ارز دیجیتال فنتوم (FTM) چیست؟

ارز دیجیتال فنتوم

بنیاد فنتوم (Fantom Foundation) ارز دیجیتال فنتوم را به‌عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند با کارایی بالا، مقیاس‌پذیر و ایمن توصیف می‌کند.

این پلتفرم شامل اجزای متمایزی است. بلاک‌چین فنتوم اپرا (Fantom Opera) زیرساخت فنتوم است؛ این شبکه متن‌باز با گراف جهت‌دار غیرمدور (directed acyclic graph) با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و می‌تواند قراردادهای هوشمند موجود را اجرا و قراردادهای جدیدی ایجاد کند که با قراردادهای اتریوم قابل‌تعامل باشند.

تراکنش‌های فنتوم توسط یک سیستم اثبات سهام بدون رهبر به‌نام لاکسیس (Lachesis) اعتبارسنجی می‌شوند. این سیستم از یک سازوکار اجماع تحمل خطای بیزانس غیرهم‌زمان سفارشی یا به‌اختصار ABFT استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

اعتبارسنجی سیستم ABFT سریع‌تر و ارزان‌تر از اثبات کار یا طرح‌های سنتی اثبات سهام است و می‌تواند تراکنش‌ها را به‌جای چند دقیقه، طی چند ثانیه نهایی کند. هر اپلیکیشن غیرمتمرکز مبتنی بر فنتوم شبکه بلاک‌چین مخصوص به خود را دارد.

این بلاک‌چین‌ها فرایند حاکمیت، اقتصاد و توکن‌های مربوط به خود را دارند و همگی از سازوکار اجماع لاکسیس استفاده می‌کنند. این سیستم به آنها اجازه می‌دهد با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه‌های مختلف بلاک‌چین فنتوم تعامل داشته باشند. به همین دلیل فنتوم گاهی شبکه خود را «شبکه‌ای از شبکه‌ها» معرفی می‌کند.

یک ماشین مجازی سازگار با ماشین مجازی اتریوم به بلاک‌چین‌های اپرا اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند اتریوم را اجرا کنند و با اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم ادغام شوند.

توکن کاربردی فنتوم، FTM، برای پاداش به اعتبارسنج‌ها، اجرای تراکنش‌های مالی، تضمین حقوق حاکمیتی و پرداخت کارمزد شبکه استفاده می‌شود.

سیستم مالی غیرمتمرکز فنتوم از سه جزء تشکیل شده است:

FLEND

fMint: به شما اجازه می‌دهد fUSD ایجاد کنید، استیبل کوینی که نسبت یک‌به‌یک با دلار ایالات متحده دارد. کوین‌های fUSD را می‌توان به‌راحتی با توکن‌های FTM مبادله کرد.

fSwap: یک صرافی غیرمتمرکز است که از مبادله بیش از 175 توکن مصنوعی، از جمله fBTC و fETH پشتیبانی می‌کند.

fLend: به شما اجازه می‌دهد با وام دادن FTM و fUSD به استخر نقدینگی فنتوم، سود کسب کنید. همچنین می‌توانید از دارایی‌های fUSD خود به‌عنوان وثیقه برای خرید و مبادله توکن‌های مصنوعی استفاده کنید. توکن‌های مصنوعی ارزش خود را وام‌دار یک دارایی پایه دیگر هستند و دقیقاً قیمت دارایی پایه را نشان می‌دهند.

در نهایت، فنتوم کیف پولی ارائه می‌کند که برای نگهداری توکن‌های FTM، fUSD و توکن‌های مصنوعی طراحی شده است. تراکنش‌های فنتوم دیفای را نیز می‌توان مستقیماً از داخل کیف پول انجام داد.

فنتوم چگونه کار می‌کند؟

اجزای فنتوم ماژول‌هایی هستند که می‌توانند توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به یکدیگر متصل و مرتبط شوند. همه اجزای پلتفرم دارای ابزار مستقل و همچنین پیوندهای یکپارچه هستند که به آنها اجازه می‌دهد با هزینه کم با اپلیکیشن‌های کاربردی در پلتفرم قراردادهای هوشمند فنتوم در تعامل باشند.

یکی از روش‌های درک پلتفرم فنتوم درنظرگرفتن آن به‌عنوان دفتر کلی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. هر اپلیکیشن غیرمتمرکز یک رابط کاربری، یک نوع پایگاه داده و کدی سفارشی برای انجام محاسبات و سایر عملکردها دارد. همچنین، هر اپلیکیشن غیرمتمرکز از یک دفتر کل قابل‌اعتماد، توزیع‌شده و غیرمتمرکز برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها بهره می‌برد.

فنتوم دفتر کل را فراهم می‌کند و این کار را نه با یک بلاک‌چین و API ساده، بلکه با مجموعه کاملی از ابزارهایی انجام می‌دهد که رابط کاربری ساده و راحتی فراهم می‌کنند و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آنها برای پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

توسعه‌دهندگانی که از بلاک‌چین‌های معمولی استفاده می‌کنند، با آنچه به عنوان سه‌گانه بلاک‌چین شناخته می‌شود، مواجه می‌شوند که از آن‌ها می‌خواهد سه عامل سرعت تراکنش، امنیت و تمرکززدایی را متعادل کنند. دفتر کل مبتنی بر بیت‌کوین، اتریوم و سایر پلتفرم‌های پرکاربرد می‌توانند یک یا دو مورد از این عوامل را بهینه کنند، اما هر سه را نه.

فنتوم می‌گوید پروتکل اجماع ABFT امنیت و تمرکززدایی کامل را فراهم می‌کند و در عین حال از سرعت تراکنش بسیار بیشتر و کارمزد کمتر پشتیبانی می‌کند. تراکنش‌های ساده FTM در حدود یک ثانیه نهایی می‌شوند و فقط 0.0000001 دلار هزینه دارند.

بنیان‌گذاران فنتوم چه افرادی هستند؟

فنتوم در سال 2018 توسط آن بیونگ ایک (Ahn Byung Ik) یک دانشمند علوم رایانه اهل کره جنوبی راه‌اندازی شد. ایک پیش از راه‌اندازی فنتوم به‌عنوان رئیس انجمن فناوری غذایی کره کار می‌کرد و یک پلتفرم موفق در این حوزه به‌نام سیک‌سین (SikSin) ایجاد کرده بود.

IK

ایک در سال 2019 از فنتوم جدا شد. از فوریه 2019 تاکنون، فنتوم توسط بنیاد فنتوم که یک شرکت ثبت‌شده در جزایر کیمن است، مدیریت می‌شود. بنیاد فنتوم تیمی متشکل از 28 مهندس، دانشمند، محقق، طراح و کارآفرین است.

عرضه اولیه ارز دیجیتال فنتوم در ژوئن 2018 برگزار شد. فنتوم 40 درصد از عرضه کل 3.175 میلیاردی‌اش را فروخت و 369.65 میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

چه چیزی فنتوم را منحصربه‌فرد می‌کند؟

تمرکز یکپارچه فنتوم بر پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باعث شده این پلتفرم جایگاه متمایزی در دنیای ارزهای دیجیتال، به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان پیدا کند. توکن کاربردی FTM ارزشمند است، اما کار اصلی آن پاداش‌دادن به اعتبارسنج‌ها و پردازش منظم تراکنش‌هاست.

جنبه منحصر‌به‌فرد فنتوم اکوسیستم غنی از ابزار آن است که به توسعه‌دهندگان اطلاعات و سرعت لازم برای پردازش تراکنش‌ها را می‌دهد. هر عنصر از پلتفرم فنتوم با هدف تمرکززدایی و تعامل‌پذیری طراحی شده است.

فنتوم به‌عنوان پلتفرمی باز فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال، کد منبع این پلتفرم از طریق مجوز متن‌باز در گیت‌هاب در دسترس است و هر فردی می‌تواند از کدها و API‌های فنتوم در جهت توسعه بلاک‌چین استفاده کند.

در عمل، فنتوم از مشارکت باز پشتیبانی می‌کند. هر کسی می‌تواند یک نود در اپرا اجرا کند. اجرای نود در اپرا به سهام‌گذاری 3.175 میلیون ارز دیجیتال فنتوم احتیاج دارد، اما این مسئله مشارکت اعضاء را محدود نمی‌کند. فقط کافی است یک ارز دیجیتال فنتوم یا بیشتر را در یک نود اعتبارسنجی سهام‌گذاری کنید و سپس به کسب سود مشغول شوید.

فنتوم یک توکن مبتنی بر ERC-20 است، اما نمی‌توان از آن به‌طور مستقیم در بلاک‌چین اپرا استفاده کرد. توکن‌های مبتنی بر ERC-20 که به کیف پول فنتوم شما وارد می‌شوند به‌طور خودکار به Opera FTM تبدیل می‌شوند. توکن‌های مبتنی بر ERC-20 فنتوم در شبکه اتریوم استفاده می‌شوند. فنتوم همچنین از توکن‌های BEP-2 که روی بلاک‌چین بایننس اجرا می‌شوند نیز پشتیبانی می‌کند.

الگوریتم اجماع متمایز ABFT فنتوم باعث می‌شود تمام تراکنش‌ها با کارمزد بسیار اندک انجام شوند.

شبکه فنتوم چگونه ایمن می‌شود؟

دفتر کل فنتوم توسط لاکسیس، الگوریتم اجماع ABFT، ایمن می‌شود. به گزارش فنتوم، لاکسیس چهار مزیت اصلی دارد:

  • غیرهم‌زمان است. نودهای اعتبارسنج پیش از پردازش دستورات نیازی به منتظرماندن برای سایر نودها ندارند. این مسئله منجر به افزایش توان عملیاتی و عملکرد بهتر در اجرا و نهایی‌کردن تراکنش‌ها می‌شود.
  • لاکسیس کاملاً غیر متمرکز و بدون نیاز به رهبر و مدیر است. هیچ شرکت‌کننده‌ای نقش ممتازی در اعتبارسنجی یا ایمن‌سازی شبکه ایفا نمی‌کند.
  • لاکسیس امن است. الگوریتم اجماع ABFT برای ارائه اطلاعات قابل اعتماد حتی زمانی که برخی از نودها به‌شکلی مخرب عمل می‌کنند، طراحی شده است.
  • لاکسیس تأیید نهایی را بلافاصله ارائه می‌کند و به 30 دقیقه یا بیشتر برای تأیید بلاک نیازی ندارید.

نحوه استفاده از فنتوم

فنتوم در درجه اول موردتوجه کارآفرینان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری است که به‌دنبال ایجاد اپلیکیشن‌های توزیع‌شده و ایمن هستند. هر بخش از این اکوسیستم با نیازهای ویژه توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هماهنگ شده است.

ارز دیجیتال فنتوم

با این حال، ارز دیجیتال فنتوم می‌تواند موردتوجه سرمایه‌گذاران نیز باشد. این کوین‌ها ورود به فرایند اعتبارسنجی اثبات سهام فنتوم را تسهیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید با اعتبارسنجی یا واگذاری کوین به یک اعتبارسنج معتبر، پاداش کسب کنید. همچنین می‌توانید از ارز دیجیتال فنتوم برای به دست آوردن fUSD استفاده کنید که می‌تواند به‌عنوان وثیقه برای خرید و مبادله توکن‌های مصنوعی استفاده شود.

نحوه انتخاب کیف پول فنتوم

ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های فنتوم را می‌توان در کیف پول‌های معمولی ذخیره کرد. سازگاری آنها با اتریوم تضمین می‌کند که کلیدها در کیف پول‌های آنلاین، آفلاین و سخت افزاری ایمن خواهند بود.

فنتوم یک کیف پول رایگان به‌عنوان بخشی از پروژه فنتوم ارائه داده است. رابط کاربری این کیف پول دسترسی ساده به تمام بخش‌های اکوسیستم فنتوم را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، با استفاده از کیف پول فنتوم می‌توانید به‌طور خودکار توکن‌های مبتنی بر ERC-20 و BEP-2 فنتوم را روی شبکه‌های اتریوم و بایننس مبادله کنید.

اثبات سهام فنتوم

سازوکار اجماع لاکسیس ABFT یک سیستم پیشرفته اثبات سهام است. هر فردی می‌تواند با سهام‌گذاری 3.175 میلیون ارز دیجیتال فنتوم اعتبارسنج شبکه بشود. کاربران می‌توانند با سهام‌گذاری یک یا چند ارز دیجیتال فنتوم در اعتبارسنجی شرکت و پاداش کسب کنند.

پاداش برای سهام‌گذاری توکن‌ها به‌واسطه یک اعتبارسنج برای مدت 365 روز معادل بازده سالانه 13 درصد است. واگذاری توکن‌ها بدون تعهد بلندمدت 4 درصد سود سالیانه به همراه دارد.

ارزهای دیجیتال سهام‌گذاری‌شده فنتوم قفل می‌شوند و نمی‌توان از آنها برای پردازش تراکنش استفاده کرد. اما کاربران فنتوم می‌توانند از آنها به‌عنوان وثیقه برای ایجاد sFTM بهره ببرند. از sFTMها می‌توان در اپلیکیشن‌های دیفای فنتوم استفاده کرد. هیچ کارمزدی برای ایجاد یا بازپرداخت sFTM در جهان دیفای فنتوم پرداخت نمی‌شود.

سخن پایانی

فنتوم پلتفرمی با زیرساخت قدرتمند برای توسعه و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر اساس دارایی‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند است. استفاده از ابزار و عناصر این پلتفرم سرعت و سهولت ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی را افزایش می‌دهد که می‌توانند ایمن، سریع و ارزان کار کنند.

ارز دیجیتال فنتوم بیشتر به‌ دلیل نقشی که در اکوسیستم فنتوم ایفا می کند جذاب است، اما می‌توان آن را معامله هم کرد یا با سهام‌گذاری در شبکه اثبات سهام فنتوم، از آن کسب درآمد کرد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx