اندیکاتور Bull & Bear چیست؟

اندیکاتور Bull & Bear

یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار حرفه‌ای، هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش در بازار کریپتو، همیشه به دنبال شاخص‌های فنی با عملکرد خوب است.

شاخص‌های بسیاری برای بررسی روندها و مطالعه الگوهای نموداری و تجزیه و تحلیل وجود دارند؛ اما اغلب معیارها و شاخص‌های موجود، بسیار پیچیده بوده و استفاده از آن‌ها برای سرمایه‌گذاران مبتدی کریپتو، دشوار است.

با استفاده از اندیکاتور Bull & Bear، می‌توانید دید کلی و بهتری از بازار به دست می‌آورید. در این مقاله اطلاعات بیشتری درباره این شاخص کاربردی بدست خواهید آورد.

عناوین مطلب:

اندیکاتور Bull & Bear چیست؟

اندیکاتور Bull & Bear Crypto یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند دیدگاه کلی نسبت به صعودی یا نزولی بودن بازار کریپتوکارنسی به شما ارائه دهد.

در کریپتو، از اصطلاحات بول اند بیر برای توصیف عملکرد بازارها استفاده می‌شود. در اندیکاتور Bull & Bear نیز بول یا گاو به معنای روند صعودی و بیر یا خرس به معنای روند نزولی است.

این شاخص عددی بین 0 تا 100 را نشان می‌دهد که:

  • امتیاز 0 تا 39 به معنی نزولی بودن بازار بوده و بیانگر این است که سرمایه‌گذاران در محدوده ترس قرار دارند.
  • امتیاز 40 تا 59 نشان می‌دهد که بازار خنثی است. در این شرایط ترس و طمع یک‌دیگر را خنثی کرده که نشان از عدم تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد. بنابراین بسته به وضعیت فعلی بازار، روند می‌تواند به هر سمتی پیش‌روی کند.
  • امتیاز 60 تا 100 نشان می‌دهد که بازار صعودی بوده و سرمایه‌گذاران در محدوده طمع قرار گرفته‌اند.

در واقع بدون انجام تحلیل تکنیکال و تنها با کمک این شاخص می‌توان فهمید که بازار در روند نزولی، خنثی یا صعودی قرار دارد.

چرا شاخص بول اند بیر مهم است؟

اکثر سرمایه‌گذاران کریپتو برای دانستن و درک زمان ورود و خروج در بازار، به اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی متکی هستند، اما بعد از مدت زمان کوتاهی، در نهایت بازنده می شوند.

زیرا بسیاری از اینفلوئنسرهای کریپتو خیلی سریع دیدگاه خود را تغییر می‌دهند. همچنین گاهی اوقات تحلیل آن‌ها بر اساس احساسات بازار است. احساساتی که تحلیل تکنیکال آن‌ها را تایید نمی‌کند.

اندیکاتور Bull & Bear، نمایی بی‌طرفانه از بازار را ارائه می‌دهد. همچنین وضعیت فعلی بازار را در 3 سطح ساده (نزولی، خنثی و صعودی) به تصویر می‌کشد.

شاخص Bull & Bear

اندیکاتور Bull & Bear چگونه کار می کند؟

این شاخص هر روز، ورودی‌هایی را از بازار و سایر منابع موجود برای محاسبه مقدار جدید از 0 تا 100 گردآوری می‌کند.

مواردی که در این شاخص تاثیر داده می‌شوند عبارتند از:

  1. حجم معاملات: حجم معاملات 24 ساعت گذشته در صرافی‌ها و بروکرها.
  2. رسانه‌های اجتماعی: تعامل اجتماعی و حجم گفتگو در رسانه‌های اجتماعی در مورد بیت‌کوین و سایر ارزهای محبوب مانند اتریوم و تتر.
  3. جریان ورودی بیت‌کوین و سایر ارزهای محبوب در صرافی‌ها: افزایش ورودی به صرافی‌ها با قطعیت کامل نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در بازار است. همچنین افزایش ورودی به کیف پول‌ها نشان‌دهنده شروع رالی صعودی است.
  4. علاقه به استیبل کوین‌ها: ترند شدن استیبل کوین‌ها و افزایش گفتگو درباره آن‌ها می‌تواند یک شاخص نزولی باشد. وقتی افراد استیبل کوین‌ها را به ارزهایی مانند اتریوم و بیت‌کوین ترجیح می‌دهند؛ یعنی در بازار نزولی قرار دارند و به دنبال فرصت مناسب برای خرید هستند.
  5. تغییر در استیبل کوین‌ها و بیت‌کوین‌های نگهداری شده در صرافی‌ها: در صورتی که دارایی‌های نگهداری و ذخیره شده در صرافی‌ها افزایش یابد و تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان بازار بخواهند دارایی‌های خود را ذخیره کنند (قصد فروش نداشته باشند) و به انباشت بیت‌کوین و سایر دارایی های دیجیتال خود بیفزایند، قیمت آن دارایی افزایش می‌یابد.
  6. شاخص قدرت نسبی بیت‌کوین (RSI): مقادیر 70 یا بالاتر RSI نشان می‌دهد که یک دارایی در حال خرید بیش از حد است و وارد منطقه اشباع شده است. RSI 30 یا کمتر نشان‌دهنده شرایط فروش بیش از حد یا قیمت کمتر نسبت به ارزش است.
  7. شاخص ترس و طمع: شاخص ترس و طمع، مجموعه‌ای از روندهای مختلف و شاخص‌های بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند که آیا شرکت کنندگان در بازار احساس طمع می‌کنند یا ترس. عدد 0 نشان‌دهنده ترس شدید است. در حالی که عدد 100 نشان‌دهنده طمع شدید است. امتیاز 50 نشان می‌دهد که بازار تا حدودی خنثی است.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

آیا می‌توان از این شاخص برای تجزیه و تحلیل بلند مدت استفاده کرد؟

جواب این سوال با قطعیت کامل خیر است؛ زیرا اندیکاتور Bull & Bear در تحلیل بلند مدت چرخه‌های بازار کریپتو، به خوبی کار نمی‌کند.

همچنین این شاخص یک تحلیل کوتاه مدت است که وضعیت فعلی بازار را در یک بازه زمانی 24 ساعته نشان می‌دهد.

در واقع اندیکاتور Bull & Bear به زمان حساس است و تنها می‌تواند برای معامله‌گران کوتاه مدت یا معامله‌گران روزانه  مفید باشد.

همچنین توصیه می‌شود که هرگز به تنهایی با اتکا به این شاخص، در بازار پرنوسان کریپتو سرمایه گذاری نکنید. برای ورود به معامله باید سایر روش‌های تحلیل را نیز چاشنی تصمیم‌گیری خود قرار دهید.

سوالات متداول

اندیکاتور Bull & Bear چیست؟

Bull & Bear یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند دیدگاه کلی نسبت به صعودی یا نزولی بودن بازار کریپتو به شما ارائه دهد. این شاخص عددی بین 0 تا 100 را نشان می‌دهد که امتیاز 0-39 بیانگر نزولی بودن بازار، امتیاز 40-59 به معنی بازار خنثی و امتیاز 60-100 نشان‌دهنده بازار صعودی است.

چرا شاخص بول اند بیر مهم است؟

این شاخص نمایی بی‌طرفانه از بازار را ارائه می‌دهد. همچنین وضعیت فعلی بازار را در 3 سطح ساده (نزولی، خنثی و صعودی) به تصویر می‌کشد که برای مبتدیان کاربرد زیادی دارد.

آیا می‌توان از شاخص برای تجزیه و تحلیل بلند مدت استفاده کرد؟

جواب این سوال با قطعیت کامل خیر است؛ زیرا این اندیکاتور در تحلیل بلند مدت چرخه‌های بازار کریپتو، به خوبی کار نمی‌کند و داده‌های ورودی آن هر 24 ساعت تغییر می‌کنند.

جمع‌بندی

اندیکاتور Bull & Bear کریپتو، روشی ساده برای به دست آوردن یک دید کلی از بازار است.

در این مقاله سعی کردیم این شاخص کاربردی را معرفی کنیم و اطلاعات بیشتری از آن برای شما ارائه کنیم. در صورتی که تازه به بازار کریپتو وارد شده‌اید، استفاده از این اندیکاتور برای شما مفید خواهد بود.

با این حال تکمیل آن با سایر معیارها و شاخص‌ها به شما دید متعادل‌تر و کامل‌تری از بازار می‌دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx