راهنمای کار با اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic Sar)

اندیکاتور پاربولیک سار

همانطور که می‌دانید برای بررسی و تحلیل بازارهای مالی از اندیکاتور استفاده می‌شود. اندیکاتورها توابع ریاضی هستند که به تحلیلگران تکنیکال کمک می‌کنند روند بازار را بررسی کرده و قیمت‌های آینده آن را پیش بینی کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از این اندیکاتورها به نام اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic Sar) آشنا کنیم.

نکات کلیدی

  • اندیکاتور SAR در بازارهایی استفاده می‌شود که روند دارند؛ در نتیجه در بازار ارز دیجیتال و فارکس بسیار قابل استفاده است.
  • هنگامی که روند صعودی است، نقاط اندیکاتور در زیر نمودار قیمت قرار می‌گیرند و هنگامی که روند چارت نزولی است، این نقاط در بالای نمودار قیمت قابل مشاهده هستند.
  • از این اندیکاتور برای تعیین سطوح مقاومت و حمایت، تعیین حد ضرر، مشخص کردن روند و مشخص کردن نقاط بازگشت روند می‌توان استفاده کرد.

اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

اندیکاتور پارابولیک سار یا Parabolic SAR (SAR) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که از استراتژی Stop and Reverse یا توقف و بازگشت سهمی شکل استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

در چارت‌ها این اندیکاتور به صورت نقطه‌ای‌ قابل مشاهده است.

پارابولیک سار زمانی استفاده می‌شود که بازارها روند دارند، هنگامی که روند صعودی است، این نقاط در زیر نمودار قیمت قرار می‌گیرند و هنگامی که روند چارت نزولی است، این نقاط در بالای نمودار قیمت قابل مشاهده هستند.

نکته مهم: اگر بازار روند خاصی نداشته باشد، پارابولیک سار (Parabolic Sar) معمولا خطای زیادی دارد و سیگنال معتبری ارائه نمی‌کند.

فرمول اندیکاتور پارابولیک سار

Parabolic Sar در واقع نقاطی هستند که متناسب با داده‌های سابق بازار بدست آمده‌اند.

مثلا برای پیدا کردن مقدار داده‌های اندیکاتور سار در تایم فریم روزانه، از داده‌های دیروز استفاده می‌شود و برای پیدا کردن داده‌های اندیکاتور پارابولیک سار در فردا، داده‌های امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گفتیم زمانی که بازار صعودی باشد، نقاط SAR زیر نمودار قابل مشاهده‌اند، در این شرایط مقدار آن از سویینگ‌های مینیمم قبلی گرفته می‌شود.

زمانی هم که بازار نزولی باشد، نقاط SAR بالای نمودار دیده می‌شوند و مقادیر آن از سویینگ ماکزیمم قبلی بدست می‌آید. قبلا درباره نحوه صحیح ترید در محدوده معاملاتی (رنج تریدینگ و سویینگ تریدینگ) صحبت کرده‌ایم.

در این اندیکاتور، برای مشخص کردن محل قرار گرفتن نقاط، از بالاترین و پایین‌ترین نقاط در جهت روند که به آنها نقاط افراطی می‌گویند در کنار AF یا ضریب شتاب استفاده می‌کنند.

تحلیلگران AF را تنظیم می‌کنند تا در شرایطی که قیمت برمی‌گردد، حساسیت اندیکاتور کم یا زیاد شود.

در واقع هر چقدر مقدار AF بیشتر باشد، حساسیت اندیکاتور بیشتر می‌شود و هر چقدر مقدار آن کمتر باشد، حساسیت اندیکاتور هم کاهش خواهد یافت.

نکته مهم: وقتی که مقدار AF به کمتر از مقدار پیش فرض آن یعنی 0.02 برسد، سیگنال برگشت روند، دیرتر صادر می‌شوند.

نکات مهم برای استفاده از SAR

  • بهتر است از یک فایل اکسل استفاده کنید تا بتوانید قیمت‌های بالا و پایین، AF، SAR و EP را به شکل دوره‌ای تحلیل و بررسی کنید.
  • از همان ابتدا مقدار AF را روی 0.02 تنظیم کنید و با هر افزایش یا کاهش شدید، مقدار آن را بیشتر کنید. ماکزیمم مقدار بهتر است 0.2 باشد.
  • بهتر است قیمت را در حداقل پنج دوره تحلیل کنید و نوسانات آن را ثبت نمایید.
  • در شرایط که روند صعودی است، با استفاده از مینیمم قیمت آن پنج دوره برای دادن مقدار به SAR استفاده کنید و به همین ترتیب اگر روند نزولی باشد، از ماکزیمم قیمت آن در پنج دوره استفاده کنید.

موارد گفته شده صرفا برای آشنایی با روش‌های تحلیل SAR است و اگر از نرم‌ افزارها استفاده می‌کنید، به طور خودکار می‌توانید از محاسبات اندیکاتور استفاده کرده و این مقادیر را در تنظیمات اندیکاتور جای‌گذاری کنید.

افزودن اندیکاتور SAR به نمودار

برای استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار در متاتریدر، ابتدا باید آن را به نمودار اضافه کنید. برای اضافه کردن آن لازم است مطابق تصویر زیر عمل کنید:

اندیکاتور پارابولیک سار

بهترین بازار برای اندیکاتور SAR

همان طور که گفتیم، این اندیکاتور در بازارهای دارای روند کاربرد دارد و اگر بازار ساید یا مواج باشد، ممکن است سیگنال‌هایی که می‌دهد دارای خطا باشند.

Parabolic Sar در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس که ساختار روندی دارند یک اندیکاتور مناسب برای تحلیلگران تکنیکال است.

کاربردهای اندیکاتور پارابولیک سار

برای کسانی که تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند و نوسانگیری می‌کنند، اندیکاتور پارابولیک سار کاربردهای متفاوتی دارد. که در زیر آنها را شرح می‌دهیم:

استفاده از پارابولیک سار به عنوان مقاومت و حمایت

از اندیکاتور پارابولیک سار می‌توان به عنوان سطوح مقاومت و حمایت استفاده کرد.

در شرایطی که اندیکاتور زیر نمودار باشد، به عنوان سطح حمایت استفاده می‌شود و اگر بالای نمودار باشد، به عنوان سطح مقاومت بکار برده می‌شود.

مشخص کردن حد ضرر

از SAR می‌توان برای تعیین حد ضرر استفاده کرد. در واقع زمانی که نقاط پارابولیک سار در روند صعودی زیر قیمت قرار دارند، نخستین نقطه زیر نمودار به عنوان حد ضرر خواهد بود.

مشخص کردن روند و نقاط بازگشت روند

همان طور که گفتیم زمانی که نقاط اندیکاتور بالای نمودار باشند، نشان دهنده روند نزولی است و زمانی که زیر آن قرار داشته باشند، بیانگر روند صعودی بازار است.

اگر SAR به سمت مقابل قیمت حرکت کند، نشان دهنده سیگنال جدیدی برای خرید یا فروش است؛ یعنی اگر نقاط از بالای نمودار قیمت به زیر آن منتقل شوند، سیگنال خرید را نشان می‌دهد.

همچنین زمانی که این شرایط برعکس باشد، یعنی نقاط از زیرقیمت به بالای آن بیایند، نشان دهنده سیگنال فروش است.

parabolic sar strategy

مزایا و معایب اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتور SAR در بازاری که روندی نیست سیگنال اشتباه صادر می‌کند در نتیجه در این بازارها به تنهایی نمی‌توان از پارابولیک سار استفاده کرد؛ زیرا باعث ضرر می‌شود.

با این حال، این اندیکاتور در هنگام تغییرات جهت قیمت، واکنش سریعی نشان می‌دهد که همین نکته به تحلیلگر در خارج شدن از حد ضرر کمک می‌کند.

سوالات متداول

اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

 اندیکاتور پارابولیک سار یا Parabolic SAR (SAR) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که از استراتژی stop and reverse یا توقف و بازگشت سهمی شکل استفاده می‌کند. در چارت‌ها این اندیکاتور به صورت نقطه‌ای‌ قابل مشاهده است.

چه زمانی بهتر است از این اندیکاتور استفاده کرد؟

اندیکاتور SAR در بازاری که روندی نیست سیگنال اشتباه صادر می‌کند در نتیجه در این بازارها به تنهایی نمی‌توان از پارابولیک سار استفاده کرد؛ زیرا باعث ضرر می‌شود.

اندیکاتور SAR برای تعیین چه مواردی کاربرد دارد؟

از این اندیکاتور برای تعیین سطوح مقاومت و حمایت، تعیین حد ضرر، مشخص کردن روند و مشخص کردن نقاط بازگشت روند می‌توان استفاده کرد.

سخن پایانی

اندیکاتور SAR یک اندیکاتور کاربردی در تحلیل تکنیکال است که می‌تواند به نوسانگران و تحلیلگران بازار کمک کند. با کمک این اندیکاتور می‌توان سیگنال‌های قابل قبولی بدست آورد و از ضرر و زیان هم جلوگیری کرد.

در نهایت باید گفت SAR در بازارهای روندی کاربرد بیشتری دارد. در این مقاله سعی کردیم اندیکاتور پارابولیک سار را به طور کامل توضیح دهیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx