نحوه استفاده از اندیکاتور ADX؛ بهترین ابزار برای اندازه‌گیری قدرت روند!

اندیکاتور ADX

معامله کردن در جهت روندهای قوی باعث کاهش ریسک و افزایش ظرفیت سود می‌شود. معامله‌گران از اندیکاتور ADX برای شناسایی زمان‌هایی که قیمت دارای روند قدرتمند است استفاده می‌کنند.

در بسیاری از موارد، ADX بهترین اندیکاتور روند محسوب می‌شود.

به‌هرحال، شاید روند دوست شما باشد، اما مطمئناً اول باید قدرت آن‌ها را شناسایی کنید. در این مقاله، ارزش استفاده از اندیکاتور ADX به عنوان شاخص قدرت روند را بررسی خواهیم کرد.

عناوین مطلب:

اندیکاتور ADX چیست؟

ازاندیکاتور ADX برای نشان دادن قدرت روند به صورت کمّی استفاده می‌شود.

محاسبات ADX بر اساس یک میانگین متحرک بازه‌ای از دامنه قیمت در یک دوره زمانی معین است. دوره زمانی پیش‌فرض در تنظیمات این اندیکاتور 14 است، اگرچه می‌توان از دوره‌های زمانی دیگر استفاده کرد.

اندیکاتور ADX به صورت یک خط روی نمودار قیمت اضافه می‌شود و بین اعداد صفر و 100 نوسان می‌کند. یکی از ویژگی‌های ADX غیر جهت‌دار بودن آن است؛ به این معنی که فارغ از صعودی یا نزولی بودن قیمت، قدرت روند را ثبت می‌کند.

این اندیکاتور معمولاً در بین دو خط جهت‌دار (DMI) که ADX با آن‌ها سنجیده می‌شود رسم می‌شود (در زیر نشان داده شده است):

اندیکاتور قدرت روند
اندیکاتور ADX جهت‌دار نیست و قدرت روند را هم در روند صعودی و هم نزولی می‌سنجد.
  • هنگامی‌که DMI+ بالاتر از DMI- است، قیمت در حال افزایش است و ADX در حال اندازه‌گیری قدرت روند صعودی است.
  • هنگامی که DMI- بالاتر از DMI+ باشد، قیمت در حال کاهش است و ADX در حال اندازه‌گیری قدرت روند نزولی است.

نمودار بالا نمونه‌ای از یک روند صعودی است که تبدیل به روند نزولی می‌شود. به افزایش مقدار ADX در طول روند صعودی، زمانی که DMI+ بالاتر از DMI- بود، توجه کنید. هنگامی که قیمت تغییر جهت می‌دهد، DMI- خط DMI+ را به سمت بالا قطع می‌کند و خط ADX دوباره بالا رفته و قدرت روند نزولی را اندازه‌گیری می‌کند.

ADX، قدرت روند را با یک عدد نشان می‌دهد!

مقادیر اندیکاتور ADX به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای قوی و سودآور را شناسایی کرده و در راستای آن‌ها وارد معامله شوند.

بسیاری از معامله‌گران با رسیدن خط ADX به بالای عدد 25 استدلال می‌کنند که روند به اندازه کافی قوی است و می‌توان در این شرایط از استراتژی‌های معاملاتی دنبال کننده روند برای ورود به معامله استفاده کرد.

برعکس، زمانی که خط ADX در زیر عدد 25 باشد، بسیاری از معامله‌گران دیگر به سراغ استراتژی‌های معاملاتی دنبال کننده روند نمی‌روند.

مقدار ADX

قدرت روند

0 تا 25

بدون روند یا روند ضعیف

25 تا 50

روند قوی

50 تا 75

روند خیلی قوی

75 تا 100

روند شدیداً قوی

کم بودن مقدار ADX معمولاً نشانه قرار گرفتن قیمت در مرحله تجمیع یا توزیع است.

هنگامی که ADX به اندازه بیش از 30 کندل یا میله قیمتی زیر عدد 25 باشد، قیمت وارد شرایط رنج (خنثی) شده است و شناسایی الگوهای قیمت اغلب راحت‌تر می‌شود. سپس قیمت بین سطوح مقاومت و حمایت بالا و پایین می‌کند تا به ترتیب عرضه و تقاضا را در بازار جذب کند.

قیمت در نهایت از شرایط ADX پایین به یک روند تبدیل خواهد شد. در نمودار زیر، قیمت از یک کانال قیمت با ADX ضعیف خارج شده و وارد یک روند صعودی با ADX قوی می‌شود.

مقادیر
می‌توان گفت به‌طور کلی، وقتی ADX زیر 25 باشد، قیمت وارد محدوده رنج می‌شود. هنگامی که ADX به بالای 25 می‌رسد، قیمت رونددار می‌شود.

جهت خط ADX برای تفسیر قدرت روند مهم است. هنگامی که شیب مثبت خط ADX در حال افزایش است، نشان دهنده افزایش قدرت روند است و قیمت در جهت روند حرکت می‌کند.

هنگامی که جهت خط اندیکاتور رو به پایین است، به معنای کاهش قدرت روند است و قیمت وارد دوره اصلاح یا تثبیت می‌شود.

الگوی فنجان و دسته
کم بودن مقدار ADX منجر به تشکیل الگوهای قیمت می‌شود. در این نمودار شاهد شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته هستیم که با افزایش ADX به بالای 25، روند صعودی را شروع می‌کند.

یک تصور غلط رایج بین تحلیلگران این است که حرکت خط ADX به سمت پایین به معنای تغییر جهت روند است. شیب منفی خط ADX فقط به این معنی است که قدرت روند در حال ضعیف شدن است، اما معمولاً به معنای تغییر جهت روند نیست، مگر اینکه قیمت به یک سقف مهم رسیده باشد.

تا زمانی که ADX بالای 25 باشد، بهتر است خط ADX نزولی را صرفاً به عنوان «دارای قدرت کمتر» تفسیر کنید (به نمودار زیر توجه کنید):

اوج ها
وقتی ADX زیر 25 باشد، روند ضعیف است. وقتی ADX بالای 25 و در حال افزایش باشد، روند قوی است. هنگامی که ADX بالای 25 و نزولی باشد، قدرت روند کمتر است.

اندازه‌گیری مومنتوم (شتاب) روند با ADX

اندیکاتور ADX هم مومنتوم روند کلی را به صورت بصری نمایش می‌دهد. اندیکاتور ADX به وضوح نشان می‌دهد که مومنتوم روند در حال افزایش یا کاهش است.

مومنتوم سرعت حرکت قیمت است. شکل‌گیری مجموعه‌ای از اوج‌های افزایشی ADX به این معنی است که مومنتوم روند در حال افزایش است. در سوی مقابل، چند اوج نزولی ADX به معنی کاهش تدریجی مومنتوم روند است.

قرار داشتن یک اوج ADX بالای عدد 25 قوی در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر نسبت به اوج‌های قبلی پایین‌تر باشد. در روند صعودی، قیمت همچنان می‌تواند با کاهش شتاب ADX افزایش یابد، زیرا میزان عرضه در سطوح بالاتر قیمت با پیشرفت روند کاهش می‌یابد (به نمودار زیر توجه کنید):

کوچکتر شدن اوج ها
اوج‌های ADX بالای 25 هستند اما به تدریج کوچکتر می‌شوند. روند در حال از دست دادن مومنتوم است اما روند صعودی پا بر جاست.

تریدر با دانستن اینکه چه زمانی مومنتوم روند در حال افزایش است، با اطمینان بیشتر می‌تواند به جای خارج شدن زودهنگام از معاملات سودده تا پایان روند در معاملات خود بماند و حداکثر سود را کسب کند.

با این حال، شکل‌گیری چند اوج نزولی ADX هشداری مبنی بر احتمال تغییر روند و لزوم مدیریت ریسک است. تریدرها بهترین تصمیم‌های معاملاتی را بر اساس سیگنال‌های عینی می‌گیرند، نه احساسات.

بیشتر بخوانید: اندازه‌گیری قدرت حرکت بازار با سیستم معاملاتی ACD!

اندیکاتور ADX همچنین می‌تواند واگرایی مومنتوم را نشان دهد. زمانی که قیمت یک سقف بالاتر تشکیل می‌دهد اما در همان زمان ADX نتواند یک سقف بالاتر ثبت کند، اصطلاحاً می‌گوییم بین قیمت و اندیکاتور واگرایی منفی یا عدم تأیید وجود دارد.

به طور کلی، نمی‌توان گفت که واگرایی سیگنال برگشت قیمت است، بلکه هشداری است مبنی بر اینکه مومنتوم روند در حال تغییر است. در این شرایط شاید بهتر باشد که حد ضررتان را خیلی نزدیک قرار دهید یا با سود جزئی از بازار خارج شوید.

هر زمانی که وضعیت روند تغییر کند، به این معنی است که تریدر باید ریسک معامله‌اش را ارزیابی و/یا مدیریت کند. واگرایی می‌تواند منجر به ادامه، تثبیت، اصلاح یا تغییر جهت روند شود (به نمودار زیر توجه کنید):

واگرایی
قیمت یک سقف بالاتر تشکیل می‌دهد در حالی که در ADX یک سقف پایین‌تر تشکیل شده است. در این نمونه، واگرایی منفی منجر به تغییر جهت روند شده است.

نحوه تفسیر اندیکاتور ADX به صورت خلاصه

  • توصیه می‌شود که وقتی خط ADX بالای عدد 25 باشد، روند قوی است و رفتن خط اندیکاتور به زیر عدد 20 به معنای عدم وجود روند است.
  • هنگامی که خط ADX از مقادیر زیاد قبلی کاهش پیدا می‌کند، ممکن است به معنی رو به پایان بودن روند باشد. شاید بهتر باشد در این شرایط جوانب دیگر را بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا لازم است پوزیشن‌های بازتان را ببندید یا خیر.
  • اگر عدد ADX در حال کاهش باشد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که قدرت بازار در حال کاهش است و روند فعلی در حال تضعیف است. در شرایط تغییر جهت روند شاید بهتر باشد از ورود به معاملات بر اساس سیستم‌های تعقیب روند خودداری کنید.
  • اگر ADX پس از مدت طولانی ماندن در محدوده‌های پایین، 4 یا 5 واحد افزایش یابد (مثلاً از 15 به 20 برسد)، ممکن است سیگنالی برای ورود به معامله در جهت روند فعلی باشد.
  • اگر عدد ADX در حال افزایش باشد، یعنی روند قیمت در حال قدرت گرفتن است. مقدار ADX متناسب با شیب روند است. شیب خط ADX متناسب با شتاب حرکت قیمت (شیب روند تغییر) افزایش پیدا می‌کند. اگر روند قیمت دارای شیب ثابت باشد، مقدار ADX تمایل به کاهش سرعت دارد.

استراتژی‌های معامله با ADX

قیمت مهم‌ترین سیگنال در نمودار است. برای تحلیل بازار، ابتدا به رفتار قیمت یا پرایس اکشن (Price Action) توجه کنید و سپس ADX را با توجه به پرایس اکشن تفسیر کنید.

هر اندیکاتوری که استفاده می‌کنید باید اطلاعاتی را به شما بدهد که قیمت به تنهایی نمی‌تواند به راحتی به شما بگوید. به عنوان مثال، بهترین روندها پس از قرار گرفتن در محدوده‌های رنج شکل می‌گیرند.

شکست قیمت یا برِیک آوت از یک محدوده زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین قدرت خریداران و فروشندگان بر هم بخورد و میزان عرضه یا تقاضا بر دیگری غلبه کند. مهم نیست که عرضه بیشتر از تقاضا باشد یا برعکس، اختلاف میان این دو است که موجب شکل‌گیری حرکت قیمت می‌شود.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

تشخیص شکست‌ها کار سختی نیست، اما در بیشتر موارد شکست‌ها به حرکت خود ادامه نمی‌دهند یا در نهایت تبدیل به تله معاملاتی می‌شوند. با این حال، به کمک ADX می‌توان فهمید که آیا شکست معتبر است یا خیر.

برای این کار باید به این اندیکاتور نگاه کنید و ببینید آیا نشان می‌دهد روند به اندازه کافی قوی است که پس از شکست به حرکت خود ادامه دهد یا خیر. وقتی مقدار خط ADX از زیر 25 به بالای 25 می‌رسد، به این معنی است که قیمت به اندازه کافی قوی است که به حرکت در جهت شکست ادامه دهد.

اندیکاتور ADX؛ ابزاری قدرتمند برای شناسایی محدوده‌های رنج!

برعکس حالت قبل، اغلب به سختی می‌توان وارد شدن قیمت از روند به محدوده رنج را تشخیص داد.

قیمت زمانی وارد محدود رنج می‌شود که مقدار ADX از بالای 25 به زیر 25 برسد. در محدوده‌های رنج، قیمت بین یک سطح حمایت و یک سطح مقاومت در نوسان است و می‌توان گفت که خریداران و فروشندگان در مورد قیمت فعلی به توافق رسیده‌اند. مقدار ADX تا زمانی که تعادل عرضه و تقاضا دوباره بر هم بخورد، زیر 25 خواهد ماند.

از ترکیب ADX با قیمت می‌توان سیگنال‌های معاملاتی بسیار خوبی دریافت کرد. برای این کار ابتدا به کمک ADX مطمئن شوید که بازار دارای روند است و سپس با استفاده از استراتژی معاملاتی مناسب نقاط ورود به معامله را شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از اندیکاتورها برای ایجاد استراتژی معاملاتی استفاده کنیم؟

در شرایط صعودی یا نزولی، نقاط ورودی را می‌توان در پولبک‌ها و در جهت روند پیدا کرد. استفاده از استراتژی‌های تعقیب کننده روند در محدوده‌های رنج مناسب نیست. با این حال، می‌توان در تغییر جهت روند در حمایت‌ها وارد معاملات (لانگ) و در مقاومت‌ها معاملات (شورت) شد.

همچنین می‌توان از کراس‌ اوورها (تقاطع خطوط) برای خروج از معاملات فعلی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر در معاملات لانگ هستید، زمانی که DI- به بالای DI+ عبور کرد، از معامله خارج شوید. همچنین، زمانی که مقدار ADX زیر 20 است، نشانه این است که قیمت بدون روند است و شاید زمان خوبی برای ورود به معامله نباشد.

محدودیت‌های استفاده از ADX

کراس اوورها ممکن است به صورت مکرر رخ دهند و منجر به سردرگمی و احتمالاً ضرر کردن در معاملاتی شوند که قیمت به سرعت تغییر جهت می‌دهد. به این‌ها سیگنال‌های غلط گفته می‌شود و بیشتر زمانی اتفاق می‌افتند که مقدار ADX کمتر از 25 باشد.

علاوه بر این، گاهی اوقات ADX به بالای 25 می‌رسد، اما فقط برای مدت کوتاهی در بالای این سطح می‌ماند و همراه با قیمت تغییر جهت می‌دهد.

سخن پایانی

بیشترین سود از معامله کردن در روندهای قوی و دوری کردن از شرایط رنج به ست می‌آید. اندیکاتور ADX نه تنها بازارهای رونددار را شناسایی می‌کند، بلکه به معامله‌گر کمک می‌کند تا روندهای بسیار قوی را برای پیدا کند.

نشان دادن قدرت روند به صورت عددی، یک مزیت مهم برای معامله‌گران است. ADX همچنین به شناسایی رنج‌های قیمتی کمک می‌کند، در نتیجه معامله‌گر گرفتار معامله در محدوده‌های رنج بر اساس استراتژی‌های تعقیب کننده روند نمی‌شود.

علاوه بر این، ADX خارج شدن قیمت به صورت قدرتمند از محدوده رنج را نشان می‌دهد که در این صورت می‌توان در جهت خروج قیمت وارد معامله شد. همچنین، ADX به معامله‌گر در مورد تغییرات مومنتوم روند هشدار می‌دهد تا او به طور شایسته مدیریت ریسک را انجام دهد.

اگر می‌خواهید روند دوست شما باشد، بهتر است استفاده از اندیکاتور ADX را در نظر بگیرید!

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx