اندیکاتور کانال دونچیان (Donchain) و نحوه معامله با آن

کانال دونچیان

در دنیای تحلیل تکنیکال به ندرت می‌توان اندیکاتوری را پیدا کرد که به تنهایی نوسانات تاریخی را نشان دهد، سیگنال تغییر روند تولید کند و نواحی اشباع خرید و فروش را مشخص کند.

کانال دونچیان (Donchian channel) یک اندیکاتور کمتر شناخته‌شده است که در تشخیص صعودی یا نزولی بودن روند غالب بازار به معامله‌گران روزانه کمک می‌کند.

این اندیکاتور همچنین با شناسایی نواحی اشباع خرید و اشباع فروش نقاط ورود به معاملات و خروج از آن‌ها را به معامله‌گر می‌دهد.

عناوین مطلب:

در این آموزش اندیکاتور دونچیان مطالب جالبی از جمله چند استراتژی کانال دونچیان را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  • کانال‌های دونچیان یک اندیکاتور کانال شکل برای دنبال کردن روندهای قیمت است.
  • کانال دونچیان از دو باند بالایی و پایینی تشکیل شده که در دو طرف یک خط میانی قرار می‌گیرند و رالی‌های نزولی و صعودی، یا برگشت‌های نزولی و صعودی را شناسایی می‌کنند.
  • بهترین کارایی کانال دونچیان زمانی است که تریدر بتواند روندها و شکست‌های قیمت را در مراحل ابتدایی آن‌ها تشخیص دهند.
  • باند بالایی از بالاترین سقف در n دوره آخر محاسبه می‌شود، باند پایینی از پایین‌ترین کف در n دوره آخر محاسبه می‌شود، خط میانی میانگین باند بالایی فعلی و باند پایینی فعلی است.

کانال دونچیان (Donchian) چیست؟

کانال دونچیان یک اندیکاتور کانال در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران از آن برای شناسایی شکست‌ها و اصلاح‌های احتمالی قیمت استفاده می‌کنند.

تریدرها از کانال دونچیان معمولاً در نمودارهای کندل استیک بیشتر از نمودارهای خطی استفاده می‌کنند، تا اطلاعات ارائه‌شده توسط کانال را به وضوح دریافت کنند و به سرعت از سیگنال‌های معاملاتی این اندیکاتور استفاده کنند.

دلیل برتری نمودار کندل استیک این است که کندل‌ها می‌توانند قیمت‌های باز شدن و بسته شدن و حداکثر و حداقل قیمت هر بازه زمانی معاملاتی را به وضوح نمایش دهند که این اطلاعات بسیار مهمی در تعیین صحت پیش‌بینی‌های کانال دونچیان به تریدر می‌دهد.

خود کانال از یک باند بالایی و یک باند پایینی تشکیل شده است که در دو طرف یک خط میانی که میانگین این دو باند است قرار می‌گیرند.

در شکل زیر نحوه نمایش کانال دونچیان در نمودار کندل استیک قیمت را مشاهده می‌کنید:

کانال دونچیان در نمودار
اندیکاتور کانال دونچیان در نمودار کندل استیک

نحوه کار کانال دونچیان

نحوه عملکرد اندیکاتور کانال‌های Donciahn به این صورت است که سه باند آن مومنتوم فعلی بازار را نشان می‌دهند.

باند بالایی نشان دهنده بالاترین سقف دوره قبل، باند پایینی نشان دهنده پایین‌ترین کف دوره قبل، و باند میانی نشان دهنده میانگین سقف فعلی و کف فعلی آن دوره معاملاتی است.

معامله‌گران از کانال دونچیان برای اندازه‌گیری مومنتوم بازار استفاده می‌کنند و از سیگنال‌های ارائه‌شده توسط کانال برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ یا شورت استفاده می‌کنند.

نحوه کار
کانال دونچیان نشان‌دهنده سوئینگ‌های سقف و کف است.

اگر قیمت دارایی در اطراف خط میانی و بدون انحراف شدید به سمت باند بالایی یا پایینی در نوسان باشد، در این صورت قیمت نوسان کمی دارد و احتمالاً فاقد روند صعودی یا نزولی است.

اما، اگر قیمت به سمت باند بالایی حرکت کند، معامله‌گران می‌توانند از این اطلاعات برای باز کردن موقعیت خرید و کسب سود از افزایش قیمت دارایی استفاده کنند.

در مقابل، اگر قیمت در حال حاضر به سمت باند پایینی در حال حرکت است، معامله‌گر می‌تواند به دنبال کسب سود از کاهش قیمت باشد و پوزیشن‌های شورت باز کند.

نحوه محاسبه کانال دونچیان

برای محاسبه کانال دونچیان، باید نحوه محاسبه باند بالایی، باند پایینی و خط میانی به طور جداگانه را یاد بگیرید.

این کار معمولاً ضروری نیست زیرا اکثر پلتفرم‌های معاملاتی کانال دونچیان را به صورت خودکار برای شما محاسبه می‌کنند.

با این حال، اگر بخواهید خودتان باندها را محاسبه کنید، می‌توانید با استفاده از این فرمول این کار را انجام دهید:

  • باند بالایی: بالاترین سقف در n دوره قبلی
  • باند پایینی: پایین‌ترین کف در n دوره قبلی
  • خط میانی: ((باند بالایی – باند پایینی)) ÷ 2)

در این معادله، n بسته به تایم فریمی که می‌خواهید کانال را در آن محاسبه کنید تعداد دقیقه، ساعت، روز یا ماه است.

منظور از دوره، تعداد تایم فریم‌های استفاده شده در n است. اکثر معامله‌گران از 20 روز به عنوان نقطه مرجع خود برای محاسبه کانال دونچیان استفاده می‌کنند.

نحوه معامله با استفاده از کانال دونچیان

بسیاری از معامله‌گران از خط میانی کانال دونچیان به عنوان سیگنال باز کردن یا بستن معامله استفاده می‌کنند.

به طور کلی، اگر قیمت بالاتر از خط میانی بالاتر رود، معامله‌گران موقعیت خرید باز می‌کنند. اگر قیمت به زیر خط میانی برود، معامله‌گران موقعیت فروش باز می‌کنند.

معامله‌گران تا زمانی که قیمت دارایی به باند بالایی برسد، معامله خرید را نخواهند بست. هنگامی که قیمت به باند بالایی می‌رسد، تریدر باید یکی از دو کار زیر را انجام دهد:

اگر قیمت به باند بالایی برسد، اما از آن عبور نکند – یعنی شکست یا بریک آوت رخ ندهد – بسیاری از معامله‌گران معامله خرید خود را بسته و با این انتظار که روند صعودی تغییر جهت داده و قیمت به سمت خط میانی باز می‌گردد، پوزیشن‌های شورت باز می‌کنند.

اما اگر قیمت باند بالایی را بشکند، این می‌تواند نشانه یک رالی صعودی باشد که در آن قیمت دارایی می‌تواند برای یک دوره دیگر به صعود خود ادامه دهد.

در این صورت، بسیاری از معامله‌گران پوزیشن‌های خرید خود را باز نگه می‌دارند. تریدرها معمولاً این کار را فقط در صورتی انجام می‌دهند که قیمت به طور مداوم بالای باند بالایی بسته شود.

هنگام انجام معامله با کانال دونچیان، استفاده از سفارش‌های حد ضرر می‌تواند جلوی ضرر ناشی از تغییر روند را بگیرد.

صعودی
ورود به معامله به کمک کانال دونچیان در روند صعودی

از طرف دیگر، تریدرها می‌توانند از کانال دونچیان در روند نزولی استفاده کنند. مجدداً، زمانی که قیمت دارایی از بالای خط میانی به زیر آن رسید، تریدر به دنبال باز کردن پوزیشن شورت خواهد بود.

در این حالت هم تریدرها تا زمانی که قیمت به باند پایینی برسد در پوزیشن شورت خواهند ماند. با رسیدن قیمت به باند پایینی، تریدرها دوباره باید یک تصمیم مهم بگیرد:

اگر قیمت به باند پایینی برخورد کرد اما زیر آن بسته نشد، می‌تواند نشانه‌ این باشد که تریدر باید پوزیشن شورت خود را بسته و به فکر باز کردن پوزیشن لانگ باشد چرا که امکان دارد روند نزولی به پایان رسیده و قیمت به سمت خط میانی برگردد.

اما اگر قیمت دارایی در زیر باند پایینی بسته شود، معامله‌گر می‌تواند برای کسب سود بیشتر از ادامه ریزش قیمت در پوزیشن شورت خودش بماند.

بسیاری از تریدرها به منظور جلوگیری از افتادن در تله شکست‌های جعلی منتظر می‌مانند تا حداقل دو کندل زیر باند پایینی بسته شود.

همچنین، قرار دادن حد ضرر در نقطه مناسب برای جلوگیری از ضرر ناشی از تغییر ناگهانی جهت روند ضروری است.

نزولی
انجام معامله شورت به کمک کانال دونچیان در روند نزولی

استراتژی‌های معاملاتی کانال دونچیان

فراموش نکنید که فارغ از نوع استراتژی معاملاتی، همیشه باید سیگنال‌های تولید شده توسط کانال دونچیان را با اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکال دیگر تأیید کنید.

البته، استفاده از این اندیکاتور به تنهایی هم مانند هر ابزار تکنیکال دیگری منجر به خطاهای زیادی می‌شود. اما اگر آن را همراه با اسیلاتورها یا سایر اندیکاتورها استفاده کنید، نتایج قابل قبولی خواهید گرفت.

در زیر چند استراتژی معاملاتی شامل استفاده از کانال‌های دونچیان برای تشخیص شکست‌ها، برگشت‌ها و پولبک‌های قیمت را بررسی می‌کنیم:

توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید: آموزش استفاده از استراتژی کانال در معاملات

1. استراتژی معاملاتی شکست (بریک آوت)

کانال دونچیان یک اندیکاتور دنبال کننده روند است. باندهای این اندیکاتور اساساً خطوط شکست هستند. برای اجرای این استراتژی باید رفتار قیمت در اطراف خطوط بالایی و پایینی اندیکاتور را زیر نظر داشته باشید.

این استراتژی زمانی مؤثرتر است که آن را در تایم فریم‌های کوتاه یا میان مدت استفاده کنید.

در حالت کلی، معامله‌گران می‌توانند زمانی که قیمت در نزدیکی باند بالایی اندیکاتور حرکت می‌کند، پوزیشن لانگ و زمانی که قیمت نزدیک به باند پایینی است، پوزیشن شورت یا فروش باز کنند.

تریدرها برای اجرای این استراتژی ابتدا باید روند موجود را شناسایی کنند. سپس به محض اینکه ببینند قیمت به باند پایینی/بالایی می‌رسد، معامله فروش یا خرید را باز می‌کنند.

در اینجا هدف کسب سود از شکست احتمالی قیمت در آینده نزدیک است. به خاطر داشته باشید که مرز باریکی بین پولبک و رسیدن قیمت به باند پایینی/بالایی وجود دارد.

اگر قیمت نشانه‌هایی از حرکت در جهت مخالف (به سمت باند میانی) نشان ندهد، احتمال شکست وجود دارد.

رسیدن قیمت به هر یک از باندها به صورت مکرر نشان می‌دهد که دارایی برای مدت طولانی در سقف یا کف خود معامله شده است.

شکست باند بالایی یک سیگنال صعودی و فرصت خوبی برای باز کردن پوزیشن لانگ محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، شکست باند پایینی یک سیگنال نزولی و فرصتی برای ثبت سفارش فروش برای کسب سود از کاهش قیمت است.

2. زمان ورود به معامله در استراتژی شکست

اما قبل از اینکه وارد معامله شویم چقدر باید صبر کنیم؟ معامله‌گران به این اتفاق نظر رسیده‌اند که اگر حداقل دو کندل متوالی باندها را لمس کنند کافی است تا سیگنال را موثق در نظر گرفت و تریدر وارد معامله شود.

پس از بریک آوت قیمت، معامله‌گر مطمئن می‌شود که قیمت وارد یک روند صعودی یا نزولی پایدار شده و می‌تواند تا زمانی که هدف سودش برسد یا تغییر روند را شناسایی کند، روند را دنبال کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که اندیکاتور Donchian Channels اغلب سیگنال‌های شکست جعلی تولید می‌کند. برای اینکه در تله این شکست‌ها نیفتید حتماً منتظر بمانید تا کندل‌های قیمت به طور مداوم بالا یا پایین باند بالایی یا پایینی بسته شود.

برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید از کانال دونچیان در کنار اندیکاتور ADX استفاده کنید.

ADX به عنوان اندیکاتوری که قدرت روند را اندازه می‌گیرد می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید آیا شکست و فرصت معاملاتی به وجود آمده معتبر هستند یا خیر.

3. استراتژی معاملاتی برگشت روند

توجه به باند میانی اندیکاتور برای موفقیت این استراتژی ضروری است.

معامله‌گران می‌توانند با شناسایی برگشت‌های احتمالی در آینده نزدیک از معاملات خارج شده و معاملات جدید را زودتر باز کنند تا بتوانند از فرصت‌های سودآور نهایت استفاده را بکنند.

در این استراتژی باید صبر کنید تا قیمت تغییر جهت دهد. زمانی که قیمت به صورت پایدار در جهت مخالف حرکت کرد، بسته به استراتژی شخصی‌تان، می‌توانید وارد پوزیشن لانگ یا شورت شوید.

در این استراتژی نکته مهم این است که بفهمیم چه زمانی می‌توان حرکت قیمت را «پایدار» در نظر بگیریم.

معمولاً وقتی قیمت از باند میانی به طرف پایین حرکت می‌کند، می‌توان آن را سیگنال خوبی برای باز کردن پوزیشن شورت در نظر گرفت.

از طرف دیگر، عبور قیمت به بالای خط میانی نشان دهنده صعودی شدن قیمت و فرصتی برای باز کردن پوزیشن لانگ است.

در این استراتژی پوزیشن‌ها را معمولاً زمانی باید بست که قیمت به باندها می‌رسد اما نمی‌تواند آن‌ها را بشکند.

اگر شکست رخ دهد آنگاه می‌توان گفت یک روند صعودی/نزولی قوی شکل گرفته و معامله‌گر می‌تواند در جهت شکست وارد معامله شود.

نحوه استفاده از استراتژی معاملاتی برگشت روند با کانال دونچیان به این صورت است که باید منتظر تریگر معامله بمانید و صرفاً بر اساس پیش‌بینی خودتان وارد معامله نشوید.

بهتر است که سیگنال معاملاتی را با یک اندیکاتور دیگر تأیید کنید. پس از آن‌که مطمئن شدید که قیمت در آستانه تغییر جهت است می‌توانید معامله خود را انجام دهید. بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

4. استراتژی معاملاتی پولبک یا اصلاح قیمت

این استراتژی کوتاه مدت است و نشان دهنده جهت روند در بلندمدت نیست.

برای اجرای دقیق استراتژی پولبک باید به طور مداوم خط میانی را زیر نظر داشته باشید؛ زیرا این خط نقش مهمی در شناسایی صحیح سیگنال‌های خرید و فروش دارد.

اگر مشاهده کردید که قیمت به باند بالایی می‌رسد، اما نمی‌تواند آن را بشکند، می‌توانید معامله فروش باز کنید؛ زیرا قیمت احتمالاً به خط میانی باز می‌گردد.

در مقابل، اگر قیمت پس از برخورد به باند پایینی به سمت بالا بازگردد، می‌توانید موقعیت خرید باز کنید زیرا انتظار می‌رود حرکت صعودی تا خط میانی ادامه پیدا کند.

برگشت روند
تولید سیگنال‌های لانگ و شورت در استراتژی پولبک

شما می‌توانید پوزیشن خود را تا زمانی که قیمت به باند مخالف برسد باز نگه دارید.

اگر قیمت توانست باند مخالف را بشکند و حداقل دو کندل آن در زیر یا بالای آن بسته شود، می‌توانید همچنان در معامله بمانید و از شکست قیمت کسب سود کنید.

اما اگر شکست رخ ندهد، انتظار می‌رود که قیمت دوباره پولبک کند، به همین دلیل بهترین کار خارج شدن از معامله است.

این استراتژی برای شناسایی نقاط ورود بهینه در هنگام روند دار بودن بازار مناسب است. دلیل آن این است که زمانی که قیمت روند رو به رشدی دارد، بهترین لحظه برای باز کردن پوزیشن معمولاً درست پس از پولبک قیمت است.

کانال دونچیان در ترکیب با یک اسیلاتور مانند RSI در بازارهای رنج بهترین کارایی را دارد. با ترکیب این دو اندیکاتور می‌توانید با اطمینان بیشتری بگویید که قیمت واقعاً وارد ناحیه اشباع خرید/اشباع فروش شده است یا خیر.

سؤالات متداول

اندیکاتور کانال Donchian در تحلیل تکنیکال چیست؟

تریدرها از اندیکاتور دونچیان برای شناسایی نوسانات، شکست‌ها و شرایط احتمالی اشباع خرید/فروش قیمت دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند. کانال دونچیان از دو باند متحرک که نشان‌دهنده بالاترین سقف و پایین‌ترین کف قیمت در n دوره هستند و یک خط میانگی که میانگین این دو باند است تشکیل شده است.

کانال‌های دونچیان چه اطلاعات مهمی در مورد قیمت به ما می‌دهد؟

کانال دونچیان یکی از اندیکاتورهای کاربردی تکنیکال برای ارزیابی نوسانات بازار است.

چگونه می‌توان رالی‌های صعودی را از طریق اندیکاتور Donchain پیدا کرد؟

برای تشخیص رالی‌های نزولی و صعودی یا برگشت‌های نزولی و صعودی باید به رفتار قیمت در نزدیکی باندهای بالایی و پایینی و خط میانی توجه کنید.

سخن پایانی

در بیشتر موارد، از اندیکاتور کانال دونچیان برای پی بردن به تغییرات احتمالی در نوسانات قیمت استفاده می‌شود.

کانال دونچیان زمانی بهترین کارایی را دارد که قیمت به‌قدری نوسان کند که به نواحی اشباع خرید یا اشباع فروش نزدیک شود. در این صورت، این اندیکاتور شروع روندهای جدید را در ابتدای شکل‌گیری به تریدرها هشدار می‌دهد.

در استراتژی‌های معاملاتی صعودی کانال دونچیان معامله‌گران می‌توانند با بررسی رفتار قیمت در زمان رسیدن به باند پایینی به فکر باز کردن پوزیشن در جهت حرکت قیمت یا کسب سود از برگشت قیمت باشند.

در مقابل، زمانی که قیمت به باند بالایی می‌رسد، رفتار قیمت می‌تواند نشانه شکست و ادامه روند صعودی یا اتمام روند صعودی و سیگنالی برای باز کردن معاملات شورت باشد.

در پایان گفتنی است که از اندیکاتور کانال دونچیان باید همیشه در ترکیب با یک اسیلاتور استفاده کنید تا سیگنال‌های معتبرتری دریافت کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx