بررسی پروژه Dogelon Mars و ارز ELON؛ توکن رایج بین کهکشانی!

ارز ELON

ارز ELON یا دوج ایلان مارس (dogelon mars) یکی از چندین پروژه میم کوین (memecoin) با محوریت نژاد سگ شیبا بود که در سال 2021 به دنبال صعود سریع پروژه‌هایی مانند دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu) به وجود آمد.

dogelon mars با توکن بومی ELON هنگامی که راه‌اندازی شد، برنامه خاصی برای توسعه و جذب پشتیبانی از پروژه‌ها و شرکت‌های معتبر نداشت!

پروژه‌های زیادی از سال 2021 تا کنون ایجاد شده‌اند که همه در تلاش برای دستیابی به موفقیت Dogecoin هستند. با این وجود، Dogelon سعی دارد خود را از آن‌ها متمایز کرده و به طور مستقیم از تأثیر ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس (SpaceX) بر فضای ارز دیجیتال کمک بگیرد.

عناوین مطلب:

در تاریخ ژانویه 2022 آماری در رابطه با تعداد کیف پول‌هایی که از توکن ELON نگه‌داری می‌کنند، منتشر شد. طبق این آمار، تعداد کیف پول‌هایی که از توکن‌های ELON نگه‌داری می‌کنند به بیش از 100000 آدرس کیف پول رسید و پروژه Dogelon Mars نیز به بیش از 320000 فالوور در اکانت توییتر و 85000 عضو در کانال تلگرام رسید.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

پروژه dogelon mars چیست؟

ارز دیجیتال Dogelon Mars یکی از میم کوین‌هایی است که به دنبال به شهرت رسیدن دوج کوین توسعه یافت.

این ارز دیجیتال، سعی دارد توکن ELON را به عنوان یک «ارز رایج بین کهکشانی» در آینده‌ای که امکان سفرهای فضایی وجود دارد، وارد بازار کند.

با این وجود تیم توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال هنوز هم رودمپ یا وایت پیپر دقیقی در خصوص برنامه‌های توسعه خود منتشر نکرده‌اند.

وب‌سایت رسمی این پروژه نیز اشاره به خصوصی به برنامه‌های آینده خود نکرده است و پست‌های آن نیز عمدتاً شامل داستان‌های تخیلی مربوط به استعمار چند سیاره‌ای از منظر یک انسان‌نمای کهکشانی می‌شود که شباهت زیادی هم به ایلان ماسک دارد!

توسعه‌دهندگان Dogelon Mars خدمات زیادی را در این پروژه ارائه نداده‌اند اما امکان استیکینگ (staking) توکن‌های ELON را برای دارندگان این توکن‌ها فراهم کرده‌اند.

دارندگان توکن‌های ELON می‌توانند با قفل کردن دارایی‌های خود در استخر‌های استیکینگ، یک توکن جدید به نام xELON را به عنوان پاداش کسب کنند.

جدای از برنامه‌های مبهم Dogelon برای گسترش در میان سیاره‌ها و کهکشان‌ها، این پروژه مجموعه‌ای کمیک با موضوع Dogelon و توکن بومی ELON را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است.

ارز ELON چیست؟

توکن ELON، ارز بومی پلتفرم Dogelon Mars با عرضه کل 1 کوادریلیون توکن است.

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، توسعه‌دهندگان این توکن، نیمی از آن‌ها را به ویتالیک بوترین ارسال کرده و نیمی دیگر را به صورت دائم در یک استخر نقدینگی در صرافی یونی سواپ، قفل کردند.

عرضه تخمینی در گردش ELON در حال حاضر بیش از 550 تریلیون است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

توکن‌های ELON در اواخر آوریل 2021 به بازار ارز‌های دیجیتال عرضه شدند و چند ماه بعد در 31 اکتبر همان سال به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 0/00000279 دلار رسیدند.

قیمت توکن‌های ELON
تاریخچه قیمت توکن‌های ELON در وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap.com)

وجه تمایز ارز ELON با سایر میم کوین‌ها در چیست؟

Dogelon Mars از بسیاری جهات پروژه کریپتو متفاوتی است.

جامعه Dogelon Mars به دلیل فعالیت‌هایی که جهت کمک به قربانیان کلاهبرداری در فضای ارز دیجیتال کرده، شهرت زیادی کسب کرده است. این جامعه توکن‌های ELON را به این قربانیان اهدا می‌کند تا کمکی هر چند کوچک جهت کاهش ضرر آن‌ها کرده باشد.

برخلاف دوج کوین و شیبا اینو، پروژه Dogelon Mars برخی از اهداف جاه‌طلبانه کهکشانی را هم در برنامه‌های خود قرار داده است. هدف این پروژه تبدیل شدن به یک ارز بین سیاره‌ای است که در آینده توسط فضانوردان و مسافران سیارات دیگر استفاده شود.

البته این اهداف بسیار بلند مدت هستند و معلوم نیست که اصلاً امکان اجرای آن‌ها وجود خواهد داشت یا نه! جدای از این اهداف دور و تخیلی، یکی از اهداف کوتاه مدت این پروژه، پرداخت هزینه حمل و نقل و ساخت شهرک‌های فضایی در مریخ است.

Dogelon Mars تا حدودی به ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین و شیبا شباهت دارد و مانند این دو پروژه، هویت بنیان‌گذاران آن هم هنوز مشخص نیست.

علاوه بر این، سازندگان Dogelon Mars مانند Shiba Inu دقیقا 50 درصد از عرضه توکن‌های ELON را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم هدیه داده و مابقی را نیز در پروتکل نقدینگی (liquidity) Uniswap قفل کرده‌اند.

توسعه‌دهندگان Dogelon Mars با سوزاندن توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی یا LP (liquidity provider) سعی دارند نشان دهند که پروژه آن‌ها یک «rug pull» نیست.

rug pull نوعی کلاهبرداری در فضای ارز‌های دیجیتال است که در آن توسعه‌دهندگان با افرایش قیمت توکن‌ها و دریافت بازدهی کافی برای خود، دارایی‌های کاربران را سرقت کرده و پروژه را به کلی رها می‌کنند.

در 12 مه 2021، ویتالیک بوترین، توکن‌های ELON خود را که پیشتر به او اهدا شده بود، به بنیاد خیریه زیست پزشکی Methuselah، اهدا کرد. در نتیجه، در حال حاضر، این بنیاد 43 درصد از کل عرضه توکن‌های ELON را در دست دارد. این بنیاد سعی دارد ارزش این توکن‌ها را به حداکثر رسانده و سود حاصل از آن را به کارهای خیریه اختصاص دهد.

میم کوین Dogelon Mars چگونه کار می‌کند؟

پروژه Dogelon Mars روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است و توکن‌های ELON نیز از استاندارد توکن ERC-20 پیروی می‌کنند.

تاریخچه بلاک‌چین Dogelon Mars نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان ناشناس این پروژه، هرگز توکن‌های آن را پیش فروش نکرده و به کسی دسترسی زود هنگام به توکن‌های ELON را نداده‌اند.

نقشه راه Dogelon Mars (ELON)

در عین حال که جامعه Dogelon Mars هدف این پروژه را تبدیل شدن به ارز دیجیتال رایج میان سیاره‌ای اعلام کرده‌اند، توسعه‌دهندگان آن برخلاف سایر پروژه‌های کریپتو، وایت پیپر یا نقشه راه آن را منتشر نکرده‌اند.

در عوض آن‌ها، نسخه‌ای خیالی از نقشه راه خود را ارائه داده آن که در آن Dogelon Mars به رشد خود ادامه می‌دهد و در نهایت به یک ارز دیجیتال جهانی و کهکشانی تبدیل می‌شود.

تیم Dogelon Mars برنامه‌های کوتاه مدتی هم برای گسترش پروژه کریپتو خود دارند. به عنوان نمونه، در اواخر سال 2021، صحبت‌هایی از ترکیب دیفای (DeFi) و staking برای دارندگان توکن‌های ELON در میان بود.

آن‌ها همچنین قصد دارند توکن‌های xELON را منتشر کنند که یک توکن حاکمیتی برای تسهیل تصمیم و رأی‌گیری در شبکه است.

کمیک Dogelon Mars
تصویری از کمیک Dogelon Mars

توکن xELON در ازای استیک توکن‌های ELON به کاربران پرداخت می‌شود.

Dogelon Mars همچنین مجموعه‌ای NFT با نام «Gloomy Bear» را معرفی کرده است که هنوز راه‌اندازی و منتشر نشده‌اند.

مزایا و معایب ارز ELON

قبل از خرید Dogelon Mars لازم است اطلاعات کافی از عملکرد و تاریخچه آن و همچنین مزایا و معایب آن داشته باشید:

مزایای میم کوین Dogelon Mars

  • کمک به تریدرهای قربانی: ارز دیجیتال Dogelon Mars دارای جامعه‌ای قوی بوده که به سرعت در حال رشد و توسعه است و در کنار آن کمک زیادی هم به قربانیان کلاهبرداری در بازار ارز‌های دیجیتال می‌کند.
  • اهدا توکن‌های ELON به ویتالیک بوترین: صرفا نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در این پروژه به عنوان دریافت کننده 50 درصد از کل عرضه توکن‌ها باعث ایجاد اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران به این پروژه شده است. اگرچه بوترین بیشتر توکن‌های ELON خود را اهدا کرده است اما 43 درصد آن هنوز هم در اختیار بنیاد خیریه Methuselah است که به جامعه این ارز دیجیتال احساس هدفمندی می‌دهد.
  • ارتباط قوی با ایلان ماسک: ارتباط قوی با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، خود باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران زیادی شده است.

معایب میم کوین Dogelon Mars

حالا که با معایب ارز دیجیتال Dogelon Mars آشنا شدیم، بهتر است نگاهی هم به معایب آن بیندازیم:

  • خدمات و ابزار بسیار کم: در پلتفرم Dogelon Mars هیچ ابزار و خدمات خاصی برای استفاده کاربران وجود ندارد. علاوه بر این، اهداف و در واقع رویای این ارز دیجیتال برای تبدیل شدن به یک ارز میان کهکشانی نیز دور از ذهن است. در حال حاضر، تریدر‌ها نمی‌توانند از ارز دیجیتال ELON برای پرداخت‌های خود حتی در زمین استفاده کنند، چه برسد به میان کهکشان‌ها.
  • نقشه راه واضحی برای آن در نظر گرفته نشده است: در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم که هیچ نقشه راه یا وایت پیپر واضحی برای ارز دیجیتال Dogelon Mars وجود ندارد. به نظر می‌رسد که این پروژه صرفاً بر هیاهویی که پیرامون میم کوین‌ها وجود دارد متکی است.
  • عرضه توکن بالا: تعداد توکن‌های ELON در گردش بسیار زیاد است! پروژه‌هایی که عرضه بالایی دارند اغلب موفق به دستیابی به قیمت‌های بالا نمی‌شوند چرا که عرضه بالای آن‌ها باعث می‌شود که توکن‌های آن‌ها تحت تأثیر تقاضا بازار قرار نگیرند.
وب‌سایت رسمی dogelonmars.com
وب‌سایت رسمی dogelonmars.com

سخن آخر

از زمان ظهور Dogecoin و رکورد‌هایی که این ارز دیجیتال شکست، پروژه‌های زیادی به تقلید از دوج کوین و به امید تجربه موفقیتی مشابه ایجاد شده‌اند.

با این وجود، بسیاری از این پروژه‌ها در ثروتمند کردن سرمایه‌گذاران خود موفق نبوده‌اند و در حال حاضر ارز دیجیتال ELON نیز از این قاعده مستثنا نیست.

چندین پروژه میم کوین همچنان از جوامع و پشتیبانی قوی برخوردار هستند؛ اما پس از انتشار دوج کوین و شیبا، پروژه جدیدی که موفقیت‌های مشابهی داشته باشد، عرضه نشد.

پروژه Dogelon Mars نیز حتی اگر کلاهبرداری نباشد باز هم یکی از چندین پروژه میم کوین با مضمون سگ نژاد شیبا است که ممکن است سرنوشتی مشابه سایر پروژه‌های ناموفق داشته باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

میم‌کوین (Memecoin)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx