همه چیز درباره اندیکاتور بیل ویلیامز (تمساح)

اندیکاتور بیل ویلیامز

بیل ویلیامز (1932-2019) نویسنده و معامله‌گری آمریکایی بود که در بازارهای کالا و ارز (فارکس) سابقه‌ای بالغ بر 50 سال داشت.

او بعد از گذراندن چندین سال در بازارهای مالی، تبدیل به مدرسی در حوزه معامله‎‌گری تبدیل شد؛  همچنین کتاب‌هایی درباره روانشناسی معامله‌گری، تحلیل تکنیکال و نظریه آشوب نوشت.

اندیکاتور بیل ویلیامز مخصوص به ایشان است که در حال حاضر محبوبیت بسیار بالایی دارد و در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی موجود است. در ادامه به آموزش اندیکاتور بیل ویلیامز خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • اندیکاتور تمساح بیل ویلیامز ابزاری برای تحلیل تکنیکال است که از نوعی میانگین متحرک ساده (SMA) استفاده می‌کند.
  • میانگین متحرک هموار یکی از مشتقات میانگین متحرک ساده است.
  • اندیکاتور تمساح از سه میانگین متحرک که در دوره‌های پنج، هشت و سیزده ست می‌شود، استفاده می‌کند که شامل فک، دندان و لب‌های تمساح می‌شود.
  • این اندیکاتور، همگرایی و واگرایی را برای صادر کردن سیگنال بررسی می‌کند؛ الگوی فک، کندترین چرخش‌ها و الگوی لب، تندترین چرخش‌ها را انجام می‌دهد.

انواع اندیکاتور بیل ویلیامز

بیل ویلیامز تنها یک اندیکاتور نساخت، بلکه چندین اندیکاتور و اسیلاتور ساخت که هر کدام کارایی‌های مختلفی دارند.

در ادامه هر اندیکاتور را نام می‌بریم و کاربرد آن‌ها را به اختصار شرح می‌دهیم:

  • اسیلاتور Accelerator: این یک اسیلاتور بر اساس هیستوگرام است که سرعت کاهش و افزایش قیمت در بازارها را نشان می‌دهد.
  • اندیکاتور تمساح (Alligator): اندیکاتور تمساح برای نشان دادن وضعیتی ساخته شده که روندی در بازار وجود ندارد و یا زمانی که سیگنال‌های مبنی بر جهت‌گیری روند جدید صادر شده است.
  • اسیلاتور Awesome: این اسیلاتور ساختار روندها را بررسی و اندازه‌گیری می‌کند، همچنین به تایید قدرت روندها و  هشدارهای احتمالی برای برگشت روندها کمک می‌کند.
  • اندیکاتور فراکتال: سقف‌ها و کف‌هایی که احتمال برگشت، اصلاح و شکست در آن‌ها زیاد است را ترسیم می‌کند.
  • اسیلاتور Gator: این اسیلاتور، مکمل اندیکاتور تمساح است؛ به تایید روندها کمک می‌کند و در مورد روندهای ضعیف هشدار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 22 اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور تمساح چگونه کار می‌کند؟

اندیکاتور alligator، از سه میانگین متحرک هموار (SMA) استفاده می‌کند؛ این میانگین‌ها در دوره‌های پنج، هشت و سیزده تنظیم می‌شوند که این اعداد به اعداد فیبوناچی معروف هستند.

هدف این اندیکاتور بیل ویلیامز، اطمینان حاصل کردن از بهینه بودن روند و پیشنهاد آن به معامله‌گر است.

این ابزار تمساح نامیده شده، زیرا از عادت‌های غذایی این حیوان تقلید می‌کند و به معامله‌گران برای نشان دادن بهترین زمان تغذیه کمک می‌کند.

در ادامه به تجزیه اعضا و نحوه محاسبه معروف‌ترین اندیکاتور بیل ویلیامز می‌پردازیم.

  • فک تمساح: از یک میانگین متحرک هموار استفاده می‌کند که بر اساس دوره 13 تنظیم شده است؛ همچنین از متوسط قیمتی استفاده می‌کند و 8 دوره آینده را به معامله‌گر نشان می‎‌دهد. فک تمساح معمولا با رنگ آبی نشان داده می‌شود.
  • دندان تمساح: میانگین متحرک هموار شده و 8 دوره‌ای است که با استفاده از میانگین قیمتی ترسیم می‌شود و 5 دوره آینده را پیش‌بینی می‌کند. دندان تمساح معمولا با رنگ قرمز نشان داده می‌شود.
  • لب تمساح: میانگین متحرک هموار شده و 5 دوره‌ای است که از میانگین قیمتی برای ترسیم قیمت استفاده می‌کند و 3 دوره آینده را پیشبینی می‌کند.

بیشتر بخوانید: مووینگ اوریج‌ها (میانگین متحرک) و استراتژی‌های آن

استراتژی بیل ویلیامز با اندیکاتور تمساح (Alligator Indicator)

هنگامی که خطوط در هم‌تنیده یا همگرا می‌شوند، به این معنی است که بازار در حال درجا زدن بوده یا به عبارتی دیگر تمساح در خواب است.

هرچه مدت خواب بیشتر باشد، تمساح گرسنه‌تر از خواب بیدار می‌شود و این نوید یک حرکت یا شکست بزرگ  را به معامله‌گران می‌دهد.

لب تمساح اولین عضوی است که در هنگام بیدار شدن از خواب حرکت می‌کند (معمولا از بالا یا پایین فک عبور می‌کند ) که نشان‌دهنده شروع یک روند جدید است.

حرکت رو به بالا نشان‌دهنده احتمال شکل‌گیری یک روند صعودی است و برعکس این قضیه برای حرکت رو به پایین هم صدق می‌کند.

هنگامی که دندان تمساح از لب‌ها رد می‌شود، روند جدید تایید می‌شود و این یک سیگنال خرید برای روندی نزولی یا صعودی خواهد بود.

سیگنال خروج در اندیکاتور بیل ویلیامز زمانی صادر خواهد شد که خطوط دوباره همگرا شوند؛ همگرایی مجدد خطوط به این معنی است که تمساح در شرف تکرار چرخه خواب است.

نکته طلایی

هنگامی که سه خط به صورت مکرر یکدیگر را قطع می‌کنند، نباید سیگنال‌های این اندیکاتور را جدی گرفت؛ زیرا دلیل بوجود آمدن این شرایط، شرایط متلاطم بازار است که باعث می‌شود سیگنال‌های این اندیکاتور معتبر نباشند.

استراتژی بیل ویلیامز

آموزش اندیکاتور تمساح

در نمودار روزانه بالا نمایی از شرکت متا (فیسبوک سابق) مشاهده می‌کنید که می‌تواند نکات جالبی برای فاز بیداری تمساح داشته باشد.

برای مثال، در سمت چپ پایین، تمساح بیدار می‌شود و سیگنال ایجاد یک روند صعودی را صادر می‌کند.

سپس قیمت کاهش می‌یابد و به سمت خط فک تمساح می‌رود اما هیچ یک از خط‌های اندیکاتور همدیگر را قطع  نمی‌کنند؛ بنابراین روند صعودی باقی می‌ماند.

هنگامی که لب‌ها از زیر دندان و خطوط فک عبور می‌کنند، تمساح سیگنال فروش را برای ما صادر می‌کند. 

تمساح قبل از اینکه دوباره بیدار شود و سیگنالی صادر کند، باید کمی بخوابد و استراحت کند.

قیمت همچنان روندی صعودی دارد، اما رشد قیمت با ضعف روند همراه است. بعد از آن یک نزول وجود دارد که دهان تمساح رو به پایین باز می‌شود و نشانه‌ای مبنی بر شکل‌گیری روند نزولی است.

اندیکاتور تمساح می‌تواند در هر بازار، هر جفت ارز یا هر تایم‌ فریمی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه مثالی از جفت ارز یورو به دلار در تایم‌ فریم روزانه مشاهده می‌کنید:

اندیکاتور تمساح

در سمت چپ پایین نمودار دهان تمساح باز می‌شود و یک روند صعودی شکل می‌گیرید که برای مدتی هم ادامه دارد. سپس خطوط از همدیگر رد می‌شوند (یکدیگر را کراس می‌کنند) و دو روند نزولی کوچک شکل می‌گیرد.

به دنبال آن یک سیگنال خرید مبنی بر بالا رفتن قیمت شکل می‌گیرد که منجر به ایجاد یک روند صعودی کوچک می‌شود. بعد از پولبک، تمساح سیر می‌شود و سپس، دهان خود را برای روند صعودی جدید باز می‌کند.

به دنبال آن قیمت در یک دوره تقریبا طولانی درجا می‌زند و خطوط اندیکاتور مدام یکدیگر را قطع می‌کنند که این امر نشان‌دهنده وجود تلاطم در بازار است.

این مرحله خواب تمساح است و بهتر است معامله‌گرانی که از اندیکاتور بیل ویلیامز استفاده می‌کنند، از بازار دور بمانند و دست به معامله نزنند.

در سمت راست نمودار (آخرین حرکت عظیم) تمساح دوباره بیدار می‌شود، دهان خود را باز کرده و سیگنالی مبنی بر نزول صادر می‌کند.

اندیکاتور ویلیامز (تمساح) ابزاری مفید برای تشخیص روندهای بزرگ است و در زمان‌بندی ورود به معامله‌، معامله‌گران را راهنمایی می‌کند.

همچنین معامله‌گران می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروشی که این اندیکاتور صادر می‌کند را با اندیکاتورهایی مثل مکدی (MACD) یا ابزارهایی که بر اساس واگرایی و همگرایی کار می‌کنند جهت بهتر شدن نتیجه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: خطاهای واگرایی‌ در اندیکاتور مکدی (سیگنال‌های اشتباه MACD)

سوالات متداول

بیل ویلیامز کیست؟

بیل ویلیامز نویسنده، معامله‌گر و مربی معامله‌گری است؛ او در حوزه روانشناسی معامله‎‌گری و تحلیل تکنیکال فعالیت ویژه‌ای داشته و چندین اندیکاتور و اسیلاتور را خلق کرده است.

معروف‌ترین اندیکاتور بیل ویلیامز چیست؟

معروف‌ترین اندیکاتور ایشان، تمساح است که از سه عضو دهان، فک و لب‌های تمساح تشکیل شده است.

اندیکاتور بیل ویلیامز در چه مواقعی کاربرد دارد؟

این ابزار در زمان‌های ویژه‌ای که احتمال تشکیل روندهای بزرگ وجود دارد، سیگنال‌های مبنی بر شکل گیری روند بزرگ را صادر می‌کند.

 کلام آخر

بر خلاف تصور عموم مردم، اندیکاتور بیل ویلیامز فقط تمساح نیست، بلکه این معامله‌گر باتجربه اندیکاتورهای بیشتری را خلق کرده که هر یک کاربردی مخصوص دارند.

با این حال، اگر تصمیم به استفاده از این اندیکاتور گرفتید، قبل از هرچیز آن را در حساب‌های آزمایشی (Demo Account) مورد بررسی قرار دهید و بی‌گدار به آب نزنید!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx