و حد سود را بر روی نمودار مشخص کند.

علاوه بر این، می‌تواند پین بار را به صورت خودکار نشان داده و به شما اطمینان دهد که بدون بررسی پین‌بار‌ها، تمام معاملات را زیر نظر خواهید داشت.

این اندیکاتور روی نمودار قیمت به شکل مستطیل‌هایی که شمع‌ها را احاطه می‌کنند، مشخص شده و البته پیکان‌های نمایشگر هشدار صعودی و نزولی نیز بخشی از ظاهر آن است.

4 – اندیکاتور COT

چهارمین اندیکاتور برتر، به نام COT شناخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های مهم این اندیکاتور، نشان دادن موقعیت پیشین و فعلی بازار و همچنین ترسیم جهت سهام داران است.

اندیکاتور COT با شش پنل جداگانه روی نمودار قیمت دیده می‌شود که شامل شاخص، قدرت (موقعیت خرید شبکه در مقایسه با موقعیت کل شبکه)، مومنتوم (تفاوت بین شاخص فعلی و قبلی)، موقعیت شبکه (وضعیت اپراتور‌های تجاری و غیر تجاری و بورس باز)، ویلکو (تغییرات مقیاس شاخص) و سهم باز (موقعیت‌های باز بازار) هستند.

این اندیکاتور با اندیکاتور‌های جریان سفارش یا پین‌بار، می‌توانند استراتژی‌های کارآمد و اصولی در معامله تشکیل دهند.

سخن پایانی

نکته مهم اینجاست که نباید لزوما به یکی از اندیکاتور‌ها بسنده کرد. در واقع کارگزاران و معامله گران حرفه‌ای بورس، گاهی یک بسته ترکیبی از دو یا سه اندیکاتور را در نظر می‌گیرند و به نوعی، استراتژی جدیدی تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب، زمانی که یکی از اندیکاتور‌ها به تنهایی جوابگو نباشد، استراتژی ترکیبی آسیب نخواهد دید و می‌توان از اندیکاتور‌های دیگر نیز استفاده کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
reza

سلام.من از نرم افزار ایزی تریدر برای خرید و فروش و تحلیل استفاده میکنم.نرم افزار متاتریدر رو هم تازه نصب کردم که در حالت دمو تمرین کنم.چه نرم افزاری وجود داره که اندیکاتور های LFX,COT،پین بار و اینارو داشته باشه و البته بازار بورس ایران رو هم پوشش بده?

حمزه

سلام ذدوست عزیز
نرم افزار مفید تریدر 5

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx